Federální shromáždění Československé socialistické republiky 1982

IV. volební období

43

Vládní návrh

Zákon

ze dne 1982

o změnách zákona o sociálním zabezpečení
a předpisů o nemocenském pojištění

Federální shromáždění Československé socia-
listické republiky se usneslo na tomto zákoně:

Čl. I

Zákon č. 121/1975 Sb., o sociálním zabezpe-
čení, ve znění zákonného opatření předsednictva
Federálního shromáždění č. 76/1979 Sb., o zvýšení
důchodů, zákona č. 150/1979 Sb., kterým se mění
a doplňuje zákon o sociálním zabezpečení, a zá-
konného opatření předsednictva Federálního shro-
máždění č. 7/1982 Sb., o zvýšení důchodů a o ně-
kterých změnách zákona o sociálním zabezpečení,
se mění a doplňuje takto:

1. § 12 odst. 1 písm. a) č. 1 a 2 zní:

"1. zaměstnání v hornictví se stálým praco-
vištěm pod zemí v hlubinných dolech,
2. ostatní zaměstnání v hornictví vykonávaná
pod zemí v hlubinných dolech, ".
Dosavadní č. 2 až 9 se označují jako č. 3 až
10.

2. V § 12 odst. 2 se na konci připojuje tato věta:
"Jako doba zaměstnáni uvedeného v odstavci
l písm. a) č. 1 se započítává za podmínek
stanovených v předchozí větě z náhradních
dob jen doba, po kterou měl pracující nárok
na nemocenské nebo podporu při ošetřování
člena rodiny; jestliže bylo zaměstnání uve-
dené v odstavci 1 písm. a) č. 1 přerušeno ji-
nými náhradními dobami, započítávají se tyto
doby jako doba zaměstnání uvedeného v od-
stavci 1 písm. a) č. 2. "


2

3. § 12 se doplňuje odstavcem 4, který zní:
"(4) Vláda Československé socialistické re-
publiky nařízením stanoví okruh zaměstnání
v hornictví se stálým pracovištěm pod zemí
v hlubinných dolech [odstavec 1 písm. a)
č. 1]. ".

4. V § 14 se za odstavec 3 vkládá nový odstavec
4, který zní:

"(4) Byl-li pracující zaměstnán aspoň 5 let
v zaměstnání uvedeném v § 12 odst. 1 písm.
a) č. 1, zjišťuje se průměrný měsíční výdělek
z hrubých výdělků za posledních 10 (5) ka-
lendářních roků před rokem, v němž takové
zaměstnání pracující naposledy skončil, po-
kud je tento výpočet pro něj výhodnější, než
výpočet podle předchozích odstavců. ".
Dosavadní odstavce 4 až 6 se označují jako
odstavce 5 až 7.

5. § 16 odst. 2 zní:

"(2) Na plný starobní důchod má nárok těž
pracující, který byl zaměstnán nejméně 25
roků a dosáhl věku aspoň

a) 55 let, jestliže byl zaměstnán nejméně 15
roků v zaměstnám uvedeném v § 12 odst.
l písm. a) č. 1 nebo nejméně 10 roků v ta-
kovém zaměstnání v uranových dolech a
uvedeného věku dosáhl v době trvání za-
městnání,

b) 55 let, jestliže byl zaměstnán nejméně 20
roků v zaměstnání uvedeném v § 12 odst.
l písm. a) č. 2 až 8 a zaměstnání I. pra-
covní kategorie trvalo při dosažení uve-
deného věku,

c) 58 let, jestliže byl zaměstnán nejméně 20
roků v zaměstnání uvedeném v § 12 odst.
l písm. a) č. 9 a 10 a zaměstnání I. pra-
covní kategorie trvalo při dosažení uvede-
ného věku. ".

6. V § 18 odst. 1 se na konci ustanovení písm.
a) připojují tato slova: "nebo nejméně 15
roků v zaměstnání uvedeném v § 12 odst. 1
písm. a) č. 1 anebo nejméně 10 roků v tako-
vém zaměstnání v uranových dolech; ".

7. V § 18 odst. 2 se na konci věty prvé připo-
jují tato slova: "nebo byl-li zaměstnán v za-
městnání uvedeném v § 12 odst. 1 písm. a)
č. 1, jde-li o zvýšení za toto zaměstnání. ".

8. § 23 zní:

"§ 23

(1) Nejvyšší výměra starobního důchodu
v pevných částkách činí

a) 3000 Kčs měsíčně, jestliže pracující byl za-
městnán celkem nejméně 15 roků v zaměst-
nání uvedeném v § 12 odst. 1 písm. a) č. 1
nebo nejméně 10 roků v takovém zaměstná-
ní v uranových dolech:


3

b/ 2500 Kčs měsíčné, jestliže pracující byl za-
městnán celkem nejméně 20 roků v I. pra-
covní kategorii, zaměstnání této pracovní ka-
tegorie trvalo ke dni vzniku nároku na dů-
chod a nesplňuje podmínky stanovené
v písm a);

c ) 2150 Kčs měsíčně, jestliže pracující byl za-
městnán celkem nejméně 20 roků v II. pra-
covní kategorii a zaměstnání této pracovní
kategorie trvalo ke dni viníku nároku na dů-
chod nebo byl zaměstnán celkem nejméně 20
roků v I. pracovní kategorii a nesplňuje pod-
mínky stanovené v písm. a) nebo b).

(2/ Byl-li pracující zaměstnán v zaměstnání
uvedeném v § 12 odst. 1 písm. a) č. 1 po dobu
kratší, než je uvedena v odstavci 1 písm. a), vy-
měří se starobní důchod nad nejvyšší výměru
uvedenou v odstavci 1 písm. c), jde-li o zvýšení
za toto zaměstnání, nejvýše však do částky
2500 Kčs měsíčně. Jde-li o zvýšení uvedené v před-
chozí větě, platí nejvyšší výměra 2500 Kčs také
pro starobní důchod ze zaměstnání III. pracovní
kategorie.

(3) Částkou převyšující výměry uvedené
v odstavci 1 písm. b) a c) a v odstavci 2 se sta-
robní důchod vyměří, jen pokud jde o zvýšení ná-
roku na starobní důchod za dobu dalšího zaměst-
nání po vzniku nároku na tento důchod.

(4) Nejvyšší výměra starobního důchodu
včetně zvýšení nároku na starobní důchod za
dobu dalšího zaměstnání po vzniku nároku na
tento důchod činí 3000 Kčs měsíčně.

(5) Starobní důchod (plný i poměrný) činí
nejméně 400 Kčs měsíčně.

(6) Nejvyšší procentní výměra starobního
důchodu (odstavce 1 až 5) činí

a) jde-li o výdělky podléhající dani ze mzdy,
90 % průměrného měsíčního výdělku neome-
zeného podle § 14 odst. 5 a sníženého o část-
ku odpovídající dani ze mzdy z takového vý-
dělku poplatníka5) staršího 50 let (ženy star-
ší 45 let), který nevyživuje žádnou osobu
nebo vyživuje jen jednu osobu,

b) jde-li o výdělky z pracovní činnosti člena
jednotného zemědělského družstva, 90 %
průměrného měsíčního výdělku neomezeného
podle § 14 odst. 5,

c) jde-li o výdělky, z nichž část podléhá dani
ze mzdy [písmeno a)] a část této dani nepod-
léhá [písmeno b)], 90% průměrného měsíč-
ního výdělku zjištěného ze součtu zdaněných
i nezdanitelných výdělků a neomezeného po-
dle § 14 odst. 5 ".

9. V § 28 odst. 2 písm. a) se za slova,, nároku
na důchod" vkládají slova "nebo jestliže byl
pracující zaměstnán nejméně 15 roků v za-
městnání uvedeném v § 12 odst. 1 písm. a /

5) § 1 odst. 1 písm. a) vládního nařízení č. 112/1953 Sb., kterým se mění procenta zvýšení daně ze mzdy.


4

C. 1 nebo nejméně 10 roků v takovém za-
městnání v uranových dolech".

10. V § 28 odst. 3 se za slova "v I. pracovní ka-
tegorii" vkládají slova "nebo byl-li pracující
zaměstnán v zaměstnání uvedeném v § 12
odst. 1 písm. a) č. 1, jde-li o zvýšení za toto
zaměstnáni",

11. § 34 zní:

"§ 34

(1) Nejvyšší výměra invalidního důchodu
v pevných částkách činí

a) 3000 Kčs měsíčně, jestliže pracující byl za-
městnán celkem nejméně 15 roků v zaměst-
nání uvedeném v § 12 odst. 1 písm. a) č. 1
nebo nejméně 10 roků v takovém zaměstnání
v uranových dolech, anebo se stal plně inva-
lidním následkem pracovního úrazu utrpěné-
ho při plnění pracovních úkolů v zaměstnání
uvedeném v § 12 odst. 1 písm. a) č. 1 nebo
v přímé souvislosti s ním;

b) 2500 Kčs měsíčně, jestliže pracující byl za-
městnán celkem nejméně 20 roků v I. pracov-
ní kategorii a zaměstnání této pracovní ka-
tegorie trvalo ke dni vzniku nároku na dů-
chod, nebo se stal plně invalidním následkem
pracovního úrazu utrpěného při plnění pra-
covních úkolů v zaměstnání uvedeném v § 12
odst. 1 písm. a) č. 2 až 10 nebo v přímé sou-
vislosti s ním, avšak nesplňuje v těchto pří-
padech podmínky uvedené v písm. a);

c) 2150 Kčs měsíčně, jestliže pracující byl za-
městnán celkem nejméně 20 roků ve II. pra-
covní kategorii a zaměstnání této pracovní
kategorie trvalo ke dni vzniku nároku na dů-
chod, nebo byl zaměstnán celkem nejméně
20 roku v I. pracovní kategorii a nesplňuje
podmínky stanovené v písm. a) nebo b), ane-
bo se stal plně invalidním následkem pracov-
ního úrazu utrpěného při plnění pracovních
úkolů v zaměstnání II. nebo III. pracovní ka-
tegorie nebo v přímé souvislosti s ním.

(2) Byl-li pracující zaměstnán v zaměstnání
uvedeném v § 12 odst. 1 písm. a) č. 1 po dobu
kratší, než je uvedena v odstavci 1 písm. a), vy-
měří se invalidní důchod nad nejvyšší výměru
uvedenou v odstavci 1 písm. c), jde-li o zvýšení
za toto zaměstnání, nejvýše však do částky
2500 Kčs měsíčně. Jde-li o zvýšení uvedené
v předchozí větě, platí nejvyšší výměra 2500 Kčs
měsíčně také pro invalidní důchod ze zaměstnání
III pracovní kategorie.

(3) Invalidní důchod činí nejméně 400 Kčs
měsíčně.

(4) Ustanovení § 23 odst. 6 o nejvyšší pro-
centní výměře důchodu platí obdobné, jde-li o in-
validní důchod pracujícího staršího 20 let. ".


6

12 V § 42 odst. 3 a 5 se slova "§ 23 odst. 3" na-
hrazují slovy "§ 23 odst. 6" a slova "§ 34
odst. 3" slovy "§ 34 odst. 4".

13. V § 47 odst. 1 se částka 1800 Kčs nahrazuje
částkou 2000 Kčs.

14. V § 55 odst. 4 se poslední věta nahrazuje vě-
tou: "Je-li to pro účastníka odboje výhodněj-
ší, vyměřuje se invalidní (částečný invalid-
ní) důchod z průměrného měsíčního výdělku,
stanoveného prováděcími předpisy pro výpo-
čet těchto důchodů občanů konajících službu
v ozbrojených silách. ".

15 V § 56 odst. 4 se slova "§ 23 odst. 3" nahra-
zují slovy "§ 23 odst. 6".

16. § 66 odst. 1 písm. a) zní:

,, a) jde-li o důchody, na něž se vztahují nej-
vyšší výměry uvedené v § 23 odst. 1 písm. b)
a odst. 2, § 34 odst. 1 písm. b) a odst. 2,
§ 124 odst. 1 písm. a) a § 127 odst. 1 písm.
a) nebo o důchod za výsluhu let výkonného
letce, částky 2500 Kčs".

17 V § 66 odst. 2 a 4 se za slova "účastníka od-
boje" vkládají tato slova "nebo pracujícího,
který byl zaměstnán nejméně 15 roků v za-
městnání uvedeném v § 12 odst. 1 písm. a)
č. 1 nebo nejméně 10 roků v takovém za-
městnání v uranových dolech anebo který se
stal invalidní následkem pracovního úrazu
utrpěného při plnění pracovních úkolů v za-
městnání uvedeném v § 12 odst. 1 písm. a)
č. 1 nebo v přímé souvislosti s nim".

18. V § 77 odst. 2 se slova "písm. c)" nahrazují
slovy "písm. d/".

19. § 122 odst. 3 zní:

, (3/ Ustanovení § 10 odst. 2 písm. a), odst.
3 a 4 platí obdobně. "

20. § 123 odst. 2 zní

., (2/ Ustanovení § 18 odst. 1 písm; a/ jde- li
o výši důchodu ze zaměstnání uvedeného
v § 12 odst. 1 písm. a) č. 1, a § 18 odst. 2; a 3
platí obdobně. ".

21. § 124 odst. 3 zní:

"(3) Ustanovení § 23 odst. 1 písm. a), odst.
2 a 6 platí i tu. ".

22. § 126 odst. 2 zní:

"(2) Ustanovení § 28 platí obdobně. ".
23 § 127 odst. 2 zni:

"(2) Ustanovení § 34 odst. 1 písm. a) a odst.
2 platí i tu. Ustanovení § 23 odst. 6 o nej-
vyšší procentní výměře důchodu platí obdob-
ně, jde-li o invalidní důchod vojáka z povo-
lání (občana) staršího 20 let. ".

24. V § 149 odst. 2 se slova "§ 14 odst. 5" na-
hrazují slovy "§ 14 odst. 6".

25. V § 152 odst. 2 se slova "§ 23 odst. 3" na
hrázují slovy "§ 23 odst. 6".


6

26. V § 152 odst. 4 a 5 se slova "§ 23 odst. 1 vety
druhé" nahrazují slovy "§ 23 odst. 3 a 4".

27. V § 154 odst. 2 se slova "§ 23 odst. 3" nahra-
zují slovy "§ 23 odst. 6".

28. V § 168a se slova "§ 14 odst 5" nahrazují
slovy "§ 14 odst. 6. ".

Čl. II

Zákon č. 54/1956 Sb., o nemocenském pojiš-
tění zaměstnanců, ve znění zákona č. 16/1959 Sb.,
kterým se mění a doplňuje zákon o nemocenském
pojištění zaměstnanců, zákoníku práce č. 65/1965
Sb., zákona č. 87/1968 Sb., o změnách v nemocen-
ském pojištění a v nemocenské péči, zákona č.
88/1968 Sb., o prodloužení mateřské dovolené,
o dávkách v mateřství a o přídavcích na děti z ne-
mocenského pojištění, a zákonného opatření
předsednictva Federálního shromáždění č. 8/1982
Sb., o zvýšení mateřského příspěvku a o změnách
v nemocenském zabezpečení, se doplňuje takto:

Za § 62 se vkládá § 62a, který zní:
"§ 62a

Vláda Československé socialistické republiky
může nařízením zvýšit pro některé skupiny pra-
cujících nejvyšší částku čisté denní mzdy, z níž
se stanoví nemocenské "

Čl. III

Zákon č. 88/1968 Sb. o prodloužení mateřské
dovolené, o dávkách v mateřství a o přídavcích
na děti z nemocenského pojištění, ve znění záko-
na č. 153/1969 Sb., kterým se mění a doplňuje
zákoník práce, a zákonu č. 99/1972 Sb., o zvý-
šení přídavků na děti a výchovného se doplňuje
takto

Za § 35 se vkládá § 35a, který zní
§ 35a

Vláda Československé socialistické republiky
může nařízením zvýšit pro některé skupiny pra-
covnic

a) nejvyšší částku průměrného čistého výdělku,
z něhož se vychází při stanovení vyrovnáva-
cího příspěvku v těhotenství a mateřství (§ 5
odst. 1),

b) nejvyšší částku čisté denní mzdy, z níž se
stanoví peněžitá pomoc v mateřství. ".

Čl. IV

(1) Výše plného starobního důchodu pracu-
jících v hornictví, kteří vykonávají zaměstnání
uvedené v § 12 odst. 1 písm. a) č. 1 zákona č.
121/1975 Sb., o sociálním zabezpečení, ve znění
čl. I tohoto zákona, splní-li podmínky pro nárok


7

na tento důchod před 1 červencem 1982, jsou po
vzniku nároku na plný starobní důchod dále ne-
přetržité zaměstnáni k 30. červnu 1982 a nepo-
bírali starobní důchod ani jeho část, se stanoví
podle či. I tohoto zákona.

(2) Zvýšení důchodu pro bezmocnost, které
po 31 lednu 1982 nebylo přiznáno, protože by
důchod spolu se zvýšením přesáhl částku
1800 Kčs měsíčně nebo které bylo z tohoto důvo-
du přiznáno v nižší částce, se upraví podle č.. I
č. 13 na žádost nejdříve od splátky důchodu
splatné v únoru 1982.

(3] Invalidní (částečné invalidní) důchody
účastníků odboje, jejichž plná (částečná) invali-
dita vznikla v souvislosti s odbojovou činností,
přiznané před 1. červencem 1982, se upraví podle
č. 1 č. 14 na žádost nejdříve od splátky důchodu
splatné v únoru 1982.

Čl. V

Předsednictvo Federálního shromáždění se
zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů vyhlásilo úplné
znění zákona č. 121/1975 Sb., o sociálním zabez-
pečení, jak vyplývá z pozdějších předpisů.

Čl. VI

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. čer-
vence 1982

K § 55 odst. 4 zákona č. 121/1975 Sb. a obdobná ustanovení dříve platných předpisů.


8

Důvodová zpráva

OBECNÁ ČÁST

Plnění stále náročnějších úkolů v hornictví je
spojeno s překonáváním obtížných těžebních pod-
mínek. To klade vyšší nároky jak na technické
vybavení tak na připravenost horníků a vyžaduje
řešení otázek pracovního prostředí a jeho vlivu
na bezpečnost a ochranu zdraví při práci.

V souladu se závěry XVI. sjezdu Komunistic-
ké strany Československa, vyjádřenými v hlav-
ních směrech hospodářského a sociálního rozvoje
v Československé socialistické republice na léta
1981-1985, které m. j. uložily dále zlepšovat pra-
covní a životní podmínky horníků, zejména pro-
hloubit péči o bezpečnost práce a uskutečnit další
opatření v oblasti zdravotní, mzdové a sociální,
se navrhuje provést některé změny v jejich so-
ciálním zabezpečení.

Navržená opatření v důchodovém zabezpeče-
ní odpovídají náročným a ztíženým pracovním
podmínkám horníků v hlubinných dolech, více
respektují nutnost zdravotní prevence a současně
výrazně posilují sociální jistoty horníků.

Týkají se horníků trvale pracujících v pod-
zemí hlubinných dolů bez ohledu na to, který
ústřední orgán řídí organizace, v nichž se taková
zaměstnání vykonávají. Konkrétní okruh zaměst-
nání stanoví prováděcí nařízení vlády ČSSR. Těm-
to pracovníkům se přizná starobní důchod
z I. pracovní kategorie, jestliže byli zaměstnáni
celkem nejméně 25 let a připadá-li z toho aspoň
15 let, místo dosavadních 20, na zaměstnání v do-
lech pod zemí, které je zařazeno do I. pracovní
kategorie a odůvodňuje nárok na starobní dů-
chod v 55 letech. Zmírnění podmínky odpracová
ní doby zaměstnání v 1. pracovní kategorii z 20
na 15 let vychází z poznatků, že zkrácení doby

zaměstnání pod zemí v hlubinných dolech je nut-
né z hlediska zdravotního.

Pro pracovníky v hlubinných uranových do-
lech stanoví navrhovaná úprava nárok na důchod
7. I. pracovní kategorie za stejných podmínek
s tím, že pro získání tohoto nároku stačí odpra-
cování 10 let pod zemí v uranových dolech vzhle-
dem k dalším rizikům práce na těchto pracoviš-
tích.

Návrhem se dále vypouští podmínka, že pro
účely dosažení výhod ze zaměstnání I. pracovní
kategorie musí toto zaměstnání trvat až do dne
vzniku nároku na důchod. Napříště má vzniknout
horníkům nárok na důchod z I. pracovní kate-
gorie při splnění ostatních podmínek bez ohledu
na to, kdy došlo k ukončení zaměstnání v této
kategorii. Touto úpravou se zabrání tomu, aby
horníci ztráceli výhody výpočtu důchodu z I. pra-
covní kategorie, pokud opustili hornické zaměst-
nání před vznikem nároku na důchod a pokud

nebylo rozhodnuto okresním národním výborem
o přerušení zaměstnání v kategorii z vážných dů-
vodů.

Navrhuje se zvýšit nejvyšší výměru důchodu
ke dni vzniku nároku na důchod z dosavadních
2500 Kčs měsíčně na 3000 Kčs měsíčně. Pro hor-
níky, kteří dosahují vyšších výdělků, to znamená
zvýraznění zásluhového principu. Jejich důchod
bude zpravidla činit 2820 Kčs.

Navrhuje se dále změna konstrukce výpočtu
důchodu v některých případech. Pracovníkům,
kteří odpracovali v hornictví pod zemí méně než
15 popř. 10 let, má náležet při stanovení výše dů-
chodu zvýšení za toto zaměstnání i nad 20 %
průměrného měsíčního výdělku přičítaných k zá-
kladní výměře a rovněž nad částku 2150 Kčs mě-
síčně; důchod s tímto zvýšením však nemá pře-
sáhnout částku 2500 Kčs měsíčně. Tím se výraz-
něji zvýhodňují i ti pracovníci, kteří nezískali
celou potřebnou dobu pro vznik nároku na dů-
chod z I. pracovní kategorie. Přitom se stanove-
ním maxima 2500 Kčs v těchto případech má za-
chovat diferenciace ve výši důchodu mezi horní-
ky, kteří odpracovali plnou potřebnou dobu
v podzemí, a těmi, kteří ji neodpracovali.

Vzhledem k výši výdělků dosahovaných hor-
níky je vhodně zachovat do budoucna možnost
výpočtu důchodu z těchto výdělků, je-li to pro
pracovníka výhodnější, než výpočet důchodu
z výdělků dosahovaných v rozhodném období
před vznikem nároku na důchod. Proto se navr-
huje zachovat pracovníkům, kteří odpracovali
v hlubinných dolech aspoň 5 let, možnost výpočtu
důchodu z výdělku dosahovaných ze zaměstnání
v podzemí.

Navrhované úpravy se týkají jak horníků,,
kterí splní podmínku potřebné doby zaměstnání

I. pracovní kategorie po účinnosti navrhovaného
zákona, tak horníků, kteří potřebnou dobu již
získali, avšak nevznikl jim dosud nárok na sta-
robní důchod.

V souladu s § 167 zákona č. 121/1975 Sb.,

o sociálním zabezpečení, zůstávají nadále v plat-
nosti mimořádná opatření zakotvená v usnese-
ních vlády o zvýhodnění důchodových nároků pro
výkon prací zvlášť škodlivých, pokud nebyla pře-
jata do předkládaného návrhu.

Navrhovanou úpravou není dotčeno zvyšová-
ní důchodů podle zákonných opatření předsed-
nictva Federálního shromáždění č. 76/1979 Sb. a
č. 7/1982 Sb. Důchody horníků vyměřené podle
předkládaného návrhu budou proto podle citova-
ných zákonných opatření rovněž zvyšovány, a to

i nad nově stanovené nejvyšší výměry.

Nově se navrhuje upravit i nemocenské po-
jištění pracovníků v hornictví.


9

Dosavadní obecně platná nejvyšší hranici;
čisté denní mzdy 120 Kčs, z níž se vypočítávají
dávky nemocenského pojištění, působí vzhledem
k výši průměrných výdělků, především u horní-
ků, nepříznivě a v době nemoci dochází ke znač-
nému snížení příjmu. Proto se navrhuje zvýšení
této hranice na 180 Kčs za den.

Návrh zvýšení horní hranice průměrné čisté
mzdy pracovníka připadající na pracovní den,
rozhodné pro výši nemocenského, se týká pra-
covníku trvale pracujících pod zemí v hlubinných
dolech a v uhelných lomech a na skrývkách až
po funkci vedoucího úseku a vedoucího důlního
pole.

Zvýšená částka čisté denní mzdy se bude
vztahovat i na podporu při ošetřování člena ro-
diny, neboť pro stanovení této dávky platí to, co
platí pro stanovení nemocenského. Obdobně se
maximální výše výdělku stanoví pro vyrovnávací
příspěvek v těhotenství a mateřství a pro peně-
žitou pomoc v mateřství.

Vzhledem k tomu, že je třeba přesně a podrob-
ně vymezit osobní rozsah a stanovit potřebné
podrobnosti, navrhuje se úpravu provést tak, že
se příslušné zákony doplňují zmocněním pro vlá-
du ČSSR; vládní nařízení pak bude obsahovat
konkrétní úpravu i přesné vymezení tohoto roz-
sahu.

Ostatní úpravy obsažené v návrhu zákona vy-
plývají z uvedených změn něho na ně navazují.

ZVLÁŠTNÍ ČÁST

K Čl. I č. 1

Zaměstnání v hornictví pod zemí v hlubin-
ných dolech se rozdělují do dvou skupin. První
skupinu tvoří zaměstnání pracujících, kteří mají
stálé pracoviště pod zemí v hlubinných dolech.
Druhou skupinu tvoří ostatní zaměstnání v hor-
nictví vykonávaná pod zemí v hlubinných dolech,
t. j. zaměstnání vykonávaná jak v podzemí tak
i na pracovištích mimo podzemí (jde o práce
technicko-správního aparátu); v těchto přípa-
dech nejde o stálé pracoviště pod zemí. Zvýhod-
nění důchodových nároků obsažená v dalších
ustanoveních budou náležet pracujícím první sku-
piny, kteří především a po celou dobu zaměstnání
pracují za stále náročnějších těžebních podmínek.
Ostatním pracujícím pod zemí v hlubinných do-
lech bude náležet důchod z I. pracovní kategorie
za stejných podmínek jako dosud.

K čl. I č. 2

Z náhradních dob (§11 zákona o sociálním
zabezpečení) se započítávají jako doby zaměst-
nání v hornictví se stalým pracovištěm pod zemí
v hlubinných dolech pouze doby, po které měl
pracující nárok na nemocenské a podporu při
ošetřování člena rodiny; nadále však jen za
předpokladu, že uvedené zaměstnání bylo přeru-

šeno jen těmito dobami. Ostatní náhradní doby si
za splnění stanovených podmínek budou započí-
távat jako doby ostatního zaměstnání v hornictví
pod zemí v hlubinných dolech [§ 12 odst. 1 písm.
a) č 2 zákonu o sociálním zabezpečení].

K čl. I č. 3

Okruh zaměstnání v hornictví se stálým pra-
covištěm pod zemí v hlubinných dolech bude ta-
xativně vymezen nařízením vlády ČSSR vyda-
ným na základě navrhovaného zmocnění pro vlá-
du v § 12 odsl. 4 zákona o sociálním zabezpečení.

K čl. I č. 4

Po skončení hornického zaměstnání pracu-
jící většinou nedosahuje výdělků, které dosahoval
při výkonu práce v podzemí hlubinných dolů;
důchod je mu potom vypočítáván z nižších výděl-
ků dosahovaných na novém pracovišti, pokud ne-
jde o horníka uvolněného nebo převedeného z dů-
vodů uvedených v § 46 odst. 1 písm. a) až d) zá-
koníku práce, jemuž lze na žádost vypočítat dů-
chod z průměrného měsíčního výdělku dosažené-
ho před rokem, v němž došlo k převedení nebo
uvolnění. Tento princip bude platit, získal-li pra-
cující aspoň 5 let v zaměstnání uvedeném v § 12
odst. 1 písm. a) č. 1 s tím, že průměrný měsíční
výdělek bude určen za 10 (5) kalendářních roku
před rokem, v němž pracující naposledy skončil
zaměstnání v podzemí hlubinného dolu, jestliže to
pro něho bude výhodnější než postup podle jiných
ustanovení, není 1/. c v konkrétním případě po-
užít.

K čl. I č. 5

Potřebná doba zaměstnání v hornictví se stá-
lým pracovištěm pod zemí v hlubinných dolech
pro nárok na starobní důchod v 55 letech bude
činit 10 let pro horníky uranových dolů a 15 let
pro horníky ostatních hlubinných dolů. Výkon
takového zaměstnání nemusí trvat ke dni vzniku
nároku na starobní důchod. V navrhovaném § 16
odst. 2 písm. b) a c) zákona o sociálním zabez-
pečení se současně zpřesňuje podmínka trvání za-
městnání I. pracovní kategorie k dosažení stano-
veného věku.

K čl. I č. 6 až 8

Základní výměra plného starobního důchodu
pracujícího, který z potřebné doby zaměstnání
25 roků odpracoval nejméně 10 roků v zaměst-
nání v uranových dolech nebo nejméně 15 roků
v ostatních zaměstnáních v hlubinných dolech,
bude činit 60% průměrného měsíčního výdělku
a nejvyšší výměra v pevných částkách bude
v těchto připadení činit 3000 Kčs na rozdíl od
ostatních důchodů 1. pracovní kategorie, kde činí
2500 Kčs.

Výhody získávají i pracující, kteří odpraco-
vali v podzemí hlubinných dolů dobu kratší než
15 (10) let a je jim proto přiznáván starobní dů-


10

chod ze zaměstnání II. nebo III. pracovní katego-
rie. U těchto důchodů neplatí pro přičítání pro-
centních částek k základní výměře důchodu ome-
zení 20 % průměrného měsíčního výdělku ani
nejvyšší výměra stanovená pevnou částkou
2150 Kčs u důchodů II. pracovní kategorie, jde-li
o zvýšení za zaměstnání v hornictví se stálým
pracovištěm v podzemí hlubinných dolů. Důchod
však v těchto případech nesmi činit více než
2500 Kčs měsíčné.

Nadále zůstává zachována hranice 3000 Kčs,
která je nejvyšší stanovenou hranicí pro všechny
druhy důchodů, včetně důchodů zvýšených za
další práci po vzniku nároku na důchod.

K čl. I č. 9 až 11

Obdobné princípy jako u starobního důchodu
se uplatňují také u výpočtu invalidního důchodu
(částečného invalidního důchodu). Základní vý-
měra invalidního důchodu pracujícího, který byl
zaměstnán nejméně 15 roků v hornictví se stá-
lým pracovištěm v podzemí hlubinného dolu nebo
nejméně 10 roků v takovém zaměstnání v ura-
novém dole, činí také 60 % průměrného měsíční-
ho výdělku a nejvyšší výměra stanovená pevnou
částkou činí 3000 Kčs. Tato výměra platí také při
pracovním úrazu utrpěném v uvedeném zaměst-
nání.

Jestliže pracující získal v uvedeném zaměst-
nání dobu kratší než 15 (10) roků, pak pro zvý-
šení za toto zaměstnání neplatí omezení 20%
průměrného měsíčního výdělku, popř. omeze-
ní pevnou částkou 2150 Kčs, jde-li o důchod z II.
pracovní kategorie; důchod však nesmí činit více
než 2500 Kčs měsíčně.

K čl. I č. 12

V souvislosti se zvýšením důchodů podle zá-
konného opatření č. 7/1982 Sb., které jsou jedi-
ným zdrojem příjmu u dvojice, na 1500 Kčs mě-
síčně, může přesáhnout takto upravený důchod
spolu se zvýšením pro bezmocnost dosavadní hra-
nici 1800 Kčs měsíčně, takže nelze přiznat zvýše-
ní pro bezmocnost v celém rozsahu. Obdobné pro-
blémy vznikají také při zvýšení nejnižších výměr
důchodů účastníků odboje.

Vzhledem k tomu se navrhuje zvýšit hranici
1800 Kčs měsíčně na 2000 Kčs.

K čl. I č 13, 15, 23 až 27

Vzhledem ke změně § 14 a § 23 zákona o so-
ciálním zabezpečení se upravují odkazy i v dal-
ších ustanoveních.

K čl. I č. 14 a 18

V souvislosti se zvyšováním důchodů bylo
zákonným opatřením předsednictva Federálního
shromáždění č. 7/1982 Sb., o zvýšení důchodů a
o některých změnách zákona o sociálním zabez-

pečení, zrušeno ustanovení § 48 odst. 3 zákona
o sociálním zabezpečení (fiktivní průměrný mě-
síční výdělek občanů konajících službu v ozbro-
jených silách), které platilo vzhledem k odkazu
v § 56 odst. 4 též pro výpočet invalidního (čás-
tečného invalidního) důchodu účastníků odboje.
Odkaz na zrušené ustanovení se nahrazuje meri-
torní úpravou. Současně se zpřesňuje odkaz
v § 77 odst. 2 zákona o sociálním zabezpečení.

K čl. I č. 16 a 17

Nejvyšší výměry důchodů v pevných část-
kách 3000 Kčs, resp. 2500 Kčs se promítají do
ustanovení o nejvyšších výměrách úhrnu důcho-
dů při souběhu tak, že příslušná nejvyšší výmě-
ra, která platí pro důchod, platí těž pro souběh
tohoto důchodu s jakýmkoliv jiným důchodem
z důchodového zabezpečení (pojištění).

K čl. I č. 19 až 22

Zvýhodnění důchodových nároků některých
pracujících v hornictví podle předchozích ustano-
vení, náleží i v případě, že starobní nebo invalid-
ní důchod je přiznáván z důchodového zabezpe-
čení vojáků i povolání (příslušníků Sboru ná-
rodní bezpečnosti a Sboru nápravné výchovy),
jestliže voják z povolání nebo občan, který má
nárok na důchod jako voják z povolání, získal
také dobu zaměstnání v hornictví se stálým pra-
covištěm pod zemí v hlubinných dolech. Vzhle-
dem k tomu je třeba doplnit některá ustanovení
v části sedmé zákona o sociálním zabezpečení
odkazem na příslušná ustanovení upravující ná-
roky a výši důchodů pracujících v podzemí hlu-
binných dolů.

K čl. II a III

Návrhy se umožňuje zvýhodnění některých
pracujících v hornictví v nemocenském pojištění,
a to zvýšením částky čisté denní mzdy, z níž se
stanoví nemocenské, podpora při ošetřování čle-
na rodiny a peněžitá pomoc v mateřství a částky
výdělku, k níž se nepřihlíží při stanovení vyrov-
návacího příspěvku v těhotenství a mateřství.
Tyto úpravy budou provedeny nařízením vlády
ČSSR na základě navrhovaných zmocnění v záko-
ně č. 54/1956 Sb., o nemocenském pojištění za-
městnanců, a v zákoně č. 88/1968 Sb., o prodlou-
žení mateřské dovolené, o dávkách v mateřství a
o přídavcích na děti z nemocenského pojištění.

K čl. IV

Podle navrhované úpravy se budou vyměřovat
starobní důchody pracujících v hornictví přizná-
vané po 30. červnu 1982. Budou to především dů-
chody, na které vznikne nárok po tomto datu,
ale také podle přechodného ustanovení důchody,
na které vznikl nárok již dříve, pracující důchod
ani jeho část nepobíral a byl dále nepřetržitě za-
městnán k 30. červnu 1982.


11

Vzhledem k nově stanoveným nejnižším vý-
měrám důchodu, které mohly ovlivnit přiznání
zvýšení důchodu pro bezmocnost, se navrhuje, aby
od únorové splátky důchodu byly provedeny
úpravy zvýšení důchodu pro bezmocnost s při-
hlédnutím na návrhem nově stanovenou hranici
2000 Kčs.

V souladu s přepočtem invalidních (částeč-
ných invalidních) důchodů ze stanovených fiktiv-
ních výdělků podle zákonného opatření předsed-
nictva Federálního shromáždění č. 7/1982 Sb., se
navrhuje provést i úpravu invalidních (částečných
invalidních) důchodů účastníků odboje s přihléd-
nutím na nově stanovený fiktivní výdělek.

K čl. V

Zákon č. 121/1975 Sb., o sociálním zabezpe-
čení, byl změněn zákonem č. 150/1979 Sb., kte-
rým se mění a doplňuje zákon o sociálním zabez-
pečení, zákonným opatřením předsednictva Fe-
derálního shromáždění č. 7/1982 Sb., o zvýšení
důchodů a o některých změnách zákona o sociál-
ním zabezpečení, a podstatně bude změněn před-
kládaným návrhem.

Vzhledem k tomu, že zákon o sociálním za-
bezpečení se dotýká velmi širokého kruhu ob-
čanů i orgánů provádějících sociální zabezpečení,

zejména národních výborů, navrhuje se zmocnění
pro předsednictvo Federálního shromáždění vy-
hlásit ve Sbírce zákonů jeho úplné znění.

Finanční dopad

Opatření v oblasti důchodového zabezpečeni
pracujících v hornictví se týkají 89 tis. pracovníků
se stálým pracovištěm pod zemí v hlubinných do-
lech. Náklady na tato opatření budou v roce 1982
činit 3 mil. Kčs (2, 7 mil. Kčs v ČSR a 0, 3 mil Kčs
v SSR); náklady se budou v následujících letech
zvyšovat, takže v roce 1985 dosáhnou 25 mil. Kčs
(22, 5 mil. Kčs v ČSR a 2, 5 mil. Kčs v SSR).

Opatření v nemocenském pojištění se budou
týkat 116 tis. pracujících v hornictví (včetně pra-
covníků v uhelných lomech a na skrývkách). Ná-
klady na nemocenské dávky budou v roce 1982
činit 45, 5 mil. Kčs (40, 5 mil. Kčs v ČSR a 5 mil
Kčs v SSR) a v roce 1985 99 mil. Kčs (89 mil. Kčs
v ČSR a 10 mil. Kčs v SSR).

Zvýšení hranice, kterou důchod spolu se zvý-
šením pro bezmocnost nesmí přesáhnout,
z 1800 Kčs na 2000 Kčs si vyžádá zvýšení nákladů
na důchodové zabezpečení o 1, 2 mil. Kčs (0, 6
mil. Kčs v ČSR a 0, 6 mil. Kčs v SSR). Náklad na
úpravu průměrného měsíčního výdělku u invalid-
ních důchodů účastníků odboje bude nepatrný.

V Praze dne 13. května 1982

Předseda vlády ČSSR:
Štrougal v r.

Ministr práce a sociálních věcí ČSSR:
Štanceľ v. r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP