ústavního zákona o způsobu přijetí
nové Ústavy Československé socialistické
republiky, České socialistické republiky
a Slovenské socialistické republiky
Federální shromáždění
Československé socialistické republiky vycházejíc
z osvědčených zásad federativního
uspořádání Československé
socialistické republiky, v níž ústava
je výrazem dohody a souhlasu svrchované a rovnoprávné
České socialistické republiky a Slovenské
socialistické republiky, a z toho, že v kontinuitě
s ústavním zákonem o československé
federaci nová ústava bude společnou ústavou
Československé socialistické republiky, České
socialistické republiky a Slovenské socialistické
republiky,
po předchozím souhlasném vyjádřeni
České národní rady a Slovenské
národní rady jako nejvyšších orgánů
státní moci a představitelů svrchovanosti
republik usneslo se na tomto ústavním zákoně:
(1) O přijetí nové Ústavy Československé
socialistické republiky, České socialistické
republiky a Slovenské socialistické republiky rozhodne
Federální shromáždění,
Česká národní rada a Slovenská
národní rada.
(2) Federální shromáždění
rozhodne o přijetí nové Ústavy Československé
socialistické republiky, České socialistické
republiky a Slovenské socialistické republiky po
jejím schválení Českou národní
radou a Slovenskou národní radou.
(3) Ústava bude přijata Českou národní
radou, Slovenskou národní radou a Federálním
shromážděním podle čl. 109 odst.
3 a čl. 41 ústavního zákona č.
143/1968 Sb., o československé federaci.
Návrh ústavy Československé socialistické
republiky, České socialistické republiky
a Slovenské socialistické republiky předloží
České národní radě Ústřední
výbor Národní fronty České
socialistické republiky, Slovenské národní
radě Ústřední výbor Národní
fronty Slovenské socialistické republiky a Federálnímu
shromáždění Ústřední
výbor Národní fronty Československé
socialistické republiky.
Zrušuje se čl. 142 odst. 2 věta první
ústavního zákona č. 143/1968 Sb.,
o československé federaci.
Tento ústavní zákon nabývá
účinnosti dnem vyhlášení.
Na základě závěrů XVII. sjezdu
Komunistické strany Československa byly zahájeny
práce na přípravě nové ústavy.
Nezbytnost přijetí nové ústavy vyplývá
především z potřeby zakotvit základní
změny, které nastaly od přijetí dosavadní
ústavy a ústavního zákona o československé
federaci a vytvořit ústavní základy
společensko-politického rozvoje spojeného
s přestavbou a demokratizací socialistické
společnosti. Z právního hlediska je rovněž
nezbytné odstranit dosavadní roztříštěnost
ústavních předpisů a sjednotit je
v jediném ústavním dokumentu.
Zkušenosti z více než dvacetileté existence
československé federace a jejího uplatňování
v podmínkách dvoučlenného federativního
uspořádání potvrdily účelnost
jednotné úpravy ústavněprávních
poměrů federace a republik ve společném
ústavním dokumentu. Československá
federace byla založena ústavním zákonem
o československé federaci mj. na principech vzájemného
respektování suverenity federace i republik, zásadní
jednoty politického systému, rovnosti práv
a povinností občanů na celém území
státu a na principu jednotné socialistické
hospodářské soustavy. Komise KSČ a
Národní fronty pro přípravu nové
ústavy proto doporučila, aby na základě
osvědčených státoprávních
zkušeností byla přijata nová ústava
jako společná Ústava Československé
socialistické republiky, České socialistické
republiky a Slovenské socialistické republiky.
Předkládaný návrh ústavního
zákona musí proto v návaznosti na platná
ustanovení ústavního zákona o československé
federaci řešit procedurální postup přijetí
společné ústavy federace a obou republik,
a to v souladu se zásadami socialistického federalismu
a socialistické demokracie. Proto je nezbytné, aby
Ústavu Československé socialistické
republiky, České socialistické republiky
a Slovenské socialistické republiky kromě
Federálního shromáždění
schválila též Česká národní
rada a Slovenská národní rada jako nejvyšší
orgány státní moci České socialistické
republiky a Slovenské socialistické republiky a
představitelé národní svrchovanosti
a svébytnosti českého a slovenského
národa. Trojjedinou povahu nové ústavy je
třeba vyjádřit i v jejím názvu.
Se zřetelem na originální suverenitu ČSR
a SSR je nezbytné, aby o přijetí nové
ústavy rozhodly nejdříve národní
rady a teprve potom Federální shromáždění.
Tato nová ústavní úprava si vyžaduje
i zrušení ustanovení ústavního
zákona o československé federaci podle čl.
3 návrhu, které při vzniku federace předpokládalo
jiný postup.
S ohledem na politickou závažnost ústavy jako
základního právního a politického
dokumentu se navrhuje pověřit ústavodárnou
iniciativou Národní frontu, která je výrazem
politického svazku všeho československého
lidu.