Federální shromáždění Československé socialistické republiky 1977

III. volební období

30

Zákon

ze dne 1978,

kterým se mění a doplňuje zákon č. 52/1966 Sb., o osobním vlastnictví k bytům

Federální shromáždění Československé socia-
listické republiky se usneslo na tomto zákoně:

Čl. I

Zákon č. 52/1966 Sb., o osobním vlastnictví k by-
tům, se mění a doplňuje takto:

1. § 8 odst. 3 věta první zní:

"Při hlasování rozhoduje většina hlasů; za
každý byt mají vlastníci bytu jeden hlas. "

2. § 14 odst. 1 zní:

(1) Byt v domě, který je ve vlastnictví státu,
může občan nabýt koupí. Byty, které jsou užívány
na základě práva osobního užívání bytu, mohou na-
být jen jejich uživatelé. Pokud nejsou do osobního
vlastnictví převedeny všechny byty v domě, je stát
vlastníkem zbývajících bytů v domě a má stejná
práva a povinnosti jako vlastník bytu v osobním
vlastnictví. "

3. V § 14 se za odstavec 1 vkládá nový odstavec 2,
který zní:

,, (2 )Zásady pro výběr domů, v nichž lze pro-
dávat byty do osobního vlastnictví, a pro postup
národních výborů při tomto prodeji stanoví vláda
České socialistické republiky a vláda Slovenské so-
cialistické republiky. "

4. V § 14 odst. 3 se vypouští věta druhá.
Dosavadní odstavce 2 až 4 se označují jako od-
stavce 3 až 5.

5. V § 17 odst. 1 se vkládá za větu první další
věta, která zní:

"Nejsou-li všechny byty v domě v osobním
vlastnictví, je také stát jako vlastník bytu (bytu)
v tomto domě spoluvlastníkem společných částí
domu. "

6. V § 18 se za odstavec 2 doplňuje nový odsta-
vec 3, který zní:

,, (3) Organizace spravující v domě byty, které


2

jsou ve vlastnictví státu, uzavře s vlastníky bytů
v osobním vlastnictví, jestliže o to požádají, smlou-
vu o výkonu správy a údržby společných částí do-
mu, popřípadě pozemku, za pevný roční (měsíční)
příspěvek. "

7. V § 20 se za odstavec 3 vkládají nové odstavce
4 a 5, které znějí:

"(4) Převádějí - li se byty ze státního socialistic-
kého vlastnictví do osobního vlastnictví, zřídí se
pro vlastníky bytů právo osobního užívání pozemku
po převodu všech bytů v domě.

(5) Na dobu do vzniku práva společného osob-
ního užívání pozemku přenechá národní výbor
vlastníkům bytů v osobním vlastnictví pozemek ke
společnému dočasnému užívání (§ 397 občanského
zákoníku) v rozsahu, který odpovídá spoluvlastnic-
kým podílům na společných částech domu (§ 17
odst. 2). Dohoda o přenechání pozemku k dočas-
nému užívání je součástí smlouvy o převodu bytu
(§ 14). Právo dočasného užívání pozemku přechází
na právní nástupce vlastníka bytu v osobním vlast-
nictví. "

8. § 24 zní:

"§ 24

Prováděcí předpisy
(1) federální ministerstvo financí stanoví

a) které byty jsou vyloučeny z prodeje do osob-
ního vlastnictví občanů,

b) výši pevného ročního (měsíčního) příspěvku
na úhradu nákladů správy a údržby společných
částí domu, popřípadě pozemku (§ 18 odst. 3)
a služeb spojených s bydlením v případě, kdy
správu společných částí domu převezme státní
hospodářská organizace.

(2) Ministerstvo financí České socialistické re-
publiky a ministerstvo financí Slovenské socialis-
tické republiky stanoví výši pevného ročního (mě-
síčního) příspěvku na úhradu nákladů správy a
údržby společných částí domu, popřípadě pozemku
(§ 18 odst. 3) a služeb spojených s bydlením v pří-
padě, kdy správu společných částí domu převezme
rozpočtová organizace.

(3) Český cenový úřad a Slovenský cenový úřad
upraví oceňování bytů, místností nesloužících k byd-
lení a společných částí domů s byty v osobním
vlastnictví.

(4) Český úřad geodetický a kartografický a
Slovenský úřad geodézie a kartografie upraví způ-
sob zápisu osobního vlastnictví k bytu, spoluvlast-
nictví společných částí domu, spoluvlastnictví po-
zemku nebo práva společného osobního užívání
pozemku do evidence nemovitostí. "

Čl. II
Tento zákon nabývá účinnosti dnem


3

Důvodová zpráva

Všeobecná část

Prodej bytů do osobního vlastnictví byl umož-
něn zákonem č. 52/1966 Sb., o osobním vlastnictví
k bytům. Hlavními prováděcími předpisy k tomuto
zákonu jsou vyhláška ministerstva financí č. 66/
1966 Sb., o pomoci při výstavbě obytných domů
s byty v osobním vlastnictví a o prodeji bytů z na-

Rok

1967

1968

1969

Počet prodaných bytů

1073

1687

2420

v % k roku 1967

100 %

157 %

226 %

Nejvíce bytů bylo prodáno ve Středočeském
kraji (1539).

Za nejvážnější příčinu, pro kterou se prodej
bytů v širším měřítku nerozvinul, je třeba pokládat
zákonnou podmínku, že o koupi bytu v příslušném
domě musí projevit zájem všichni dosavadní uži-
vatelé.

Předkládaný návrh novely zákona č. 52/1966
Sb., o osobním vlastnictví k bytům, vychází z toho,
že zrušení podmínky prodeje všech bytů v objektu
umožní zájemcům koupi bytů zejména v těch pří-
padech, kdy dosavadní uživatel by chtěl provést
rozsáhlejší modernizaci bytu. K realizaci této mož-
nosti je nutné novelizovat některá ustanovení zá-
kona č. 52/1966 Sb., o osobním vlastnictví k bytům.

Úhrada nákladů spojených s udržováním, opra-
vami, popř. zlepšováním společných částí domů a
pozemku je v zákoně řešena. V případech, kdy
v jednom domě budou byty ve vlastnictví občanů
a státu a občané - vlastníci bytů svěří správu spo-
lečných částí domu státu (příslušné socialistické
organizaci), bude účelné umožnit, aby byla uzavře-
na dlouhodobá dohoda o pevném příspěvku občanů
- vlastníků bytů k úhradě nákladů spojených
s opravami a správou společných částí domu. Tento
způsob by měl z jedné strany chránit občany -
vlastníky bytů a z druhé strany vytvářet tlak na
hospodárné vynakládání prostředků na opravy a
správu společných prostor.

Sazby za prodej bytů stanovené ve vyhlášce mi-
nisterstva financí č. 66/1966 Sb. v podstatě odpoví-
daly úrovni odbytových cen bytů v roce 1967. Sazby
byly podle kvality bytu diferencovány od 400 Kčs
u bytů IV. kategorie do 1400 Kčs u bytů I. kategorie
za 1 m2 užitkové plochy bytů. K cenám vypočteným
podle těchto sazeb mohly národní výbory při pro-
deji bytů volných k nastěhování v Praze, Brně a
Bratislavě stanovit přirážku do 20 %, v lázeňských
místech, v krajských městech a popř. v dalších
místech určených krajskými národními výbory do
15 %.

rodního majetku občanům, a Směrnice č. 8/1966
Sbírky směrnic pro národní výbory, o prodeji bytů
ze státního socialistického vlastnictví do osobního
vlastnictví občanů.

Do roku 1974 bylo v Československé socialis-
tické republice do osobního vlastnictví prodáno po-
dle statistických údajů přes 7 tis. bytů a jejich pro-
dej v posledních letech neustále klesá:

1970

1971

1972

1973

1974

Celkem

843

669

453

285

220

7650

79%

62%

42%

27%

21%

 

Při prodeji již užívaných bytů se tyto sazby
snižovaly o vliv opotřebení a kromě toho se z nich
podle podmínek určených příslušnými národními
výbory poskytovaly slevy (od 30 do 50 %, popř. se
zřetelem k povaze oblasti, např. v pohraničí až do
80%). Skutečná cena za 1 m2 podlahové plochy
bytů prodaných v letech 1967-1974 činila v prů-
měru asi 467 Kčs a pohybovala se od 226 Kčs/m2
v Západočeském kraji do 684 Kčs/m2 v hlavním
městě Praze.

Současné reprodukční ceny nových bytů jsou
asi o 40 až 50 % vyšší proti hodnotám uvedeným
ve vyhlášce č. 66/1966 Sb. Z tohoto důvodu se po-
čítá s tím, že v souvislosti s novelizací prováděcích
předpisů budou tyto sazby (§ 4 vyhl. č. 66/1966 Sb. )
upraveny na úroveň současných reprodukčních
nákladů (odbytových cen bytové výstavby). Bude to
odpovídat současné relaci mezi nabídkou. 9 poptáv-
kou, podstatně se omezí prostor pro spekulaci a
sazby za prodej bytů budou rovněž ve větším sou-
ladu s náklady obyvatelstva na družstevní bytovou
výstavbu.

Byty z nové výstavby bude i nadále možné pro-
dávat jen podle možností daných zdroji v jednotli-
vých místech.

Při celkové realizaci navrhovaných opatření se
počítá především s prodejem již užívaných bytů,
zejména těch, které mají být rekonstruovány nebo
modernizovány.

Podnikové byty (i v souladu s dosavadní praxí)
lze občanům prodat pouze po jejich předchozím
převedení do správy národního výboru.

V případě přijetí navrhované novely vydají mi-
nisterstva financí, Český cenový úřad a Slovenský
cenový úřad a Český úřad geodetický a kartogra-
fický a Slovenský úřad geodézie a kartografie pro-
váděcí předpisy, zejména novelu (popř. nahrazení)
dosavadní vyhlášky č. 66/1966 Sb. Zásady pro postup
národních výborů stanoví vlády ČSR a SSR podle
zmocnění obsaženého v § 14 odst. 2 zákona ve znění
navrhované novely.


4

Tento postup je v souladu s ústavními předpisy.
Instituce osobního vlastnictví k bytům spadá obsa-
hová mezi vztahy upravované občanským zákoní-
kem, i když v roce 1966 byla zvolena forma zvlášt-
ního zákona. Podle čl. 37 odst. 2 ústavního zákona
o čs. federaci spadá navrhovaná právní úprava do
zákonodárné pravomoci Federálního shromážděni.
Oprava podmínek převodu bytů ze státního socia-
listického vlastnictví do osobního vlastnictví patří
do působnosti federace podle čl. 24 odst. 2 písm. a)
ústavního zákona o čs. federaci, protože jde o jed-
notnou úpravu správy národního majetku.

Zvláštní část

K úpravě § 8:

Navrhovanou změnou se přesněji vyjádří po-
stavení státu jako vlastníka více bytů při správě
domů. Proto se navrhuje, aby stát měl při hlasování
tolik hlasů, kolik má bytu.

K úpravě § 14:

Z dosavadního znění se vypouští ustanovení
o rozprodání všech bytů z jednoho domu současně.
Vzhledem k tomu se vkládají nová ustanovení
o vztahu spoluvlastníků domu - státu a vlastníků
jednotlivých bytů v osobním vlastnictví. Stát má za
každý jednotlivý dosud neprodaný byt stejná práva
a povinnosti jako vlastníci jednotlivých bytů
v osobním vlastnictví. Dále se ponechává ustano-
vení, podle něhož může obsazený byt nabýt do osob-
ního vlastnictví jen jeho uživatel. Toto ustanovení
slouží k ochraně uživatelů bytů.

Ani dosavadní úprava obsažená v zákoně č. 52
1966 Sb., o osobním vlastnictví k bytům, nevylučo-
vala zcela možnost vzniku spoluvlastnických vztahů
mezi občany jako osobními vlastníky (spoluvlast-
níky) bytů v domě a mezi státem jako vlastníkem
bytů v tomto domě, a to např. v případech, když
byt v osobním vlastnictví občana připadl státu jako
dědictví, jehož nenabyl žádný dědic (§ 462 občan-
ského zákoníku), nebo v případech, když došlo
v trestním řízení soudním k uložení trestu propad-
nutí majetku (§ 51 trestního zákona) občana, který
měl v osobním vlastnictví byt. Šlo však jen o pří-
pady okrajové, které bylo třeba řešit urychleným
prodejem takto získaného bytu do vlastnictví ob-
čana ve smyslu dosavadního znění ustanovení § 14
odst. 1 věta první (za středníkem) zákona č. 52/
1966 Sb.

Má-li však navrhovaná novelizace zákona č.
52/1966 Sb. umožnit postupný prodej bytů v někte-
rých domech, které jsou ve vlastnictví státu, do
osobního vlastnictví občanů, anebo případně i pro-
dej jen některých bytů v domě, jenž je zatím ve
vlastnictví státu, musí zákonná úprava přímo vy-

jádřit přípustnost změn ve vlastnických vztazích,
spočívajících v tom, že stát přestane být vlastníkem
celého domu a stane se v důsledku předchozího
prodeje jednoho nebo několika bytů v domě ze zá-
kona vlastníkem zbývajících bytů (zbývajícího
bytu) v tomto domě a spoluvlastníkem společných
částí domu. Stejně tak musí navrhovaná novelizace
upravit základní práva a povinnosti státu jako vlast-
níka bytu (bytů) v domě, v němž jeden či více bytů
bylo již převedeno do osobního vlastnictví občana
(občanů).

K úpravě § 17 a 18:

Tato ustanovení vycházejí obdobně jako na-
vrhovaná úprava § 14 ze zásady stejných práv a
povinností státu a vlastníků jednotlivých bytů
v osobním vlastnictví ke společným částem domu,
na jejichž opravy a údržbu musí přispívat podle
velikosti spoluvlastnického podílu.

Přitom se předpokládá, že podrobnější vyme-
zení vzájemných práv a povinností vlastníků bytů
v osobním vlastnictví a státu jako vlastníka bytu
(bytů) v tomtéž domě a také vztahů těchto vlast-
níků bytů vůči třetím osobám bude i napříště do-
hodnuto ve smlouvě o převodu bytu ze státního so-
cialistického vlastnictví do osobního vlastnictví
nabyvatele (§ 14 odst. 4 zákona ve znění návrhu
novely), popřípadě v dohodách uzavřených mezi
vlastníky bytů podle ustanovení § 25 zákona, a to
tak, aby byla zajištěna odpovídající ingerence státu
při správě těchto domů do té doby, než dojde k pro-
deji všech bytů v domě clo osobního vlastnictví ob-
čanů.

Zdůvodnění doplnění § l8 odst. 3 je uvedeno
ve všeobecné části důvodové zprávy.

K úpravě § 20:

Rozlišuje se vztah vlastníků bytů k pozemku.
Při postupném prodeji jednotlivých bytů přenechá
národní výbor vlastníkům bytů pozemek ke společ-
nému dočasnému užívání. Po prodeji posledního
bytu zřídí pro vlastníky bytů právo osobního uží-
vání pozemku.

Určení rozsahu společných užívacích práv po-
dle velikosti spoluvlastnických podílů ke společ-
ným částem domu neznamená skutečné rozdělení
pozemku na jednotlivé díly k užívání. Naopak jde
o společné užívání, při kterém se právo každého
spoluuživatele týká celého pozemku. Toto právo je
však ve stanoveném rozsahu omezeno právem spo-
lečného užívání pozemku ostatních osobních vlast-
níků bytů.

K úpravě § 24:

Návrh upravuje dosavadní znění v souladu
s úpravami působnosti jednotlivých ústředních or-
gánů státní správy, k nimž došlo od vydání zákona.


5

Odst. 1 zmocňuje federální ministerstvo financí,
aby jednotně upravilo správu národního majetku,
která je v působnosti federace. Další odstavce
zmocňují příslušné ústřední orgány státní správy
republik k úpravám, které patří do jejich působ-
nosti.

Návrh tohoto zákona si nevyžádá žádné nároky

na státní rozpočet. Naopak přinese určité výnosy
za každý prodaný byt. Tyto výnosy budou různé po-
dle stáří bytů. Poněvadž se předpokládá, že se bu-
dou především prodávat byty určené k rekonstrukci
a modernizaci, je nutno do výnosu započítat nejen
kupní cenu, ale i úspory nákladů na rekonstrukci,
modernizaci, údržbu a opravy, které dosud byly
hrazeny ze státního rozpočtu.

V Praze dne 17. listopadu 1977

Předseda vlády ČSSR:
Štrougal v. r.

Ministr pro technický a investiční rozvoj ČSSR:
Šupka v. r.

StT l-38139-78


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP