Pan poslanec však není momentálně ve
sněmovně, takže bych přečetla,
když dovolíte, jeho dopis a mohli bychom tento bod
přes jeho nepřítomnost projednat. (Čte.)
"8. 1. 1992, vážená paní předsedkyně,
prosím, aby na nejbližší plenární
schůzi ČNR byl předložen návrh
na zrušení mé příslušnosti
k výboru pro životní prostředí
a urbanismus."
Přeruším nyní čtení dopisu
a rozloučím se s těmi členy vlády,
kteří odcházejí. Pan místopředseda
Lukeš s námi laskavě zůstane. Dále
se v dopise praví:
"Důvodem je zejména skutečnost, že
výbor se trvale ani nepatrným dílem nezabývá
problematikou, která je stručně vyznačena
druhou polovinou jeho názvu. Výsledkem je, že
problematika územního plánování,
regionálního plánování, urbanismu
a bytové politiky je zcela zanedbána.
V současné době není žádná
naděje, že by mohlo dojít ke změně
ještě do konce volebního období.
Za těchto okolností je moje specializace zcela nevyužita
a s trochou nadsázky tvrdím, že je tudíž
lhostejné, v jakém výboru pracuji.
Druhým důvodem je nespokojenost se způsobem
vedení výboru, jak je vykonáváno panem
předsedou Zubkem a panem tajemníkem Měchurou.
Týká se to technických a organizačních
podmínek. Výhrady jsem již věcně
vyjádřil na uzavřené schůzi
výboru.
Za daných okolností mám zájem pracovat
ve výboru petičním, pro právní
ochranu a bezpečnost, kde se budu především
věnovat problematice vnější bezpečnosti
jaderných elektráren, což je záležitost,
které jsem se již věnoval.
Dále bych se chtěl věnovat také problematice
vězeňství. Po dnešním dotazu
u pana předsedy zmíněného výboru
Müllera je přechod do tohoto výboru možný.
Prosím proto také, aby na téže plenární
schůzi byl předložen návrh na volbu
mého členství ve výboru petičním,
pro právní ochranu a bezpečnost.
Děkuji.
V úctě" atd.
Čili otevírám rozpravu k tomuto bodu. Přeje
si někdo vyjádřit se k této záležitosti?
- Paní poslankyně Čechová.
Poslankyně Heda Čechová: Vážená
paní předsedkyně, dámy a pánové,
já jsem nevěděla, že pan poslanec Sapák
pošle takovýto dopis, takže jsem se ho jako členka
bezpečnostního výboru chtěla zeptat,
co ho vedlo k tomu, že prakticky po takové době
chce najednou přecházet z jednoho výboru
do druhého.
Když jsem teď slyšela jeho důvody, musím
říci, že mě velice zarazily, protože
si myslím, že právě poslanec, který
není spokojen s prací ve výboru, že
by měl udělat všechno pro to, aby ten příslušný
výbor pracoval tak, jak si představuje. (Potlesk.)
To skutečně nepovažuji za důvod, proč
by měl poslanec přecházet z jednoho výboru
do jiného, který je navíc tak úzce
specializován a tak zaběhnut, že si myslím,
že poslanec, který k nám do výboru přijde,
do konce volebního období bude dost tápat,
protože nám to trvalo také dost dlouho, než
jsme se této problematice mohli plně věnovat
- to za prvé.
Za druhé si myslím, že poslanec, který
se chce věnovat v komisi třeba pro vězeňství,
je vždycky vítán a může klidně
přijít, i když pracuje v jiném výboru.
Vím, že poslanců v komisi vězeňství
je málo, takže si myslím, že by nic panu
poslanci nebránilo, zvláště když
není tak dobře využit ve vlastním výboru,
aby v této komisi pracoval.
A ještě za třetí si říkám,
že my, Pražáci - promiňte, prosím,
vy, kteří jste z Moravy - jsme vždy trochu
osočováni z pragocentrismu. Mám obavu, aby
pak poslanci z jiných krajů, nikoli Pražáci,
nenapadali náš výbor pro brnocentrismus.
Děkuji. (Potlesk.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Paní poslankyně Krejčová.
Poslankyně Zdenka Krejčová: Paní
předsedkyně, vážená sněmovno,
neumím samozřejmě posoudit všechny důvody,
které kolegu Sapáka vedly k tomu, že se obrátil
na sněmovnu s dopisem, který jsme právě
vyslechli, ale cítím potřebu se k tomu vyjádřit.
jde o argumentaci využití odbornosti.
Myslím si, že pokud by sněmovna začala
tento požadavek přijímat, pak bychom zjistili,
že jen málokterý poslanec je zařazen
do výboru podle své předchozí profese.
A dokonce na začátku volebního období,
když mnozí z nás se snažili dostat se
právě na základě své odbornosti
do určitého výboru a nebylo to technicky
možné, protože o některé výbory
- např. o výbor pro vědu, kulturu a vzdělání
- byl velký zájem. Dohodli jsme se, - a já
jsem to tak vždy chápala - že ani není
cílem, aby všichni poslanci byli zařazeni do
výborů podle své odbornosti, protože
- myslím, že to byl tehdy argument pana poslance Žáka
- by se mohlo stát, že by se z výborů
staly odborové organizace, což zcela jistě
není účelem.
Já tedy velmi nesouhlasím s argumentem, že
poslanec má být zařazen do výboru
podle své profese.
Děkuji Vám. (Potlesk.)
Poslanec Oldřich Kužílek: Vážená
paní předsedkyně, vážená
sněmovno, jen technicky chci uvést, proč
paní poslankyně Čechová mluvila trochu
nadneseně o pragocentrismu.
Členů výboru je 19, v tuto chvíli
pět z nich je bydlištěm z Brna, pan poslanec
Sapák je také z Brna, bylo by to tedy 6, tj. jedna
třetina.
Nic dalšího k tomu neříkám, jen
abyste věděli tuto skutečnost.
Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Hlásí se někdo další
do rozpravy? - Pan poslanec Sapák.
Poslanec Jan Sapák: Vážená paní
předsedkyně, dámy a pánové,
dostalo se to na poněkud komickou úroveň,
to jsem ani v nejmenším netušil, že se něco
takového může stát.
Mohu k tomu dodat jen několik lapidárních
poznámek.
Výbor pro životní prostředí a
urbanismus skutečně vyjmenované otázky
neřeší. Neřeší je nejen
ze své vlastní vůle, ale především
proto, že rytmus práce výboru je do značné
míry dán rytmem exekutivy, která připravuje
zákony, a tento rytmus to víceméně
předpovídá.
Já jsem se vzpíral tomuto stavu prakticky po celou
dobu jednání a tento krok chápejte jako důraznou
výstrahu, že nám zbývá sjednotit
a skutečně učinit souvislými a přehlednými
tyto problémy.
Druhá věc, kterou k tomu chci dodat, že k prvnímu
lednu t. r. přešla vnější bezpečnostní
ostraha jaderných elektráren v České
republice pod působnost České republiky.
S poslancem Jančárym jsme přesně před
rokem udělali hloubkovou kontrolu. Mohu vás ujistit,
že tato věc je ve velkém chaosu a že je
potřeba nějakým způsobem ji sjednotit.
Exekutivě na to nezbývá čas. To je
věc, kterou chci po zbývající tři
měsíce do konce volebního období dělat
a není možné ji dělat jinde, než
v bezpečnostním výboru, poněvadž
je k tomu potřeba získat i určitou pravomoc
v této věci.
A třetí poznámka se týká uvedeného
brnocentrismu a počtu občanů města
ve výboru. Opravdu mi nepřipadá jakákoli
souvislost práce výboru a bydliště poslanců.
To je úplně mimo měřítko.
Děkuji Vám. (Potlesk.)
Poslanec František Adámek: Vážená
předsedkyně, dámy a pánové,
jsem také členem bezpečnostního a
petičního výboru. Myslím si, poněvadž
jsme o tom mluvili, ač jako Pražák, že
mně osobně by vůbec nevadilo, kdyby tam bylo
koneckonců i deset poslanců z Brna. Myslím,
že hodnocení a tyto názory jsou trochu zcestné.
Chtěl bych vás vyzvat trochu k toleranci, protože
mám za to, že pokud některý poslanec
projeví přání pracovat v určitém
výboru a pokud tomu nebrání ty důvody,
že by došlo k nevyváženosti z hlediska počtu
členů atd., myslím, že nám jde
o to, aby výbory pokud je to možné a ne každý
může pracovat podle své odbornosti, jak říkala
paní poslankyně Krejčová, ale pokud
je to jen trochu možné, měli bychom věcem
napomáhat a měli bychom chtít všichni,
aby to, co člověka zajímá, aby se
tím také mohl zabývat.
Takže vřele doporučují tento návrh
na přeřazení poslance Sapáka. Děkuji
vám.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Hlásí se někdo k tomuto bodu
do diskuse? Pan poslanec Jančáry.
Poslanec Julius Jančáry: Vážená
paní předsedkyně, dámy a pánové,
Honza to tady naznačil. Začali jsme dělat
na baráku v Dukovanech a práce není hotová.
Určité kompetence jsou skutečně vázány
na práci výborů. Jsem velice rád,
že se kolega Sapák tomu míní věnovat
a byl bych rád, kdybychom mu to společně
umožnili, protože situace je velice, velice komplikovaná.
Děkuji vám.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Hlásí se ještě někdo
do diskuse? Pokud tomu tak není, pozměňovací
návrhy nevyplynuly, protože vaše názory
se ukáží hlasováním, chci se
vás zeptat, zda souhlasíte s tím, abychom
hlasovali o obou návrzích najednou, protože
jestliže uvolníme pana poslance Sapáka z jednoho
výboru, každý poslanec musí být
zařazen v některém výboru, musíme
tedy rozhodnout také o tom, zda bude zařazen do
jiného výboru. Mohla by vzniknout otázka,
zda má být případně zařazen
do jiného výboru, než si sám přeje.
To je otázka, která by byla v této sněmovně
vznesena poprvé. Pan poslanec Payne.
Poslanec Jiří Payne: Dávám
návrh hlasovat po částech.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Dávám hlasovat o návrhu procedury tak, jak
jej navrhl pan poslanec Payne. Je to pozměňovací
procedurální návrh.
Kdo je pro hlasování po částech, ať
zvedne ruku. 40
Kdo je proti tomu? 54
Děkuji. Návrh pana poslance Payna nebyl přijat.
Dávám tedy hlasovat o usnesení en bloc. Toto
usnesení zní:
"Česká národní rada
1. odvolává poslance Jana Sapáka z funkce
člena výboru ČNR pro životní
prostředí a urbanismus na jeho vlastní žádost,
2. volí poslance Jana Sapáka členem výboru
ČNR petičního, pro právní ochranu
a bezpečnost."
Kdo souhlasí s tímto návrhem usnesení,
prosím, ať zvedne ruku. 103
Kdo je proti? 13
Děkuji. Usnesení bylo přijato.
Dalším bodem je
K tomuto bodu vám byly rozdány sněmovní
tisky 561 a 562. Protože podle § 75 jednacího
řádu ČNR se o takovém návrhu
rozhoduje bez rozpravy, přejdeme ihned k hlasování.
Navrhuji hlasovat o každém sněmovním
tisku zvlášť. Máte někdo jiný
návrh na způsob hlasování? Zdá
se, že tomu tak není, budeme tedy hlasovat po jednotlivých
bodech.
Kdo souhlasí se zkrácením zákonné
šedesátidenní lhůty k projednání
návrhu zákona České národní
rady podle sněmovního tisku 561 - máte jej
na lavici, podívejte se laskavě na něj -
prosím, ať zvedne ruku. Je to usnesení ČNR,
kterým se mění a upravuje občanský
zákoník. 55
Kdo je proti? 19
Kdo se zdržel hlasování? 42
Návrh nebyl přijat. Pro bylo 55, proti 19 a 42 se
zdrželo hlasování. Technická poznámka,
pan poslanec Palkoska.
Poslanec Ivo Palkoska: Paní předsedkyně,
navrhuji, jestli by mohlo být hlasováno znovu, protože
mám za to, že tak dlouhá prodleva, kdy lidé
při hlasování hledali tisk, mohla způsobit,
že nebyly hlasy spočítány přesně.
Prosím pana ověřovatele, aby se ještě
jednou v tomto případě též věnoval
počítání hlasů, poněvadž
tento zákon, který se týká možnosti
přidělovat náhradní byty, je velice
důležitý. Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Sama pokládám tento tisk za velice důležitý,
ale tady žádné pochybnosti o tom, že byly
hlasy sčítány nesprávně, nevznikly.
Při hlasování jsem ještě opakovala,
že jde o novelu občanského zákoníku.
Domnívám se, že byla projednána v klubech,
nevidím důvod, proč bych měla dát
hlasovat znovu, ačkoliv mě to samotnou mrzí,
že návrh nebyl přijata.
Dávám hlasovat o dalším návrhu:
Kdo souhlasí se zkrácením šedesátidenní
zákonné lhůty k projednání
návrhu zákona ČNR podle sněmovního
tisku 562. Prosím, prohlédněte si znovu tento
tisk na lavicích. Je to zkrácení lhůty
k novele zákona 174/1968 o státním odborném
dozoru nad bezpečností práce ve znění
další novely č. 575/1990.
Kdo je pro, ať zvedne ruku, prosím? 55
Kdo je proti? 20
Kdo se zdržel hlasování? 49
Děkuji, ani tento návrh na zkrácení
zákonné lhůty nebyl přijat.
Dalším bodem pořadu je
K projednání tohoto bodu jste obdrželi seznam
kandidátů a návrhy dvou volebních
řádů, jak je připravil výbor
pro vědu, vzdělání a kulturu. Dávám
slovo předsedovi výboru ČNR pro vědu,
vzdělání a kulturu poslanci Josefu Vondráčkovi,
aby nám odůvodnil předložené
návrhy kandidátů a volebních řádů
a zároveň nás seznámil s návrhem
postupu voleb.
Poslanec Josef Vondráček: Vážená
paní předsedkyně, vážený
pane místopředsedo vlády, vážená
sněmovno. Na základě usnesení předsednictva
ČNR kterým byl výbor pro vědu, vzdělání
a kulturu pověřen výběrem kandidátů
a přípravou voleb pro volbu členů
Rady České televize, Rady Českého
rozhlasu a Federální rady pro rozhlasové
a televizní vysílání, vám předkládáme
návrh volebního řádu pro volbu do
těchto rad a návrh kandidátů do Rady
České televize a Rady Českého rozhlasu
a Federální rady pro rozhlasové a televizní
vysílání a zároveň usnesení
výboru č. 208. Kandidáti byli navrženi
poslanci a kluby ČNR, výběr kandidátů
byl prováděn osobním jednáním
s každým uchazečem. Při projednávání
každý z kandidátů vyjádřil
souhlas s kandidaturou a podepsal prohlášení,
že splňuje podmínky podle § 5 zákona
o České televizi a Českém rozhlasu.
Výklad těchto podmínek byl konsultován
s ústavně právním výborem.
Kandidáti uvedení v usnesení pod bodem II.
- č. 208 podepsali prohlášení o
neslučitelnosti zájmů. V současné
době však u každého z nich nějaká
překážka existuje, která v případě
zvolení zanikne, tzn., že nikdo z navržených
kandidátů, tak jak jste je dostali, nemá
a nebude později mít žádný finanční
zájem o provozování televizního vysílání.
Volit budeme 9 členů Rady Českého
rozhlasu, 9 členů Rady České televize
a 3 členy Federální rady pro rozhlasové
a televizní vysílání. Ve volebním
lístku bude mít každý poslanec možnost
zakroužkovat nejvýše 9 kandidátů
Rady České televize, 9 kandidátů Rady
Českého rozhlasu a 3 kandidáty Federální
rady.
Prosím paní předsedkyni o schválení
navržených volebních řádů.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Budeme tedy hlasovat o návrzích volebních
řádů, má někdo nějaké
pozměňovací návrhy? Hlásí
se paní poslankyně Marvanová.
Poslankyně Hana Marvanová: Vážená
paní předsedkyně, vážení
kolegové poslanci a poslankyně, navrhuji změnit
usnesení i návrh na volbu členů Rady
České televize a Rady Českého rozhlasu,
je to usnesení č. 200 výboru pro vědu,
vzdělání a kulturu, tak, aby volba probíhala
nikoliv ve dvou, ale ve třech kolech. Je to podle mého
názoru zapotřebí především
proto, že kandidátů je podstatně více
než členů rad, kteří mají
být zvoleni a že se předpokládá,
pokud se rady nezvolí na této schůzi, že
se bude ve volbě pokračovat podle bodu 11 na další
schůzi ČNR. Všichni si ale uvědomujeme,
že by to bylo velmi nežádoucí, protože
podle schváleného zákona o České
televizi a Českém rozhlasu je povinna ČNR
zvolit Rady Českého rozhlasu a České
televize do jednoho měsíce po účinnosti
těchto zákonů. Účinnosti tyto
zákony nabyly 1. 1. 1992, takže máme lhůtu
do 31. ledna. Měli bychom se tedy snažit, pokud to
vůbec bude možné, volbu na této schůzi
dokončit.
Proto navrhuji doplnit za druhé kolo ještě
třetí kolo, navrhuji tedy konkrétně
za bod 10 doplnit nový bod 11, další body se
přečíslují, v tomto znění:
"Není-li v tomto druhém kole zvoleno všech
9 kandidátů do Rady České televize
a Rady Českého rozhlasu, koná se třetí
kolo, v němž se postupuje stejně jako v kole
druhém." Dále v úvodním bodu
11 navrhuji změnit slova "druhém" za slova
"třetím", čili nebude-li ani v
tomto třetím kole zvolena ..... dále text
pokračuje.
Můj druhý návrh směřuje k volbě
členů Federální rady pro rozhlasové
a televizní vysílání. Navržené
usnesení výboru pro vědu, vzdělání
a kulturu č. 201 navrhuji pozměnit v bodě
9 tak, že by bod 9 zněl: "Jestliže nejsou
zvoleni všichni tři kandidáti do Federální
rady pro rozhlasové a televizní vysílání,
volby končí a mohou se opakovat, a to i s dalšími
kandidáty, na nejbližší další
schůzi ČNR." Dále navrhuji vypustit
dosavadní body 10 a 11. Tento svůj návrh
odůvodňuji tím, že ČNR je povinna
zvolit tři kandidáty do Federální
rady pro rozhlasové a televizní vysílání,
přičemž předložení kandidáti
jsou také tři, tzn., že není zapotřebí
volit ve více kolech. Dále upozorňuji na
to, že zde není obava o nedodržení zákona
tak, jako u předchozích Rad České
televize a Českého rozhlasu, protože federální
zákon o provozování rozhlasového a
televizního vysílání nestanoví
žádnou lhůtu, dokdy národní rady
musí zvolit své 3 členy jako zástupce
do Federální rady, takže v tomto případě
nedojde k žádnému nezákonnému
postupu, pokud bychom nezvolili všechny tři členy
a pak bychom pokračovali ve volbě na příští
schůzi ČNR.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji paní poslankyni Marvanové, pan poslanec
Vondráček se chce k tomu vyjádřit
a pak pan poslanec Žák.