Mohu se jen zmínit o některých zařízeních
pro naše starší spoluobčany, která
snesou přísná měřítka.
Ale nemohu nevzpomenout pražská zařízení
umístěná v ostatních krajích,
kam lidé i z těchto důvodů neradi
chodí, ale i o velice skromných podmínkách
v řadě z nich. I zde musíme hledat nová
východiska z dnešní situace.
Naše poznatky získané při společném
průzkumu doplněné řadou zpracovaných
analýz nevyznívají příliš
optimisticky. Proto jsme s uspokojením přijali zprávy
o některých opatřeních vlády
ČSR z července t. r. i o jednáních
a rozhodnutích federální vlády z posledních
dnů o řešení některých
naléhavých problémů v československém
zdravotnictví. Považujeme je za uvážlivý
a energický krok k nápravě. Připravovaná
koncepce celého zdravotnictví ministerstvem zdravotnictví
a sociálních věcí na základě
projednání této otázky v předsednictvu
ÚV KSČ a z pověření vlády
republiky jistě založí jeho komplexní
další rozvoj.
Považujeme rovněž za správné a
nutné, aby NVP za účasti ministerstva zdravotnictví
a sociálních věcí i dalších
zúčastněných resortů aktualizoval
pro 9. pětiletku program rozvoje pražského
zdravotnictví a sociální péče
v rámci Generelu rozvoje hlavního města.
Je ovšem nutné jej opřít o vytváření
potřebných prostředků v pražské
i celé československé ekonomice. Tedy který
bude s to potvrdit pražskému i československému
zdravotnictví jeho dosavadní dobré jméno.
(Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Josefu Jungovi. Slovo má poslanec Antony a připraví
se poslanec Jan Koláčný.
Poslanec František Antony: Vážený
soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi, otázkami
rozvoje hlavního města Prahy se nezabývá
Česká národní rada poprvé.
Při svém předchozím jednání
- bylo to 28. června v roce 1983 - přijala Česká
národní rada poměrně rozsáhlé
věcné usnesení. Když jsem si jej znovu
vzal k ruce, nabyl jsem dojmu, že bychom mohli prakticky
totéž usnesení přijmout i dnes, a odpovídalo
by to potřebě řešení problémů
tak, jak je registrujeme. To není dobré a svědčí
to o tom, že jsme sice o všech otázkách
hovořili, jednali, přijímali usnesení,
ale v praktickém životě to nemělo žádoucí
odezvu. Tomu bychom se měli napříště
vyhnout.
Cestu k tomu spatřuji jednak v tom, že si věcně,
zcela konkrétně a adresně z hlediska odpovědnosti
dokážeme specifikovat příčiny
dosavadního vývoje, a za druhé že si
budeme vytyčovat záměry, které jsou
reálné, a pro jejich realizaci budeme vytvářet
nezbytné podmínky.
V "Generelu sociálně ekonomického rozvoje
hlavního města Prahy do roku 2005" je řečeno
mimo jiné, že základní městotvornou
složkou a současně složkou, která
určuje profil ekonomické struktury města,
je výrobní sféra. Na žádoucí
vývoj ekonomické struktury Prahy jsme kladli důraz
i ve všech předchozích dokumentech. Vyhlašovali
jsme omezení oborové členitosti pražského
průmyslu a jeho soustředění na rozvojové
výrobní obory. Již ve zprávě
vlády v roce 1983 bylo konstatováno, že se
nám realizace tohoto záměru nedaří.
Naopak, skutečný trend byl opačný.
Resorty měly zpracovány výhledové
programy, podle kterých měla být strukturální
přeměna výroby v převažujícím
rozsahu ukončena již v roce 1985. Ani letos - a píše
se rok 1989 nemůžeme říci, že bychom
se tomuto cíli přiblížili.
Opět tedy vyhlašujeme požadavek prosadit v plné
šíři zavedení technicky progresivního
strojního vybavení a technologií jako prostředku
k úspoře živé pracovní síly,
zúžení současné pestré
oborové struktury, vyšší využívání
strojních výrobních kapacit, požadavek
vysokého stupně využití vědeckotechnického
pokroku a podobně. To vše cituji ze "Zásad
pro formování ekonomické struktury hlavního
města Prahy do roku 2005" tak, jak nám byly
dány k dispozici.
V těchto zásadách je řada věcných
záměrů formulována podobně
tak, jako to bylo v podobných minulých dokumentech.
Není sporu o tom, že jde o záměry potřebné
a správné. Napadá mě však otázka,
kdo je zodpovědný za to, že se i v minulosti
tyto správné a potřební záměry
nesplnily. Koho tedy vlastně takový dokument, jako
je například "Generel sociálně
ekonomického rozvoje hlavního města Prahy
do roku 2005" včetně "Zásad formování
ekonomické struktury hlavního města Prahy",
koho zavazuje, kdo má odpovědnost za jeho plnění?
Jestliže takovýto dokument projednává
česká vláda a Národní výbor
města Prahy, a česká vláda jej přijme
svým usnesením jako závazný dokument,
potom zavazuje pouze orgány řízené
českou vládou. Pokud jde konkrétně
potom o problém ekonomické struktury hlavního
města Prahy a všech otázek, které s
tím souvisejí, mohu uvést pro ilustraci,
že ze 650 000 pracovníků jich má český
průmysl v Praze pouze necelých 18 000. Rozhodující
část je ve strojírenství, které
je v působnosti federální vlády. Tato
nekonzistentnost vyhlašovaných záměrů
a přijímaných dokumentů s reálnými
rozhodovacími pravomocemi v řízení
byla a doposud je jednou z hlavních příčin,
proč řadu záměrů stále
jenom vyhlašujeme, ale nedaří se nám
je plnit.
Proto se také domnívám, že musíme
české vládě a zejména Národnímu
výboru hlavního města Prahy, který
je odpovědný za ekonomický rozvoj hlavního
města Prahy, v prvé řadě dát
do ruky reálné ekonomické nástroje,
kterými může vývoj ovlivňovat
žádoucím směrem.
O Praze jsme si zvykli hovořit jako o hlavním městě
celé federace, tato skutečnost se však nedostatečně
promítá do způsobu zabezpečování
potřeb rozvoje Prahy. Nejsou podle našeho názoru
vytvořeny ani základní legislativní
předpoklady pro to, aby se stav zlepšil. Praha je
mimo jiné také hlavním městem ČSR
a přirozeným spádovým místem
celé středočeské aglomerace. To je
rovněž třeba vzít v úvahu a podle
názoru například všech poslanců
výboru pro plán a rozpočet, který
zde tlumočím, vyžaduje současná
situace, aby byl přijat federální zákon
o hlavním městě Praze jako hlavním
městě celé federace a dále zákon
České národní rady o Praze jako o
hlavním městě ČSR. Z toho se potom
musí odvozovat i zabezpečování finančních
prostředků a dalších podmínek
pro rozvoj hlavního města Prahy jak v rámci
celé federace, tak i v rámci pouze České
socialistické republiky.
Podle mého názoru je to opět jeden ze základních
předpokladů k tomu, abychom o vyhlášených
záměrech mohli hovořit jako o reálných
záměrech, které mají naději
na uskutečnění v dohledné době.
I v rámci platných pravidel a daných podmínek
však bylo možné řadu úkolů
splnit lépe a důsledněji. Za konkrétní
případ může posloužit stavebnictví.
Ve své zprávě vláda ČSR v roce
1983 konstatovala, že v rámci ministerstva stavebnictví
se nedaří v Praze strukturální přestavba
kapacit v potřebném tempu a rozsahu. To nepříznivě
ovlivňuje zvláště investiční
výstavbu Národního výboru hlavního
města Prahy. Domnívám se, že tento problém
trvá a naopak se spíše prohlubuje.
Opět by zde mohla být položena otázka:
Kde jsou příčiny nežádoucího
vývoje a kdo nese za tento vývoj odpovědnost?
Odpověď na tuto otázku si musí dát
především vláda ČSR a z této
odpovědi vyvozovat příslušné
závěry.
V Generelu sociálně ekonomického rozvoje
do roku 2005 se také hovoří o výstavbě
nemocnic II. typu v Praze 9 na Proseku a v Praze 4 na Košíku,
mimo jiné jak zde již o zmíněných
nemocnicích hovořil první místopředseda
vlády Miroslav Toman, s tím, že obě
nové nemocnice budou doplněním již stávajících
spádových areálů fakultních
nemocnic. Ale zahájení těchto staveb se připravuje
na léta 1994 a na Košíku dokonce až na
rok 1996. Při současném tempu výstavby
nemocnic se - myslím právem - domnívám,
že jejich dokončení bude až v příštím
tisíciletí.
Konkrétně tak pozdním zahájením
výstavby nemocnice dejme tomu na Košíku vznikne
v oblasti Prahy 4 ke konci století nedostatek 1250 lůžek.
V té době při stárnutí obyvatel
dnešních sídlišť a zákonitě
se zhoršujícím zdravotním stavu vznikne
kritická situace a velice těžko budeme za deset
let zdůvodňovat občanům, proč
nebyla výstavba těchto nemocnic zahájena
včas. To pak již nebude jen zdravotnický problém,
ale politický, který si nyní nesmíme
vědomě připravovat. A proto doporučuji,
aby vláda ČSR zvážila, jak pomoci zahájení
výstavby obou nemocnic v podstatně dřívějším
termínu jako naléhavý požadavek pro
zabezpečení zdraví občanů v
našem hlavním městě Praze.
Jako občan bydlící v Praze bych se chtěl
vyjádřit ještě k jednomu problému,
a to k čistotě a vzhledu města. Domnívám
se, že péči o vzhled města je třeba
důsledně přenést z dobrovolnosti do
jednoznačně stanovených povinností.
Neuklizené a někdy až odpuzující
prostory, které můžeme například
vidět při příjezdu vlakem od Kolína
do Prahy, různé stavební plochy, ale i okolí
řady podniků a organizací, nedává
vlastníkům těchto konkrétních
prostor dobrou vizitku.
Tam, kde dosavadní metody působení nestačí,
je třeba nastoupit tvrdou donucovací politiku. Myslím
si, že máme dost orgánů a organizací,
které by se měly o čistotu a vzhled města
starat. Musí to však dělat důsledně
a není možné připouštět
žádné výjimky. Je skutečností,
že řada i sankčních rozhodnutí
Národního výboru hlavního města
Prahy je měněna. I tady je třeba vytvořit
podmínky pro to, aby bylo možné ovlivňovat
i chování federálně řízených
organizací. Začít je však možné
ihned. A konkrétní výsledky budou tou nejlepší
agitací a propagandou ve prospěch našeho společného
snažení.
Děkuji za pozornost.
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Františku Antonymu. Slovo má poslanec Jan
Koláčný, připraví se poslanec
František Kozák.
Poslanec Jan Koláčný: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, vážení hosté, naše
dnešní jednání si klade jediný
cíl - podnítit perspektivní, ekonomicky efektivní
a sociálně přitažlivější
rozvoj našeho hlavního města. Oceňuji
přístup české vlády k řešení
těchto otázek, které zazněly ve zprávě
vlády ČSR. O tom, že jde o celou škálu
problémů z různých oblastí,
svědčí i naše dnešní bohatá
diskuse.
Náš výbor pro průmysl a stavebnictví
se při přípravě dnešní
schůze tezemi vlády podrobně zabýval,
jak o tom již hovořil člen našeho výboru
soudruh Plíva. Dovolte mi proto, abych zde uvedl ve stručnosti
některé naše poznatky, které nespadají
pouze do kompetence české vlády, ale vyžadují
součinnost českých a federálních
orgánů. Konkrétně jsme projednávali
podíl federálního ministerstva hutnictví,
strojírenství a elektrotechniky a federálního
ministerstva paliv a energetiky na řešení rozvoje
Prahy z hlediska postupného energetického a ekologického
řešení jejich problémů.
Dlouhodobě extenzívní přístup
spojený s direktivním mechanismem vedl k zastaralosti
a nevyhovující struktuře pražského
průmyslu. Zastaralá výrobní základna
vytváří většinou nevyhovující
prostředí nejen pro vlastní pracující,
ale i pro všechny obyvatele města. Dosavadní
zkušenosti z toho, jak se v praxi realizují opatření
k formování ekonomické struktury Prahy, jednoznačně
ukazují, že nadále nelze postupovat starými
cestami administrativně direktivních metod, ale
musí se volit spíše cesta ekonomických
nástrojů s uvážlivým centrálním
přístupem.
Na jednání našeho výboru museli poslanci
konstatovat, že žádoucí modernizace a
strukturální přesuny jsou sice ze strany
resortů naplánovány ve formě odvětvových
rozvojových programů, aniž bych se chtěl
dotýkat společenské optimalizace těchto
plánů, ale jejich realizace se většinou
opožďují. Řada věcí zůstává
jen na papíře. Jako příklad můžu
uvést modernizaci závodu Praga, ČKD Slévárny,
Mikrotechny Modřany, Chirany Modřany, Vědeckovýzkumné
základny pro Teslu.
Obzvlášť neuspokojivě je naplňován
program, který na modernizaci a restrukturalizaci navazuje,
a to vymisťování výrobních organizací
z centrální Prahy. Z informace, kterou našemu
výboru předložilo federální ministerstvo
hutnictví, strojírenství a elektrotechniky,
vyplynulo, že s výjimkou závodu ČKD
Tatra na Smíchově a několika dílčích
akcí, vymisťování v 8. pětiletce
fakticky neprobíhá. A to zatím ani u Tatrovky,
kde dochází ke skluzům v souvislosti s opožďováním
náběhu výroby v nově stavěném
souboru staveb ve Zličíně.
Důvody, které podniky uvádějí,
spočívají většinou v tom, že
po zrušení programů by nebyly odpovídající
výrobky, že nemají vhodné prostory,
kam by mohly svoji výrobu přenést. Nedovedu
sice posoudit, nakolik jsou jejich argumenty objektivní,
ale jak ukazují výsledky, tato taktika je zatím
z jejich hlediska celkem úspěšná. Nakolik
to prospívá Praze, je jiná otázka.
Často, aby se v dané lokalitě udržely,
žádají NVP o výjimky podpořené
změnou orientace výroby na progresivní směry,
na zajišťování služeb pro obyvatelstvo,
argumentují zaměstnáváním občanů
se sníženou pracovní schopností apod.
Tento přístup volí ve strojírenském
resortu například Chirana Strašnice, Pražská
akumulátorka Strašnice, Výzkumný ústav
potravinářské a chladicí techniky
na Smíchově, administrativní útvary
k. p. ČKD Dukla atd. Jistě nejde jenom o strojírenské
obory, ale zde je situace nejvýraznější.
Domnívám se, že hlavním důvodem
je, že na tom podniky nemají sebemenší
zájem. Je třeba se na věci podívat
novýma očima a najít takové nástroje,
které je k tomu budou nutit.
Srovnání Prahy s jinými evropskými
městy ukázalo, že i ve struktuře energetického
zásobování má naše hlavní
město co dohánět. Roztříštěnost
systémů dodávek tepla, malá rozvinutost
centralizovaného systému zásobování
teplem a nízká spolehlivost energetické sítě
a značné znečišťování
lokálními zdroji vytápění vedly
k novému pojetí energetické části
generelu. Jde o rozsáhlou rekonstrukci plynárenské
sítě včetně rozvodů, dobudování
elektrorozvodné sítě a zařízení
a rozvoj centrálního vytápění
přívodem tepla z mimopražských zdrojů,
výstavbu kolektorů a dalších zařízení.
Nechci zde z časových důvodů vyjmenovávat
všechny progresivní cíle, jichž má
být v této oblasti dosaženo. Za zmínku
však stojí, že se v konečném období,
t. j. v roce 2010, emise popílku sníží
proti roku 1985 na 9,2 % kysličníku siřičitého
na 4 % původní hodnoty a že i obsah oxidů
dusíku má v Praze v důsledku energetických
investic klesnout na 45 % současného stavu.
Realizace tohoto záměru předpokládá
- počínaje rokem 1985 - za dobu 25 let vynaložit
téměř 29 mld. Kčs, z toho v organizacích
resortu paliv a energetiky 20 mld., v oblasti Národního
výboru hlavního města Prahy 4,5 mld. a v
ostatních resortech dalších 4,4 mld. Kčs.
Zde však nastává již první problém.
Zatímco resort federálního ministerstva paliv
a energetiky garantuje splnění těchto 20
miliard, NVP a strojírenské resorty nemají
vyjasněnu řadu otázek. Například
národní výbor nemá pro příští
pětiletku k dispozici uvažované prostředky
ke krytí těchto záměrů. Nemá
ani dostatek kapacit, stejně jako federální
ministerstvo hutnictví, strojírenství a elektrotechniky,
které podle informací předložených
nám na výboru není schopno výrobně
zajistit taková zařízení, jakými
je dostatek připojovacích armatur, zařízení
kotelen, regulační a měřicí
techniky a dalších potřebných přístrojů.
Když jsme tento problém projednávali, byli
tam zástupci z federálních ministerstev a
v mnoha případech na konkrétní otázky
nám nekonkrétně odpověděli.
Požádali jsme proto, aby dali vyjádření
k několika věcem. Řeknu jen cíle nebo
závěry, které jsme dostali z federálního
ministerstva hutnictví, strojírenství a elektrotechniky
ČSSR.
"K radiátorům, fitinkám a bytovým
armaturám: Z provedených analýz a průzkumu
potřeb i z prověřených výrobních
kapacit resortů federálních vyplývá:
a/ Produkce výrobců resortu ministerstva nepokrývá
požadovanou potřebu.
b/ Dovoz ze států socialistických jsou po
prověření nereálné.
c/ Rychlé rozšíření výrobních
kapacit jednotlivých podniků není bez státních
dotací zajistitelné.
V současné době resort vede jednání
s ostatními orgány a se státními podniky
o realizaci především krátkodobých
a méně nákladných opatření
ke zvýšení produkce i o možnosti podpory
státu pro další rozvoj."
Z toho důvodu největší akce v příští
pětiletce, jakou je bezesporu přívod tepla
z elektrárny Mělník, nemá zajištěno,
že až bude teplo do Prahy dovedeno, bude moci být
okamžitě využíváno. Například
i vlastní podniky resortu federálního ministerstva
hutnictví, strojírenství a elektrotechniky,
jako je vysočanský areál ČKD Praha.
Vzhledem k náročnosti rekonstrukce a pro podnik
nevýhodné ceně při vysokých
pořizovacích nákladech uvažuje o podstatné
redukci odběru tepla, nebo dokonce chce odstoupit od napojení
na horkovod. To asi není společensky prospěšné
řešení.
Jiným příkladem je, že by nebylo možno
naplnit záměry 9. pětiletky v bytové
výstavbě, protože se při výstavbě
v severovýchodní části města
nepočítá a tedy nestaví žádné
kotelny. Řádově by to znamenalo výpadek
několika tisíců bytů.
Obracím se proto na vládu ČSR s podnětem,
aby uvedené rozpory při naplňování
usnesení vlády ČSSR č. 100/1989 ve
spolupráci se zúčastněnými
federálními resorty a Státní plánovací
komisí a národním výborem urychleně
dořešila tak, aby již v plánu na 9. pětiletku
jednotlivé akce na sebe plynule navazovaly jak kapacitně,
tak materiálově, a aby již v plánu bylo
zajištěno podstatné množství prostředků
na jejich krytí.
Soudružky a soudruzi, jiným ohniskem problémů
se jeví záměr energetického generelu
v přechodu na ušlechtilá paliva. Nemám
tak na mysli obtížnost technického řešení,
která je v centrálních oblastech Prahy značná,
ale to, že současné právní předpisy
nevytvářejí prostor pro záměnu
struktury paliv na území hlavního města.
Záměnu nelze zatím organizacím ani
soukromým odběratelům nařídit.
Ceny ušlechtilé energie a náklady na rekonstrukce
topných systémů nejsou zanedbatelným
hlediskem, zejména u sociálně slabších
skupin obyvatel. Příkladem nám může
však být úspěšné řešení
a ekonomické stimuly uplatněné v Londýně,
například jejich vládní nařízení
o zákazu spalování uhlí, zákon
o veřejném zdraví a dotace pro spotřebitele,
přecházející na ekologické
vytápění.