Federální shromáždění Československé socialistické republiky 1982

IV. volební období

56

Vládní návrh

Zákon

ze dne 1982,

kterým se mění a doplňuje občanský soudní řád

Federální shromáždění Československé socia-
listické republiky se usneslo na tomto zákoně:

Čl. I

Občanský soudní řád č. 99/1963 Sb. ve znění
zákona č. 36/1967 Sb., zákona č. 158/1969 Sb., zá-
kona č. 49/1973 Sb. a zákona č. 20/1975 Sb. se mění
a doplňuje takto:

1. V § 35

se na konci odstavce 1 připojuje tato věta:
"Návrh na zahájení řízení může podat i v případě,
kde by jinak muselo předcházet rozhodčí nebo smír-
čí řízení. ",
dosavadní odstavec 3 se označuje jako odstavec 2,

odstavec 3 zní:

"(3) Prokurátor vystupuje jako strážce socia-
listické zákonnosti V občanském soudním řízení,
které bylo zahájeno k jeho návrhu nebo do kterého
vstoupil podle odstavce 1, nebo které bylo zahá-
jeno k jeho návrhu podle jiného zákonného usta-
novení, *) ač není účastníkem právního vztahu, kte-
rý je předmětem řízení. ".

2. V § 36
odstavec 2 zní:

"(2) Senát jedná a rozhoduje
a) ve věcech pracovních,

b) ve věcech rodinných,

c) ve věcech ochrany osobnosti podle ustanovení
§ 11 a násl. občanského zákoníku a o návrzích

*) § 457 odst. 2 a 3 občanského zákoníku, § 62 zákona o rodině, § 213 odst. 2 zákoníku práce, § 129 odst. 2 zá-
kona č. 84/1972 Sb., o objevech, vynálezech, zlepšovacích návrzích a průmyslových vzorech, § 87 odst. 2 zá-
kona č. 122/1975 Sb., o zemědělském družstevnictví.


2

na opravu nepravdivých údajů podle ustanovení
§ 20 zákona č. 81/1966 Sb., o periodickém tisku
a o ostatních hromadných informačních pro-
středcích,

d) o návrzích prokurátora, aby plnění z neplat-
ného právního úkonu připadlo státu podle usta-
novení § 457 odst. 2 a 3 občanského zákoníku,

e) o návrzích na náhradu škody podle zákona
č. 58/1969 Sb., o odpovědnosti za škodu způso-
benou rozhodnutím orgánu státu nebo jeho
nesprávným postupem,

f) v jiných věcech, kde to stanoví zákon. ",

za odstavec 2 se vkládá nový odstavec 3, který zní:

"(3) Předseda senátu jedná a rozhoduje jako
jediný soudce (samosoudce) o ostatních věcech
vyplývajících z občanskoprávních vztahů a vztahů
družstevních, a v dalších věcech, které projedná-
vají soudy. Stanoví-li to zákon, jedná a rozhoduje
jako samosoudce i ve věcech uvedených v odstav-
ci 2. ",

dosavadní odstavec 3 se označuje jako odstavec 4
a na jeho konci se připojuje tato věta:
"Předsedovi senátu (jinému soudci z povolání) pří-
sluší ve všech těchto případech práva, která jsou
vyhrazena senátu. ",
dosavadní odstavec 4 se označuje jako odstavec 5.

3. V § 57 odst. 2 věta druhá zní:
"Připadne-li konec lhůty na sobotu, neděli nebo
svátek, je posledním dnem lhůty nejblíže následu-
jící pracovní den. ".

4. V § 82
odstavec 2 zní:

,. (2) Předcházelo-li řízení u soudu řízení u roz-
hodčí komise, smírčí komise nebo smírčího orgánu,
je řízení u soudu zahájeno také dnem, kdy postou-
pená věc došla soudu. ",
za odstavec 2 vkládá se nový odstavec 3, který zní:

"(3) Právní účinky spojené s podáním návrhu
na zahájení řízení jsou zachovány i tehdy, byl-li
návrh podán u hospodářské arbitráže a ta jej po-
stoupila soudu. ".

5. § 88 písm. g) zní:

,, g) v jehož obvodu má sídlo rozhodci komise, smír-
čí komise nebo smírčí orgán, mělo-li před říze-
ním u soudu předcházet řízení u tohoto or-
gánu; ".

6. V § 142 se na konci odstavce 1 připojuje tato
věta:

"V řízení zahájeném k návrhu prokurátora na po-
pření otcovství podle § 62 zákona o rodině a k ná-
vrhu prokurátora, aby plnění z neplatného práv-
ního úkonu připadlo státu podle ustanovení § 457
odst. 2 a 3 občanského zákoníku, přizná soud od-
půrci náhradu těchto nákladů proti státu. ".

7. V § 165 odst. 3, § 266 odst. 1 a § 290 odst. 2
větě první se slovo,, senát" nahrazuje slovy "před-
seda senátu".


3

8. V § 172
odstavec 1 zní:

"(1) Předseda senátu může i bez výslovné žá-
dosti navrhovatele a bez slyšení odpůrce vydat
platební rozkaz, je-li v návrhu na zahájení řízení
uplatněno právo na zaplacení peněžité částky ne-
převyšující 5000 Kčs nebo právo na zaplacení pe-
něžité částky, která se opírá o výpis z knih tuzem-
ského peněžního ústavu, vyplývá-li uplatněné
právo ze skutečností uvedených navrhovatelem.
V platebním rozkazu odpůrci uloží, aby do 15 dnů
od doručení platebního rozkazu navrhovateli zapla-
til uplatněnou pohledávku a náklady řízení, nebo
aby v téže lhůtě podal odpor u soudu, který platební
rozkaz vydal. ",
v odstavci 2 se ustanovení písm. c) vypouští.

9. V § 228

se vkládá nový odstavec 2, který zní:

,, (2) Za podmínek uvedených v odstavci 1
může napadnout pravomocný rozsudek návrhem na
obnovu řízení i prokurátor, byl-li tento rozsudek
vydán v řízení, které bylo nebo mohlo být zahájeno
k návrhu prokurátora (§ 35 odst. 1). ",
dosavadní odstavec 2 se označuje jako odstavec 3.

10. V § 251 se na konci připojuje tato věta:
"Návrh na soudní výkon rozhodnutí může podat

i prokurátor, bylo-li vykonatelné rozhodnutí vydáno
v řízení, které bylo nebo mohlo být zahájeno k ná-
vrhu prokurátora (§ 35 odst. 1). ".

11. V § 253 odst. 2 se vypouští věta druhá.

12. § 268 odst. 1 písm. c) zní:

,, c) zastavení výkonu rozhodnutí navrhl ten, kdo
navrhl jeho nařízení, ".

13. V § 269
odstavec 1 zní:

"(1) Nařízený výkon rozhodnutí zastaví před-
seda senátu na návrh nebo i bez návrhu. ",
odstavec 2 se vypouští,
dosavadní odstavec 3 se označuje jako odstavec 2.

14. § 278 zní:

"§ 278

Povinnému nesmí být sražena z měsíční mzdy
základní částka; způsoby jejího výpočtu stanoví
nařízením vláda Československé socialistické re-
publiky. ".

15. V § 279

v odstavci 1 věta druhá zní: "Pra přednostní
pohledávky uvedené v odstavci 2 se srážejí dvě tře-
tiny. ",

dosavadní odstavec 3 se označuje jako odstavec

2 a jeho ustanovení písm. d) zní:

,, d) pohledávky daní a poplatků, pohledávky ná-
hrady přeplatků na dávkách nemocenského po-
jištění a důchodového zabezpečení, jakož i po-
hledávky náhrady za příspěvek na výživu dí-


4

těte a příspěvek na náhradu potřel) dítěte svě-
řeného do pěstounské péče. ",
dosavadní odstavec 2 se označuje jako odsta-
vec 3 a zní:

"(3) Vláda Československé socialistické repub-
liky stanoví nařízením částku, nad kterou se srazí
zbytek čisté mzdy vypočtené podle odstavce 1
věty první bez omezení. ".

16. § 374 zní:

§ 374

(1) Ministerstva spravedlnosti republik se
zmocňují vydat obecně závazným právním předpi-
sem jednací řád pro okresní a krajské soudy, který
upraví podrobněji pro vyřizování občanskoprávních
věcí organizaci práce a úkoly pracovníků při výko-
nu soudnictví, postup soudů při výkonu rozhodnutí,
kancelářské práce u soudů včetně správní agendy.

Zejména v něm mohou stanovit

a) které jednoduché úkony svěřené předsedovi se-
nátu mohou vykonávat justiční čekatelé nebo
administrativní pracovníci,

b) ve kterých případech jsou pracovníci soudů
oprávněni ověřit pravost podpisu na listinách
a správnost opisů listin,

c) kdy lze upustit od přítomnosti zapisovatele při
jednání před soudem a jakým způsobem v tako-
vých případech je nutno zaznamenat obsah
jednání,

d) jaká nutná vydání se hradí osobám zúčastně-
ným na řízení.

(2) Předseda senátu, jemuž je jinak věc podle
rozvrhu práce přikázána, může si vyhradit vyřizo-
váni určitých věcí svěřených justičním čekatelům
nebo administrativním pracovníkům, a to bud vůbec
nebo v jednotlivých případech.

(3) Je-li podáno odvolání proti rozhodnutí,
které vydal justiční čekatel nebo pověřený admini-
strativní pracovník, může mu zcela vyhovět před-
seda senátu. Jeho rozhodnutí se považuje za roz-
hodnutí soudu prvního stupně a lze je napadnout
odvoláním. ".

17. § 374a se vypouští.

Čl. II

1. Náklady řízení, na jejichž náhradu má účast-
ník právo podle § 142 odst. 1 druhá věta, nahradí
stát i v případě, že vznikly přede dnem účinnosti
tohoto zákona, pokud rozhodnutí ve věci je vydáno
v době účinnosti tohoto zákona.

2. Předseda senátu může vydat platební rozkaz
podle § 172 odst. 1 v případě, došel-li návrh na
zahájení řízení před účinností tohoto zákona.

3. Bylo-li vydáno usnesení o nařízení výkonu
rozhodnutí srážkami ze mzdy přede dnem účin-
nosti nařízení vlády Československé socialistické
republiky vydaného podle § 278 a § 279 odst. 3, pro-
vádí plátce mzdy srážky podle dosavadních před-


5

pisů ještě po dobu šesti měsíců od účinnosti nové
úpravy; po uplynutí této doby provádí srážky podle
nové úpravy.

4. Jinak platí tento zákon i na řízení zahájená
před jeho účinností. Právní účinky úkonů, které
v řízení nastaly před účinností tohoto zákona, zů-
stávají zachovány.

Čl. III

Předsednictvo Federálního shromáždění se
zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů vyhlásilo úplné
znění občanského soudního řádu, jak vyplývá z poz-
dějších předpisů.

Čl. IV

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. dubna
1983.


6

Důvodová zpráva

Navržené úpravy zachovávají - stejně jako
všechny dřívější dílčí novelizace - základní struk-
turu občanského soudního rádu odpovídající zása-
dám a účelu soudního řízení. Omezený rozsah no-
vých úprav odpovídá tomu, že za více než 15 let
své účinnosti občanský soudní rád plnil úspěšné
své poslání a většina jeho jednotlivých ustanovení
nezpůsobovala ani potíže při výkladu.

Nynější úpravy, prováděné v časové souvislosti
s dílčími novelizacemi dalších základních právních
kodexů - občanského zákoníku a zákona o rodině
- přispějí k dalšímu zdokonalení celé soustavy
právního řádu, aby i svými procesními předpisy za-
jištoval ještě důslednější a rychlejší právní ochranu
a vyšší společenský účinek občanského soudního
řízení, a aby k dosažení těchto cílů umožňoval ještě
účinnější dozorovou činnost orgánů justice a pro-
kuratury.

Zvláštní část

K § 35, § 142 odst. 1, § 228, § 251, § 268 odst. 1
písm. c), § 269:

Změny dosavadního znění § 35 posilují a zdů-
razňují postavení prokurátora jako strážce socia-
listické zákonnosti. Umožňují mu vyvolat řízení
u soudu i tam, kde tomu dosud bránilo to, že ne-
může sám zajistit, aby předcházelo rozhodčí nebo
smírčí řízení. Je zdůrazněno jeho postavení strážce
socialistické zákonnosti i v řízeních, kde nepostu-
puje podle § 35 odst. 1 a kde neuplatňuje nároky,
které by vyplývaly z toho, že je účastníkem určitého
právního vztahu (např. jako poškozený, účastník
smlouvy apod. ). Jde zejména o návrhy podle § 62
zákona o rodině. § 457 odst. 2, 3 o. z., ale i podle
§ 213 odst. 2 zákoníku práce, § 87 odst. 2 zák. č.
122/1975 Sb. a § 129 odst. 2 zák. č. 84/1972 Sb. Toto
postavení prokurátora umožní zejména, aby odvo-
lací soud projednal i jeho odvolání, podané proti
rozhodnutí, jímž bylo zcela vyhověno jeho návrhu.

Současně se doplněním § 142 odst. 1 upravuje
i odpovědnost státu za náklady řízení, jejichž ná-
hradu lze přiznat odpůrci v některých z věcí uve-
dených v § 35 odst. 3 podle úspěchu v řízení se
zřetelem k zásadám platným pro rozhodování o ná-
kladech řízení. Se zřetelem k převážně technickým
důvodům je namístě, aby tyto náklady, jejichž při-
znání bude přicházet v úvahu prakticky jen v pří-
padě plného nebo převážného úspěchu odpůrce,
byly hrazeny z rozpočtových prostředků prokura-
tury.

Prokurátoru jako strážci socialistické zákon-
nosti se výslovně umožňuje podat i návrh na obno-
vu řízení a návrh na nařízení výkonu rozhodnutí
ve věcech splňujících podmínky § 35 odst. 1, 2, ačko-
liv v nich není účastníkem řízení. V jiných věcech.

kde má prokurátor postavení strážce socialistické
zákonnosti (§ 35 odst. 3), pokud v nich bude při-
cházet v úvahu návrh na obnovu řízení či na naří-
zení výkonu rozhodnutí, budou tato oprávnění
vyplývat ze zvláštního postavení navrhovatele.
S oprávněním prokurátora podat návrh na nařízení
výkonu rozhodnutí souvisí úpravy § 268 odst. 1
písm. c) a § 269 odst. 1 věta druhá, které na jedné
straně čelí tomu, aby oprávněný zmařil výkon roz-
hodnutí nařízený k návrhu prokurátora pouhým
návrhem na zastavení výkonu rozhodnutí, jenž není
třeba dokládat důvody, na druhé straně však opráv-
něnému umožňují navrhnout toto zastavení, může-li
doložit, že po vydání rozhodnutí zaniklo právo jím
přiznané [§ 268 odst. 1 písm. g) ].

K § 36, § 165, § 253, § 266, § 269 a § 290:

Senátní rozhodování v řízení v prvním stupni
se rozšiřuje na další společensky závažné věci,
v nichž mohou obvykle soudci z lidu uplatnit bo-
haté životní zkušenosti, zvláště při řešení skutkové
problematiky těchto věcí.

Rozhodování senátu zůstává nedotčeno tam,
kde je již upraveno jiným zákonem, např. v ustano-
vení § 27 odst. 4 zákona č. 98/1963 Sb., o rozhodčím
řízení v mezinárodním obchodním styku a o výkonu
rozhodčích nálezů. To umožní i v budoucnu vyhradit
určité věci senátnímu rozhodování zvláštním zá-
konem.

Senátního rozhodování není naproti tomu třeba
v některých věcech, kde se řeší převážně právní
problémy a kde ani společenská závažnost neodů-
vodňuje účast soudců z lidu. Senátní rozhodování
tak odpadá v řízení o soudní výkon rozhodnutí a
při rozhodování o návrhu na opravu odůvodnění
rozsudku.

K §57:

Novou úpravou se odstraňují dosavadní výkla-
dové potíže plynoucí z nejednotnosti právní úpravy
vzniklé po zavedení volných sobot a po novelizaci
ustanovení § 266 odst. 3 zákoníku práce zákonem
č. 20/1975 Sb.

K § 82:

Doplnění o další odstavec odstraňuje dosa-
vadní nejednotnost právní úpravy, podle níž právní
účinky spojené s dojitím návrhu na zahájení řízení
zůstávají zachovány v případě, že soud řízení o tom-
to návrhu zastaví pro nedostatek své pravomoci
a postoupí věc po právní moci usnesení o zastavení
řízení příslušnému soudu nebo jinému orgánu (§ 104
odst. 1), nikoliv však v případě opačném, kdy návrh
došel hospodářské arbitráži a ta jej postoupila
soudu.


7

K § 88:

Výlučná příslušnost soudu je rozšířena i na
další případy, kdy před řízením u soudu mělo
předcházet jiné řízení.

K § 172:

Nová úprava umožní ještě ve větším počtu jed-
nodušších majetkových sporů než dosud podstatně
urychlit a zjednodušit řízení, aniž by to bylo na újmu
práv účastníků. Volba způsobu vyřízení návrhu na
zahájení řízení formou platebního rozkazu bude
závislá výlučně na tom, zda skutkové údaje v ná-
vrhu na zahájení řízení odůvodňují pohledávku
i její příslušenství včetně nákladů spojených s je-
jím vymáháním (§ 121 odst. 3 o. z. ). Upouští se
proto od připojení dokladu, že odpůrce byl o za-
placení upomenut, což samo o sobě nemohlo dosta-
tečně doložit právo navrhovatelovo na náhradu ná-
kladů řízení.

K § 278 a § 279:

Způsob úpravy částek sloužících pro výpočet
nezabavitelné části mzdy prováděcím předpisem
vlády Československé socialistické republiky umož-
ní - v souvislosti s růstem životní úrovně a v sou-
vislosti se změnami předpisů o sociálním zabezpe-
čení, upravujících dolní hranice důchodů - pruž-
nější úpravy, a to i v budoucnu, bez dalších změn
občanského soudního řádu.

K § 374 a § 374a:

Výslovným zmocňovacím ustanovením obsahu-
jícím vymezení jednotlivých úprav se zajistí, aby
jednací řád pro soudy, pokud se týká občanského
soudního řízení, měl plnou zákonnou oporu v ob-
čanském soudním řádu, má-li zajišťovat přehledným
a jednotným způsobem správné uplatňování tohoto
zákona i dalších procesních předpisů. Rozsah zmoc-
nění je v novém znění § 374 blíže vymezen způso-
bem, který zahrnuje i obsah dosavadního § 374a,
který se proto vypouští.

II.

Přechodná ustanovení vymezují, ve kterých
případech a v jakém rozsahu se nová úprava vzta-
huje i na řízení zahájené před její účinností. Zvlášt-
ní přechodné ustanovení umožní - obdobně jako
dřívější přechodné ustanovení § 367 odst. 2, které
upravovalo postup při výkonu rozhodnutí sráž-
kami ze mzdy k 1. dubnu 1964 - plynulejší přechod
na odlišný rozsah přípustných srážek ze mzdy po
úpravách provedených nařízeními vlády Českoslo-
venské socialistické republiky. Na rozdíl od § 367
odst. 2, kde postup plátce mzdy závisel na doručení
výzvy soudu, je posunut počátek provádění srážek
podle nové úpravy jednotně na dobu šesti měsíců
od její účinnosti.

Pokud jde o rozpočtový dopad navrhovaných
změn, bylo již za přípravy zásad novelizace občan-
ského soudního řádu uváženo na podkladě rozborů
provedených ministerstvem spravedlnosti ČSR a
ministerstvem spravedlnosti SSR, že tato minister-
stva uhradí případné vyšší rozpočtové náklady
vzniklé rozšířením senátního rozhodování o některé
další nepočetné případy a nevyvážené úsporami
z vyřazení senátního rozhodování ve věcech vý-
konu rozhodnutí a oprav odůvodnění rozsudku, ja-
kož i úsporami vzniklými rozšířením možnosti vy-
dávat platební rozkazy, v rámci svých schválených
rozpočtů na příslušný rok a že nová úprava nebude
spojena s nároky na zvýšení počtu pracovních sil.

Zvýšené rozpočtové výdaje mohou ještě způ-
sobit náhrady nákladů řízení odpůrcům ve věcech
zahajovaných návrhem prokurátora (§ 62 zákona
o rodině, § 457 odst. 2, 3 o z. ). Při dosavadní úpravě
§ 457 odst. 2, 3 o. z. by podle výsledků řízení
v roce 1980 takové náklady činily částku nižší
než 20 000 Kčs. Dochází však současně k novelizaci
těchto ustanovení občanského zákoníku, která pod-
statně omezí riziko neúspěšnosti návrhů prokurá-
tora, takže lze počítat s roční částkou ještě pod-
statně nižší, která nadto bude vyvážena tím, že se
do státních příjmů dostanou vyšší částky připadlé
státu podle uvedených ustanovení.

V Praze dne 1. července 1982

Předseda vlády ČSSR:
Štrougal v. r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP