Federální shromáždění Československé socialistické republiky 1982
IV. volební období
42
Vládní návrh
Zákon
ze dne 1982
o hlášení a evidenci pobytu občanů
Federální shromáždění Československé socia-
listické republiky se usneslo na tomto zákoně:
ČÁST PRVNÍ
ZÁKLADNÍ USTANOVENÍ
§ 1
Účel zákona
Účelem zákona je úpravu u zabezpečení řád-
ného a včasného hlášení a evidence pobytu čes-
koslovenských státních občanů (dále jen "obča-
nů") na území Československé socialistické re-
publiky.
§ 2
Povinnost hlásit pobyt
(1) Občané jsou povinni hlásit v rozsahu sta-
noveném tímto zákonem místo, počátek a ukon-
čení svého pobytu
a) místnímu (městskému) národnímu výboru1)
příslušnému podle místa pobytu,
b) v hlavním městě Praze obvodní správě Sboru
národní bezpečnosti, popřípadě místnímu ná-
rodnímu výboru, příslušným podle místa po-
bytu,
1) Podle § 19 odst. 1 zákona č. 169/1949 Sb., o vojenských újezdech, plní ve vojenském Újezdu úkoly místního
národního výboru újezdní úřad.
2
c) v hlavním městě Slovenské socialistické re-
publiky Bratislavě správě Sboru národní bez-
pečnosti hlavního města Bratislavy a Západo-
slovenského kraje,
d) v městě Brně městské správě Sboru národní
bezpečnosti.
(2) Občané trvale žijící v cizině jsou povinni
za pobytu na území Československé socialistické
republiky hlásit údaje uvedené v odstavci l
okresní správě Sboru národní bezpečnosti přísluš-
né podle místa pobytu; tyto údaje hlásí krajské
správě Sboru národní bezpečnosti, mají-li pobyt
v místě jejího sídla.
(3) Občané jsou povinni hlásit údaje orgá-
nům uvedeným v odstavci 1 a 2 [dále jen "ohla-
šovny") způsobem stanoveným tímto zákonem.
(4) Ohlašovny jsou povinny v rozsahu stano-
veném tímto zákonem plnit úkoly spojené s hlá-
šením pobytu občanů a vedením evidence jejich
pobytu.
(5) Prováděcí předpis stanoví podrobnosti
o způsobu hlášení místa, počátku a ukončení po-
bytu občanů.
§ 3
Pobyt
[1] Pobytem se podle tohoto zákona rozumí
jak pobyt trvalý, tak pobyt přechodný.
(2) Trvalým pobytem je pobyt v místě stá-
lého bydliště občana, to je zpravidla v místě, kde
má rodinu, rodiče, byt nebo zaměstnání.
(3) Trvalý pobyt mohou mít občané jen v ob-
jektech, které jsou označeny číslem podle zvlášt-
ních předpisů. 2)
(4) Přechodným pobytem je pobyt občana
mimo objekt trvalého pobytu, to je zpravidla tam,
kde se občan dočasně zdržuje z pracovních, stu-
dijních, zdravotních, rekreačních a jiných důvodů.
(5) Jde li o občana trvale žijícího v cizině, je
přechodným pobytem též jeho pobyt na území
Československé socialistické republiky.
ČÁST DRUHÁ
HLÁŠENÍ POBYTU
Oddíl l
Hlášení trvalého pobytu
§ 4
(1) K trvalému pobytu musí být hlášen kaž-
dý občan, a to v téže době pouze v jednom místě
2] Vyhláška Ústředního úřadu pro věci národních výborů č. 97/1961 Sb., o názvech obcí, označování ulic a Čís-
lování domů.
Vyhláška ministerstva vnitra Slovenské socialistické republiky č. 93/1970 Sb., o určování názvů obcí a jejich
částí, ulic a jiných veřejných prostranství a o číslování budov
3
(2) Občané jsou povinni, není-li dále stano-
veno jinak, hlásit ohlasovně místo a počátek trvá
jeho pobytu nejpozději do 10 pracovních dnů po
ubytování; přitom jsou povinni předložit
a) občanský průkaz,
b) doklad o oprávnění užívat byt nebo jinou
obytnou místnost anebo písemné potvrzení
ubytovatele uvedeného v § 11 odst 1 písm. b)
nebo c)
(3) Ohlašovna může požádat o předložení do-
kladu o rodném čísle, rodného nebo oddacího lis-
tu, v případech nesrovnalosti údajů uvedených
při hlášení trvalého pobytu s údaji v občanském
průkazu, nebo nejsou-li údaje o rodném čísle,
údaje z rodného nebo oddacího listu uvedeny
v občanském průkazu.
(4) Při hlášení místa a počátku trvalého po-
bytu jsou obrané povinni hlásit téže ohlašovně
i ukončení dosavadního trvalého pobytu.
(5) Prováděcí předpis stanoví způsob hláše-
ni ukončení trvalého pobytu občanu, kterým byl
vydán cestovní doklad opravňující je k trvalému
pobytu v cizině3). Prováděcí předpis stanoví též
způsob hlášení trvalého pobytu
a) občanů během výkonu vojenské základní
(náhradní) služby,
b) občanů dlouhodobě pobývajících ve zdravot-
nických zařičeních s ústavní péčí,
c) občanů v ústavech sociální péče,
d) občanů ve výkonu trestu odnětí svobody.
§ 5
Občané, kteří hlásí trvalý pobyt v hraničním
pásmu nebo ve vojenském Újezdu, jsou povinni
předložit kromě dokladů uvedených v § 4 očist 2
lež povolení podle zvláštních předpisů 1).
§ 6
Vojáci z povolání jsou při hlášení trvalého
pobytu povinni předložit ohlašovně k nahlédnutí
osobní průkaz vojáka z povolání; vojáci z povo-
lání vojsk ministerstva vnitra předkládají občan-
ský průkaz.
§ 7
(1) Za členy rodiny, popřípadě za jiné obča-
ny žijící ve společné domácnosti, může hlásit
trvalý pobyt jeden z členů této rodiny nebo osoba
žijící s nimi ve společné domácnosti; přitom je
však povinen za tyto občany předložit doklady
uvedené v § 4 odst. 2
(2) Za občany mladší 15 let a za občany
zbavené způsobilosti k právním úkonům je povi-
3) Zákon č. 63/1965 Sb, o cestovních dokladech
Vyhláška ministerstva vnitra Československé socialistické republiky a ministerstva zahraničních věcí č. 44/
1970 Sb., kterou se provádí zákon o cestovních dokladech, ve znění pozdějších předpisů
1) Zákon č. 169/1949 Sb, o vojenských Újezdech
Zákon č. 69/1951 Sb, o ochraně státních hranic
4
nen hlásit trvalý pobyt jejich zákonný zástupce,
popřípadě opatrovník.
[3] Za ostatní občany, kteří pro svůj zdra-
votní stav nejsou schopni hlásit trvalý pobyt bez
mimořádných obtíží, může tuto povinnost splnit
jimi pověřený zástupce.
(4) Prováděcí předpis podrobněji upraví způ-
sob ohlašovací povinnosti členů rodiny a občanů
uvedených v odstavci 1 až 3 jinými členy rodiny,
popřípadě dalšími občany, včetně lhůt pro hláše-
ní trvalého pobytu občanů mladších 15 let.
Oddíl 2
Hlášení přechodného pobytu
§ 8
(1) Občané jsou povinni, není-li dále stano-
veno jinak, hlásit ohlašovně nejpozději do tří pra-
covních dnů po ubytování místo, počátek a před-
pokládanou dobu přechodného pobytu, který po-
trvá déle než 30 dnů.
(2) Při hlášení přechodného pobytu jsou ob-
čané povinni předložit občanský průkaz nebo
osobní průkaz vojáka z povolání, popřípadě ces-
tovní doklad opravňující je k trvalému pobytu
v cizině.
(3) Trvá-li přechodný pobyt i po skončeni
předpokládané doby, je občan povinen ve lhůtě
stanovené v odstavci 1 hlásit přechodný pobyt
znovu.
(4) Ustanovení § 7 odst. 1 až 3 platí obdob-
ně i pro hlášení přechodného pobytu s tím, že
z dokladů uvedených v § 4 odst. 2 se předkládá
pouze občanský průkaz
(5] Prováděcí předpis podrobněji upraví způ-
sob ohlašovací povinnosti členu rodiny a občanů
uvedených v § 7 odst. 1 až 3 jinými členy rodiny,
popřípadě dalšími občany
§ O
(1) Při přechodném pobytu v hraničním
pásmu, který potrvá déle než 48 hodin, jsou ob-
čané povinni neprodleně po ubytování hlásit
ohlašovně místo, počátek a předpokládanou dobu
přechodného pobytu a předložit jí současně po-
volení podle zvláštního předpisu5), občanský
průkaz nebo osobní průkaz vojáka z povolání ane-
bo cestovní doklad opravňující k trvalému pobytu
v cizině a písemné potvrzení ubytovatele uvede-
ného v § 11.
(2) Přechodný pobyt v hraničním pásmu
kratší než 48 hodin, jakož i přechodný pobyt
v tomto pásmu v ubytovacích zařízeních kratší
než 30 dnů se zapisuje pouze do knihy ubytova-
ných [§ 13 odst 1 písm b) a odst. 2).
5) Zákon č. 69/1951 Sb., o ochraně státních hranic
5
(3) Pro hlášení přechodného pobytu ve vo-
jenském Újezdu platí obdobně ustanovení § 8 a
zvláštní předpis6).
§ 10
(1) Povinnost hlásit přechodný pobyt trvající
déle než 30 dnů se nevztahuje na
a) příslušníky ozbrojených sil a příslušníky
ozbrojených sborů, pokud jsou hromadně
ubytováni podle příslušných služebních před-
pisů,
b) občany přijaté do ústavů sociální péče, do
zdravotnických zařízení s ústavní péčí nebo
umístěné v dětských domovech a ve zvlášt-
ních výchovných zařízeních,
c) občany ve vazbě nebo ve výkonu trestu od-
nétí svobody.
(2) Provozovatelé zařízení uvedených v od-
stavci 1 písm. b) JSoU povinni hlásit neprodleně
nejbližšímu útvaru Sboru národní bezpečnosti
ubytování občana, jehož totožnost nelze bezpečně
zjistit.
(3) Prováděcí předpis stanoví podrobnosti
o hlášení přechodného pobytu a odchylky od hlá-
šení přechodného pobytu občanů trvale žijících
v" cizině a občanů zdržujících se ve vlastním re-
kreačním objektu nebo v rekreačním objektu čle-
na domácnosti nebo osoby blízké7).
O d d í l 3
Ubytovatelé a jejich povinnosti
§ 11
Ubytovatel
(1) Ubytovatelem je
a) vlastník (správce) budovy ve vztahu k uživa-
teli bytu, uživateli jiné obytné místnosti nebo
k jiným občanům, které ve své budově uby-
toval,
b) uživatel bytu nebo jiné obytné místnosti, po-
případě vlastník bytu ve vztahu k jiným ob-
čanům, které ve svém bytě nebo jiné obytné
místnosti ubytoval,
c) provozovatel ubytovacího zařízení, který je
odpovědný za provoz zařízení poskytujícího
za úplatu či bezplatně ubytování, ve vztahu
k občanům, které ve svém ubytovacím zaří-
zení ubytoval,
d) vlastník nebo uživatel pozemku, ve vztahu
k občanům, které na něm přechodně ubyto-
val
(2) Za provozovatele ubytovacího zařízení se
podle tohoto zákona považuje i uživatel bytu nebo
jiné obytné místnosti, popřípadě vlastník bytu,
6) § 5 zákona e. 169/1949 Sb., o vojenských (Sjezdech.
7) § 115 a § 116 občanského zákoníku.
6
který v nich ubytoval jiné občany podle zvláštní
smlouvy sjednané s organizacemi
(3) Za ubytovací zařízení se podle tohoto zá-
kona nepovažují nemocnice, kasárna, nápravně
výchovné ústavy, ústavy, v nichž se vykonává
vazba, ústavy sociální péče a podobná zařízení
Povinnosti ubytovatelů
§ 12
(1) Ubytovatelé jsou při ubytování občana
povinni
a) ověřit jeho totožnost,
b) dbát, aby občan, kterého ubytovali, splnil ve
stanovené lhůtě svou povinnost hlášení po-
bytu a za tím účelem se přesvědčit, zda uby-
tovaný má v občanském průkazu, popřípadě
v cestovním dokladu opravňujícím k trvalé-
mu pobytu v cizině8) záznam ohlašovny nebo
zda má potvrzení o hlášení pobytu (§ 14
odst 2),
c) neprodleně oznámit ohlašovně, že ubytovaný
nesplnil povinnost hlášení pobytu nebo od-
mítl prokázat, že tuto povinnost splnil
(2) Prováděcí předpis stanoví podrobnosti
o povinnostech ubytovatelů a o tom, kdo plní po-
vinnosti ubytovatele, který v domě nebydlí.
§ 13
(1) Provozovatelé ubytovacích zařízení jsou
vedle povinností uvedených v § 12 odst. 1 povinni
a) hlásit neprodleně zřízení nebo zrušení ubyto-
vacího zařízení okresní (obvodní, městské)
správě Sboru národní bezpečnosti, v jejímž
územním obvodu bylo toto zařízení zřízeno
nebo zrušeno,
b) vést knihu ubytovaných a zapisovat do m
ubytované občany neprodleně při jejich uby-
tování, i když jde o ubytování jen na část
dne, podle zápisů v občanském průkazu,
osobním průkazu vojáka z povolání, popřípa-
dě v cestovním dokladu,
c) předkládat knihu ubytovaných nebo výpisy
z ní kdykoliv na požádání útvaru nebo pří
slušníku Sboru národní bezpečnosti anebo
oprávněnému kontrolnímu organu,
d) uschovat knihu ubytovaných, která byla zá-
pisy zcela zaplněna, v neporušeném stavu po
dobu nejméně 10 let ode dne posledního zá-
pisu.
(2) V hraničním pásmu mají (povinnosti uve-
dené v odstavci 1 písm b) až d) i ostatní ubyto-
vatelé
8) Zákon č. 75/1957 Sb., o občanských průkazech
a zákon č. 63/1965 Sb, o cestovních dokladech
7
ČÁST TŘETÍ
POVINNOSTI OHLASOVÉM
A EVIDENCE POBYTU OBČANŮ
Povinnosti ohlašoven
§ 14
(1) Ohlašovny jsou při hlášení pobytu obča-
nů a při vedení evidence pobytu občanů povinny
a) ověřit úplnost a správnost stanovených údajů
a platnost dokladů pro hlášení pobytu,
b) učinit záznam o hlášení pobytu v evidenci,
jsou-li splněny stanovené podmínky,
c) podávat hlášení orgánům vedoucím evidenci
pobytu občanů (§ 17 odst. 1 až 3),
d) dohlížet na plnění povinností stanovených
občanům a ubytovatelům tímto zákonem.
(2) Ohlašovna nevyznačuje do osobního prů-
kazu vojáka z povolání údaje o hlášení trvalého
pobytu, ale o učiněném hlášení vydá potvrzení.
(3) Prováděcí předpis stanoví podrobnosti
o povinnostech ohlašoven
§ 15
(1) Ohlašovna zruší záznam o trvalém pobytu
občana v případě jeho úmrtí nebo jestliže je pří-
slušným orgánem prokázáno, že
a) trvale opustil území Československé socialis-
tické republiky,
b) hlášení k pobytu bylo provedeno na základě
neplatného, 'padělaného nebo vědomě pozmě-
něného dokladu.
(2) Prováděcí předpis stanoví podrobnosti
o způsobu zrušení záznamu o trvalém pobytu.
§ 16
(1) Změnu území nebo názvu obce, její části,
ulice nebo jiného veřejného prostranství a změnu
popisného, orientačního nebo evidenčního čísla
objektu, ve kterém jsou občané hlášeni k trvalé-
mu pobytu, vyznačí ohlašovna ve své evidenci a
v občanských průkazech občanů, jichž se změna
týká Vojákům z povolání vydá ohlašovna nové
potvrzení.
(2] Změnu území krajů nebo okresu vyznačí
VB své evidenci a podle potřeby v občanských
průkazech občanů ohlašovna příslušná podle no-
vého územního členění.
§ 17
Evidence pobytu občanu
1) Evidenci pobytu občanů v obcích vedou
ohlašovny.
(2) Okresní (městskou] evidenci pobytu ob-
čanů vedou útvary Sboru národní bezpečnosti ur-
čené federálním ministerstvem vnitra.
8
(3) Ústřední evidenci pobytu občanu vede
útvar Sboru národní bezpečnosti určený federál-
ním ministerstvem vnitra.
(4) Pracovníci ohlašoven jsou povinni dbát
na to, aby údajů obsažených v evidenci nemohlo
být zneužito nepovolanými osobami.
(5) Prováděcí předpis stanoví podrobnosti
o vedení evidence pobytu občanů.
§ 18
Sdělování údajů o miste pobytu občanů
(1) Ohlašovny a určené útvary Sboru národ-
ní bezpečnosti (§ 17 odst. 2 a 3] sděluji na žádost
státních orgánů, organizací nebo občanů údaje
o místě pobytu občanů9).
(2) Prováděcí předpis stanoví podrobnosti
o náležitostech žádostí a o sdělování údajů o mís-
tě pobytu občanů
ČÁST ČTVRTÁ
ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ
§ 19
SPOLEČNÉ USTANOVENI
Na postup státních orgánů, organizací a ob-
čanů a na jejich úkony prováděné podle tohoto
zákona se nevztahují obecné předpisy o správním
řízení
§ 20
Přechodné ustanovení
Hlášení místa, počátku nebo ukončení trva-
lého pobytu občanů anebo hlášení místa, počátku
a předpokládané doby přechodného pobytu uči-
něná podle dosavadních předpisů se považují za
hlášení podle tohoto zákona
§ 21
Zmocňovací ustanovení
(1) Federální ministerstvo vnitra vydá v do-
hodě se zúčastněnými ústředními orgány obecně
závazný právní předpis k provedení § 2 odst. 5,
§ 4 odst 5, § 7 odst 4, § 8 odst. 5, § 10 odst. 3,
§ 12 odst. 2, § 14 odst 3, § 15 odst. 2, § 17 odst.
5, § 18 odst. 2.
(2) Federální ministerstvo vnitra po dohodě
s federálním ministerstvem národní obrany může
stanovit zvláštní hlášení skutečností o pobytu ob-
čanů pro účely vojenské správy.
§ 22
Zrušovací ustanovení
Zrušuje se zákon č. 52/1949 Sb. o hlasem
9) Vyhláška federálního ministerstva financí, ministerstva financí České socialistické republiky a ministerstva
financí Slovenské socialistické republiky č. 162/1976 Sb, o správních poplatcích, ve znění vyhl č. 166/
1980 Sb, Sazebník I poplatků vybíraných a vyměřovaných správními orgány, oddíl A Všeobecná správa,
položka 1 písm. b), vydání potvrzení nebo písemného sdělení o pobytu osob.
9
obyvatelstva, ve znění zákonů č. 76/1957 Sb. a
č. 68/1965 Sb. a vyhláška ministerstva vnitra
C. 6/1958 Ú. 1. (Ú. v. ), kterou se vydávají po-
drobnější předpisy o hlášení pobytu občanů Čes-
koslovenské republiky, ve znění vyhlášky minis-
terstva vnitra č. 75/1961 Sb.
§ 23
Účinnost
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna
1983.
10
Důvodová zpráva
Všeobecná část
V období výstavby rozvinuté socialistické
společnosti neustále roste množství informací,
které společnost potřebuje jako jeden ze základ-
ních předpokladu pro řídící a rozhodovací činnost
svých orgánů na všech stupních.
Tyto informace - řádně roztříděné a evido-
vané - usnadňují objektivní a vědecky zdůvod-
něné rozhodování o dalších směrech rozvoje spo-
lečnosti jako celku i jejích jednotlivých úseků a
oblastí
Dlouhodobé zkušenosti ukazují, že nemalou
úlohu v každodenním životě zaujímají údaje
o místě pobytu občanů. Přehled o místě pobytu
občanů a o jeho změnách vytváří rozhodující
předpoklad pro vedení evidence pobytu občanů,
která umožňuje státním orgánům a organizacím
i občanům vykonávat řadu činností nezbytných
pro plnění jejich úkolů a potřeb
Proto socialistický stát usiluje o to, aby hlá-
šení místa pobytu občanů a vedení evidence je-
jich pobytu odpovídaly skutečnému stavu
Aby bylo dosaženo tohoto cíle, stanoví stát
pro své občany zákonnou povinnost hlásit urče-
ným orgánům místo, počátek a ukončení trvalého
pobytu a místo, počatek a předpokládanou dobu
přechodného pobytu
Místo trvalého pobytu občana je např. jedním
L hledisek pro určení místní příslušnosti státních
orgánů (správních i soudních) při řízeních, je-
jichž účastníky jsou občane
Podle místa trvalého pobytu občanů přede-
vším orgány státní správy plní řadu úkonů, které
by bez znalosti tohoto údaje a řádně vedené evi-
dence pobytu občanu v určitém místě nebo okre-
su jinak nemohly plnit (pořizování seznamů
branců, seznamy děti končícich povinnou školní
docházku a jejich rozmístění, pátrání po osobách
apod. ). V naposlední řadě je místo trvalého po-
bytu občana důležité i pro práci bezpečnostních
orgánů při plnění jejich úkolů
Pro občany má správně a včas hlášené místo
pobytu význam zejména při uplatňování jejich
nároku vůči státním orgánům a hospodářským
organizacím (uplatňování nároků na odlučné, na
slevu jízdného při cestách do zaměstnám apod. /
Kromě toho mohou občané využívat evidence po-
bytu občanů k získávání údajů o místě pobytu
svých příbuzných i jiných občanů, což jim usnad-
ní řešení jejich osobních záležitostí (např. při
pátraní po místě pobytu dlužníka).
V důsledku rychlého hospodářského a sociál-
ního rozvoje naši společnosti je v poslední době
migrace občanu značné rozsáhlá. Od roku 1974 do
roku 1980 např. hlásilo trvalý pobyt v průměru
1700 000 občanu ročně Kromě toho hlásilo pře
chodný pobyt cca 500000 občanů ročně. V evi-
denci pobytu občanů je třeba vyznačit každoroč-
ně asi 290000 narození, 140 000 sňatků, 170000
úmrtí a 30 000 rozvodů občanů
Zpracování tak vysokého počtu údajů a in-
formací dosavadním způsobem, tj manuálně, již
nevyhovuje současným a zejména perspektivním
potřebám společnosti. Bylo proto rozhodnuto za-
vést postupně automatizované zpracování údajů
o místě, počátku a ukončení trvalého pobytu a
o místě, počátku, předpokládané době a částečně
i o ukončení přechodného pobytu pomocí výpo-
četní techniky
V souvislosti se sčítáním lidu, domů a bytů
na podzim 1980 byl proveden sběr základních dat
(údajů) nezbytných pro založení centrálního re-
gistru občanů, který bude tvořit základ výše uve-
deného automatizovaného zpracování nejen úda-
jů o místě pobytu občanů, ale postupně i o řadě
dalších údajů Ústřední evidence pobytu občanů
má obsahovat údaje o jednotlivých občanech
i hromadná data pro potřeby národních výborů,
pro potřeby ústředních orgánů i pro jiné insti-
tuce Mají-li tyto údaje sloužit celospolečenské-
mu využití, je nutné, aby byly co nejpřesnější a
zejména stále aktuální. K tomu má vytvořit před-
poklady návrh nového zákona o hlášení pobytu a
evidenci občanů (dále jen "zákon")
V současné době je oblast hlášení pobytu ob
čanů upravena zákonem č. 52/1949 Sb., o hlášení
obyvatelstva, ve znění zákonů č 76/1957 Sb. a
č 68/1965 Sb a prováděcí vyhláškou ministerstva
vnitra č 61958 Ú 1. (Ú. v), kterou se vydávají
podrobnější předpisy o hlášení pobytu občanů
Československé republiky, ve znění vyhlášky mi-
nisterstva vnitra L. 75/1961 Sb.
Zákon č. 52 1949 Sb, o hlášení obyvatelstva,
sehrál svou pozitivní úlohu zejména tím, že sjed-
notil do té doby roztříštěnou úpravu, kdy platily
jiné předpisy v českých zemích a jiné na Sloven-
sku. Aplikace tohoto zákona umožnila zavedení
jednotné evidence občanů na území Českosloven-
ské republiky
Vydáním zákona č. 76, 1957 Sb, kterým byl
novelizován zákon č. 52/1949 Sb, o hlášení oby-
vatelstva, došlo ke zjednodušení původní úpravy
tak, jak to vyžadoval rozvoj naši společnosti a na
něj navazující změny v organizaci státní správy.
V souvislosti s rozvíjejícím se cestovním ru-
chem a neustále rostoucím počtem cizinců při-
jíždějících do Československa bylo z této agendy
vyčleněno povolování a hlášení pobytu cizinců a
upraveno samostatným zákonem č. 68/1965 Sb,
o pobytu cizinců na území Československé socia-
listické republiky. V důsledku toho přešlo povo-
lování a hlášení pobytu cizinců od orgánů Veřej-
né bezpečnosti na orgány pasů a víz.
11
Jak bylo uvedeno, došlo za více jak 30 let,
která uplynula od přijetí dosavadní právní úpra-
vy na tomto úseku, k řadě kvalitativních změn ve
vývoji společnosti. V důsledku těchto změn ne-
odpovídá již právní úprava na úseku hlášení po
bytu občanů potřebám a zájmům současné etapy
rozvoje naší společnosti
Předkládaný návrh zákona nu kromě vytvo-
ření předpokladů pro převedení evidence pobytu
občanu na automatizované zpracování pomoci vý-
početní techniky působit též jako významný ná-
stroj k posílení veřejného pořádku v nejširším
slova smyslu Nová úprava zajišťující důslednou a
přesnou evidenci pobytu asociálních a parazitu-
jících živlů vytvoří podmínky pro jejich lepší
kontrolu. Protispolečenské živly zneužívají dosa-
vadní předpisy tím, že se hlásí k pobytu ve vel-
kých městech často bez vědomí majitelů nebo úží-
vatelů bytů anebo dokonce do neexistujících bytů
a objektů a tím si legalizují pobyt v těchto mís-
tech a usnadňují páchání trestné činnosti
Při přípravě nového zákona byl důsledně res-
pektován požadavek nezavádět další administra-
tivu, nezatěžovat více než dosud poctivé a disci-
plinované občany. Za tím účelem bylo do nové
úpravy převzato vše, co se v uplynulých letech
osvědčilo, je vžité a v praxi nečiní žádné problé-
my.
Zákon má být v souladu s ustanovením čl. 26
ústavního zákona o československé federaci při-
jat jako zákon Federálního shromáždění a bude
upravovat problematiku hlášení a evidence po-
bytu občanů komplexně
Přijeti zákona a jeho realizace si nevyžádají
řádné požadavky na bilanci pracovních sil, ani
zvýšení nároků na finanční prostředky Úkoly
s ním spojené budou zabezpečeny ze stávajících
rozpočtů federálního ministerstva vnitra, minis-
terstva vnitra České socialistické republiky, mi-
nisterstva vnitra Slovenské socialistické republi-
ky a z rozpočtů národních výborů
Pro založení centrálního registru občanů
v souvislosti se sčítáním lidu, domů a bytů v roce
1980 schválila vláda Československé socialistické
republiky svým usnesením ze dne 26. ledna 1978
č. 16 úhrnné výdaje ve výši 60 000 000 Kčs Z toho
investiční výdaje činí celkem 43 400 000 Kčs a ne
investiční výdaje 16 600 000 Kčs Další náklady
spojené s vybudováním a provozem centrálního
registru občanů budou kryty z rozpočtu federál-
ního ministerstva vnitra
ZVLÁŠTNÍ ČÁST
ČÁST PRVNÍ
ZÁKLADNÍ USTANOVENÍ
K § 1:
Předmět navrhované zákonné úpravy je pa-
trný již z jeho názvu. V tomto ustanovení je vy-
jadřen účel nové zákonné úpravy zabezpečit řád-
né a včasné hlášení a evidenci pobytu všech obča-
nů.
K § 2:
Základním předpokladem pro vedení přesné
a stále aktuální evidence pobytu občanů je jejich
povinnost hlásit stanovené údaje určeným stát
ním orgánům
V odstavci 1 je občanům uložena povinnost
hlásit údaje, tj místo, počátek a ve vymezeném
rozsahu i ukončení jejich pobytu, přičemž hlášení
místa je vyjádřeno úplnou adresou Hlášení úkon
cení pobytu je obligatorní ve všech případech
u pobytu trvalého. U přechodného pobytu se pro-
vádí jen výjimečně na žádost občana (např.
v souvislosti s jeho žádostí o slevu jízdného v pro-
středcích veřejné hromadné přepravy osob)
Občané hlásí svůj pobyt ve většině obci
u místních (městských) národních výborů;
v Praze, Bratislavě a Brně plní ohlašovací povin-
nost zpravidla u určených útvarů Sboru národní
bezpečnosti Je tomu tak proto, poněvadž provádě-
ní úkonů spojených s hlášením pobytu v těchto
městech je náročné a složité a vyžaduje, aby je
zabezpečoval specializovaný aparát
Občané trvale žijící v cizině se pro pobyt na
území Československé socialistické republiky
hlásí na okresní (obvodní) a v místě sídla kraje
na krajské správě Sboru národu, bezpečnosti pří-
slušné podle místa jejich pobytu v Českosloven-
ské socialistické republice. Tento postup je po-
třebný proto, poněvadž orgány pasu a víz, které
vydávají cestovní doklady opravňující k trvalému
pobytu v cizině, musí mít přesný přehled o poby-
tu těchto občanů na území Československé socia-
listické republiky.
Občané jsou povinni hlásit v rozsahu stano-
veném v zákoně všechny údaje potřebné k tomu,
aby byla spolehlivě zjištěna jejich totožnost Zá-
roveň je nutné, aby zákon stanovil způsob hlá-
šení údajů
V návaznosti na povinnosti občanů hlásit svůj
pobyt stanoví zákon povinnost orgánů, u nichž se
občané hlásí (tzv. ohlašovny), plnit úkoly spoje-
né s hlášením a vedením evidence pobytu obča-
nů.
K § 3:
Vymezení pojmů trvalého a přechodného po
bytu obsažené v tomto ustanovení se v podstatě
přebírá z dosavadní úpravy, která se osvědčuje
Přitom rozhodujícím kriteriem pro jejich vymeze-
ní je místo, kde má občan stálé bydliště
Nově se stanoví podmínka, že občan může
mít bydliště a hlásit se tedy k trvalému pobytu
jen v těch objektech (budovách), které jsou ozna-
čeny číslem popisným, orientačním event. evi-
denčním. Tímto ustanovením má byt zabráněno
různým asociálním živlům hlásit trvalý pobyt
12
v objektech, které nejsou určeny k obývání nebo
dokonce neexistuji.
Ustanovení odstavce 4 je formulováno tak,
aby bylo zřejmé, že přechodným pobytem je i po-
byt občana v téže obci, ale v jiném objektu než
ve kterém je hlášen k trvalému pobytu.
Pobyt občanů trvale žijících v cizině na úze-
mí Československé socialistické republiky se po-
dle odstavce 5 považuje za pobyt přechodný,
i když se předpokládá, že lhůty pro jeho hlášení
budou v prováděcím předpise stanoveny odchylně
od lhůt pro hlášení přechodného pobytu ostatních
občanů.
ČÁST DRUHÁ
HLASEM POBYTU
K § 4-7:
V oddílu 1 části druhé zákona se stanoví
obecné podmínky pro hlášení místa, počátku a
ukončení trvalého pobytu a podmínky pro toto
hlášení ve zvláštních případech (v hraničním pás-
mu a ve vojenských Újezdech, u vojáků z povo-
lání). Tento oddíl obsahuje dále úpravu plnění
ohlašovací povinnosti při hlášení trvalého pobytu
v zastoupení.
V § 4 odst. 1 je stanovena zásada, že k trva-
lému pobytu musí být hlášen každý občan, tj
i občan mladší 15 lot samostatně, a to v téže dobr
pouze v jednom místě
Základní údajů o trvalém pobytu (místo a
počátek) musí občané hlásit nejpozději do tří
pracovních dnů po ubytování. Počátkem ubytová-
ní bude ve většině případů den, kdy občanovi
vznikne právo užívat byt, tj dnem uzavření doho-
dy o odevzdání a převzetí bytu sjednané mezi
příslušnou organizací a občanem [§ 155 odst. 1
občanského zákoníku), a kdy se občan do bytu
nastěhuje.
Údaje o trvalém pobytu se vyznačují v ob-
čanském průkazu občanů, kteří jsou proto po-
vinni při hlášení tento doklad předložit. Prove-
dení záznamu je upraveno v předpisech o občan-
ských průkazech.
Kromě občanského průkazu se ukládá obča-
nům povinnost předložit ohlašovně při hlášení
místa a počátku trvalého pobytu též doklad
o oprávnění užívat byt nebo jinou obytnou míst-
nost anebo písemné potvrzení ubytovatele.
Doklad o oprávnění užívat byt nebo jinou obyt-
nou místnost (např. rozhodnutí stavebního úřadu
o kolaudaci rodinného domku, opis dohody o ode-
vzdání a převzeti bytu noho obytné místnosti uza-
vřené podle § 155 odst. 1 resp. § 190 odst. 2 ob
čanského zákoníku) má převážná většina občanů
a bude ho moci bez dalšího předložit. Předpokládá
se, že doklad o oprávnění užívat byt nebo jinou
obytnou místnost budou předkládat především
vlastníci rodinných domků a bytu v osobním
vlastnictví. Dále pak uživatelé bytů, které jsou vo
správě organizaci bytového hospodářství, bytů
družstevních, služebních, podnikových a vojen-
ských, jakož i uživatelé bytů ministerstva vnitra
a jednotných zemědělských družstev. Příslušný
doklad (např. opis dohody o odevzdání a převzetí
části bytu) budou moci předložit i ti občané, kte-
rým uživatel přenechal část svého bytu k bydlení
podle § 34 zákona č 41, 1964 Sb., o hospodaření
s byly.
Potvrzení ubytovatele, které se bude vyzna-
čovat na zadní straně tiskopisu "Přihlašovací lís-
tek pro trvalý pobyt", jsou povinni ohlašovně pro-
kázat ti občané, které přijal do svého bytu resp.
jim přenechal část svého bytu k užívání jejich
příbuzný (§ 34 odst. 2 věta druhá zákona o hos-
podaření s byty).
Dále předloží potvrzení ubytovatele ten,
komu byl uživatelem přenechán k užívání celý
byt po dobu služebního působení v cizině, popří-
padě v jiném místě, podle § 35 odst. 1 a 2 zákona
0 hospodaření s byty.
Rovněž bude povinen předkládat potvrzení
ubytovatele ten, kdo se hlásí k trvalému pobytu
do ubytovacího zařízení, tj. do hotelu, rekreační-
ho zařízení, ubytovny apod.
Smyslem stanovení o povinnosti předkládat
doklad opravňující užívat byt nebo jinou obytnou
místnost anebo potvrzení ubytovatele je snaha
upevnit veřejný pořádek Přitom jde o řešení jed
noduché, které si nevyžádá rozšíření administra-
livy, ani nezvyšuje časové a jiné nároky při hlá-
šení trvalého pobytu.
Doklad o oprávnění užívat byt nebo jinou
obytnou místnost a písemné potvrzení ubytova-
tele osvědčuje již existující stav, který vznikl na
základě předpisu o hospodaření s byty. S hláše-
ním pobytu nelze tedy spojovat žádné nároky na
přidělení bytu.
Současně má navržený postup hlášení místa
a počátku trvalého pobytu zamezit protispolečen-
ským živlům hlásit se bez vědomí uživatelů bytu
nebo u neexistujících uživatelů bytu a tak lega-
lizovat svůj pobyt zejména ve velkých městech.
Aby bylo zabráněno padělání potvrzení uby-
tovatele na přihlašovacím tiskopise, počítá se
v prováděcím předpise s tím, že v příslušné rub-
rice tohoto lístku bude uveden nejen podpis, ale
1 rodné číslo a číslo občanského průkazu ubyto-
vatele; pokud bude ubytovatelem organizace,
bude v této rubrice otisk jejího úředního razítka.
K ověření případných pochybností o hláše-
ných údajích, popřípadě k odstranění vad a mezer
v meh, je třeba dát ohlasovně možnost vyžádat ort
občana další doklady, uvedené v § 4 odst. 3 (nebo
§ 7 odst. 1).
Hlášení ukončení trvalého pobytu jsou obča-
ne povinni uskutečnit současně s hlášením místa
a počátku nového pobytu vyplněním tiskopisu
,, 0dhlašovací lístek".