Nelze však pracujícím vyčítat,
že vždy nevidí problémy objektivně
v potřebných širších souvislostech
a nedokáží rozpoznat skutečné
příčiny.
Pokud totiž bylo možno ještě čerpat
z rezerv podniků a úkoly plánu se koncem
hospodářského roku dařilo splnit,
nakonec se při hodnocení úspěšnosti
roku argumentovalo převážně objemovými
ukazateli.
Zastaralé strojní vybavení, pomalé
zavádění modernější techniky,
vážné nedostatky v odběratelsko-dodavatelských
vztazích, v řízení vyššími
hospodářskými orgány, včetně
v některých případech stanovení
nereálných plánů - to vytvářelo
mezi pracujícími dojem, že v podnicích
se dělá vše pro zajištění
plánu, ale do potíží je přivádějí
mimopodnikové vlivy. A odpovědní hospodářští
pracovníci mnohdy na připomínky pracujících
odpovídali argumenty charakteristickými pro extenzívní
způsob hospodaření. Není divu, že
pak mnozí odboroví funkcionáři přejímají
argumenty a zdůvodňování hospodářských
pracovníků.
Na druhé straně závazky brigád socialistické
práce, mimořádné sobotní a
nedělní směny, úsilí pracovních
kolektivů při likvidaci výpadků ve
výrobě ukazují upřímnou snahu
pracujících za každých podmínek
zajistit stanovené úkoly. Velmi často se
jako jediný způsob zabezpečení - úkolů
plánu spatřoval převážně
ve zvýšeném pracovním vypětí,
v mimořádných směnách, v neúměrné
přesčasové práci.
Byly to právě ženy, které byly schopny
zasadit se za splnění mimořádně
obtížných hospodářských
úkolů (i když třeba poznamenat, že
nereálné úkoly vzhledem k podmínkám
mohou asi těžko lidi mobilizovat).
Na problémy zaměstnaných žen nejen V
uvedených odvětvích, ale vůbec v pracovním
procesu, je třeba zaměřit soustředěnější
a hlavně koncepčnější pozornost.
Nevidět ženu jen jako pracovní sílu,
ale současně, ne-li především,
jako matku. Vytvářet předpoklady k tomu,
aby více času mohly věnovat rodině,
výchově dětí (kde se pak obtížně
napravují důsledky ).
Z předloženého rozboru situace v resortu průmyslu
ČSR je zřejmé, že lidé v pracovních
kolektivech pomohli mnohé problémy odkrýt,
pojmenovat a jsou ochotni a připraveni neodkladně
přispět k jejich odstranění.
Právem však poukazují na potřebu veřejného
řešení potíží, dávat
stále větší prostor pro názory
dělníků, mistrů, pracovníků
předvýrobních etap. Více důvěřovat
pracovním kolektivům, jejich citu pro spravedlivé
řešení, úsilí uhájit čest
svého podniku či závodu. Vědí,
že dynamiku nelze zajistit jen dílčími
opatřeními, že je třeba se soustředit
na řešení naléhavých otázek
ve věcném plnění plánu a v
nezbytné modernizaci.
Pracující v provozech a dílnách přicházejí
s řadou iniciativních metod práce, zavádějí
např. plnou adresnost kvality práce, hnutí
"nepokračuj na špatně započaté
práci", atd.
V závěru uplynulého roku jsme přivítali
některá opatření, především,
že vláda ČSR objektivně posoudila úkoly
v plánu letošního roku, přijala opatření
k urychlení modernizačních akcí, ke
stabilizaci pracovních sil ve vybraných oblastech,
včetně pomoci zahraničními pracovníky.
Tím byly vytvořeny počáteční
předpoklady konsolidace nejen ve směru plnění
úkolů plánu, ale především
k postupnému obnovení dynamiky těchto odvětví.
Pracující jsou připraveni přispět
k urychlení sociálního a ekonomického
rozvoje, proto vítají přestavbu hospodářského
mechanismu a komplexní přestavbu společnosti.
V experimentujících organizacích jsou již
první (byť dílčí) zkušenosti
z ověřování prvků nového
hospodářského mechanismu. Lidé očekávají,
že budou vytvořeny podmínky pro plné
využití pracovní síly a strojního
zařízení k zajištění výroby
celospolečensky potřebné. Současně
předpokládají, že poctivou prací
vytvoří zdroje k nezbytnému rozvoji podniků
a závodů, na mzdy i k širšímu rozvoji
podnikových sociálních potřeb.
Aby však v procesu přestavby nedošlo ke zpomalení
konsolidace průmyslu ČSR a nebyla znehodnocena opatření
vlády, bude zapotřebí věnovat mimořádnou
pozornost ministerstva průmyslu stanovení reálných
podmínek pro samofinancování podniků
a pro plnění odvodů do státního
rozpočtu. Jistě ne všechny podniky textilního,
oděvního a kožedělného průmyslu
budou potřebovat pomoc ostatních.
Toto přechodné období je velmi citlivým
a politicky závažným obdobím pro konečný
efekt přestavby, pro další vývoj naší
společnosti.
Pracující - členové ROH - vědí,
že přeměny, do nichž vstupujeme v ekonomice,
ve společnosti, lze realizovat jedině tehdy, když
je pochopí a přijmou za své při uvádění
do praxe.
Česká odborová rada i příslušné
české výbory odborových svazů
svým podílem přispívají k řešení
konsolidace odvětví průmyslu ČSR,
k obnovení jejich dynamiky - s vědomím, že
velmi závisí na získání lidí,
na mobilizaci všech pracovních kolektivů a
jednotlivců. Nutno však počítat s tím,
že tak, jako i v ostatních oblastech společenského
života, tak i v ekonomice odstranit příčiny,
obnovit dynamiku rozvoje, bude proces velmi složitý
a namnoze i konfliktní.
Děkuji za pozornost. /Potlesk./
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslankyni Haně Lagové. Slovo má poslanec
Milan Šebor. Připraví se poslanec František
Kincl.
Poslanec Milan Šebor: Vážené soudružky,
vážení soudruzi, významný přínos
dnešního jednání vidím mj. v
tom, že ukazuje plnou vážnost situace a dovoluje
udělat si pravdivý obraz o skutečnosti, což
je nezbytným předpokladem pro úspěšné
nalezení správných východisek ze současného
stavu, ve kterém se celý resort ministerstva průmyslu
ČSR nalézá.
Do tohoto stavu se však resort nedostal, jak se říká,
ze dne na den. Chyby se hromadily postupně a poměrně
dlouhou dobu. Nelze proto čekat, že zejména
za současné situace, kdy je nedostatek zdrojů,
jak v resortu samotném, tak i v celém hospodářství
řízeném vládou ČSR, lze nápravy
docílit rychle a jednoduše.
Jedna z hlavních příčin současného
neutěšeného stavu resortu spočívá
podle mého názoru v uplatňované investiční
politice Některé významné akce investičního
charakteru byly výsledkem chybných rozhodnutí,
u některých akcí se projevila nedostatečná
a nekvalitní předprojektová a projektová
příprava, někde chyběly reálné
prognostické úvahy, u řady akcí se
potom v realizaci projevily nedostatky takového charakteru,
že jejich efektivnost zdaleka nesplnila očekávání.
Důsledky se potom projevují v konkrétní
podobě, jak jsme na to narazili například
při průzkumech v nábytkářském
průmyslu, kde si výrobci nábytku stěžují
na příliš vysoké ceny aglomerovaných
materiálů, na jejichž výrobu jsme věnovali
značné investiční prostředky.
Ceny produktů z nově vybudovaných výrob
jsou podstatně vyšší než na světovém
trhu. To samozřejmě komplikuje zpracovatelům,
jako je např. národní podnik UP Rousínov,
značně situaci. V celém řetězci
příčin a následků potom může
inkasovat negativní dopad v efektivnosti podnik, který
nemá s původně špatně založenou
nebo realizovanou investicí nic společného,
ale je tím koncovým finálním výrobcem,
jehož produkce by se měla ekonomicky a výhodně
zhodnocovat jak na vnitřním, tak na zahraničním
trhu.
Celý resort dnes stojí v situaci, že efektivnost
reprodukce jeho základních prostředků
se neustále snižuje. Je to bolestivé zejména
u strojních základních prostředků.
V Mosilaně Brno jsme se přesvědčili,
že tento podnik pracuje dneska na strojních prostředcích,
které jsou z více jak 80 % odepsány. Tím
je objektivně limitována kvalita a efektivnost a
žádnými vnitřními opatřeními
podniku nelze tuto bariéru překonat.
Řešení celkové situace si nutně
vyžádá značné prostředky.
Je proto třeba se především vyvarovat
chyb a omylů, kterých jsme se v minulosti dopouštěli.
Nelze drobit prostředky a používat je tam,
kde nepřinesou maximální efekt. Je proto,
podlo našeho názoru, nesmírně důležité,
aby celý resort měl jasno v koncepci rozvoje jednotlivých
oborů a odvětví. Byl schopen usměrňovat
investiční politiku tak, aby přinášela
celospolečensky žádoucí efekty. Tady
je především nezastupitelné místo
plánovacích orgánů centra, které
jsou garanty celospolečensky správného rozhodování.
Jednou z cest, která skýtá záruku
úspěchu, je cesta modernizace a rekonstrukce výrobně-technické
základny resortu. Ta se musí opírat o promyšlenou
koncepci, zohledňovat nezbytné nadpodnikové
a celospolečenské pohledy. Musíme mít
na zřeteli konečné efekty, o které
nám z. celospolečenského hlediska především
jde. Někdy z nedůslednosti, někdy z podcenění
věcných souvislostí problematiky, anebo i
ze snahy momentálně zredukovat požadavky na
zdroje apod., se připravujeme o cenné přínosy.
Například naši zahraniční zákazníci
často odebírají nehotové výrobky
v nábytku, protože nejsme schopni zabezpečit
lak na požadované dokončovací úpravy,
sami si dodávají kvalitní potahové
látky apod. Ve světě je obvyklé, že
za dokončovací operace se trží zhruba
1/4 z celkové ceny, u nás je to pouze 12 %.
Ve výboru ČNR pro plán a rozpočet
jsme mj. provedli v přípravě na dnešní
jednání kontrolu plnění usnesení
vlád ČSSR i ČSR k modernizaci vybraných
výrob spotřebního průmyslu. Dodávkami
do tržních fondů zajišťují
odvětví spotřebního průmyslu,
mám na mysli textilní, oděvní a kožedělný
průmysl, zhruba 1/4 maloobchodního obratu průmyslovým
zbožím. Rozsáhlý vývoz umožňuje
těmto odvětvím i přes jejich určitou
závislost na dovozu, vytvářet aktivní
devizové saldo. Přesto však technická
báze celého spotřebního průmyslu
postupně chátrala, i když současně
objem jeho produkce stále absolutně narůstal.
Na koncepční přestavbu celého spotřebního
průmyslu není dostatek prostředků.
Je proto i tady třeba jít cestou postupné
rekonstrukce a modernizace.
Konkrétní pokusy byly již nastoupeny např.
přijetím usnesení vlády ČSSR
č. 308 z roku 1984 a č. 240 z roku 1985, respektive
navazujícím usnesením vlády ČSR
č. 335 z roku 1985. Těmito usneseními byla
nastoupena cesta modernizace Je založena na bázi dovozu
progresívní techniky z nesocialistických
zemí s minimálními požadavky na stavební
práce. Dospěli jsme však k závěru,
že činí problémy dodržet stanovené
podmínky efektivnosti modernizovaných výrob.
Původně například Česká
plánovací komise počítala s přínosem
1 koruny 46 haléřů ve výkonech na
každou vloženou korunu do modernizace. Ale protože
v programu modernizace jsou v současnosti uvažovány
též modernizace podmiňujících
prvovýrob, což je samozřejmě nezbytné,
ale s čímž nebylo počítáno
v původních úvahách, muselo by se
v modernizaci finální produkce dosahovat daleko
vyšších přírůstků,
aby byly původní úvahy o dosažených
efektech vložených do prostředků dodrženy.
Podíváme-li se z tohoto pohledu na první,
tzv. malou modernizaci, prováděnou na základě
usnesení vlády č. 308 z roku 1984, potom
můžeme konstatovat, že z jedné koruny
vložených prostředků bylo získáno
pouze 96 haléřů na výkonech. Tento
údaj ukazuje, že je nezbytné důsledně
se vracet k dosaženým výsledkům a vyhodnocovat
realizované akce z hlediska jejich efektivnosti. Přitom
musíme hodnotit zejména to, jak se daří
zvyšovat jakost a kvalitu výrobků. To je nezbytný
prvotní předpoklad, abychom byli úspěšní
na zahraničních trzích.
Podle našich informací se zatím vůbec
nedaří řešit jeden z klíčových
cílů modernizace, a to náhradu nedostatkové
pracovní síly technikou. Nedochází
k předpokládanému útlumu výroby
standardních výrobků při současném
rychlejším rozvoji výroby špičkových,
vysoce kvalitních výrobků. Důvod je
především v tom, že potřebu běžných
standardních výrobků by bylo nutno krýt
dovozem, např. Z rozvojových zemí, ale na
to je potřeba zhruba 3 miliard Kčs fco ročně
na dovoz. Ty zatím nejsou k dispozici.
Velice progresívní formou se jeví modernizace
pomocí devizově návratných úvěrů.
Chtěl bych uvést některé své
poznatky, proč této formy podniky nevyužívají
v daleko větší míře. V prvé
řadě některé podniky nemají
exportní program a nejsou proto schopny vytvořit
potřebné fondy ke krytí dovozu. Pokud nesáhnou
ke změně sortimentu s cílem vytvořit
exportní fondy, nezískají prakticky možnost
realizovat devizově návratné úvěry.
V některých podnicích, i když by podmínky
byly, nevěnují z různých důvodů
patřičnou pozornost této formě modernizace.
Často se totiž přesvědčili, že
realizovat akce na devizově návratný úvěr
je pro podnik administrativně a psychicky náročná
záležitost. Mám tyto zkušenosti nejen
z vlastního podniku, ale i z podniků, které
jsme v rámci skupinových průzkumů
navštívili, například TON Bystřice
pod Hostýnem.
V celé záležitosti figuruje mimo výrobní
podnik a příslušný podnik zahraničního
obchodu, které nesou hlavní riziko celé akce,
i nadřízené generální ředitelství,
resort nadřízený výrobnímu
podniku, resort zahraničního obchodu, Česká
resp. Státní plánovací komise a banka.
Příliš často se stává,
že než se vůbec administrativně vyřídí
celá záležitost, musí se vyřizovat
znovu, protože je řada věcí zastaralých
nebo propadlých.
Další formou, kterou je možno zajišťovat
k urychlené modernizaci strojního zařízení
mimo určený plán, jsou vazbové obchody.
I tady je však, stejně jako u devizově návratných
úvěrů, třeba hledat cesty ke zjednodušení
administrativní náročnosti postupů
pro jejich zabezpečení.
Závěrem bych chtěl zdůraznit jeden
ze základních požadavků pro další
řešení současné situace resortu.
Ten si musí udělat ve spolupráci se Státní
a Českou plánovací komisí naprosto
jasnou koncepci strukturálních změn ve výrobě.
Ta by se potom měla stát vodítkem pro jakoukoliv
modernizaci. Toto také doporučuji uvést v
usnesení z našeho dnešního jednání.
Děkuji za pozornost. /Potlesk./
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Milanu Šeborovi. Slovo má poslanec František
Kincl, připraví se poslanec Alois Olšan.
Poslanec František Kincl: Vážený
soudruhu předsedo, soudružky poslankyně, vážení
hosté, resort ministerstva průmyslu představuje
odvětví, které má svým způsobem
specifické postavení v našem národním
hospodářství. Bohatá je jeho tradice,
značný podíl má na tvorbě národního
důchodu a exportu, prvořadý význam
při zajišťování vyrovnanosti vnitřního
trhu, vytváří pracovní příležitosti
pro desetitisíce lidí. Například srovnání
vývozu s dalšími odvětvími ukazuje,
že resort průmyslu exportuje téměř
tolik, jako všechna strojírenská odvětví
dohromady a v tom Jablonecká bižutérie více
než celý elektrotechnický průmysl. Jde
tedy o velmi náročné úkoly, které
toto odvětví v našem národním
hospodářství a v rozvoji celé společnosti
plní.
Poukazuji na tyto obecně známé skutečnosti
v úvodu svého vystoupení proto, že je
potřeba současný nedobrý stav, v němž
se český průmysl nachází, hodnotit
objektivně, tedy ze širších hledisek,
a z tohoto pohledu také hledat další východiska
k řešení stávajících nedostatků.
V posledním, ne příliš krátkém
období, prodělává toto odvětví
obtížný vývoj. V důsledku dlouhodobé
problematické politiky investování výrazně
zaostávala téměř celá výrobní
základna. Tento jev pochopitelně má negativní
odraz v nízké produktivitě práce,
vysoké materiální a energetické náročnosti,
neustálém zhoršování sociálních
podmínek a nízkých výdělků,
přesčasové práci a následné
fluktuaci pracovních sil. Z těchto důvodů
se potom postavené plány jevily z hlediska podnikové
sféry jako nereálné a také nebyly
realizovány ani pokud jde o vnitřní trh,
tak pokud jde o vývoz a kvalitu obecně.
Na druhé straně je potřeba kriticky říci,
že nebyla plněna řada náběhových
křivek a dosahování plného výkonu
na těch investicích, které již byly
uvedeny do provozu. Některé schválené
investiční akce nebyly realizovány, což
dále zvyšovalo napětí v plánu.
Výpadky ve výrobě vedly k dalšímu
nevytváření potřebných zdrojů
pro odvětví průmyslu a k dalšímu
zauzlování problémů rozvoje a modernizace
výrobní základny. Svůj podíl
zde má i naše strojírenství, které
téměř přestalo produkovat kvalitní
stroje a zařízení pro náš průmysl
a prakticky je lze pořídit pouze na devizovém
trhu. Odpovědnost nese odvětví průmyslu
i za zhoršování životního prostředí,
i když v poslední době vyčleňuje
na jeho tvorbu a ochranu určité prostředky.
Zdlouhavé a komplikované uvolňování
již schválených devizových prostředků
bankou, jakož i nevyjasněná spolupráce
v rámci RVHP i přesto, že některé
pozitivní případy existují, vedly
k dalšímu odtržení tohoto odvětví
ve vztahu k zahraničí. Ani dlouhodobé signalizování
zaostávající výrobní základny
nevedlo ke zlepšení stavu a chybou je, že v některých
případech byly investiční prostředky
přiděleny až při řešení
následků havárie, jak tomu bylo např.
v n.p. Mitas Praha.
Vše, o čem jsem až dosud hovořil, lze
označit za komplex příčin, dnes všeobecně
uznávaných, které nesou svůj podíl
na tom, že řada odvětví českého
průmyslu není s to konkurovat světovým
kritériím průmyslové výroby.
Široké spektrum výroby ministerstva, jeho vysoká
zodpovědnost za uspokojování rozhodujících
potřeb, důležitých pro spokojenost pracujícího
člověka, pro růst jeho životní
úrovně, se dostala do stagnace a v mnoha případech
je oprávněně kritizována a negativně
pracujícími hodnocena.
Proto všichni s důvěrou očekáváme,
že změny vyvolané přestavbou organizační
struktury ministerstva vytvoří v této etapě
podmínky pro lepší diferenciaci v přístupu
k intenzívnímu rozvoji jednotlivých odvětví
a výrobních oborů.
Nedostatky výše uvedené nepadají pouze
na vrub ministerstva průmyslu, ale jsou odrazem chyb ve
strategickém řízení i ostatních
centrálních orgánů, podceněním
významu tohoto resortu. Musíme požadovat, aby
už pro nejbližší období příslušné
orgány přijaly potřebná věcná
opatření.
Do dnešního dne například nebyl naplněn
požadavek krajských orgánů k předložení
rozvoje spotřebního průmyslu v Severomoravském
kraji, kde toto uskupení je druhé nejsilnější.
Rozvoj těchto odvětví byl v kraji celá
léta podceňován, a proto je po ministerstvu
průmyslu požadován diferencovaný přístup
pomoci nejzaostalejším podnikům, které
svým vysokým stupněm vyhospodaření,
ze 60 - 70 %, nízkou úrovní pracovních
i sociálních podmínek, například
Tonak Nový Jičín, Karnola Krnov a další,
nevytváří potřebnou základnu
pro efektivní rozvoj výroby.