Ve vybraných VHJ a podnicích ministerstva průmyslu
budeme experimentálně ověřovat způsoby
posílení jejich ekonomické samostatnosti
a odpovědnosti za komplexní hospodářské
výsledky, včetně podílu na zahraničním
obchodě. Získané poznatky chceme bez zbytečných
průtahů rozšířit i na ostatní
podniky. Dozrál čas provést - v návaznosti
na zdokonalování organizace a systému řízení
ministerstev - vyhodnocení více než dvacetileté
existence VHJ a metod jejich řídící
práce.
V širokém sortimentu textilního a obuvnického
zboží, v léčivech, nátěrových
hmotách a dalších výrobcích se
můžeme pochlubit řadou zajímavých
návrhů i novinek. Daleko kritičtěji
však musíme posuzovat opožděné
zavádění inovací do masové
výroby a ztráty, které z toho společnosti
vznikají.
Spolu s průmyslovou výrobou zaujímá
přední místo v naší ekonomice
zemědělství. Starostlivost o zabezpečení
výživy lidu, spojená se zaměřením
na vyšší soběstačnost, přináší
nesporné úspěchy, zejména v produkci
obilovin. Po kvantitativní stránce se v řadě
ukazatelů blížíme úrovni vyspělých
zemí. Není tomu tak ale v efektivnosti, ve výši
nákladů, ve spotřebě paliv a energií
a velikosti ztrát. Úroveň práce zemědělských
závodů nemůžeme hodnotit jen podle úrody
na polích nebo přírůstků ve
stájích, ale především podle
množství a kvality potravin na stole spotřebitele.
Proto orientujeme investiční politiku v agrokomplexu
přednostně na budování skladovacích
prostor pro brambory, obilí, objemná krmiva, ovoce,
zeleninu a na rekonstrukci zpracovatelských závodů.
Nemálo rezerv zůstává i v důsledném
uplatňování a zdokonalování
soustavy řízení, ve zkvalitňování
práce ministerstva zemědělství a výživy,
zemědělských správ i podniků.
Jsou i v možnostech efektivnějšího řízení
technologických postupů v rostlinné a živočišné
výrobě. Proto podporujeme snahy předních
JZD o uplatnění elektronizace a automatizace, o
ověřování nových cest v organizaci
odměňování, prosazování
biotechnologií i zakládání vědeckovýrobních
sdružení.
Péči o ochranu zemědělské půdy,
o snižování jejích úbytků
považujeme za trvalý úkol a zpřísníme
kontrolu dodržování zákona. Tento vážný
problém neposuzujeme jen podle počtu hektarů,
ale i z hlediska zachování a zvyšování
úrodnosti půdy.
Zemědělská výroba se významně
podílí na úrovni uspokojování
potřeb obyvatelstva. Náš trh je zásoben
potravinářskými výrobky v dostatečném
množství. Tato skutečnost je širokou veřejností
oceňována. Právem se však vyskytují
připomínky k její kvalitě a k tempu
inovací. Nelze se smiřovat ani s nedostatečnou
úrovní obalové techniky, která snižuje
trvanlivost potravin a je v rozporu s estetickými a hygienickými
požadavky. prosazujeme i přísnější
uplatňování zdravotnických norem a
zásad racionální výživy.
Pestrá nabídka žádaného zboží
na trhu působí zpětně i na růst
produktivity práce, pracovní morálku a snahu
po zvyšování kvalifikace. proto musí
vnitřní obchod aktivněji přispívat
k dobrému zásobování ve městech
i na venkově. Ne všechno je v možnostech samotných
obchodních organizací.
Na spokojenosti kupujících se podílejí
především výrobní podniky jakostí,
funkcí a estetickou úrovní svých výrobků.
Ministerstvo obchodu však nesmí být pouhým
pasívním zprostředkovatelem, ale kvalifikovaným
a nekompromisním představitelem zájmů
spotřebitelů a společnosti. Musí rozhodněji
uplatňovat svá práva a povinnosti, posílit
vliv na výrobu při určování
sortimentu, urychlování a odstraňování
nedostatkových druhů zboží.
Ke zlepšení současného stavu bude nezbytné
zvýšit rozsah mezinárodní směny
spotřebního zboží, především
se zeměmi socialistického společenství.
Považujeme za nutné zlepšovat úroveň
veřejného stravování a rozšiřovat
a zkvalitňovat služby pro účastníky
domácího a zahraničního cestovního
ruchu. V tom i v dalších záležitostech
spjatých s dokonalejším fungováním
státního a družstevního obchodu - bude
vláda požadovat od odpovědných pracovníků
ministerstva iniciativnější přístup.
Soudružky a soudruzi, rozsáhlá investiční
výstavba přináší rychlé
změny v ekonomické a sídelní struktuře,
v hustotě osídlení a rázu krajiny.
Budování atomových elektráren, nových
šachet, průmyslových, dopravních a dalších
staveb s sebou přináší velký
pohyb obyvatelstva. K zabezpečení požadavků
na novou občanskou vybavenost - na školská,
obchodní, kulturní a zdravotnická zařízení
- je zapotřebí soulad mezi federálními
investicemi a vytvářením potřebných
životních podmínek lidí republikovými
orgány a národními výbory. Posílením
společného postupu všech zainteresovaných
orgánů chceme předcházet vzniku vážných
problémů.
Jsme si vědomi, že v investicích je nutno prosadit
změnu orientace. Důsledněji a rychleji přecházet
od výstavby nových objektů k rekonstrukcím
stávajících, od stavění nových
sídlišť na zelené louce k výstavbě
bytů v prolukách a v centrech, k údržbě
a modernizaci bytového fondu apod. S plánovanými
prostředky musíme ještě lépe
hospodařit - zkvalitňovat projekční
přípravu, zkracovat lhůty výstavby,
dodržovat rozpočtové náklady a uvádět
kapacity do provozu ve stanovených termínech a parametrech.
Stavebnictví čeká v osmé pětiletce
i v dlouhodobém výhledu mnoho složitých
úkolů. Objem, struktura a územní rozložení
stavebních kapacit zaostává za náročností
plánovaných potřeb doma i v zahraničí.
Klíčovou otázkou je zabezpečit po
celé ose řízení prioritu celospolečenských
potřeb před resortními zájmy. Zvlášť
důležitý je soulad mezi plánovanými
objemy a kapacitami. Převaha poptávky nad nabídkou
nesmí vytvářet nezdravé monopolní
postavení a nerovnoprávné vztahy mezi investorem
a dodavatelem.
Také zde - obdobně jako na ostatních úsecích
- je pro zvládnutí vyšších nároků
nezbytná změna tradičních technologií.
Nedávno jsme ve vládě projednávali
rozšíření proudových metod stavění.
Tento vysoce efektivní a hospodárný způsob
práce vyžaduje přesnou organizaci, přísnou
kázeň a disciplínu. Žel, obdobně
jako progresívní brigádní formy organizace
práce a odměňování, i další
ekonomické metody řízení se zatím
velice málo využívají. Těžiště
zavádění je a bude na úrovni VHJ a
podniků, ale ani ministerstvo stavebnictví nemůže
být pasívní. Dlouhodobým limitujícím
článkem možností, ale i zpomalování
a prodražování investiční výstavby
je nedostatečný počet pracovníků
v resortu. Proto pokládáme za neodkladnou záležitost
postarat se o získání nových, zejména
mladých lidí pro stále kvalifikovanější
stavbařská povolání.
Průmyslová, zemědělská a stavební
výroba i doprava ovlivňují v nemalé
míře životní prostředí.
V osmé pětiletce nás čeká úkol
postupně zlepšovat stav všech jeho složek
- ovzduší, vody i půdy. Není v našich
silách řešit tento problém současně
ve všech oblastech najednou. Přednostně se
zaměříme na hlavní město prahu,
podkrušnohorské oblasti severních Čech
a na ostravsko-karvinskou průmyslovou aglomeraci. Další
investiční výstavbu i nové výroby
lze povolovat pouze za předpokladu, že nezhorší
životní prostředí.
Větší pozornost než dosud musíme
zaměřit na likvidaci a využití tuhých
komunálních odpadů. Na základě
zkušeností z budovaného ostravského
závodu přikročíme k výstavbě
dalších. Za zvlášť významnou
oblast péče o životní prostředí
považujeme uchování funkcí lesa, růst
jeho produkční schopnosti a lepší hospodaření
s dřevní hmotou. V souvislosti s novou průmyslovou
a bytovou výstavbou Plánujeme odstraňování
rozhodujících zdrojů znečištění
a zvýšení vodohospodářských
investic. V akci Z podpoříme plány na budování
450 malých čistíren odpadních vod.
V této pětiletce chceme zastavit růst znečišťování
ovzduší. Za rozhodující cestu ke zlepšení
kvality ovzduší považujeme snížení
těžby a spotřeby hnědého uhlí,
zavádění technologií, snižujících
emise škodlivých látek a budování
odsiřovacích zařízení ve velkých
elektrárnách.
Péče o životní prostředí
se musí stát jednou z hlavních povinností
národních výborů a spolu s nimi i
hospodářských a společenských
organizací při uskutečňování
volebních programů. Jsme přesvědčeni,
že akce zaměřené na výsadbu zeleně,
budování lesoparků a zvýšení
čistoty měst a obcí naleznou podporu široké
veřejnosti.
Soudružky a soudruzi, nejcennějším bohatstvím
je člověk, aktivní tvůrce nových
hodnot. Jeho práce vytváří z přání
skutečnost a z představ výsledky. Péči
o uspokojování jeho potřeb, o spolehlivé
materiální zázemí, pokládáme
za hlavní starost. Není však v našich
silách uspokojit všechny a někdy dokonce i
oprávněné požadavky.
Známe, a podle možností řešíme
sociální problémy všech věkových
skupin. XVII. sjezd vytyčil program dalšího
růstu životní úrovně, včetně
přípravy opatření ke zlepšení
sociálního zabezpečení důchodců,
mladých manželství a rodin s více dětmi.
Pro období osmé pětiletky počítáme
s dalším růstem osobní hmotné
spotřeby pracujících, založeném
na výsledcích práce každého jednotlivce.
K uskutečnění těchto cílů,
které se staly programem federální vlády,
vytváříme předpoklady tvorbou potřebných
zdrojů.
V rámci jednotné celostátní mzdové
politiky budeme zabezpečovat plynulý vývoj
objemu reálných mezd, jejichž přírůstek
bude činit asi 2 % ročně, avšak jen
za předpokladu dosažení plánovaného
přírůstku národního důchodu.
Bude využit k posílení principu zásluhovosti,
k žádoucí diferenciaci mezd mezi odvětvími
a ke stabilizaci pracovních sil.
Ve výrobní i nevýrobní sféře
uplatníme obě stránky hmotné zainteresovanosti
- zvýšené odměny za kvalitní
a odpovědnou práci a hmotné postihy za neplnění
úkolů, nízkou kvalitu a nehospodárnost.
Za jeden z hlavních směrů zkvalitňování
životních podmínek lidí považujeme
zlepšování úrovně bydlení.
V letech 1986 - 1990 vynaložíme na komplexní
bytovou výstavbu 64 miliard Kčs, postavíme
dalších 295 tisíc bytů a nemalé
prostředky věnujeme i na modernizaci bytového
fondu. V zájmu účelnějšího
hospodaření s tímto národním
majetkem i posílení zainteresovanosti občanů
na jeho správě přistupujeme spolu s federálními
orgány k přizpůsobování státní
bytové politiky současným potřebám
a možnostem.
V sociální oblasti se zaměříme
na zlepšení služeb poskytovaných starým
a invalidním občanům. V průběhu
osmé pětiletky počítáme nejméně
s 5000 novými místy v ústavech sociální
péče, s vybudováním dalších
domovů důchodců a léčeben pro
dlouhodobě nemocné. Mělo by to přispět
i k odstraňování neopodstatněných
rozdílů ve vybavení jednotlivých územních
celků. Počítáme i s rozšiřováním
dalších osvědčených forem sociální
péče, zejména pečovatelské
služby.
Za zásadní otázku považujeme péči
o zdravý vývoj nastupující generace.
Pro příští léta stavíme
do popředí širší zapojování
mládeže do společenského života
a vědeckotechnického rozvoje. Zaměříme
se na zlepšování životních podmínek,
zejména na rychlejší uspokojování
požadavků mladých lidí na bydlení,
včetně využití nových přitažlivých
forem. V neposlední řadě se orientujeme na
účelnější využívání
volného času. V této souvislosti přikládáme
značný význam rozvoji tělesné
výchovy a sportu.
Starost o mládež považujeme za jeden z našich
prvořadých úkolů. To souvisí
i s náročností cílů, které
stavíme před naše školství. Navazujeme
v nich na všechny dobré zkušenosti z uskutečňování
československé výchovně vzdělávací
soustavy. Chceme u mladého pokolení pěstovat
touhu po soustavném osvojování nových
poznatků, vést je k odpovědnosti za prosazování
celospolečenských zájmů.
Trvalým úkolem pionýrských, svazáckých,
sportovních a dalších organizací je
vést mládež k pracovitosti, k čestnosti,
pravdivosti a k aktivnímu podílu na díle
socialistické výstavby.
Zároveň je třeba rozhodněji spojovat
obsah výuky s požadavky současného života,
zbavovat se zbytečného přetěžování
zastaralými poznatky a více dbát na výchovu
k tvůrčímu myšlení. Ani zde nelze
postupovat postaru a přehlížet nové
potřeby vědy a techniky. Obsah kvalifikace se mění
i s nároky na intenzifikaci národního hospodářství.
A k tomu zaměřujeme i nedávno vládou
přijatý program elektronizace našeho školství.
Zvláštní pozornost budeme věnovat přípravě
mládeže pro dělnická povolání.
Výuku v nevyhovujících budovách a
na strojích, které neodpovídají úrovni
osmdesátých let, nelze donekonečna omlouvat
chybějícími kapacitami nebo nedostatkem finančních
prostředků. Požadujeme, aby naše mládež
byla vychovávána pro budoucnost, zvládla
nejpokrokovější techniku a technologii, znala
a uměla využít to nejlepší, co
přináší vědeckotechnický
rozvoj. V tom nám nepomůže mentorování,
ale jedině rozhodnost a velkorysost. Příprava
silných populačních ročníků,
zvláště na středních odborných
učilištích, bude vyžadovat výstavbu
nových i rozšiřování stávajících
objektů.
Společnost potřebuje vysoce kvalifikované
učitele, vychovatele i mistry odborného výcviku.
Kvalitní řízení škol a školských
zařízení založené na jednotných
přístupech, na racionálních zásadách,
oproštěných od formalismu, byrokratismu a povrchního
hodnocení dosahovaných výsledků.
Orientujeme se též na zkvalitňování
práce vysokých škol, na sladování
obsahu a délky studia se současnými i budoucími
potřebami národního hospodářství,
s požadavky na kádrové zdroje urychlení
vědeckotechnického pokroku. Praxe i zde přináší
řadu nových, závažných problémů,
které bude nutno posoudit a zaujmout k nim stanovisko.
Roste význam vysokoškolského vzdělání.
Jde nám o kvalitnější přípravu
odborníků, zejména pro rozhodující
rozvojové oblasti národního hospodářství
- komplexní automatizaci elektronizaci, jadernou energetiku,
materiálové hospodářství a
biotechnologii. Za závažnou otázku považujeme
i lepší využívání získané
vysoko- školské kvalifikace.
Na vzdělaného odborníka budeme klást
stále vyšší požadavky, aby zvládnul
nejmodernější poznatky ve zvoleném oboru.
Politickou vyspělostí by měl obstát
i ve zkouškách současně třídně
rozděleného světa.
Vytváříme podmínky pro uplatnění
mladých talentů, oceňujeme touhu vyniknout,
prosadit se svými schopnostmi, tvořivostí
a pílí. Ministerstvo školství a jednotlivé
vysoké školy se nesmí smiřovat s tím,
že část vysokoškoláků podléhá
průměrnosti, vyhovuje jim stereotyp a povrchnost,
není jim vlastní touha přetvářet
a zdokonalovat to nejlepší, co vzniklo doma i za hranicemi.
Vysoké školy čeká mnoho povinností
při uskutečňování záměrů
připravovaného systému postgraduálního
studia. Za důležité považujeme i rozšiřování
intenzívních a vědecky produktivních
styků se zahraničními vysokými školami,
zejména v Sovětském svazu a ostatních
socialistických zemích.
Ve formování socialisticky myslícího
a jednajícího člověka mají
nezastupitelné místo kultura a umění.
Půjde o to, aby svými socialistickými kvalitami
ještě v širším měřítku
ovlivňovaly společenskou a pracovní aktivitu
lidí, aby přispívaly k jejich občanské
zralosti a morální vyspělosti. Proto je zapotřebí
rozhodněji vystupovat proti přežívající
průměrnosti, podbízivosti a dalším
projevům měšťáckého nevkusu.
V této snaze se chceme opírat o tvůrčí
angažovanost našich umělců a součinnost
s uměleckými svazy.
Uspokojování kulturně politických
potřeb musí být zároveň i těsně
spjato s vytvářením příznivých
podmínek pro uměleckou tvořivost i účelnost
i účelnou seberealizaci ve volném čase.
Proto vystupuje do popředí promyšlené
zprostředkování uměleckých
hodnot a rozvíjení kulturní aktivity všech
věkových a sociálních skupin obyvatel,
zejména pak dospívající mládeže.
Také do této oblasti by se měly důsledněji
promítat požadavky na hospodárné vynakládání
prostředků a jejich sdružování.
Za škodlivé považujeme jak plýtvání,
tak i zanedbávání opodstatněných
nároků.
Další rozvoj místní kultury vyžaduje
spoluodpovědnost orgánů a institucí
za výchovu lidí, spojování sil při
rozšiřování sítě kulturních
zařízení a jejich modernizaci, využití
technických a vědeckých poznatků.
Jen tak mohou kultura a umění ve městech,
obcích a na sídlištích naplňovat
své poslání - napomáhat k překonání
pasivity a spotřebitelského přístupu,
vést člověka k činorodosti a aktivnímu
postoji k životu.
Dobré zdraví - jako základní předpoklad
výkonnosti a spokojenosti - ovlivňuje postavení
člověka na pracovištích, šťastný
život v rodině i jeho vklad do společenského
pokroku. Na zdravotní péči vynakládáme
značné prostředky. Lékaři,
zdravotníci a výzkumníci se těší
vážnosti doma i ve světě. Toto ocenění
však nemůže zakrýt kritický pohled
na existující nedostatky.
Pro další období plánujeme rozšiřování
sítě závodních lékařů,
provádění jednotných preventivních
prohlídek, rozšíření spolupráce
vědeckých, výzkumných a klinických
pracovišť, zvyšování výroby
ve farmaceutickém průmyslu a posilování
dobrého jména našeho lázeňství.
Dbáme na růst lůžkových kapacit
v nemocnicích, zejména v hlavním městě,
kde v osmé a deváté pětiletce dokončíme
novou fakultní nemocnici v Motole s 1400 lůžky.
Pokládáme za nezbytné, aby se komplexní
péče o zdraví promítala do vyšší
kvality životního a pracovního prostředí
a do zdravějšího způsobu života
obyvatel. V osvědčené praxi pravidelného
informování vlády o situaci na tomto úseku
budeme pokračovat a podpoříme úsilí
ministerstva zdravotnictví o rozhodnější
nápravu nedostatků.
Soudružky a soudruzi, naplňování cílů
hospodářské politiky, uspokojování
potřeb lidí v mnohém závisí
na výsledcích činnosti národních
výborů. Od 6. zasedání ÚV KSČ
se na tomto úseku hodně změnilo. Města
a střediskové obce dostaly větší
pravomoci. Jsou kladena přísnější
měřítka na aktivitu poslanců. Také
ve výkonu státní správy jsme zaznamenali
určitý postup k lepšímu.
Zastupitelské sbory, které vzešly z květnových
voleb, mají předpoklady k tomu, aby obstály
ve zkoušce řídících schopností,
v nárocích na energické a promyšlené
rozhodování. Prověrkou jejich organizátorské
způsobilosti bude uskutečňování
volebních programů Národní fronty.