Závěrem bych chtěl říci, že
podporuji zřízení tohoto nového resortu,
který čeká nelehká úloha a
od něhož občané mnoho očekávají.
Současně jsem uvítal i ujištění
předsedy vlády ČSR a ministra financí,
cen a mezd ČSR v předcházejících
bodech -našeho jednání, že otázce
ekologie bude věnována pozornost a že v rozpočtovém
provizóriu nebudou prostředky na řešení
ekologie kráceny. Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Josef Kaňa:
Děkuji poslanci Kordiakovi. Hlásí se ještě
poslanec Rázl.
Poslanec Stanislav Rázl: Pane předsedo, vážené
soudružky a soudruzi poslanci, při projednávání
tohoto bodu chci předeslat, že jsme velice důkladně
projednávali ve výboru pro obchod a služby
tento návrh zákona a že jsme se k těmto
otázkám vraceli několikrát vzhledem
k tomu, že při projednávání otázek
životního prostředí, resp. zdravého
života, který nerozlučně, máme-li
mluvit o životní úrovni, do tohoto kontextu
zapadá.
Není důležité, kolik masa sníme,
ale důležité je, abychom jedli zdravě,
abychom ve zdravém prostředí dýchali,
abychom chránili přírodní prostředí
atd.
Při jednání ve výboru jsme však
prosili, a prosím za prominutí pana ministra, pokud
mu to nebylo sděleno, aby ve svém úvodním
slovu, přestože tento návrh doporučujeme,
některé otázky, které ve výboru
nebyly dostatečně objasněny, aby byly zmíněny
aspoň při předkládání
návrhu zákona.
Za prvé. Uvědomme si, že nesmíme vkládat
v toto nové ministerstvo takové naděje, aby
si občané mohli myslet, že zřízením
ministerstva se stane zázrak, neboť podle § 9
je ministerstvo životního prostředí
orgánem vrchního státního dozoru,
čili dozírá na to, aby existovala ochrana.
Je tady samozřejmě pro něj vymezena určitá
páka, a sice, že se zřizuje fond ochrany životního
prostředí. Ve výboru jsme řekli, že
fond pro ochranu je málo, že buď to musí
být fond životního prostředí,
nebo fondy tvorby a ochrany životního prostředí.
Fond musí hrát aktivní úlohu nejen
v oblasti, kdy už něco ochraňuje. Musí
vytvářet podmínky, aby se životní
prostředí vytvářelo. Zase to jsou
dva aspekty, které z toho vyplývají.
Třetí věc, nad kterou jsme se zamýšleli.
Kde bude těžiště rozhodování?
Soudruh místopředseda akademik Rosický správně
říkal, že těžiště všech
věcných otázek v širším
územním průřezu se bude přenášet
do oblasti rady životního prostředí.
Jakmile zřídíme radu životního
prostředí a v ní budou jednotlivá
ministerstva nebo představitelé, představitelé
federálních orgánů, i když nemáme
dnes statut - ani to nebylo uvedeno, také jsme o to prosili,
jaké bude aspoň poslání rady, tak
tam budou i zástupci. Jaká bude kompetence této
rady? Bude mít dvě: za prvé to bude suma
kompetencí členů této rady, pokud
členové rady budou tuto kompetenci mít. Když
to budou ministři, budou mít kompetence, když
tam nebudou ministři, musí jim někdo jejich
kompetenci - aby v radě mohli kompetentně vystupovat
tuto pravomoc delegovat.
Čili věcné otázky se přenesou
do rady. Na co se potom bude redukovat ministerstvo? Na orgán
vrchního dozoru podle § 13 a na sekretariát
rady pro životní prostředí.
Při vědomí všech těchto nedostatků
a vzhledem k tomu, že se vyvolala atmosféra, že
jednou ze záchran životního prostředí
v republice je zřízení samostatného
orgánu, doporučuje výbor, abychom tento zákon
schválili. Nechceme vůbec tady vyvolat rozpaky,
zda se má tento návrh jako rámcový
zákon schválit. Ale prosím, aby v době,
kdy bude předkládán zákon o životním
prostředí (nebo jestli bude předtím
předcházet tzv. malý zákon o ovzduší
apod., jak to bylo v programech legislativních), aby tyto
otázky, o kterých se ve výborech jednalo
(a pokud máme zprávy, připomínky k
celé řadě otázek byly vzneseny i v
jiných výborech), byly důkladné propracovány
včetně takové otázky, zda nemáme
zvažovat (a to je námět pro vládu, který
jsme ve výboru vyslovili) např. možnost koncipovat
v rámci ministerstva životního prostředí
i otázky např. ministerstva veřejných
prací.
Řeknete, proč jsme o tom ve výboru jednali.
Prosím vás, jak může ministr školství
nebo kultury přitom, kdy je profesionál ve své
oblasti, se zabývat tím, aby stavěl školy?
A potom mu nadávají, že je staví draho
a špatně. Už v době Marie Terezie se tyto
věci řešily speciálním ministerstvem.
Proto byla typizace nádražních budov a já
nevím, co všechno ve vývoji asi 150 let. To
není nová věc. Diskutovali jsme o ní
na půdě ČNR (poslanec Adam a další
jsou pamětníci), ale neměli jsme na to nikdy
čas. Ale dávám nyní námět,
který vznikl v našem výboru, zda by vláda
při pracích, kterými se bude zabývat,
jak má fungovat (i v těch šesti měsících
musí pracovat na perspektivních otázkách
způsobu vládnutí v jednotlivých sférách),
zda by neměla vzít v potaz některé
tyto širší otázky a v určité
etapě, tak jak se věci budou tvořit, aby
s nimi před ČNR předstoupila nebo si vyžádala
stanoviska jednotlivých výborů ČNR,
tak jak jednotlivá ministerstva s jednotlivými výbory
spolupracují.
Doporučujeme přijmout s tím. že na tyto
otázky bychom prosili, aby se k nim vláda v době,
kterou uzná za vhodnou, vyjádřila. Děkuji
za pozornost.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji poslanci Rázlovi. Chtěl bych jeho
vystoupení podpořit, protože kdyby nevystoupil
on, musel bych s tím vystoupit já, protože
nebylo plně reagováno ani ve zprávě
společného zpravodaje na některé věci,
které z výboru pro obchod, služby a dopravu
vzešly. Slovo má poslanec Anděl.
Poslanec Václav Anděl: Vážené
poslankyně, vážení poslanci, také
ve výboru pro průmysl a stavebnictví jsme
věnovali mimořádnou pozornost přijetí
zákona o zřízení ministerstva životního
prostředí. A jsme rádi, že se konečně
toto ministerstvo zřizuje. Mám však na pana
ministra jednu nebo dvě otázky, a to v návaznosti
na diskusi v našem výboru.
Jak si přestavuje pan ministr práci resortu ministerstva
životního prostředí v oblasti státní
správy týkající se územního
plánování a stavebního řádu?
Je přesvědčen o tom, že ministerstvo
bude na tomto úseku dostatečně vybaveno?
Jak bude spolupracovat ministerstvo životního prostředí
s ministerstvem výstavby a stavebnictví?
Dále podle usnesení našeho výboru žádám,
aby skutečně ministr nám předložil
ještě před schválením ve vládě
statut ministerstva životního prostředí,
a to myslím nejen našemu výboru, ale i dalším
výborům k projednání, a zároveň
aby nám předložil návrh zákona,
který by podrobně stanovil působnost a pravomoci
ministerstva životního prostředí. Myslím,
že by tak mělo být učiněno pokud
možno co nejdříve.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji poslanci Andělovi. Kdo chce dále vystoupit
v rozpravě? Nikdo. Žádám pana ministra
Moldana, aby reagoval na rozpravu.
Ministr vlády ČSR Bedřich Moldan: Pane
předsedo, vážené poslankyně,
vážení poslanci, já především
děkuji poslanci Rázlovi za jeho vystoupení,
protože některé věci myslím není
třeba komentovat. Bylo to určitým doplnění
naší zprávy, to je mojí a poslance Rosického.
K některým věcem se vláda musí
vyjádřit později, na některé
věci budu reagovat hned.
Důležitá je otázka kompetence mezi radou
pro životní prostředí a ministerstvem.
Já za sebe mohu vyjádřit své zcela
hluboké přesvědčení, že
necítím z této strany žádné
narušení nebo omezení pravomoci nově
vznikajícího ministerstva. Právě naopak.
Já si myslím. že tradice minulé rady
pro životní prostředí, která
(nevím, zda vhodně nebo nevhodně, ale faktem
je, že byla zrušena v minulém roce) byla jiná,
než bude toto.
Především bych chtěl zdůraznit,
že jsme ve zcela nové společenské situaci.
Toto ministerstvo vzniká jako odpověď vlády
na dlouholeté požadavky veřejnosti. Zaznělo
zde, že budeme mít nelehkou situaci, že budeme
pod kontrolou a tlakem veřejnosti. Já vidím
tuto záležitost opačně. Já jsem
přesvědčen, že československá
a v našem případě česká
veřejnost bude naším spojencem. My se budeme
muset veřejnost pokusit vychovat, my ji musíme plně
informovat o stavu životního prostředí.
Budeme po ní chtít, aby zaujímala sama důležitá
stanoviska a aby sama rozhodovala o těch nejvýznamnějších
otázkách.
Musíme si uvědomit, že období kabinetní
a uzavřené politiky, kdy veřejnosti byly
předkládány hotové závěry
a hotová rozhodnutí, nenávratně v
této zemi minulo. Veřejnost sama bude rozhodovat,
zda se rozhodne (abych to řekl velmi ošklivě
a triviálně), pro čistý vzduch a nebo
vyšší životní úroveň
jenom v tom hrubém hmotném slova smyslu. Samozřejmě
zjednodušuji, protože vás nechci zdržovat,
ale jistě víte, kam mířím.
Myslím, že rada pro životní prostředí,
tak jak byla navržena a koncipována, bude nám
velkým pomocníkem. Myslím, že bez její
pomoci by ministerstvo nemohlo prosazovat věci, které
bude třeba prosazovat. My chceme a budeme muset zaujímat
stanovisko k řadě významných projektů,
které jsou velmi ostře ve veřejnosti diskutovány.
Vy o tom všichni víte. A my své závěry
předložíme právě té radě,
kterou budeme žádat o pomoc.
V žádném případě to nebude
záležitost jednoho resortu, ať už je silný
nebo slabý. Mám na mysli takové věci,
jako je kanál Dunaj - Ostrava. To je věc, která
se týká celé společnosti, nikoli jednoho
nebo dvou resortů. A takových věcí
bych mohl jmenovat ne jednotlivé případy,
ale desítky.
Toto jo před námi a myslím, že se budeme
muset všichni a především ta rada snažit,
abychom se nově v tomto orientovali a vykonávali
správu, která je nám svěřena,
tak, abychom se, jak to zde několikrát zaznělo,
mohli dívat veřejnosti rovně do očí.
Jednou z takových tíživých otázek
je výrazně zhoršená situace v některých
tzv. postižených oblastech. Já bych nedělal
soutěž o 1. místo mezi hl. m. Prahou, Ostravskem
nebo Podkrušnohorskou pánví. V některém
směru jsou na tom tyto oblasti lépe, v některém
hůře, ale v každém případě
bude třeba těmto oblastem věnovat maximální
pozornost (o tom není sporu) v prohlášení
vlády, kde toto bude explicitně uvedeno.
Zazněl tam konkrétní názor na formulaci
zřízení fondu pro životní prostředí.
Já si myslím, že připomínka,
že by to měl být fond tvorby a ochrany životního
prostředí, je naprosto správná, a
myslím, že to tam nebylo dáno z nedopatření.
Já bych prosil, kdyby toto mohlo být doplněno
podle připomínky poslance Rázla. Myslím,
že to by bylo velice správné.
Spolupráce s ministerstvem výstavby a stavebnictví:
Spolupráce s tímto resortem stejně tak jako
spolupráce s ostatními resorty, od kterých
budeme přebírat nějakou agendu v případě
schválení zákona (ministerstvo vnitra a životního
prostředí, ministerstvo kultury a ministerstvo lesního
a vodního hospodářství a dřevozpracujícího
průmyslu) samozřejmě musí být
podmínkou úspěchu vůbec započetí
fungování ministerstva životního prostředí.
My jsme se už domluvili s panem ministrem Motyčkou,
že bezprostředně po skončení
této schůze nebo jakmile se uvolníme, okamžitě
začneme o této věci jednat. A já pevně
doufám, že tato spolupráce bude dobrá.
Jinak pokud jde o výkon státní správy
v oblasti územního plánování
a stavebního řádu, to znamená zákon
č. 50, v zásadě je jednoznačně
dán tímto zákonem. My nechceme nic jiného
než se tímto zákonem řídit a
pokud možno přispět k tomu, aby byl naplňován
tak dobře jako dosud a pokud možno ještě
o něco lépe. Zda se nám to povede, to ukáže
budoucnost.
Poslední otázka: kdy bude předložen
zákon včetně všech kompetencí,
jak po tom zde bylo voláno? Je to náš největší
úkol, ale myslím, že na rozdíl od velmi
rychlého projednání tohoto zákona
nám na to musíte dát určitý
čas. Ten zákon bude muset být připraven
velice zodpovědně. Prakticky všechny resorty
ČSR i federální resorty budou zapojeny do
tohoto projednávání. A když si uvědomíte,
že se musíme nějak etablišovat, že
musí vzniknout základní struktury, které
budou fungovat, abychom to vůbec fyzicky mohli stihnout,
tak myslím, že není reálné, že
by vláda předložila tento návrh zákona
k projednání výborům ČNR dříve
než za nějaké tři měsíce.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda ČNR Josef Kaňa:
Děkuji ministrovi Moldanovi. Přeje si promluvit
ještě někdo z členů vlády?
Není tomu tak. Chce hovořit společný
zpravodaj?
Poslanec Bohumír Rosický: V mé zprávě
některé výbory neviděly své
připomínky. Je to proto, že jsem přistupoval
ke zprávě stručně s tím, že
ještě včera dopoledne zasedal poslední
výbor. Vedle toho byla porada všech předsedů
výborů a zpravodajů. Pan ministr Moldan dostane
kopie všech zpráv z jednotlivých výborů,
aby na všechny připomínky mohl reagovat tak,
aby se to mohlo zobrazit v návrhu zákona, který
byl slíben do 3 měsíců.
Místopředseda ČNR Josef Kaňa:
Děkuji akademiku Rosickému za závěrečné
slovo. Doporučuji, abychom přijali připomínku,
která byla vzata, abychom zřídili fond tvorby
a ochrany životního prostředí. Jsou
k tomu připomínky? Nejsou. Doporučuji hlasovat
o celém návrhu najednou. Má někdo
k tomuto způsobu hlasování připomínky?
Nemá.
Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona
ČNR o opatřeních v soustavě ústředních
orgánů státní správy ČSR,
v jejichž čele stojí člen vlády
ČSR podle sněmovního tisku 146 ve znění
společné zprávy výborů ČNR
podle sněmovního tisku 147 s uvedenou připomínkou
a opravou, kterou jsem řekl? (Jednomyslný souhlas.)
Chce hovořil ministr Moldan.
Ministr vlády ČSR Bedřich Moldan:
Vážená Česká národní
rado, děkuji za sebe i jménem vlády za to,
že jste schválili tento zákon. My to vidíme
jako určitý začátek, protože
s něčím se začít musí.
Všichni si uvědomujeme, že pravomoci nového
ministerstva nejsou vymezeny dokonale, ale tak jak to současné
právní úpravy dovolují. Mohu vám
za sebe slíbit, že udělám všechno
pro to, aby na tomto velmi ožehavém, naléhavém
a dlouho zanedbávaném úseku nastal viditelný
obrat k lepšímu.
Místopředseda ČNR Josef Kaňa:
Děkuji panu ministrovi za vystoupení, Myslím
si, že je to společný zájem nás
všech.
Přikročíme k 7. bodu programu, kterým
je
Má někdo dotaz nebo připomínku k návrhu
usnesení obsaženém ve sněmovním
tisku 156?
Poslanec Josef Hrabaň: Vážené
soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, návrh
zákonných opatření předsednictva
ČNR č. 17/1989 Sb., o přestupku proti opatřením
k upevnění veřejného pořádku
se ukázalo být opatřením silně
problematickým a snadno zneužitelným. Již
v době, kdy bylo navrženo, poukazovali členové
klubu poslanců ČSS na tuto skutečnost, a
byli jsme přesvědčováni, že k
tomuto zneužití při zachování
všech demokratických principů v naší
společnosti nemůže dojít. Jaká
byla skutečnost, všichni víme.
Vítáme proto a plně podporujeme návrh
na zkrácení zákonné lhůty 60
dnů pro schválení zákona na zrušení
tohoto zákonného opatření předsednictva
ČNR. Pokud bude vámi tento návrh schválen,
a já o tom nepochybuji, navrhujeme, aby dalším
krokem tohoto našeho dnešního zasedání
bylo okamžité přijetí zákona
rušícího zmíněné zákonné
opatření předsednictva ČNR č.
17/1989 Sb., jehož text je vám předkládám
v tisku ČNR č. 154.
Místopředseda ČNR Josef Kaňa:
Děkuji poslanci Hrabaňovi za stanovisko jeho, shodné
stanovisko je i poslanců Československé strany
lidové. Chce ještě někdo vystoupit?
Není tomu tak.
Kdo souhlasí s návrhem usnesení, jak je uvedeno
v tisku 156? (Hlasuje se.)
Je někdo proti? Nikdo.
Zdržel se hlasování? Nikdo. Usnesení
bylo přijato jednomyslně.
Přistoupíme k dalšímu bodu našeho
jednání, kterým je i
Má někdo dotaz nebo připomínku k tomuto
návrhu zákona, který projednal ústavně
právní výbor ČNR a jehož stanovisko
je obsaženo v tisku 160? Není tomu tak. Můžeme
přistoupit k hlasování.
Kdo souhlasí, aby Česká národní
rada předložený návrh zákona
podle tisku 154 ve znění zprávy ústavně
právního výboru ČNR podle tisku 160
schválila, ať zvedne ruku? (Hlasuje se.)
Je někdo proti, nebo se zdržel hlasování?
Nikdo.
Má někdo dotaz nebo připomínku k návrhu
usnesení obsaženém ve sněmovním
tisku 155? Není tomu tak. Můžeme přistoupit
k hlasování.
Kdo souhlasí s návrhem usnesení? (Jednomyslný
souhlas.)