ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1983

IV. volební období

64

Vládní návrh

Zákon

České národní rady

ze dne ............................ 1983,

o stanovení působnosti národních výborů

při provádění některých ustanovení občanského zákoníku a notářského řádu

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

§ 1

Funkci opatrovníka nezletilého dítěte pro řízení před státním notářstvím vykonává na základě rozhodnutí státního notářství [§ 14 odst. 3 zák. č. 95/1963 Sb., o státním notářství a o řízení před státním notářstvím (notářský řád) ve znění zák. č. 134/1982 Sb.] okresní národní výbor.

§ 2

(1) Okresní národní výbor

a) stanoví lhůty, v nichž nejdéle je organizace povinna odstranit vady poskytnuté služby, bylo-li právo na odstranění vad uplatněno v záruční době, [§ 273 odst. 1 zák. č. 40/1964 Sb., občanský zákoník a § 250, 253 a 281 odst. 1 zák. č. 40/1964 Sb., občanský zákoník ve znění zák. č. 131/1982 Sb.]

b) může stanovit lhůty, v nichž nejdéle je organizace povinna zhotovit věc na zakázku nebo provést opravu nebo úpravu věci. [§ 268 odst. 1 a § 277 zák. č. 40/1964 Sb., občanský zákoník ve znění zák. č. 131/1982 Sb.]

(2) Ve městě, kde je městský národní výbor první kategorie, [§ 10 odst. 1 zák. ČNR č. 137/1982 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon o národních výborech a upravuje působnost městských národních výborů na některých úsecích státní správy.] vykonává působnost podle odstavce 1 tento národní výbor.

§ 3

Místní (městský) národní výbor

a) vydává v případech, které stanoví vláda České socialistické republiky nařízením, [§ 397 odst. 4 zák. č. 40/1964 Sb., občanský zákoník ve znění zák. č. 131/1982 Sb.] pokud ze zvláštního zákona nevyplývá jinak, [Například § 9 odst. 3 zák. č. 123/1975 Sb., o užívání půdy a jiného zemědělského majetku k zajištění výroby, § 40 zák. č. 122/1975 Sb., o zemědělském družstevnictví, § 14 zák. č. 61/1977 Sb., o lesích a § 25 zák. ČNR č. 96/1977 Sb., o hospodaření v lesích a státní správě lesního hospodářství.] souhlas li přenechání nemovitosti nebo její části k dočasnému užívání,

b) vydává souhlas ke smlouvě o převodu budovy v soukromém vlastnictví a ke smlouvě o převodu nebo nájmu zemědělského (lesního) pozemku, nejde-li o převod do socialistického společenského vlastnictví. [§ 490 odst. 2 zák. č. 40/1964 Sb., občanský zákoník ve znění zák. č. 131/1982 Sb.]

§ 4

Zrušují se položky č. 35 a 36 přílohy A a položky č. 7 a 24 přílohy D zákona České národní rady č. 146/1971 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon o národních výborech a upravuje působnost národních výborů na některých úsecích státní správy.

§ 5

Tento zákon nabývá účinnosti dnem ...................

 

Důvodová zpráva

Obecná část

Předložený návrh zákona České národní rady řeší některou působnost konkrétních stupňů národních výborů vyplývající ze zákona č. 131/1982 Sb., kterým se mění a doplňuje občanský zákoník a upravují některé další majetkové vztahy a ze zákona č. 134/1982 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon o státním notářství a o řízení před státním notářstvím.

Nutnost upravit působnost národních výborů zákonem České národní rady vyplynula ze skutečnosti, že novely občanského zákoníku a notářského řádu jako federální zákony nestanovily přímo působnost konkrétních stupňů a druhů národních výborů. To je vyhrazeno jedině zákonům národních rad podle článku 91 Ústavy ČSSR ve znění ústavního zákona č. 57/1969 Sb., jímž se mění některá ustanovení Ústavy a ústavního zákona č. 81/1968 Sb.

Nedochází však v navrhovaném zákoně ke stanovení příslušného stupně národního výboru, který může být soudem ustanoven opatrovníkem podle § 27 odst. 3 občanského zákoníku ve znění zákona č. 131/1982 Sb., vzhledem k tomu, že se tak stalo již článkem V zákona ČNR č. 137/1982 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon o národních výborech a upravuje působnost městských národních výborů na některých úsecích státní správy.

Vzhledem k tomu, že jde o jednoduchou právní úpravu potřebnou k provedení přijatých novel občanského zákona a notářského řádu, přistoupilo se přímo k vypracování paragrafovaného znění zákona. Provedení připravovaného zákona si nevyžádá zvýšení prostředků ze státního rozpočtu a rozpočtu národních výborů, ani zvýšení počtu pracovníků u národních výborů.

Zvláštní část

K § 1:

V novele notářského řádu se upravuje ustanovení § 14 odst. 3 v tom smyslu, že v případech, že nezletilý nemůže být zastoupen svým zákonným zástupcem, ustanoví státní notářství jeho opatrovníkem občana nebo národní výbor. Dosud však není upravena působnost příslušného stupně národního výboru k výkonu funkce takového opatrovníka. Je proto třeba tuto působnost výslovně založit.

Navrhuje se, aby funkci opatrovníka podle notářského řádu vykonával okresní národní výbor obdobně jako je tomu při výkonu funkce opatrovníka u nezletilců podle § 15 písm. b) zákona ČNR č. 129/1975 Sb., o působnosti orgánů České socialistické republiky v sociálním zabezpečení, ve znění zákona ČNR č. 138/1982 Sb.

K § 2:

V současné době je v působnosti okresních národních výborů stanovit maximální lhůty jednak pro odstranění vad poskytnuté služby, jednak pro zhotovení věcí na zakázku nebo jejich úpravu a opravu podle příslušných ustanovení části IV. občanského zákona o službách. Tato působnost byla založena přílohou zákona č. 146/1971 Sb., kterým byl mimo jiné proveden přesun některých působností z krajských národních výborů na okresní národní výbory.

Je na místě, aby působnost v tom směru byla svěřena též městským národním výborům první kategorie vzhledem k rozsahu a intenzitě jejich odpovědnosti za zabezpečování služeb a potřeb obyvatel a se zřetelem na požadavek, aby mohly reagovat i stanovením odpovídajících maximálních lhůt k poskytování některých služeb a k odstranění vad poskytnutých služeb na konkrétní podmínky dané ve významných velkých městech a významných lázeňských městech.

Nedotčeno zůstává ustanovení § 8 odst. 4 zákona č. 111/1967 Sb., o hlavním městě Praze, podle něhož národní výbor hl. m. Prahy může na svém plenárním zasedání v dohodě s obvodními národními výbory stanovit, že bude vykonávat státní správu, jež by jinak náležela obvodním národním výborům, i v dalších věcech, dosáhne-li se tím účelnějšího výkonu státní správy a nebo lepšího uspokojování potřeb občanů a organizací.

K § 3:

V novele občanského zákoníku se doplňuje ustanovení § 397 novým odstavcem 4, který zmocňuje vlády ČSR a SSR k vydání nařízení, jež stanoví, ve kterých případech a za jakých podmínek lze přenechat nemovitost nebo její část k dočasnému užívání jen s předchozím souhlasem národního výboru. Návrh tohoto nařízení vlády připravuje v současné době ministerstvo obchodu ČSR. Podle článku 91 Ústavy ČSSR ve znění ústavního zákona č. 57/1969 Sb. je třeba ke stanovení působnosti národních výborů formy zákona České národní rady. Navrhuje se proto, aby bylo zakotveno do připravovaného zákona, že v těchto případech bude vydávat souhlas místní (městský) národní výbor a to vzhledem k tomu, že u národního výboru prvého stupně lze předpokládat nejspolehlivější a nejaktuálnější informovanost o místních podmínkách pro efektivnější využívání ubytovacích kapacit v soukromí. Nedotčena zůstávají ta ustanovení zvláštních zákonů, které zakládají působnost národního výboru při přenechání nemovitosti k dočasnému užívání odchylně. Jde např. o ustanovení § 9 odst. 3 zákona č. 123/1975 Sb., o užívání půdy a jiného zemědělského majetku k zajištění výroby, § 40 zákona č. 122/1975 Sb., o zemědělském družstevnictví, § 14 zákona č. 61/1977 Sb., o lesích a 25 zákona ČNR č. 96/1977 Sb., o hospodaření v lesích a státní správě lesního hospodářství.

Při provedené novelizaci občanského zákona se vypustilo výslovné stanovení stupně národního výboru k udělování souhlasu ke smlouvě o převodu budovy, která je v soukromém vlastnictví a ke smlouvě o převodu nebo nájmu zemědělského (lesního) pozemku (třetí věta § 490 odst. 2 občanského zákoníku ve znění zákona č. 131/1982 Sb.). Příslušnost národního výboru prvního stupně k udělování souhlasu k převodu nemovitostí a k převodu nájmu zemědělského a lesního pozemku by se dala vyvodit z platné zásady, že působnost jednou založená, v konkrétním případě přenesením z ONV na základě přílohy zákona č. 146/1971 Sb., zůstává. Mohla by však v praxi vzniknout pochybnost z toho důvodu, že novela občanského zákona právě vydaná vypustila původně zakotvenou působnost okresního národního výboru. Je v zájmu právní jistoty občanů odstranit v tom směru pochyby.

V Praze dne 17. srpna 1983

Josef Korčák v. r.

Josef Jung v. r.

předseda vlády

ministr vnitra

České socialistické republiky

České socialistické republiky



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP