Řekl bych ovšem také několik kritických
slov, a to především z pozice funkce, kterou
zde vykonávám. Pochválil jsem vládu.
Dnes jsem poprosil pana ministra Horálka, aby zopakoval
své vystoupení z vlády, které mě
přesvědčilo jako jedno z mála - a
vás také, protože jste vyjádřili
potleskem to, že česká vláda postupuje
v ekonomice velice seriózně.
Ale pořád jsem mluvil o vládě. Existuje
však fenomén (aspoň tak jsem si to pracovně
nazval) byrokratických ministerských úředníků,
kteří sestavují tyto rozpočty pro
své ministry a také pro poslance, a to proto, aby
každý z nás mohl předstoupit před
voliče a informovat je o tom, jak vypadá kapitola
toho či onoho resortu, jak vypadají rezervy, zkrátka
jak vypadá rozpočet.
Musím zcela zodpovědně říct,
že k dokonalému studiu tohoto rozpočtu jsem
potřeboval poctivých 140 hodin. Myslím, že
trochu o rozpočtování vím, a tak se
mi zdá, že bych nechtěl, aby se rozpočet
projednával 18 měsíců jako třeba
ve Státech, ale také si myslím, že 18
hodin, jako jsme ho projednávali my, je málo.
Tito úředníci totiž mají jednu
pravdu, čím víc zatemní rozpočet,
tím vícekrát za ním bude chodit třeba
poslanec a prosit za svůj resort, za svoje město,
za svůj okres, a ten úředník může
milosrdně rozhodnout o tom, že ty peníze dá
či nedá. A o mě, a myslím že
nejenom mě, hluboce uráží. Podle mého
názoru vládě se v tomto případě
nepodařilo splnit její úkol, o který
jsme ji požádali pěti usneseními. Chtěli
jsme totiž na ni nic méně a nic více,
než že v jednotlivých kapitolách budeme
vědět, že třeba je u ministra Dyby devět
rozpočtových organizací, devět státních
ústavů, a ty ústavy přinesou České
republice zisk třeba x, abychom mohli z toho zisku, následného
zisku samozřejmě, za rok či za dva podpořit
příjmovou stránku státního
rozpočtu. Abychom mohli třeba v kapitole ministerstva
zdravotnictví s klidným svědomím
předstoupit před všechny lékaře,
které potkáme, a nemuseli jsme se rdít a
stydět, že jim neumíme odpovědět
zda budou či nebudou moci ještě léčit.
Tak byl zpracován rozpočet těchto kapitol.
Teprve když se v pátek sešli společní
zpravodajové a skutečně už bouchli do
stolu, tak ministři skutečně, tak jak jsem
je poznal na jednání vlády, nám dali
podklady. Já bych jim za to chtěl poděkovat,
ale je to pozdě. A dostali jsme je samozřejmě
my ve výboru a já vám mohu jen slíbit
za výbor, že je od nás všechny dostanete.
Myslím si, že jsme je měli dostat už při
projednání rozpočtu.
Několik kritických slov bych řekl ještě
také k tomu, proč bych chtěl, aby byl rozpočet
trošku průzračnější. Slyšíme
ze všech možných stran, že reforma nepostupuje
tak, jak postupovat má, že například
jsme v situaci, že na životní prostředí
dáváme málo. Ale pokuste se velmi
pečlivě spočítat ze všech tří
rozpočtů, kolik tento nemocný stát
dává na životní prostředí.
Mohu vás ubezpečit o tom, že je to daleko více,
než říkají novináři. Problémem
však zůstává, kolik z toho jde skutečně
na životní prostředí a kolik z toho
jde na úřad životního prostředí.
Když velmi pečlivě počítáte,
zjistíte, že to je dost procent. Mě by to nevadilo,
protože úřady musí vzniknout, ale chtěl
bych, aby v takové červené knížce
rozpočtu bylo, že za dva roky mi to přinese
tento efekt, když už ne příští
rok.
Stejným způsobem "berňáky"
čili finanční úřady: já
bych skutečně si přál, kdyby ty úřady
už fungovaly. Kdyby totiž některý z ministerských
úředníků vymyslel - zatím jsem
zjistili, že to nikdo neumí, - jakým způsobem
zabránit tomu, aby parafiskal, neboli daň z objemu
mezd, mizel mezi rukama, nikdo ho neuměl vybrat. Aby tedy
finanční úřady si na sebe vydělaly.
Vím, že si na sebe vydělají, ale abychom
to měli napsané, kolik si vydělají,
abychom opět s klidným svědomím
mohli říci: "ano, dejme tolik a tolik na zřízení
berňáků a oni nám to vrátí
mnohokrát, mnohonásobně zpátky".
A to jsou ty příjmy, o kterých se
říká, že chybí.
Rád bych také byl, kdyby každý z poslanců
věděl, co je to klossystém, to je můj
pracovní název - odpusťte pane ředitel,
jestli jste tady, - to je systém, o kterém zde bylo
mnohokrát hovořeno. To je ten systém, kterým
se rozdělují finanční prostředky
místním rozpočtům. Ale ono se v Bratislavě
rozhodlo, že je nějaký práh politické
bezpečnosti, že tedy ten systém se nemůže
úplně uplatnit, protože jsou okresy, kde zkrátka
nikdo nemůže pro příští
rok dostat méně než letos a tak tedy "...
ještě chvíli ty úplně chudé
nechte úplně chudými". Ale my bychom
to měli všechno vědět, abychom mohli
o tom diskutovat. Protože já znovu říkám:
to je naše vláda a my s nimi neseme kůži
na trh. Protože skutečně pléduji pro
to, co vždycky říká pan ministr Špaček,
proto si ho vážím, že: "... vy rozhodujete,
my vám pro to dáváme podklady".
A protože nebudu mít žádný pozměňovací
návrh a nechtěl jsem vůbec vystupovat, chtěl
jsem se jenom s vámi podělit o to, co mě
trápí, tak bych na závěr chtěl
říci jedno své vnitřní přesvědčení.
Ano, chybí některé podklady, třeba
na KBV. Mám rád, když se věci nazývají
pravým jménem. To vydání cenných
papírů je zadlužení, to je skutečně
schodek, ať to nazýváme, jak chceme. Nebylo
by to, kdybychom tady měli jako součást rozpočtu
spočítáno, že vzniknou konsorcia, která
koupí domy předem; že to bude překlenovací
úvěr a konsorcia byty koupí a budou je prodávat.
Ale my nemáme legislativ u, my nemáme podmínky,
my nemáme předpisy, my nemáme nic, takže
to nemůžeme udělat. Takže to je, prosím,
schodkový rozpočet. Proč to tak nenazýváme?
Protože je to politikum.
Takže já bych řekl, že mě třeba
chyběl podklad o tom, že státní správa
měla v roce 1990 20 242 lidí a v plánu příštího
roku má 30 760. Ale já to vím, jenom chci,
aby to věděli všichni poslanci, aby se za to
nestyděli a nikdo z vlády se také nestyděl
za to, že to přiznáváme. Ať to
klidně napíše, ať to máme černé
na bílém, vždyť se nesmíme bát
argumentovat.
Ale chtěl bych skončit tím, co jsem tady
slyšel, a proč jsem vlastně vystupoval. Já
jsem zde slyšel od svého kolegy, že se jedná
o ztrátu schopnosti ekonomiky v příjmech,
že jsou chybné údaje a odhady z roku 1991 i
pro rok 1992 v příjmech, jak se bude řešit
schodek letošního roku, jde o plošné krácení
výdajů a hlavně - a to mě nadzvedlo,
- že se jedná o rozpočet asociální
a dokonce antitržní. Musel bych být smutný.
K tomu:
Chybné odhady 1991: o mně se všeobecně
ví, že nejsem nepřítelem Václava
Klause, ale o mně se také ví, že nejsem
obdivovatelem Václava Klause. Přesto mně
ukažte někoho, kdo dokáže odhadnout cca
0,21% předpokládaný příjem
roku 1991. A tým kolem Václava Klause to
dokázal. Dokonce myslím, že když někdo,
- a to, prosím, mohu vytáhnout Memorandum Mezinárodního
měnového fondu, - dokáže po cenovém
skoku odhadnout míru inflace na 0,2%, tak si myslím,
že to jsou odhady vysoce kvalifikované.
Musím věřit tomu, že rozpočet
1992 má zdravé jádro.
Proč by byl asociální? Také jsem uvažoval
o tom, že je to trochu podvod, ale cítil jsem ho tak,
jak jsem ho vysvětloval. Je to malý podvod malého
úředníka na poslance. Za úmyslný
podvod bych to nepovažoval. Za asociální bych
to považoval v tom případě, kdyby poklesly
výdaje na sociální oblast. Když si spočítám
předpokládanou míru inflace a předpokládaný
pokles hrubého domácího produktu, a naproti
tomu součet všech peněz ze všech rozpočtů
na sociální oblast a k tomu ještě další
nápady, které má pan ministr Horálek,
nebojím se toho, že by to bylo asociální.
Jestliže se ukazuje, že někteří
lidé jsou takoví, že nikdy nebudou chtít
dělat, nedá se nic dělat, v tomto směru
budu i k nim asociál.
Pokud se týká toho, že jsme o poschodí
níže než loni, mám k tomu své vlastní
vysvětlení. Možná, že je nesprávné,
to nevím. Žiji ve městě, kde byla 20
let umístěna Sovětská armáda.
Když přijedu domů, mám ohromnou radost,
že se celou noc vyspím, že mi nejezdí
tanky. To je pro mne pokrok. Podle pana Horníčka
jsem zvyklý chodit ve městech a dívat se
nahoru. Ne snad proto, že bych se vychloubal, ale koukám,
jaká je výzdoba. Myslím, že se mnohé
změnilo k lepšímu. Nezdá se mi, že
bychom šli po schodišti dolů. Dokonce se mi ani
nezdá, že bychom měli být o patro níž.
Někde už jsem řekl, že v prosinci 1989
když Václav Havel říkal, že si
budeme muset utáhnout opasky, a ten Václavák
řval "nevadí", že si lidé
nemysleli, že se jedná o jejich opasky. A zdá
se mi, že si to někteří z nás
myslí také.
Řeknu ještě poslední věc a pak
budu úplně zticha. Kdybych zde byl za rok, s klidným
svědomím bych pro rozpočet zvedl ruku a ani
bych nemrkl, protože mu věřím. Protože
však nepředpokládám, že tu budu,
o to více jsem rozpočet velmi bedlivě studoval,
a to především proto, že příjmy
jsou skutečně jako na vodě. Tam je ten lidský
faktor, který se může splést. Kdybych
tady byl za rok, mohl bych různými způsoby
ovlivnit to, co se tady děje. Protože tu nebudu, nerad
bych nechal svým následovníkům nějaký
průšvih. A vláda také.
Proto jsem velmi pečlivě všechno studoval a
jsem rád, že jsem se mohl zúčastnit
těch památných jednání. Proto
jsem hluboce přesvědčen o tom, že uvažovala
věcně a že to myslí dobře. A
to je podle mne větší víra než
to, jestli dám deset tisíc korun tomu či
onomu. Za půl roku nemohu udělat mnohé.
Z projevu pana prezidenta ze 17. listopadu jsem si vzpomněl
na dvě věci. Poslanci skutečně nemohou
udělat všechno. Ale jedno mohou: schválit či
neschválit rozpočet. A proto bych doporučil
všem těm, kteří dnes říkají,
že nebudou hlasovat pro rozpočet, aby se ještě
nad tím zamysleli. Pokora je více než cokoli
jiného.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji za projev předsedy národohospodářského
výboru poslance Ledvinky. Přeje si ještě
někdo vystoupit? Pan poslanec Kozel.
Poslanec František Kozel: Nehlásím se
do rozpravy, mám technickou poznámku. Snažil
jsem se během odpoledne svolat schůzku zainteresovaných
úředníků z ministerstev, o
kterých jsem hovořil. Nepodařilo se to. Chtěl
bych požádat pány ministry Horálka,
Špačka, Vopěnku a Bojara, aby byli tak laskaví
a na ráno v 8.15 po dohodě s panem předsedou
výboru pro vědu, vzdělání a
kulturu, pozvali tyto pány na schůzku, abychom se
dohodli, jaký postoj zaujmout k situaci kolem učitelských
platů. Na minulé schůzce byli: pan náměstek
Šmolcnop od pana ministra Horálka a pan ředitel
Moravec, od pana ministra Špačka ředitel odboru
Mandys, od pana ministra Vopěnky náměstek
Koucký a od ministra Bojara doktor Vondračka. Žádám
ještě jednou, aby byli tak laskaví a pozvali
tyto pány ráno na 8.15 na výbor pro vědu,
vzdělání a kulturu.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Kozlovi. Hlásí se
ještě někdo? Pan ministr Dejmal.
Ministr životního prostředí Ivan
Dejmal: Vážený pane předsedající,
vážené paní poslankyně, páni
poslanci, pan poslanec Ledvinka se zmínil, že dáváme
z našeho nemocného rozpočtu velké prostředky
na ekologii. Musím říci, že je to pravda,
ale musím také říci druhou věc,
že je to žalostně málo k tomu, co skutečně
potřebujeme. Celková suma na rozestavěné
a na vyprojektované stavby k životnímu prostředí
představuje 34 mld. Zhruba 6 mld je z vlastních
zdrojů podniků a provozovatelů a obcí
a 28 mld je finančně nekrytých. Z rozpočtu
buď přímou dotací, nebo přes
fond životního prostředí je možné
dát podle návrhu 12,3 mld Kčs, zůstává
nám tedy více než 10 mld zcela nekrytých.
Hovořím o tom zejména proto, že existuje
komuniké z porady přednostů okresních
úřadů severočeské oblasti,
kteří říkají, že z celkové
potřebné sumy 1 mld 642 milióny Kčs
dostávají jenom 531 miliónů Kčs.
Chtěl bych říci, že do rozpočtu
okresních úřadů na dotace na ekologické
stavby bylo možno dát ze státního rozpočtu
celkem 2,1 mld Kčs a jen do Severočeského
kraje jde plných 25 % prostředků, které
se dávají do rozpočtu okresních úřadů.
Vím, že k investici, která je tam potřebná,
je to více než o 1 mld Kčs méně.
V tomto smyslu budeme muset přejít na jiný
systém financování, a všechny zákony,
které jsme navrhli a které jste vy schválili
k tomu směřují. Vytváříme
předpoklady pro to, aby znečišťování
životního prostředí bylo zpoplatněno,
vytvářely se prostředky a ukládaly
se povinnosti znečišťovatelům o životní
prostředí pečovat.
Jedná se v podstatě o rok 1992. V roce 1993 už
bude platit nový daňový systém, který
toto umožní přímo. Jsme tedy před
rokem 1992, kdybychom se spolehli na tento rozpočet, museli
bychom si dopřát víceméně ještě
jednoho roku investičních prázdnin. Proto,
i když tento rozpočet není schopen zajistit
potřebné investice pro ekologii, vláda České
republiky bude hledat jiné možnosti, jak získat
investiční peníze i jinými opatřeními,
tím, že bude skutečně převedeno
investorství za spoustu věcí jednoznačně
na obce. Ty s tím budou moci počítat
a nakládat s tím, jako s objekty, které budou
nadále sloužit komerčnímu vy užití,
a nebudou dotačním břemenem pro obce. Vytvoříme
podmínky pro to, aby se tyto stavby mohly financovat tak,
jako všude jinde ve vyspělém světě,
jako investiční akce, kde se tato investice vrátí,
a které budou lukrativní záležitostí.
To je vše, co jsem k tomu chtěl říci.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu ministru Dejmalovi. Jelikož vidím,
že se do rozpravy nikdo nehlásí, rozpravu končím.
Prosím, ptám se pana společného zpravodaje,
kolik času budou potřebovat na zpracování.
Poslanec Ivo Svoboda: Já využívám
ukončení rozpravy ke vznesení procedurálního
návrhu. Chtěl bych doporučit panu premiérovi,
aby svolal zasedání vlády v této budově,
aby tam umožnil účast rozpočtovému
zpravodaji, eventuálně zpravodajům nejvíce
dotčených výborů s tím,
že po dohodě s ministrem Špačkem,
bychom podklady pro hlasování mohli mít připravené
do 20.00 hodiny dnešního dne.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu společnému zpravodaji, uvolňujeme
pány ministry, a abychom využili čas, tak si
dovolím navrhnout sněmovně další
řešení. Máme pohromadě všechny
podklady pro volbu prozatímních ředitelů
Československého rozhlasu a televize. Prosím
setrvejte, než vyhlásíme přestávku,
udělali bychom úvod k této volbě a
potom bude stejně potřeba přerušit jednání.
Takže bychom spojili volný čas dohromady a
ušetříme tak a zkrátíme jednání
našeho plenárního zasedání v
této předvánoční době.
Protože to je pátý bod, čtvrtý
přeskakujeme, prosím zda sněmovna souhlasí
s tímto řešením, ať zvedne ruku.
Děkuji, myslím, že to nemusíme počítat.
Uvolníme vládu a pokračovali bychom pátým
bodem.
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, jde o
Na 26. schůzi jsme uložili našemu výboru
pro vědu vzdělávání a kulturu,
aby soustředil návrhy kandidátů na
funkce obou ředitelů, aby seznam kandidátů
předložil všem poslancům a před
zahájením schůze České národní
rady, aby projednal návrhy na kandidáty, aby předložil
České národní radě volební
řád a aby předložil České
národní radě k volbě ty kandidáty,
kteří splňují podmínky stanovené
zákonem. Myslím, že se nemusím ptát,
zda jste všichni obdrželi seznam kandidátů,
stalo se tak. Děkuji, že to mohu přeskočit
a můžeme pokračovat v projednávání
tohoto bodu. Obdrželi jste dva návrhy volebních
řádů, jak pro přípravu volby
prozatímního ředitele televize, tak pro volbu
zatímního ředitele rozhlasu. Dávám
nyní slovo předsedovi výboru ČNR pro
vědu, vzdělání a kulturu poslanci
Josefu Vondráčkovi, aby nám přednesl
návrhy volebních řádů a seznam
kandidátů, kteří splňují
podmínky stanovené zákonem. Prosím,
pane poslanče.
Poslanec Josef Vondráček: Vážená
paní předsedkyně, vážený
pane předsedající, já bych vás
nejdříve seznámil s usnesením
výboru pro vědu, vzdělání a
kulturu. Jako garančního výboru k návrhu
na kandidáty prozatímního ředitele
České televize a prozatímního ředitele
Českého rozhlasu.
Výbor pro vědu, vzdělání a
kulturu ČNR na základě návrhů
poslanců Otty Pruši, dr. Hany Marvanové, Petra
Koháčka, Michala Sedláčka předkládá
České národní radě tyto kandidáty:
1. Na funkci prozatímního ředitele Českého
rozhlasu pana dr. Jiřího Mejstřáka.
2. Na funkci prozatímního ředitele České
televize - pana Petra Marka - pana Ivo Mathé - pana Jana
Rubeše
3. Výbor ČNR pro vědu, vzdělání
a kulturu konstatuje, že uvedení kandidáti
splňují předpoklady, stanovené v §
5 zákona ČNR č. 483/91 o České
televizi a § 5 zákona ČNR č. 484/91
o Českém rozhlasu. Výbor ČNR pro
vědu, vzdělání a kulturu žádá
předsedkyní České národní
rady, aby ve smyslu § 6 zákona č. 451/90 Sb.,
kterými se stanoví některé další
předpoklady pro výkon některých funkcí
ve státních orgánech a organizacích
ČSFR, České republiky a Slovenské
republiky požádala ministra vnitra ČSFR
o vystavení osvědčení pro kandidáty
uvedené pod bodem 1. a pod bodem 2. Myslím,
že do dnešního dne se tak stalo a že lustrace
proběhla tak, že není žádných
závad.
Chtěl bych ještě k tomuto usnesení ještě
jednu připomínku, která tady vznikla, když
se tento bod zařazoval, a to, že zvolení prozatímní
ředitelé se ujmou svých funkcí dnem
1. 1. 1992 v souladu s nabytím účinností
zákona o České televizi a Českém
rozhlasu. Nyní návrhy na volební řád.
Obdrželi jste návrh volebního řádu
pro volbu prozatímního ředitele Českého
rozhlasu. Byl vám rozdán. Prosím pane předsedající,
jestli jsou nějaké námitky, abychom tento
návrh mohli schválit.
Místopředseda ČNR Zdeněk
Malík: Děkuji panu poslanci Vondráčkovi
a otevírám rozpravu, prosím pana poslance
Bendu.
Poslanec Marek Benda: Vážený pane předsedající,
vážená sněmovno, já bych měl
návrhy k oběma volebním řádům.
1. Upozorňuji, aby nevznikly zmatky jako minule - návrh
na nesouhlas s ředitelem se vyjadřuje škrtáním
v návrhu rozhlasu, ředitele televize se vyjadřuje
souhlas zakroužkováním. Posledně jsme
s tím měli zmatky, se spoustou neplatných
hlasů.
Navrhuji jednu změnu a to, aby v bodě 8 slovo "vydaných
hlasovacích lístků" bylo pozměněno
na slovo "odevzdaných hlasovacích lístků"
to se týká České televize. V Českém
rozhlasu je to bod č. 7, aby to byly odevzdané hlasovací
lístky. Podle mého názoru se voleb zúčastnil
ten, kdo svůj lístek odevzdal a ne kdo si ho pouze
vybral a pak do volební místnosti nevešel.
Proto navrhuji, aby se tam toto slovo zaměnilo, aby se
to počítalo z těch lidí, kteří
se skutečně voleb zúčastnili.
Potom bych si dovolil jeden procedurální návrh.
Pan společný zpravodaj navrhl k rozpočtu,
že jsou schopni do osmi hodin zpracovat změny k rozpočtu.
Zároveň pan poslanec Kozel žádal, aby
se ještě zítra ráno mohl sejít
s úředníky z ministerstev, takže se
domnívám, že by nebylo vhodné od osmi
hodin ba, dokonce možná ještě později,
jak se společná zpráva zdrží,
začít hlasovat. Navíc mají zasedat
některé výbory. Já bych doporučoval,
abychom teď provedli volby a současně se zahájením
voleb přerušili schůzi do zítřka.
S tím, že zítra ráno by nám
byly sděleny výsledky voleb. Začalo by se
hlasovat o pozměňovacích návrzích
k rozpočtu. Dnes večer by se konaly volby s tím,
že budou ještě zasedat výbory a nečekalo
by se tři hodiny v budově na hlasování
k rozpočtu, které by nebylo asi zcela kvalifikované.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji. Podle potlesku vidím, že vyslovujete
souhlas. Přesto musím dát hlasovat. Nejprve
o pozměňujícímu návrhu o volebním
řádu. Prosím, aby to bylo znovu zopakováno.