ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1989

V. volební období

146

Vládní návrh

Zákon

České národní rady

ze dne

o opatřeních v soustavě ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, v jejichž čele stojí člen vlády České socialistické republiky

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

ČI. I

Zřizuje se ministerstvo životního prostředí České socialistické republiky jako ústřední orgán státní správy České socialistické republiky pro věci životního prostředí.

ČI. II

Zákon České národní rady č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky ve znění zákonů České národní rady č. 34/1970 Sb. a č. 60/1988 Sb., se mění a doplňuje takto:

1. V § 1 odst. 1 se

- v bodu 8 vypouštějí slova "a životního prostředí,

- v bodu 11 vypouštějí slova "a vodního".

2. V § 1 odst. 1 se za bod 13 vkládá bod 14, který zní:

"14. ministerstvo životního prostředí.

3. V § 6 se vypouštějí slova "územní plánování, stavební řád".

4. V § 8 odst. 1 se vypouštějí slova "a ochranu přírody".

5.V § 12 se

- v odstavcích 1, 3 a 4 vypouštějí slova " a životního prostředí

- vypouští odstavec 2.

6.V § 16 se

- v odstavci 1 vypouštějí slova "a vodního", slova "vodní hospodářství a slova "a pro technické a ekonomické otázky ochrany čistoty ovzduší,"

- vypouští odstavec 2.

7. Za § 18 se vkládá nový § 19, který zní:

"§19

(1) Ministerstvo životního prostředí je ústředním orgánem státní správy pro věci životního prostředí; je ústředním orgánem státní správy pro vodní hospodářství, pro technické a ekonomické otázky ochrany ovzduší, pro ochranu přírody, pro územní plánování a stavební řád a pro technické a ekonomické otázky nakládání s odpady.

(2) K zabezpečení řídící a kontrolní činnosti vlády České socialistické republiky ministerstvo životního prostředí koordinuje ve věcech životního prostředí postup všech ministerstev a ostatních ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky.

(3) Ministerstvo životního prostředí zabezpečuje jednotný informační systém o životním prostředí, včetně plošného monitoringu na celém území České socialistické republiky.

(4) Ministerstvu životního prostředí je podřízena Česká technická inspekce ochrany ovzduší, Česká vodohospodářská inspekce a Český hydrometeorologický ústav".

ČI. III

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1990.

Důvodová zpráva

A. Obecná část:

Cílem navrhované právní úpravy je vytvořit pro oblast životního prostředí samostatný ústřední orgán státní správy. Tomuto ústřednímu orgánu bude svěřena působnost v některých správních odvětvích významných pro zabezpečování péče o životní prostředí a současně mu bude svěřeno provádění státní kontroly i nad všemi ostatními složkami a činnostmi, které mají vztah k tvorbě a ochraně životního prostředí.

Navrhované řešeni si vyžádá provedeni změn v působnosti některých ústředních orgánů státní správy.

Výchozím principem navrhovaného zákona je racionalizace státní správy v ČSR ve věcech životního prostředí.

Ministerstvo životního prostředí bude k zabezpečeni řídící a kontrolní činnosti vlády ve věcech životního prostředí koordinovat postup všech ministerstev a ostatních ústředních orgánů státní správy v této oblasti.

Předpokládá se, že ministerstvo bude zejména zabezpečovat v rámci České socialistické republiky

- zpracování koncepce tvorby a ochrany životního prostředí a racionálního využívání přírodních zdrojů a vytvářet podmínky pro rozvoj urbanismu,

- přípravu a navrhování právních předpisů a norem na úseku životního prostředí,

- provádění výkonu státní správy ve svěřených složkách a činnostech životního prostředí,

- provádění vrchního státního dozoru na úseku tvorby a ochrany životního prostředí,

- řízení dosavadních inspekčních orgánů,

- hospodaření s fondy na úseku životního prostředí,

- stanoviska k návrhům územně plánovací dokumentace, jejichž schválení si vyhradila vláda ČSR nebo kterou schvalují KNV (NVP),

k souborům ekologických investic, staveb k výrobě ekologických zařízení a ekotechniky,

- jednotný informační systém o životním prostředí včetně plošného monitorování,

- přípravu, koordinaci a kontrolu realizace státních programů ekologických investic a státních programů rozvoje životního prostředí,

- řízení vědeckovýzkumné základny.

Uvedené působnosti budou blíže vymezeny samostatným zákonem, který dále vymezí i vztahy mezi jednotlivými orgány působícími v této oblasti. V rámci tohoto zákona bude řešena i problematika řízení jednotné inspekce životního prostředí a vytvoření jednotného fondu životního prostředí.

Navrhovaná právní úprava si vyžádá nové materiální a personální vybavení ministerstva životního prostředí a vytvoření potřebného technického a ekonomického zázemí, což bude zčásti řešeno převodem pracovníků a finančních prostředků z ministerstev, v jejichž působnosti byl dosud zabezpečován výkon státní správy na úsecích převáděných do nově zřizovaného ministerstva životního prostředí.

B. Zvláštní část

K čl. I:

Návrhem na zřízení samostatného ministerstva životního prostředí se reaguje na kritiku veřejnosti, poslanců České národní rady a národních výborů všech stupňů a také na kritiku, že organizační změny ve státní správě na úseku životního prostředí provedené v roce 1988 nepřinesly očekávané výsledky.

Toto opatření vyplývá také ze složité ekologické situace a z naléhavosti politického požadavku, aby péče o životní prostředí byla komplexně řízena samostatným ústředním orgánem státní správy.

K čl. II:

K bodu 1 až 6:

Z působnosti dosavadního ministerstva vnitra a životního prostředí, ministerstva lesního a vodního hospodářství a dřevozpracujícího průmyslu, ministerstva kultury a ministerstva výstavby a stavebnictví se vyjímá výkon státní správy ve správních odvětvích, který lze účinněji zajišťovat nově zřízeným samostatným ministerstvem pro životní prostředí. To vyžaduje provést u dotčených ministerstev odpovídající změny v jejich působnosti a u ministerstev vnitra a životního prostředí a lesního a vodního hospodářství a dřevozpracujícího průmyslu též změnu jejich názvu.

K bodu 7:

Navrhované ustanovení vymezuje základní působnosti nově zřizovaného ministerstva životního prostřed(jako ústředního orgánu státní správy ve věcech životního prostředí pro vodní hospodářství, pro technické a ekonomické otázky ochrany ovzduší, pro ochranu přírody, pro územní plánování a stavební řád a pro technické a ekonomické otázky nakládáni s odpady. Předpokládá se podřízenost inspekci působících v životním prostředí na úseku vodního hospodářství a ochrany ovzduší ministerstvu životního prostředí. Ministerstvo životního prostředí bude k zabezpečeni řídicí a kontrolní činnosti vlády ve věcech životního prostředí koordinovat postup všech ministerstev a ostatních ústředních orgánů státní správy v této oblasti. Zcela nově se navrhuje stanovit výkon státní správy v technických a ekonomických otázkách nakládání s odpady, neboť tato činnost nebyla dosud žádným ústředním orgánem zajišťována.

Účinnost státní kontroly nad všemi složkami a činnostmi v životním prostředí vyžaduje, aby ministerstvo životního prostředí mělo k dispozici jednotný informační systém o životním prostředí včetně plošného monitorování.

V Praze dne 28. listopadu 1989

předseda vlády České socialistické republiky

ministr vnitra a životního prostředí České socialistické republiky

František Pitra v. r.

Václav Jireček v. r.


 

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP