o změně názvu Československé
socialistické republiky a o státních symbolech
Republiky česko-slovenské
Federální shromáždění
Československé socialistické republiky se
usneslo na tomto ústavním zákoně:
Název "Československá socialistická
republika" se mění na "Republika česko-slovenská".
Státními symboly jsou státní znak,
státní vlajka, standarta prezidenta republiky, státní
pečeť a státní hymna.
(1) Státní znak Republiky česko-slovenské
tvoří čtvrcený štít, ve
kterém v prvním a čtvrtém červeném
poli je stříbrný dvouocasý řvoucí
lev ve skoku v pravo hledící, se zlatými
drápy, zlatým vyplazeným jazykem a zlatou
heraldickou korunou.
Ve druhém a třetím červeném
poli je stříbrný dvojitý kříž
vztyčený na středním vyvýšeném
vršku modrého trojvrší. Čtvrcení
znaku je vyznačeno stříbrnou linkou.
(2) Vyobrazení státního znaku je v příloze
1.
(1) Státní vlajka Republiky česko-slovenské
se skládá z horního pole bílého
a dolního pole červeného, mezi něž
je vsunut žerdový modrý klín do poloviny
délky vlajky; poměr stran je 2:3.
(2) Vyobrazení státní vlajky je uvedeno v
příloze 2.
(1) Vlajka a standarta prezidenta Republiky česko-slovenské
je bílá s okrajem skládajícím
se z plaménků střídavě bílých,
červených a modrých. Uprostřed bílého
pole je vetkán znak Republiky česko-slovenské.
Pod ním je na červené stuze stříbrný
nápis "VERITAS VINCIT". Nad oběma konci
stuhy jsou zlaté lipové snítky o třech
listech Standarta prezidenta je čtvercového formátu.
(2) Vyobrazení standarty je v příloze 3.
(1) Státní peče. Republiky česko-slovenské
tvoří státní znak s lipovými
ratolestmi po stranách, kolem něhož je kruhový
nápis "Republika česko-slovenská".
(2) Pečetidlo státní pečeti uschovává
prezident republiky.
(3) Vyobrazení otisku státní pečeti
je v příloze 4.
Státní hymnu Republiky česko-slovenské
tvoří hymna české republiky [Čl.
IV ústavního zákona české národní
rady č. .../1990 Sb., o státních symbolech
České republiky.] a první sloka hymny
Slovenské republiky [Čl. V ústavního
zákona Slovenské národní rady č.
.../1990 Sb., o názvu, státním znaku, státní
vlajce, státní pečeti a státní
hymně Slovenské republiky.]; při hraní
a zpěvu státní hymny se zachovává
toto pořadí.
Používání státních symbolů
upravuje zákon Federálního shromáždění.
Zrušuje se:
(1) článek 110 ústavního zákona
č. 100/1960 Sb., Ústava Československé
socialistické republiky;
(2) zákon č. 163/1960 Sb. o státním
znaku a státní vlajce.
Tento ústavní zákon nabývá
účinnosti dnem vyhlášení.
Dopisem z 22. ledna 1990 jsem navrhl vypustit z úředního
názvu obou národních republik i federace
slovo "socialistická". Vzhledem k výsledku
dalších složitých jednání
a také vzhledem k ústavním zákonům
přijatým v obou republikách o jejich názvech
a státních symbolech jsem původní
návrh dne 15. března t.r. pozměnil tak, ary
název státu nadále zněl "Republika
česko-slovenská". Tento název je třeba
chápat jako výsledek diskusí, které
proběhly v politických a odborných kruzích
a na půdě zákonodárných sborů.
Návrh je kompromisem přijatelným pro obě
republiky a v současné situaci nejlépe vystihuje
existenci České a Slovenské republiky ve
společném federativním státě.
Vnějším projevem státní suverenity
jsou státní symboly. Patří k nim především
státní znak a státní vlajka a v širším
smyslu i standarta prezidenta republiky, státní
peče a státní hymna.
Státní symboly jsou upraveny v čl. 110 Ústavy
Československé socialistické republiky z
roku 1960 a zákonem o státním znaku a státní
vlajce z roku 1960.
Dopisem z 22. ledna 1990 jsem podal návrh ústavního
zákona o státních znacích Československé,
České a Slovenské republiky. Tento návrh
předpokládal existenci dvou malých státních
znaků pro obě národní republiky a
jednoho velkého znaku federálního. Tato maje
zákonodárná iniciativa vyvolala řadu
diskusí a sporů, především však
iniciativu obou n.rodních republik, která vyústila
v přijetí. ústavních zákonů
obou národních rad o státních symbolech
České i Slovenské republiky. Svůj
původní návrh jsem proto dopisem z 15. března
1990 pozměnil v tom smyslu, že návrh ústavního
zákona obsahoval pouze federální státní
znak a navíc též standartu prezidenta a státní
pečeť. Nyní se však jeví účelným
sjednotit i po formálněprávní stránce
úpravu všech státních symbolů;
proto v dnes předkládaném znění
návrhu jsou všechny obsaženy včetně
státní vlajky a státní hymny. Právní
úprava státních symbolů bude tak jednotná
a přehledná.
Státní znak je všeobecně považován
za významný oficiální symbol státu,
který má svým výtvarným a heraldickým
řešením ztělesňovat samu existenci
státu, jeho historii, územní vývoj,
státoprávní povahu, společenské
uspořádání a další závažné
skutečnosti. Také normy mezinárodního
práva uvádějí výslovně
státní znak jako symbol státu.
V souvislosti s přijetím nové ústavy
a s prohlášením republiky za socialistickou
v roce 1960 doznal značných změn i státní
znak. Při jeho vytváření nebyly respektovány
heraldické zásady tvorby státních
znaků a byla akcentována především
hlediska politická a ideologická. Český
lev byl položen na pavézu, kterou používala
nejen husitská vojska,ale i křižáci;
pavéza se proto nemůže stát symbolem
revolučních, tradic českého stá.tu.
Český lev byl zbaven své heraldické
koruny - symbolu suverenity státu, který byl nahražen
pěticípovou hvězdou. Tradiční
slovenský znak byl nahražen uměle vytvořeným
symbolem Slovenského národního povstání
- jakýmsi plamínky bez heraldického významu.
Proti tomuto existujícímu státnímu
znaku jsou vznášeny vážné státoprávní,
historické, heraldické a estetické výhrady
všeobecné mínění se sjednocuje
v tom, že je třeba tento znak změnit.
Návrat k státnímu znaku z roku 1920 je ale
v současné době nepřijatelný,
protože tento znak je nerozlučně spjat s principem
jednotného československého národa.
Je proto jedinou možností zvolit státní
znak nový.
Návrh ústavního zákona vychází
ze skutečnosti, že obě národní
republiky již přijaly ústavní zákony
o svých státních symbolech. Návrh
proto přejímá malý státní
znak České republiky, t. j. tradičního
českého dvouocasého lva s korunou, a slovenský
znak, t.j. dvojitý kříž vztyčený
na prostředním vršku modrého trojvrší.
Text článku III vychází proto ze znění
obou republikových zákonů.
Nejvhodnější řešení znaku
Republiky česko-slovenské je tzv. znak čtvrcený,
který má v heraldice dávnou tradici a vyjadřuje
rovnoprávní a přátelský vztah
obou našich národů. Obě znakové
figury, t.j. český a slovenský znak jsou
pak ve vyvážené kompozici umístěny
ve čtyřech polích francouzského renezančního
štítu.
Standarta prezidenta republiky se mění především
v tom. smyslu, že uprostřed bílého pole
je dosavadní státní znak nahražen znakem
novým a dosavadní nápis PRAVDA VÍTĚZÍ
latinskou verzí téhož textu. Důvod pro
užití latinské verze hesla je především
praktický, protože by bylo obtížné
umístit na standartě tento nápis dvojjazyčně
a při některých jeho specifických
užitích (např. na dopisním papíru)
by to bylo vyloučeno vůbec.
Vlastní text státní hymny se obsahově
rovněž nemění, ale návrh přejímá
v zájmu symetrie právní úpravy s novými
úpravami obou národních republik státní
hymnu České republiky a první sloku státní
hymny Slovenské republiky.
Ústavní zákon předpokládá,
že podrobnosti o používání státních
symbolů Republiky česko-slovenské stanoví
zákon Federálního shromáždění.
Pokud jde o ekonomické dopady navrhovaných změn
názvu státu a státních symbolů,
budou v rámci federace nepoměrně nižší
než v národních republikách. Je tomu
tak proto, že větší část
resortů, které státních symbolů
užívají především, je v
oblasti působnosti národních republik. Přesné
vyčíslení potřebných nákladů
lze pro krátkost času provést jen obtížně.
K částečné úhradě výdajů,
spojených s výměnou státního
znaku za nový byl otevřen u pobočky státní
banky v Praze 1 účet č. 35-3520-001, na který
docházejí částky od občanů
i organizací a na kterém bylo např. ke dni
12.3.1990 370 tisíc 292 korun ke dni 22.3. již 434
tisíc 866 korun.
Návrh, který předkládám, představuje
komplexní právní úpravu státních
symbolů federace a jeho obsah je výsledkem četných
a složitých jednání v rámci federace
i obou národních republik. Doporučuji proto
oběma sněmovnám, aby návrh ústavního
zákona schválily.