Federální shromáždění Československé socialistické republiky 1979

III. volební období

70

Zákon

ze dne ..............,

kterým se mění a doplňuje zákon o sociálním zabezpečení

Federální shromáždění Československé socialistické republiky se
usneslo na tomto zákoně:

Čl. I

Zákon č. 121/1975 Sb., o sociálním zabezpečení, ve znění zákon-
ného opatření předsednictva Federálního shromáždění č. 76/1979 Sb., se
mění a doplňuje takto:

1. V § 12 odst. 1 písm. a/ č. 7 se druhá spojka "a" nahrazuje čárkou a

za slova "v jaderných elektrárnách" se připojují slova "a při obsluze
cyklotronu a výzkumného reaktoru, ".

2. V § 12 odst. 1 písm. a/ č. 9 se na konec věty připojují slova "a při
zpracování osinku /azbestu/ převážně suchou cestou v prostředí vy-
soké koncentrace azbestového prachu při nadměrném ohrožení azbestó-
zou; ".

3. V § 33 odst. 1 se ve větě první vypouštějí slova "a zanechá-li zaměstná-
ní, které trvalo" a věta třetí se nahrazuje větou, která zní: "Nové
vyměření důchodu se posuzuje jako vznik nároku ke dni, od něhož se
přiznává důchod; přitom se však důchod přizná nejdříve ode dne podá-
ní žádosti. "

4. V § 78 odst. 5 písm. b/, c/ a e/ se částky 620 Kčs nahrazují částkami
650 Kčs.


- 2 -

5. Za odstavec 5 se vkládá nový odstavec 6, který zní:

"/6/ Částky příjmů občanů uvedených v předchozím odstavci činí
však 780 Kčs měsíčně, jde-li o děti /odst. 5 písm. b/ a c// připravují-
cí se na budoucí povolání denním studiem nebo v učebním poměru,
o pozůstalé po účastníku odboje, jimž byl důchod přiznán podle § 57
odst. 2 a 5, § 59 odst. 2 a § 60, o poživatele důchodů upravených jako
jediný zdroj příjmu /§ 42/ nebo o invalidy z mládí /§ 32 odst. 2/. "

Dosavadní odstavec 6 se označuje jako odstavec 7.

6. § 101 zni:

"§ 101

/1/ Jednotná zemědělská družstva přispívají za své členy na částeč-
nou úhradu nákladů jejich sociálního zabezpečení /včetně zabezpečeni
v nemoci a zabezpečení matky a dítěte/.

/2/ Příspěvek za člena jednotného zemědělského družstva se stanoví
v rozpětí od 6 do 28% jeho ročních příjmů započitatelných do průměr-
ného měsíčního výdělku. "

7. V § 168 se připojuje písm. e/, které zní:

"e/ částky nejvyšší přípustné hranice příjmu pro přiznání náhrady
ušlé pracovní odměny členům jednotných zemědělských družstev
při vojenském cvičení a dalších druzích služby v ozbrojených si-
lách /§ 78 odst. 5 a 6/. "

8. Za § 168 se vkládá § 168a, který zní:

"Vláda Československé socialistické republiky může vzhledem ke
změnám, které nastaly ve vývoji mzdové úrovně, nařízením upravit
výši průměrného měsíčního výdělku, z něhož byl vyměřen dřívější dů-
chod /§ 14 odst. 5/. "


- 3 -
9. § 169 včetně nadpisu zní:

"§ 169

Výplata důchodu při dalším zaměstnání nebo jiné výdělečné činnosti
a zjišťování průměrného měsíčního výdělku

Vláda Československé socialistické republiky může nařízením sta-
novit

a/ za jakých podmínek a v jaké výši se poskytuje při zaměstnání
starobní a vdovský důchod a bez ohledu na výši výdělku důchod
za výsluhu let a sirotčí důchod z důchodového zabezpečení /po-
jištění/;

b/ že se poskytuje část starobního důchodu, aby se umožnil postupný
přechod do starobního důchodu pracujícím, kteří jsou zaměstnáni
po vzniku nároku na tento důchod, jestliže se věkem změnila jejich
pracovní schopnost tak, že jejich výdělek poklesl v důsledku zmen-
šeného pracovního úvazku anebo v důsledku změny zaměstnání;

c/ odchylný způsob stanovení průměrného měsíčního výdělku u pracu-
jících, kteří po vzniku nároku na starobní důchod jsou nepřetržitě
zaměstnáni bez pobírání starobního důchodu nebo jeho části a spl-
ňují podmínky pro výplatu starobního důchodu při zaměstnáni. "

10. V § 172 odst. 1 se za písm. a/ vkládá nové písm. b/, které zní:

"b/ způsob zúčtování invalidního důchodu při jeho zpětném přiznání,
dojde-li k jeho souběhu s nemocenským, "

Dosavadní písm. b/ až e/ se označují jako písm. c/ až f/.


- 4 -

11. V § 172 se za odstavec 2 vkládá nový odstavec 3, který zní:

"/3/ Federální ministerstvo práce a sociálních věcí v dohodě s fe-
derálními ministerstvy zemědělství a výživy a financí upraví výši
příspěvku jednotných zemědělských družstev na částečnou úhradu
nákladů sociálního zabezpečení /§ 101/, způsob jeho výpočtu a odvá-
dění. "

Dosavadní odstavce 3 až 7 se označují jako odstavce 4 až 8.

Čl. II
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1980,


Důvodová zpráva k návrhu zákona

Všeobecná část

Zdokonalením soustavy důchodového zabezpečení, které bylo prove-
deno od 1. 1. 1976, se podstatně zvýšila jeho úroveň, vzrostly příjmy
a životni úroveň více než 3 milionů důchodců a příslušníků jejich rodin.
Zároveň se zlepšením životních podmínek starší generace došlo i k rozšíře-
ní sociálních jistot ekonomicky aktivního obyvatelstva tím, že byly pro-
vedeny zásadní úpravy ve výpočtu výše nových důchodů.

S účinností od 1. 8. 1979 byly nově zvýšeny důchody představují-
cí jediný zdroj příjmu, a to z dosavadních 600 Kčs /u dvojic 1100/ měsíčně
na 780 /1330/ Kčs měsíčně, byla upravena minimální výše důchodu vdovám
po účastnících odboje, rodičům účastníků odboje a invalidům z mládí;
v souvislosti se zvýšením životních nákladů úpravou maloobchodních cen
paliv a elektřiny byly zvýšeny důchody o 30 Kčs měsíčně.

V současné době je třeba provést některé dílčí změny. Vedou k to-
mu několikeré důvody.

V souladu se zásadami zdokonalení soustavy ekonomických nástro-
jů v odvětví zemědělství a výživy pro období 7. pětiletého plánu schvále-
nými usnesením předsednictva vlády ČSSR ze dne 8. 3. 1979 č. 73 je třeba
nově upravit příspěvek JZD na částečnou úhradu nákladů sociálního zabez-
pečení družstevních rolníků. Tento příspěvek se zvýší od 1. 1. 1980 z do-
savadních 12, 5 % v průměru na 20, 8 % v průměru /tj. na úroveň daně
ze mzdy/. Vzhledem k tomu, že o částku odpovídající tomuto příspěvku
se zvyšuje vyměřovací základ pro důchod, bude tato změna znamenat zvý-
šení důchodových nároků většiny družstevních rolníků.


- 2 -

Další změna sleduje rozšíření možnosti zaměstnání poživatelek vdov-
ského důchodu. Navrhuje se upravit podmínky pro trvalé zaměstnávání
poživatelek vdovského důchodu výhodněji tak, aby to vedlo k dalšímu
zvýšení jejich pracovní aktivity.

S prodlužováním pracovní aktivity důchodců také přímo souvisí
další navrhovaná změna. Jde o stanovení odchylného způsobu zjišťování
průměrného měsíčního výdělku v případech, kdy je pracující po vzniku
nároku na starobní důchod dále zaměstnán.

Obě tato opatření týkající se pracujících důchodců vyžadují roz-
šíření zmocnění pro vládu ČSSR obsaženého v § 169 zákona o sociálním
zabezpečení.

Předloženým návrhem se zvyšují částky příjmů rozhodné pro přizná-
vání náhrady ušlé pracovní odměny družstevním rolníkům při vojenském
cvičení a dalších druzích služby v ozbrojených silách a to shodně s no-
vě stanovenými hranicemi příjmů rozhodnými pro uznávání osob za vy-
živované pro účely daně ze mzdy. Současně se navrhuje v § 168 zákona
o sociálním zabezpečení rozšířit zmocnění pro vládu ČSSR, aby tyto část-
ky mohly být upravovány prováděcím předpisem tak jako v jiných přípa-
dech.

Navrhovanou novelou zákona se také doplňuje ustanovení zákona
o zařazování zaměstnání do pracovních kategorií; jde v podstatě o pře-
vzetí úpravy obsažené v usnesení vlády ČSSR č. 6 z 11. ledna 1979.

Další navrhované změny vyplynuly z potřeb praktického provádě-
ní zákona o sociálním zabezpečení.


- 3 -

Zvláštní část
K čl. I bod 1 a 2

Při obsluze cyklotronu a výzkumného reaktoru jsou v prostředí
ohroženém ve významné míře ionizujícím zářením vykonávány práce spo-
jené se značnými riziky vnitřní a vnější kontaminace provozních pracovní-
ků, k níž dochází i při využití všech technických zábran. Jde o práce,
jejichž povaha odůvodňuje, aby byly zařazeny do 1. pracovní kategorie
důchodového zabezpečení.

Podobně práce vykonávané při zpracování osinku /azbestu/ suchou
cestou, zejména pak na výrobky pro těsnící, třecí a izolační účely, jsou
konány pracovníky v prostředí vysoké koncentrace azbestového prachu,
kde jsou ohroženi ve zvýšené míře onemocněním azbestózou. Tyto práce
odůvodňují zařazení do I. pracovní kategorie s nárokem na starobní dů-
chod při dovršení věku 58 let.

Oba tyto druhy prací jsou již nyní na základě usnesení vlády
ČSSR č. 6 ze dne 11. 1. 1979 přijatého ke zprávě o výsledcích úpravy re-
sortních seznamů zaměstnání zařazených do I. a II. pracovní kategorie
pro účely důchodového zabezpečení s platnosti od 1. 1. 1979 zařazeny do
I. pracovní kategorie, a to v rámci ustanovení § 171 zákona o sociál-
ním zabezpečení /ustanovení o odstranění tvrdosti zákona/. Předloženým
návrhem se plní úkol uložený tímto usnesením vlády ČSSR ministru práce
a sociálních věcí ČSSR, aby ve vhodné době předložil návrh potřebných
změn zákona.

Podle citovaného usnesení vlády ČSSR bude nadále v rámci ustano-
vení § 171 zákona o sociálním zabezpečení hodnocena doba zaměstnání
v I. pracovní kategorii pracujícím, kteří konají práce při čištění kanali-
zační sítě v n. p. Poldi-Spojené ocelárny Kladno.


- 4 -
K čl. I bod 3

Podle platných předpisů může poživatel invalidního důchodu, kte-
rý po přiznání důchodu je aspoň 5 let zaměstnán, požádat o nové vymě-
ření invalidního důchodu z výhodnějšího výdělku. Podmínkou je skončení
zaměstnání. Z tohoto důvodu řada důchodců konči pracovní poměr formál-
ně, poněvadž praxe ukazuje, že po novém vyměření invalidního důchodu
pokračují v zaměstnání ve stejné anebo jiné organizaci. V některých pří-
padech dochází naopak k předčasnému zanechání pracovní činnosti. Kro-
mě toho je s tím spojena zbytečná administrativa v organizacích zamě-
stnávajících tyto důchodce. Upuštění od podmínky skončení zaměstnání
přispěje ke stabilizaci pracovníků z řad invalidních důchodců a zjednodu-
ší administrativu.

K čl. 1 bod 4 a 5

Při vojenském cvičení a dalších druzích služby v ozbrojených si-
lách náleží družstevním rolníkům náhrada ušlé pracovní odměny ve výši
50% až 95% průměrné pracovní odměny, a to podle počtu osob, o které
družstevní rolník pečuje. Jestliže v některém ze stanovených případů
překročí příjem této osoby 620 Kčs měsíčně, nelze k ní při stanovení výše
náhrady pracovní odměny přihlížet.

Okruh osob, ke kterým se přihlíží, i rozhodná hranice příjmu 620
Kčs měsíčně jsou stanoveny shodně jako při uznávání osob za vyživované
podle předpisů o dani ze mzdy. Vzhledem k tomu, že vyhláškou federál-
ního ministerstva financí č. 80/1979 Sb. se od 1. 8. 1979 zvyšují hranice
vlastního příjmu, které jsou rozhodné pro uznávání osob za vyživované
poplatníkem daně ze mzdy, je třeba na stejnou výši upravit i hranici
vlastního příjmu osob, k nimž se přihlíží při stanovení výše náhrady
ušlé pracovní odměny. Navrhuje se částku 620 Kčs zvýšit na 650 Kčs.


- 5 -

Jde-li však o děti připravující se na budoucí povolání denním studiem
nebo v učebním poměru, o pozůstalé po účastníku odboje, jímž byl důchod
přiznán podle § 57 odst. 2 a 5, § 59 odst. 2 a § 60 zákona, o poživatele
důchodů upravených jako jediný zdroj příjmu nebo o invalidy z mládí,
zvyšuje se částka 620 Kčs na 780 Kčs.

Obdobná úprava platí také pro pracovníky v pracovním poměru,
jimž se při vojenském cvičení a dalších druzích služby v ozbrojených si-
lách poskytuje náhrada mzdy podle předpisů pracovněprávních.

K čl. I bod 6

Úprava příspěvku jednotných zemědělských družstev na částečnou
úhradu nákladů sociálního zabezpečení družstevních rolníků je jedním
z ekonomických nástrojů, kterým se sleduje sjednocení ohodnocení nákladů
na živou práci v obou sektorech socialistického zemědělství. Dosavadní
úroveň příspěvku byla stanovena s přihlédnutím k úrovni průměrné da-
ně ze mzdy v organizacích státního sektoru zemědělství v roce 1968.
V důsledku růstu pracovních odměn družstevních rolníků se však zvyšuje
rozdíl mezi výší příspěvku a úrovní daně ze mzdy.

Vzhledem k tomu byla nově stanovena a odstupňována výše tohoto
příspěvku usnesením předsednictva vlády ČSSR č. 73 z 8. 3. 1979 o zása-
dách zdokonalení soustavy ekonomických nástrojů v odvětví zemědělství
a výživy pro období 7. pětiletky.

Podle dosavadních předpisů odvádějí jednotná zemědělská druž-
stva příspěvek na sociální zabezpečení ve výši 12, 5% úhrnu pracovních
odměn včetně hodnoty naturálních požitků. Tento příspěvek se započítává
do průměrného měsíčního výdělku, jenž slouží jako základ pro vyměření
důchodu. Nově navržený diferencovaný příspěvek od 6 - 28 %, který je


- 6 -

analogický průběhu daně ze mzdy v jednotlivých příjmových pásmech,
zlepší důchodové nároky všem členům JZD od roční výše pracovní odmě-
ny zhruba 8 200 Kčs, tj. 680 Kčs měsíčně. Jedná se o většinu členů JZD,
neboť např. v roce 1978 mělo nižší příjem z družstevníků, kteří odešli
do starobního důchodu, pouze 4, 5%, tj. asi 600 družstevníků. Srovnání
výší příspěvků na sociální zabezpečení a výší starobních důchodů dosud
a po úpravě je patrné z tohoto přehledu:

Roční
odměna

Průměrná
měsíční
odměna
/PMO/

PMO zvýšená
o příspěvek na
soc. zabezpečení

Výše starobního
důchodu při době
zaměstnání 35 let

Rozdíl

12, 5 % po úpravě

dosud po úpravě

 

4 800

400

450

436

270

262

-8

9 600

800

900

902

540

541

1

14 400

1 200

1 350

1 375

810

825

15

19 200

1 600

1 800

1 866

1 080

1 120

40

24 000

2 000

2 250

2 372

1 250

1 274

24

36 000

3 000

3 375

3 682

1 475

1 536

61

48 000

4 000

4 500

4 992

1 700

1 798

98

60 000

5 000

5 625

6 302

1 800

1 800

0

Z uvedeného vyplývá, že navrhovaná úprava přinese zvýšení sta-
robního důchodu /za předpokladu 35 let zaměstnání/ maximálně o necelých
100 Kčs měsíčně. Průměrné zvýšení důchodu bude činit asi 50 Kčs měsíčně.


- 7 -

Příspěvek jednotného zemědělského družstva na částečnou úhradu
nákladů sociálního zabezpečení bude tvořit úhrn individuálních příspěv-
ků; zvýšení příspěvku činí v průměru 8, 3%

Navrhovaná úprava vytváří systém přibližující se způsobu zda-
ňování výdělků pracovníků daní ze mzdy, bezprostředně reaguje na úro-
veň výdělků jednotlivců a zachovává vazbu na diferencovanou úroveň
odměn mezi družstvy. V důchodovém zabezpečení přispěje tato úprava
k prohloubení zásady zásluhovosti a v důchodových nárocích se projeví
příznivě prakticky u všech družstevníků.

K Čl. I bod 7

Částka nejvyšší přípustné hranice vlastního příjmu ovlivňuje ně-
které nároky na dávky sociálního zabezpečení. Proto § 168 zákona o so-
ciálním zabezpečení obsahuje zmocnění pro vládu ČSSR, podle něhož může
zvyšovat částky nejvyšší přípustné hranice vlastního příjmu pro nárok
na sirotčí důchod a výchovné. Toto zmocnění však neumožňuje zvýšit
hranici příjmu rozhodného pro stanovení náhrady ušlé pracovní odměny
členům jednotných zemědělských družstev při vojenském cvičení a dalších
druzích služby v ozbrojených silách. Přitom stanovení hranice vlastního
příjmu má ve všech uvedených případech stejný účel, tj. aby se dávky
sociálního zabezpečení poskytovaly jen tam, kde je to z hlediska výše
příjmů občana nebo jeho rodiny sociálně odůvodněné. Proto také ve všech
případech byly tyto hranice stanoveny shodně.

Z uvedených důvodů se navrhuje doplnit zmocnění pro vládu ČSSR,
obsažené v § 168 zákona o sociálním zabezpečení, aby umožňovalo zvýšit
hranici vlastních příjmů také pro stanovení náhrady ušlé pracovní odmě-
ny členům jednotných zemědělských družstev při vojenském cvičení a dal-
ších druzích služby v ozbrojených silách.


- 8 -
K čl. I bod 8

Obecný nárůst mezd má vliv i na vyměřovací základ pro výši dů-
chodu s výjimkou případů, kdy starobní /invalidní/ důchod je přiznáván
příjemci částečného invalidního důchodu. Podle platné úpravy je starob-
ní /invalidní/ důchod vyměřován v naprosté většině ze stejného průměr-
ného měsíčního výdělku, z něhož byl vyměřen částečný invalidní důchod.
Od doby tohoto prvého vyměření často uplyne řada let, v průběhu nichž
došlo k obecnému mzdovému nárůstu, který se v těchto případech ve výši
důchodu neprojeví.

V takových případech bude možno navrhovaným zmocněním vlády
upravit výpočet průměrného měsíčního výdělku pro výpočet důchodu se
zřetelem k vývoji mzdové úrovně a růstu životních nákladů.

K čl. I bod 9

Poskytování důchodu vedle výdělku je jedním z nejúčelnějších
opatření směřujících k prodloužení pracovní aktivity občanů, kteří zí-
skali nárok na důchod.

Pokud jde o starobní důchod, může vláda ČSSR podle § 169 písm. a/
stanovit, za jakých podmínek a v jaké výši se poskytuje tento důchod
při zaměstnání. Rozsah zmocnění dává možnosti stanovení různých podmí-
nek pro výplatu starobního důchodu při zaměstnání a tím umožňuje pruž-
ně reagovat na potřeby národního hospodářství. V souladu s tím umož-
ňuje nařízení vlády ČSSR č. 135/1975 Sb., ve znění nařízení vlády ČSSR
č. 71/1978 Sb., poskytování starobního důchodu jak při zaměstnání trva-
lém, tak při zaměstnání krátkodobém.


- 9 -

Pokud jde o vdovský důchod, je dosud vláda ČSSR zmocněna stano-
vit podle § 169 písm. a/, kdy se vyplácí vdovský důchod bez ohledu na
výši výdělku. S ohledem na toto užší zmocnění bylo možno v předpisech
upravujících, pobírání důchodu vedle výdělku stanovit, že vdovský důchod
se nekrátí jen při krátkodobém zaměstnání nepřesahujícím 180 dnů v ka-
lendářním roce.

Tato skutečnost vede k tomu, že poživatelky vdovských důchodů
si při trvalém zaměstnání snižují pracovní úvazek tak, aby nedocházelo
ke krácení vdovských důchodů nebo raději volí zaměstnání krátkodobé.
Ke zvýšení jejich pracovní aktivity povede výhodnější úprava výplaty
vdovského důchodu při trvalém zaměstnání na základě principů platných
pro starobní důchod. Tím dojde asi u 12 tisíc vdov pracujících dosud krát-
kodobě k rozšíření fondu pracovní doby a lze počítat s možností pracov-
ního zapojení u dalších asi 4 tisíc poživatelek vdovského důchodu.

Možnost tohoto řešení vyžaduje rozšířit zmocnění pro vládu ČSSR
v § 169 písm. a/ zákona.

S předpisy o poskytování důchodu při dalším zaměstnání úzce sou-
visící způsob stanovení průměrného měsíčního výdělku v případech, byl-
li pracující po vzniku nároku na starobní důchod dále zaměstnán.

Podle § 14 zákona o sociálním zabezpečení je u pracujících, kte-
ří jsou po vzniku nároku na starobní důchod dále nepřetržitě zaměstná-
ni a nepobírají tento důchod ani jeho část, možno zjitšťovat průměrný mě-
síční výdělek pro vyměření starobního důchodu také z úhrnu hrubých vý-
dělků za posledních 10 /5/ kalendářních roků před rokem, v němž pra-
cující skončil zaměstnání.

Vzhledem k tomu, že předpisy o poskytování důchodu pracujícím
důchodcům /zejména po novelizaci v roce 1978/ umožnily velmi širokému
okruhu důchodců pracovat v trvalém zaměstnání při pobírání starobního


- 10 -

důchodu nebo jeho části, stalo se dodržení podmínky skončení zaměstnání
v těchto případech formální. Někteří důchodci, u nichž nedošlo k formál-
nímu skončení zaměstnání, ztrácejí pak výhodu výpočtu průměrného mě-
síčního výdělku ke dni výstupu ze zaměstnání.

Protože tato zásada úzce navazuje na právní úpravu poskytování
důchodu pracujícím důchodcům, navrhuje se rozšířit zmocnění tak, aby
vláda ČSSR mohla nařízením stanovit odchylný způsob stanovení průměrné-
ho měsíčního výdělku u těch pracujících, kteří po přiznání starobního
důchodu budou pokračovat dále v zaměstnání.

Navrhovanou úpravou se v dosavadním § 169 mění písm. a/ /nároky
poživatelek vdovských důchodů/ a doplňuje nové písm. c/ zjišťování prů-
měrného měsíčního výdělku/.

K čl. I bod 10

Dosavadní předpisy neupravují souběh dávek důchodového zabezpe-
čení a nemocenského pojištění /zabezpečení v nemoci/ v případech, dojde-
li ke zpětnému přiznání invalidního důchodu i za dobu, kdy bylo vyplace-
no nemocenské na podkladě nemocenského pojištění /zabezpečení v ne-
moci/, přiznaného po vzniku nároku na tento důchod. Podle § 31 vyhláš-
ky č. 128/1975 Sb., dojde-li ke zpětnému přiznání starobního důchodu i
za dobu, za kterou bylo vyplaceno nemocenské z nemocenského pojištění
/zabezpečení v nemoci/, zúčtuje se doplatek na starobním důchodu s nemo-
cenským vyplaceným za dobu delší, než stanoví předpisy o nemocenském
pojištění /zabezpečení v nemoci/.

Navrhovaným zmocněním se sleduje zajistit stejný postup při zpět-
ném přiznání invalidního a starobního důchodu. Obdobnou úpravu pro
invalidní důchod, která platí pro starobní důchod, bude obsahovat prová-
děcí předpis.


- 11 -

K čl. I bod 11

Výši příspěvku jednotných zemědělských družstev na částečnou
úhradu nákladů sociálního zabezpečení /bod 6/, způsob jeho výpočtu a
odvádění upraví prováděcím předpisem federální ministerstvo práce a so-
ciálních věcí v dohodě se zúčastněnými ústředními orgány. Dosud byla
úprava odvodu tohoto příspěvku provedena vyhláškou č. 104/1964 Sb.,
která provádí zákon č. 103/1964 Sb., o zabezpečení družstevních rolníků
v nemoci a o zabezpečení matky a dítěte. Výše příspěvku se bude vypo-
čítávat u každého člena JZD jednotlivě v závislosti na jeho ročním příj-
mu.

Finanční dosah

Rozšíření okruhu prací zařazených do I. pracovní kategorie se tý-
ká asi 50 pracovníků a náklady budou činit asi 30 tisíc Kčs ročně /v
ČSR 18 tisíc Kčs a v SSR 12 tisíc Kčs/.

Úprava příspěvku na sociální zabezpečení, v jejímž důsledku dojde
ke zvýšení důchodových nároků družstevních rolníků, se projeví v nákla-
dech na důchodové zabezpečení postupně. V roce 1981 budou činit 1, 8 mil.
Kčs /v ČSR 1, 1 mil. Kčs a v SSR 0, 7 mil. Kčs/ a do roku 1985 dosáhnou
30 mil. Kčs /v ČSR 18 mil. Kčs a v SSR 12 mil. Kčs/.

Příjmy do rozpočtu národních výborů z příspěvků jednotných země-
dělských družstev na částečnou úhradu nákladů na sociální zabezpečení
se v letech 1980 - 1985 zvýší jednak růstem průměrných výdělků družstev-
níků, jednak jeho zvýšením v průměru z dosavadních 12, 5 % na 20, 8%
vyplácených odměn. Předpokládá se, že celkem příjmy z tohoto příspěvku
v roce 1985 dosáhnou 4 470 mil. Kčs /v ČSR 2 687 mil. Kčs a v SSR 1783
mil. Kčs/ a budou tedy o 2 700 mil. Kčs vyšší než byly podle dosavadních
předpisů.

V Praze dne 18. října 1979
Dr. Štrougal v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP