Možnost i nutnost vyloučit světovou válku
ze života lidí nejsou diktovány jenom apokalyptickými
důsledky termonuleární zkázy, která
by obrátila v prach naši soudobou civilizaci. Předpokládají
a důrazně vyžadují houževnatě
upevňovat takové mírové podmínky,
jež na základě obrovského růstu
současných vědeckých a technických
poznatků povedou k mohutnému rozvoji výrobních
sil, který nebude sloužit zbrojení, nýbrž
bude působit ve směru pronikavého zlepšení
životních a kulturních podmínek, k likvidaci
hladu, bídy, hromadných chorob i všech ostatních
neduhů dnešní civilizace.
Sám pojem zmírňování a uvolňování
napětí není zcela adekvátní
cílům, jež sledujeme a které má
na mysli sovětská výzva, protože jde
o více než jenom o popření a odpoutání
se od minulosti zplozené podmínkami studené
války. Jedná se především o konstruktivní
přestavbu vztahů a styků mezi státy
s rozdílným společenským zřízením,
v níž by se staly základními stavebními
prvky takové principy jako je uznání nedotknutelnosti
hranic, řešení sporných otázek
jednáním, pravidelné konzultace, dlouhodobá
hospodářská spolupráce a výměna
vědeckých a kulturních hodnot, rozvíjená
bez jakékoliv diskriminace, na základě rovnosti
a vzájemných výhod.
Tyto cíle nelze ovšem jenom deklarovat, ale politiku
aktivního soužití je nutné ofenzivně
probojovávat proti setrvačným tendencím
politiky síly i otevřenému odporu nepřátel
mírové spolupráce, kteří stále
sázejí na zbrojení jako hlavní silový
argument ve svém politickém kursu. Zde platí
jasná výstraha i akční úkol,
tak jednoznačně zdůrazněné
v projevu soudruha Leonida Iljiče Brežněva
k 30. výročí Dne vítězství,
v němž prohlásil:rozpoutání jaderné
války by znamenalo neodvratné "... zničení
agresora nemluvě již o obrovských ztrátách
mnoha dalších zemí a národů,
které by se války zúčastnily. Jasné
je i to, že nelze dlouhodobě spojovat uvolnění
mezinárodního napětí s neustálým
zvyšováním vojenských potenciálů
států a se zdokonalováním a hromaděním
zbraní. Proto nelze jen o odzbrojení hovořit.
Nastal čas - jak řekl dále s. Brežněv
- abychom přešli ke konkrétním dohodám
o snížení vojenských příprav
států. To znamená napřít všechno
úsilí na probojování konkrétních
opatření, jež by - jak zdůrazňuje
sovětské provolání k národům,
parlamentům i vládám - přispěly
k "omezení a zastavení horečného
zbrojení, týkajícího se všeho
druhu a typu výzbroje" a ústícího
v nepřetržitý postup k všeobecnému
a úplnému odzbrojení".
Naléhavost tohoto úkolu jasně vyplývá
z konfrontace s obdobím posledních třiceti
let, kdy vzplanul nejeden požár v Asii, Africe i na
Středním východě i v Latinské
Americe a kdy pro neústupnost imperialistických
kruhů smířit se s osvobozením národů
zahynuly milióny lidí. Proto je nezbytné
nedopustit opakování podobných jevů
a stavět nepřekonatelné bariéry do
cesty všem těm, kteří se nechtějí
poučit z dnes už historické pravdy, že
snahy potlačit osvobozenecké hnutí jsou odsouzeny
k nezdaru. Nejlepším důkazem je slavné
vítězství vietnamského lidu v boji
proti zahraničním interventům a jejich přisluhovačům,
a lze právem předpokládat, že likvidace
válečného ohniska v Indočíně
vytvoří lepší podmínky pro další
ozdravění světového vývoje.
To bude nesporně přínosem k mezinárodnímu
uvolnění, mimo jiné ve vztazích mezi
Sovětským svazem a Amerikou, které umožní
konstruktivně přistoupit k mírovému
urovnání v jiných oblastech, kde ještě
existují ohniska válečného napětí
a hrozba možné konfrontace s mimořádným
nebezpečím pro světový mír.
Žít ve spolehlivé a stejné bezpečnosti
a trvalém míru má právo každý
národ, což platí i o Středním
východě. V této souvislosti je třeba
otevřeně říci, že politika, jež
usiluje zachovat výsledky izraelské agrese, odmítá
vyklizení nezákonně uchvácených
a okupovaných arabských území a nechce
přistoupit k vytvoření palestinského
státu, nemá dnes žádnou perspektivu.
Její nebezpečí pro mír nemůže
otupit, ale naopak může vyostřit politika dílčích
gest, jelikož jen oddalují a zamlžují
zásadní řešení podstaty středovýchodní
krize. Rovněž tak taktika pěstování
iluzí o imperialismu, provázená různými
nervózními protisovětskými improvizacemi
ani nepřibližuje spravedlivé urovnání
situace na Středním východě, ani neprospívá
jednotě arabských zemí, které má
pro dosažení spravedlivých cílů,
jehož fórem může být jedině
a především Ženevská konference,
klíčový význam.
Na současné křižovatce mezinárodního
vývoje hlas vůle i postoj parlamentů se musí
výrazně projevit a zaznít především
v otázce vybudování regionálních
systémů bezpečnosti a rovnoprávné
spolupráce mezi státy, což platí především
o evropském kontinentě. Se zadostiučiněním
můžeme konstatovat, že v práci konference
o bezpečnosti a spolupráce v Evropě bylo
dosaženo v posledních dnech významného
pokroku. Účastníci tohoto celoevropského
fóra v Ženevě, kteří již
zformulovali základní principy vztahů mezi
státy, pokračují nyní v pracovním
a konstruktivním ovzduší při sjednocování
hledisek na úvodní část závěrečných
ustanovení základního politického
dokumentu konference i dalších dokumentů. Současně
probíhají intenzívní jednání
o otázkách týkajících se vojenského
uvolnění napětí v Evropě, především
o oznamování velkých vojenských manévrů.
Je pochopitelné, že evropská, a nejen evropská
veřejnost, přijímá tyto zprávy
s hlubokým uspokojením. Vždyť každý
krok vpřed učiněný v Ženevě
přibližuje úspěšné dovršení
druhé etapy konference a tím i řešení
úkolů skutečně prvořadé
důležitosti. Stanovení zásad, na nichž
musí spočívat evropská bezpečnost
a spolupráce, vypracování postupů,
které dají základ nové praxi, vytvoření
svého druhu mírového kodexu pro celý
kontinent - to je dnes vskutku převratný, skutečně
historický krok v politickém letopisu Evropy, který
je třeba úspěšně dovést
do konce.
Za příznivý moment lze považovat i to,
že hnutí za co nejrychlejší a úspěšné
ukončení konference o bezpečnosti a spolupráci
v Evropě na nejvyšší úrovni, svolané
z iniciativy zemí socialistického společenství,
se stává stále aktivnější
a masovější. Pouze za poslední dobu
se pro brzké ukončení této konference
vyslovili čelní političtí a veřejní
představitelé Velké Británie, Francie,
Finska, Švédska a řady dalších
států. Je charakteristické, že prohlubující
se tendence v Evropě k uvolnění napětí
nemohli nevzít v úvahu ani účastníci
nedávného zasedání NATO v Bruselu
a že i na včerejší tiskové konferenci
prezidenta Forda zazněly povzbudivé tóny,
pokud jde o vyhlídky konference o bezpečnosti a
spolupráci v Evropě.
To však neznamená, že odpůrci uvolnění
napětí v Evropě již složili zbraně.
Někteří pravicoví političtí
činitelé spojení s NATO a vyjadřující
snahy vojensko-průmyslového komplexu pokračují
v útocích na zásady vztahů mezi státy
vypracované v Ženevě, snaží se
zastrašovat západoevropské země jakousi
tajemnou "hrozbou Varšavské smlouvy". Právě
tak různé výzvy Pentagonu k horečnému
zbrojení znovu potvrzují, že vzdor úspěchům
v politice uvolňování nemají národy
evropského kontinentu zdaleka ještě všechny
důvody pro uspokojení. Boj za trvalý mír
v Evropě i ve světě musí pokračovat.
A tento boj se musí vést bez oddechu a nesmí
se v něm - jak řekl s. Brežněv - ani
polevit, ani připustit přestávky.
Mezi globální cíle strategie politiky uvolňování
patří jako její neoddělitelná
součást snaha prosadit maximální demokratizaci
mezinárodních vztahů, která by skýtala
reálné záruky efektivní a rovnoprávné
účasti všech zemí a národů
na světové politice, přispívala k
likvidaci neokolonialismu a jakékoliv diskriminace, respektovala
právo každé země disponovat vlastními
přírodními zdroji a chránit vlastní
zákony a zvyklosti.
Proto tyto spravedlivé požadavky zaujímají
čelné místo v Provolání ústředního
výboru Komunistické strany Sovětského
svazu, prezídia Nejvyššího sovětu
a vlády Svazu sovětských socialistických
republik k národům, parlamentům a vládám
a tvoří významnou součást této
akční platformy míru, nezávislosti
a bezpečnosti národů. Úsilí
o naplnění všech těchto ušlechtilých
cílů nemůže být jenom záležitostí
diplomacie, či jiných klasických nástrojů
zahraniční politiky, nebo činnosti pouhých
vlád. Ale jde o to učinit je věcí
a majetkem nejširšího světového
mínění, široce založených
politických akcí i masových kampaní,
které by tlakem zdola zakládaly, stimulovaly a urychlovaly
pozitivní zvrat v mezinárodním ovzduší
a umožňovaly konstruktivní dialog, součinnost
a společný postup mezi představiteli nejširších
mírových kruhů veřejnosti bez rozdílů
jejich politického a ideologického přesvědčení
na všech kontinentech světa.
S uspokojením se může konstatovat, že
iniciativa vyjádřená v sovětské
mírové výzvě z května letošního
roku nachází již nyní na půdě
parlamentů příznivou odezvu a že aktivní
účast i působení, vycházející
z těchto fór jsou s to pozitivně ovlivňovat
další proces světového uvolnění
i posilovat demokratizační tendence v soudobých
mezinárodních vztazích.
Stanovisko Federálního shromáždění,
které vám předkládají ke schválení
zahraniční výbory obou sněmoven, reaguje
komplexně na všechny podněty obsažené
v sovětské výzvě, organicky navazuje
na výzvu představitelů parlamentů
socialistických států Varšavské
smlouvy, uveřejněné pod názvem "Za
mír, bezpečnost, spolupráci a sblížení
mezi národy" a adresované všem parlamentům
v Evropě. Zároveň zahrnuje náš
československý pohled na myšlenky, hodnocení
i závěry, jež minulý týden odezněly
na pražském shromáždění
představitelů veřejnosti členských
zemí Varšavské smlouvy. Je zároveň
příspěvkem, jímž se aktivně
hlásíme k dalšímu konstruktivnímu
postupu leninské mírové politiky, jejíž
výchozí základnou je mírový
program XXIV. sjezdu KSSS a jeho úspěšná
realizace v společně dohodnutém a koordinovaném
zahraničně politickém úsilí
zemí světového socialistického společenství.
Náš vztah k sovětskému prohlášení,
adresovanému národům, parlamentům
i vládám, vyjádřilo už - jak
už bylo řečeno - stanovisko předsednictva
ústředního výboru Komunistické
strany Československa, předsednictva Federálního
shromáždění i vlády Československé
socialistické republiky ze dne 17. května t. r.
slovy: "Pro národy našich zemí, které
prožily hrůzy druhé světové války
a mohou její ničivé výsledky konfrontovat
s velkolepými výsledky třicetiletého
budování, nemůže být jiné
alternativy, než jsou cíle obsažené v
tomto provolání".
Toto hluboké přesvědčení plně
koresponduje se zahraničně politickým kursem
XIV. sjezdu Komunistické strany Československa,
jehož plnění po státní linii
Federálního shromáždění
sleduje a na jehož provádění se aktivně
spolupodílí. Nároky na československou
zahraniční politiku budou v nastávajícím
období stále větší a vyšší,
a my pevně věříme, že se úspěšně
zhostí narůstajících úkolů,
které znovu u příležitosti 30. výročí
našeho osvobození zformuloval generální
tajemník ústředního výboru
Komunistické strany Československa a prezident republiky
s. Gustáv Husák slovy: "Po boku Sovětského
svazu a dalších socialistických zemí,
spolu s revolučními demokratickými a mírumilovnými
silami celého světa budeme nadále všemožně
přispívat k novým úspěchům
v boji za uvolnění napětí, za důsledné
uplatňování principů mírového
soužití v mezinárodních vztazích."
Předložené stanovisko Federálního
shromáždění k sovětské
výzvě národům, parlamentům
i vládám se plně shoduje se zájmy
i cíli československé zahraniční
politiky a odpovídá jejím současným
i perspektivním potřebám. Zároveň
bude sloužit jako závazná směrnice pro
zahraničně politické styky Federálního
shromáždění s parlamenty ostatních
zemí i pro veškerou činost na půdě
Mezi parlamentní unie.
Z pověření zahraničních výborů
obou sněmoven doporučuji dnešnímu plenárnímu
zasedání Federálního shromáždění
schválit bez rozpravy tento zásadní dokument.
Děkuji za pozornost. (Potlesk)
Předsedající předseda SL V. David:
Děkuji poslanci Auerspergovi. Soudruzi a soudružky,
jsou, prosím, dotazy nebo připomínky k návrhu
stanoviska? (Nikdo se nehlásil.) Nejsou. Žádá
někdo o slovo? (Nežádá.) Není
tomu tak.
Můžeme přistoupit k hlasování.
Podle zjištění jsou obě sněmovny
schopny usnášení, neboť je přítomna
nadpoloviční většina všech poslanců
Sněmovny lidu i obou reprezentací ve Sněmovně
národů.
Nejdříve prosím o hlasování
poslance Sněmovny lidu.
Kdo z poslanců Sněmovny lidu souhlasí s předloženým
návrhem stanoviska, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji.
Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny
národů.
Kdo z poslanců Sněmovny národů souhlasí
s předloženým návrhem stanoviska Federálního
shromáždění Československé
socialistické republiky k Provolání ústředního
výboru Komunistické strany Sovětského
svazu, prezídia Nejvyššího sovětu
a vlády Svazu sovětských socialistických
republik k národům, parlamentům a vládám,
nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Po provedeném hlasování obou sněmoven
konstatuji, že souhlasným usnesením bylo schváleno
stanovisko Federálního shromáždění
Československé socialistické republiky k
Provolání ústředního výboru
Komunistické strany Sovětského svazu, prezídia
Nejvyššího sovětu a vlády Svazu
sovětských socialistických republik k národům,
parlamentům a vládám.
Jako další bod schváleného pořadu
projednáme
Vládní návrh zákona, kterým
se mění zákon č. 93/1951 Sb., o státním
svátku, o dnech pracovního klidu a o památných
a významných dnech (tisk 90)
Návrh zákona odůvodní za vládu
Československé socialistické republiky ministr
práce a sociálních věcí s.
Michal Štanceľ. Prosím, aby se ujal slova.
Ministr práce a sociálních věcí
ČSSR M. Štancel: Vážený súdruh
predseda, vážené súdružky poslankyne,
vážení súdruhovia poslanci! Vláda
Československej socialistickej republiky predkladá
Federálnemu zhromaždeniu na prerokovanie a schválenie
návrh zákona, ktorým sa mení zákon
č. 93/1951 Zb. o štátnom sviatku, o dňoch
pracovného pokoja a o pamätných a významných
dňoch.
Podľa doteraz platných zákonných úprav
je v našej republike ako štátny sviatok 9. máj,
ktorý je dňom pracovného pokoja. Ďalšími
dňami pracovného pokoja sú - okrem voľných
sobôt a nedelí - 1. január, veľkonočný
pondelok, 1. máj, 28. október, 25. a 26. december.
Ako významné dni sú 25. február a
7. november, tieto dni sú však pracovnými dňami.
Pracovným dňom sa stáva 29. august podľa
rozhodnutia Slovenskej národnej rady zo dňa 14.
mája t. r. Bol teda zrušený zákon SNR
č 69/1969 Zb. o štátnom sviatku Slovenskej
socialistickej republiky.
28. október sa v návrhu predloženého
zákona zaraďuje medzi významné dni ČSSR
a stáva sa pracovným dňom. Táto úprava
je vzhľadom na súčasný stupeň
rozvoja našej spoločnosti politicky i ekonomicky odôvodnená.
Veľká vymoženosť uplatnením päťdňového
pracovného týždňa má pre našich
pracujúcich - v porovnaní s ostatnými vyspelými
štátmi - veľký význam, zvlášť
ak porovnáme počet pracovných dní
a dní odpočinku v kalendárnom roku. Celkový
ročný fond pracovného času je 256
až 260 dní, a ak prihliadneme na normálnu i
doplnkovú dovolenku, počet pracovných dní
v celospoločenskom priemere sa znižuje na 240 až
244 pracovných dní. Teda pomer medzi pracovnými
a voľnými dňami je 68:32. Okrem toho naše
pracovnoprávne predpisy umožňujú poskytnúť
pracujúcim ďalšie pracovné voľno
z vážnych osobných dôvodov.
Súdružky poslankyne, súdruhovia poslanci! Vzhľadom
na rozsah, náročnosť a zložitosť
plánovaných úloh v tomto roku i v rokoch
budúcej päťročnice a na súčasné
problémy v oblasti pracovných síl treba zamerať
úsilie na čo najracionálnejšie využívanie
pracovného času. Sami dobre viete, že s efektívnym
využívaním a dodržiavaním pracovného
času nemôžeme byť spokojní. Okrem
iných opatrení, ktoré v tejto súvislosti
vláda posúdila a zhodnotila, odporučuje sa
upraviť príslušné predpisy o sviatkoch
a pamätných dňoch ČSSR.