Návrh rozpočtu na příští
rok dále předpokládá, že přírůstku
zisku bude dosahováno z 82 % poklesem nákladů,
zejména materiálových, z 18 % růstem
výkonů. I letošní rozpočet kalkuloval
s podobnými relacemi, ale přírůstku
zisku je dosud docilováno pouze z 50 % snižováním
nákladů a z 50 % růstem výkonů.
Je to ještě nepříznivější
relace, než byla za srovnatelná období dosahována
v průměru let 1983 - 1985.
Náročně je pro příští
rok stanoven i úkol ve snižování celkové
nákladovosti výkonů o 1,14 %. V úspoře
celkových nákladů se má z 95 % promítnout
úspora materiálových nákladů.
Letos ale dochází k tomu, že proti ročnímu
plánem uvažovanému snížení
celkové nákladovosti o 1,1 % bylo docíleno
za tři čtvrtletí snížení
pouze o 0,25 %, a je to způsobeno především
neplněním záměrů ve snižování
materiálových a i finančních nákladů.
Největší odchylky jsou u ministerstva průmyslu
a dále u ministerstva zdravotnictví.
Mohl bych uvádět další ukazatele a čísla
finančního hospodaření hovořící
o tom, jak se nám v letošní roce daří
někde lépe a někde hůře plnit
stěžejní záměry v efektivnosti
a intenzifikaci naší ekonomiky.
Skutečný vývoj má za následek,
že ve státním rozpočtu vzniká
neplánovaný schodek mezi příjmy a
výdaji a je ohrožena jeho vyrovnanost.
Tato situace nás musí mobilizovat ke společnému
úsilí hledat a nacházet úspěšné
řešení problémů všude, kde
se objevují. K tomu je nezbytným předpokladem
analýza skutečného vývoje, jeho tendencí
a specifikace příčin nedostatečných
výsledků. Jednání výborů
ČNR a poznatky poslanců na ně poukazují
a měly by sloužit jako jeden ze zdrojů informací
pro odpovědné pracovníky resortů a
vlády při hledání nápravy.
V souvislosti s letošním rokem i s úkoly příštího
roku jsme ve výborech i v předsednictvu ČNR
velmi zevrubně sledovali výsledky ministerstva průmyslu
ČSR. Jsou, myslím, z hlediska příčin
velmi poučné jak pro velkou většinu
odpovědných vedoucích pracovníků
resortu, tak i pro nadresortní orgány vlády
naší ČSR.
Dokumentují velmi názorně, že k náročnějším
úkolům intenzifikace nelze přistupovat postaru,
že je nelze plnit bez výrazného zapojení
a využívání vědeckotechnického
pokroku ve výrobě. V tom měl a má
celý resort zpoždění, které by
se projevilo bez ohledu na plánem stanovené úkoly.
Náročným plánem však bylo toto
zpoždění jen zvýrazněno.
Jedna z hlavních příčin zpoždění
je podle našeho názoru v tom, že vedení
resortu a řídící články
jednotlivých VHJ nevytvářely včas
základní předpoklady pro zvládnutí
náročného přechodu do 8. pětiletky.
Problémy se dnes koncentrují do finančního
plánu a k jejich řešení je nezbytná
pomoc všech zainteresovaných resortů, tedy
i České plánovací komise a ministerstva
financí ČSR. přes převažující
podíl subjektivních vlivů nelze odpovědnost
za daný stav podle našeho názoru uzavřít
jenom v rámci resortu samotného.
Na příkladu oborového podniku Svit Gottwaldov
je možné uvést typické potíže
řady podniků a zároveň dokumentovat
složitost jejich řešení. Především
jde o nedostatek pracovníků pramenící
z neatraktivnosti intenzivní práce u pásové
výroby, zaostalého strojního vybavení,
nedostatečných sociálních podmínek
a neodpovídajícího mzdového ohodnocení.
K zabezpečení plánovaných výrobních
úkolů hledal podnik doposud cesty v přesčasové
práci, sobotních směnách, přijímání
zahraničních pracovníků, brigádních
výpomocech technickohospodářských
pracovníků ve výrobě, ale i v kooperacích,
dokonce v některých JZD i v jiných zemích.
Průvodními jevy zákonitě bylo zvyšování
nákladů, zhoršování kvality,
poruchy v rytmičnosti výroby apod. Současná
míra opotřebení základních
prostředků o.p. Svit je 56 %. Závěry
XVII. sjezdu KSČ ukládají modernizovat vybraná
odvětví spotřebního průmyslu,
mimo jiné i výrobu obuvi. Rozpis investic na 8.
pětiletku však v podniku zůstává
na úrovni předchozí pětiletky, během
které došlo ke značnému zhoršení
míry opotřebení základních
prostředků. Zkracuje se limit zahajovaných
staveb a v rámci tří jmenovitých plánovaných
investičních akcí na pětiletku o rozpočtových
nákladech nad 10 mil. Kčs jsou dvě čistírny
odpadních vod. Přitom limit na akce o rozpočtových
nákladech do pěti mil. Kčs, které
podnik může zajistit ve své režii, pokrývá
jen 25 % potřeby. To neumožňuje pochopitelně
vytvářet podmínky pro využití
strojů z modernizačních akcí.
Přesto vše jsou i zde značné rezervy.
Podniku se nedaří zvládnout řízení
výroby ani technického rozvoje na potřebné
úrovni, jsou nedostatky ve využívání
nové techniky a projevují se i nedostatky ve využívání
pracovní doby. Vlivem reklamací zahraničních
odběratelů dochází i ke ztrátám
zahraničních zakázek.
Prakticky stejně bych mohl mluvit na základě
našich poznatků o oborovém podniku Karlovarský
porcelán, o podnicích Bavlnářského
i vlnařského průmyslu apod. Hovořím
o tom, soudružky a soudruzi, tak podrobně proto, abych
dokumentoval současnou situaci několika desítek
podniků MP ČSR, jak ji registrujeme ve svých
volebních obvodech a jak o nich hovořili naši
poslanci. V podobné situaci jsou však i mnohé
podniky jiných resortů.
Jde o politicky velice citlivou situaci, kdy řada podniků,
protože neplní plánem stanovené ukazatele,
se dostala do obtížné finanční
situace, překračuje použitelné mzdové
prostředky a půjčuje si na mzdy.
Z hlediska pracovních kolektivů těchto podniků
však jde o působení negativních vlivů,
které jsou z valné části mimo jejich
dosah a které nemohou ovlivnit.
Poslanci proto naléhavě požadovali, aby řešení
těchto otázek byla příslušnými
orgány věnována prvořadá pozornost.
Nechceme dopustit, aby v dalším období se opakovaly
stejné problémy.
Z hlediska těchto zkušeností mám k návrhu
rozpočtu některé poznámky.
V plánovaných příjmech počítá
návrh s řadou mobilizačních položek
a přesto se nepodařilo zcela pokrýt některé
akutní potřeby české ekonomiky.
Uplatňuje se dodatkový odvod ze zisku, jak o něm
hovořil už soudruh ministr, jehož objem se předpokládá
ve výši 2,5 mld Kčs. To nadále posiluje
přerozdělovací procesy a v rozporu s přijatými
zásadami finanční politiky potlačuje
chozrasčotní principy.
Jak jsme byli informováni, měnový plán
na příští rok počítá
spíše s omezováním úvěrů
a se zapojováním vlastních zdrojů
hospodářských organizací pro financování
jejich potřeb. Domníváme se, že zde
je nutno postupovat koordinovaně tak, aby se nezužoval
finanční prostor pro podnik natolik, že by
předem potlačoval jejich možnou iniciativu.
Středem oprávněné pozornosti poslanců
při posuzování úkolů příštího
roku jsou investice. Existující problémy
se odrážejí plně i v návrhu rozpočtu
a potvrzuje to naše poznatky, že zde se situace ve srovnání
s minulými lety příliš nezlepšila.
Dokladem je mimo jiné i skutečnost, že proti
původním 4 % rozpočet na příští
rok počítá s nekrytím 6% plánovaného
objemu investic hospodářských organizací.
Předpokládá se, že tyto investice budou
financovány z nadplánovaných zdrojů,
které si chozrasčotní sféra během
roku vytvoří.
Chtěl bych zdůraznit, že jde o systémový
nedostatek, který musí být eliminován
vysoce koordinovaným přístupem banky, MF
ČSR i ČPK během roku. Není možné
připustit, aby z tohoto důvodu vznikaly nejasnosti
např. ve financování některých
stěžejních akcí, plánovaných
k zahájení pro rok 1987. Na takové případy
jsme při svých průzkumech narazili.
V jednání výborů rovněž
odezněly kritické poukazy na to, že se již
v samotném plánu na příští
rok nepodařilo vytvořit všechny předpoklady
pro zastavení poklesu účinnosti základních
fondů. Signalizuje to zvýšení podílu
odpisů na výkonech, které je v rozpočtu
zakotveno.
Rizika jsou spojena, jak konstatovali poslanci při jednáních
výborů, i v naplňování záměrů
daně z obratu, jejíž objem stagnuje. Souvisí
to bezprostředně s kvalitou zabezpečení
potřeb obyvatelstva na vnitřním trhu. plánovitě
zakládáme růst osobní spotřeby
obyvatelstva, ale pokud se nevypořádáme energičtěji
než dosud s kritizovanými nedostatky mezi obchodem
a výrobou, nezlikvidujeme neprodejné zásoby
zboží v obchodech a nenahradíme je žádanými
výrobky především průmyslového
spotřebního charakteru, nevytvoříme
základní předpoklad pro realizaci vytyčených
záměrů.
Je třeba ocenit, že přes uvedené potíže
vytváří návrh rozpočtu prostor
ke stimulaci rychlejšího zavádění
výsledků vědeckotechnického rozvoje
do výroby, že počítá i pro příští
rok s rezervou na intenzifikaci oprav a údržby spojených
s modernizací základních prostředků.
Jak ukazují letošní poznatky, podniky této
možnosti využívají velice opatrně.
Tento opatrnický přístup, který je
často kritizován, je ovšem nežádoucím
způsobem podporován neustálým odčerpáváním
většiny zdrojů z chozrasčotní
sféry a přes zdůrazňování
důležitosti pětiletky dosud uplatňovaným
způsobem hospodaření v rámci ročního
plánu a rozpočtu.
Soudružky a soudruzi, na společném jednání
ústavně právního výboru a výboru
pro plán a rozpočet za účasti delegátů
z ostatních výborů ČNR jsme konstatovali,
že i když napjatost mezi příjmy a výdaji
si vyžaduje odsunout některé záměry
ve společenské spotřebě, návrh
rozpočtu vytváří nezbytné předpoklady
pro zabezpečení dalšího rozvoje životní
úrovně obyvatelstva v duchu závěrů
XVII. sjezdu KSČ.
Plně podporujeme, že při zpracování
návrhu rozpočtu byl dán důraz na zabezpečení
prostředků nutných k financování
ekologických akcí a opatření. Potřeba
v tomto směru je známá, a je proto nezbytné
daných možností bezezbytku využít
a hledat všechny cesty k jejich rozšíření.
I v rozpočtech národních výborů,
jak je z návrhu patrné, jsou vytvářeny
základní předpoklady pro uspokojování
plánovaných potřeb společenské
spotřeby, pro zabezpečení investičního
plánu atd., i když je třeba vidět, že
např. v komplexní bytové výstavbě
nestačí národní výbory zajišťovat
plánovitý proporcionální rozvoj, zejména
v občanské vybavenosti.
Mobilizační úkoly jsou uloženy hospodářským
organizacím řízeným národními
výbory ve snižování materiálové
náročnosti výkonů. Zde jsou podle
našeho názoru rizika v nežádoucích
dopadech na spokojenost obyvatelstva, a proto je nezbytné
vývoji věnovat mimořádnou pozornost.
I v rozpočtech národních výborů
jsou některé otevřené problémy.
Poslanci poukazovali např. na nedostatečné
příděly do fondu oprav organizací
řízených národními výbory.
Zde mám konkrétně na mysli údržbu
a opravy bytového fondu a dalších potřebných
základních prostředků. Národní
výbory se tím dostávají do složité
situace, kterou potom nejsou v konkrétních případech
samy mnohdy schopny řešit.
Soudružky a soudruzi poslanci, přes všechna kritická
slova na adresu projednávaného návrhu jsem
si plně vědom složité situace, ze které
ministerstvo financí hledalo východiska.
Celý návrh dokládá, řečeno
slovy 4. zasedání ÚV KSČ, že
prvořadým zájmem je řešit všechno,
co se týká života lidí. Ukazuje však
zároveň i přímou podmíněnost
v úrovni uspokojování našich potřeb
výsledky naší společné práce.
0 konečném úspěchu se bude rozhodovat
především ve výrobních podnicích,
bude o něm rozhodovat dobré hospodaření
s rozpočtovanými prostředky ve volebních
obvodech. Uvědomělým a angažovaným
přístupem musíme k úspěšným
výsledkům přispět i my, poslanci.
Znalost celospolečenských potřeb i reálných
možností jejich uspokojení nám k tomu
významně napomáhá. Návrh státního
rozpočtu je proto třeba přijmout a sjednotit
se k jeho co nejlepšímu plnění. Vláda,
a jejím prostřednictvím ministr financí,
mají široké zmocnění pro to,
aby dosud otevřené otázky optimálně
během roku řešily.
Doporučuji proto, jako společný zpravodaj,
aby Česká národní rada schválila
vládní návrh zákona o státním
rozpočtu ČSR na rok 1987 ve znění,
které vláda předložila.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
společnému zpravodaji poslanci Mrázkovi za
zpravodajskou zprávu.
Soudružky a soudruzi, do rozpravy se zatím přihlásili
poslanci: Štefan František, Šafařík
Jaroslav, Podlešák Josef, Zicha Antonín, Meier
Josef, Prchal Josef, Fleyberk Jiří, Kuběna
Rudolf, Sobotová Marie a Šenkýř Miroslav.
Zahájíme nyní rozpravu. Slovo má poslanec
František Štefan, připraví se poslanec
Jaroslav Šafařík.
Poslanec František Štefan: Vážené
poslankyně, vážení poslanci, vážení
hosté, úkoly, tak jak jsou stanoveny v 8. pětiletém
plánu, představují svým rozsahem a
novostí vstup do kvalitativně nové etapy
hospodářského a sociálního
rozvoje. Nebude jistě snadnou záležitosti naplnit
především kvalitativní ukazatele, jak
o nich hovořil místopředseda vlády
soudruh Krč. Ukazuje se totiž, že cesta jejich
realizace, založená převážně
na úsporných opatřeních a mobilizaci
rezerv, sice nadále existuje, ale postupně je vyčerpávána.
Nezbývá než volit spolu s organizačně
úspornými opatřeními aktivní
přístup založený na nových technologických
postupech, nové organizaci práce, inovacích,
v souhrnu řečeno na realizaci vědeckotechnického
pokroku v jeho plné šíři. Na tom je
také pětiletý plán založený
a jiným způsobem nelze jeho úkoly v podstatě
splnit.
Z toho pohledu jsme také ve výboru ČNR pro
školství a vědu věnovali pozornost při
projednávání obou vládních
návrhů zákonů. Doporučili jsme
je ke schválení s konstatováním, že
bude nutno některé nepokryté, ale přitom
významné položky např. u ministerstva
školství ČSR ještě dořešit.
Zároveň jsme si ověřili, že prostředky
vkládané do technického rozvoje budou ve
sféře vlády ČSR bezesporu využívány
efektivněji než v pětiletce minulé.
Má na tom zásluhu i náročnější
přístup pracovníků České
komise pro vědeckotechnický a investiční
rozvoj při tvorbě plánu. Je to však
příliš málo, aby se změnila celková
situace v urychlování vědeckotechnického
pokroku žádoucím směrem ve prospěch
výrazného zvýšení efektivnosti
celého národního hospodářství.
Mnohokrát bylo v souvislosti se závěry XVII.
sjezdu KSČ zdůrazněno a podtrženo, i
na nedávném skončeném 4. zasedání
ústředního výboru naší
strany, že je nutno prosadit nové přístupy
i do řízení vědeckotechnického
rozvoje na všech jeho úrovních. praxe nám
totiž potvrzuje, že ty dosavadní se zřejmě
blíží k hranici svých možností.
Sotva lze očekávat, že pouze náročností
při zadávání a realizaci výzkumných
programů v rámci dosavadních intencí
se zabezpečí zásadní obrat v intenzifikaci
národního hospodářství.
Komplexní program vědeckotechnického pokroku
členských zemí RVHP do roku 2000 pozitivně
ovlivňuje zaměření a motivaci technického
rozvoje. Skutečností však zůstává,
že rozhodující objem výzkumných
programů a inovačních záměrů
je stále řešen v kompetenci podnikové
a resortní sféry v podobě dílčích
řešení.
Velmi těžko se prosazuje řešení
komplexních nadresortních programů s vysokými
národohospodářskými efekty.
Uvedu příklad: Bylo zjištěno, že
realizaci programu CO 5, v němž jde o systémové
snižování spotřeby tepla na vytápění
pro vybrané druhy staveb, předpokládá
úsporu přes 2 miliardy tera joulů energie
a celkový přínos 139 miliónů
korun. Lze jej uskutečnit využíváním
lepších tepelně izolačních materiálů,
nových tepelně izolačních oken, zlepšených
otopných a regulačních systémů
apod. Ve svých důsledcích by to vedlo k 20
procentnímu snížení spotřeby
tepla pro vytápění objektů. Resortní
zájmy však v tomto případě brání
úzké komplex ní spolupráci při
zabezpečování zdrojů a při
organizačním meziresortním propojení
tohoto programu. Pro stavbaře je to příjemná
změna programu, kdy budou muset měnit některé
prvky, naroste poněkud složitost staveb, změní
se některé dodavatelsko-odběratelské
vztahy, vyvstanou problémy, jak se dostat do cenových
limitů.
pro jednotlivé dodavatele z různých resortů
to představuje vývoj nových výrobků,
který je samozřejmě zatížen výzkumnými
i výrobními riziky, a pokud není prosazena
lukrativní cena za tyto výrobky, zájem potencionálních
výrobců o jejich výrobu je jen malý.
Velkou energetiku tato záležitost momentálně
netlačí, protože úspory tepla budou
nabíhat dlouhodobě. Mohou dokonce v určité
fázi vést ke komplikacím, pokud tato úspora
přesáhne plánované nárůsty
výroby a spotřeby energie, které se rovnají
plnění plánu v odvětví energetiky.
Obdobný příklad lze uvést z oblasti
výzkumu a výroby prvků vzácných
zemin, které představují obrovskou základnu
pro novou techniku v nejrůznějších výrobních
a vědeckých oborech. Ve výboru jsme si ověřili
na základě studio, kterou zpracovala Česká
komise VTIR, že se nabízí možnost širokého
využití vzácných zemin s ročními
efekty v národním hospodářství
několik desítek miliard korun. Zainteresovanost
jednotlivých resortů však má pouze opět
dílčí charakter a neodpovídá
obrovskému národohospodářskému
významu této problematiky.
Uvedené příklady dokumentují, že
zájem na realizaci řady vědeckotechnických
programů je nedostatečný, především
pokud jde o komplexní nadresortní programy, kde
chybí potřebná závaznost, ale které
právě mají mimořádný
národohospodářský efekt.
Nadále také přetrvává určitý
paradoxní jev. Slovně se k vědě technice
hlásíme, oceňujeme ji jako spotřebitelé,
ale jako výrobci leckdy zaujímáme opačné
postoje.