ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1990

V. volební období

196

Vládní návrh

Zákon

České národní rady

ze dne 1990,

kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 114/1988 Sb., o působnosti orgánů České socialistické republiky v sociálním zabezpečení

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

Čl. I

Zákon České národní rady č. 114/1988 Sb., o působnosti orgánů České socialistické republiky v sociálním zabezpečení, se mění a doplňuje takto:

1. V § 1 odst. 1 písm. d) se vypouštějí slova "s životního prostředí".

2. V § 1 se vypouští odst. 3.

3. V § 5 se nadpis nad číselným označením tohoto paragrafu přesunuje pod jeho číselné označení.

4. V § 5 odst: 1 věta první zní:

"Okresní národní výbory a krajské národní výbory9) zřizují komise péče o rodinu a děti jako správní komise.".

5. V § 5 odst. 2 se slova "Národní výbor" nahrazují slovy "národní výbory" a slova "národního výboru" slovy "národních výborů".

6. V § 5 se vypouštějí odst. 3 a 4.

7. V § 5 odst. 7 se vypouštějí věty první a druhá.

8. V § 5 se dosavadní odstavce 5 až 9 označují jako odstavce 3 až 7.

9. § 6 včetně nadpisu zní:

"§ 6

Zvláštní orgány sociálního zabezpečení

(1) Okresní národní výbory a krajské národní výbory zřizují jako zvláštní orgány [§ 63b zákon č. 69/1967 Sb., o národních výborech, ve znění pozdějších předpisů /úplné znění č. 14/1988 Sb./.] k posuzování zdravotního stavu a pracovní schopnost občanů pro účely sociálního zabezpečení posudkové orgány sociálního zabezpečení /dále jen "posudkové orgány"/. Posudkový orgán je řízen radou národního výboru a je podřízen též posudkovému orgánu vyššího stupně; jde-li o posudkový orgán krajského národního výboru je řízen radou krajského národního výboru a je podřízen též ministerstvu. Za svou činnost odpovídá radě národního výboru.

(2) Posudkový orgán se skládá z posudkového lékaře sociálního zabezpečení, dalšího lékaře a tajemníka posudkového orgánu. Posudkový orgán se usnáší většinou hlasů svých členů.

(3) Posudkového lékaře sociálního zabezpečení a tajemníka posudkového orgánu určí národní výbor z řad svých odborných pracovníků. Další lékaře určí národní výbor na návrh příslušných orgánů. [Např. Ústavů národního zdraví, zdravotních správ Sboru nápravné výchovy ČSR, krajských správ SNB, krajských vojenských správ.]

(4) Jednání posudkového orgánů řídí posudkový lékař sociálního zabezpečení, který vybere podle povahy projednávaného případu dalšího lékaře z řad lékařů určených národním výborem.

(5) Členové posudkového orgánu a občané přizvaní k jednání jsou povinni zachovávat mlčenlivost o skutečnostech, které se v souvislosti s jednáním dozvěděli.

(6) Krajský národní výbor v případě potřeby pověří okresní národní výbor ve svém územním obvodu, aby svým posudkovým orgánem posuzoval invaliditu nebo jiné zdravotní otázky související s prováděním sociálního zabezpečení účastníků boje proti fašismu a obětí fašismu a s prováděním sociálního zabezpečení na základě mezinárodních smluv, popřípadě v dalších odůvodněných případech pro území celého kraje.

(7) Krajský národní výbor v dohodě s dalšími krajskými národními výbory pověří v případě potřeby okresní národní výbor ve svém územním obvodu, aby jeho posudkový orgán posuzoval invaliditu nebo jiné zdravotní otázky související s prováděním sociálního zabezpečení na základě mezinárodních smluv, i pro území těchto krajů.

(8) Krajský národní výbor pověří okresní národní výbor ve svém územním obvodu, aby jeho posudkový orgán posoudil zdravotní stav a pracovní schopnost účastníka řízení v případě, že se posudkové orgány příslušného okresního národního výboru staly vyloučením svých členů pro podjatost nezpůsobilé jednat a usnášet se.

(9) Okresní národní výbor v odůvodněných případech zřídí posudkové organy s působnost pro pracující velkých organizací, které mají závodní zdravotnické zařízení.".

10. V § 7 písm. a) se slova "umělců [§ 2 odst. 1 písm. c) zákona o sociálním zabezpečení.], občanů poskytujících věcná plnění a výkony na základě povolení národního výboru, jednotlivě hospodařících rolníků a jiných osob samostatně hospodařících" nahrazují slovy "osob samostatně výdělečně činných, [§ 2 odst. 1 písm. c) zákona o sociálním zabezpečení.]".

11. V § 7 písm. b) se slova "podle § 11 písm. a) č 1" nahrazují slovy "podle § 9 odst. 1 písm. a) č. 5.",

12. V § 8 písm. a) se vypouští bod č. 3.

13. v § 8 písm. b) se vypouští bod č. 6.

14. § 9 odst. 1 písm. a) zní:

"a) rozhoduje

1. ve sporných případech o vzniku a zániku sociálního zabezpečení členů jednotných zemědělských družstev a osob samostatně výdělečně činných,

2. o dávkách nemocenského zabezpečení osob samostatně výdělečně činných,

3. o pohřebném při úmrtí nepracujícího důchodce, popřípadě jeho rodinného příslušníka a o podpoře při narození dítěte důchodkyni nebo manželce, popřípadě jiné rodinné příslušnici nepracujícího důchodce,

4. o lázeňské péči družstevních rolníků, osob samostatně výdělečně činných, nepracujících důchodců a jejich rodinných příslušníků, s výjimkou nemocný, u nichž lázeňskou péči povolují podle zvláštních předpisů orgán, státní zdravotní správy,

5. o sociálním důchodu,

6. o zvýšení sociálního důchodu pro bezmocnost,

7. o výchovném k sociálnímu důchodu,

8. o započtení celého kalendářního roku do doby zaměstnání před 1. lednem 1976, jestliže člen jednotného zemědělského družstva neodpracoval stanovený počet pracovních dnů, popřípadě jinak určený pracovní úvaze,

9. o povinnosti osob samostatně výdělečně činných uhradit dlužné pojistné,

10. o povinnosti osob samostatně výdělečně činných vrátit dávku nemocenského zabezpečení poskytnutou neprávem nebo ve vyšší výměře než náležela a o povinnosti jednotného zemědělského družstva nahradit škodu způsobenou nesprávnou výplatou dávek zabezpečení družstevních rolníků,

11. o povinnosti důchodce vrátit dávku důchodového zabezpečení /pojištění/ poskytnutou neprávem nebo ve vyšší Vymete než mu náležela a o povinnosti organizace nahradit škodu způsobenou nesprávnou výplatou důchodů, pokud rozhodování o takové dávce patří do působnosti národního výboru,

12. o odvolání proti rozhodnutí sociální komise jednotného zemědělského družstva o peněžitých dávkách zabezpečení v nemoci a zabezpečení matky a dítěte,

13. o poskytování přídavků na děti členům jednotného zemědělského družstva v případech stanovených zvláštními předpisy,12)

14. o odstraňováni tvrdostí, které by se vyskytli při provádění zákona o sociálním zabezpečení,21) pokud jde o dávky nemocenského zabezpečené osob samostatně výdělečně činných, o podporu při narození dítěte a o pohřebné poskytované důchodcům, jakož i o odstraňování tvrdostí při provádění zákona o zabezpečené družstevních rolníků v nemoci a o zabezpečení matky a dítěte,22)".

15. V § 9 odst. 1 písm. d) body 3 a 4 zní:

"3. o dávky důchodového zabezpečení osob samostatně výdělečně činných,

4. o vdovský nebo sirotčí důchod po občanech uvedených v bodě 3,".

16. V § 9 odst. 1 písm. d) se vypouštějí body 5 a 6 a dosavadní body 7 až 11 se označují jako body 5 až 9,

17. § 9 odst. 1 se doplňuje písmeny e) a f), která zní:

"e) navrhuje Úřadu důchodového zabezpečení v Praze zápočet doby zaměstnání a náhradních dob ve sporných případech, včetně započtení doby vojenské služby v jiných než spojeneckých armádách, kterou povinně konali českoslovenští občané a doby zajetí v době nesvobody,

f) předkládá návrhy na odstraňování tvrdostí, které by se vyskytly při provádění zákona o sociálním zabezpečení, pokud jde o důchodové zabezpečení.".

18. V § 9 odst. 2 se slova "odstavce 1 písm. a) č. 7 až 9" nahazují slovy "odstavce 1 písm. a) č. 3",

19. V § 10 předvětí a písm. a) a b) zní: "Okresní národní výbor svým posudkovým orgánem

a) rozhoduje

1. z podnětu lékařské poradní komise14) o tom, zda je invalidní nebo částečně invalidní občan, který je neschopný práce pro nemoc nebo úraz po dobu aspoň šesti měsíců a jemuž náleží nemocenské a který nepožádal o invalidní nebo částečný invalidní důchod, nebo nebylo-li vyhověno jeho žádosti,

2. o nutnosti trvalého převedení pracovníka na jinou práci nebo o nutnosti trvalé změny zaměstnání, zjistili posudkový orgán v souvislosti s rozhodováním o dávkách důchodového zabezpečení, že pracovník pozbyl vzhledem ke svému zdravotnímu stavu trvale způsobilost konat dále dosavadní práci nebo že ji nesmí konat pro onemocnění nemocí z povolání nebo pro ohrožení touto nemocí,15)

3. o tom, zda je dítě dlouhodobě těžce zdravotně postižené a vyžaduje mimořádnou péči nebo mimořádnou péči zvlášť náročnou pro přiznání příplatku k přídavkům na děti z nemocenského pojištění16) a k výchovnému poskytovanému příslušníkům ozbrojených sil a sborů podle zvláštních předpisů [Zákon č. 88/1952 Sb., o materiálním zabezpečení příslušník ozbrojených sil, ve znění zák. č. 76/1959 Sb. a zák. č. 100/1970 Sb. Zákon č. 100/1970 Sb., o služebním poměru příslušníků Sboru národní bezpečnosti, ve znění zák. č. 63/1983 Sb.] a pro přiznání mateřského příspěvku, rozhodují-li o něm orgány nemocenského pojištění nebo orgány nemocenské péče v ozbrojených silách a sborech,17)

4. o dlouhodobě nepříznivém zdravotním stavu dítěte pro účely výplaty přídavků na děti z nemocenského pojištění nebo výchovného poskytovaného příslušníkům ozbrojených sil a sboru podle zvláštních předpisů, [Zákon č. 88/1952 Sb., o materiálním zabezpečení příslušník ozbrojených sil, ve znění zák. č. 76/1959 Sb. a zák. č. 100/1970 Sb. Zákon č. 100/1970 Sb., o služebním poměru příslušníků Sboru národní bezpečnosti, ve znění zák. č. 63/1983 Sb.]

b) vydává posudek

1. o invaliditě nebo částečné invaliditě, nejde-li o případy uvedené pod písm. a) č. 1,

2. o bezmocnosti,

3. o tom, zda je dítě dlouhodobě těžce zdravotně postižené a vyžaduje mimořádnou péči nebo mimořádnou péči zvlášť náročnou pro přiznání příplatku k přídavkům na děti družstevních rolníků a osob samostatně výdělečně činných a příplatku k výchovnému18), popřípadě v řízení a náhradních dobách19) a v řízení o mateřském příspěvku, rozhodují-li o něm příslušné orgán sociálního zabezpečení,

4. o dlouhodobě nepříznivém zdravotním stavu dítěte pro účely výplaty přídavků na děti občanů uvedených v bodě 3, výplaty výchovného a sirotčího důchodu,

5. ne žádat orgánů sociálního zabezpečení o tam, zda si občan může zvýšit vzhledem ke svému zdravotnímu stavu životní úroveň vlastní prací,20)

6. na žádost orgánů ozbrojených sil a sborů o schopnosti příslušníka ozbrojených sil a sborů k přiměřenému občanskému zaměstnání,".

20. § 11 se vypouští.

21. v § 13 se v předvětí slova "svou posudkovou komisí sociálního zabezpečení" nahrazují slovy "svým posudkovým orgánem" a v písmenech a) a b) se slova "posudkové komise sociálního zabezpečení" nahrazují slovy "posudkového orgánu".

22. V 19 odst. 1 písm. a) se doplňuje bod 13, který zní:

"13. o náhradě příjmu při vojenském cvičení a dalších druzích služby v ozbrojených silách osobám samostatně výdělečná činným,".

23. V § 22 se sova "svou posudkovou komisí sociálního zabezpečení" nahrazují slovy "svým posudkovým orgánem".

24. V § 30 se v předvětí slova "svou posudkovou komisí sociálního zabezpečení" nahrazují slovy "svým posudkovým orgánem".

25. V § 30 písm. a) bodě 3 se slovo "zjistila-li" nahrazuje slovem "zjistil-li".

26. V § 35 se v předvětí slova "svou posudkovou komisí sociálního zabezpečení" nahrazují slovy "svým posudkovým orgánem".

27. § 54 odst. 1 písm. a) zní:

"a) o dávkách nemocenského zabezpečení osob Samostatně výdělečně činných s nepracujících důchodců, s výjimkou rozhodování o snížení nebo odnětí těchto dávek,".

28. V § 56 odst. 1 písm. a) bod 1 se slova "posudková komise sociálního zabezpečení" nahrazují slovy "posudkový orgán".

29. V § 56 odst. 1 písm. d) se vypouštějí slova "a životního prostředí".

30. § 5 odst. 1 písm.) zní:

"f) sídlem okresního národního výboru, jehož posudkový orgán /§ 6 odst. 6 až 8/ byl pověřen posuzovat invaliditu nebo jiné zdravotní otázky související s výkonem sociálního zabezpečení,".

31. § 56 odst. 3 zní:

"(3) Žádost o pohřebné po osobě samostatné výdělečně činné se podává okresnímu národnímu výboru, u kterého byl zemřelý přihlášen k sociálnímu zabezpečení. Žádost o pohřebné po nepracujícím důchodci se podává místnímu národnímu výboru ve střediskové obci, městskému nebo okresnímu národnímu výboru, v jehož obvodu měl zemřelý trvalý pobyt.".

32. V § 58 v předvětí se vypouštějí slova "a s Českou odborovou radou a po projednání s Českým výborem Svazu družstevních rolníků".

33. § 58 písm. a) zní:

"a) podrobnosti o složení a jednání správních komisí a posudkových orgánů národních výborů,",

34. V § 58 písm. e) se slova "lhůtu pro rozhodování o" nahrazují slovy "podrobnosti o".

Čl. II

Posudkové orgány převoznou úkoly dosavadních posudkových komisí sociálního zabezpečení. Do zahájení činnosti posudkových orgánů zajišťují jejich úkoly lékaři a tajemníci, kteří jsou členy dosavadních posudkových komisí sociálního zabezpečení, za předsednictví posudkového lékaře sociálního zabezpečení.

Čl. III

Tento zákon nabývá účinnosti dnem

Důvodová zpráva

Předložený návrh zákona, upravuje nově působnost národních výborů v sociálním zabezpečení s ohledem na současné politicko-ekonomické změny v naší společnosti a v návaznosti na novelu zákona o sociálním zabezpečení, kterou se nově upravuje sociální zabezpečení občanů samostatně výdělečně činných. Navrhovaný zákon má nabýt účinnosti současně se zákonem, kterým se mění a doplňuje zákon o sociálním zabezpečení a zákonem o živnostenském podnikání.

Věcně shodný návrh zákona Slovenské národní rady bude předložen vládě Slovenské socialistické republiky.

K čl. I

Za občana samostatně výdělečně činného se považuje zejména podnikatel, umělec a samostatně hospodařící rolník. Proto dosavadní pojmy umělec, osoby poskytující služby na základě povolení národního výboru a osoby samostatně hospodařící se nahrazují v souladu se změnou zákona o sociálním zabezpečení pojmem osoby samostatně výdělečně činné.

Uvedená změna se promítá v čl. I. bodech 9, 13, 18, 21, 26 a 30 navrhovaného zákona.

S ohledem na současný vývoj a odborovém hnutí a ve Svazu družstevních rolníků se navrhuje zrušit povinnost orgánů sociálního zabezpečení spolupracovat v sociálním zabezpečení s uvedenými orgány /čl. I bod 2 návrhu zákona/.

Současný společenský vývoj a připravovaný přechod na fondové hospodaření i v sociálním zabezpečení si vyžaduje urychlené změny i na úseku posudkové služby sociálního zabezpečení a dávkových komisí národních výborů,

Podle platné právní úpravy, přísluší posuzování zdravotního starci a pracovní schopnosti občanu pro účely sociálního zabezpečení posudkovým komisím sociálního zabezpečení ONV a KNV.

Jedná se o správní komise, v jejichž čele stojí poslanec národního výboru a vedle dvou lékařů a tajemníka je jejich dalším členem zástupce pracujících, kterým je nejčastěji zástupce ROH.

V současné době je řadě poslanců národních výborů, kteří jdou předsedy posudkových komisí sociálního zabezpečení, vyslovována nedůvěra ze strany občanských iniciativ a poslanci jsou ze svých funkcí odvoláváni.

V této souvislosti je napadán i samotný charakter složení komisí, v nichž početní většinu tvoří nelékaři, funkcionáři či pracovníci bez předepsaných požadavků na kvalifikaci a stupeň dosaženého vzdělání, přestože úkolem komise je odborné posuzování zdravotního stavu občanů.

Uvedené složení posudkových komisí sociálního zabezpečení je od 1. 1. 1961, kdy na zásadě usnesení politického byra ÚV KSČ ze dne 28. 6. 1960 by i postaven do čela komise poslanec národního výboru, jako projev nedůvěry tehdejšího vedení státu inteligenci a jehož úkolem byl dohled nad činností posudkových lékařů. Tento stav byl odstraněn vyhl. MPSV č. 78/1968 Sb., kdy byli do funkce předsedů komisí sociálního zabezpečení ustanoveni lékaři, avšak již v r. 1971 vyhláškou MPSV ČSR č. 131/1971 Sb., se opětovně stal i předsedy těchto komisí poslanci národního výboru.

Dalším neodborným členem posudkových komisí sociálního zabezpečení je podle platné právní úpravy zástupce pracujících, kterým je ve většině případů zástupce ROH. Dosavadní struktury ROH však přestávají plnit své funkce a dříve zvolení zástupci již dnes nikoho nezastupují. Navíc jejich uvolňování ze zaměstnavatelských organizací bylo vždy obtížné.

Složení komise posuzující zdravotní stav občana pro účely sociálního zabezpečení, jejíž většinu členů tvoří neodborníci a v jejímž čele není lékař, neobstojí ani v mezinárodním srovnání.

V současné době je nutné okamžitě zvýšit odbornost při posazování zdravotního stavu občanů pro účely sociálního zabezpečení a zajistit nepřerušené posuzování zdravotního stav občanů. Tato je nutné nejen z hlediska posuzovaných občanů, ale i v zájmu celospolečenském, neboť na podkladě rozhodnutí nebo posouzení těchto orgánů jsou státem v nakládány velké prostředky ze státního rozpočtu na poskytované dávky a služby sociálního zabezpečení.

Připravovaný návrh zásad nové organizace sociálního zabezpečení, který FMPSV předloží vládě ČSSR, počítá s vytvořením samostatných orgánů sociálního zabezpečení. Součástí těchto orgánů by měla být i posudková sužba sociálního zabezpečení v-,budovaná na principu vysoké odbornosti. Navrhovaným zákonům ČR se vytváří základ; nového systému posudkové služby sociálního zabezpečení.

V zájmu zvýšení odbornosti posuzování zdravotního stavu a pracovní schopnosti občanů pro účely sociálního zabezpečení a tím i zajištění jejich sociálních jistot a v zájmu sjednocení rozhodovací pravomoci u agend sociálního zabezpečení se navrhuje svěřit posuzování zdravotního stavu a pracovní schopnosti občanů v účelu sociálního zabezpečení posudkovému orgánu sociálního zabezpečení, který je zvláštním orgánem národního výboru. Navrhuje se, aby tento posudkový orgán tvořili dva lékaři a odborný pracovník národního výboru. Jeho řízením by měl být pověřen posudkový lékař sociálního zabezpečení.

Tento návrh se promítá v čl. I bodech 3, 4, 5, 6, 8, 18, 20, 22, 23 2, 25 a 27,

Z obdobných důvodů se navrhuje zrušit dávkové komise národních výborů a přenést jejich působnost na národní výbor /čl. I body 6, 13, 16 a 19 návrhu zákona/.

V čl. I bodu 31 se mění právní úprava v návaznosti na změnu § 177 odst. 4 zákona o sociálním zabezpečení.

K čl. II

K zajištění nepřetržitého posuzování zdravotního stavu občanů pro účely sociálního zabezpečení i v období do zřízení posudkových orgánů sociálního zabezpečení a k zachování odbornosti tohoto posuzování se navrhuje, aby úkoly dosavadních posudkových komisí sociálního zabezpečení převzali lékaři a tajemníci, kteří jsou členy dosavadních posudkových komisí.

Tito členové jsou řádně zvoleni plenárním zasedáním příslušného národního výboru a mohou tedy činnost posudkového orgánu zabezpečit bez přerušení posuzovacího procesu a bez nároku na nové finanční náklady a další pracovníky.

Navrhovaná právní úprava si nevyžádá zvýšené nároky na pracovní síly ani státní rozpočet. Naopak přinese úspory státního rozpočtu, neboť náklady na odměny předsedům posudkových komisí sociálního zabezpečení - uvolněným poslancům národních výborů činí při současném počtu cca 220 osob cca 10 mil. Kčs ročně a přítomnost zástupců ROH v posudkových komisích znamenala ztrátu cca 22 000 pracovních směn.

V Praze dne 7. března 1990

JUDr. Petr Pithart v. r.

předseda vlády České republiky

prof. MUDr. Pavel Klener, DrSc, v. r.

ministr zdravotnictví a sociálních věcí České republiky

 

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP