Přítomno: | 185 poslanců Sněmovny lidu |
70 poslanců Sněmovny národů zvolených v České socialistické republice | |
66 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské socialistické republice |
Omluveni poslanci
Sněmovny lidu:
Baruš, Boroš, Exner, Flösslerová, Kokavcová,
Macháček, Malina, Niedobová, Nový,
Obzina, Ondřich, Petrů, Polák, Vooková
Sněmovny národů zvolení v České
socialistické republice:
Himl, Jurásková, Kvasil, Poledník, Šupka
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
socialistické republice:
Babinec, Hanes, Janík, Jonáš, Konvit, Kožík,
Lefflerová, Turzo
Předseda FS A. Indra: Soudružky poslankyně,
soudruzi poslanci, vážení hosté, všechny
vás srdečně vítám a zahajuji
11. společnou schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny
národů IV. volebního období Federálního
shromáždění.
Dovolte mi, abych jménem všech přítomných
co nejsrdečněji přivítal především
generálního tajemníka ústředního
výboru Komunistické strany Československa,
prezidenta Československé socialistické republiky,
soudruha Gustáva Husáka. (Potlesk.)
Upřímně vítám další
vedoucí funkcionáře Komunistické strany
Československa, představitele orgánů
Národní fronty a v ní sdružených
společenských organizací, politických
stran, stejně jako členy federální
vlády, vedené jejím předsedou soudruhem
Lubomírem Štrougalem. (Potlesk.)
Soudružky a soudruzi, 27. listopadu opustil navždy naše
řady předseda Ústřední kontrolní
a revizní komise KSČ a poslanec Sněmovny
lidu soudruh Miroslav Čapka. 9. prosince tragicky zahynula
poslankyně Sněmovny národů soudružka
Emília Kubištová. Prosím vás,
abychom památku soudruha Čapky a soudružky
Kubištové uctili povstáním. (Všichni
přítomní povstali.) Děkuji. (Všichni
opět usedli na svá místa.)
Soudružky a soudruzi, předsednictva Sněmovny
lidu a Sněmovny národů navrhla na svých
schůzích konat společnou schůzi sněmoven
s pořadem, který jste obdrželi na pozvánkách.
Po schůzích předsednictev sněmoven
zaslal předseda vlády Československé
socialistické republiky se žádostí o
urychlené projednání Protokol o změně
Smlouvy mezi Československou socialistickou republikou
a Maďarskou lidovou republikou o výstavbě a
provozu Soustavy vodních děl Gabčíkovo
- Nagymaros, podepsaný v Praze dne 10. října
1983.
Návrh projednaly výbory ústavně právní,
zahraniční a pro plán a rozpočet obou
sněmoven. Prosím vás, soudružky a soudruzi,
abychom tento návrh projednali jako 4. bod pořadu
dnešní schůze.
Má někdo z přítomných poslanců
doplňující návrh nebo připomínku
k tomuto návrhu? (Nikdo.) Není tomu tak. Můžeme
přistoupit k hlasování.
V této chvíli jsou v zasedací síni
přítomni 183 poslanci Sněmovny lidu, 68 poslanců
Sněmovny národů zvolených v České
socialistické republice a 65 poslanců Sněmovny
národů zvolených ve Slovenské socialistické
republice. Obě sněmovny jsou tedy usnášení
schopné.
Nejprve prosím, aby se k návrhu svého předsednictva
vyjádřili poslanci Sněmovny lidu.
Kdo z nich souhlasí s návrhem na konání
společné schůze sněmoven s navrženým
programem? (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Sněmovna lidu schválila návrh jednomyslně.
Nyní prosím, aby se vyjádřili poslanci
Sněmovny národů.
Kdo z nich souhlasí s návrhem svého předsednictva
na konání společné schůze sněmoven
s navrženým a doplněným programem? (Hlasuje
se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Také Sněmovna národů schválila
návrh jednomyslně.
Vzhledem k výsledkům hlasování konstatuji,
že obě sněmovny se usnesly podle článku
34 odst. 2 ústavního zákona o československé
federaci na konání společné schůze
Sněmovny lidu a Sněmovny národů a
schválily její pořad.
Přistoupíme k projednání prvního
bodu pořadu, kterým je
Návrh zákona odůvodní ministr financí
Československé socialistické republiky soudruh
Leopold Lér. Prosím, aby se ujal slova.
Ministr financí ČSSR L. Lér: Vážený
soudruhu generální tajemníku a prezidente
republiky, vážené soudružky a soudruzi
poslanci, vláda ČSSR předstupuje před
Federální shromáždění
s návrhem státního rozpočtu na rok
1984 krátce po 9. zasedání ústředního
výboru Komunistické strany Československa,
které jednalo o současné mezinárodní
situaci a státním plánu na příští
rok. Úkoly, které toto zasedání stanovilo
v oblasti hospodářského a sociálního
rozvoje, směřují především
k vyšší dynamice rozvoje ekonomiky na základě
další intenzifikace společenské výroby,
k posílení naší vnější
ekonomické rovnováhy a k zajištění
životní úrovně obyvatelstva.
Jejich závažnost je o to větší,
že je budeme zabezpečovat jak v obtížných
ekonomických podmínkách, tak i ve složité
mezinárodní politické situaci.
Pozitivním jevem přitom je, že letošní
hospodářské výsledky vytvářejí
příznivou základnu pro další
rozvoj, že se nám podařilo učinit důležitý
krok v naplňování direktiv XVI. sjezdu naší
strany a pro splnění celkových úkolů
a záměrů 7. pětiletého plánu.
Oceňujeme zejména, že se oživila dynamika
tvorby hmotných zdrojů ve větším
rozsahu než jsme počítali v plánu, a
že na tomto základě se plní úkoly
XVI. sjezdu KSČ o udržení dosažené
životní úrovně a sociálních
jistot obyvatelstva. Podle předběžných
odhadů vzroste v letošním roce národní
důchod o 2,2 %, osobní spotřeba téměř
o 2 % a společenská spotřeba obyvatelstva
o 3,4 %.
Vyšší tempa než jsme dosáhli v prvních
dvou letech 7. pětiletky budou dosažena též
v průmyslové výrobě, která
vzroste o 2,6 % a ve stavební výrobě, která
se zvýší o 1,4 %. V zemědělství
při překročení plánu živočišné
výroby nebude splněn plánovaný objem
rostlinné výroby, přitom však sklizeň
obilovin letos poprvé překročila 11 mil.
tun.
Vytvořené aktivum ve vnějších
ekonomických vztazích umožnilo snížit
naše úvěrové závazky ve volných
měnách. Pokračujeme tak v realizaci tohoto
hospodářsky i politicky důležitého
záměru 7. pětiletky.
Na základě ekonomických opatření,
zejména zaměřením plánu, opatřeními
v oblasti řízení, postupným prosazováním
Souboru opatření v hospodářské
praxi i rozvojem aktivity pracujících jsme postoupili
dále v intenzifikaci našeho hospodářského
rozvoje. Odráží se to zejména v tom,
že na jednotku národního důchodu jsme
v souhrnu spotřebovali méně surovin, materiálů
a energie.
Vcelku dobře pokračuje proces vyrovnávání
se s omezením zdrojů paliv, energie, surovin a materiálů.
Potvrzuje se správnost komplexního přístupu
k řešení problému racionalizace jejich
spotřeby. Ekonomickým tlakem na pokles nákladů,
zainteresovaností na úsporách materiálu
a energie, zaměřením státních
cílových programů, zpomalením růstu
výroby v materiálově náročných
odvětvích, využíváním
limitů, aktualizací norem spotřeby, celospolečenskou
prověrkou i vytvářením potřebného
politického klimatu se daří ve výrobních
podnicích prosazovat stále více aktivnější
přístup k řešení uvedeného
závažného ekonomického problému.
To se příznivě odráží
i ve finančním vývoji. Zrychlila se dynamika
tvorby finančních zdrojů při relativním
poklesu prakticky všech nákladů, především
materiálových, což se projevuje v růstu
rentability. Očekáváme, že plán
zisku bude letos překročen o více než
6 mld. Kčs, z čehož připadá na
nadplánované úspory materiálových
nákladů 2,5 mld. Kčs.
To je velmi důležité pro realizaci hlavních
záměrů finanční a rozpočtové
politiky na letošní rok. Nadplánová
tvorba zisku v podstatě umožnila kompenzovat odchylky
v plnění některých příjmů
a výdajů státního rozpočtu,
souvisejících zejména s cenovým vývojem
v zahraničním obchodu, a zajistit tak vyrovnanost
rozpočtového hospodaření.
Analýza dosažených a očekávaných
výsledků hospodaření v letošním
roce ukazuje na převahu pozitivních jevů
a tendencí. To však neznamená, že nevidíme
nedostatky a problémy v naší ekonomice a v
plnění plánovaných úkolů
a záměrů. Ve zvyšování
efektivnosti a uskutečňování přechodu
k intenzívnímu typu rozvoje jsme přes řadu
pozitivních výsledků nedosáhli ještě
zásadnějšího obratu.
Nejsou plněny úkoly v objemu a zejména efektivnosti
vývozu do nesocialistických zemí, což
se odráží i v možnostech dovozu z této
oblasti. Vývoj zásob se ve srovnání
s loňským rokem sice poněkud zlepšil,
ale plánované úkoly v jejich využití
zdaleka nejsou plněny.
V investiční výstavbě se nám
stále ještě nedaří uvádět
kapacity do provozu v plánovaných termínech
a nedochází ani k výraznějšímu
zkracování doby výstavby.
Současným potřebám neodpovídají
ani výsledky v oblasti vědeckotechnického
rozvoje.
Nelze také přehlížet, že za celkovým
zlepšením úrovně hospodaření
se skrývají i konkrétní nedostatky
v činnosti řady organizací. To vše oslabuje
výsledky našeho společného úsilí.
Závěry, které v srpnu přijalo předsednictvo
ÚV KSČ a vláda ČSSR k hodnocení
letošního vývoje a pro další období
a usnesení 9. zasedání ÚV KSČ
naprosto jednoznačně ukazují, že naplňování
direktiv XVI. sjezdu KSČ vyžaduje uplatňovat
všude náročnější a důslednější
přístup k realizaci úkolů hospodářského
a sociálního rozvoje.
Základní cíle a záměry finanční
politiky na příští rok jsou totožné
se zaměřením hospodářské
politiky vyplývající ze státního
plánu. Osou stanovené koncepce zůstává
intenzifikace rozvoje, zvyšování efektivnosti
reprodukčního procesu i prohlubování
jeho vnitřní a vnější rovnovážnosti.
Jedině touto cestou můžeme dosáhnout
dalšího zrychlení dynamiky ekonomického
rozvoje souhrnně vyjádřené úkolem
zvýšit objem národního důchodu
o 3 % a tím vytvořit potřebné ekonomické
předpoklady pro zabezpečování a zkvalitňování
životní úrovně obyvatelstva.
Obtížnost tohoto úkolu spočívá
především v tom, že ho musíme zabezpečit
se stejným nebo jen málo zvýšeným
objemem surovin, paliv, energie a materiálů, které
bude mít naše ekonomika k dispozici. Vyšší
míra zhodnocení všech těchto druhů
zdrojů bude proto v příštím roce
rozhodujícím činitelem přírůstku
společenské výroby. Rozsah tohoto přírůstku
musí umožnit dále snížit naše
zadlužení ve volných měnách v
zahraničí, zvýšit spotřebu obyvatelstva
i společnosti včetně zabezpečení
potřebné úrovně obranyschopnosti naší
země.
Proto ve finanční politice klademe takový
důraz na vytváření ekonomického
zájmu, ale i tlaku na růst efektivnosti, který
povede k vyšší tvorbě zdrojů, na
upevňování hospodárnosti, na prohlubování
chozrasčotních principů hospodaření
s tím spojených.
V souladu se základními principy, z nichž vychází
Soubor opatření, chceme v příštím
roce dále zaktivizovat nástroje finanční
a rozpočtové politiky, více je zaměřit
na řešení problémů především
v oblasti vědeckotechnického rozvoje, vývozu
a investic, soustavně rozšiřovat prostor pro
uplatnění iniciativy pracujících,
podniků i výrobních hospodářských
jednotek.
V zájmu účinnějšího prosazování
hledisek efektivnosti a vůbec racionality ekonomického
chování zpřísňujeme podmínky
přístupu organizací k peněžním
zdrojům. Proto přijala vláda opatření
nejen ve finanční oblasti, ale i ve mzdové
a úvěrové oblasti směřující
k důslednější regulaci vývoje
mezd při zachování základních
pravidel pro usměrňování jejich vývoje
a k účinnějšímu využívání
nástrojů úvěrové politiky.
Cílem je zvýraznit princip zásluhovosti v
hospodaření podniků a v celé oblasti
hmotné zainteresovanosti, prohloubit tak působení
chozrasčotu na kvalitativní stránky hospodářské
činnosti a zvýšit odpovědnost podniků
za tvorbu a efektivní využívá ní
finančních prostředků.
Od příštího roku vstupují v platnost
některé úpravy směřující
ke zlepšení řízení a objektivnějšímu
vyjadřování hodnotových vztahů
v našem hospodářství. Především
jde o úpravu velkoobchodních cen. Jejich celková
hladina se zvýší o 6,4 %, zejména v
důsledku zvýšení cen paliv a energie.
Jde o významné opatření hospodářské
politiky, která vychází z nezbytnosti reálně
oceňovat pořizovací náklady na získávání
paliv, energie a surovin a prostřednictvím cen tak
vytvářet účinnější
tlak na jejich úspory. Nejde však jen o jednostranný
pohyb velkoobchodních cen, neboť současně
dochází ke snížení cen vybraných
strojírenských a elektrotechnických výrobků,
některých barevných kovů a dalších
výrobků.
Celkový dopad úprav velkoobchodních cen do
zemědělství byl řešen plně
úpravou nákupních cen a ostatních
ekonomických nástrojů na ně navazujících.
Na dalších úsecích hospodářství
však vyšší velkoobchodní ceny zvýšily
náklady a tudíž snížily zisk o
5,6 mld. Kčs. Snížil se rovněž
výnos daně z obratu celkově o 3,5 mld. Kčs.
K rozvíjení Souboru opatření směřují
některá experimentálně ověřovaná
opatření, zejména na úseku užšího
sepětí zisku z výroby s výsledky zahraničního
obchodu, což naopak vede ke zvýšení celkového
objemu zisku.
Finanční hospodaření bude tedy v příštím
roce ovlivněno uvedenými změnami v cenách
a na dalších úsecích. Tyto skutečnosti
jsou již promítnuty v návrhu zákona
o státním rozpočtu československé
federace, který vláda předkládá
Federálnímu shromáždění
a takto je také prováděn rozpis plánovaných
úkolů na ústřední orgány,
výrobní hospodářské jednotky
a podniky.
Význam komplexu těchto změn bude vyžadovat,
aby všechny řídící orgány
důsledně analyzovaly vývoj v příštím
roce a sledovaly, jak tyto změny pozitivně pomáhají
ovlivňovat řešení věcných
problémů.