Federální shromáždění Československé socialistické republiky 1973

II. v. o.

30

Vládní návrh

Zákon

ze dne 1973,

kterým se mění a doplňuje zákon č. 150/1969 Sb., o přečinech

Federální shromáždění Československé socia-
listické republiky se usneslo na tomto zákoně:

Čl. I

Zákon č. 150/1969 Sb., o přečinech, se mění a
doplňuje takto:

1. V § 7

v ustanovení písm. c) se za slova "se podrobit"
vkládají slova "ochranného dohledu, " a na konci
tohoto ustanovení se připojuje slovo ", nebo",

připojuje se ustanovení písm. d), které zní:

"d) v úmyslu vyhnout se plnění pracovních úkolů
ve výkonu trestu odnětí svobody předstírá one-
mocnění, svévolně odmítá stravu, poškodí se na
zdraví nebo soustavně a bez závažného důvodu
odmítá vykonávat přidělenou práci. "

2. V § 8 písm. c) se slova "z pracovního po-
měru" nahrazují slovy "z pracovního nebo jiného
obdobného poměru".

3. § 9 se doplňuje odstavcem 3, který zní:

"(3) Pro přečin proti socialistickému soužití
bude potrestán odnětím svobody až na tři měsíce
nebo nápravným opatřením nebo zákazem činnosti
nebo peněžitým trestem do výše 5000 Kčs, kdo


2

a) padělá lékařský předpis nebo pozmění jeho
obsah v úmyslu, aby ho bylo použito jako pra-
vého, anebo kdo užije takového předpisu jako
pravého, nebo

b) poskytne jinému tiskopis lékařského předpisu
v úmyslu, aby ho bylo použito k padělání, ane-
bo kdo ve stejném úmyslu takový tiskopis od-
cizí nebo jinak neoprávněně získá. "

4. § 13 odst. 3 zní:

"(3) Při výkonu trestů a ochranných opatření,
uložených v řízení o přečinech, se postupuje po-
dle předpisů, podle kterých se vykonávají tresty
a ochranná opatření, uložená v řízení o trestných
činech. "

Čl. II

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. července
1973.


3

Důvodová zpráva

Změny zákona o přečinech souvisejí přede
vším se zavedením ochranného dohledu podle na
vrhovaného zákona o ochranném dohledu, kde je
třeba zabezpečit trestní sankcí nerušený výkon
tohoto ochranného opatření. Další změna vyplývá
z novelizace zákona o výkonu trestu odnětí svo-
body. Požadavky praxe je odůvodněno zpřísněni
postihu porušování pracovní disciplíny a zavedení
trestní odpovědnosti za nedovolené manipulace
s lékařskými předpisy. Návrh zákona konečně od-
straňuje pochybnosti vzniklé v otázce postupu při
výkonu ochranných opatření, která byla uložena
v řízení o přečinech.

K bodu 1 [§ 7 písm. c):

Plnění povinností a dodržování omezení, která
vyplývají z uloženého ochranného dohledu, je třeba
zabezpečit donucovacímí prostředky, jejichž účin-
nost by byla dostatečně působivá, a stanovit na
jejich porušování trestní sankce.

Svými důsledky je nedodržování zmíněných
omezení a povinností mařením nebo ztěžováním
rozhodnuti soudu nebo jiného státního orgánu,
která se v obdobných, taxativně uvedených přípa-
dech stihají jako přečin maření výkonu úředního
rozhodnuti podle § 7 zák. č. 150/1969 Sb, o přeči-
nech. Bude proto maření nebo ztěžování výkonu
ochranného dohledu soustavným nebo déle trvají-
cím nedbáním uložených omezení nebo neplněním
uložených povinností stíháno jako přečin. Ojedinělý
poklesek proti závazkům plynoucím z ochranného
dohledu se bude stíhat jako správní přestupek.

[§ 7 písm. d):

V nápravně výchovných ústavech jsou stále
častější případy maření výkonu trestu odnětí svo-
body tím, že odsouzení předstírají onemocnění,
svévolně odmítají stravu, poškozují se na zdraví
nebo soustavně a bez závažného důvodu odmítají
vykonávat přidělenou práci. Takové jednání nejen
ztěžuje splnění účelu výkonu trestu odnětí svobody,
ale má i nepříznivý dopad na morálku ostatních
odsouzených. V zájmu zabezpečení cílů sledova-
ných uloženým trestem i prohloubení generální
prevence je třeba zajistit účinný a rychlý postih
osob dopouštějících se takových jednání, a to pro
přečin.

K bodu 2 [§ 8 písm. c)]:
Závažnější porušování pracovní disciplíny, jímž
je ohrožen plynulý hospodářský provoz nebo hos-

podářská činnost socialistické organizace nebo jo
způsobena škoda nepřevyšující 5000 Kčs, je podle
dosud platné úpravy postihováno pouze v přípa
dech, kdy se ho dopustily osoby v pracovním po-
měru. Takové jednání je však pro společnost stej-
ně nebezpečné, jestliže se ho dopustí též osoby
v poměru obdobném poměru pracovnímu; půjde tu
o osoby v služebním poměru, o Členy výrobních
a jednotných zemědělských družstev, jakož i o oso-
by, které konají práce na základě dohody o pra
covní činnosti nebo dohody o provedení práce
(§ 232 odst. 2 zákoníku práce). Touto úpravou se
okruh osob, které lze stíhat podle ustanovení § 8
písm. c), vymezuje tak, aby byl v souladu s usta-

novením § 8 písm. d).

K bodu 3 (§ 9 odst. 3):

V poslední době se rozšířilo zneužívání lékař-
ských receptů k různým účelům, zejména k obsta-
rávání omamných prostředků nebo léků působících
na psychiku. K tomu cíli jsou buď pravé recepty
padělány nebo pozměňovány, anebo jsou tiskopisy
lékařských receptů odcizovány. Používání takto
opatřovaných léků se vymyká lékařskému dohledu
a způsobuje škody na zdraví.

Toto jednání nelze stíhat jako trestný čin po-
dle § 176 tr. zák., neboť lékařský předpis není ve-
řejnou listinou. Jiná opatření, jichž lze použít
(např. ukládání kárných opatření zdravotnickým
pracovníkům], jsou málo účinná. Proto se navrhuje
zavést postih osob, které lékařské předpisy padě-
lají nebo jejich tiskopisy protiprávně opatřuji
(např. krádeží] nebo vědomě užijí takových před-
pisů jako pravých, a to pro přečin.

K bodu 4 (§ 13 odst. 3):

Zákon o přečinech neřeší výslovně otázku, jak
se postupuje při výkonu ochranných opatření ulo
zených v řízení o přečinech. Aby nemuselo být po
užíváno analogie, je třeba zákon v tomto směru
doplnit úpravou, podle níž i ochranná opatření
uložená v řízení o přečinech se vykonávají zejme
na podle ustanovení trestního zákona a trestního
řádu.

S přijetím tohoto zákona nevzniknou žádné
nároky na plán práce a na státní rozpočet.

V Praze dne 15. března 1973

Předseda vlády ČSSR:
Dr. Štrougal v. r.

StT l - 3676 -78


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP