Čtvrtek 22. června 1989

Například namísto počítačů PP-06, dodávaných nyní do škol lze za třetinovou cenu dovézt počítače podstatně kvalitnější, s velkým výběrem programového vybavení. Navíc se často v zahraničí počítače do škol prodávají se slevou 30 - 60 %. U nás naopak účtují dodavatelé obchodní přirážky, vyžadují od školství devizovou spoluúčast a díky svému monopolnímu postavení vnucují školství řadu let stejný výrobek bez podstatnějších inovací. To umožňuje například JZD Agrokombinát Slušovice podmiňovat dodávky počítačů vysokým školám nákupem programového vybavení v ceně přes 100 tisíc korun, které školy však vůbec nepotřebují.

Výsledkem takovýchto přístupů jsou vysoké náklady na naše školství, nikoliv ale vinou školství, které navíc nevedou ke snižování morální zastaralosti jeho technického a programového vybavení.

Nezkušenost absolventů z využití moderní techniky tak negativně ovlivňuje uplatnění Československa v mezinárodní dělbě práce a v souhrnu ekonomickou efektivnost. Pro splnění společenských požadavků na kvalitu absolventů, zejména vysokých škol, je nezbytné, aby technicko ekonomická úroveň dodávek výpočetní techniky a programového vybavení pro školství byla srovnatelná s úrovní vybavování škol v technicky vyspělých zemích.

Kvalita vybavení není vyhovující ani v této pětiletce, kdy byl schválen uvedený realizační program elektronizace. Podle získaných zkušeností nejsou českoslovenští výrobci sto bez rozsáhlejších zahraničních subdodávek z nesocialistických zemí potřebnou úroveň a rozsah dodávek zabezpečit. Příčinou je, že některé součástky nebo komponenty se v zemích RVHP nevyrábějí vůbec nebo v dostatečném množství, a na dovoz z nesocialistických zemí chybějí devizové prostředky.

To se týká i programového vybavení, neboť některé jeho části, vzniklé mimo RVHP, se staly de facto světovým standardem a používat počítače bez nich nemá velký smysl. Školství tak stojí před bariérou: za koruny není a devizy nejsou.

Nechci samozřejmě uvedený problém dramatizovat, ale mladý člověk by neměl vstupovat do pracovního procesu a tím dnes v podstatě i do mezinárodní spolupráce s vědomím, že jeho vzdělání v závažných věcech zaostává. Schopnost uplatnit se i je pro něj důležitější než mnohé jiné věci, které jsme materiálně zabezpečit uměli.

Chceme-li v budoucnu úspěšně komunikovat se světem, musíme brát v úvahu to, že většina informací již dnes jde pouze přes počítač, a to musíme zejména mladé lidi připravit. proto je třeba otevřít otázku, jak příslušné centrální orgány změní podmínky, za nichž dosud probíhá nákup výpočetní techniky a programového vybavení do škol. Považujeme za nezbytné zásadní změny situace dosáhnout v letech 1990 a 1991. Je to k zamyšlení i pro instituce zabývající se tvorbou cen elektronického zboží.

Třetí oblast, na níž chci poukázat, jsou výdaje na vědu na našich vysokých školách. Provedli jsme poslanecký průzkum na Vysoké škole zemědělské v Praze - Suchdole. V rámci plnění úkolů Komplexního programu vědeckotechnického pokroku členských zemí RVHP zde bylo vytvořeno koordinační centrum přípravy odborníků pro biotechnologie v zemědělství, za níž neseme na základě usnesení 41. mimořádného zasedání RVHP odpovědnost. Je to významný úkol, neboť nezachytneme-li vývoj v této oblasti, zpozdíme se obdobně, jako v elektronice. Pracuji více jak 20 let v zemědělství a mohu to z vlastní zkušenosti potvrdit. Považuji výchovu biotechnologických odborníků za jeden z hlavních předpokladů rozvoje biotechnologií v našem národním hospodářství a v zemědělství zvláště.

Plnění úkolů plynoucích z Komplexního programu samozřejmě také něco stojí. Vyžaduje krytí zvýšených nákladů na stipendia stážistů, na úhradu nákladů výukových a vědeckých pracovišť, na chemikálie, provoz přístrojů atd., překračující rozpočtové položky škol. Shodli jsme se ve výboru na tom, že by nejlépe vyhovoval systém finanční dotace pro plnění uvedeného jmenovitého úkolu.

Jen pro ilustraci uvedu, že situaci v oblasti čs. výrobků, potřebných pro rozvoj biotechnologií a navazujících vědních disciplín, dokumentuje příklad, kdy elektronový mikroskop pro uvedené koordinační centrum VŠZ je veden pod objednávkou z roku 1971 a jeho dodání je z roku na rok odsouváno.

Takovýchto nedostatků, ohrožujících plnění úkolu Komplexního programu, je víc a nelze je řešit přerozdělením zdrojů v rámci resortu ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČSR.

Doporučuji proto, aby tento podnět byl projednán na úrovni České komise pro plánování a vědeckotechnický rozvoj a s přihlédnutím k daným možnostem byly vyřešeny alespoň nejnaléhavější potřeby pro plnění tohoto úkolu. Oblast biotechnologií totiž nepředstavuje resortní, ale naléhavý celospolečenský zájem.

Závěrem doporučuji jménem výboru státní závěrečný účet kapitoly ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČSR za rok 1988 schválit.

Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji poslanci Františku Štefanovi, slovo má poslanec František Skácel.

Poslanec František Skácel: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, z pověření výboru pro průmysl a stavebnictví mi dovolte několik slov o hlavních tendencích vývoje plnění věcných a ekonomických úkolů plánu minulého roku ze závěrečného účtu resortu ministerstva výstavby a stavebnictví ČSR.

Ve výsledcích - zejména pak v pozemním stavitelství - se v posledních letech stále citelněji odráží dlouhodobě nevyvážený vývoj mezi potřebami investic a zdroji jejich zabezpečování. Ve stavebnictví, které svými kapacitami a výkonností nestačí růstu společenské poptávky z hlediska objemu i struktury, se to zvlášť silně projevuje.

Růst investování při opomíjení péče o stávající základní fondy vedl k situaci, která vyžaduje důkladné posouzení a hlavně rychlou nápravu. Investic s účastí stavebních kapacit je tolik, že je navozen stav absolutní dekoncentrace pracovní síly i ostatních výrobních činitelů se značným negativním dopadem na ekonomii celé výstavby. Postupně vzniklá a dosud setrvávající vysoká rozestavěnost ovlivňuje úroveň řízení staveb, výkonnost, kvalitu i nákladovost. Je také jednou z hlavních příčin platební neschopnosti některých stavebních organizací i vysokého stavu zásob.

Myslíme si proto, že správné rozhodnutí federální vlády, že s platností od 15. května t. r. se nesmí zahajovat žádná nová stavba s výjimkou staveb, které souvisí s komplexní bytovou výstavbou - a zde bych rád podtrhl - hlavně se stavbami podmiňujícími vlastní bytovou výstavbu, ať již se jedná o teplo, vodu, inženýrské sítě apod., dále o stavby ekologické, stavby v akci Z a některé stavby, které se budou rekonstruovat.

Třeba říci, že i v těchto poměrně složitých podmínkách podniky stavební výroby v globálu dosáhly příznivých výsledků v plnění jak objemových, tak i věcných ukazatelů.

Objemy stavebních prací byly překročeny o 1 miliardu a s výjimkou komplexní bytové výstavby byly překročeny stavební práce v celé jejich struktuře. Přesto, že se nepodařilo zcela se vyrovnat s plánovaným dokončováním staveb, nebylo ze strany investorů vážnějších připomínek k věcnému plnění závazných úkolů státního plánu, zvláštní části plánu, k ekologickým stavbám, ale i k dalším významným jmenovitým stavbám.

Daleko horší již to bylo v zajišťování komplexní bytové výstavby. Proti plánu nebylo dokončeno v loňském roce 3 600 bytů a dále se prohloubilo neplnění v technické a občanské vybavenosti. Poměrně složitá je situace u Pozemních staveb Brno, u Pozemních staveb Gottwaldov, u Pozemních staveb České Budějovice, u Pozemních staveb Plzeň, v Severočeském kraji u Pozemních staveb Ústí nad Labem a v Severomoravském kraji u n. p. Bytostav.

Vedení ministerstva výstavby a stavebnictví se zavázalo, že neodevzdané byty z minulého roku budou odevzdány navíc v roce letošním - jak mě ráno soudruh ministr Vávra informoval, tyto byty jsou již odevzdány a předány.

V resortu se také nepodařilo dodržet nákladovosti stavební výroby. Ta byla jednak nepříznivě poznamenána strukturou prací, ale i subjektivními příčinami zejména v podnicích Severočeské stavby Ústí n. Labem a ostatních, o kterých jsem hovořil v souvislosti s komplexní bytovou výstavbou. Navíc pak ještě u Ingstavu Brno a Průmyslového stavitelství Brno, u kterých se negativně odrazila spletitost vztahů na integračních stavbách v Sovětském svazu.

Pokud se týká průmyslové výroby stavebních hmot, tato dosáhla poměrně solidních výsledků a plánované úkoly nejen splnila, ale některé i překročila, jako např. kamenivo, objemem i efektivností byl úspěšný celý cihlářský obor, přeplnil se plán i v keramickém oboru a ve stavebních strojích. A značně byl překročen plán ve výrobě cementu.

My při projednávání plnění plánu v našem výboru jsme museli konstatovat, že stavbaři přes obrovskou kritiku našich občanů na nedostatky stavebních materiálů své úkoly, jak jsem již řekl, nejen splnili, ale některé i přeplnili.

A tu si každý normální člověk klade otázku jak je možné, když stavbaři plní své plánované úkoly, že on, i když má vydán materiálový list na výstavbu svého rodinného domku, nemůže základní stavební materiály včas a dle potřeby ve Stavebninách nebo v Jednotě obdržet.

Je chvályhodné, když - jako např. v loňském roce - bylo vyrobeno od znárodnění stavebnictví největší množství cementu, co je to ale platné, když přitom je mnohdy problém ve Stavivech nebo v Jednotě koupit jeden pytel cementu. Obyčejně slyšíme - "nemáme", "čekáme v nejbližší době", přijďte se zeptat" atd., a tak občané, kteří stavějí rodinné domky nebo je opravují, jezdí a stále shání základní stavební materiál.

Myslíme si, že plánovací orgány už by tuto otázku měly s definitivní platností uzavřít a nepřipustit, aby se to do budoucna opakovalo. Žraloci cementu, jako jsou atomové elektrárny, Gabčíkovo-Nagymaros atd., by neměli být popularizováni, jako např. nedávno hlásili v televizi, že v Gabčíkovu stavbaři položili miliontý kubík betonu, takovýmito informacemi zbytečně dráždíme ty občany, kteří nemohou sehnat pár metráků cementu pro svou stavbu.

Víme přece, kolik budeme v ČSR stavět rodinných domků, víme také, kolik budeme rekonstruovat a modernizovat bytů. Hlavní druhy stavebních materiálů se dají spočítat - lidově řečeno - "na hřebík", takže by neměl být problém tyto materiály direktivně přidělit do obchodní sítě, aby ta je mohla na základě materiálových listů stavebníkům uvolňovat.

Rád bych podtrhl tuto otázku, neboť i my jako poslanci jsme pod ostrou kritikou a naši voliči očekávají, že se stav v základních stavebních materiálech na našem trhu brzy zlepší. Mnohokrát jsme tento problém v našem výboru již projednávali. Bohužel náprava zatím žádná. Proto jako poslanci trváme na tom, aby naše česká vláda tento problém již s konečnou platností vyřešila.

Je sice chvályhodné opatření z úterka minulého týdne, jak jsme slyšeli v televizních novinách a na druhý den četli v denním tisku, že všechny závody státního podniku Československé cementárny a vápenice Brno pořádaly minulou sobotu dny otevřených dveří pro soukromé stavebníky, kteří si mohli nakoupit a odvézt potřebné množství cementu.

Soudružky a soudruzi, dle mého názoru je to dobrá reakce na stávající stav, ale znovu opakuji, že tento problém se musí do budoucna vyřešit, a to ne jenom jednorázovou akcí, ale plynulými dodávkami pro spokojenost zákazníků a stavebníků.

A dnešní Dikobraz svou poznámkou na přední straně "Cihly nejsou, ale máme pestrý výběr základních kamenů" myslím k tomu míří a není k tomu třeba žádného komentáře.

Dále resort vcelku zaznamenal i příznivý vývoj v oblasti zásob. Doba obratu byla proti plánu zlepšena téměř o 10 dnů a celkový stav zásob byl ve skutečnosti nižší i při překročení plánu výkonů.

Značně složitě se z hlediska předpokladů zabezpečení plánovaných úkolů vyvíjí plnění plánu v letošním roce, a obzvláště opět v komplexní bytové výstavbě, kde za 5 měsíců bylo odevzdáno 2 935 bytů, tj. z ročního úkolu pouze 7,5 %. A za první pololetí odhadují stavbaři, že odevzdají z ročního úkolu cca 19 %, což je velmi málo. Opět se odevzdávka kumuluje do druhého pololetí a speciálně potom do čtvrtého kvartálu.

Při projednávání ve federální vládě nebyly stavbařům uznány některé negativní vlivy, působící na stavebnictví, a nebylo také provedeno mimo odevzdávky bytů v 8. pětiletce zreálnění plánu roku 1989. Na druhé straně bylo rozhodnuto o některých podstatných omezeních v investiční výstavbě - jak jsem již o nich hovořil -, jež budou vytvářet ještě náročnější situaci pro dodavatelské stavební organizace, hlavně na soustředění kapacit na dokončovací cyklus prací s maximálně účinným využitím všech výrobních činitelů.

Zvýšenou pozornost bude nutno věnovat opatřením k zajištění ekonomické rovnováhy u podniků, u kterých byl vyhlášen konsolidační program, a obdobná opatření bude nutné v předstihu připravovat i u dalších podniků, u kterých je nedostatečná schopnost vlastního rozvoje v souvislosti s dokončením přestavby organizačních struktur již avizována.

Na měnící se situaci bude muset resort urychleně reagovat při realizaci programu zefektivnění výstavby a intenzívního rozvoje stavebnictví, který byl v minulém roce přijat a dle našeho názoru vystihuje vše podstatné ke zlepšení stávajícího stavu.

Jsme také přesvědčeni, že společné závěry, které jsme v našem výboru společně s vedením ministerstva přijali, se beze zbytku jak v letošním, tak i v příštím roce splní a tím budou vytvořeny i lepší podmínky pro plynulý přechod do pětiletky deváté.

Soudružky a soudruzi, pokud se týká schválení závěrečného účtu minulého roku, z našeho výboru již stanovisko bylo sděleno.

Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji poslanci Františku Skácelovi.

Soudružky a soudruzi, zjišťuji, že promluvili všichni přihlášení řečníci. přeje si ještě někdo z poslanců vystoupit? - Nikdo.

Chtěl by se vyjádřit k vystoupením poslanců někdo z členů vlády? - Soudruh ministr Vávra, prosím.

Ministr výstavby a stavebnictví ČSR Jaroslav Vávra: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, byl jsem ve zprávě zpravodaje vyzván, abych odpověděl na případ dvou investic, to je DINASKA Svitavy a Radotín.

Chtěl bych uvést, že DINASKA Svitavy byla zařazena ministerstvu stavebnictví do plánu na základě rozhodnutí federální vlády z roku 1981, které souviselo s dokumentem o rozvoji palivoenergetické základny, v němž bylo stavebnictví uloženo striktně zajistit výstavbu nové investice, která by v rozsahu 30 tisíc tun ročně zabezpečila dodávky pro palivoenergetický komplex v DINASU.

Tuto stavbu jsme realizovali, v důsledku změn, ke kterým docházelo v koncepci palivoenergetického systému a komplexu však požadavky klesly na pouhou jednu třetinu, to je 10 tisíc tun.

Z toho se také odvíjí neefektivnost uvedené investice. Projednáváme, nabízíme po celém světě, toho času jsme rozeslali vzorky do Japonska, Německé spolkové republiky a do ostatních zemí socialistických - jednáme o odbyt směrem do zahraničí, který není uplatnitelný v Československu.

Kromě toho jsme zavedli v letošním roce v této nové investiční akci výrobu cihel v DINASU ve výši 11,5 tisíce tun, abychom ji plně výrobním programem osadili a hledáme další možnosti jejího využití.

Tedy kdo nese odpovědnost za výstavbu a koncepci této stavby jsem zodpověděl.

Pokud jde o druhou investiční akci, to je Prefa Radotín, tady chci konstatovat, že investice vznikla na základě koncepce o počtu bytů stavěných v Praze, a to zejména na levém břehu, a to pro 6. pětiletku 58 tisíc, pro 7. pětiletku 50 tisíc a pro 8. pětiletku 35 tisíc. Poklesem bytové výstavby, založeném v plánu 8. pětiletky, se také projevilo menší využití této investice.

V loňském roce jsme připravili její modernizaci a změnu výrobního programu, což by mělo vést k tomu, že budeme v této Prefě vyrábět nový koncepční systém, tzv. otevřený montovaný systém, který umožní architektům volnou dispozici v bytě a který chceme realizovat - resp. začít realizovat do roku 1991, přičemž do té doby zavádíme v této Prefě doplňkové výroby betonového zboží a prefabrikátů, abychom zlepšili její ekonomiku.

Pokud se týká dotazu k cihelnám, chci říci, že za tři roky jsme zvedli výrobu cihelných jednotek o 30 %, že připravujeme spolu s plánovací komisí další výstavbu - formou rekonstrukcí i nových závodů - 4 až 5 cihelen s prvním zahájením v roce 1989 a dalším v roce 1990 tak, abychom do budoucna zvedli výrobu cihelných jednotek o dalších 300 až 400 miliónů pro potřeby budoucí modernizace a oprav bytového a domovního fondu, a také samozřejmě pro individuální stavebníky.

Na dotaz, který mi byl doručen písemně, chci reagovat v tom smyslu, že je v této naší koncepci zařazena modernizace nebo znovuotevření cihelny v Hustopečích, a to se zahájením rekonstrukce v roce 1990 a s jejím ukončením v roce 1992, tedy za rok a půl, a s budoucí kapacitou 25 miliónů cihelných jednotek.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP