ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1990

V. volební období

227

Vládní návrh

Zákon

České národní rady

ze dne 1990

a změnách v organizaci a působnosti ministerstev České republiky

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

Čl.I

Zřizuje se ministerstvo práce a sociálních věcí České republiky jako ústřední orgán státní správy České republiky.

Čl. II

Zákon České národní rady č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, ve znění zákona České národní rady č. 60/1988 Sb., o změnách v organizaci a působnosti ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, zákona České národní rady č. 173/1989 Sb., o opatřeních v soustavě ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, v jejichž čele stojí člen vlády České socialistické republiky, zákonného opatření předsednictva České národní rady č. 9/1990 Sb., kterým se mění zákon České národní rady č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, ve znění zákona České národní rady č. 60/1988 Sb., o změnách v organizaci a působnosti ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, a zákona České národní rady č.173/1989 Sb., o opatřeních v soustavě ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, v jejichž čele stopí člen vlády České socialistické republiky, a zákona České národní rady č. /1990 Sb., o některých opatřeních týkajících se působnosti ministerstev České republiky, se mění a doplňuje takto:

1. v § 1 odst. 1

- bod 2 zní: "ministerstvo financí",

- bod 6 zní: "ministerstvo práce a sociálních věcí",

- bod 7 zní: "ministerstvo zdravotnictví",

- dosavadní body 7 až 14 se označují jako body 8 až 15.

2. § 4 zní:

"§ 4

Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro státní rozpočet republiky, daně a poplatky, finanční hospodaření, hospodaření s národním majetkem, pro věci pojišťoven a spořitelen a pro ceny."

3. § 9 zní:

"§ 9

(1) Ministerstvo práce a sociálních věcí je ústředním orgánem státní správy pro pracovněprávní vztahy, zaměstnanost, civilní službu, mzdy a jiné odměny za práci, důchodové zabezpečení, nemocenské pojištěni, nemocenské zabezpečení, sociální péči, péči o pracovní podmínky žen a mladistvých, péči o rodinu a děti, péči o zdravotně postižené občany a o občany, kteří potřebují zvláštní pomoc, a pro další otázky mzdové a sociální politiky.

(2) Ministru práce a sociálních věci je podřízen Český úřad bezpečnosti práce."

4. § 10 zní:

"§ 10

(1) Ministerstvo zdravotnictví je ústředním orgánem státní správy pro léčebně preventivní a hygienickou péči, zdravotnické školy, přírodní léčebné lázně a přírodní léčivé zdroje, pro zdravotnickou výrobu a pro otázky regresních náhrad.

(2) Jako orgán hygienické služby je v ministerstvu zdravotnictví ustanoven hlavní hygienik České republiky.

(3)Součástí ministerstva zdravotnictví je Český inspektorát lázní a zřídel.".

Čl. III

Předsednictvo-České národní rady se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů vyhlásilo úplné znění zákona České národní rady č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, jak vyplývá ze zákonů jej měnících a doplňujících.

Čl.IV

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1.července 1990.

Důvodová zpráva

Přijetím zákona č. 60/198 Sb., o změnách v organizaci a působnosti ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy ČSR, došlo ke sloučeni bývalého ministerstva zdravotnictví ČSR a bývalého ministerstva práce a sociálních věcí ČSR a bylo vytvořeno ministerstvo zdravotnictví a sociálních věcí ČSR. Sloučením oblasti zdravotnictví s úsekem práce a sociálních věcí do jediného republikového ministerstva sledovalo vytvořeni takového resortu, který by komplexně a účinně zabezpečoval řízení celé sociální oblasti v širším slova smyslu. Dvouletá existence ministerstva zdravotnictví a sociálních věcí ČR ukázala, že přičlenění úseku sociálních věcí a práce k oblasti zdravotnictví nebylo přínosem.

V souvislosti s přechodem národního hospodářství na tržní ekonomiku značně vzroste význam aktivní sociální politiky a politiky zaměstnanosti, což si vyžádá i nové formy řídící práce, které nebudou totožné s formami řízení ve zdravotnictví; tím se ještě více zvýrazní nesourodost agend stávajícího ministerstva zdravotnictví a sociálních věcí ČR.

Vláda ČSFR dne 26.3.1990 schválila hlavní zásady organizace sociálního zabezpečení a dne 8.4.1990 návrh zákona o změnách předpisů o nemocenském a sociálním zabezpečení a mateřskému příspěvku a některých dalších předpisů. V souvislosti s uvedenými opatřeními pře jde na ministerstvo zdravotnictví a sociálních věcí má řídící pravomoc v celé oblosti nemocenského pojištění, t. j. včetně nemocenského pojištění zabezpečovaného dosud odborovými orgány. To znamená, že se rozsah pravomoci ministerstva rozšíří na všechny nemocensky pojištěné občany, t. j. téměř na 6 mil. osob, zatímco se tato pravomoc týkala necelých 500 tisíc osob.

Vzhledem k výše uvedenému se jeví plně odůvodněné oddělit oblast zdravotnictví od oblasti práce a sociálních věci a vytvořit na úrovni republiky samostatné ministerstvo práce a sociálních věcí, jehož působnost je vymezena předloženým návrhem zákona ČNR.

Nově vytvořené ministerstvo práce a sociálních věcí bude ústředním orgánem státní správy pro pracovněprávní vztahy, zaměstnanost včetně řízení územních orgánů práce, rekvalifikace, civilní služby pro oblast mezd a odměn za práci, pro důchodové zabezpečení a celou oblast nemocenského pojištěni (zabezpečení). Dále bude ústředním orgánem státní správy v oblasti sociální péče, včetně péče o rodinu a děti, o pracovní podmínky žen a péče o zdravotně postižené občany a o občany, kteří potřebují zvláštní pomoc a další otázky mzdové a sociální politiky.

Ministerstvo práce a sociálních věcí bude jednak vytvořeno z pracovníků delimitovaných z příslušných úseků dosavadního ministerstva zdravotnictví a sociálních věci ČR a ministerstva financi, cen a mezd ČR a jednak s nově přijatých pracovníků, kteří budou zabezpečovat úkoly vyplývající z rozšíření působnosti ministerstva.

Počet pracovníků ministerstva práce a sociálních věcí i objem mzdových prostředků a způsob finančního zabezpečeni jeho činnosti bude možné stanovit a se znalostí organizační struktury nového ministerstva Proto se ukládá ministru zdravotnictví a sociálních věcí předložit urychleně návrh organizační struktury nového ministerstva práce a sociálních věcí a ministerstva zdravotnictví. Přitom je třeba vzít v úvahu, že některé činnosti bude ministerstvo práce a sociálních věcí zabezpečovat postupně v souladu s nově vydávanými právními úpravami.

S ohledem na skutečnost, že zákon č. 2/1969 Sb. byl již mnohokrát novelizován a stává se tak nepřehledným, navrhuje se zmocnit předsednictvo České národní rady k vyhlášení úplného znění.

V Praze dne 24. dubna 1990

předseda vlády České republiky

ministr zdravotnictví a sociálních věcí České republiky

 

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP