Přítomno: | 186 poslanců Sněmovny lidu |
71 poslanec Sněmovny národů zvolený v České socialistické republice | |
69 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské socialistické republice |
Omluvení poslanci
Sněmovny lidu:
Baruš, Boroš, Dzúr,
Hruškovič, B. Kučera, Malina, Mamula, Niedobová,
Ridziková, Šogorová, Tichavský, Zahradník,
Zavadil
Sněmovny národů
zvolení v České socialistické
republice:
Erban, Plíšková,
Sytný, Šupka
Sněmovny národů
zvolení ve Slovenské socialistické republice:
Csémi, Duhančik, Konvit,
Pargáč, Šimúth, Turzo
Předseda FS A. Indra: Vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci, vážení hosté, srdečně
vás všechny vítám a zahajuji 15. společnou
schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny národů
IV. volebního období Federálního shromáždění
Československé socialistické republiky.
Jménem všech přítomných
upřímně vítám především
generálního tajemníka ústředního
výboru Komunistické strany Československa,
prezidenta republiky soudruha Gustáva Husáka. (Potlesk.)
Upřímně vítám
i další vedoucí představitele Komunistické
strany Československa, funkcionáře orgánů
Národní fronty, společenských organizací
a politických stran. Vítám členy federální
vlády vedené jejím předsedou soudruhem
Lubomírem Štrougalem.
Soudružky a soudruzi, 25. listopadu
zemřel člen ústředního výboru
Komunistické strany Československa, poslanec Sněmovny
lidu Federálního shromáždění,
náčelník Hlavní politické správy
Československé lidové armády soudruh
Antonín Brabec. Prosím, abychom uctili jeho památku
povstáním. (Všichni přítomní
povstali.)
Děkuji. (Všichni přítomní
opět usedli na svá místa.)
Soudružky a soudruzi, předsednictva
Sněmovny lidu a Sněmovny národů na
svých schůzích dne 27. listopadu navrhla
společnou schůzi sněmoven s pořadem,
který jste obdrželi na pozvánkách.
Jsou k tomuto návrhu
nějaké připomínky? (Nejsou.) Není
tomu tak.
V zasedací síni
je v této chvíli přítomno 179
poslanců Sněmovny lidu a ve Sněmovně
národů 71 poslanec zvolený v České
socialistické republice a 67 poslanců zvolených
ve Slovenské socialistické republice.
Obě sněmovny jsou tedy
usnášení schopné.
Nejdříve prosím
o hlasování poslance Sněmovny lidu.
Kdo souhlasí s návrhem
svého předsednictva na konání společné
schůze sněmoven s navrženým pořadem?
(Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování?
(Nikdo.) Nikoliv.
Sněmovna lidu schválila
návrh jednomyslně.
Nyní prosím o hlasování
poslance Sněmovny národů.
Kdo z vás, soudružky
a soudruzi, souhlasí s návrhem svého
předsednictva? (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování?
(Nikdo.) Nikoliv.
Sněmovna národů
schválila návrh jednomyslně.
Vzhledem k výsledku hlasování
konstatuji, že obě sněmovny se usnesly podle
článku 34 odstavce ústavního zákona
o československé federaci na konání
společné schůze Sněmovny lidu a Sněmovny
národů a schválily její pořad.
Přistoupíme k projednání
prvního bodu schváleného pořadu, kterým
je
Prosím ministra financí
ČSSR s. Leopolda Léra, aby návrh zákona
odůvodnil.
Ministr financí ČSSR
L. Lér: Vážený
soudruhu generální tajemníku a prezidente
republiky, vážené soudružky a soudruzi
poslanci, vláda Československé socialistické
republiky předstupuje před Federální
shromáždění s návrhem státního
rozpočtu na rok 1985 bezprostředně po 12.
zasedání ústředního výboru
Komunistické strany Československa, které
projednalo aktuální ekonomické otázky
v souvislosti se státním plánem na příští
rok. Úkoly, které v hospodářské
a sociální oblasti vytyčilo pro závěrečný
rok 7. pětiletky, mají zásadní význam
pro její úspěšné završení,
pro splnění celkových záměrů
XVI. sjezdu KSČ i pro vybudování dobrého
východiska pro přípravu 8. pětiletky.
Závažnost stanovených
úkolů a jejich důsledné realizace
je umocněna tím, že v příštím
roce oslaví všechen náš lid 40. výročí
vyvrcholení národně osvobozeneckého
boje a osvobození Československa Sovětskou
armádou a kdy si celý pokrokový svět
připomene toto historické výročí
porážky fašismu. Význam tohoto období
je v zásadních souvislostech vyjádřen
v závěrečném projevu soudruha
Husáka na 12. Zasedání ÚV KSČ,
kde mimo jiné řekl: "40. výroční
není pro nás formálním výročním,
ale významným mezníkem na historické
cestě, kterou naše národy prošly od roku
1945. Je to pro nás zdroj oprávněné
hrdosti, ale i podnět k široké mobilizaci
tvůrčích sil, iniciativy a aktivity pracujících,
jak se o tom hovoří v provolání,
které k těmto výročím
přijaly naše nejvyšší orgány
a které zůstává východiskem
pro rozvoj pracovní iniciativy i naší výchovné
práce." Tolik slova soudruha Husáka.
V současné složité
mezinárodní politické i vojenské situaci,
která se odráží i v hospodářských
vztazích, má mimořádný význam
zvyšování hospodářského
potenciálu a ekonomické síly socialistických
zemí a upevňování jejich jednoty.
Proto výsledky, kterých dosahujeme v rozvoji
naší ekonomiky, problémy, které řešíme,
i úkoly, které si stanovíme pro další
období, posuzujeme nejen z našich vnitřních
hledisek. Představují zároveň náš
vklad do společného úsilí socialistických
států o vybudování silných
ekonomických základů jako důležitého
předpokladu zachování světového
míru.
Soudružky a soudruzi, úkoly
letošního roku jsou na rozhodujících
úsecích ekonomiky plněny a někde i
překračovány. Významným způsobem
k tomu přispívá realizace závěrů
10. zasedání ústředního výboru
Komunistické strany Československa a cílové
úkoly stanovené vládou.
K základním rysům
vývoje v roce 1984 patří pokračující
zrychlení tvorby hmotných zdrojů. Dynamika
je vyšší, než jsme počítali
v plánu. Podle předběžných
odhadů se letos zvýší národní
důchod minimálně o 3,2 %. Úkol, který
stanovilo 10. zasedání ÚV KSČ bude
tedy překročen. Stěžejní úkol
naší hospodářské politiky - udržet
a zkvalitňovat životní úroveň
obyvatelstva - byl zajištěn.
Hlavní odvětví
národního hospodářství se s úkoly
v tvorbě hmotných zdrojů vyrovnávají
dobře. Na základě dosahovaných výsledků
očekáváme, že plán průmyslové
výroby bude překročen o 8,6 mld. Kčs,
hrubá zemědělská produkce o 7 mld.
Kčs a stavební práce téměř
o 1 mld. Kčs.
Vyšší tvorba zdrojů
umožnila vytvořit také potřebné
aktivum ve vnějších ekonomických vztazích
a snížit naše úvěrové závazky
ve volných měnách, což je jeden z hlavních
záměrů 7. pětiletky.
Je třeba ocenit, že jsme
těchto výsledků dosáhli při
relativně nižších materiálových
vstupech do ekonomiky. Komplexní přístup
zabezpečování úspor ve spotřebě
paliv, surovin a materiálů se osvědčil
a vyšší aktivita podnikové sféry
přináší pozitivní výsledky.
Zrychlení tvorby hmotných
zdrojů mělo příznivý vliv i
na finanční vývoj. Vyšší
dynamika tvorby finančních zdrojů byla dosažena
především snížením nákladů,
přičemž hlavní význam má
snižování materiálových nákladů.
V tomto směru budou výsledky lepší
nejen proti plánu, ale i ve srovnání se stanoveným
cílovým úkolem. Očekáváme,
že se plán zisku letos překročí
zhruba o 12 mld. Kčs.
Nadplánovaná tvorba
zisku do značné míry umožnila realizaci
hlavních záměrů finanční
a rozpočtové politiky v tomto roce, protože
kompenzovala odchylky v plnění některých
příjmů a výdajů státního
rozpočtu, jež souvisely hlavně se zhoršením
efektivnosti zahraniční směny a s neplněním
plánu daně z obratu.
Vcelku můžeme označit
letošní výsledky za pozitivní zvláště
proto, že jsme jich dosáhli vyšší
intenzifikací hospodářského rozvoje.
I přes pokračující převahu pozitivních tendencí v dosavadním vývoji jsme si vědomi také problémů, nedostatků a dosud nevyužitých rezerv, které máme na řadě úseků ekonomiky. Jejich aktivní řešení a neustálé zlepšování úrovně řízení je předpokladem účinnějšího využívání našeho relativně silného ekonomického potenciálu i předpokladem lepšího uspokojování potřeb obyvatelstva a celé společnosti.
Rozhodujícím směrem
působení hospodářské a finanční
politiky zůstává v příštím
roce urychlení intenzifikace rozvoje, všestranné
zvyšování efektivnosti celého reprodukčního
procesu, zabezpečování vnitřní
a vnější ekonomické rovnováhy
a vytváření nezbytných ekonomických
předpokladů pro udržení a zkvalitňování
životní úrovně obyvatelstva.
V souladu s trvalým
úsilím o zdokonalování soustavy plánovitého
řízení národního hospodářství
jsme stanovily Hlavní směry dalšího
rozvíjení Souboru opatření. Vycházíme
přitom z vlastních zkušeností a
analýz a současně i ze zkušeností
z experimentů, které v současné
době probíhají v Sovětském
svazu a které mají být dále rozšířeny.
Ve finanční a rozpočtové politice
pro příští rok schvalujeme konkrétní
opatření, která mají aktivním
způsobem reagovat na aktuální problémy
ekonomiky a zkvalitnit řízení. Úpravy
se soustřeďují především
na klíčovém úseku ekonomiky, zejména
na rozvoj vědy a techniky, zahraniční obchod
a investice. Jsou prováděny tak, aby celý
systém finančních nástrojů
účinněji napomáhal řešit
ekonomické problémy. Současně musíme
zabezpečovat proporcionalitu a rovnovážnost
finančního i rozpočtového hospodaření
a upevňovat hospodárnost ve výrobní
i nevýrobní sféře.
Návrh státního
rozpočtu na rok 1985 je sestaven jako vyrovnaný
v celku i ve všech částech rozpočtové
soustavy, tj. jak ve státním rozpočtu čs.
federace, tak i ve státních rozpočtech ČSR
a SSR a v rozpočtech národních výborů.
Celkový objem souhrnu státních
rozpočtů má v příštím
roce dosáhnout částky 340,4 mld. Kčs,
což srovnatelně představuje zvýšení
proti letošnímu roku o 4,2 %.
Příjmy od socialistických
organizací představují trvale rozhodující
část příjmů státních
rozpočtů. V roce 1985 se budou na celkových
příjmech podílet z více než
86 %. Na druhé straně na financování
potřeb hospodářských organizací
vynaložíme z rozpočtu 15,5 % jeho celkových
výdajů, což je méně než
letos. Odráží se v tom úsilí
postupně omezovat ekonomicky nežádoucí
přerozdělovací procesy ve státním
rozpočtu. Konkrétně se projevuje v příštím
roce v absolutním poklesu neinvestičních
dotací, který byl umožněn též
úpravou velkoobchodních cen.
Největší část
celostátních rozpočtových výdajů
- téměř 47 % - tvoří neinvestiční
výdaje ve školství, zdravotnictví, sociálním
zabezpečení, kultuře a dalších
službách a činnostech pro obyvatelstvo.
Další rozpočtové
prostředky jsou určeny na investiční
a neinvestiční výdaje rozpočtových
a příspěvkových organizací,
a samozřejmě i na financování rozvoje
vědy a techniky, k čemuž se ještě
blíže vrátím.
Současná mezinárodní
situace vyžaduje realizovat i nezbytná opatření
k posílení ochrany a bezpečnosti našeho
státu, s čímž státní
rozpočet počítá.
Státní rozpočet
čs. federace má největší podíl
na celkovém objemu rozpočtů a plní
v naší rozpočtové soustavě
důležitou integrační funkci.
Jeho příjmy dosáhnou
částky 190,8 mld. Kčs. Z této
částky je 66,9 mld. Kčs určeno na
financování federálně řízených
orgánů a organizací a na účelové
a globální dotace do státních rozpočtů
obou republik 123,9 mld. Kčs.
Objem rozpočtů národních
výborů má v příštím
roce dosáhnout 112,6 mld. Kčs. Je to celá
třetina souhrnu státních rozpočtů,
což názorně dokumentuje významný
podíl národních výborů při
realizaci hospodářské a sociální
politiky našeho státu. Převážná
část těchto prostředků je určena
na financování odvětví společenské
spotřeby obyvatelstva, bytovou výstavbu a další
obdobné účely, které slouží
ke zkvalitňování životní úrovně
obyvatelstva.
Národní výbory
mají vytvořen i dostatečný prostor
pro uplatnění své iniciativy při plnění
volebních programů. K financování
akce "Z" a dalších odbobných úkolů
budou mít národní výbory k dispozici
ještě doplňkové zdroje.
Místem, kde se především
rozhoduje o plnění záměrů finanční
a rozpočtové politiky, jsou hospodářské
organizace. Na jejich výsledcích, na tom, jak dokáží
pracovat a hospodařit, závisí jejich výsledný
finanční přínos pro společnost,
který je představován saldem finančních
zdrojů a potřeb. Soustavný růst tohoto
přínosu je hlavní podmínkou, abychom
mohli ze státního rozpočtu hradit neustále
rostoucí výdaje na sociální zabezpečení,
školství, zdravotnictví, obranu a další
celospolečenské potřeby, a abychom přitom
respektovali princip rovnovážnosti finančního
vývoje.