Úterý 9. října 1990

Proto v návrhu zásad zákona o státní správě a samosprávě ve školství navrhuje ministerstvo školství zachování přímého vlivu státu na řízení škol, jejich zřizování a financování. V nejbližším období bude převážná část nákladů školství hrazena ze státního rozpočtu, proto je nutno zajistit adresné přidělování těchto prostředků školám. Když navrhujeme odvětvové řízení školství současně koncipujeme kvalifikované samosprávné orgány, které se budou kompetentně vyjadřovat ke školství v obcích a okresech.

Považujeme za potřebné, aby pro nejbližší období byl majetek středních a speciálních škol a školských zařízení jednoznačně státním majetkem a bylo s ním nakládáno v celospolečenském zájmu.

Na jednání vlády dne 3. října mi bylo uloženo předložit návrh zákona o státní správě ve školství ve dvou alternativách: - jako odvětvové řízení, řízení okresními úřady. Chci požádat vládu, aby souhlasila s tím, že obě tyto alternativy budou předloženy i České národní radě. Prosím, abyste při rozhodování o těchto alternativách měli na zřeteli především osud školství.

Palčivým problémem je dnes učňovské školství. Praxe ukázala, že i když ve školském zákonu je jednoznačně stanoveno, že činnost učilišť nesmí být omezována bez souhlasu ministerstva, je tento zákon porušován.

I zde jako základní řešení vidíme to, aby byl majetek učilišť vyňat z hospodaření podniků. Tím ústřední orgány nabudou reálný nástroj na ovlivňování jejich činnosti. Je to také základní požadavek učitelů odborných učilišť při jejich výstražné stávce dne 5. října 1990.

Současně považujeme za potřebné změnit celý dosavadní systém financování učňovského školství, ekonomicky zainteresovat podniky na přípravě učňovské mládeže. V tomto směru jsme ve shodě s ministerstvem financí České republiky.

Prvním naléhavým krokem dnes musí být zabránit tomu, aby majetek učilišť nebyl součástí privatizace.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, dnes je zřejmé, že návrh zákona o státní správě a samosprávě ve školství nebude do 24. listopadu projednán. Obracím se na vás s dvěma prosbami. Ta první je, abyste seriózně zvažovali návrhy výboru pro vědu, vzdělání a kulturu, které jsou zaměřeny na udržení podmínek pro činnost našeho školství. Za druhé pak jde o to, aby alternativy návrhů zákona o státní správě ve školství byly projednány pokud možno v co nejkratší době. Děkuji vám. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu ministrovi za jeho vystoupení, vidím, že jsme si zvolili opravdu zajímavé téma na dnešní odpoledne, protože do diskuse se přihlásilo dalších sedm poslanců. Jsou to pánové poslanci Marek Benda, pan poslanec Bereza, pan poslanec Payne, pan poslanec Hofhanzl, pan poslanec Švec, pan poslanec Laštůvka, pan poslanec Effenberger. Prosím, aby se ujal slova pan poslanec Marek Benda, připraví se pan poslanec Bereza.

Poslanec Marek Benda: Vážená paní předsedkyně, vážený pane předsedající, vážená česká vládo, dámy a pánové poslanci. Chtěl bych navázat na to, co tady říkal pan ministr školství. My, když jsme projednávali ve výborech zákon o okresních úřadech, tak jsme se shodli, že je nutné zatím řízení školství dát na okresní úřady, protože není připraven zákon o státní správě ve školství. Bylo nám řečeno, že na zákoně o státní správě ve školství se pracuje, že bude školství řízeno resortně. Na tom jsme se shodli na výboru všichni, co jsem měl možnost mluvit se zástupci odborů, i když nejsem příznivcem odborů, tak všichni se shodovali na tom, že školství má být řízeno resortně a ne přes okresní úřady, alespoň pro přechodné období, protože skutečně hrozí nebezpečí, že většinu škol nechají zchátrat. To jsou věci, které se projeví za více let a lidé myslí v současné době na půl roku nebo rok dopředu. Proto mě minulý týden velice zamrzelo, když jsem zjistil, že do vlády byl předložen návrh ministerstva školství o resortním řízení školství a pak vláda uložila ministerstvu školství vypracovat dvě alternativní verze, za prvé řízení resortní a za druhé řízení pomocí okresních úřadů. Chtěl bych se zeptat vlády, proč tak učinila, protože se domnívám, že je to v rozporu s federálním zákonem, který by měl být nadřazen, jedná se o zákon o soustavě základních a středních škol, kde v § 1 se říká, že školy jsou přímo řízeny ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy a mluví se o všech školských zařízeních. Tento paragraf je na konci tohoto zákona omezen, protože je jasné, že se to nepodaří udělat hned, že to má být upraveno do 31.12.1990.

Proto se ptám, proč vláda přistoupila k dvojímu způsobu řešení, jestli bude schopna do 31.12.1990 nám předložit návrh zákona o státní správě ve školství, tak aby byl ve shodě s tímto zákonem, aby školství bylo řízeno přímo ministerstvem školství, nebo jak hodlá vláda dále pokračovat.

Pak bych si dovolil ještě jednu drobnou poznámku k tomuto zákonu. V § 24 odst. 3 bych doporučoval přehodit ty věty: "odporuje-li usnesení shromáždění zákonu nebo jinému obecně závaznému předpisu, v těchto případech přednosta okresního úřadu pozastaví toto rozhodnutí a předloží je vládě." Já bych doporučoval, aby bylo řečeno napřed, že přednosta pozastaví výkon rozhodnutí a teprve pak, že je vláda zruší a aby byly dány časové limity, do kdy se tak musí učinit. Navrhuji, aby odst. 3 zněl: "Odporuje-li usnesení shromáždění zákonu nebo jinému obecně závaznému právnímu předpisu, přednosta okresního úřadu pozastaví výkon rozhodnutí a do čtrnácti dnů jej předloží vládě. Vláda do 30 dnů rozhodne o platnosti takového usnesení." Děkuji a doufám, že podpoříte myšlenky školství, aby bylo zachováno. Myslím si, že to je jedna z nejdůležitějších věcí v současné době. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Bendovi. Hovořit bude pan poslanec Bereza. Připraví se pan poslanec Payne.

Poslanec Rudolf Bereza: Pane předsedající, dámy a pánové, měl jsem připraveno vystoupení, ale vystoupením předkladatele pana Hrazdíry se částečně situace změnila, takže ho nemohu v plném rozsahu použít. Před chvílí vystoupil předřečník, který měl v tabulce 4 připomínku k hvězdičce, která umožňuje zakladatelství České a Československé - tedy podle předkladatele - Automobilové dopravy jednotlivým městům a okresním úřadům. Já jsem se o tu problematiku zajímal, jsem rovněž ve spojení s odborovým svazem - s nezávislým odborovým svazem veřejné silniční dopravy, jehož dva zástupci sedí zde na galerii. Chci říci toto: automobilová doprava při podstatném snížení administrativního aparátu, zapojením výpočetní techniky do řízení může dobře působit nadále jako celek. O této skutečnosti se pozitivně vyjadřují odborníci ze zemí západních a tento dopravní systém nám závidí. Kdybychom dopoustili rozdrobení automobilové dopravy jednotlivými městy, dopustíme se omylu, poněvadž se nám nebude dařit zkoordinovat činnost. Pracující zapojení do dopravní činnosti nechtějí prosazovat nějaký monopol, nebojí se konkurence i v této době při velkém zvýšení ceny nafty. Nechtějí ale připustit, aby jejich dosavadní úsilí v resortu dopravy padlo za oběť chybnému rozhodnutí. Mají starost o svoje rodiny, což projevují tak, že do dnešních dnů bylo odborovým svazem zažehnáno na 100 stávek a mezi pracujícími to vře. Obracím se proto na poslance, a vyzývám je, aby zvážili situaci a podpořili požadavek centrálního zakladatele automobilové dopravy.

Mám tady ještě jeden dokument, který jsem dostal dneska právě od zástupců odborového svazu, kde se odboráři Odborového sdružení železničářů, Odborového svazu vodní dopravy, Nezávislý odborový zväz pracovníkov verejnej cestnej dopravy Slovenska. Odborový svaz dopravy, silničního hospodářství a autoopravárenství Čech a Moravy, Odborového zväzu civilního letectví a Odborového svazu námořní dopravy obrací na pana premiéra Čalfu, kde z jejich dopisu vypichuji: Za nejzávažnější nedostatek považujeme především neřešení otázky zakladatelství podniků pracujících v dopravě, které má negativní dopad na tvorbu koncepce jejího budoucího uspořádání a případné následné privatizace. Nevím, který odborový svaz zastupoval můj předřečník. Jsem přesvědčen, že je jednom jeden odborový svaz, jehož zástupci sedí na galerii, s nimiž jsem ve styku. Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Berezovi. Dámy a pánové, protože téma je opravdu zajímavé, do diskuse se přihlásili další dva poslanci. Chci se zeptat - uděláme si desetiminutovou přestávku nebo budeme pokračovat? Kdo je pro přestávku? (Hlasuje se.) Opticky je to většina. Prosím, opravdu jen deset minut. Je 15.43 hodin, sejdeme se v 15.45 hodin

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Paní poslankyně, páni poslanci, budeme pokračovat v rozpravě k návrhu zákona o okresních úřadech. Přihlásilo se dalších 12 poslanců - seznámím vás s pořadím, které mám. Nejdříve bude hovořit poslanec Švec, dále poslanec Payne, poslanec Hofhanzl, poslankyně Janů, pan poslanec Laštůvka, poslanec Effenberger, poslanec Stibic, Josef Ježek, poslanec Danneberg, Kadlec, Wolf a Josef Vondráček. Prosím tedy nejdřív, aby se slova ujal poslanec Švec. Připraví se pan poslanec Payne.

Poslanec Vlastislav Švec: Vážený pane předsedající, paní předsedkyně, vážený pane předsedo vlády, dámy a pánové, mám jen stručnou poznámku k otázkám správy životního prostředí.

Chtěl bych podpořit znění § 14, jak je navrhováno v důvodové (společné) zprávě, a to z následujících důvodů.

Správa životního prostředí, která má být vytvořena u okresních národních výborů je nezbytně nutnou nezávislou součástí a zárukou toho, že životní prostředí jako takové bude respektováno ve smyslu i třeba později platných zákonů o životním prostředí. Nicméně pokládáme za nutné, aby taková správa nezávislá u okresních úřadů existovala, protože i jiné články státní správy mají své naprosto samostatné a nezávislé správy, jako například inspekce letecká, inspekce ochrany ovzduší, hygienická inspekce apod. Na rozdíl od nich však tak pro nás důležitá oblast, jakou je životní prostředí, nevyžaduje vytvoření samostatných státních správ z ekonomických a jiných důvodů. Ministerstvo životního prostředí souhlasí s tím, aby tyto správy byly vytvořeny pouze u okresních úřadů, což je na jedné straně do jisté míry úspěch, protože životní prostředí je pro nás nesmírně důležitou součástí života. Neměli bychom proto nechávat bezvládí až do té doby, co vznikne zákon o životním prostředí. Nehledě na to, že zřízení této správy u okresních úřadů je nesmírně důležité v tom smyslu, že zasahuje do všech oblastí - průmyslových, bytových, stavebních a jiných. Na okresních úřadech bude rozhodováno o druhu výstavby, o způsobu postupu ve všech oblastech, které se týkají likvidací odpadu, zdravé vody, lesů, ochrany půdy. Myslím, že požadavek samostatné a nezávislé správy životního prostředí na okrese je ten nejmenší, nejnezbytnější. který ze strany orgánu ministerstva životního prostředí mohl být uplatněn. Domnívám se, že se na naší úrovni nemusíme o důležitosti tohoto orgánu navzájem přesvědčovat.

Jsem přesvědčen, že dodatek uvedený ve společné zprávě s ohledem na to, že jsme odpovědni nejen za ekonomiku a zákonodárnost v tomto státě, ale i za zdraví současných i budoucích obyvatel této země, bude schválen.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji poslanci Švecovi. Hovoří nyní pan poslanec Payne, připraví se pan poslanec Čestmír Hofhanzl.

Poslanec Jiří Payne: Dámy a pánové, bylo tady na nás opakovaně apelováno, abychom pro tento zákon nehlasovali z jiných důvodů, a potom zase na nás bylo apelováno, abychom pro zákon hlasovali, protože by byla narušena státní správa. Prosím vás, hlasujme podle kvality předloženého zákona. Buďme si vědomi slibu, který jsme slyšeli dnes dopoledne - slibuji na svou čest a svědomí. Postupujme tedy skutečně odpovědně, každý sám za sebe.

Chtěl bych poukázat na některé rozpory, které se mně zdají být dost podstatné. Zřejmě proces projednávání neumožnil dostatečně se k nim vyjádřit tak, aby mohly být včas odstraněny.

Všechny systémy státní správy pracují s jakousi rovnováhou kontrol a odpovědností. A mně se zdá, že na úrovni okresů tato rovnováha není dostatečná. Nekontrolovaná státní správa se vždy vymkne z rukou a vede k nedobrým výsledkům. Ať už bude do funkce předsedy okresního úřadu jmenován kdokoli, obávám se, že pokušení moci na jeho osobu kladené bude tak veliké, že odolat mu by dokázali snad jen skuteční asketičtí světci.

Ty rozpory samozřejmě souvisí zřejmě s tím, že nevíme, jak vlastně chceme do budoucna státní správu uspořádat a že tento zákon má být jenom jakýmsi provizoriem. Nicméně v tomto zákoně vyvstává otázka, zda má či nemá být na úrovni okresů nějaká samospráva. V podstatě zákon napovídá a předkladatelé to říkají i explicitně, že si samosprávu na úrovni okresů nepřejí. Nicméně v § 22 odst. 3 se říká, že "... okresní shromáždění prosazuje společné zájmy obcí a městských obvodů". Kladu si otázku, jak je prosazuje, když k tomu v podstatě nemá dostatečné pravomoci, když se schází dvakrát za rok a když nemá žádný aparát, který by mu umožňoval účinně pracovat.

Přitom, myslím, že na úrovni okresu existují určité úkony, které plní samozřejmě státní správa, ale ke kterým by se jakýsi orgán, který by měl povahu samosprávy měl vyjadřovat. Týká se to například sociální péče nebo školství. Otázka, ve které obci bude škola zřízena a z kterých jiných obcí budou do této školy děti dojíždět. To je nepochybně otázka samosprávy a k ní by měla mít možnost se vyjádřit. Zrovna tak určitý názor by měly mít okresy, vyjádřit se k otázkám sociální péče, zdravotnictví, případně i dopravy, kultury, obchodu apod. To znamená, že nějaké samosprávné shromáždění na úrovni okresů by nebylo zcela samoúčelné.

Tento rozpor, tedy, že samosprávu nechceme zavádět, ale přitom ji jakoby zavádíme, zároveň vede k tomu, že okresní shromáždění vlastně se jeví jako jakýsi přívažek a to, že je přívažkem, že není konzistentní se zbytkem zákona vyplývá nejen z toho, že ustanovení o něm jsou v předchozích ustanoveních zákona, ale zároveň to napovídá i § 26, který říká, že okresní shromáždění může být zrušeno jednoduše rozhodnutím vlády. Mně tento postup připadá zásadně nesprávný, aby vláda mohla nějakým způsobem rušit zákon nebo část zákona. Domnívám se, že podle obvyklých legislativních pravidel, - ačkoliv nejsem právník, tak se mi tam zdá být tento paragraf nevhodný, - že by bylo asi správnější, kdyby se ustanovení nějakého jiného zákona v případě, že už byl překonán, že nadešla doba, kdy se vytvoří nový zákon a bude jasno v otázkách státní správy, tedy až vyjde nový zákon, pak ten stanoví, že se ruší ustanovení předchozího schváleného zákona, případně že se ruší k nějakému datu. Takovýto postup, který tam je navržen totiž také umožňuje, aby vláda hned v lednu příštího roku okresní shromáždění jednoduše zrušila. Buďto tedy okresní shromáždění chceme a chceme zavést nějaký projekt samosprávy, pak by ovšem jeho pravomoci měly být rozšířeny, nebo ho nechceme, a pak ovšem tady už byl podán návrh, abychom vypustili § 21 až 25 a vůbec se netvářili, že nějaká možnost vyjadřovat se k zájmům okresů existuje. Takže navrhuji, aby § 25 byl zcela vypuštěn.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Paynovi za jeho vystoupení. Prosím, aby šel k řečnici pan poslanec Hofhanzl a připraví se paní poslankyně Ivana Janů.

Poslanec Čestmír Hofhanzl: Vážení kolegové poslanci, ctěné dámy, vážený pane premiére, dodatek o odboru životního prostředí při okresním úřadu prosazujeme ne proto, aby se zvyšoval aparát a narušovaly kompetence okresního úřadu. Jde o to, abychom neopakovali chyby minulosti, kdy bychom mohli mít skvěle napsané zákony, ale na úrovni okresů a obcí by nebyl nikdo s odpovídajícími pravomocemi, kdo by dbal na dodržování těchto zákonů a kontroloval je.

Stav naší krajiny a zdravotní stav naší populace je vám, myslím, dobře znám. Proto apeluji na vás, kolegyně a kolegové poslanci, abyste to zvali v úvahu.

Chci dodat, že nežádáme nezávislou správu od okresního úřadu, jak o tom mluvil kolega Švec.

K otázce zemského uspořádání chci jen dodat: Jsem vlastně též Moravan z krásného městečka Telče. Budu hlasovat vždy pro ten zákon, který bude na mně působit dojmem, že je rozumnější a přistupuje k problému s vědomím plné odpovědnosti. To nemohu říci o svých spoluposlancích z "moravské samosprávné demokracie", Děkuji, (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Hofhanzlovi za jeho vystoupení. Slova se ujme paní doktorka Janů, připraví se poslanec Laštůvka.

Poslankyně Ivana Janů: vážená paní předsedkyně, paní a páni poslanci. navazuji na svého předřečníka i na kolegu, který vystupoval před tím. Moje vystoupení se týká správ životního prostředí. Navrhuji, aby z § 8 až 14, případě i dalších společné zprávy byla vypuštěna ustanovení týkající se správ životního prostředí z těchto důvodů:

Předesílám, že vůbec nejsem proti ochraně životního prostředí, naopak vidím tuto otázku jako velice aktuální, ale k mému návrhu mě vedou následující důvody.

Správy životního prostředí nebyly obsaženy v původním návrhu. Návrh na jejich dodatečné začlenění byl podán resortem životního prostředí v průběhu projednávání ve výborech, ale ještě než o nich bylo jednáno, byl samotným navrhovatelem stažen z programu, takže například v ústavně právním výboru vůbec o správách životního prostředí nebylo jednáno, nevím, jak v jiných výborech.

A v poslední řadě se mi jeví toto začlenění do určité míry jako zárodek dekoncentrátu a legislativně nečisté. Děkuji. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji poslankyni Janů za její vystoupení. Prosím pana poslance Laštůvku, připraví se pan poslanec Effenberger.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP