Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Rosickému za zpravodajskou zprávu.
Soudružky a soudruzi poslanci, k projednávané
zprávě vlády přijme Česká
národní rada usnesení. Doporučuji
pro jeho přípravu zvolit návrhovou komisi,
jejímž předsedou by byl společný
zpravodaj poslanec Bohumír Rosický a dalšími
členy návrhové komise následující
poslanci: Václav Anděl, Josef Mečl, Vasil
Mohorita, Milan Mráz, Josef Píro a poslankyně
Miroslava Voleská. Máte k tomuto návrhu nějaké
dodatky nebo připomínky? Nejsou.
Kdo tedy souhlasí s předloženým návrhem
na složení návrhové komise, nechť
zvedne ruku. (Hlasuje se.)
Je někdo proti nebo se zdržel hlasování?
Nikdo. Děkuji.
Návrhovou komisi jsme zvolili a prosím, aby zahájila
svou práci podle pokynů soudruha poslance Rosického.
Nyní přerušíme jednání
na 40 minut. Budeme pokračovat v 11.15 hodin diskusí.
Předseda ČNR Josef Kempný: Soudružky
a soudruzi, zaujměte prosím místa, budeme
pokračovat v jednání.
Soudružky a soudruzi poslanci, budeme pokračovat rozpravou
k předložené zprávě vlády
a zpravodajské zprávě. Do diskuse se přihlásili
poslankyně a poslanci Michal Kraus, Jindřich Matyáš,
Josef Domas, Václav Michalec, Josef Píro, Květoslav
Pazderník, František Marienko, František Přibyl,
Václav Anděl, Vasil Mohorita a Bohuslav Olšan.
Prvním diskutujícím bude poslanec Michal
Kraus. Prosím, aby se ujal slova. Připraví
se poslanec Jindřich Matyáš.
Poslanec Michal Kraus: Vážený soudruhu
předsedo, vážené soudružky a soudruzi
poslanci, vážení hosté, jednou z uváděných
příčin neuspokojivého a stále
pomalého zavádění výsledků
vědeckotechnického rozvoje do hospodářské
praxe je i stav a kvalita právních norem, regulujících
rozvoj vědy a techniky. Na řadě průzkumů
přímo ve výrobních podnicích
jsme proto ověřovali zda a jak právní
normy brzdí či přispívají k
urychlenému zavádění nových
poznatků do praxe. Využili jsme též poznatků,
které získaly právnická fakulta University
Karlovy a Ústav státu a práva ČSAV.
Nutno konstatovat, že zjištěný stav není
zdaleka optimální. Jednotlivé resorty ve
snaze postihnout nejrůznější situace
rozpracovávají příslušné
zákony do detailů, takže vyhlášky,
směrnice, instrukce a příkazy se hrnou ze
všech stran. A právě na adresu těchto
předpisů bylo nejvíce připomínek.
Mnohé z nich zazněly i na nedávném
5. zasedání ÚV KSČ. Jejich značná
část je již vývojem překonaná
a v praxi nevyhovuje, ztratila se přehlednost a účinnost.
Kromě toho jsou postaveny bez obsahové koordinace.
Navíc jsou zdrojem velké administrativní
náročnosti, která brzdí řízení
a rozhodování v těchto věcech. Jenom
pro ilustraci: v oblasti řízení rozvoje vědy
a techniky platí v současné době více
než 100 právních předpisů různé
právní síly. V oblasti investiční
výstavby, která s vědeckotechnickým
rozvojem bezprostředně souvisí, existuje
dokonce několik set právních předpisů
registrovaných ve Sbírce zákonů od
téměř 50 legislativních orgánů,
počítaje v to národní výbory
jako jedinou položku. Jestliže bychom však do této
skupiny zahrnuli i směrnice a normy nižšího
řádu, došli bychom k číslu podstatně
vyššímu.
Proto nelze samozřejmě hovořit o účinném
řízení, neboť toto neúměrné
množství předpisů způsobuje,
že právní regulace vědeckotechnického
rozvoje je nepřehledná a komplikuje operativní
přístupy k řešení problémů.
Navíc se často stává, že předpisy
se vzájemně věcně i formálně
dublují, i si dokonce odporují.
K pomalé realizaci výsledků řešení
jednotlivých úkolů také velkou měrou
přispívá nevyrovnaná situace v dodavatelskoodběratelských
vztazích. Dlouhé předkládací
lhůty na subdodávky, materiál, výrobní
stroje, výpočetní techniku, složité
schvalovací řízení u dovozů
a další způsobují, že řada
technicky progresivních návrhů se realizuje
opožděně, což má za následek
znehodnocení jejich technické progresivity. Výrobní
praxe je toho názoru, že hospodářské
právní předpisy by měly stanovit v
dodavatelskoodběratelských vztazích pro materiální
zajištění úkolů vědeckotechnického
rozvoje obligatorně prioritu.
S ohledem na připravované změny v hospodaření
podniků, zejména z hlediska jejich úplného
chozrasčotu a samofinancování, bude nutné
podstatně revidovat velmi rozsáhlý, nepřehledný
a značně komplikovaný soubor předpisů
v oblasti financování. Je zavedeno značné
množství nejrůznějších finančních
fondů, přičemž nesprávné
financování z jednoho fondu na úkor jiného
zakládá významné postihy. Přitom
jsou dosud běžné situace, kdy ani orgány
finanční správy nemohou rozhodovat o správném
postupu, protože výklad pestré a stále
se měnící praxe nejasnými a složitými
předpisy může být různý.
Klasickou ukázkou je každoročně upravovaný
a prakticky kontinuálně doplňovaný
Sazebník daně z obratu.
Rovněž tak stávající předpisy
pro tvorbu cen, protože byly z převážné
většiny v loňském roce přepracovány,
nevytvářejí dostatečnou motivaci podnikům
pro zavádění inovací, ať už
výrobních či technologických, spíše
naopak. Často zvyšování užitných
parametrů výrobků při současném
snižování nákladů a úspoře
živé práce zavedením automatizace či
moderní technologie vede ke snížení
efektů pro podnik, což pochopitelně ve svém
důsledku citelně narušuje podnikový
chozrasčot.
Uvědomujeme si, že samotný vědeckotechnický
rozvoj rozhodně není jednoduchou záležitostí,
ale při přípravě nových právních
předpisů nemůže jít pouze o to,
aby se jen hledaly odpovídající formulace
pro všechny jevy, které v té či oné
oblasti existují.
Právní předpisy musí odhalovat to,
co je v těchto jevech a procesech základní
a zaměřovat se na ty vztahy, kde se mohou objevovat
rozpory a konflikty. Bohužel ani nejnovější
vyhláška o dokumentaci staveb neodpovídá
těmto kritériím.
Pro vytvoření podmínek k zajištění
vytyčených úkolů je třeba zjednodušit
soustavu právních předpisů, urychleně
odstranit především ty, které brzdí
a komplikují vědeckotechnický rozvoj, jak
bylo zdůrazněno i na nedávném 5. zasedání
ústředního výboru KSČ. Nejbližší
řešení může být obdobné,
jako je obsaženo v usnesení vlády ČSR
č. 335 z roku 1986, kde byla přijata opatření
ke snižování administrativní náročnosti
v činnosti národních výborů.
Toto usnesení vlády plně podpořilo
i nedávné jednání předsednictva
České národní rady.
V souvislosti se zásahy do právního řádu
bych chtěl připomenout, že větší
důraz musí být položen na zkvalitnění
přípravy každého předpisu. Věcnému
obsahu musí odpovídat i kvalitní legislativní
zpracování. To předpokládá
úzkou spolupráci odborníků věcné
problematiky s legislativními pracovníky, přičemž
je třeba upozornit, že kvalitních legislativců
stále ubývá a bylo by proto třeba
věnovat mimořádnou pozornost přípravě
nových legislativních specialistů.
Soudružky a soudruzi, jak vyznělo z nedávných
zasedání nejvyšších stranických
a státních orgánů, realizace zásad
přestavby hospodářského mechanismu
si vyžádá značné změny
v našem zákonodárství, řádově
však na vyšší kvalitativní úrovni.
Předpokládá se vydání řady
nových základních právních
předpisů, značná část
dnes platných norem by měla být novelizována.
Poznatky poslanců ústavně právního
výboru o účinnosti právních
norem na úseku vědeckotechnického rozvoje
mají v současnosti svůj význam, byť
dílčího charakteru. Byly proto již předány
České komisi pro vědeckotechnický
a investiční rozvoj, aby je spolu s příslušnými
orgány urychleně posoudila a dala podnět
k odstranění těch ustanovení či
předpisů, která jsou předmětem
dlouhodobé kritiky a brzdí a komplikují urychlené
zavádění poznatků vědy a techniky
do praxe.
Musíme si však uvědomit, že úlohu
právních předpisů nelze přeceňovat.
Právní předpisy mohou řadě
věcí pomoci, nemohou ale problémy vyřešit,
stejně tak nemohou nahradit úlohu ekonomiky a ekonomických
zákonů při rozvoji naší společnosti.
Přesto musíme zabezpečit, aby právo
působilo progresivně na vývoj společnosti,
aby právní předpisy v duchu zásad
přestavby sloužily jako jeden ze základních
nástrojů řízení sociálních
a ekonomických přeměn, který však
ponechá plný prostor pro uplatňování
moderních metod řízení ekonomiky při
zabezpečování iniciativy lidí a plné
ochrany základních principů socialistické
výstavby společnosti Děkuji za pozornost.
(Potlesk.)
Předseda Josef Kempný: Děkuji poslanci
Michalu Krausovi. Slovo má poslanec Jindřich Matyáš,
připraví se poslanec Josef Domas.
Poslanec Jindřich Matyáš: Vážený
soudruhu předsedo České národní
rady, vážené soudružky poslankyně,
vážení soudruzi poslanci, vážení
hosté, poslanci výboru pro plán a rozpočet
České národní rady s potřebnou
iniciativou a odpovědností si ověřovali
v poslaneckých obvodech a na průzkumech organizovaných
výborem současný stav uplatňování
vědeckotechnického rozvoje ve výrobní
praxi. Z hodnocení a získaných zkušeností
jsme dospěli k závěru, že mezi vědou,
technikou a praxí je hodně nesrovnalostí,
dokonce i protichůdných tendencí. Na některé
postupně upozorním.
Jinak jsem toho názoru, že o vědeckotechnické
revoluci dlouhou dobu hovoříme, máme řadu
institucí, které by měly být spolehlivými
garanty jejího prosazování v životě
naší společnosti. Velká část
našich výrobků a výrobních technologií
nás ale usvědčuje z toho, že slova a
činy jsou od sebe velmi vzdáleny. Sice vyvíjejí
usilovnou činnost, ale neřídí to,
co by řídit měly. Alespoň ne tak,
aby z toho měla naše společnost potřebný
užitek.
Poznatky získané při poslaneckých
průzkumech to plně dokumentují. Například
systém řízení jakosti, první
stupeň jakosti a technická pokrokovost nezohledňuje
specifiku výrobků pracovních prostředků
kusově vyráběných a dodávaných
formou linek, souborů a investičních celků.
Kritéria pro ekonomickou zainteresovanost výrobců
na ekonomických efektech nové techniky u uživatelů
postupem času ztratila pro výrobce motivační
význam.
Administrativní a předpisová právní
agenda pro tvorbu, řízení, realizaci a hodnocení
VTR se stala rozsáhlou a nepřehlednou a získala
charakter brzdícího faktoru pro vědeckotechnický
rozvoj.
Vytyčili jsme požadavek, aby se vědeckotechnický
rozvoj stal osou plánu veškeré činnosti
podniku. Požadavek potřebný, ale dosud uplatňovaný
v mechanismech ekonomického řízení,
nezrealizovatelný především proto, že
žádný z těchto mechanismů dosud
nevytvořil potřebné ekonomické klima,
které by podniky nutilo obracet se k vědě
a technice jako k jedinému východisku pro zajištění
své existence.
Jako příklad bych uvedl: Dosavadní praxe
hodnocení efektivnosti VTR ukazuje, že jednotnou metodikou
nelze postihnout specifiku výrobních oborů
a v jejich rámci jednotlivých výrobků.
Mnohem účinnější by bylo, aby
každé vedoucí pracoviště VTR daného
oboru vypracovalo svůj metodický materiál
a nechalo schválit centrálním orgánem.
Často se uvádí, o tom jsme se také
přesvědčili, že podniky ani nevyužívají
těch možností, které současný
mechanismus poskytuje. Nejmarkantnější je to
např. ve využívání, resp. nevyužívání
možnosti stanovit výraznější vyšší
mzdy vynikajícím projektantům, konstruktérům.
Ale mohl bych poukazovat na možnosti tvorby cen nových
výrobků na základě srovnání
se špičkovými zahraničními výrobky
apod.
Hledali jsme odpověď, proč tomu tak je. V současné
době není k dispozici jiný nástroj
centrálního sledování inovační
aktivity organizací než kategorie vysoké technicko-ekonomické
úrovně produkce. Působnost státních
zkušeben pro hodnocení výrobků charakteru
pracovních prostředků na rozdíl od
spotřebního průmyslu je velmi omezená
a podmíněná nesplnitelným požadavkem
pro výrobce - pořízení zahraničního
referenčního vzorku.
Dalším příkladem může být
i ta skutečnost, že výrobky vysoké technickoekonomické
úrovně jako základna pro bezprostřední
efekt cenového zvýhodnění pro ekonomiku
podniku pozbyly motivačního významu nejprve
odbouráním možnosti cenového zvýhodnění
u vývozních dodávek a postupným omezováním
prostoru pro cenové zvýhodnění i pro
tuzemské dodávky. Řešením části
této problematiky by mohl být výrazný
efekt ekonomický pro podniky dosahující vysokých
rozdílových ukazatelů při realizaci
výrobků na zahraničních trzích.
Všude se nám při bližším pohledu
vedle subjektivních příčin, kterých
je dost a lze je urychleně odstraňovat, objevily
i příčiny výrazně systémového
charakteru. Proto jsme velmi uvítali schválené
zásady přebudování hospodářského
mechanismu, protože ty nehovoří o vědeckotechnickém
pokroku jako o oblasti, kterou je nutno plánovat a řídit
vedle výrobního procesu. Jejich koncepce vychází
z poznání základní příčiny
našeho ekonomického zaostávání,
kterou je současná úroveň výrobních
vztahů. Nezbytný rozvoj výrobních
vztahů ve vzájemné dialektice s výrobními
silami je třeba zabezpečit právě přebudováním
hospodářského mechanismu. Tak to také
jasně zaznělo i na XXVII. sjezdu KSSS.
Důsledkem dosavadního přístupu je,
že vědeckotechnický pokrok je podnikům
jako by vnucován z vnějšku. Plánuje
se odděleně výrobní činnost
a vědeckotechnický rozvoj. Obě oblasti jsou
řízeny různými institucemi. Nejsme
schopni docílit toho, aby investiční proces,
zejména výrobních investic, byl plánovitým
a harmonickým vyústěním výsledků
práce vědeckovýzkumné základny,
resp. garantoval zavádění nejprogresivnější
techniky s nejefektivnější technologií
do praxe. Mezi vědeckovýzkumnou základnou
a výrobní sférou existuje vakuum, které
se snažíme překonat řadou administrativních
opatření, nemajících stále
očekávaný celospolečenský efekt.
Důsledkem takového postupu je mj. skutečnost,
že např. státní výzkumné
ústavy a ústavy resortní pracují příliš
často na zakázkách, které by snadno
mohly a měly řešit podniky samy prostřednictvím
svých výzkumných, vývojových
a racionalizačních útvarů a složek.
Svědčí to o nedostatečné společenské
objednávce na činnosti celé vědeckovýzkumné
základny. Přitom s její kapacitou bychom
měli nakládat uvážlivě, když
si uvědomíme, že představuje asi 1,5
% celosvětové kapacity vědeckovýzkumné
základny, ale měla by obhospodařovat zhruba
25 % z celosvětové výroby komodit, kterou
mají naše výrobní podniky ve svých
výrobních programech.
Je rovněž velmi diskutabilní, jestliže
se kapacita vědeckovýzkumné základny
věnuje řešení toho, co je jinde ve světě
již známo a využíváno, a to jen
proto, abychom nahradili určitý objem dovozu za
devizi. Krátkodobou potřebu nám to sice třeba
pomůže vyřešit, ale podporujeme tím
další relativní zaostávání
za světovou špičkou, protože vědeckovýzkumná
základna by měla přinášet zcela
nová, progresivní a špičková
řešení a ne to, co již je jinde objeveno.
Účinnost práce organizací vědeckovýzkumné
základe bezprostředně spjata s uplatňovaným
způsobem jejich ekonomického řízení.
Současné ekonomické nástroje např.
dostatečně nepodporují zájem o co
nejrychlejší a nejhospodárnější
vyřešení úkolů plánu rozvoje
vědy a techniky. Je to konkrétní poznatek
z našeho průzkumu jednoho výzkumného
ústavu chozrasčotního typu a koresponduje
s poznatky dalších průzkumů. Ceny výzkumných
úkolů se stanovují při zařazování
úkolů do plánu rozvoje vědy a techniky
nebo při uzavírání hospodářských
smluv na základě zkušeností odhadem:
Materiál, mzdy, ostatní přímé
náklady, kooperace, režie, zisk. Hlavní ukazatele
plánu organizací vědeckovýzkumné
základny jsou výkony, náklady, upravené
vlastní výkony, zisk, použitelný objem
mzdových prostředků a z toho vyplývající
vztahové ukazatele. Vychází pak z takto stanovených
cen výzkumných úkolů. Proto např.
úspora ve spotřebě materiálových
nákladů by měla mít za následek
snížení objemu výkonů. Úspora
mzdových nákladů při řešení
úkolů má za následek rovněž
pokles objemu výkonů. Dále snížení
zisku a tím zhoršení ukazatelů efektivnosti
hospodaření organizace. Z uvedených skutečností
vyplývá, že případné urychlení
výzkumu a vývoje zhoršuje především
podílové ukazatele nákladovosti organizací
vědeckovýzkumné základny. Uvedu příklad.
Doba řešení úkolu je plánována
na 3 roky. V rámci řešení tohoto úkolu
je plánována výroba materiálově
náročného realizačního výstupu.
Pokud by došlo ke zkrácení doby řešení
úkolu o jeden rok, přesune se spotřeba materiálu
do předcházejících let. Tím
je konkrétně organizace postavena před problém:
Zkrátit řešení úkolu a nesplnit
podílové ukazatele plánu, které jsou
závazné pro hodnocení organizace, což
by mělo v konečném důsledku nepříznivý
dopad na hmotnou zainteresovanost pracovníků a nebo
neurychlit řešení úkolu, což má
nepříznivé důsledky z hlediska celospolečenského,
ale ústav splní úkoly rozepsané plánem.
Z hlediska organizací vědeckovýzkumné
základny je tedy výhodnější neusilovat
o zkrácení doby řešení úkolu,
ale čerpat náklady na řešení
v plánovaném čase a v plánované
výši. Takovéto působení platného
mechanismu řízení nelze pochopitelně
překonat pouhým zdůrazňováním
priority celospolečenských zájmů a
naléhavostí existujících potřeb.
Je nezbytné změnit platná pravidla tak, aby
výrobní podniky měly samy prioritní
zájem o zavádění vědeckotechnického
pokroku a aby organizace vědeckovýzkumné
základny samy hledaly cesty k celospolečensky žádoucím
výsledkům své práce. (Potlesk. )
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Jindřichu Matyášovi. Slovo má
poslanec Josef Domas, připraví se poslanec Václav
Michalec.
Poslanec Josef Domas: Vážené soudružky
poslankyně, vážení soudruzi poslanci,
vážení hosté, ve zprávě
předsednictva ústředního výboru
Komunistické strany Československa i v diskusi na
5. zasedání ústředního výboru
KSČ bylo zdůrazněno, že využití
výsledků vědeckotechnického pokroku
je rozhodující pro výrobu, pro sociální
rozvoj a pro uspokojování potřeb lidí.
Poslanci zdravotního a sociálního výboru
České národní rady se zúčastnili
celé řady průzkumů ve výrobních
a vývojových zařízeních jak
v působnosti ministerstva zdravotnictví, tak ministerstva
elektrotechnického průmyslu, tedy těch zařízení,
která rozhodujícím způsobem určují
úroveň vědeckotechnického rozvoje
ve zdravotnictví.