ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1990

V. volební období

199

Vládní návrh

Zákon

České národní rady

ze dne 1990

o některých opatřeních týkajících se působnosti ministerstev České republiky

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

Čl. I

Zákon České národní rady č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, ve znění zákona České národní rady č. 60/1988 Sb., o změnách v organizaci a působnosti ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, zákona České národní rady č. 173/1989 Sb., o opatřeních v soustavě ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, v jejichž čele stojí člen vlády České socialistické republiky a zákonného opatření předsednictva České národní rady č. 9/1990 Sb., kterým se mění zákon České národní rady č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, ve znění zákona České národní rady č. 60/1988 Sb., o změnách v organizaci a působnosti ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, a zákona České národní rady č. 173/1989 Sb. "o opatřeních v soustavě ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, v jejichž čele stojí člen vlády České socialistické republiky, se doplňuje takto:

1. V § 10 odst. 1 se za slova "pro pracovně právní vztahy a zaměstnanost" vkládají slova "pro civilní službu;".

2. V § 12 odst. 3 se za slova "veřejně prospěšné služby" vkládají slova "individuální podnikání fyzických osob,".

Čl. II

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. dubna 1990.

Důvodová zpráva

V souvislosti s přijetím zákona o individuálním podnikání fyzických osob je nezbytné zakotvit působnost správních orgánů k registraci podnikatelské činnosti a současně i rozhodnout, kdo bude plnit funkci ústředního orgánu státní správy na úseku individuálního podnikání fyzických osob.

Z provedeného rozboru hlavních okruhů činností, o něž bude mezi podnikateli zájem, vyplývá; že převážně se vedle prodeje výrobků bude jednat zejména o jejich výrobu, o servisní, opravárenské, montážní a revizní činnosti, o úpravu a údržbu výrobků, o dopravní a přepravní služby, o služby komunální povahy, např. čištění komunikací, kominické práce, dále o stavební práce, projekční a inženýrské činnosti a velmi často i o drobné služby, jako např. kadeřnictví, holičství, pedikérství, masérství. Převážnou většinou uvedené činnosti souvisí se správním odvětvím místního hospodářství, zejména s oblastí placených služeb, které patří do působnosti ministerstva vnitra. Nově se bude podnikatelská činnost týkat i správních odvětví školství a kultury. I z tohoto hlediska bude na místě, aby ústředním orgánem státní správy pro podnikáni se stalo ministerstvo vnitra, které se zřetelem na své koordinační působení bude moci účinně zajišťovat součinnost s příslušnými ústředními orgány státní správy.

Z těchto úvah zřejmě vycházel i závěr z jednání vlády ČSR dne 21.2.1990 při projednávání návrhu zákona o individuálním podnikání fyzických osob, na jehož základě došlo ke zpracování navrhované právní úpravy.

Z důvodů doplnění působnosti ministerstva vnitra České republiky o výkon státní správy na úseku, který je značně rozsáhlý a zasahuje i do odvětví jiných ústředních orgánů státní správy, v nichž bude podnikání provozováno, je nutné posílit i civilní úsek ministerstva vnitra o odborné pracovníky. Pro rok 1990 jde o posílení o 8 pracovníků. Pro další období počínaje 1. lednem 1991 bude třeba vždy posoudit reálnou potřebu při přípravě plánu na příští rok. Pro rok 1991 bude zejména důležité, že budou zrušeny krajské národní výbory. Zrušením krajských národních výborů se stane ministerstvo vnitra navíc orgánem, v jehož působnosti bude odvolací řízení, které do konce roku 1990 budou vykonávat krajské národní výbory. Při průměrném měsíčním platu 5 000 Kčs je požadavek na státní rozpočet pro rok 1990 360 tis. Kčs.

V závěru roku bude třeba zhodnotit, zda výkon státní správy na úseku individuálního podnikání fyzických osob při okresních národních výborech a při ministerstvu vnitra je pro realizaci soukromého podnikání vyhovující, nebo zda bude vhodné pro tuto oblast vytvořit samostatný ústřední orgán státní správy a jeho územní orgány.

Federálnímu shromáždění byl předložen návrh zákona o civilní službě, který stanoví řadu úkolů pro národní výbory. V návaznosti na to byl zpracován návrh zákona České národní rady o působnosti národních výborů při provádění některých ustanovení zákona o právu shromažďovacím a zákona o civilní službě, kterým se stanoví působnost jednotlivých stupňů a druhů národních výborů na těchto úsecích.

V souvislosti s touto právní úpravou je třeba rovněž řešit otázku, který orgán bude ústředním orgánem státní správy ve věci civilní služby. Protože by nebylo věcně vhodné, ekonomicky přijatelné a odůvodnitelné a zejména časově zvládnutelné (potřebná právní úprava musí nabýt účinnosti shodně se zákonem o civilní službě a se zákonem České národní rady o působnosti národních výborů při provádění některých ustanovení zákona o právu shromažďovacím a zákona o civilní službě) zřizovat zvláštní republikový ústřední orgán. Proto se doporučuje, aby úkoly v oblasti civilní služby plnilo některé ze stávajících ministerstev České republiky a to konkrétně ministerstvo zdravotnictví asociálních věcí České republiky.

Důvody vedoucí k závěru, že by ministerstvo zdravotnictví a sociálních věcí mělo plnit úkoly ústředního orgánu státní správy v oblasti civilní služby, jsou tyto:

1) Podle § 10 odst. 1 zákona č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, ve znění pozdějších předpisů, je ministerstvu zdravotnictví a sociálním věcí svěřena působnost na úseku zaměstnanosti. Je nesporné, že rozhodnutí okresních národních výborů ve věcech civilní služby budou ovlivňovat i stav zaměstnanosti.

2) Podle návrhu zákona o civilní službě mají být osoby zařazené do civilní služby přednostně přidělovány zejména do sféry zdravotnictví a sociálních služeb, tedy do oblastí, pro něž je ministerstvo zdravotnictví a sociálních věcí podle citovaného zákonného ustanovení ústředním orgánem státní správy.

Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem návrh zákona České národní rady stanoví, že úkoly v oblasti civilní služby bude jako ústřední orgán státní správy republiky plnit ministerstvo zdravotnictví a sociálních věcí České republiky.

V Praze dne

Petr Pithart v. r.

Předseda vlády České republiky

Antonín Hrazdíra v. r.

I. místopředseda vlády a ministr vnitra České republiky

 

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP