Přítomno: | 183 poslanci Sněmovny lidu |
70 poslanců Sněmovny národů zvolených v České socialistické republice | |
68 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské socialistické republice |
Omluveni poslanci
Sněmovny lidu:
Boroš, Jägerman, Kalkus, Korčák, Polák,
Procházka, Sagová, Stejskal, Šebóšik,
Tichavský, P. Urban, Vooková, Zavadil, Žákovič
Sněmovny národů zvolení v České socialistické republice:
Blahník, Himl, Samec, Šupka
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské socialistické republice:
Čičmanec, Erös, Gogová, Konvit, J. Kováč,
Kožík, Rákocziová
Předseda FS A. Indra: Vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci, vážení hosté, zahajuji 21.
společnou schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny
národů IV. volební období Federálního
shromáždění Československé
socialistické republiky.
Dovolte mi, abych jménem všech přítomných
co nejupřímněji přivítal především
generálního tajemníka ústředního
výboru Komunistické strany Československa
a prezidenta republiky s. Gustáva Husáka. (Potlesk.)
Upřímně vítám i další
vedoucí představitele Komunistické strany
Československa, funkcionáře orgánů
Národní fronty, společenských organizací
a ostatních politických stran. Vítám
členy federální vlády vedené
jejím předsedou s. Lubomírem Štrougalem.
(Potlesk.)
Soudružky a soudruzi poslanci, s lítostí vzpomínáme,
že v prosinci minulého roku opustil navždy naše
řady člen předsednictva ústředního
výboru Československé strany lidové,
místopředseda Federálního shromáždění
Jaroslav Srb. Dne 6. května zemřel člen ústředního
výboru Komunistické strany Československa,
vedoucí tajemník severomoravského krajského
výboru Komunistické strany Československa,
poslanec Sněmovny lidu s. Miroslav Maula.
Prosím vás, soudružky a soudruzi, abychom památku
místopředsedy FS Srba a poslance Mamuly uctili povstáním.
(Shromáždění povstává.)
Děkuji vám. (Shromáždění
usedá.)
Soudružky a soudruzi, sděluji vám, že
prezident republiky dopisem ze dne 4. dubna t. r. svolal podle
článku 61 ústavního zákona
o československé federaci Federální
shromáždění k jarnímu zasedání
dnem 8. dubna t. r.
Předsednictva Sněmovny lidu a Sněmovny národů
navrhla na svých schůzích dne 29. dubna konat
společnou schůzi sněmoven s pořadem,
který jste obdrželi písemně.
Prosím vás, soudružky a soudruzi, abychom na
pořad dnešního jednání zařadili
dodatečně ještě vládní
návrh, kterým se předkládá
Federálnímu shromáždění
k souhlasu návrh na výpověď Úmluvy
mezi Československou republikou a Švýcarskou
konfederací o sociálním zabezpečení,
podepsané dne 4. června 1959 v Bernu, a návrh
předsednictva ústředního výboru
Národní fronty ČSSR na volbu soudce Nejvyššího
soudu Československé socialistické republiky.
Budete-li souhlasit, projednali bychom tyto návrhy v pořadu
jako 6. a 7. bod.
Jsou k tomuto dodatečnému návrhu nějaké
připomínky nebo dotazy? (Nebyly.)
V této chvíli je v zasedací síni přítomno
ve Sněmovně lidu 177 poslanců, ve Sněmovně
národů 68 poslanců zvolených v České
a 65 zvolených ve Slovenské socialistické
republice. Obě sněmovny jsou tedy usnášení
schopné.
Nejdříve budou hlasovat poslanci Sněmovny
lidu.
Kdo z nich souhlasí s návrhem svého předsednictva
na konání společné schůze sněmoven
s navrženým pořadem? (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Nikoliv.
Sněmovna lidu schválila návrh jednomyslně.
Nyní prosím poslance Sněmovny národů.
Kdo z nich souhlasí s návrhem na konání
společné schůze s navrženým programem?
(Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Nikoliv.
I Sněmovna národů s návrhem vyslovila
souhlas.
Souhlas tak vyslovili všichni poslanci obou sněmoven
podle článku 34 odstavce 2 ústavního
zákona o československé federaci na konání
společné schůze Sněmovny lidu a Sněmovny
národů a schválili tím její
pořad.
Přistoupíme k projednání prvního
bodu, kterým je
Návrh odůvodní ministr financí ČSSR
s. Jaromír Žák, kterého prosím,
aby se ujal slova.
Ministr financí ČSSR J. Žák:
Vážený soudruhu generální tajemníku
a prezidente republiky, vážený soudruhu předsedo
Federálního shromáždění,
vážené soudružky a soudruzi poslanci.
Vláda Československé socialistické
republiky předkládá Federálnímu
shromáždění návrh státního
závěrečného účtu československé
federace za rok 1985 krátce po XVII. sjezdu KSČ,
který podrobně zhodnotil dosažené výsledky
v rozvoji ekonomiky a společnosti v uplynulém období
a vytyčil program urychlení hospodářského
a sociálního rozvoje na léta 1986-1990 a
výhled do roku 2000.
Rozhodujícím směrem zajištění
této základní strategické linie je
urychlení procesu intenzifikace na základě
rozhodnějšího uplatňování
nejnovějších výsledků vědeckotechnického
rozvoje ve výrobní a společenské praxi,
rozvoje socialistické ekonomické integrace, uskutečňování
efektivních strukturálních přeměn
ekonomiky a její modernizace.
Ve své podstatě jde o zajištění
nové kvality ekonomického růstu, což
klade, jak bylo zdůrazněno na XVII. sjezdu strany,
nové vyšší nároky na úlohu
subjektivního činitele, na formy a metody práce,
na úroveň ekonomického myšlení
a rozhodování. Tyto požadavky, jejich závažnost
pro další rozvoj ekonomiky a celé společnosti,
je třeba si nejen uvědomit a ztotožnit se s
nimi, ale především přeměnit
v praktické činy. To je základní předpoklad
pro úspěšné uskutečňování
strategie intenzifikace.
Především z těchto hledisek, v duchu
náročného a kritického jednání
XVII. sjezdu strany a jeho závěrů, musíme
bilancovat i výsledky hospodaření minulého
roku, posoudit, jak byly stanovené úkoly a záměry
splněny, jaké předpoklady byly vytvořeny
pro vstup do 8. pětiletky.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
v letech 1983-1984 byly v ekonomice založeny pozitivní
tendence, které se projevily ve zvýšení
dynamiky hospodářského rozvoje, růstu
efektivnosti a upevnění devizové pozice státu.
Tyto tendence pokračovaly i v loňském roce.
Stanovené úkoly v tvorbě zdrojů byly
splněny a v některých směrech překročeny.
Průmyslová výroba vzrostla o 3,6 % a její
plánovaný objem byl překročen o 0,9
%. Stavební výroba se zvýšila o 1,3
%, zatímco plán počítal s jejím
růstem o 0,7 %. V zemědělství byl
překročen objem plánované produkce
o 0,6 %. Splnění úkolů v rozhodujících
odvětvích národního hospodářství
se projevilo v růstu hrubého národního
důchodu o 3,3 % a překročení jeho
plánovaného objemu o více než 3 mld.
Kčs.
Nadplánová tvorba zdrojů umožnila jejich
vyšší užití ve vnitřní
ekonomice. Osobní spotřeba se zvýšila
o 1,8 %, hmotná společenská spotřeba
o 5,6 % a investice o 5,5 %. Byly překročeny úkoly
státního plánu ve vývozu do socialistických
i nesocialistických zemí, dále se snížila
zadluženost ve volných měnách.
Výsledky dosažené v minulém roce se
tak významně podílely na celkovém
splnění úkolů a záměrů
7. pětiletky. K jejich zabezpečení přispěla
realizace závěrů jednotlivých zasedání
ústředního výboru Komunistické
strany Československa a široký rozvoj iniciativy
pracujících, orgánů a organizací
ke 40. výročí osvobození Československa
Sovětskou armádou a na počest XVII. sjezdu
strany.
Při celkově pozitivním hodnocení plnění
úkolů minulého roku neztrácíme
ze zřetele problémy a nedostatky, které se
projevovaly při realizaci záměrů hospodářské
politiky. Komplexní pohled ukazuje, že výsledky
mohly být lepší, kdyby se podařilo bezezbytku
splnit úkoly v růstu efektivnosti, kvalitě
a hospodárnosti, kdyby se podařilo dosáhnout
požadovaného zlepšení kvalitativních
stránek reprodukčního procesu.
Výsledky dosažené v ekonomickém rozvoji
se vcelku příznivě projevily v plnění
státního rozpočtu na rok 1985. Byly zabezpečeny
potřebné finanční zdroje pro další
rozvoj ekonomiky, životní úrovně obyvatelstva
a upevnění obranyschopnosti země. Celkové
příjmy souhrnu státních rozpočtů,
tj. státních rozpočtů čs. federace,
České socialistické republiky a Slovenské
socialistické republiky a rozpočtů národních
výborů dosáhly téměř
360 mld. Kčs, což je o 3,8 % více než
se plánovalo. Celkové výdaje činily
358 mld. Kčs a jejich plánovaný objem byl
překročen o 3,4 %. Převýšení
příjmů nad výdaji představuje
1,7 mld. Kčs, z čehož na rozpočty národních
výborů připadá 1,6 mld. Kčs.
Příjmy státního rozpočtu čs.
federace dosáhly více než 195 mld. Kčs,
což je zhruba o 1 % více ve srovnání
s plánem. Použito bylo 195 mld. Kčs, z toho
na výdaje federálně řízených
orgánů a organizací téměř
68 mld. Kčs, na dotace do státních rozpočtů
republik 127,2 mld. Kčs.
Příjmy rozpočtů národních
výborů dosáhly více než 126 mld.
Kčs, tj. o 6,4 % více oproti stanoveným záměrům
a o 4 % více ve srovnání s rokem 1984. Na
zajištění těchto příjmů
se zhruba 60 % podílely účelové subvence
a globální dotace poskytnuté ze státních
rozpočtů republik. Disponibilní prostředky
fondů rezerv a rozvoje národních výborů
a prostředky na účtech sdružených
prostředků v celkové výši 4,2
mld. Kčs, se kterými přecházejí
národní výbory do roku 1986, spolu s plánovanými
příjmy na letošní rok vytvářejí
příznivé předpoklady pro plnění
volebních programů.
Podrobnější pohled na strukturu příjmů
a výdajů ukazuje některé rozdíly
mezi plánovanými záměry a jejich plněním.
Platí to zejména o vztazích hospodářských
organizací ke státnímu rozpočtu. Objem
zisku dosáhl téměř 143 mld. Kčs
a jeho plán byl splněn na 100,6 %, takže i
odvody z hospodářského výsledku byly
překročeny. Celkové saldo odvodů a
dotací dosáhlo 96,3 mld. Kčs, bylo však
o 5,8 mld. Kčs nižší ve srovnání
s plánem. Tento vývoj byl ovlivněn především
překročením dotací. Vyšší
dotace byly poskytnuty zejména odvětví dopravy
na vyrovnání nižší tvorby finančních
zdrojů vyvolané snížením přepravní
náročnosti ekonomiky, dále zemědělsko-potravinářskému
komplexu v návaznosti na překročení
plánu zemědělské produkce, a bytovému
hospodářství na úhradu vyšší
ztráty způsobené prodloužením
topné sezóny v loňském roce.
Výnos daně z obratu včetně rozdílů
vnitřního trhu dosáhl 90,8 mld. Kčs
a její plán byl mírně překročen.
Ve srovnání s rokem 1984 se její výnos
zvýšil o 1,5 %. Přitom však obdobně
jako v předchozím roce rostly dodávky do
tržních fondů rychlejším tempem,
takže plánovaný záměr zvýšit
zhodnocení produkce nebyl splněn.
Tento problém neposuzujeme jen z rozpočtových
hledisek. Jde především o uspokojování
poptávky obyvatelstva v požadované struktuře,
zejména dodávek zboží vyšších
užitných hodnot a zvýšení dodávek
módních výrobků. Z těchto hledisek
neodpovídají výsledky práce řady
výrobců vzrůstajícím požadavkům
obyvatelstva. Stále se nedaří dostatečné
míře zvýšit výrobu a dodávky
nedostatkových výrobků. V roce 1985 chyběly
na našem trhu především chladničky
a mrazničky, barevné televizory, jízdní
kola a některé další výrobky.
Rozvoj životní úrovně obyvatelstva byl
v minulém roce zabezpečován jak na základě
rostoucích pracovních příjmů,
zejména příjmů z mezd, které
se zvýšily o 2,5 %, tak dalším růstem
prostředků vynakládaných ze státního
rozpočtu na společenské služby a činnosti
pro obyvatelstvo, tj. na sociální zabezpečení,
zdravotnictví, školství, bytovou výstavbu
a další účely.
Celkový objem neinvestičních rozpočtových
výdajů v této oblasti činil téměř
162 mld. Kčs a ve srovnání s rokem 1984 se
zvýšil o více než 7 mld. Kčs, tedy
o 4,7 %. Dynamika růstu byla přitom zhruba z poloviny
ovlivněna opatřeními v sociální
sféře, přijatými v návaznosti
na úpravy maloobchodních cen některých
druhů zboží v roce 1984 a platovými
úpravami ve zdravotnictví a školství.
Vyplacené dávky sociálního zabezpečení
dosáhly zhruba 85 mld. Kčs a byly ve srovnání
s rokem 1984 vyšší o 4,3 mld. Kčs. Přitom
na důchodové zabezpečení bylo vynaloženo
více než 53 mld. Kčs, přídavky
na děti dosáhly téměř 15 mld.
Kčs a nemocenské 7,5 mld. Kčs. Další
prostředky v rozsahu cca 6 mld. Kčs byly vyplaceny
z rozpočtů národních výborů
na ústavy sociální péče, pečovatelskou
službu, vybavení, údržbu a opravy sociálních
zařízení apod.
Neinvestiční výdaje na školství
činily v uplynulém roce 26,8 mld. Kčs, tj.
o 4,5 % více než v roce 1984. Jejich plánovaný
objem byl překročen o 1,1 mld. Kčs. Rozpočtovými
prostředky i zapojením vlastních doplňkových
zdrojů národních výborů byly
zabezpečeny úkoly programu dalšího rozvoje
výchovně vzdělávací soustavy
i zvýšené požadavky na údržbu,
vybavení a modernizaci školských zařízení.
Výdaje spojené s vysíláním
dětí do škol v přírodě
dosáhly téměř 600 mil. Kčs.
Plánované neinvestiční výdaje
na zdravotnictví byly překročeny o 0,8 mld.
Kčs. Celkově dosáhly 25,6 mld. Kčs,
což je o 6,3 % více než v roce 1984. Stejně
jako v předchozích letech se nejrychleji zvyšovaly
výdaje na léky a speciální zdravotnický
materiál, které dosáhly téměř
7 mld. Kčs, tj. o 530 mil. Kčs více než
v roce 1984.
Neinvestiční výdaje na kulturu činily
5,2 mld. Kčs. Jejich růst byl spojen zejména
s realizací dlouhodobých záměrů
v obnově a údržbě kulturních
památek a historických objektů v obou republikách.
Na tyto účely bylo v loňském roce
vynaloženo z rozpočtových prostředků
740 mil. Kčs.