FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY 1984

IV. volební období

134

Vládní návrh

Zákon

ze dne 1984

o některých změnách v nemocenském zabezpečení pracujících

Federální shromáždění Československé socialistické
republiky se usneslo na tomto zákoně:

Čl. I

Zákon č. 88/1968 Sb., o prodloužení mateřské dovolené,
o dávkách v mateřství a o přídavcích na děti z nemocenského
pojištění, ve znění zákona č. 153/1969 Sb., kterým se mění
a doplňuje zákoník práce, zákona č. 99/1972 Sb., o zvýšení
přídavků na děti a výchovného a zákona č. 73/1982 Sb., o změ-
nách zákona o sociálním zabezpečení a předpisů o nemocenském
pojištění, se mění a doplňuje takto:

1. V § 6 odst. 2 písm. c) se za slovo "umělou" vkládají tato
slova: "občanů poskytujících věcná plnění a výkony na zá-
kladě povolení národního výboru".

2. V § 6 odst. 2 se vypouští ustanovení písmene e).
Dosavadní ustanovení písmene f) se označuje jako ustanovení
písmene e).

3. V § 10 odst. 2 se slova "kromě pracovních příjmů nemá jinak
zajištěnu obživu a ani nežije" nahrazují slovem "nežije - li"

4. V § 12 odst. 1 se na konci připojují tato slova: "anebo jiné
osoby".


- 2 -

5. § 18 odst. 2 zní:

"(2) Po skončení povinné školní docházky se dítě
považuje za nezaopatřené, nejdéle však do dosažení
26 let, jestliže

a) se soustavně připravuje na budoucí povolání studiem
anebo předepsaným výcvikem, nebo

b) se nemůže připravovat na budoucí povolání nebo být
zaměstnáno pro nemoc, nebo

c) pro dlouhodobě nepříznivý zdravotní stav je neschopno
se soustavně připravovat na budoucí povolání anebo Je
schopno se na ně připravovat jen za mimořádných podmí-
nek, anebo

d) pro dlouhodobě nepříznivý zdravotní stav je neschopno
vykonávat soustavné zaměstnání nebo výkon takového
zaměstnání by vážně zhoršil jeho zdravotní stav. ".

6. § 19 zní:

§ 19

Přídavky podle tohoto zákona nenáleží na dítě, na kte-
ré náleží výchovné k důchodu nebo kterému se poskytuje
invalidní důchod. ".

7. V § 24 odst. 2 se vypouštějí tato slova: "a že se mu neposky-
tuje invalidní důchod"

8. V § 25 odst. 2 se část věty za středníkem vypouští.

9. § 31 se vypouští.

10. V § 35 se vypouští ustanovení písmene b).

Dosavadní ustanovení písmene c) se označuje jako ustanovení
písmene b).


- 3 -

11. V § 36 odst. 2 se vypouštějí tato slova: "které příjmy
se zahrnují do vlastního příjmu dítěte. ".

Čl. II

Zákon č. 103/1964 Sb., o zabezpečení družstevních rol-
níků v nemoci a o zabezpečení matky a dítěte, ve znění zákona
č. 141/1965 Sb., o některých změnách v sociálním zabezpečení
družstevních rolníků, zákona č. 116/1967 Sb., o některých dal-
ších změnách v sociálním zabezpečení družstevních rolníků, zá-
kona č. 89/1968 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon o sociál-
ním zabezpečení družstevních rolníků a zákon o sociálním zabezpe-
čení, zákona č. 99/1972 Sb., o zvýšení přídavků na děti a výchov-
ného, zákona č. 121/1975 Sb., o sociálním zabezpečení, zákonného
opatření předsednictva Federálního shromáždění č. 8/1982 Sb.,
o zvýšení mateřského příspěvku a o změnách v nemocenském zabezpe-
čení, a zákona č. 148/1983 Sb., o sjednocení sazeb nemocenského,
se mění a doplňuje takto:

1. V § 20 odst. 3 písm. b) se za slovo "umělců" vkládají tato
slova: "občanů poskytujících věcná plnění a výkony na zá-
kladě povolení národního výboru".

2. V § 20 odst. 3 se vypouští ustanovení písmene f).
Dosavadní ustanovení písmene s) se označuje jako ustanovení
písmene f).

3. V § 24 se slova "kromě pracovních příjmů nemá jinak zajištěnu
obživu a ani nežije" nahrazují slovem "nežije-li".

4. V § 26 odst. 1 se na konci připojují tato slova: "anebo jiné
osoby".


- 4 -

5. § 31 odst. 2 zní:

"(2) Po skončení povinné školní docházky se děti uve-
dené v předchozím odstavci považují za nezaopatřená, nej-
déle však do dosažení 26 let, jestliže

a) se soustavná připravují na budoucí povolání studiem
anebo předepsaným výcvikem, nebo

b) se nemohou připravovat na budoucí povolání nebo být
zaměstnány pro nemoc, nebo

c) pro dlouhodobá nepříznivý zdravotní stav jsou neschopny

se soustavně připravovat na budoucí povolání anebo jsou

schopny se na ně připravovat jen za mimořádných podmínek,
anebo

d) pro dlouhodobě nepříznivý zdravotní stav jsou neschopny
vykonávat soustavné zaměstnání nebo výkon takového za-
městnání by vážně zhoršil jejich zdravotní stav, ",

6. § 32 včetně nadpisu znít

"§ 32
Vyloučení nároku

Přídavky na děti se neposkytují na děti družstevníka,
na něž náleží výchovné k důchodu nebo kterým se poskytuje
invalidní důchod. ".

7, V § 34 odst. 2 se vypouštějí tato slova: "a že se mu neposky-
tuje invalidní důchod".

8, V § 37 odst. 3 se vypouští druhá věta*


- 5 -

9. § 37 se doplňuje odstavcem 4, který zní:

"(4) Ochranná lhůta zaniká ode dne vzniku nároku
z nemocenského pojištění, popř. zabezpečení podle
jiných předpisů nebo ode dne, od něhož se poskytuje
starobní nebo invalidní důchod. ".

10. V § l42a se vypouští ustanovení písmene b).

Dosavadní ustanovení písmene c) se označuje jako
ustanovení písmene b).

Čl. III
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. září 1984.


- 6 -
Důvodová zpráva

Dokument o dalším rozvoji čs. výchovně vzdělávací
soustavy, schválený předsednictvem ÚV KSČ a usneseními vlády
ČSSR a vládami republik v roce 1976, stanovil zásady přestavby
základního a středního školství. Těmito zásadami bylo stano-
veno, aby v rámci přípravy dělnického dorostu bylo ve stále
většin: rozsahu umožněno získání úplného středního vzdělání
ve středních odborných učilištích a uloženo funkčně i obsaho-
vě sbližovat všechny formy středního vzdělání tak, aby všichni
absolventi měli stejnou možnost získat další vzdělání.

Z těchto zásad vychází zákon o soustavě základních a
středních škol (školský zákon), podle něhož už od 1. září 1984
nebudou uzavírány učební poměry a žáci středních odborných
učilišť budou mít stejné právní postavení jako žáci ostatních
středních škol. Tuto skutečnost je třeba promítnout do podmí-
nek výplaty přídavků na děti z nemocenského pojištění pracov-
níků a ze zabezpečení družstevních rolníků v nemoci a zabezpe-
čení matky a dítěte. Těžiště navrhované úpravy v oblasti ne-
mocenského zabezpečení pracujících spočívá proto v realizaci
uvedených změn a dále ve zrušení hranice příjmu rozhodného
pro výplatu některých dávek na děti,

K jednotlivým ustanovením

V souvislosti s novou úpravou zabezpečení v nemoci a
zabezpečení matky a dítěte občanů poskytujících služby na
základě povolení národního výboru, se do výčtu dob hodnoce-
ných pro splnění podmínky pro peněžitou pomoc v mateřství
doplňuje i doba této činnosti (čl. I bod 1, čl. II bod l).


- 7 -

Návrhem zákona se upravuje i započet dob rozhodných
pro vznik nároku na peněžitou pomoc v mateřství. Podle
vyhlášky Ústřední rady odborů č. 165/1979 Sb., o nemocenském
pojištění některých pracovníků a o poskytování dávek nemo-
cenského pojištění občanům ve zvláštních případech, je sta-
novena účast na nemocenském pojištění všem žákyním středních
škol. Novelou této vyhlášky vyhláškou č. 155/1983 Sb. je od
1. 9. 1984 upravena nově účast na nemocenském pojištění žáků
středních škol.

S ohledem na nový školský zákon vzniká účast na nemocen-
ském pojištění ukončením základní školy, t. j. v době, kdy trvá
ještě povinná školní docházka. Dosavadní úprava, podle níž se
do doby 270 dnů započítává doba, kdy žena "studovala po skon-
čení povinné školní docházky", je uvedenými novějšími úpravami
překonána, a proto se podle návrhu bude hodnotit jako doba
účasti na nemocenském pojištění (čl. I bod 2, čl. II bod 2).

Předloženým návrhem se dále sjednocuje vymezení pojmu
"osamělá pracovnice" pro účely peněžité pomoci v mateřství a
mateřského příspěvku tím, že se pro účely peněžité pomoci
v mateřství nebude nadále zkoumat, zda kromě pracovních příjmů
nemá žena jinak zajištěnu obživu (zkoumání této podmínky je
obtížně zjistitelné) a umožňuje se přerušení poskytování peně-
žité pomoci v mateřství z důvodu závažného dlouhodobého onemoc-
nění matky i tehdy, jestliže dítě musí být z tohoto důvodu
v péči jiné osoby (čl. I bod 3 a 4, čl. II bod 3 a k).

Podle dosavadní úpravy se vyplácí přídavky na děti po
skončení povinné školní docházky, při splnění ostatních pod-
mínek, jen jestliže hrubý příjem dítěte nepřesáhne v měsíci
780 Kčs. Do hrubého vlastního příjmu dítěte se započítává mzda,
odměna, náhrada mzdy a jiné opakující se příjmy náležející


- 8 -

dítěti, avšak vylučuje se stipendium, a to bez ohledu na
jeho výši. Tím dochází k určitému znevýhodnění mládeže při-
pravující se na dělnická povolání, protože sledování vlast-
ního příjmu dítěte má v podstatě praktický význam Jen u této
skupiny mládeže. S připravovanou změnou v právním postavení
žáků středních učilišť by se tato disproporce ještě zvětšila.

Aby se zamezilo takovému nežádoucímu důsledku, který
by nebyl v souladu se záměry školské přestavby, navrhuje se
zrušit hranici příjmu rozhodnou pro přiznání přídavků na dě-
ti (či. I bod 5, čl, II bod 5), Přídavky se tak budou posky-
tovat na nezaopatřené děti po dobu soustavné přípravy dítěte
na budoucí povolání nebo pokud se dítě nemůže na toto povolá-
ní připravovat ze zdravotních důvodů bez ohledu na výši jeho
příjmu. Za soustavnou přípravu dítěte na budoucí povolání,
kterou vymezují prováděcí předpisy se přitom považuje zejmé-
na příprava v pracovním poměru, studium na školách, s výjim-
kou studia externího, dálkového, večerního apod.

Vedle zrušení uvedené hranice se návrhem upřesňují pod-
mínky poskytování přídavků na děti po skončení povinné škol-
ní docházky, jestliže se dítě nemůže připravovat na budoucí
povolání vzhledem ke svému zdravotnímu stavu. Shodně jsou sta-
noveny podmínky pro poskytování výchovného k důchodům ze so-
ciálního zabezpečení a sirotčího důchodu,

V návaznosti na zrušení hranice vlastního příjmu dítěte
je třeba řešit souběh nároků na přídavky na děti a invalidní
důchod, Aby z prostředků sociálního zabezpečení nedocházelo
k dvojímu plnění při téže sociální situaci, nebudou se přídav-
ky na děti poskytovat na dítě, na které bude náležet invalidní
důchod (čl. I bod 6 a 7, čl. II bod 6 a 7).


- 9 -

Z úpravy zrušení hranice vlastního příjmu dítěte roz-
hodného pro výplatu přídavků na dšti vyplývají změny zmocňo-
vacích ustanovení (čl. I bod 9 až 11, čl. II bod 8), popř,
změny dalších ustanovení, kde Je třeba provést úpravu dosa-
vadního znění (čl. I bod 8).

Navrhovanou úpravou týkající se ochranné lhůty se sjed-
nocují podmínky pro její zánik u pracovníků v pracovním pomě-
ru a členů jednotných zemědělských družstev a současně se
zjednoduší administrativní agenda úřadů důchodového zabezpeče-
ní v případech, kdy by po přiznání nemocenského bylo třeba
zastavovat výplatu starobního důchodu.

Další změny znamenají upřesnění dosavadní úpravy, zejmé-
na s ohledem na nový školský zákon.

Finanční dopad

Navrhovaná úprava si vyžádá zvýšení nákladů zhruba
o 66 miliónů Kčs ročně (z toho v ČSR 43 mil. Kčs a v SSR 23 mil.
Kčs). Pokud jde o zdroje úhrady navržených opatření, je nutno
v roce 1984 volit formu pokrytí z úspor prostředků, ať již
v oblasti výdajů na sociální zabezpečení nebo celkových úspor
státních rozpočtů republik a přihlédnout k tomu případně při
finančním vypořádání za rok 1984.


- 10 -

Pokud jde o administrativní náročnost, přinese
navrhovaná úprava značné zjednodušení, zejména pokud jde
o zrušení hranice příjmu rozhodného pro výplatu přídavků
na děti Odpadne každoměsíční sledování těchto příjmů a
podávání hlášení příslušným orgánům vyplácejícím tyto dáv-
ky.

V Praze dne 3. května 1984

o0134_01.jpg o0134_02.jpg

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP