Federální shromáždění Československé socialistické republiky 1975

II. v. o.

112

Vládní návrh

Zákon

ze dne......1976

o územním plánování a stavebním řádu
(stavební zákon)

Federální shromáždění Československé socialistické republiky se usneslo na tomto zákone:

ČÁST PRVNÍ
ÚZEMNÍ PLÁNOVANÍ

ODDÍL l
CÍLE A ÚKOLY ÚZEMNÍHO PLÁNOVÁNÍ

§ l

(1) Územní plánování je součástí systému ří-
zení rozvoje společnosti. Je soustavnou činnosti,
která v souladu se základními cíli a úkoly národo-
hospodářských plánů komplexně řeší funkční vy-
užití území, stanoví zásady jeho organizace a věcně
i časově koordinuje výstavbu a jiné činnosti ovliv-
ňující rozvoj území.

(2) Územní plánováni vytváří předpoklady k za-
bezpečení trvalého souladu všech přírodních, ci-
vilizačních a kulturních hodnot v území, zejména se
zřetelem na péči o životní prostředí a ochranu jeho
hlavních složek - půdy, vody a ovzduší.

§ 2

(1) Územní plánování zahrnuje tyto úkoly a
činnosti:
a) vymezuje funkce území, řeší jejich optimální


2

uspořádání a stanoví zásady jejich výhledové
ho rozvoje.

b) určuje rozvržení a rozsah ploch pro jednotli-
vé hospodářské a společenské účely, řeší je-
jich organizaci a vymezuje způsob funkčního
využití ploch,

c) určuje nutné asanační, rekonstrukční nebo re-
kultivační zásahy do území a stanoví způsob
jeho dalšího využití,

d) vymezuje chráněná území, chráněné objekty,
oblasti klidu a ochranná pásma, pokud ne-
vznikají podle zvláštních předpisů jinak, a za-
bezpečuje ochranu všech chráněných území,
chráněných objektů, oblastí klidu a ochranných
pásem,

e) určuje zásady a podmínky pro věcnou a časo-
vou koordinaci místně soustředěné výstavby
jednoho nebo více stavebníků,

f) posuzuje a hodnotí územně technické důsled-
ky připravovaných staveb a jiných opatření
v území a navrhuje nezbytný rozsah staveb a
opatření, které podmiňují jejich plné využití,

g) řeší umístění staveb, stanoví územně technic-
ké, urbanistické a architektonické zásady pro
jejich projektové řešení a realizaci,

h) navrhuje využiti zdrojů a rezerv území pro
jeho společensky nejefektivnější urbanistický
rozvoj,

i) vytváří podklady pro tvorbu koncepci výstav-
by a technického vybavení území,
j) navrhuje pořadí výstavby a využití území,
k) navrhuje územně technická a organizační opa-
tření nezbytná k dosažení optimálního uspořá-
dání a využití území.

(2) Územní plánování vychází z poznatků
přírodních, technických a společenských věd,
z cílů a úkolu stanovených národohospodářskými
plány, z vlastních průzkumů a rozborů řešeného
území, jakož i z dalších podkladů, které byly pro
řešené území zpracovány.

(3) Základními nástroji územního plánování
jsou územně plánovací podklady, územně piáno
vací dokumentace a územní rozhodnutí.

ODDÍL 2
ÚZEMNÉ PLÁNOVACÍ PODKLADY

§ 3
Druhy územně plánovacích podkladů

Územně plánovací podklady tvoří zejména

a) urbanistická studie,

b) územní generel,

c) seznam pozemků pro výstavbu rodinných dom-
kú,


3

d) územně technické podklady.

§ 4
Urbanistická studie

Urbanistická studie řeší dílčí problémy v úze-
mí. Zpracovává se jako podklad pro územní rozho-
dování v území s komplikovanými územně technic-
kými, urbanistickými nebo architektonickými pod-
mínkami, je-li nutno prohloubit nebo ověřit řešení
navržené územně plánovací dokumentací nebo ne-
ní-li zpracování územně plánovači dokumentace
účelné.

§ 5
Územní generel

Územní generel řeší podrobně otázky územ-
ního rozvoje jednotlivých složek osídlení, zejména
bydlení, průmyslu, zemědělství, dopravy, technic-
kých sítí a služeb, občanské vybavenosti, zeleně a
rekreace. Zpracovává se, je-li nutno prohloubit
řešení určité složky osídlení navržené v územně
plánovací dokumentaci; je podkladem pro územní
rozhodováni a pro zpracování dalších kategorií
nebo stupňů územně plánovací dokumentace.

§ 6
Seznam pozemka pro výstavbu rodinných domků

Seznam pozemků se zpracovává jako podklad
k vytvoření rezervy pozemků vhodných pro plynu-
lou výstavbu rodinných domků. Seznam pozemků
sestavují a schvalují národní výbory, které poři-
zují územně plánovací dokumentaci sídelních útva-
rů nebo zón (§ 18), a to v součinnosti s místním
národním výborem.

§ 7
Územně technické podklady

(1) Územně technické podklady, jakožto úče-
lově zaměřené a soustavně doplňované soubory
údajů charakterizujících stav a podmínky území, se
zpracovávají pro celé území Československé socia-
listické republiky, pro území České socialistické
republiky a Slovenské socialistické republiky a pro
vybrané územní celky.

(2) Územně technické podklady slouží ze-
jména pro

a) zpracování územně plánovací dokumentace,

b) posuzování a tvorbu koncepce investiční vý-
stavby,

c) průběžné sledování změn v podmínkách úze-
mí, jeho organizaci a využití,

d) územní rozhodování, není-li zpracována pří-

slušná územně plánovací dokumentace.


4

(3) Územně technické podklady pořizují fe-
derální ministerstvo pro technický a investiční roz-
voj, ministerstvo výstavby a techniky České socia-
listické republiky a ministerstvo výstavby a tech-
niky Slovenské socialistické republiky (dále jen
,,ministerstva výstavby a techniky republik" ), kte-
rá zajišťují jejich průběžné doplňování a změny. Se
souhlasem ministerstva výstavby a techniky repub-
liky mohou některé územně technické podklady
pořizovat krajské národní výbory, Národní výbor
hlavního města Prahy a Národní výbor hlavního
města Slovenské socialistické republiky Bratislavy.

ODDÍL 3

ÚZEMNÉ PLÁNOVACÍ DOKUMENTACE
§ 8

Kategorie územně plánovači dokumentace

Územně plánovací dokumentaci tvoří

a) územní prognóza,

b) územní plán,

c) územní projekt.

§ 9
Územní prognóza

Územní prognóza připravuje nebo prověřuje
možnosti dlouhodobého urbanistického rozvoje
území, popřípadě jeho jednotlivých urbanistických
funkcí. Vychází přitom zejména z rozboru územně
technických a územně ekonomických podmínek,
demografických a sociologických úvah, jakož
i z tendencí technického a hospodářského rozvoje
území, a zpracovává se v souladu se základními cíli
dlouhodobých výhledů.

§ 10
Uzemní plán

Územní plán řeší funkční vymezení a uspo-
řádání ploch a stanoví základní zásady organiza-
ce území, postup při jeho využití a podmínky vý-
stavby v souladu se základními cíli stanovenými
dlouhodobým výhledem rozvoje národního hospo-
dářství.

§ 11
Územní projekt

Územní projekt řeší způsob využití ploch vy-
mezených pro místně a časově soustředěnou vý-
stavbu a způsob jejich zástavby a stanoví podmín-
ky věcné a časové koordinace výstavby. Územní
projekt, vychází zejména z cílů a úkolů středně
dobého státního plánu.


5

§ 12
Stupně územně plánovači dokumentace

Územně plánovací dokumentace (§ 8) se zpra-
covává pro

a) velký územní celek,

b) sídelní útvar,

c) zónu.

§ 13

Územně plánovací dokumentace velkého
územního celku

Územně plánovací dokumentace velkého
územního celku se zpracovává pro území, na kte-
rém je umístěno více sídelních útvarů, nebo pro
velké území, ve kterém se uplatňují speciální zá-
jmy (těžba, průmysl, zemědělství, rekreace apod. ).

§ 14
Územně plánovači dokumentace sídelního útvaru

Územně plánovací dokumentace sídelního
útvaru se zpracovává pro celé území sídelního
útvaru včetně jeho zájmového území, pro sesku-
pení sídelních útvarů a pro území střediska ces-
tovního ruchu a rekreace. Sídelní útvar je každá
jednotka osídlení, která tvoří uzavřený, od jiných
jednotek osídlení prostorové oddělený útvar.

§ 15
Územně plánovači dokumentace zóny

Územně plánovací dokumentace zóny se zpra-
covává pro ucelené části sídelního útvaru, zejména
pro jeho část průmyslovou, obytnou, centrální a
historickou, a pro část rekreačního nebo krajin-
ného celku, popřípadě pro celé území malého sí-
delního útvaru.

ODDÍL 4

POŘIZOVANÍ ÚZEMNĚ PLÁNOVACÍ
DOKUMENTACE

Příslušnost

§ 16

(1) Územně plánovací dokumentací pořizují
orgány územního plánování.

(2) Orgány územního plánování jsou národní
výbory; dále jsou orgány územního plánování mi-
nisterstva výstavby a techniky republik, federální
ministerstvo pro technický a Investiční rozvoj a
na území vojenských Újezdů orgány federálního mi-
nisterstva národní obrany.

(3) Je-li orgánem územního plánování národ-
ní výbor, provádí úkony spojené s pořizováním


6

územně plánovací dokumentace příslušný odbor
národního výboru pokud zákon nestanoví jinak
(§ 142).

§ 47

(1) Orgány územního plánování jsou povinny
pořizovat územně plánovací dokumentaci v soula-
du s potřebami rozvoje území a v přiměřeném a
hospodárném rozsahu. Územní plány nebo územní
projekty sídelních útvarů a zón se pořizují vždy
pro výstavbu nových a pro podstatnou přestavbu,
dostavbu nebo asanaci existujících sídelních útva-
rů nebo jejich částí, která je vyvolána jejich plá-
novaným rozvojem. Uzemní prognóza se pořizuje
jen pro území se složitými podmínkami a k jejímu
pořízení je třeba souhlasu nadřízeného orgánu
územního plánování.

(2) Orgány územního plánování pořizuji
územně plánovací dokumentaci

a) z vlastního podnětu,

b) na příkaz nadřízeného orgánu územního plá-
nování,

c) na návrh národních výborů nižšího stupně, ji-
ných orgánů státní správy nebo socialistických
organizací.

(3) Ministerstva výstavby a techniky republik
usměrňují řešení věcných problémů v územně plá-
novací dokumentaci a dohlížejí, zda územně plá-
novací dokumentace je pořizována v odůvodněných
případech a v souladu s cíli a úkoly stanovenými
národohospodářskými plány a v odpovídajícím roz-
sahu.

§ 18

(1) Územně plánovací dokumentaci velkých
územních celků pořizují krajské národní výbory.
Národní výbor hlavního města Prahy a Národní
výbor hlavního města Slovenské socialistické re-
publiky Bratislavy.

(2) Územně plánovací dokumentaci sídelních
útvarů a zón pořizují okresní národní výbory,
Národní výbor hlavního města Prahy, Národní vý-
bor hlavního města Slovenské socialistické repub-
liky Bratislavy, národní výbory měst Brna, Ostra-
vy, Plzně a městské národní výbory v Košicích,
Banské Bystrici, Českých Budějovicích, Hradci
Králové a Ústí nad Labem.

(3) v odůvodněných případech si může poří-
zení územně plánovací dokumentace vyhradit pří-
slušný nadřízený orgán územního plánování. Fe-
derální ministerstvo pro technický a investiční
rozvoj si může vyhradit pořízení územně plánova-
cí dokumentace velkého územního celku, jestliže si
její schválení vyhradí vláda Československé socia-
listické republiky.

(4) Zasahuje-li řešení územně plánovací do-
kumentace do územních obvodů několika národ-


ních výborů, dohodnou se příslušné národní výbo-
ry, který z nich ji pořídí. Nedojde-li k dohodě,
rozhodne společný nadřízený orgán územního plá-
nování, který národní výbor územně plánovací do-
kumentaci pořídí. Zasahuje-li řešení územně plá-
novací dokumentace území České socialistické re-
publiky a Slovenské socialistické republiky, roz-
hodnou o způsobu pořízení společně ministerstva
výstavby a techniky obou republik.

§ 19
Náklady pořizení

Náklady spojené s pořízením územně pláno-
vací dokumentace hradí orgán územního plánování,
který ji pořizuje. Orgán územního plánování může
však požadovat částečnou nebo úplnou úhradu
nákladu za pořízení územně plánovací dokumen-
tace od organizací, jejichž výhradní potřebou bylo
pořízení územně plánovací dokumentace vyvoláno.

§ 20
Hlavní cíle a požadavky

(1) Orgán územního plánování, který pořizuje
územně plánovací dokumentaci, stanoví hlavní cíle
a požadavky pro vypracování

a) územní prognózy v prognózním úkolu,

b) územních plánu v územních a hospodářských
zásadách,

c) územních projektů v programech výstavby.

(2) Prognózní úkol projedná příslušný orgán
územního plánování s dotčenými národními výbory
a s ostatními dotčenými orgány státní správy.

(3) Územní a hospodářské zásady a progra-
my výstavby projedná příslušný orgán územního
plánování s dotčenými národními výbory a dohod-
ne je s ostatními dotčenými orgány státní správy;
územní a hospodářské zásady projedná i s nadříze-
ným orgánem územního plánování.

(4) Územní a hospodářské zásady a progra-
my výstavby schvaluje národní výbor, který bude
schvalovat i územní plán nebo územní projekt.

(5) Vláda Československé socialistické re-
publiky, vláda České socialistické republiky nebo
vláda Slovenské socialistické republiky schvaluje
územní a hospodářské zásady a programy výstavby
v případech, kdy si schválení předem vyhradila.

Projednávání

§ 21

(1) Návrh územně plánovací dokumentace
projedná orgán územního plánování, který ji po-
řizuje, a to
a) návrh územní prognózy s národními výbory,


8

jejichž území se řešení dotýká, a s dotčenými
orgány státní správy,

b) návrh územního plánu s národními výbory, je-
jichž území se řešení dotýká; s návrhem
územního plánu sídelního útvaru seznámí
účinnou formou organizace a občany; návrh
územního plánu zóny musí být vystaven po
dobu 30 dnů k veřejnému nahlédnutí,

c) návrh územního projektu s národním výborem,
jehož území se řešení dotýká, a s organizace-
mi, které se mají na výstavbě podílet, pokud
jsou známy; jestliže zpracování územního pro-
jektu nepředcházel územní plán příslušného
stupně, projedná se návrh územního projektu
také s organizacemi a občany podle ustanovení
platných pro územní plán.

(2) Návrh územního plánu a návrh územního
projektu musí být dohodnut s dotčenými orgány
státní správy.

§ 22

(1) O projednávání návrhu územně plánovací
dokumentace vyrozumí orgán územního plánování
dotčené národní výbory a ostatní orgány státní
správy vždy jednotlivě.

(2) Organizacím a občanům oznámí projed-
navání návrhu územního plánu sídelního útvaru
nebo zóny způsobem v místě obvyklým.

§ 23

(1) Národní výbory a ostatní orgány státní
správy uvedené v § 21 jsou povinny sdělit svoje
stanovisko k návrhu územně plánovací dokumen-
tace do 30 dnů ode dne, kdy byly o něm vyrozu-
měny (§ 22 odst. 1). Stejnou povinnost mají
l organizace, které se budou podílet na výstavbě
v území řešeném územním projektem.

(2) Projednává-li se návrh územně plánovací
dokumentace, která řeší území se složitými vzta-
hy, může orgán územního plánováni lhůtu podle
odstavce 1 přiměřeně prodloužit.

(3) Organizace a občané jsou oprávněni podat
připomínky k návrhu územního plánu sídelního
útvaru nebo zóny do 30 dnů ode dne oznámení.
Organizace a občané, jejichž vlastnická nebo jiná
práva k pozemkům či stavbám (§ 139 odst. 1)
jsou řešením územního plánu zóny přímo dotčena,
mohou v téže lhůtě podat námitky. K námitkám
podaným po uplynutí stanovené lhůty se nepři-
hlíží.

§ 24

Organizacím a občanům, kteří podali včas ná-
mitky proti návrhu územního plánu zóny, sdělí
orgán územního plánování do 60 dnů po schválení
územního plánu zóny písemně, že bylo námitkám


9

vyhověno, nebo důvody, pro které námitkám vy-
hověno nebylo.

§ 25

(1) Návrh územního plánu posoudí nadřízený
orgán územního plánování; bez jeho stanoviska
nelze návrh územního plánu předložit ke schvá-
lení.

(2) Jestliže si vyhradila schválení územního
plánu vláda České socialistické republiky nebo vlá-
da Slovenské socialistické republiky, posoudí návrh
ministerstvo výstavby a techniky příslušné repub-
liky; jestliže si vyhradila schválení územního plá-
nu vláda Československé socialistické republiky,
posoudí návrh federální ministerstvo pro technic-
ký a investiční rozvoj.

ODDlL 5

SCHVALOVÁNÍ ÚZEMNĚ PLÁNOVACÍ
DOKUMENTACE

§ 26

(1) Územní plány a územní projekty velkých
územních celků schvalují krajské národní výbory,
Národní výbor hlavního města Prahy a Národní
výbor hlavního města Slovenské socialistické re-
publiky Bratislavy.

(2) Územní plány a územní projekty sídel-
ních útvarů a zón schvalují okresní národní vý-
bory, Národní výbor hlavního města Prahy, Národní
výbor hlavního města Slovenské socialistické re-
publiky Bratislavy, národní výbory měst Brna,
Ostravy, Plzně a městské národní výbory v Koši-
cích, Banské Bystrici, Českých Budějovicích, Hradci
Králové a Ústí nad Labem.

(3) Územní prognóza se neschvaluje. Je-li
účelné schválit některou část řešení územní pro-
gnózy jako směrný nebo závazný podklad pro ří-
zení dalšího rozvoje území, jsou příslušné k její-
mu schválení národní výbory uvedené v odstavcích
l a 2; před schválením ji posoudí nadřízený orgán
podle § 25.

§ 27

(1) V odůvodněných případech si schválení
územně plánovací dokumentace může vyhradit ná-
rodní výbor vyššího stupně nebo vláda republiky.

(2) Vláda Československé socialistické re-
publiky si může vyhradit schválení územně pláno-
vací dokumentace velkého územního celku, řešící
otázky vyplývající z mezistátních dohod nebo otáz-
ky, které je nutno z hlediska jednotné koncepce
rozvoje území řešit koordinovaně v obou republi-
kách, a schválení územně plánovací dokumentace
hlavního města Prahy.


10

§ 28

Na projednávání a schvalování územně pláno-
vací dokumentace se. nevztahují obecné předpisy
o správním řízení.

ODDÍL 6

ZÁVAZNOST ÚZEMNĚ PLÁNOVACÍ
DOKUMENTACE

§ 29

(1) Územně plánovací dokumentace obsahuje
závazné a směrně části řešení. Závazné jsou zá-
kladní zásady uspořádání území; ostatní části ře-
šení jsou směrně.

(2) Závazné a směrné části územně plánovací
dokumentace vymezí schvalující orgán. Základní
zásady uspořádání území, vyplývající z řešení
schváleného územního plánu, se zpravidla vyhla-
šují jako obecně závazné nařízení národního vý-
boru. 1 ]

(3) Schválená územně plánovací dokumenta-
ce je ve stanoveném rozsahu závazným nebo směr-
ným podkladem pro vypracování dalších kategorií
a stupňů územně plánovací dokumentace, pro
územní rozhodování a pro vypracování dokumenta-
ce staveb.

§ 30

Orgán územního plánování, který pořídil územ-
ně plánovací dokumentaci, soustavné sleduje, zda
se nezměnily územně technické, hospodářské a so-
ciální předpoklady, na jejichž základě byla na-
vržena koncepce organizace území. Dojde-li ke
změně předpokladu, orgán územního plánování po-
řídí doplněk nebo změnu územně plánovací doku-
mentace.

§ 31

(1) Změny nebo doplňky závazné části územ-
ně plánovací dokumentace schvaluje orgán, který
schválil původní územně plánovací dokumentaci.

(2) Na projednání návrhu změny nebo do-
plňku závazné části územně plánovací dokumentace
se vztahují ustanovení § 21 až 25.

(3) O úpravě směrné části územně plánovací
dokumentace rozhoduje orgán, který územně plá-
novací dokumentaci pořídil.

ODDÍL 7
ÚZEMNÍ ŘÍZENÍ

§ 32

Umisťování staveb, využívání území a ochrana
důležitých zájmů v území

Umisťovat stavby, měnit využití území a chrá-


1] § 39 odst. 2 písm. j] zákona č. 69/1967 Sb., o národních výborech.


11

nit důležité zájmy v území lze jen na základě
územního rozhodnutí, kterým je

a) rozhodnutí o umístění stavby,

b) rozhodnutí o využití území,

c) rozhodnutí o chráněném území nebo o ochran-
ném pásmu,

d ) rozhodnutí o stavební uzávéře.

§ 33
Příslušnost

(1) K uzemnímu řízení je příslušný stavební
úřad.

(2) Je-li k územnímu řízeni, kterým se vydá-
vá rozhodnutí o využití území nebo o chráněném
území či o ochranném pásmu, příslušný podle
zvláštních předpisů jiný orgán státní správy než
orgán uvedený v odstavci 1 dohodne tento orgán
návrh rozhodnutí nebo opatření se stavebním úřa-
dem.

(3) Národní výbor, který je stavebním úřa-
dem, může chráněné území a stavební uzávěru vy-
hlásit obecné závazným nařízením národního vý-
boru.

§ 34
Účastníci územního řízení

(1) Účastníkem územního řízení je navrhova-
tel a organizace či občané, jejichž vlastnická nebo
jiná práva k pozemkům nebo stavbám mohou být
územním rozhodnutím přímo dotčena. Účastníkem
územního řízení o chráněném území a ochran-
ném pásmu či o stavební uzávěře je pouze navrho-
vatel.

(2) Účastníkem územního řízení o umístění
stavby je též místní národní výbor, pokud není
sám stavebním úřadem: v územním řízení hájí dů-
ležité místní zájmy.

(3) Jestliže pro území, které je předmětem
územního řízení, je zpracován a schválen územní
plán zóny nebo územní projekt zóny, je účastní-
kem územního řízení

a) organizace uvedená v odstavci 1 jen tehdy,
může-li stavbu nebo opatření, pro které je po-
zemek určen, sama uskutečnit;

b) občan uvedený v odstavci 1 jen tehdy, je-li
pozemek určen pro zastavění stavbou, která
může být předmětem osobního vlastnictví.

(4) Účastníky územního řízení nejsou užíva-
telé bytů a nebytových prostor.

Zahájení územního řízení

§ 35

Územní řízení se zahajuje na písemný návrh
účastníka, z podnětu stavebního úřadu nebo jiného


12

orgánu státní správy. Návrh se doloží dokumen-
tací stanovenou prováděcími předpisy k tomuto zá-
konu, popřípadě doklady stanovenými zvláštními
předpisy. V návrhu se uvede seznam organizací a
občanů, kteří přicházejí v úvahu jako účastníci ří-
zení a jsou navrhovateli známi. Stavební úřad může
vzhledem ke složitosti území stanovit, že se k ná-
vrhu přiloží další podklady nezbytné pro spolehlivé
posouzení důsledků navrhované stavby nebo ji-
ného opatření v území, například mapy, situační
výkresy, studie, vybrané části přípravné dokumen-
tace.

§ 36

(l) Stavební úřad oznámí zahájení územního
řízení dotčeným orgánům státní správy a všem
známým účastníkům a nařídí ústní jednání spojené
zpravidla s místním šetřením. Současně upozorní
účastníky, že své námitky a připomínky mohou
uplatnit nejpozději při ústním jednání, jinak že
k nim nebude přihlédnuto.

(2) Od ústního jednání může stavební úřad
upustit v případě, že je pro území zpracována
územně plánovací dokumentace, na jejímž základě
je možno posoudit návrh na územní rozhodnutí.
Upustí-li stavební úřad od ústního jednání, určí
lhůtu, do které mohou účastníci uplatnit námitky,
a upozorní je, že k později podaným námitkám ne-
bude přihlédnuto; tato lhůta nesmi být kratší než
7 dnů.

(3) Dotčené orgány státní správy sdělí svá
stanoviska ve stejné lhůtě, v níž mohou uplatnit
své připomínky a námitky účastníci územního ří-
zení, jinak k nim stavební úřad nemusí přihléd-
nout. Potřebuje-li některý z orgánů státní správy
pro řádné posouzení návrhu delší dobu, stavební
úřad k jeho žádosti stanovenou lhůtu přiměřeně
prodlouží.

(4) Zahájení územního řízení o umístění li-
niově stavby nebo v odůvodněných případech též
stavby zvlášť rozsáhlé, s velkým počtem účastníků
řízení, jakož i územního řízení o využití území,
týká li se rozsáhlého území, oznámí stavební úřad
účastníkům územního řízení veřejnou vyhláškou.
Stavební úřad oznámí zahájení územního řízení
veřejnou vyhláškou i v případě, že mu účastníci
řízení nebo jejich pobyt nejsou známi.

Podklady územního rozhodnutí

§ 37

(1) Podkladem pro vydání územního rozhod-
nutí jsou územní plány a územní projekty. Nebyl-li
pro území zpracován územní plán nebo územní pro-
jekt, opatří stavební úřad jiné podklady v rozsa-
hu nezbytném pro územní rozhodnutí, například
územní prognózu, územně plánovací podklady,


13

skutečnosti zjištěné vlastním průzkumem a při
místním šetření.

(2) Stavební úřad v územním řízení posoudí
návrh především z hlediska péče o životní prostře-
dí a potřeb požadovaného opatření v území a jeho
důsledků; přezkoumá návrh a jeho soulad s pod-
klady podle odstavce 1 a předchozími rozhodnutí-
mi o území, posoudí, zda vyhovuje obecným tech-
nickým požadavkům na výstavbu, popřípadě před-
pisům, které stanoví podmínky hygienické, proti-
požární, bezpečnosti práce a technických zařízení,
dopravní, ochrany přírody, péče o kulturní pa-
mátky, ochrany zemědělského půdního fondu apod.,
pokud posouzení nepřísluší jiným orgánům.

(3) Stavební úřad v územním řízení zajistí
stanoviska dotčených orgánů státní správy a je-
jich vzájemný soulad a posoudí vyjádření účast-
níků a jejich námitky.

§ 38

Navrhuje-li občan nebo organizace vydání
rozhodnutí o umístění stavby nebo rozhodnutí
o využití území na pozemku, ke kterému nemá
vlastnické nebo jiné právo opravňující jej využít
pozemek pro navrhovaný účel, přezkoumá sta-
vební úřad, zda navrhovatel nemůže požadované
opatření uskutečnit v souladu se záměry a cíli
územního plánování na jiném pozemku, ke kterému
má vlastnické nebo jiné právo, nebo zda je může
uskutečnit na jiném vhodném pozemku, který je
ve správě místního národního výboru.

Územní rozhodnutí

§ 39

V územním rozhodnutí vymezí stavební úřad
území pro navrhovaný účel a stanoví podmínky,
kterými se zabezpečí zájmy společnosti v úze-
mí, zejména soulad s cíli a záměry územního
plánování, věcná i časová koordinace jednotlivých
staveb a jiných opatření v území a především péče
o životní prostředí, a rozhodne o námitkách účast-
níků řízení. V rozhodnutí o umístění stavby si sta-
vební úřad může v odůvodněných případech vyhra-
dit předložení podrobnějších podkladů, projektové
dokumentace nebo její části; podle nich může
stanovit dodatečně další podmínky, které musí být
zahrnuty do stavebního povoleni.

§ 40

(1) Rozhodnutí o umístění stavby a rozhodnu-
tí o využití území platí dva roky ode dne, kdy na-
bylo právní moci, nestanovil-li stavební úřad v odů-
vodněných případech delší lhůtu; nepozbývá však
platnost, pokud byla v těchto lhůtách podána žá-
dost o stavební povolení nebo povolení k terénním
úpravám, pracím a zařízením podle tohoto zákona


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP