U kožedělného průmyslu s ohledem na
určující světový trend, který
vede k omezování obchodu se surovými kůžemi
a k jejich vyššímu stupni zpracování
v produkčních zemích, by bylo vhodné
počítat s rozvojem výroby pouze z domácích
zdrojů. Zároveň s ohledem na investiční
náročnost čističek odpadních
vod bude nutno soustředit koželužskou výrobu
do větších závodů. Také
kožešnický průmysl má většinu
kapacit soustředěnu do prvovýroby. V Závodech
Antonína Zápotockého v Jaroměři
se poslanci přesvědčili, že vyšší
hmotnost a nerovnoměrnost v opracování kožešin
má za následek omezenou možnost realizace některých
jejich atraktivních úprav.
S potěšením jsme na našich průzkumech
v oblasti výroby užitkového skla konstatovali,
že naši výrobci v technologické i umělecké
úrovni stále patří k absolutní
světové špičce. V podnicích,
jako jsou Crystalex. Nový Bor, Sklotas Teplice a Osvětlovací
sklo Valašské Meziříčí,
udržují trvalý kontakt s předními
světovými výrobci. Zvláště
v oblasti technologie tavení máme prioritní
postavení ve světě. Zahraniční
výrobci projevují trvalý zájem o nové
poznatky i nákup licencí na tavící
agregáty. Totéž lze říci i o
výrobě skleněné bižuterie. Přes
pozitivní výsledky je třeba tomuto oboru
věnovat zvýšenou pozornost, neboť v řadě
států se tato výroba zavádí
a mohlo by dojít ke ztrátě našeho prvenství.
Problémy jsou ve výrobě kovové bižutérie
a kovových dílků ke skleněné
bižutérii, kde naše výrobky nedosahují
zahraniční úrovně.
Vysoké opotřebení základních
prostředků a opožďování
jejich technické úrovně za světovým
standardem je dáno i nízkou účinností
vědeckotechnického rozvoje. Ten je omezován
řadou bariér. Při diskusi s pracujícími,
vedoucími hospodářskými a politickými
pracovníky i dalšími členy složek
NF bylo poukazováno na nedostatek investičních
prostředků, dlouhodobou orientaci našeho strojírenství
na jinou strukturu než jsou stroje a zařízení
pro lehký průmysl, ale také na mnohoznačný
výklad předpisů pro financování
technického rozvoje a zejména omezenou a roztříštěnou
výzkumně vývojovou základnu. Přestože
plánované přínosy realizačních
výstupů technického rozvoje jsou většinou
plněny, nezrychluje to nijak odstraňování
technickoekonomického zaostávání našich
technologií a výrobků. To jenom vysvětluje,
že průměrný inovační řád
je příliš nízký, než aby
změnil postavení našich výrobků
na světovém trhu.
V loňském roce jsme ve výboru pro průmysl
a stavebnictví projednávali, jak jsou plněny
projektované parametry na investicích v resortu
a jaké jsou záměry v investiční
politice do konce této pětiletky. Podle expertizního
hodnocení připravovaných centralizovaných
a závazných staveb státního plánu
je ve srovnání s úrovní ve vyspělých
státech podíl pouhých 17 % špičkových
technologií velmi nízký. Zbývající
stavby budou přinášet jen nadprůměrnou
produkci. Přitom je třeba si uvědomit, že
po ukončení jejich výstavby budou názory
na technologickou úroveň asi jiné než
dnes.
V 8. pětiletce se těžiště v investiční
výstavbě dosud nepřeneslo na modernizace
a rekonstrukce. Také rozhodování o omezování
zastaralých výrob naráží na vyřešení
složitých sociálních a hospodářsko-politických
otázek. Důsledkem tohoto stavu je skutečnost,
že výrobně technická základna
resortu se nadále rozvíjí převážně
extenzívně.
Výrazným problémem téměř
všech navštívených podniků - jak
ukázala zjištění průzkumů
- je nedostatek pracovníků, zejména v dělnických
profesích. Tento nedostatek je již delší
dobu řešen pomocí zahraničních
pracovníků, středoškoláky i vysokoškoláky
v rámci letní aktivity a v omezené míře
též výpomocemi vlastních technicko-hospodářských
pracovníků. Na vysoké fluktuaci pracovníků
se podílí celá řada faktorů,
k nimž patří neuspokojivé sociální
podmínky na pracovišti, nedostatek bytů, konkurence
jiných výdělkově výhodnějších
míst a nepříznivý charakter výroby.
Jde převážně o těžkou ruční
práci, vysokou směnnost, monotónnost a namáhavost
práce. Pro resort je charakteristická nadprůměrná
zaměstnanost žen, které tvoří
56 % všech pracovníků proti průměru
ČSR 46 %. Zejména právě ženy
trpí prašností a vysokou hlučností
četných pracovišť. Značné
problémy jsou rovněž se získáváním
dělníků v odpovídající
kvalifikační skladbě. Tak např. v
chemickém průmyslu je z celkového počtu
dělníků jen 50 % vyučených
v oboru, v dřevozpracujícím průmyslu
jo to 41 %, v průmyslu papíru a celulózy
79 %. Velmi nepříznivý je stav v lehkém
průmyslu, kde úbytek kvalifikované pracovní
síly není kompenzován odpovídajícím
způsobem. Situace byla v době našeho průzkumu
obzvlášť tíživá ve Svitu Gottwaldov,
Sázavanu ve Zruči, dále v podnicích
polygrafického průmyslu, v národním
podniku Interier a dalších.
Na základě poznatků poslaneckého průzkumu
lze konstatovat, že i když se v posledních letech
situace v péči o pracující postupně
zlepšuje, nemá tento trend dosud potřebnou
dynamiku. Většinou jsme se setkávali s konkrétně
zpracovanými sociálními programy, kterým
však mnohde v plánech chybělo odpovídající
finanční a hmotné zabezpečení.
V některých organizacích jsme však zjistili
špatnou situaci. Je tomu tak např. v n.p. Sázavan
ve Zruči nad Sázavou, kde chybí odpovídající
základní sociální vybavení
pracovišť, stejně jako v dřevařské
prvovýrobě i jinde. I u nově vybudovaného
podniku, jako je např. Osvětlovací sklo ve
Valašském Meziříčí, jsme
rovněž shledali nevyhovující pracovní
prostředí. Z dalších zjištěných
nedostatků sociálního vybavení šlo
o neplnění hygienických norem a o rizikovou
práci, která roste v zastaralých provozech
s rostoucím objemem výroby. To poslanci viděli
zejména na pracovišti foukačů a kuličů
skla ve Sklotasu Teplice, nebo v mykárnách příze
n.p. Texlenu i Tepny Náchod.
Mnoho pozornosti při našem průzkumu jsme věnovali
problematice ochrany a tvorby životního prostředí.
Vždyť produkce tuhých i plynných znečišťujících
látek způsobila, že resort je jedním
Z největších znečišťovatelů
ovzduší a zaujímá přední
místo i v znečišťování vod.
V některých navštívených podnicích
jsou problémy s odstraňováním průmyslových
odpadů, které stále ještě neumíme
druhotně využívat. Průzkum prokázal,
že problematice ochrany všech složek přírodního
prostředí musí nejen resort, ale i vláda
ČSR věnovat soustavnou pozornost.
Při svém průzkumu poslanci museli konstatovat,
že z řady již uvedených příčin
se dosud ministerstvu průmyslu ne daří odstranit
problém nedostatkovosti zboží na vnitřním
trhu. Tato skutečnost vytváří nejen
růst napětí mezi výrobou, obchodem
a zákazníkem, ale především má
nesmírně závažné dopady na celkovou
spokojenost a myšlení obyvatelstva. Musíme
však vidět, že vedle zabezpečování
výrobní spotřeby domácích tržních
fondů je resort významným výrobcem
zboží na vývoz.
Z diskuse i z příslušné dokumentace
na podnicích vyplynulo, že rostoucí vývozní
úkoly jsou naplňovány převážně
objemově, často sortimentem s nízkou efektivností
a vět šinou těmi výrobky, které
jsou na domácím trhu nedostatkové. Vývozní
produkce jednotlivých odvětví a oborů
resortu je ve srovnání s vývojem v průmyslově
vyspělých zemích charakterizována
většinou nízkým stupněm zpracování,
vysokou materiálovou, energetickou a pracovní náročností.
To se v zahraniční směně projevuje
dosahováním nižších cen ve srovnání
se světovými cenami.
Výsledky našeho průzkumu prokazují,
že naprostá většina podniků je
nespokojena s dodavatelsko-odběratelskými vztahy.
Podle jejich názorů má plnění
závazků vyplývajících z těchto
vztahů stále zhoršující se tendenci.
Čas to bylo poukazováno i v této souvislosti
na neprovázanost a nekomplexnost plánů, což
se promítá právě v těchto vazbách.
Ke zlepšení nepřispělo ani vydání
vyhlášky č. 48/80 Sb. o projednání
dodavatelsko-odběratelských vztahů v plánovacím
procesu.
Zásadní rozpory mezi zdroji a potřebami se
projevují podle názorů vedoucích pracovníků
navštívených organizací v řadě
jevů. V rozhovorech s nimi bylo často uváděno,
že nepříznivý dopad na plnění
plánu má především vybilancování
kapacit bez jakýchkoliv rezerv. Dále se zde projevují
neoperativnost a zdlouhavost v uvolňování
devizového krytí a neschopnost řešit
zásadní rozpory především ve
vztahu k podnikům strojírenských resortů.
Velmi často byla zdůrazňována nedostatečná
koordinace ze strany průřezových ústředních
orgánů. Především se jedná
o případy ve vztahu k vývozu, kdy dochází
k preferenci exportu za každou cenu.
Skupiny poslanců provádějících
průzkum se setkaly i s výsledky uplatňování
komplexního experimentu. I když dosud uplynula krátká
doba pro odpovědné posouzení všech přínosů
a dopadů tohoto experimentu v rámci resortu, ukazuje
se, že v experimentujících organizacích
se začínají projevovat vlivy, které
vedou nebo mohou vést k potřebným změnám
v účinnosti řízení. Zvyšuje
se aktivita a iniciativa jednotlivců, roste odpovědnost
kolektivů za uspokojování požadavků
jejich odběratelů. Prostřednictvím
nových prvků zejména v oblasti samofinancování,
vytvářejí se možnosti řešení
některých letitých problémů,
jako jsou vysoké zásoby především
hotových, neprodaných výrobků, projevuje
se snaha o snižování režijních
nákladů a počtu pracovníků.
Více než v ostatních organizacích dochází
v experimentujících podnicích a VHJ post
pně k diferenciaci odměňování
podle skutečných zásluh.
V uplatňování komplexního experimentu
jsou však v organizacích ještě rezervy,
zejména ve vnitropodnikovém řízení
a chozrasčotu. Průběh experimentu však
často narušují neuspokojivé dodavatelsko-odběratelské
vztahy, od experimentujících organizací je
vyžadováno dvojí výkaznictví
- nově i postaru. Jednou z bariér účinnějšího
uplatnění experimentu je především
nezměněné okolní ekonomické
prostředí, v jehož dosahu experimentující
organizace hospodaří.
Významným přínosem pro každého
z nás se stalo bezprostřední setkání
s lidmi přímo na jejich pracovištích.
Měli jsme možnost setkat se s mnoha pracovitými
a své profesi oddanými lidmi Ve všech navštěvovaných
továrnách. Týká se to zejména
žen, které velmi často pracují za neobyčejně
ztížených podmínek. Byli to však
i dělníci, technici a pracovníci řídící
sféry, kteří bez ohledu na čas, bez
ohledu na námahu a překážky se snažili
a snaží plnit zadané úkoly plánu.
Jak jsme se v průzkumech přesvědčili,
pracovitost, technický um, houževnatost, důvěra
i schopnost řídit svá pracoviště
jsou velikou devizou našich lidí, kterou máme
k dispozici a nesmíme ji prohospodařit. Proto musím
z tohoto místa ocenit pracovní úsilí
všech pracovníků resortu průmyslu ČSR,
kteří svou obětavostí realizují
plánované úkoly. Lidský činitel
je tím základním. Tato skutečnost
nabývá na své důležitosti zejména
v podmínkách přestavby, neboť člověk
je nejen bezprostředním výrobcem hodnot,
ale především tvůrcem a realizátorem
společensky efektivních způsobů pracovní
činnosti a inovační aktivity.
Doporučujeme proto resortu, aby především
věnoval pozornost péči kvalitní odborné
přípravě mladé dělnické
generace na středních odborných učilištích.
Bude nutno se důkladně rozmyslet, zda v některých
oborech bychom neměli omezit učení na pouhý
zácvik a jinde naopak výuku prodloužit a zkvalitnit.
I když nechci jít do detailů, musím
upozornit, že ve světě je soustavná
péče o prohlubování kvalifikace, příp.
rekvalifikace naprosto běžná. O tom, že
by bylo třeba udělat některé úpravy
ve prospěch zkvalitnění přípravy
mládeže pro povolání v resortu průmyslu,
svědčí bohatost diskuse k tomuto problému,
která proběhla ve výboru ČNR pro kulturu
a výchovu a ve výboru pro školství a
vědu. Obdobně jako u dělnických profesí
bude třeba přistupovat i při přípravě
středních technických kádrů
i při zaškolování vysokoškolských
odborníků.
Dosavadní výsledky ministerstva průmyslu
za období 1985 až 1987 vedly k tomu, že Česká
národní rada využila své kontrolní
funkce a rozhodla se projednat problematiku resortu v celé
šíři. Jak průzkumy, tak i jednání
ve výborech ČNR prokázaly, že současné
problémy ministerstva průmyslu jsou přes
veškerou složitost řešitelné. Všechny
výbory ČNR, které se projednávání
problematiky průmyslu aktivně účastnily,
konstatovaly, že je možno dosavadní nepříznivý
trend v úzké součinnosti s průřezovými
orgány zastavit a změnit.
Obsah zprávy vlády, kterou rádi bereme na
vědomí, má konstruktivní tón.
K tomu, aby popsaná nápravná opatření
přinesla potřebný zvrat, je třeba
krok za krokem a plánovitě tyto optimistické
síle odpovědně uskutečňovat.
Sociálně ekonomická strategie ministerstva
průmyslu vytyčuje náročné cíle.
Jejich naplnění bude obtížnou zkouškou
politických i hospodářských pracovníků.
Naše poznatky ukazují, že současný
vývoj MP ČSR si vyžaduje zpracování
kritické analýzy dlouhodobého vývoje,
aby se zjistily objektivní příčiny
stavu v jednotlivých oborech, proč je nízká
úroveň intenzifikace, efektivnosti reprodukčního
procesu, VTR, investiční politiky, kvality výroby,
sociální politiky a celkové úrovně
řízení, včetně plnění
ekonomického plánu.
Na jejím základě musí MP ČSR
pod vedením vlády ČSR zpracovat koncepci
svého rozvoje, která zabezpečí naplňování
společenských potřeb, bude odpovídat
světovému vývoji a vytvoří
podmínky pro plnění plánu roku 1988,
1989, a 1990 a 9. pětiletky.
Je však nutné, aby ministerstvo průmyslu věnovalo
mimořádnou pozornost důslednému zabezpečování
úkolů vyplývajících ze Směrnic
k zabezpečení komplexní přestavby
hospodářského mechanismu, zkvalitňování
úrovně plánovací a řídící
činnosti a zaměřilo pozornost na vazby mezi
hmotným a hodnotovým plánem tak, aby systém
plánování vedl k racionálnímu
využití stávajících základních
fondů, ke snižování nákladovosti
a k zefektivnění výroby a investiční
politiky. Současně musí hledat cesty k nápravě
některých rozhodujících nedostatků
ve výrobě. Jedná se jmenovitě o upevnění
kázně a odpovědnosti, využívání
fondu pracovní doby a dodržování všech
technologických postupů a odpovědné
plnění sociálních programů.
Problémy konsolidace resortu i úkoly přestavby
bude nutné řešit se stejnou energií
i odpovědností. Tyto úkoly nejsou další
překážkou či úkolem navíc
- je třeba je chápat jako prostředí,
v němž se i konsolidace bude lépe dařit.
Chci však znovu připomenout, že za každým
činem při uskutečňování
konkrétních opatření musíme
vidět člověka, jeho tvůrčí
schopnosti, nadšení, inteligenci, profesní
zručnost a pracovitost. Proto tak zdůrazňujeme
péči o něj, neboť úspěšná
aktivizace lidského faktoru a je ho usměrnění
je hlavním pilířem úspěchu.
I nadále bude platit, že "kádry rozhodují
vše".
Děkuji za pozornost. /Potlesk./
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Koláčnému za přednesení
zpravodajské zprávy.
Soudružky a soudruzi poslanci, k projednávané
zprávě vlády České socialistické
republiky přijme Česká národní
rada usnesení.
Doporučuji, aby pro přípravu usnesení
byla zvolena návrhová komise v tomto složení:
předseda - Jan Koláčný, společný
zpravodaj
členové - Gertruda Hambalčíková,
Václav Jireček, Jaroslav Kolařík,
Pavel Krubl, Václav Burián, Milan Šebor, Jan
Škoda a František Šrámek.
Máte k tomuto návrhu nějaké připomínky?
Není tomu tak.
Kdo souhlasí s předloženým návrhem
na složení návrhové komise, nechť
zvedne ruku! /Hlasuje se./
Je někdo proti? /Nikdo./
Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./
Děkuji. Návrhovou komisi jsme zvolili a prosím,
aby zahájila svou práci podle pokynů soudruha
Koláčného.
Nyní následuje rozprava, do níž se doposud
přihlásili následující poslankyně
a poslanci:
Milan Šebor, Hana Lagová, František Kincl, Alois
Olšan, Hana Fuchsová, Jaroslav Karbaš, František
Chabičovský, Jaroslav Šafařík,
Marie Šmotková, Pavel Krubl, Milan Čaja a Otakar
Novotný.
Doporučuji nyní, abychom přerušili naše
jednání na třicet minut. po přestávce
se připraví jako první poslankyně
Hana Lagová.
Předseda ČNR Josef Kempný: Soudružky
a soudruzi poslanci, budeme pokračovat v přerušeném
jednání diskusí. Jako první vystoupí
poslankyně Hana Lagová, připraví se
poslanec Milan Šebor.
Poslankyně Hana Lagová: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, vážení
hosté, dnešní schůze České
národní rady se zabývá odvětvími
průmyslu ČSR, která mají podstatnou
úlohu v rozvoji národního hospodářství.
Svědčí o tom celá řada faktorů
uvedených ve zprávě - od podílu jednotlivých
odvětví na tvorbě národního
důchodu až po aktivní přínos
do platební bilance státu. projednáváme
vážnou situaci v odvětvích, která
více naší společnosti dávala,
než dostávala ke svému nezbytnému rOZvoji.
Výrobně technická základna natolik
zastarala, že stupeň opotřebení v posledních
letech neustále roste a dále se vyrábí
na zcela odepsaných strojích.
Závažnost situace v jednotlivých odvětvích,
ale především v textilním, oděvním
a kožedělném průmyslu, vyvrcholila na
počátku 8. pětiletky.
V podnicích textilního, oděvního a
kožedělného průmyslu pracuje téměř
70 % žen, je zde mimořádně vysoká
intenzita a monotónnost práce, přitom vysoká
směnnost. Zcela bez přehánění
lze říci, že z hlediska nepříznivých
pracovních podmínek situace v tomto odvětví
nemá prakticky srovnání.
Potvrdila se oprávněnost kritických připomínek
pracujících, tlumočených odborovými
svazy, že donekonečna nelze jenom z odvětví
chtít více a kvalitní výroby, ale
současně, že je nezbytné řešit
základní podmínky pro plynulou práci
a důsledně zajišťovat další
nutnou modernizaci výrobní základny.
Odboroví funkcionáři a odpovědní
hospodářští pracovníci byli a
jsou pod palbou oprávněných připomínek
i otázek pracujících. Setkávali jsme
se s takovými otázkami: podle jakých pravidel
se rozepisují úkoly téměř o
100 % vyšší v horšících se
podmínkách, proč máme vyrábět
to, co bychom si sami nechtěli koupit. Vyčítali,
že o problémech se jen mluví, výsledkem
jsou většinou jen sliby.