FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY
IV. volební období
123
Vládní návrh
ZÁKON
ze dne ................,
kterým se mění a doplňuje zákon č. 135/1961 Sb.,
o pozemních komunikacích /silniční zákon/
Federální shromáždění Československé socialistické
republiky se usneslo na tomto zákoně:
Čl. I
Zákon č. 135/1961 Sb., o pozemních komunikacích
/silniční zákon/ se mění a doplňuje takte:
1. § 1 odst. 1 věta druhá zní:
"Pozemní komunikace jsou budovány, rekonstruovány,
spravovány a udržovány v souladu se zásadami státní do-
pravní politiky, s koncepcí rozvoje dopravní soustavy
a s ohledem na ochranu životního prostředí. "
2. § 2 odst. 1 zní:
/1/ Výstavba a přestavba pozemních komunikací se
provádí na základě národohospodářských plánů. Výstavbu
apřestavba dálnic, silnic a místních komunikací plánují
- 2 -
silniční správní orgány, výstavbu a přestavbu účelových
komunikací plánují organizace, které je mají ve správě. "
3. V § 2 odst. 2 se slova "územních plánů rajónů a
sídlišť" nahrazují slovy "územně plánovací doku-
mentace".
4. § 3 včetně nadpisu zní:
"§ 3
Silniční správní orgány
/1/ Státní správu ve věcech pozemních komunikací
vykonávají silniční správní orgány, kterými jsou fede-
rální ministerstvo dopravy, ústřední orgány státní sprá-
vy ve věcech dopravy republik a národní výbory všech
stupňů1/.
/2/ Federálnímu ministerstvu dopravy přísluší vý-
kon státní správy ve věcech dálnic.
/3/ Ústředním orgánům státní správy ve věcech do-
pravy republik přísluší
a/ stanovit hlavní směry silniční politiky a rozvoje
silničního hospodářství včetně organizační struk-
tury a řízení,
1/ Zákon č. 69/1967 Sb., o národních výborech, ve znění
vyhlášeném pod č. 31/1983 Sb. pro Českou socialistic-
kou republiku a pod č. 35/1983 Sb. pro Slovenskou
socialistickou republiku. Zákon č. 111/1967 Sb., o
hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon Slovenské národní rady č. 43/1968 Sb., o hlav-
ním městě Slovenska Bratislavě, ve znění pozdějších
předpisů.
- 3 -
b/ zabezpečovat stavebně technické vybavení silniční
sítě podle potřeb silniční dopravy a obrany státu,
c/ rozhodovat o zařazení nově budovaných silnic do
silniční sítě, o jejich přeřazování, popřípadě vy-
řazování z této sítě, Jakož i o přeřazování míst-
ních komunikací a účelových komunikací do této
sítě,
d/ určovat třídy jednotlivým silničním tahům,
e/ zřizovat a vést ústřední evidenci silnic,
f/ zajišťovat podklady nezbytné pro povolování mezi-
krajových přeprav předmětů a vozidel o celkové
hmotnosti vyšší než 60 tun, zejména navrhovat
krajským národním výborům vhodné trasy pro tyto
přepravy; trasy, které přesahují území České socia-
listické republiky nebo Slovenské socialistické
republiky navrhovat vždy ve vzájemné spolupráci
obou ústředních orgánů státní správy ve věcech do-
pravy republik.
/4/ Krajským národním výborům přísluší
a/ povolovat přepravu zvlášť těžkých nebo rozměrných
předmětů a vozidel, pokud trasa přepravy přesahuje
územní obvod jednoho okresu nebo kraje,
b/ povolovat uzavírky a zřizovat objížďky na silnicích
I. třídy,
c/ rozhodovat o připojení silnic, místních komunikací
a účelových komunikací na silnice I. třídy, o úpra-
vách nebo zrušení těchto připojení, jakož i o zří-
zení nebo zrušení sjezdů ze silnic I. třídy na sou-
sední nemovitosti.
- 4 -
/5/ Okresním národním výborům přísluší výkon státní
správy ve věcech silnic ve všech případech, pokud z us-
tanovení zákona nevyplývá jinak.
/6/Místním národním výborům přísluší výkon státní
správy ve věcech místních komunikací a účelových komuni-
kací. "
5. Za § 3. se vkládají § 3a, 3b, 3c a 3d, které včetně
nadpisů zní:
"§ 3a
Speciální stavební úřady
/1/ Působnost speciálního stavebního úřadu pro
dálnice vykonává federální ministerstvo dopravy.
/2/ Působnost speciální stavebního úřadu pro sil-
nice, místní komunikace a účelové komunikace vykonávají
okresní národní výbory.
§ 3b
Připojování pozemních komunikací
/1/ O připojování pozemních komunikací, zřizování
sjezdů ze silnice nebo místní komunikace na sousední
nemovitosti, o úpravách nebo zrušení připojení pozemních
komunikací a sjezdů ze silnice nebo místní komunikace
na sousední nemovitosti rozhoduje s ohledem na ochranu
dotčené pozemní komunikace a na bezpečnost provozu na
ní příslušný silniční správní orgán.
2/ § 120 zákona č. 50/1975 Sb., o územním plánování
a stavebním řádu /stavební zákon/
- 5 -
/2/ Na rozhodování podle odstavce 1 se nevztahují
obecné předpisy o správním řízení.
§ 3c
Státní odborný dozor
/1/ Státní odborný dozor nad pozemními komunikacemi
vykonávají
a/ nad dálnicemi federální ministerstvo dopravy,
b/ nad silnicemi krajské národní výbory a okresní ná-
rodní výbory,
c/ nad místními komunikacemi a účelovými komunikacemi
místní národní výbory.
/2/ Orgány státního odborného dozoru dbají na za-
jištění ochrany pozemních komunikací a dozírají, zda jsou
dodržovány povinnosti a podmínky pro užívání pozemních
komunikací stanovené tímto zákonem, předpisy vydanými k
jeho provedení, jakož i opatření silničních správních
orgánů.
/3/ Zjistí-li orgán státního odborného dozoru záva-
du, vyzve organizaci, popřípadě podle povahy věci přímo
pracovníka, odpovědného za dodržování stanovených povin-
ností, aby zjednali nápravu; při výkonu dozoru může dávat
příkazy a zákazy, jakož i činit vhodná zatímní opatření
k odstranění závad.
/4/ Nebude-li zjednána náprava, vydá orgán státního
odborného dozoru rozhodnutí, v němž nařídí zjednání ná-
pravy, popřípadě i zastavení nezákonně prováděných Čin-
ností.
- 6 -
/5/ Pracovníci pověření výkonem státního odborného
dozoru jsou povinni vést uživatele k ochraně pozemních
komunikací a zachování pořádku na nich. Jsou oprávněni
zjišťovat totožnost osob, jejichž jednání ohrožuje po-
zemní komunikaci nebo převoz na ní. Jsou povinni se pro-
kázat kontrolním odznakem a služebním průkazem. Při vý-
konu své funkce využívají zkušenosti a iniciativy pracu-
jících, spolupracují s kontrolními orgány a s orgány
společenských organizací, zejména Revolučního odborové-
ho hnutí.
/6/ Dohled na výkon státního odborného dozoru nad
silnicemi, místními komunikacemi a účelovými komunika-
cemi přísluší ústředním orgánům státní správy ve věcech
dopravy republik / vrchní státní odborný dozor /.
§ 3d
Správa národního majetku
/1/ Ke správě pozemních komunikací jsou příslušné
a/ jde-li o dálnice, organizace k tomuto účelu zří-
zené federálním ministerstvem dopravy a jím řízená,
b/ jde-li o silnice, okresní národní výbory, popří-
padě organizace k tomuto účelu jimi zřízené,
c/ jde-li o místní komunikace, místní národní výbory,
popřípadě organizace jimi k tomuto účelu zřízené,
d/ jde-li o účelové komunikace, organizace, jimž zcela
nebo převážně slouží.
/2/ Státní socialistické organizace a národní výbo-
ry, které jsou příslušné ke správě pozemních komunikací
podle odstavce 1 / dále jen"správci komunikacím"/, jsou
povinny tento národní majetek udržovat ve stavu odpoví-
dajícím účelu k němuž byl určen, a plnit povinnosti
- 7 -
stanovené předpisy o správě národního majetku. To platí
obdobně i pro jiné socialistické organizace než státní,
které mají účelové komunikace ve vlastnictví nebo v trva-
lém užívání. "
6. Nadpis druhé části zní:
"DÁLNICE, SILNICE A MÍSTNÍ KOMUNIKACE".
7. Nadpis oddílu 1 zní:
"Užívání a ochrana dálnic, silnic a místních
komunikací".
8. § 4 včetně nadpisu zní:
"§ 4
Dálnice
Dálnice jsou budovány jako komunikace směrově roz-
dělené s mimoúrovňovým křížením se všemi ostatními komu-
nikacemi. "
9. Za § 4 se vkládají § 4a a 4b, které včetně nadpisů
zní:
"§ 4a
Silnice
/1/ Silnice, včetně průjezdních úseků v městech
a obcích, jsou komunikace zařazené do silniční sítě.
Do silniční sítě náleží, též pozemní komunikace mimo úze-
mí zastavěné nebo určené k souvislému zastavění, které
spojují železniční stanice, letiště pro pravidelnou
veřejnou dopravu a veřejné přístavy s dálnicemi a
- 8 -
silnicemi, pokud jako účelové komunikace neslouží pře-
vážně provozu nebo správě těchto zařízení.
/2/ Účelné uspořádání silniční sítě se zajišťuje
výstavbou nových silnic nebo zařazením místních komuni-
kací, popřípadě účelových komunikací do silniční sítě.
Silnice, kterých není třeba k účelnému uspořádání silnič-
ní sítě, mohou být z této sítě vyřazeny a zařazeny do
sítě místních komunikací nebo převedeny mezi účelové ko-
munikace, a nebo zrušeny.
§ 4b
Místní komunikace
/1/ Místními komunikacemi jsou obecně přístupné
a užívané ulice, cesty a prostranství, které slouží míst-
ní dopravě a jsou zařazeny do sítě místních komunikací.
/2/ Sítě místních komunikací se budují a udržují
v souladu s územně plánovací dokumentací tak, aby usnad-
ňovaly osídlení a vyhovovaly potřebám místní dopravy,
popřípadě dopravy zemědělské, a vyžadují-li to obecné
zájmy, též potřebám dálkové dopravy a potřebám obrany
státu. "
10. Nadpis § 5 zní:
"Součásti dálnic, silnic a místních komunikací".
11. V § 5 se slova "silnic" nahrazují slovy "dálnic,
silnic a místních komunikací".
12. § 6 včetně nadpisu zní:
- 9 -
"§ 6
Obecné užívání
Provoz na pozemních komunikacích upravují zvláštní
předpisy; v jejich mezích smí každý užívat dálnic, sil-
nic a místních komunikací obvyklým způsobem k účelům,
ke kterým jsou určeny /obecné užívání/. Uživatel se musí
přizpůsobit stavebnímu stavu a dopravně-technickému sta-
vu dotčené komunikace; nesmí ji poškozovat nebo znečiš-
ťovat. "
13. § 7 včetně nadpisu zní:
"§ 7
Uzavírky a objížďky
Provoz na dálnicích, silnicích a místních komunika-
cích může být částečně něco úplně uzavřen, popřípadě mů-
že být nařízena objížďka, vyžadují-li to nezbytně obecné
zájmy, zejména zájmy bezpečnosti dopravy nebo zájmy stav-
by, údržby nebo ochrany dálnice, silnice nebo místní ko-
munikace. C uzavírce a objížďce rozhoduje příslušný sil-
niční správní orgán v dohodě s dopravním inspektorátem 3/.
Uživatelé dálnice, silnice nebo místní komunikace nemají
nárok na náhradu případných vyšších nákladů, jež jim
vzniknou v důsledku uzavírky, nebo objížďky, příslušný
silniční správní orgán je však povinen pečovat, aby uza-
vírka byla vždy omezena na pokud možno nejkratší dobu a
aby objížďka byla řádně technicky zabezpečena a byla co
nejvýhodnější. "
3/ § 1 až 4 vládního nařízení č. 54/1953 Sb., o provozu
na silnicích
- 10 -
14. § 8 včetně nadpisu zní:
"§ 8
Zvláštní užívání
/1/ K užívání dálnic, silnic a místních komunikací
jiným než obvyklým způsobem nebo k jiným účelům než pro
které jsou určeny /zvláštní užívání/, je třeba povolení
příslušného silničního správního orgánu vydaného v doho-
dě s dopravním inspektorátem; silniční správní orgán
může v povolení stanovit podmínky zvláštního užívání a
pro jejich nesplnění nebo v obecném zájmu může udělené
povolení zrušit. Povolení není třeba pro vozidla ozbro-
jených sil a ozbrojených sborů.
/2/ Povolení ke zvláštnímu užívání dálnice, silnice
a místní komunikace nezbavuje uživatele povinnosti k ná-
hradě podle ustanovení § 9 odst. 5 až 8. "
15. § 9 včetně nadpisu zni:
"§ 9
Zabezpečení sjízdnosti a schůdnosti
/1/ Závady ve sjízdnosti dálnic, silnic a místních
komunikací jsou bez průtahů povinni odstraňovat jejich
správci.
/2/ Závady ve schůdnosti přechodů pro chodce na
místních komunikacích a průjezdních úsecích silnic měs-
ty a obcemi, jakož i závady ve schůdnosti místních komu-
nikací určených výhradně pro chodce, jsou povinni odstraňovat
4/ § 1 až 4 vládního nařízení č. 54/1953 Sb., o provozu
na silnicích
- 11 -
správci místních komunikací. Závady ve schůdnosti chod-
níků přilehlých k nemovitosti, která se nachází v zasta-
věném území a hraničí se silnicí nebo místní komunikací,
jsou povinni bez průtahů odstraňovat vlastníci, správci
nebo uživatelé nemovitostí, pokud tyto závady vznikly
znečištěním, náledím nebo sněhem.
/3/ Rozsah povinností uvedených v odstavci 2 upra-
vují s přihlédnutím k místním poměrům národní výbory svý-
mi obecně závaznými nařízeními5/.
/4/ K odstraňování závad ve sjízdnosti, popřípadě
schůdnosti lze používat chemických posypových materiálů
v souladu se zvláštními předpisy a jen tam, kde je to
nezbytně nutné. Způsob a rozsah jejich použití stanoví
prováděcí předpis.
/5/ Při znečištění dálnice, silnice nebo místní
komunikace, které způsobí nebo může způsobit závadu ve
sjízdnosti, je povinen ten, kdo znečištění způsobil, je
bez průtahů odstranit a uvést komunikaci do původního
stavu; nestane - li se tak, je povinen uhradit správci ko-
munikace náklady spojené s odstraněním znečištění a
s uvedením komunikace do původního stavu.
/6/ Při poškození dálnice, silnice nebo místní
komunikace, které způsobí nebo může způsobit závadu
ve sjízdnosti, je povinen ten, kdo poškození způsobil,
uhradit správci komunikace náklady spojené s odstraněním
poškození a s uvedením komunikace do původního stavu,
pokud se nedohodne se správcem komunikace, že poškození
odstraní sám.
5/ Čl. 94 Ústavy Československé socialistické republiky,
č. 100/1960 Sb.
- 12 -
/7/ Ustanovení odstavců 5 a 6 platí i při poškození
nebo znečištění, které způsobí nebo může způsobit závadu
ve schůdnosti přechodů pro chodce na místních komunika-
cích a průjezdních úsecích silnic městy a obcemi, míst-
ních komunikací určených výhradně pro chodce a chodníků.
/8/ Dojde-li ke sporu o náhradě nákladů podle odstav-
ců 5 a 6, rozhodne o nich příslušný silniční správní
orgán.
/9/ O úhradě nákladů spojených s odstraněním poško-
zení nebo znečištění pozemních komunikací způsobených
vozidly ozbrojených sil a ozbrojených sborů, platí zvlášť-
ní úprava.
16. Za § 9 se vkládá § 9a, který včetně nadpisu zní:
w§ 9a
Odpovědnost za škodu vzniklou uživatelům
dálnic, silnic a místních komunikací
/1/ Uživatelé dálnic, silnic nebo místních komuni-
kací nemají nárok na náhradu škody, která jim vznikla
ze stavebního stavu nebo dopravně-technického stavu dál-
nic, silnic nebo místních komunikací.
/2/ Správci dálnic, silnic a místních komunikací
však odpovídají za škody, vzniklé uživatelům těchto ko-
munikací, jejichž příčinou byly závady ve sjízdnosti,
ledaže prokáží, že nebylo v mezích možností tyto závady
odstranit ani na ně předepsaným způsobem upozornit.
/3/ Správci místních komunikací odpovídají za ško-
dy jejichž příčinou byly závady ve schůdnosti na přecho-
dech pro chodce na místních komunikacích a průjezdních
- 13 -
úsecích silnic městy a obcemi; místních komunikací urče-
ných výhradně pro chodce a chodnících, ledaže prokáží, že
nebylo v mezích možností tyto závady odstranit ani na ně
předepsaným způsobem upozornit.
/4/ Vlastníci, správci nebo uživatelé nemovitostí,
které v zastavěném území hraničí se silnicí nebo místní
komunikací, odpovídají za škody jejichž příčinou byly zá-
vady ve schůdnosti na přilehlých chodnících, které vznik.
ly znečištěním, náledím nebo sněhem a nebyly bez průtahů
odstraněny. "
17. § 10 včetně nadpisu zní:
"§ 10
Ochrana dálnic, silnic a místních komunikací
/1/ Nikdo nesmí svojí činností ohrožovat dálnici,
silnici nebo místní komunikaci a provoz na nich, ani ztě-
žovat jejich údržbu. Pro odvrácení takového ohrožení ulo-
ží příslušný silniční správní orgán v dohodě se zúčastně-
nými orgány nezbytná opatření; přitom může být též roz-
hodnuto po předchozím upozornění toho, kdo ohrožení vy-
volal, že potřebná opatření budou provedena na jeho ná-
klad.
/2/ Vlastníci, správci nebo uživatelé nemovitostí
v sousedství dálnice, silnice nebo místní komunikace
musí dovolit, aby příslušný silniční správní orgán učinil
na jejich pozemcích potřebná opatření k zabránění sesu-
vu skal a půdy, pádu kamení a stromů a k umožnění odto-
ku vody, vznikne-li toto nebezpečí výstavbou nebo pro-
vozem dálnice, silnice nebo místní komunikace, a nebo
přírodními vlivy; vznikne-li však toto nebezpečí
- 14 -
s jednáni vlastníků, správců nebo uživatelů sousedních
nemovitostí, jsou povinni učinit na dotčených pozemcích
potřebná opatření vlastním nákladem'. "
18. § 11 odst. 1 zní:
/1/ K ochraně dálnic, silnic a místních komuni-
kací a provozu na nich mimo území zastavěné nebo určené
k souvislému zastavění slouží silniční ochranná pásma.
Pro jednotlivé druhy a kategorie těchto komunikací sta-
noví šíři ochranných pásem prováděcí předpis, a to u dál-
nic a silnic vyšších tříd v rozsahu 50 až 100 metrů od
osy přilehlého jízdního pásu, u silnic nižších tříd a
místních komunikací 15 až 25 metrů od osy vozovky. Sil-
niční ochranné pásmo pro nově budované nebo rekonstruo-
vané dálnice, silnice a místní komunikace vzniká dnem
právní moci územního rozhodnuti. "
19. V § 11 odst. 2 a 3 se slovo "silnice11 nahrazují slo-
vy "dálnice, silnice nebo místní komunikace", slo-
va "okresní národní výbor" se nahrazují slovy
"příslušný silniční správní orgán" a slova "vlast-
ník /uživatel/ nemovitostí" se nahrazují slovy
"vlastník, správce nebo uživatel nemovitostí".
20. Nadpis § 12 zní:
Ochrana výstavby dálnic, silnic a místních komu-
nikací".
21. V § 12 se slovo "silnice" nahrazuje slovy "dálnice;
silnice a místní komunikace", slova "stanovením
stavební uzávěry v šíři silničních ochranných
- 15 -
pásem /§ 11 odst. 1/" se nahrazují slovy "územním
rozhodnutím", slova "rozhodnutí o přípustnosti
stavby" se nahrazují slovy "stavební povolení" a
slova "o stavebním řádu" se nahrazují slovy "o územ-
ním plánování a stavebním řádu".
22. V § 13 se slovo "silnic" nahrazuje slovy "dálnic,
silnic a místních komunikací", slova "organizace
silničního hospodářství" se nahrazují slovy "správ-
ce komunikace" a slova "okresní národní výbor" se
nahrazují slovy "příslušný silniční správní orgán";
slova "a umistňování nadzemních a podzemních vedení
všeho druhu" se vypouštějí.
23. § 14 včetně nadpisu zní:
"§ 14
Silniční zeleň
Silniční správní orgány dbají, aby byla na silnič-
ních pomocných pozemcích, popřípadě na jiných vhodných
pozemcích tvořících součást dálnic, silnic a místních
komunikací /svahy náspů, odpočívky a podpobně/, přiměře-
ně k místním podmínkám, pěstována vhodná silniční ze-
leň; přitom je třeba, aby nebyla ohrožována bezpečnost
silničního provozu nebo neúměrně ztěžováno použití
těchto pozemků k účelům správy dálnic, silnic nebo
místních komunikací nebo k obhospodařování sousedních
pozemků. "
24. V § 15 se slova "národních výborů a organizací sil-
ničního hospodářství" nahrazují slovy "příslušných
- 16 -
silničních správních orgánů a správců komunikací"
a slovo "silnice" se nahrazuje slovy "dálnice,
silnice a místní komunikace".
25. Nadpis oddílu 2 zní:
"Stavba dálnic, silnic a místních komunikací
a jejich styk s okolím".
26. § 16 včetně nadpisu zní:
"§ 16
Povolování staveb
K zahájení stavby dálnice, silnice nebo místní komu-
nikace a k jejich změnám je třeba stavební povolení, kte-
ré vydává speciální stavební úřad podle zvláštních před-
pisů6/. Při vydání stavebního povolení je nutno zabezpečit
ochranu zemědělského půdního fondu / zejména orné půdy /,
lesního fondu, nerostného bohatství, životního prostředí,
jakož i ochranu ostatních obecných zájmů, pokud budou
stavbou dotčeny. "
27. V § 17 se slovo "silnic" nahrazuje slovy "dálnic,
silnic a místních komunikací" a slova " o staveb-
ním řádu" se nahrazují slovy "o územním plánování
a stavebním řádu".
6/ § 120 odst. 2 zákona č. 50/1976 Sb., o územním
plánování a stavebním řádu / stavební zákon/
- 17 -
28. § 18 včetně nadpisu zní:
"§ 18
Styk s jinými komunikacemi, vedeními všeho druhu,
vodami, vodohospodářskými a jinými díly a s úze-
mím, v němž jsou dobývány nerosty
/1/ Je-li to z technických důvodů nutné nebo žádá-li
to obecný zájem může dálnice, silnice a místní komunika-
ce křížit jiné komunikace, vody, vodohospodářská a jiná
díla, jakož i území, v němž jsou dobývány nerosty, nebo
se jich jinak dotknout a nebo mohou být jimi křížena
nebo jinak dotčena, a to způsobem přiměřeným potřebám
národního hospodářství a místním poměrům tak, aby byly
co nejméně dotčeny zájmy zúčastněných organizací /orgánů/,
/2/ Nová křížení silnic a místních komunikací s drá-
hami se zřizují zásadně mimo úroveň kolejí; výjimky po-
voluje příslušný silniční správní orgán v dohodě s do-
pravním inspektorátem a se souhlasem federálního mini-
sterstva, dopravy. Dosavadní křížení v úrovni kolejí musí
být postupně podle plánu nahrazováno kříženími mimo-
úrovňovými.
/3/ Elektrická, telekomunikační, vodovodní, kanali-
zační a jiná vedení, zařízení pro rozvod tepla a topných
plynů /dále jen "vedení"/, pokud nejsou zřizována pro
potřeby dálnic, silnic nebo místních komunikací, nesmě- __
jí být umísťována v jejich tělese a na silničních pomoc-
ných pozemcích, kromě případů dále uvedených.
/4/ Při výstavbě nových sídlišť a při ucelené pře-
stavbě stávající zástavby je bez souhlasu příslušného
silničního správního orgánu dovoleno umísťovat vedení
v chodnících a v přilehlých zelených pásech v kabelových
kanálech, kolektorech a štolách; kanalizační vedení