Federální shromáždění Československé socialistické republiky 1970

I. v. o.

57

Vládní návrh

Zákon

ze dne 1970

o národohospodářském plánování

Federální shromáždění Československé socia-
listické republiky se usneslo na tomto zákoně:

ČÁST PRVNÍ
Úvodní a obecná ustanovení

§ 1

(1) Základem řízení československého národ-
ního hospodářství, závazným pro hospodářskou a
řídící Činnost všech orgánů a socialistických orga-
nizací jsou národohospodářské plány, které vyjad-
řují zásady státní hospodářské politiky na dané
období včetně rámců a zásad pro uplatňování ná-
strojů plánovitého řízení a stanoví a časově kon-
kretizují cíle hospodářského a sociálního rozvoje,
způsob, prostředky a formy jejich dosažení. Náro-
dohospodářský plán určuje úkoly a jejich adresáty.
Schválený nebo jako úkol stanovený číselný údaj
národohospodářského plánu je ukazatelem plánu.

(2) Národohospodářské plány jsou prostřed-
kem, který zajišťuje, aby se národní hospodářství
Československé socialistické republiky rozvíjelo
jako jednotné hospodářství efektivně a proporcio-
nálně na základě optimálního využívání přírodních
a ekonomických zdrojů a podmínek státu a na
základě mezinárodni dělby práce, konkretizované
mezinárodními smlouvami a dohodami, především
se zeměmi Rady vzájemné hospodářské pomoci.


2

Vypracovávají se k uskutečnění hospodářsko-po-
litického programu vytyčeného Komunistickou
stranou Československa. Soustava národohospodář-
ských plánů zabezpečuje v podmínkách českoslo-
venské federace rozvíjení a zpřesňování dlouhodo-
bých ekonomických koncepcí a jejich postupnou
realizaci.

(3) Všechny orgány a socialistické organizace
jsou povinny vynaložit nejvyšší úsilí k tomu, aby
cíle národohospodářských plánů a jimi stanovené
úkoly byly splněny co nejlépe.

§ 2

(1) Na procesu tvorby, zajišťování a kontroly
plnění národohospodářských plánů (dále jen "plá-
novací proces") se podílejí Federální shromáždění,
národní rady, vláda Československé socialistické
republiky, vlády republik, ústřední orgány, orgány
středního článku řízení, socialistické organizace
a národní výbory. Účast pracujících a ostatních
občanů na tvorbě, zajišťování, realizaci a kontrole
plnění národohospodářských plánů zajišťují spo-
lečenské organizace, zejména Revoluční odborové
hnutí; všechny orgány a organizace jsou povinny
k tomu vytvářet potřebné předpoklady.

(2) Ústředními orgány pro účely tohoto zákona
se rozumějí ústřední orgány státní správy, vrchol-
né orgány družstev a společenských organizací,
krajské národní výbory a Státní banka českoslo-
venská. Orgány středního článku řízení se pro
účely tohoto zákona rozumějí oborová (generální)
ředitelství a jiné obdobné orgány, zejména druž-
stev a společenských organizací a národní výbory
z hlediska vztahu k organizacím, které řídí.

(3) Socialistickou organizací se pro účely to-
hoto zákona rozumí státní, družstevní, společenská
a jiná organizace jako základní stupeň řízení.
Ustanovení o socialistických organizacích platí
i pro vlastní hospodaření vyšších článků (stupňů)
řízení.

ČÁST DRUHÁ

Soustava národohospodářských

plánů

§ 3

Národohospodářské plány tvoří vnitřně sklou-
benou a jednotné organizovanou soustavu, jejíž
součástí jsou

a) státní plány rozvoje národního hospodářství
(dále jen "státní plány"), a to státní plány
rozvoje národního hospodářství Českosloven-
ské socialistické republiky (dále jen "plány
ČSSR") a státní plány rozvoje národního hos-
podářství České socialistické republiky a Slo-
venské socialistické republiky (dále jen "plá-
ny republik"),


3

b) státní rozpočty, a to státní rozpočet federace
a státní rozpočty České socialistické republiky
a Slovenské socialistické republiky,

c) měnový plán Československé socialistické re-
publiky, jehož součástí je devizový plán,

d) hospodářské plány, a to plány

- federálních ústředních orgánů a ústřed-
ních orgánů České socialistické republiky
a Slovenské socialistické republiky (dále
jen "plány ústředních orgánů republik"),

- orgánů středního článku řízení,

- socialistických organizací,

- národních výborů,

e) plány oblastní (regionální).

§ 4

(1) Z hlediska délky plánovacího období se
státní plány a hospodářské plány člení na

- dlouhodobé výhledy rozvoje národního hospo-
dářství na období 10 až 20 let (dále jen "dlou-
hodobé výhledy"),

- střednědobě státní plány (zpravidla pětileté),

- prováděcí státní plány (zpravidla roční) a

- střednědobé a prováděcí hospodářské plány.

(2) Střednědobé a prováděcí státní plány a
hospodářské plány obsahují zpravidla tyto části:

- plán výroby a výkonů ve všech výrobních a
nevýrobních odvětvích,

- plán investiční výstavby,

- plán projektových prací,

- plán rozvoje vědy a techniky,

- plán materiálně technického zásobování,

- plán práce a mezd,

- plán finanční,

- plán vývoje cen,

- plán zahraničního obchodu,

- plán rozvoje životní úrovně.

(3) Střednědobé a prováděcí státní plány se ve
stanoveném rozsahu vnitřně člení z hlediska

- ekonomického, podle hlavních oblastí ekono-
miky,

- odvětvového, popřípadě oborového, bez ohle-
du na organizační podřízenost,

- organizačního, podle organizační podřízenosti,

- územního, podle umístění ekonomických pro-
cesů do území republik.


4

(4) Státní rozpočty a měnový plán upravuji
zvláštní předpisy.

(5) Proces tvorby národohospodářských plánů
zahrnuje jejich přípravu, vypracováni, projedná-
ní, volbu z navržených řešení, schválení a vyhlá-
šení; je věcně a časově zkoordinovaným procesem
tvůrčího úsilí pracujících a všech orgánů hospo-
dářského řízení a socialistických organizaci.

Statní plány

§ 5

(1) Plány ČSSR jsou hlavním integrujícím či-
nitelem československé federace; tvoří závazný zá-
klad pro všechny ostatní národohospodářské plány.

(2) Plány ČSSR stanoví cíle komplexního roz-
voje národního hospodářství Československé so-
cialistické republiky i hospodářského rozvoje re-
publik; k zabezpečení těchto cílů stanoví úkoly
vládám republik a federálním ústředním orgánům.
Usměrňují základní vztahy, které vznikají při roz-
dělování společenského produktu a národního
důchodu a zabezpečují postupné vyrovnání hos-
podářských a sociálních rozdílů mezi Českou so-
cialistickou republikou a Slovenskou socialistickou
republikou, zejména stanovením cest, temp a opa-
tření k vytváření stejných podmínek a možností
pro tvorbu a užití národního důchodu. Plány ČSSR
zabezpečují plnění závazků z mezinárodních smluv
a dohod.

(3) Plány republik stanoví cíle komplexního
rozvoje hospodářství řízeného příslušnou vládou
a ve svém územním průřezu obsahují též úkoly
rozvoje a činnosti organizací (popřípadě jejich
částí), které mají sídlo na území republiky a ne-
jsou řízeny jejími orgány, jakož i formy zabezpe-
čení tohoto rozvoje a činnosti z hlediska působ-
nosti orgánů republiky. Stanoví v souladu s plánem
ČSSR úkoly pro ústřední orgány republik; přitom
konkretizují cíle a úkoly plánu ČSSR a stanoví
další úkoly k zabezpečení rozvoje hospodářství
republiky včetně rozvoje oblastí.

(4) Součástí plánů republik jsou oblastní (re-
gionální) plány, které zajišťuji zejména vytváření
vyvážených hospodářských a sociálních oblastních
proporcí a rozvoj jednotlivých oblastí v rámci re-
publiky s ohledem na jejich zvláštní hospodářské
a sociální podmínky a předpoklady.

§ 6

(1) Dlouhodobý výhled ČSSR stanoví základní
cíle rozvoje hospodářství Československé socialis-
tické republiky; je souborem základních koncepč-
ních záměrů rozvoje rozhodujících oblastí národ-
ního hospodářství. Zaměřuje se zejména na rozvoj
životní úrovně a životních podmínek, využití pří-
rodních a jiných zdrojů, strukturální a kvalitativní


5

změny výrobně-technické základny, především
v souvislosti s rozvojem vědy a techniky, a na zvý-
šení efektivnosti rozvoje národního hospodářství
v souvislosti s rozvojem mezinárodní dělby práce
a socialistické ekonomické integrace.

(2) Dlouhodobý výhled ČSSR je základnou pro
stanovení hlavních cílů a úkolů střednědobých
plánů a je závazný pro koncepční činnost ústřed-
ních orgánů v rozsahu určeném vládou Českoslo-
venské socialistické republiky.

(3) Z dlouhodobého výhledu ČSSR vycházejí
dlouhodobé výhledy republik, konkretizující a roz-
víjející jej podle potřeb a podmínek rozvoje České
socialistické republiky a Slovenské socialistické
republiky.

§ 7

(1) Střednědobý plán ČSSR vymezuje základní
cíle a úkoly hospodářského a sociálního rozvoje
v jeho podstatných vnitřních a vnějších souvislos-
tech a způsob k jejich dosažení. Stanoví základní
národohospodářské proporce a způsoby uskuteč-
ňování nejvýznamnějších potřeb společnosti; ur-
čuje zejména základní směry rozvoje životní úrov-
ně a základní strukturální a kvalitativní změny
v národním hospodářství.

(2) Střednědobý plán ČSSR konkretizuje na
dané období zásady státní hospodářské politiky
včetně rámců a zásad pro uplatnění nástrojů plá-
novitého řízení národního hospodářství. Ve svých
cílech a úkolech je závazný jednak pro středně-
dobé plány republik, jednak pro prováděcí plány
ČSSR.

(3) Střednědobě plány republik určují v sou-
ladu se střednědobým plánem ČSSR odpovídající
cíle rozvoje hospodářství republiky a způsob jejich
dosažení. Ve svých cílech a úkolech jsou závazné
pro prováděcí plány republik.

§ 8

Prováděcí plán ČSSR vychází ze struktury a ob
sáhu střednědobého plánu ČSSR. Prováděcí plány
republik vycházejí z prováděcího plánu ČSSR a
konkretizují jeho úkoly 'k zabezpečení stanovených
cílů.

Hospodářské plány

§ 9
Hospodářské plány ústředních orgánů

Hospodářské plány ústředních orgánů usměr-
ňují komplexní rozvoj a činnost podřízených orga-
nizací a zabezpečují cíle a úkoly státního plánu,
státního rozpočtu, měnového plánu a oblastních
plánů, jakož i realizaci zásad státní hospodářské
politiky. Jejich součástí jsou též finanční plány
a rozpočty těchto ústředních orgánů.


6

§ 10
Hospodářské plány orgánů středního článku řízení

(1) Hospodářské plány orgánů středního člán-
ku řízení zabezpečují úkoly vyplývající ze státních
plánů, státních rozpočtů, měnového plánu a oblast-
ních plánů, respektují zásady státní hospodářské
politiky a vyjadřují iniciativu a aktivitu socialis-
tických organizací a odpovědnost za uspokojování
potřeb společnosti výrobky a službami, které jsou
předmětem jejich činnosti.

(2) Hospodářské plány orgánů středního člán-
ku řízení se vypracovávají na shodná plánovací
období, ve shodných cenách a organizaci a podle
stejných metodických zásad jako příslušný státní
plán; mohou mít další vnitřní časové členění.

(3) Na daně období může mít orgán středního
článku řízení pouze jediný platný hospodářský
plán. Pokud má organizace nebo jejich části též
na území druhé republiky, člení svůj hospodářský
plán a jeho návrhy podle územního hlediska.

(4) Konkrétní obsah hospodářského plánu se
řídí vlastními potřebami a problematikou orgánu
středního článku řízení. Státní plánovací komise,
popřípadě v dohodě s ní nadřízený ústřední orgán,
může stanovit minimální náplň nebo určité po-
vinné údaje tohoto plánu.

§ 11
Hospodářské plány socialistických organizací

(1) Hospodářské plány socialistických orga-
nizací se vypracovávají vždy na shodné období,
ve shodných cenách a organizaci a podle stejných
metodických zásad jako příslušný státní plán.
Musí zabezpečovat úkoly vyplývající ze státního
plánu, státního rozpočtu, měnového plánu, oblast-
ního plánu a jejich rozpisů a respektovat zásady
a pravidla státní hospodářské politiky.

(2) Hospodářský plán socialistické organizace
je plánem komplexním, zahrnujícím všechny strán-
ky činnosti. Nadřízený orgán může předepsat ur-
čitou formu i obsah tohoto plánu.

(3) Prováděcí plán socialistické organizace
musí být členěn nejméně na čtvrtletí, pokud nad-
řízený ústřední orgán v dohodě se Státní bankou
československou, federálním ministerstvem financí
a Státní plánovací komisí nepovolí výjimku. Pro-
váděcí plán musí být rozpracován na vnitropod-
nikové útvary.

(4) Na dané období může mít socialistická or-
ganizace pouze jediný platný hospodářský plán.
Pokud se části socialistické organizace nacházejí
též na území druhé republiky, člení svůj hospo-
dářský plán a jeho návrhy podle územního hle-
diska.


7

(5) Se souhlasem nadřízeného ústředního or-
gánu může v rozpočtové organizaci nahradit funk-
ci hospodářského plánu její rozpočet.

§ 12
Hospodářské plány národních výborů

(1) Hospodářský plán národního výboru za-
jišťuje komplexní rozvoj hospodářství řízeného
příslušným národním výborem a národními vý-
bory jím řízenými, jakož i jeho vlastní činnost.

(2) Plány krajských národních výborů mají
povahu plánů ústředních orgánů republik. K za-
jištění proporcionality rozvoje hospodářství na
svém území vypracovávají krajské národní výbory
oblastní plány.

(3) Pro plány okresních, místních a městských
národních výborů, které řídí socialistické organi-
zace, platí obdobně ustanovení § 10.

(4) Krajský národní výbor v dohodě s minis-
terstvem financí a ústředním plánovacím orgánem
republiky může upravit obsah, formu a členění
hospodářských plánů místních a městských, po-
případě i okresních národních výborů.

(5) Krajský národní výbor může zprostit míst-
ní nebo městský národní výbor povinnosti vypra-
covat střednědobý, popřípadě i prováděcí plán,
nebo některé jeho části; funkci prováděcího plánu
plní pak rozpočet.

§ 13
Oblastní plány

(1) Oblastní plány zajišťují racionální rozlo-
žení výrobních sil, koordinovaný rozvoj oblastí a
optimální využití jejich přírodních a ekonomic-
kých podmínek.

(2) Oblastní plány obsahují úkoly a ekono-
mické nástroje, diferencované podle podmínek
odvětví, oborů a oblastí.

ČÁST TŘETÍ

Postavení orgánů a organizací
v plánovacím procesu

§ 14

(1) Všechny orgány a organizace účastnící se
plánovacího procesu jsou povinny uvádět ve svých
podkladech a návrzích pravdivé a správné infor-
mace.

(2) Pokud pro plánovací proces je zapotřebí
spolupráce nebo pomoci orgánu (organizace), ne-
může ji odepřít, pokud nevybočuje z okruhu jeho
působnosti.


8

§ 15
Vláda Československé socialistické republiky

(1) Plánovací proces po stránce věcné, orga-
nizační a metodické, jakož i kontrolu plnění a
realizaci národohospodářských plánů řídí v zá-
sadních otázkách vláda Československé socialis-
tické republiky a v souladu s jejími opatřeními
vlády republik.

(2) Vláda Československé socialistické repub-
liky schvaluje návrh

a) dlouhodobého výhledu ČSSR,

b) střednědobého plánu ČSSR,
c) prováděcího plánu ČSSR,

d) směrnic pro vypracování střednědobého a
prováděcího plánu ČSSR.

(3) Jako opatření k zabezpečení plánů ČSSR
a směrnic pro jejich vypracování stanoví vláda
Československé socialistické republiky úkoly fe-
derálním ústředním orgánům a pro vlády repub-
lik, které je stanoví ústředním orgánům republik.

(4) Vláda Československé socialistické repub-
liky a Ústřední rada československého Revoluční-
ho odborového hnutí stanoví zásady účasti pra-
cujících na tvorbě, zajišťování, realizaci a kon-
trole plnění národohospodářských plánů.

(5) Je-li to nezbytné, mění vláda Českoslo-
venské socialistické republiky úkoly podle od-
stavce 3, popřípadě stanoví nové, i v průběhu rea-
lizace prováděcích plánů, přičemž řeší podle po-
třeby i hospodářské důsledky a změnu příslušných
plánů. Týkají-li se tyto změny úkolů uložených
vládám republik, rozhodne o nich vláda Česko-
slovenské socialistické republiky po jejich projed-
nání s vládami republik.

§ 16
Vlády republik

(1) Vláda republiky schvaluje návrh

a) dlouhodobého výhledu republiky,

b) střednědobého plánu republiky,
c) prováděcího plánu republiky,

d) směrnic pro vypracování střednědobého a
prováděcího plánu republiky.

(2) Vláda republiky stanoví k zabezpečení
plánů ČSSR a směrnic pro jejich vypracování úko-
ly nižším článkům řízení v okruhu své působ-
nosti, nemůže však měnit závaznost, okruh plat-
ností ani náplň úkolů stanovených vládou Česko-
slovenské socialistické republiky. Vláda republiky
stanoví kromě toho úkoly k zabezpečení rozvoje
republiky, které jsou závazné v rozsahu a v okru-
hu jí určeném; ustanovení § 15 odst. 5 platí zde
obdobně.


9

(3) Vlády republik mohou podrobněji upravit
úlohu oblastních plánů a jejich postavení v rámci
plánů republik, jakož i tvorbu, zajištování a kon-
trolu plnění oblastních plánů a vztahy mezi zú-
častněnými orgány a organizacemi při jejich vy-
pracování v rámci celkového plánovacího procesu.

§ 17
Státní plánovací komise

(1) Státní plánovací komise podle pokynů vlá-
dy Československé socialistické republiky a za
spolupráce ostatních ústředních orgánů organizuje
celkový plánovací proces tím, že

a) koordinuje postup vypracování státních plánů
a hospodářských plánů po stránce organizač-
ní a metodické a vydává k tomu účelu jed-
notné metodické pokyny,

b) vypracovává a předkládá vládě Českosloven-
ské socialistické republiky návrhy směrnic
pro vypracování plánů ČSSR a návrhy plánů
ČSSR; přitom vychází z návrhů, podkladů a
rozborů ostatních federálních ústředních or-
gánů a ústředních orgánů republik, návrhů
plánů republik vypracovaných ústředními
plánovacími orgány republik, popřípadě též
podkladů a návrhů jiných orgánů a organi-
zací,

c) připravuje pro vládu Československé socialis-
tické republiky návrh zákona o střednědobém
plánu,

d) koordinuje opatření k zabezpečení cílů plánů
ČSSR a navrhuje vládě Československé socia-
listické republiky příslušné úkoly; stanoví zá-
vazná pravidla pro rozpis (dovedení) úkolů
státních plánů a hospodářských plánů na nižší
stupně řízení,

e) vydává v mezích tohoto zákona, popřípadě
zákona o střednědobém plánu, obecné závaz-
né předpisy o úpravě národohospodářského
plánování a materiálně technického zásobo-
vání,

f) v souladu se statistickým hodnocením plnění
plánu, prováděným orgány státní statistiky,
a s použitím zpráv a rozborů jiných orgánů
provádí kontrolu plnění státních plánů,

g) provádí soustavnou analýzu stavu a vývoje
národního hospodářství, forem a metod jeho
řízení,

h) zabezpečuje koordinaci plánů ČSSR s plány
členských zemí Rady vzájemně hospodářské
pomoci za účasti příslušných orgánů,
ch) vypracovává a vládě Československé socialis-
tické republiky předkládá zpravidla s návrhy
plánů ČSSR souhrnné návrhy na rozvíjení sou-
stavy plánovitého řízení národního hospodář-
ství a koordinuje opatření, která na tomto


10

úseku připravují ve své působnosti ostatní
ústřední orgány; prověřuje účinnost soustavy
plánovitého řízení národního hospodářství a
připravuje podklady pro sbližování plánova-
cích a řídících systémů v rámci Rady vzájem-
né hospodářské pomoci,

i) účastní se posuzování předprojektové přípra-
vy staveb významných z hlediska efektivnosti
rozvoje československé ekonomiky,
j) plní úkoly souvisící s přípravou a zajištěním
zvláštních částí plánů ČSSR.

(2) Metodickými pokyny podle odstavce 1
písm. a) Státní plánovací komise vymezuje účast
a povinnosti jednotlivých orgánů a organizací při
přípravě státních plánů, určuje obsah, formu,
strukturu a způsob předkládání a zdůvodnění po-
třebných podkladů a návrhů; zabezpečuje potřeb-
nou jednotnost metodicko-organizačního postupu
a jednotnou náplň, členění a agregaci údajů, po-
případě stanoví harmonogram prací.

(3) Státní plánovací komise projednává
s ústředními plánovacími orgány republik a s fe-
derálními ústředními orgány návrhy jejich plánů
a seznamuje vládu Československé socialistické
republiky s odlišnými stanovisky těchto orgánů.

(4) Státní plánovací komise může vydat k pro-
vedení tohoto zákona a v jeho mezích podrobnější
předpisy o uplatnění systému gescí, o organizaci
a zajišťování materiálně technického zásobování,
o organizaci oběhu výrobků, o bilancování pro-
dukce a o povinnosti orgánů a organizací je pro-
vádějících.

§ 18

Ústřední plánovací orgány republik

(1) Ústřední plánovací orgány republik v rám-
ci organizace celkového plánovacího procesu a
podle pokynů vlád republik organizují tvorbu, za-
jišťování a kontrolu plnění plánů republik tím, že

a) zabezpečují vypracování návrhů plánů repub-
lik, koordinují po stránce organizační a me-
todické účast ústředních orgánů republik a
jimi řízených organizací v plánovacím pro-
cesu; k tomu účelu mohou vydávat doplňu-
jící pokyny k metodickým pokynům vydaným
Státní plánovací komisí a v návaznosti na me-
todiku vypracování státních plánů metodické
pokyny pro vypracování oblastních plánů,

b) vypracovávají a předkládají vládám republik
a Státní plánovací komisi návrhy směrnic pro
vypracování plánů republik a návrhy plánů
republik (§ 5 odst. 3); připravují pro vlády
republik návrh zákona o střednědobém plánu,

c) organizují v součinnosti s ústředními statis-
tickými orgány republik kontrolu plnění plá-
nů republik, hospodářských plánů a oblastních
plánů,


11

d) provádějí soustavnou analýzu stavu a vývoje
hospodářství republik ve vztahu k národnímu
hospodářství Československé socialistické re-
publiky,

e) projednávají s federálními ústředními orgány,
popřípadě s ústředními plánovacími orgány
druhé republiky, návrhy plánů rozvoje hos-
podářství na území této republiky, avšak v pů-
sobnosti federálních orgánů nebo orgánů dru-
hé republiky,

f) navrhují vládám republik koncepci oblastního
rozvoje a opatření k její realizaci,

g) účastní se posuzování předprojektové přípra-
vy staveb významných z hlediska rozvoje čes-
koslovenské ekonomiky,

h) napomáhají Státní plánovací komisi při plnění
jejích úkolů podle § 17 a účastní se přípravy
plánů ČSSR a jiných návrhů zásadní povahy,
které Státní plánovací komise předkládá vlá-
dě Československé socialistické republiky;
k tomu účelu mohou připravit i vlastní ná-
vrhy,

ch) plní úkoly souvisící s přípravou a zajišťová-
ním zvláštních částí státních plánů.

(2) Ústřední plánovací orgány republik odpo-
vídají vládám republik za soulad návrhu plánu re-
publiky s plánem ČSSR, jakož i za seznámení vlá-
dy s odlišnými stanovisky ostatních ústředních
orgánů k návrhu plánu republiky.

§ 19
Ústřední orgány

(1) Ústřední orgány, které řídí socialistické
organizace, popřípadě které odpovídají za dílčí
úseky státní hospodářské politiky, plní v rámci
své působnosti tyto povinnosti:

a) předkládají své koncepce a podklady k dlou-
hodobým výhledům, k návrhům směrnic pro
vypracování státních plánů a návrhy hospo-
dářských plánů za organizace jimi řízené, po-
případě za svěřené úseky státní hospodářské
politiky, včetně potřebných rozborů a zdů-
vodnění,

b) organizují vypracování hospodářských plánů
v podřízených socialistických organizacích,

c) analyzují účinnost soustavy plánovitého řízení
v podřízených organizacích, popřípadě ve svě-
řeném úseku státní hospodářské politiky, a
navrhují způsob jejího rozvoje příslušně vlá-
dě, Státní plánovací komisi a ústřednímu plá-
novacímu orgánu republiky,

d) provádějí rozpis úkolů státních plánů a stát-
ních rozpočtů, popřípadě úkolů směrnic pro
vypracování státních plánů, na orgány a or-
ganizace, jež je budou uskutečňovat; zároveň


12

poskytují organizacím další potřebně infor-
mace o státním plánu a v rámci své působ-
nosti konkretizují zásady státní hospodářské
politiky,

e) provádějí soustavnou kontrolu plnění hospo-
dářských plánů, analýzu stavu a vývoje hos-
podářství organizací jimi řízených, popřípadě
svěřeného úseku státní hospodářské politiky;
účastní se též na kontrole plnění státních
plánů,

f) vydávají podrobnější pokyny pro vypracování
podkladů k částem státních plánů podle zá-
sad stanovených Státní plánovací komisí, po-
kud je tato k tomu zmocní; federální minis-
terstvo financí spolu s ministerstvy financí
republik vydává směrnice pro sestavení stát-
ních rozpočtů a v rámci metodických pokynů
Státní plánovací komise i pro vypracování
ročních finančních plánů; Státní banka česko-
slovenská vydává podle potřeby směrnice pro
vypracování měnových plánů.

(2) Federální ústřední orgány předkládají pod-
klady k státním plánům a k hospodářským plá-
nům podle odstavce 1 písm. a) orgánům, určeným
Státní plánovací komisí v metodických pokynech.
Poskytují jim též stanoviska k podkladům, návr-
hům a rozborům ústředních orgánů republik, po-
případě jim předloží vlastní koncepční návrhy.
Stanoviska, podklady, rozbory a návrhy koncepcí,
týkající se přímo okruhu působnosti republik, po-
skytnou federální ústřední orgány též ústředním
plánovacím orgánům, popřípadě dalším ústředním
orgánům republik.

(3) Ústřední orgány republik předkládají pod-
klady podle odstavce 1 písm. a), popřípadě další
koncepční návrhy, podklady a rozbory, ústředním
plánovacím orgánům republik a příslušnému fe-
derálnímu ústřednímu orgánu (není-li zřízen, pak
Státní plánovací komisi). Údaje potřebně pro
územní průřez předkládají též příslušnému ústřed-
nímu plánovacímu orgánu druhé republiky.

(4) Pokud ústřední orgány v rámci své pů-
sobnosti předloží vládě návrhy hospodářských plá-
nů, podklady nebo koncepce, anebo jiné doku-
menty související se státním plánem, projedná je
vláda v souvislosti s návrhem státního plánu ane-
bo se stanoviskem příslušného ústředního pláno-
vacího orgánu.

(5) Ústřední orgány, které řídí socialistické
organizace, jsou povinny předkládat krajským ná-
rodním výborům dohodnuté nebo metodickými po-
kyny určené podklady pro vypracování návrhů
oblastních plánů v potřebném členění; s krajský-
mi národními výbory jsou povinny projednávat
rozvojové úkoly jimi řízených organizací, vztahu-
jící se k celkovému rozvoji hospodářství na
území jednotlivých krajů.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP