Například namísto počítačů
PP-06, dodávaných nyní do škol lze za
třetinovou cenu dovézt počítače
podstatně kvalitnější, s velkým
výběrem programového vybavení. Navíc
se často v zahraničí počítače
do škol prodávají se slevou 30 - 60 %. U nás
naopak účtují dodavatelé obchodní
přirážky, vyžadují od školství
devizovou spoluúčast a díky svému
monopolnímu postavení vnucují školství
řadu let stejný výrobek bez podstatnějších
inovací. To umožňuje například
JZD Agrokombinát Slušovice podmiňovat dodávky
počítačů vysokým školám
nákupem programového vybavení v ceně
přes 100 tisíc korun, které školy však
vůbec nepotřebují.
Výsledkem takovýchto přístupů
jsou vysoké náklady na naše školství,
nikoliv ale vinou školství, které navíc
nevedou ke snižování morální
zastaralosti jeho technického a programového vybavení.
Nezkušenost absolventů z využití moderní
techniky tak negativně ovlivňuje uplatnění
Československa v mezinárodní dělbě
práce a v souhrnu ekonomickou efektivnost. Pro splnění
společenských požadavků na kvalitu absolventů,
zejména vysokých škol, je nezbytné,
aby technicko ekonomická úroveň dodávek
výpočetní techniky a programového
vybavení pro školství byla srovnatelná
s úrovní vybavování škol v technicky
vyspělých zemích.
Kvalita vybavení není vyhovující ani
v této pětiletce, kdy byl schválen uvedený
realizační program elektronizace. Podle získaných
zkušeností nejsou českoslovenští
výrobci sto bez rozsáhlejších zahraničních
subdodávek z nesocialistických zemí potřebnou
úroveň a rozsah dodávek zabezpečit.
Příčinou je, že některé
součástky nebo komponenty se v zemích RVHP
nevyrábějí vůbec nebo v dostatečném
množství, a na dovoz z nesocialistických zemí
chybějí devizové prostředky.
To se týká i programového vybavení,
neboť některé jeho části, vzniklé
mimo RVHP, se staly de facto světovým standardem
a používat počítače bez nich
nemá velký smysl. Školství tak stojí
před bariérou: za koruny není a devizy nejsou.
Nechci samozřejmě uvedený problém
dramatizovat, ale mladý člověk by neměl
vstupovat do pracovního procesu a tím dnes v podstatě
i do mezinárodní spolupráce s vědomím,
že jeho vzdělání v závažných
věcech zaostává. Schopnost uplatnit se i
je pro něj důležitější než
mnohé jiné věci, které jsme materiálně
zabezpečit uměli.
Chceme-li v budoucnu úspěšně komunikovat
se světem, musíme brát v úvahu to,
že většina informací již dnes jde
pouze přes počítač, a to musíme
zejména mladé lidi připravit. proto je třeba
otevřít otázku, jak příslušné
centrální orgány změní podmínky,
za nichž dosud probíhá nákup výpočetní
techniky a programového vybavení do škol. Považujeme
za nezbytné zásadní změny situace
dosáhnout v letech 1990 a 1991. Je to k zamyšlení
i pro instituce zabývající se tvorbou cen
elektronického zboží.
Třetí oblast, na níž chci poukázat,
jsou výdaje na vědu na našich vysokých
školách. Provedli jsme poslanecký průzkum
na Vysoké škole zemědělské v
Praze - Suchdole. V rámci plnění úkolů
Komplexního programu vědeckotechnického pokroku
členských zemí RVHP zde bylo vytvořeno
koordinační centrum přípravy odborníků
pro biotechnologie v zemědělství, za níž
neseme na základě usnesení 41. mimořádného
zasedání RVHP odpovědnost. Je to významný
úkol, neboť nezachytneme-li vývoj v této
oblasti, zpozdíme se obdobně, jako v elektronice.
Pracuji více jak 20 let v zemědělství
a mohu to z vlastní zkušenosti potvrdit. Považuji
výchovu biotechnologických odborníků
za jeden z hlavních předpokladů rozvoje biotechnologií
v našem národním hospodářství
a v zemědělství zvláště.
Plnění úkolů plynoucích z Komplexního
programu samozřejmě také něco stojí.
Vyžaduje krytí zvýšených nákladů
na stipendia stážistů, na úhradu nákladů
výukových a vědeckých pracovišť,
na chemikálie, provoz přístrojů atd.,
překračující rozpočtové
položky škol. Shodli jsme se ve výboru na tom,
že by nejlépe vyhovoval systém finanční
dotace pro plnění uvedeného jmenovitého
úkolu.
Jen pro ilustraci uvedu, že situaci v oblasti čs.
výrobků, potřebných pro rozvoj biotechnologií
a navazujících vědních disciplín,
dokumentuje příklad, kdy elektronový mikroskop
pro uvedené koordinační centrum VŠZ
je veden pod objednávkou z roku 1971 a jeho dodání
je z roku na rok odsouváno.
Takovýchto nedostatků, ohrožujících
plnění úkolu Komplexního programu,
je víc a nelze je řešit přerozdělením
zdrojů v rámci resortu ministerstva školství,
mládeže a tělovýchovy ČSR.
Doporučuji proto, aby tento podnět byl projednán
na úrovni České komise pro plánování
a vědeckotechnický rozvoj a s přihlédnutím
k daným možnostem byly vyřešeny alespoň
nejnaléhavější potřeby pro plnění
tohoto úkolu. Oblast biotechnologií totiž nepředstavuje
resortní, ale naléhavý celospolečenský
zájem.
Závěrem doporučuji jménem výboru
státní závěrečný účet
kapitoly ministerstva školství, mládeže
a tělovýchovy ČSR za rok 1988 schválit.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Františku Štefanovi, slovo má poslanec
František Skácel.
Poslanec František Skácel: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, z pověření
výboru pro průmysl a stavebnictví mi dovolte
několik slov o hlavních tendencích vývoje
plnění věcných a ekonomických
úkolů plánu minulého roku ze závěrečného
účtu resortu ministerstva výstavby a stavebnictví
ČSR.
Ve výsledcích - zejména pak v pozemním
stavitelství - se v posledních letech stále
citelněji odráží dlouhodobě nevyvážený
vývoj mezi potřebami investic a zdroji jejich zabezpečování.
Ve stavebnictví, které svými kapacitami a
výkonností nestačí růstu společenské
poptávky z hlediska objemu i struktury, se to zvlášť
silně projevuje.
Růst investování při opomíjení
péče o stávající základní
fondy vedl k situaci, která vyžaduje důkladné
posouzení a hlavně rychlou nápravu. Investic
s účastí stavebních kapacit je tolik,
že je navozen stav absolutní dekoncentrace pracovní
síly i ostatních výrobních činitelů
se značným negativním dopadem na ekonomii
celé výstavby. Postupně vzniklá a
dosud setrvávající vysoká rozestavěnost
ovlivňuje úroveň řízení
staveb, výkonnost, kvalitu i nákladovost. Je také
jednou z hlavních příčin platební
neschopnosti některých stavebních organizací
i vysokého stavu zásob.
Myslíme si proto, že správné rozhodnutí
federální vlády, že s platností
od 15. května t. r. se nesmí zahajovat žádná
nová stavba s výjimkou staveb, které souvisí
s komplexní bytovou výstavbou - a zde bych rád
podtrhl - hlavně se stavbami podmiňujícími
vlastní bytovou výstavbu, ať již se jedná
o teplo, vodu, inženýrské sítě
apod., dále o stavby ekologické, stavby v akci Z
a některé stavby, které se budou rekonstruovat.
Třeba říci, že i v těchto poměrně
složitých podmínkách podniky stavební
výroby v globálu dosáhly příznivých
výsledků v plnění jak objemových,
tak i věcných ukazatelů.
Objemy stavebních prací byly překročeny
o 1 miliardu a s výjimkou komplexní bytové
výstavby byly překročeny stavební
práce v celé jejich struktuře. Přesto,
že se nepodařilo zcela se vyrovnat s plánovaným
dokončováním staveb, nebylo ze strany investorů
vážnějších připomínek
k věcnému plnění závazných
úkolů státního plánu, zvláštní
části plánu, k ekologickým stavbám,
ale i k dalším významným jmenovitým
stavbám.
Daleko horší již to bylo v zajišťování
komplexní bytové výstavby. Proti plánu
nebylo dokončeno v loňském roce 3 600 bytů
a dále se prohloubilo neplnění v technické
a občanské vybavenosti. Poměrně složitá
je situace u Pozemních staveb Brno, u Pozemních
staveb Gottwaldov, u Pozemních staveb České
Budějovice, u Pozemních staveb Plzeň, v Severočeském
kraji u Pozemních staveb Ústí nad Labem a
v Severomoravském kraji u n. p. Bytostav.
Vedení ministerstva výstavby a stavebnictví
se zavázalo, že neodevzdané byty z minulého
roku budou odevzdány navíc v roce letošním
- jak mě ráno soudruh ministr Vávra informoval,
tyto byty jsou již odevzdány a předány.
V resortu se také nepodařilo dodržet nákladovosti
stavební výroby. Ta byla jednak nepříznivě
poznamenána strukturou prací, ale i subjektivními
příčinami zejména v podnicích
Severočeské stavby Ústí n. Labem a
ostatních, o kterých jsem hovořil v souvislosti
s komplexní bytovou výstavbou. Navíc pak
ještě u Ingstavu Brno a Průmyslového
stavitelství Brno, u kterých se negativně
odrazila spletitost vztahů na integračních
stavbách v Sovětském svazu.
Pokud se týká průmyslové výroby
stavebních hmot, tato dosáhla poměrně
solidních výsledků a plánované
úkoly nejen splnila, ale některé i překročila,
jako např. kamenivo, objemem i efektivností byl
úspěšný celý cihlářský
obor, přeplnil se plán i v keramickém oboru
a ve stavebních strojích. A značně
byl překročen plán ve výrobě
cementu.
My při projednávání plnění
plánu v našem výboru jsme museli konstatovat,
že stavbaři přes obrovskou kritiku našich
občanů na nedostatky stavebních materiálů
své úkoly, jak jsem již řekl, nejen
splnili, ale některé i přeplnili.
A tu si každý normální člověk
klade otázku jak je možné, když stavbaři
plní své plánované úkoly, že
on, i když má vydán materiálový
list na výstavbu svého rodinného domku, nemůže
základní stavební materiály včas
a dle potřeby ve Stavebninách nebo v Jednotě
obdržet.
Je chvályhodné, když - jako např. v
loňském roce - bylo vyrobeno od znárodnění
stavebnictví největší množství
cementu, co je to ale platné, když přitom je
mnohdy problém ve Stavivech nebo v Jednotě koupit
jeden pytel cementu. Obyčejně slyšíme
- "nemáme", "čekáme v nejbližší
době", přijďte se zeptat" atd., a
tak občané, kteří stavějí
rodinné domky nebo je opravují, jezdí a stále
shání základní stavební materiál.
Myslíme si, že plánovací orgány
už by tuto otázku měly s definitivní
platností uzavřít a nepřipustit, aby
se to do budoucna opakovalo. Žraloci cementu, jako jsou atomové
elektrárny, Gabčíkovo-Nagymaros atd., by
neměli být popularizováni, jako např.
nedávno hlásili v televizi, že v Gabčíkovu
stavbaři položili miliontý kubík betonu,
takovýmito informacemi zbytečně dráždíme
ty občany, kteří nemohou sehnat pár
metráků cementu pro svou stavbu.
Víme přece, kolik budeme v ČSR stavět
rodinných domků, víme také, kolik
budeme rekonstruovat a modernizovat bytů. Hlavní
druhy stavebních materiálů se dají
spočítat - lidově řečeno -
"na hřebík", takže by neměl
být problém tyto materiály direktivně
přidělit do obchodní sítě,
aby ta je mohla na základě materiálových
listů stavebníkům uvolňovat.
Rád bych podtrhl tuto otázku, neboť i my jako
poslanci jsme pod ostrou kritikou a naši voliči očekávají,
že se stav v základních stavebních materiálech
na našem trhu brzy zlepší. Mnohokrát jsme
tento problém v našem výboru již projednávali.
Bohužel náprava zatím žádná.
Proto jako poslanci trváme na tom, aby naše česká
vláda tento problém již s konečnou platností
vyřešila.
Je sice chvályhodné opatření z úterka
minulého týdne, jak jsme slyšeli v televizních
novinách a na druhý den četli v denním
tisku, že všechny závody státního
podniku Československé cementárny a vápenice
Brno pořádaly minulou sobotu dny otevřených
dveří pro soukromé stavebníky, kteří
si mohli nakoupit a odvézt potřebné množství
cementu.
Soudružky a soudruzi, dle mého názoru je to
dobrá reakce na stávající stav, ale
znovu opakuji, že tento problém se musí do
budoucna vyřešit, a to ne jenom jednorázovou
akcí, ale plynulými dodávkami pro spokojenost
zákazníků a stavebníků.
A dnešní Dikobraz svou poznámkou na přední
straně "Cihly nejsou, ale máme pestrý
výběr základních kamenů"
myslím k tomu míří a není k
tomu třeba žádného komentáře.
Dále resort vcelku zaznamenal i příznivý
vývoj v oblasti zásob. Doba obratu byla proti plánu
zlepšena téměř o 10 dnů a celkový
stav zásob byl ve skutečnosti nižší
i při překročení plánu výkonů.
Značně složitě se z hlediska předpokladů
zabezpečení plánovaných úkolů
vyvíjí plnění plánu v letošním
roce, a obzvláště opět v komplexní
bytové výstavbě, kde za 5 měsíců
bylo odevzdáno 2 935 bytů, tj. z ročního
úkolu pouze 7,5 %. A za první pololetí odhadují
stavbaři, že odevzdají z ročního
úkolu cca 19 %, což je velmi málo. Opět
se odevzdávka kumuluje do druhého pololetí
a speciálně potom do čtvrtého kvartálu.
Při projednávání ve federální
vládě nebyly stavbařům uznány
některé negativní vlivy, působící
na stavebnictví, a nebylo také provedeno mimo odevzdávky
bytů v 8. pětiletce zreálnění
plánu roku 1989. Na druhé straně bylo rozhodnuto
o některých podstatných omezeních
v investiční výstavbě - jak jsem již
o nich hovořil -, jež budou vytvářet
ještě náročnější
situaci pro dodavatelské stavební organizace, hlavně
na soustředění kapacit na dokončovací
cyklus prací s maximálně účinným
využitím všech výrobních činitelů.
Zvýšenou pozornost bude nutno věnovat opatřením
k zajištění ekonomické rovnováhy
u podniků, u kterých byl vyhlášen konsolidační
program, a obdobná opatření bude nutné
v předstihu připravovat i u dalších
podniků, u kterých je nedostatečná
schopnost vlastního rozvoje v souvislosti s dokončením
přestavby organizačních struktur již
avizována.
Na měnící se situaci bude muset resort urychleně
reagovat při realizaci programu zefektivnění
výstavby a intenzívního rozvoje stavebnictví,
který byl v minulém roce přijat a dle našeho
názoru vystihuje vše podstatné ke zlepšení
stávajícího stavu.
Jsme také přesvědčeni, že společné
závěry, které jsme v našem výboru
společně s vedením ministerstva přijali,
se beze zbytku jak v letošním, tak i v příštím
roce splní a tím budou vytvořeny i lepší
podmínky pro plynulý přechod do pětiletky
deváté.
Soudružky a soudruzi, pokud se týká schválení
závěrečného účtu minulého
roku, z našeho výboru již stanovisko bylo sděleno.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Františku Skácelovi.
Soudružky a soudruzi, zjišťuji, že promluvili
všichni přihlášení řečníci.
přeje si ještě někdo z poslanců
vystoupit? - Nikdo.
Chtěl by se vyjádřit k vystoupením
poslanců někdo z členů vlády?
- Soudruh ministr Vávra, prosím.
Ministr výstavby a stavebnictví ČSR Jaroslav
Vávra: Vážený soudruhu předsedo,
vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, byl jsem ve zprávě zpravodaje
vyzván, abych odpověděl na případ
dvou investic, to je DINASKA Svitavy a Radotín.
Chtěl bych uvést, že DINASKA Svitavy byla zařazena
ministerstvu stavebnictví do plánu na základě
rozhodnutí federální vlády z roku
1981, které souviselo s dokumentem o rozvoji palivoenergetické
základny, v němž bylo stavebnictví uloženo
striktně zajistit výstavbu nové investice,
která by v rozsahu 30 tisíc tun ročně
zabezpečila dodávky pro palivoenergetický
komplex v DINASU.
Tuto stavbu jsme realizovali, v důsledku změn, ke
kterým docházelo v koncepci palivoenergetického
systému a komplexu však požadavky klesly na pouhou
jednu třetinu, to je 10 tisíc tun.
Z toho se také odvíjí neefektivnost uvedené
investice. Projednáváme, nabízíme
po celém světě, toho času jsme rozeslali
vzorky do Japonska, Německé spolkové republiky
a do ostatních zemí socialistických - jednáme
o odbyt směrem do zahraničí, který
není uplatnitelný v Československu.
Kromě toho jsme zavedli v letošním roce v této
nové investiční akci výrobu cihel
v DINASU ve výši 11,5 tisíce tun, abychom ji
plně výrobním programem osadili a hledáme
další možnosti jejího využití.
Tedy kdo nese odpovědnost za výstavbu a koncepci
této stavby jsem zodpověděl.
Pokud jde o druhou investiční akci, to je Prefa
Radotín, tady chci konstatovat, že investice vznikla
na základě koncepce o počtu bytů stavěných
v Praze, a to zejména na levém břehu, a to
pro 6. pětiletku 58 tisíc, pro 7. pětiletku
50 tisíc a pro 8. pětiletku 35 tisíc. Poklesem
bytové výstavby, založeném v plánu
8. pětiletky, se také projevilo menší
využití této investice.
V loňském roce jsme připravili její
modernizaci a změnu výrobního programu, což
by mělo vést k tomu, že budeme v této
Prefě vyrábět nový koncepční
systém, tzv. otevřený montovaný systém,
který umožní architektům volnou dispozici
v bytě a který chceme realizovat - resp. začít
realizovat do roku 1991, přičemž do té
doby zavádíme v této Prefě doplňkové
výroby betonového zboží a prefabrikátů,
abychom zlepšili její ekonomiku.
Pokud se týká dotazu k cihelnám, chci říci,
že za tři roky jsme zvedli výrobu cihelných
jednotek o 30 %, že připravujeme spolu s plánovací
komisí další výstavbu - formou rekonstrukcí
i nových závodů - 4 až 5 cihelen s prvním
zahájením v roce 1989 a dalším v roce
1990 tak, abychom do budoucna zvedli výrobu cihelných
jednotek o dalších 300 až 400 miliónů
pro potřeby budoucí modernizace a oprav bytového
a domovního fondu, a také samozřejmě
pro individuální stavebníky.
Na dotaz, který mi byl doručen písemně,
chci reagovat v tom smyslu, že je v této naší
koncepci zařazena modernizace nebo znovuotevření
cihelny v Hustopečích, a to se zahájením
rekonstrukce v roce 1990 a s jejím ukončením
v roce 1992, tedy za rok a půl, a s budoucí kapacitou
25 miliónů cihelných jednotek.