Federální shromáždění Československé socialistické republiky 1975,

II. v. o.

109

Vládní návrh

Zákon

ze dne..........1975,

jímž se doplňuje hospodářský zákoník

Federální shromáždění Československé socialistické republiky
se usneslo na tomto zákoně:

Čl. 1

Hospodářský zákoník č. 109/1964 Sb., ve znění pozdějších předpisů
/úplné znění č. 37/1971 Sb. /, se doplňuje takto:

1. § 259 zní:

,,/1/ Pokud zvláštní předpisy nestanoví jinak, mohou zemědělské orga-
nizace dodávat vybrané zemědělské výrobky jen určeným nákupním organiza-
cím, ostatní výrobky též dalším odběratelům.

/2/ Jestliže nakupuje určitý druh /skupinu/ zemědělských výrobků více
určených nákupních organizací, stanoví se, která z nich, popřípadě které
z nich budou jako hlavní nákupní organizace oprávněny tuto činnost koordino-
vat. Ostatní zúčastněné nákupní organizace jsou povinny poskytovat hlavní ná-
kupní organizaci potřebnou součinnost.

/3/ Nákupní organizace jsou povinny odebrat nabídnuté zemědělské vý-
robky zvláštního hospodářského významu, k jejichž nákupu jsou určeny, i
když nabídnuté množství je vyš š í než bylo smluveno nebo i když na dodávku
nebyla smlouva vůbec uzavřena. Pro tyto dodávky platí ustanovení o závazcích
z hospodářských smluv.


/4/ Zemědělské výrobky, nákupní organizace, hlavní nákupní organiza-
ce, další odběratele /odst. 1 až 3/, jakož i rozsah a náplň koordinace
/odst. 2/ určí prováděcí předpis. "

2. Za § 389 se vkládá § 389a, který zní:

,,/1/ Účastníky hospodářskoprávních vztahů jsou i hospodářské orga-
nizace s mezinárodní účastí zřízená v souvislosti s rozvojem socialistické
ekonomické integrace /mezinárodní hospodářské organizace/ se sídlem v Čes-
koslovenské socialistické republice a dále pobočky mezinárodních hospodář-
ských organizací zřízené na území Československé socialistické republiky,
pokud mohou svým jménem nabývat práv a zavazovat se /právnické osoby/.

/2/ Vláda Československé socialistické republiky může upravit zřizo-
vání, právní formu, jakož i způsob řízení, plánování, financování, kontroly
a ostatní právní poměry organizací uvedených v předchozím odstavci. "

3. Dosavadní ustanovení § 391 se označuje jako odstavec 1 a doplňuje se
odstavcem 2, který zní:

,,/2/ Federální ministerstvo zemědělství a výživy v dohodě s federálním
ministerstvem financí vydá podle potřeby k § 69 odst., 3 tohoto zákona provádě-
cí předpis o prodeji zemědělských výrobků pracovníkům státních organizací
se zemědělskou výrobou. "

Čl. II

Zrušuje se § 11 odst. 1 zákona č. 101/1971 Sb., o státním plánu roz-
voje národního hospodářství Československé socialistické republiky na léta
1971-1975 /zákon o pátém pětiletém plánu/.

Čl. III
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1976.

2


Důvodová zpráva

Všeobecná část

I. K zákonné úpravě nákupu zemědělských výrobků:

Proces další koncentrace a specializace zemědělské velkovýroby vyža-
duje upevnění centrálního řízení a plánování a jednotné řešení dodavatelsko-
odběratelských vztahů jak po linii plánovacího procesu, tak po linii smluvního
zabezpečování dodávek zemědělských výrobků.

V tomto ekonomickém procesu nabývá zvyšeného významu realizace zá-
sad zemědělské politiky a politiky výživy lidu stanovených XIV. sjezdem a
příslušnými plény ÚV KSČ. S tím je neoddělitelně spjata soustava nákupu ze-
mědělských výrobků jako specifického dodavatelsko-odběratelského systému,
zabezpečujícího národohospodářskou regulaci oběhu zemědělských výrobků
s přihlédnutím k jejich celospolečenskému významu, především z hlediska
zabezpečení výživy lidu a v rámci tohoto úkolu zabezpečení maximální sobě-
stačnosti ve výrobě potravin. Součástí realizace zemědělské politiky je i práv-
ní forma opatření směřujících k zabezpečení jednoty a hospodářské efektivnosti
čs. trhu se zemědělskými výrobky.

V dosavadním procesu socialistické zemědělské velkovýroby se od regu-
lace oběhu zemědělských výrobků nikdy neupustilo. V uplynulém období byla
jen zeslabena zvláštní zákonná úprava nákupu zemědělských výrobků.

Systém nákupu zemědělských výrobků regulujících jejich oběh, vyjadřu-
je zájem společnosti na výrobě a nákupu některých vybraných zemědělských
výrobků, omezuje volnou dispozici s některými zemědělskými výrobky a upra-
vuje vztahy mezi zemědělskými a nákupními organizacemi. V konečné fázi řád-
ná úprava těchto vztahů zabezpečuje plynulé a bezporuchové zásobování oby-
vatelstva a zpracovatelských organizací zemědělskými výrobky.

V současném období je však základní úprava nákupu zahrnuta jen v ne-
patrném rozsahu v hospodářském zákoníku č. 109/1964. Sb. /v úplném znění
vyhlášeném pod č. 37/1971 Sb. / a v § 6 zákona č. 51/1969 Sb., pokud jde o
nákup od jednotlivě hospodařících rolníků. Právní úprava nákupu zemědělských
výrobků je obsažena zejména ve vyhlášce č. 55/1967 Sb., ve znění vyhlášky
č. 150/1968 Sb., vyhlášky č. 139/1969 Sb., vyhlášky č. 122/1970 Sb. a
vyhlášky č. 68/1973 Sb., kterou se upravují základní podmínky dodávky země-
dělských výrobků a potřeb.

3


Zákonný podklad systému nákupu zemědělských výrobků však zanikl
nesprávným zrušením některých ustanovení páté hlavy části sedmé hospo-
dářského zákoníku /§ 259, 262, 263, 265 a 266/ obsahujících zvláštní
ustanovení o nákupu zemědělských výrobků mezi socialistickými organizace-
mi. K tomuto zrušení došlo zákonným opatřením předsednictva Národního
shromáždění č. 13/1967 Sb. Takto nastal nežádoucí stav, že systém nákupu
upravuje prováděcí předpis bez potřebné základní úpravy v zákoně, což
není plně v souladu s požadavkem čl. 80 ústavního zákona č. 143/1968 Sb.,
o čs. federaci.

Z těchto důvodů se jeví nevyhnutelným uskutečnit dílčí novelizaci
hospodářského zákoníku a zakotvit do něj alespoň základní ustanovení ob-
sahující specifika nákupu zemědělských výrobků, která jsou součástí doda-
vatelsko-odběratelských vztahů mezi socialistickými organizacemi. Podrobné
podmínky nákupu mohou být potom upraveny v chystaném prováděcím předpisu.
Navrhovanou zákonnou úpravou se proto jen legalizují současný stav i ne-
přetržitá praxe. Bez vydání této dílčí novely by nebylo možno provést v po-
třebném rozsahu novelizaci zmíněných základních podmínek dodávky, k je-
jichž vydání je podle § 392 odst. 1 h. z. zmocněno federální ministerstvo
zemědělství a výživy. Novelizaci hospodářského zákoníku je nezbytné usku-
tečnit tak, aby k 1. lednu 1976, tj. k zahájení 6. pětiletky mohly základní
podmínky dodávky nabýt účinnosti. V připravovaných základních podmínkách
dodávky je nutno též vyjádřit nové prvky vyplývající z rychle se rozvíjejí-
cích vyšších forem spolupráce organizací v socialistické velkovýrobě.

II. K zákonné úpravě některých otázek mezinárodních hospodářských
organizací:

Mezinárodní hospodářské organizace představují novou formu ekono-
mické a vědeckotechnické spolupráce v procesu mezinárodní socialistické
ekonomické integrace. Své důležité poslání mohou realizovat v určité ná-
rodní ekonomice. Na 61. zasedání Výkonného výboru Rady vzájemné hospo-
dářské pomoci bylo mj. doporučeno, aby členské státy zabezpečovaly pro
mezinárodní hospodářské organizace ve státech jejich sídla nejméně takové
podmínky, jaké mají státní hospodářské organizace státu sídla. Začlenění
mezinárodních hospodářských organizací do konkrétní ekonomické soustavy
příslušného členského státu má samozřejmě význam pro úpravu jejich práv-
ního postavení. V základních dokumentech přijatých v orgánech Rady vzá-
jemné hospodářské pomoci, jakož i v připravované mezinárodní úpravě, je
vyjádřena zásada, že mezinárodní hospodářské organizace jsou právnickými
osobami státu svého sídla. Při řešení otázky zařazení mezinárodních hospo-
dářských organizací se sídlem v ČSSR do čs. právního řádu je namístě
vycházet i z toho, že jako socialistické organizace budou vystupovat též
společné podniky hospodářského charakteru, které v rámci Rady vzájemné
hospodářské pomoci budou vyvíjet činnost na území Československé socia-
listické republiky. Tím je vyjádřeno, že i mezinárodní hospodářské organizace,


které budou vyvíjet činnost na území ČSSR - v rámci Rady vzájemné hospo-
dářské pomoci - budou vystupovat jako socialistické organizace a budou
tedy součástí systému čs. socialistických organizací.

Při řešení problematiky mezinárodních hospodářských organizací,
vláda ČSSR nemohla dosud využít zmocnění daného jí v § 11 odst. 1 zákona
č. 101/1971 Sb., o 5. pětiletém plánu, neboť tato problematika je v součas-
né době ještě řešena v orgánech Rady vzájemné hospodářské pomoci a není
ještě dořešena v ekonomických vazbách v rámci zdokonalování soustavy
plánovitého řízení národního hospodářství ČSSR. Toto zmocnění, které je
a bude nadále aktuální, není vhodné vázat na zákony o pětiletých plánech
a proto je potřebné najít pro ně trvalé místo v hospodářském zákoníku, kam
správně náleží, neboť tyto mezinárodní hospodářské organizace plní ve
smyslu článku 14 Ústavy ČSSR z r. 1960 a § 14 hospodářského zákoníku
důležitou funkci při rozvoji socialistických vztahů, zejména v souvislosti
s realizací Komplexního programu socialistické ekonomické integrace člen-
ských států Rady vzájemné hospodářské pomoci.

xxx

Přijetí tohoto doplnění hospodářského zákoníku si nevyžádá zvýšení
výdajů ze státního rozpočtu.

Zvláštní část

1. K čl. 1 bod 1 návrhu /§ 259/

Odstavec 1 vymezuje rozsah oprávnění výrobců disponovat s jejich
zemědělskými výrobky. Vybrané výrobky, na nichž je zvláštní celospole-
čenský zájem, např. obiloviny, jatečná zvířata, mléko, osivo, tabák mohou
zemědělské organizace dodávat jen určeným nákupním organizacím. Tyto
výrobky budou jmenovitě uvedeny v prováděcím předpisu. Ostatní zeměděl-
ské výrobky, jako např. zeleninu, ovoce, brambory, vejce mohou zeměděl-
ské organizace dodávat kromě určeným nákupním organizacím též jiným so-
cialistickým organizacím /např. zařízením veřejného stravování, vojenským
útvarům, nemocnicím, domovům důchodců, prodejnám státního a družstevního
maloobchodu/, popřípadě přímo spotřebitelům /občanům/ k vlastní spotřebě.

Nákup vybraných zemědělských výrobků určených k dalším dodávkám
nebo ke zpracování od všech jejich výrobců bude i nadále vyhrazen jen ur-
čeným nákupním organizacím. Prováděcí předpis bude podle jednotlivých
zemědělských výrobků, jmenovitě určovat, které socialistické organizace
budou u nich nákupními organizacemi oprávněnými tyto výrobky nakupovat
na území ČSR a SSR. Touto úpravou je též zabezpečován požadavek regu-
lace oběhu zemědělských výrobků z hlediska jejich celospolečenského vý-
znamu a jednotnosti trhu zemědělskými výrobky.

5


Odkaz na zvláštní předpisy je nutný, protože dodávky zemědělských
výrobků upravují i jiné předpisy, např. zákon č. 61/1964 Sb., o rozvoji
rostlinné výroby a prováděcí vyhláška k němu č. 62/1964 Sb., pokud jde

o osivo, sadbu a školkářské výpěstky a dále zákon o zemědělském družstev-
nictví, pokud jde o dodávky v rámci kooperačních vztahů.

V odstavci 2 se obdobně jako dosud počítá s tím, že určité druhy
/skupiny/ zemědělských výrobků bude oprávněno nakupovat současno ně-
kolik nákupních organizací s cílem maximálního zkrácení cest dodávek ze-
mědělských výrobků. Za účelem odstranění nedostatků, které se v dosavadní
praxi vyskytovaly, navrhuje se v základních podmínkách dodávky nově upra-
vit formy jejich vzájemné spolupráce tak, že v tomto prováděcím předpisu
bude u příslušného výrobku určeno, která z nich nebo které z nich budou
hlavními nákupními organizacemi. Formulace tohoto ustanovení umožňuje,
aby hlavní nákupní organizace mohla být určena podle územní působnosti
zúčastněných organizací jak pro území okresu, kraje nebo republiky, tak

i pro celou ČSSR. Úkolem hlavní nákupní organizace bude shromažďovat

a zpracovávat informace o potřebách trhu, předkládat nadřízeným orgánům
návrhy na objemy nákupu těchto výrobků a jejich rozdělení mezi jednotlivé
nákupní organizace, koordinovat průběh kontraktace, sledovat plnění plánu
nákupu a předkládat v případě vyskytnutí se nedostatků potřebné návrhy
opatření. Ostatní nákupní organizace budou povinny s hlavní nákupní orga-
nizací na uvedených úsecích spolupracovat. Z této koordinační funkce hlav-
ní nákupní organizace nevyplývá vůči ostatním nákupním organizacím pří-
slušného výrobku její nadřízenost a případná potřebná opatření proto mohou
být závazně ukládána příslušnými orgány hospodářského řízení.

V odstavci 3 se i nadále v zájmu zabezpečování celospolečenských po-
třeb vychází z požadavku, aby s některými zemědělskými výrobky zvláštního
hospodářského významu nemohlo být ze strany jejich výrobců volně naklá-
dáno, a aby veškerá jejich tržní produkce byla nakoupena do státních fondů
a bylo s nimi plánovitě hospodařeno. Proto se zakotvuje u těchto zeměděl-
ských výrobků jmenovitě uvedených v prováděcím předpisu záruka odběru
zemědělským organizacím a to i když vyrobená produkce přesahuje smluvený
objem dodávek nebo v případech, že hospodářská smlouva na dodávku neby-
la vůbec uzavřena. Přitom se stanoví z hlediska celospolečenských zájmů
taková úprava, aby i tyto dodávky měly povahu smluvních dodávek.

V odstavci 4 se pro úpravu v prováděcím předpise, tj. pro úpravu
v základních podmínkách dodávky zemědělských výrobků a potřeb vymezují
určité specifické otázky systému nákupu zemědělských výrobků, které není
možno vzhledem k jejich povaze a proměnlivosti přímo řešit v zákoně, je
však nezbytné, aby tyto podstatné prvky regulace oběhu zemědělských vý-
robků byly v právním předpisu vyjádřeny a rozvedeny.

6


2. K čl. I bod 2 /§ 389a/ a k čl. II

K tomu, aby se vyhovělo požadavku určit blíže postavení mezinárod-
ních hospodářských organizací se sídlem v ČSSR v systému čs. socialis-
tických organizací, doplňuje se hospodářský zákoník o ustanovení zabez-
pečující zvláštnosti postavení organizací s mezinárodní účastí, které při-
spívají k rozvoji mezinárodní socialistické ekonomické integrace /mezi-
národních hospodářských organizací/ a jejich hospodářskou činnost. Takové
řešení umožňuje již § 11 zákona č. 101/1971 Sb., o pátém pětiletém plánu,
který vládu ČSSR zmocňuje k úpravě celého okruhu otázek týkajících se
mezinárodních hospodářských organizací. V hospodářském zákoníku kromě
navrhované úpravy zmocnění pro vládu ČSSR je třeba vytvořit i zákonný
podklad, který by alespoň vyjádřil postavení mezinárodních hospodářských
organizací v hospodářsko-právních vztazích.

Stejné postavení jako mezinárodním hospodářským organizacím se při-
znává též jejich pobočkám, které budou zřízeny na území ČSSR a pokud mo-
hou svým jménem nabývat práv a zavazovat se /§ 17 a 18 hospodářského
zákoníku/, tedy jinak vyjádřeno, budou-li právnickými osobami. Rozumí se
tím, že budou mít právní subjektivitu ve smyslu ustanovení hospodářského
zákoníku o socialistických organizacích, ale s ohledem na mezinárodně právo
aspekty se v tomto případě v souladu s dokumenty Rady vzájemné hospodář-
ské pomoci používá též pojmu ,,právnická osoba", aby toto ustanovení bylo
srozumitelné z hlediska dosavadní terminologie mezinárodního práva.

Zmocnění dosud umístěné v citovaném zákoně má mít nepochybně dlou-
hodobý charakter odpovídající perspektivnímu rozvoji mezinárodní socialis-
tické ekonomické integrace. Tomuto procesu bude se nutně přizpůsobovat
i právní úprava, a nejde tedy jen o řešení pro období určité pětiletky. Proto
se jeví vhodné, aby zmocnění, umožňující vládě ČSSR bližší úpravu otázek
zřizování a činnosti mezinárodních hospodářských organizací na území
ČSSR, bylo zařazeno do čs. právního předpisu, do něhož obsahově náleží,
tj. do hospodářského zákoníku, který upravuje otázky čs. socialistických
organizací. Ponechání tohoto zmocnění v zákoně o 5. pětiletém plánu ne-
zvýrazňuje jeho stálou aktuálnost.

Je tedy namístě doplnit hospodářský zákoník jak základním ustanovením
o začlenění mezinárodních hospodářských organizací do systému čs. socia-
listických organizací, tak i zmocněním k vydání výše uvedeného prováděcího
předpisu.

Nutnost dořešit řadu otázek vznikajících při zřizování a činnosti mezi-
národních hospodářských organizací na území ČSSR vyžaduje, aby otázky
mezinárodních hospodářských organizací byly upraveny ve speciálním před-
pisu, jímž bude nařízení vlády ČSSR, neboť za stávajících okolností zatím
nelze řešit tyto otázky podrobnější zákonnou úpravou.

7


Zrušení § 11 odst. 1 zákona č. 101/1971 Sb., o 5. pětiletém plánu,
je jen logickým důsledkem přenesení zmocnění pro vládu ČSSR do hospo-
dářského zákoníku, neboť v tomto zákoně by bylo obsoletní. Jeho derogaci
vyžaduje též požadavek legislativní čistoty.

3. K čl. 1 bod 3 /§ 391 odst. 2/

Doplnění návrhu novely tímto zmocněním je nutné. Bez tohoto doplně-
ní by ustanovení § 259 odst. 1 mohlo vést k výkladu, že tento prodej není
přípustný. Dosud platnou právní úpravu tohoto odprodeje /vyhláška č. 30/
1966 Sb., vydaná na základě vyhlášky Státní mzdové komise/ bude nutno
novelizovat v souvislosti s novou úpravou poskytování zemědělských vý-
robků členům JZD, k níž je v připravovaném zákoně o zemědělském družstev-
nictví zmocněno federální ministerstvo zemědělství a výživy. Pro vydání
obdobné úpravy pro pracovníky státních organizací však není zákonný pod-
klad. Jde o převedení vlastnictví k věcem, které jsou v národním majetku.
Bylo by sice možné, aby tuto úpravu provedlo federální ministerstvo financí
v rámci předpisů o správě národního majetku podle § 391 k provedení § 69
odst. 3 hospodářského zákoníku, ale toto zmocnění je pro daný účel nepří-
hodné. Proto se navrhuje doplnění § 391 hospodářského zákoníku o uvedené
zmocnění pro federální ministerstvo zemědělství a výživy.

V Praze dne 30. října 1975

Předseda vlády ČSSR:
dr. Štrougal v. r.

8


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP