Poslanci výborů pro kulturu a výchovu se
ztotožňují s podněty na obnovení
písemné práce při státní
rigorózní zkoušce absolventů vysokých
škol, neboť jejím zrušením ztratili
absolventi jednu z možností uplatnit své schopnosti
v tvůrčí odborné práci. Průzkumy
přinesly poznatky, že absolventům vysokých
škol po příchodu do praxe chybějí
zkušenosti v organizaci práce ve vedoucích
funkcích a při plnění samostatných
odpovědných úkolů. To by mělo
být obsahově zařazeno do postgraduálního
studia, avšak samostatné a odpovědné
úkoly by mohly být zadávány již
během studia, aby se studenti učili rozhodovat a
řešit úkoly, problémy a situace, před
které je postaví život a navykli si samostatné
odpovědné práci. Na druhé straně
budou muset i resorty odpovědněji přistupovat
k otázce rozmísťování absolventů
při vypracování seznamů volných
míst i samotných požadavků, aby nedocházelo
k tomu, že v některých profesích nemohou
být absolventi umístěni na místa odpovídající
jejich kvalifikaci.
Společnost vynakládá na výchovu a
vzdělání mladé generace veliké
prostředky, které by měly být efektivně
využity a společnosti se vrátit v budoucí
práci absolventů škol a v hodnotách
jimi vytvořených. Velmi záleží
také na kvalitě vysokoškolských učitelů.
Je mnoho angažovaných učitelů, ale jsou
i takoví, kteří, jak se Iidově říká,
se jen vezou a ve vědě dělají málo.
Je chyba, že kandidátské práce některých
vysokoškolských učitelů jsou jen účelové
a že některé školy pravidelně nehodnotí
vědeckou práci jednotlivců a kolektivů.
Vysokoškolský zákon stanovil profil vysokoškolského
učitele, který by měl být náročně
hodnocen jak podle své vlastní práce, tak
i podle náročnosti a důslednosti vůči
studentům. I na vysokých školách je
nutno studenty vychovávat, neboť se někteří
projevují ještě velmi neuvědoměle.
Výchovné možnosti jsou například
ve formě vědeckovýzkumné zájmové
činnosti. Počet nadaných studentů
vzrostl a tito mladí lidé budou jednou tvořit
přední frontu pokroku ve vědě a technice.
Jejich přípravu je proto nutno ještě
více zdůraznit. Stojí však a padá
s kvalitami učitelů, kteří musí
být plně na výši - politicky, odborně
i morálně. Zájmová činnost
se studenty by měla být hodnocena více než
dosud a mělo by se jí věnovat i více
času, neboť vynaložená práce i
prostředky se společnosti vracejí.
Během roční platnosti zákona o soustavě
základních a středních škol bylo
oběma republikovými ministerstvy školství
vydáno 9 prováděcích předpisů
a řada dalších normativních instrukcí.
Další předpisy se připravují.
Praxe ukazuje, že opravdu není snadné se ve
všech vyhláškách, směrnicích,
nařízeních a instrukcích vyznat. Administrativní
náročnost ve školství je stále
velmi značná. Hlavním posláním
školy je přece činnost výchovně
vzdělávací.
V chování školní mládeže
se projevují nedostatky, které mají své
příčiny v oblasti citové výchovy.
Nemůžeme přehlížet stálé
volání po estetické výchově
na školách v našich obvodech, což se promítá
i na jednání našich výborů. Jeví
se potřeba tuto koncepci vypracovat a zařadit do
školní výuky a výchovy.
Řada problémů se týká materiálního
vybavení škol. Nemůžeme se přece
spokojit jen se společenským doceněním
úlohy škol, ale je třeba zabezpečit
všechno, co přestavba školství vyžaduje.
Nedostatky v materiálním vybavení se projevují
v celém středním školství. Chybí
pružnost v dodávkách učebnic, školy
nejsou vybaveny dostatečným množstvím
aktuálních odborných filmů, některé
jazykové učebny nemají odpovídající
úroveň. Žáci projevují mimořádný
zájem o výpočetní techniku. Zde je
zabezpečen i dostatek odborníků. V tomto
směru se již mnohé udělalo, je třeba
to pozitivně hodnotit. Také mnohé závody
projevují velké pochopení v oblasti výpočetní
techniky, ale s dosaženými výsledky se rozhodně
nemůžeme spokojit. Vychováváme přece
odborníky již pro příští
tisíciletí. Jednalo o tom 16. zasedání
ÚV KSČ a předpokládá to i plán
a rozpočet na příští rok. Pro
oblast školství je zapsán nový úkol
elektronizace škol a vybavení vysokých škol
počítači a audiovizuálními
centry. Prostředky ve výši 1 mld. Kčs,
se kterými se počítá, jistě
nejsou malé. Nejde však jen o výpočetní
techniku, je zde celá řada dalších významných
oborů, jako například biologie, fyzika, chemie.
Přitom zde chybějí základní
pomůcky, měřící přístroje,
mikroskopy a další. Je třeba neustále
rozšiřovat prostor pro samostatnou tvořivou
práci žáků a studentů a vychovávat
je tak pro náročné úkoly nejen současné,
ale i příští. To si vyžádá
i změny v obsahu učiva a struktuře studijních
oborů.
Pokud jde o absolventy středních škol, i tady
platí důraz na serióznost všech informací,
včetně seznamů volných míst,
aby se nestávalo, že škola dostane nabídky
volných míst, pošle do podniku žáky
a v podniku o ničem nevědí. To způsobuje
větší škody než kdyby seznamy vůbec
nebyly vydávány. I školy samy by si měly
informace ověřovat, ale odpovědnost mají
především resorty, výrobní hospodářské
jednotky a podniky. Ukazuje se také, a to platí
i o vysokoškolácích, že se lépe
umísťují absolventi muži než ženy,
zejména do funkcí řídícího
charakteru. Jako častý důvod se uvádí,
že ženy dříve či později
založí rodinu, půjdou na mateřskou dovolenou,
budou mít výpadky v práci z důvodu
péče o děti apod. Jejich uplatnění
pak neodpovídá získané kvalifikaci
a společnosti tím vzniká škoda, protože
i jejich vzdělání stálo společnost
z jejích zdrojů nemalou částku. Vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci, výchova a vzdělání není
jen záležitostí školy, ale celé
naší socialistické společnosti. Společnost
má v mladé generaci nezměřitelné
hodnoty a proto se musí na její výchově
také celá podílet. Škola sama na všechno
nestačí, musí mít své spojence
v rodině, kultuře, umění, ve společenských
organizacích i ve státních orgánech.
Návrh 8. pětiletky vytyčuje záměry
směřující k dalšímu zkvalitnění
školské a vzdělávací soustavy.
Společnost na tuto novou, vyšší kvalitu
bude také vynakládat výdaje na školství
vyšší oproti současnosti téměř
o 4 mld. Kčs. Právem proto očekáváme,
že se tyto "investice" společnosti vrátí
v podobě nových vysoce kvalifikovaných odborníků.
Chtěl bych vás ujistit, že poslanci výborů
pro kulturu a výchovu obou sněmoven budou i nadále
problematice výchovy a vzdělání mladé
generace věnovat trvalou a soustavnou pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem poslancovi Andršovi. Slovo
má poslankyňa Eva Kokavcová. Pripraví
sa poslanec František Veselý.
Poslankyně SL E. Kokavcová: Vážený
súdruh predseda, vážené súdružky
a súdruhovia poslanci, vážení hostia!
V sústave plánovitého riadenia národného
hospodárstva sú dodávateľsko-odberateľské
vzťahy a na ich základe uzatvárané hospodárske
zmluvy nástrojom plnenia štátneho plánu
rozvoja národného hospodárstva. Konkretizujú
úlohy plánu tým, že vyjadrujú
súhlasný prejav vôle zmluvných strán,
formulujú práva a povinnosti, stanovujú predmet
plnenia, jeho množstvo, akosť, sortiment, čas
plnenia, ceny a ostatné zmluvné podmienky. Nie sú
však len výrazom záujmu dodávateľov
a odberateľov, ale i vyjadrením ich povinností
voči spoločnosti. Svojím dosahom i funkciami
napomáhajú uskutočňovanie zámerov
stanovených v národohospodárskom pláne
a prostredníctvom chozrasčotu a hmotnej zainteresovanosti
socialistických organizácií pôsobia
na rozvoj aktivity a iniciatívy pracujúcich.
I keď doterajšie skúsenosti z uplatňovania
dodávateľsko-odberateľských vzťahov
v 7. päťročnici priniesli príklady zodpovedného
prístupu orgánov a organizácií v tejto
oblasti, všeobecne možno povedať, že tieto
vzťahy nie sú dobré. Každý z vlastnej
skúsenosti nájde príklad, keď dodávateľsko-odberateľské
vzťahy nefungujú tak, ako by mali.
Závažná je i skutočnosť, že
charakter nedostatkov a ich konkrétne prejavy sa dlhodobo
opakujú, a to i napriek celému radu opatrení,
ktoré boli prijaté. Také javy, ako je neplnenie
hospodárskych zmlúv v množstve, čase
či v sortimente, neochota uzavierať hospodárske
zmluvy, dlhé objednávacie a dodacie lehoty, a to
i pri výrobkoch s relatívne krátkou priebežnou
dobou a výroby časti výrobkov sériovo
vyrábaných, vynucované odbery vysokých
jednorazových množstiev dodávok, plnenia dodávok
ku koncu mesiaca, štvrťroku či roku a iné,
majú zatiaľ trvalé miesto v našej ekonomike,
a nie sú ojedinelé. Trvajú i napriek tomu,
že boli prijaté niektoré opatrenia v rámci
novelizácie Hospodárskeho zákonníka
na upevnenie zmluvnej disciplíny, že bol rozšírený
okruh povinného prerokúvania dodávateľsko-odberateľských
vzťahov a celkové zameranie ekonomického mechanizmu
sa orientuje predovšetkým na uspokojovanie potrieb
odberateľov.
Aké sú príčiny nedostatkov v dodávateľsko-odberateľských
vzťahoch? Odpoveď nemožno dať bez hlbokej
analýzy. Existujú však určité
momenty, ktoré sa z hľadiska príčin
nedostatkov v dodávateľsko-odberateľských
vzťahoch javia ako jednoznačné a na ktoré
by sa mal pri odstraňovaní nedostatkov v dodávateľsko-odberateľských
vzťahoch brať ohľad. Ide najmä o nedôslednosť
pri realizácii niektorých opatrení, keď
pôvodné, v zásade správne vytýčené
zámery narážajú na neochotu meniť
navyknuté stereotypné postupy, ale aj na nedostatočnú
spoluprácu ústredných orgánov pri
vytváraní podmienok pre ich fungovanie. Ďalšou
takou príčinou nedostatkov v týchto vzťahoch
je i vytváranie veľkého množstva najrôznejších
príkazov a bariér na usmerňovanie hospodárskej
činnosti, ktoré sa plnia Ien formálne alebo
povrchne (napr. nepodarilo sa dosiahnuť výraznejšie
skrátenie dodacích a objednávacích
lehôt, napriek tomu, že boli upravené základné
podmienky dodávok). Stále existujú i niekoľkoročné
objednávacie Iehoty na výrobky, najmä strojárske,
ktoré sú v podstate sériového charakteru.
V celom rade prípadov sa tým rieši nedostatočná
kapacita výrobcu, dochádza k určitému
odloženiu dopytu a súčasne si výrobca
zabezpečuje pokojný život a istý odbyt
v dlhodobom výhľade, i keď by niekedy pomohlo
i neinvestičné opatrenie na zvýšenie
kapacity, alebo opatrenie intenzifikačného, rekonštrukčného
charakteru. Doteraz ani ekonomický výskum výraznejšie
neovplyvnil svojimi výsledkami charakter a zameranie opatrení
prijímaných v tejto oblasti. Zisťuje sa i celkom
nedostatočná znalosť hospodárskoprávnych
noriem a vzťahov v podnikoch a v orgánoch hospodárskeho
riadenia.
Svoju organizátorskú úlohu majú zohrať
dodávateľsko-odberateľské vzťahy
napr. na úseku investičnej výstavby v období
projektovej a organizačnej prípravy stavieb. Už
v tejto etape má dochádzať k dodávateľskému
zabezpečeniu stavieb, čo sa často nerobí.
Dodávatelia nie sú určovaní s potrebným
časovým predstihom a nemôžu sa potom
účastniť plánovacej, projektovej a organizačnej
prípravy stavieb. Zisťujú sa nedostatky nielen
pri odovzdávaní a preberaní prác,
ktoré často vykazujú celý rad chýb
a nedorobkov, ale i vo všetkých etapách, počínajúc
plánom, prerokúvaním dodávateľsko-odberateľských
vzťahov v plánovacom procese a končiac dodávateľským
zabezpečením stavieb a zabezpečením
koordinácie postupu výstavby.
Obzvlášť dôležitý úsek
pre našu ekonomiku predstavuje účasť na
vonkajších vzťahoch.
Dodávateľsko-odberateľské vzťahy
medzi organizáciou zahraničného obchodu a
jej dodávateľom - výrobcom majú pre
rozvoj zapojenia československého národného
hospodárstva do medzinárodnej deľby práce
mimoriadny význam. Práve v procese prerokúvania
dodávateľsko-odberateľských vzťahov
sa prejavuje, ako je naša výrobná sféra
schopná účinne reagovať na požiadavky
zahraničného trhu, ako je pripravená pohotovo
reagovať na nové smery vývoja techniky a pod.
Najväčší podiel na československom
exporte majú dodávky výrobkov. Ich úprava
v Hospodárskom zákonníku vedie organizácie
k tomu, aby obsah hospodárskych záväzkov, ktoré
vznikajú pri vývoze výrobkov, čo najlepšie
zodpovedal podmienkam, s ktorými sa stretáva náš
tovar na zahraničných trhoch a aby súčasne
prispieval i k dôslednému dodržiavaniu záväzkov
prevzatých voči zahraničným zákazníkom
našich organizácií zahraničného
obchodu. Možno to doložiť na úprave právnych
dôsledkov, ktorým je vystavený dodávateľ,
ktorého dodávka nemá predpísanú
akosť. Okrem postihov, ktoré má voči
nemu organizácia zahraničného obchodu na
základe jeho zodpovednosti za chyby dodávky a za
škodu spôsobenú chybným plnením,
môže organizácia zahraničného
obchodu stanoviť, že je povinný zastaviť
dodávky do toho času, než odstráni opakujúce
sa chyby, alebo v prípade, keď sa výrobky stali
v zahraničí nepredajnými za pôvodne
stanovených podmienok z toho dôvodu, že dodávka,
prípadne jej časť, bola chybná, organizácia
zahraničného obchodu môže neuskutočnené
dodávky odmietnuť a dodávky už splnené
vrátiť. Organizácia, ktorá sústavne
dodáva chybné výrobky alebo ktorá
pripraví na odoslanie do zahraničia výrobky
so závažnými nedostatkami, môže
byť postihnutá hospodárskou pokutou. I keď
tovar, ktorý vyvážame, má vo svojom
priemere nepochybne dobrú kvalitu, nie je pravdepodobné,
že od doby zavedenia hospodárskych pokút, t.
j. od 1. 1. 1983, nedošlo na úseku vývozu k
prípadom porušenia akosti. Napriek tomu však
orgány, ktorým to prislúcha, doteraz žiadny
návrh sankcií nepredložili.
Trvá i malá pohotovosť v reakcii na požiadavky
zahraničného trhu, najmä v porovnaní
s konkurenciou, a často i dlhé dodacie lehoty. Napr.
Továrne strojárskej techniky, Šmeralove závody,
k. p. Brno, vyviezli do Japonska lis, ktorého elektrická
inštalácia nezodpovedala napätiu a kmitočtu
v sieti odberateľa, a došlo k preťaženiu stroja
a jeho zlyhaniu. Odchylnú elektrickú inštaláciu
lisu Strojimport u výrobcu neobjednal.
Ja pracujem v Tesle Liptovský Hrádok; sme výrobcami
elektronických ústrední. V 7. päťročnici
sme mali taktiež problémy v dodávateľsko-odberateľských
vzťahoch, pokiaľ išlo o plnenie subdodávok
zo Závodov výpočtovej techniky Banská
Bystrica a Závodov priemyselnej automatiky Prešov,
i o kvalitu súčiastok dodávaných n.
p. Tesla Piešťany. Tieto skutočnosti mali vplyv
i na exportnú schopnosť našich výrobkov.
Takýchto príkladov by bolo možné uviesť
viac.
Ústavnoprávne výbory Snemovne ľudu a
Snemovne národov sa v januári tohto roku zaoberali
problematikou oddávateľsko-odberateľských
vzťahov a dodržiavania a využívania hospodárskeho
práva, a odporučili ústredným orgánom
niektoré opatrenia, ktoré by mohli viesť k
celkovému zlepšeniu znalostí, ale predovšetkým
k využívaniu hospodársko-právnych predpisov.
Bolo by možné hovoriť i o ďalších
faktoroch vytvárajúcich disproporcie a narušenie
vzťahov medzi dodávateľmi a odberateľmi.
Bol spracovaný celý rad rozborov tejto situácie,
ale chýba odpoveď na základnú a rozhodujúcu
otázku, prečo sa javy, ktoré pôsobia
ako príčiny nedostatkov v dodávateľsko-odberateľských
vzťahoch, objavujú, prečo dodávatelia
i odberatelia konajú takým spôsobom, ktorý
nie je v súlade s celospoločenskými záujmami.
Zjednodušene možno povedať, že účastníci
reprodukčného procesu sa chovajú tak, ako
ich k tomu vedie ekonomický mechanizmus. Rezervy v jeho
zdokonaľovaní sú zatiaľ vo všetkých
jeho častiach a na všetkých úrovniach
riadenia. Čiastkové zlepšenie a prepracovanie
niektorých úsekov naráža na bariéru
ostatného ekonomického života idúceho
v starých koľajach, prispôsobujúceho
sa pomaly a nie vždy potrebným smerom, čo je
jedným z hlavných dôvodov, prečo stále
hovoríme o nízkej účinnosti prijímaných
opatrení.
Za kľúčový moment treba i naďalej
považovať to, do akej miery nesie každý
jednotlivec i kolektív zodpovednosť za výsledky
svojej pracovnej činnosti. Pokiaľ existujú
možnosti presadzovať individuálne či skupinové
záujmy nad záujmami spoločenskými,
je veľmi zložité výraznejšie zlepšovať
vnútorné dodávateľsko-odberateľské
vzťahy.
Súdružky a súdruhovia poslanci! Ak celá
riadiaca sféra pristúpi ku skvalitňovaniu
plánovacieho procesu dostatočne aktívne,
iniciatívne a zodpovedne, bude postupne odstraňovať
nedostatky, a namiesto argumentov, prečo to nejde, sa budú
hľadať vhodné cesty na lepšie využitie
nových plánovacích postupov, povedie to i
k zlepšeniu dodávateľsko-odberateľských
vzťahov.
Zlepšenie dodávateľsko-odberateľských
vzťahov treba hľadať v takých oblastiach,
ako je posilnenie funkcie odbytových a zásobovacích
organizácií ako dôležitého obehového
systému, i v posilnení postavenia odberateľa.
Dodávateľsko-odberateľské vzťahy
teda možno zlepšovať; vyžaduje to však
väčšiu koordináciu prijímaných
opatrení, ich spracovanie na základe hlbokej analýzy
skutočných príčin a dôslednú
kontrolu spôsobu rozpracovania a najmä realizácie
prijatých opatrení.
Předsedající první místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem poslankyni Kokavcovej, slovo má
poslanec František Veselý, pripraví sa poslanec
Heribert Panster.
Poslanec SN F. Veselý: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, stanoviska Sovětského svazu
znovu tlumočená ve vystoupeních soudruha
Gorbačova v Ženevě, která jsou i našimi
stanovisky, přesvědčivě dokazují,
že socialistické společenství v čele
se Sovětským svazem nepolevuje ani v těchto
skutečně složitých mezinárodních
podmínkách ve svém úsilí o
obnovení procesu uvolňování napětí
ve vztazích mezi státy a koalicemi s rozdílným
společenským zřízením a o jeho
rozšíření i do vojenské oblasti.
Je otázkou času, jaké praktické kroky
USA budou ochotny udělat, aby potvrdily svoje prohlášení
o nepřípustnosti jaderné války a upuštění
od úsilí dosáhnout vojenské převahy,
které je obsaženo v závěrečném
dokumentu ženevské schůzky.
Přes pozitivní výsledky jednání
generálního tajemníka ÚV KSSS soudruha
Gorbačova s prezidentem USA Reaganem zůstává
současná vojensko-politická situace ve světě
i v Evropě nadále složitá. K řešení
nejdůležitějších otázek
současnosti, spojených s úkolem zastavit
horečné zbrojení a upevnit mír, zatím
vinou Spojených států nedošlo.