Nepříznivá věková struktura
důstojnického sboru ozbrojených sil má
svůj počátek v padesátých letech,
kdy vlivem mezinárodní situace byla armáda
během tří let urychleně doplněna
o téměř 30 tisíc vojáků
z povolání v podstatě stejného věkového
složení. Tato skutečnost se odráží
nejen ve zvyšování průměrného
věku vojáků z povolání, ale
spolu s obtížností služby v armádě
má negativní vliv na zdravotní stav vojáků
z povolání, jak o tom svědčí
údaje důvodové zprávy k vládnímu
návrhu zákona. Tento nepříznivý
stav ovlivňuje negativně též perspektivu
mladých důstojníků, jejich hodnostní
i funkční růst. Z tohoto hlediska přispěje
navrhovaná úprava k řešení celého
komplexu otázek náboru i perspektivy služby
mladších a kvalifikovaných vojáků
z povolání.
Navrhovaná úprava umožní provést
v armádě základní organizační
a strukturální změny, vytvoří
předpoklady k postupnému zlepšení kádrového
i věkového složení velitelského
sboru, upevní právní a existenční
jistotu vojáků z povolání, zajistí
přiměřenou úroveň jejich hmotného
zabezpečení a celkově posílí
morálně politický stav velitelského
sboru ČSLA.
Se zřetelem k tomu vás prosím - vážené
soudružky poslankyně a soudruzi poslanci Sněmovny
národů - jménem federální vlády
o kladné projednání a o schválení
vládního návrhu zákona o některých
změnách ve služebních poměrech
vojáků z povolání podle výsledků
jeho projednání v orgánech Federálního
shromáždění.
Predseda SN prof. dr. Hanes: Ďakujem štátnemu
tajomníkovi gen. por. Ing. Dvořákovi.
Z poverenia výborov ústavnoprávneho a branného
a bezpečnostného prednesie teraz spravodajskú
správu spoločný spravodaj týchto výborov
posl. Jaroslav Kučera. Prosím s. Kučeru,
aby sa ujal slova.
Zpravodaj posl. Kučera: Soudružky a soudruzi,
předkládaný návrh zákona o
některých služebních poměrech
vojáků z povolání řeší
jednu ze základních oblastí právních
jistot vojáků z povolání a jejich
hmotné zabezpečení při odchodu před
nárokem na starobní důchod.
Neustálé a nezbytné upevňování
obranyschopnosti státu, spojené se zaváděním
moderní a složitější bojové
techniky a zdokonalování práce ozbrojených
bezpečnostních sborů kladou značné
nároky na celkovou připravenost, na duševní
vypětí i na fyzickou zdatnost vojáků
z povolání a příslušníků
ozbrojených bezpečnostních sborů.
Pro značnou obtížnost této služby
nemůže část vojáků z povolání
i příslušníků Bezpečnosti
dosloužit do doby, kdy jim náleží nárok
na starobní důchod. Mezi hlavní důvody
předčasného odchodu se řadí
důvody zdravotní a neschopnost přechodu na
jinou odbornou práci při organizačních
změnách, které jsou spojeny se zaváděním
nové bojové techniky a se změnou proporcí
jednotlivých druhů vojsk nebo bezpečnostních
složek. Vlivem nerovnoměrného doplňování
armády a Bezpečnosti vznikla nepříznivá
věková struktura příslušníků
armády a Bezpečnosti. Dnešní věková
skladba je pro moderní armádu i Bezpečnost
dále nevyhovující a brzdí i rovnoměrný
funkční a hodnostní postup mladých
kvalifikovaných kádrů.
Vojákům z povolání a příslušníkům
ozbrojených bezpečnostních sborů je
známo, že tyto disproporce v kádrovém
složení musí být dříve
či později řešeny, a obávají
se propuštění za současných neuspokojivých
výstupových podmínek. Podle dnešních
platných předpisů se v případech
odchodu do zálohy vyplácí příspěvek
za službu ve výši 350 - 650 Kčs až
po dosažení věku 48 let. Toto ocenění
služby v armádě a Bezpečnosti je nadále
společensky neúnosné i ve srovnání
s jinými socialistickými armádami a bezpečnostními
sbory, kde získávají vojáci a příslušníci
Bezpečnosti trvalé zabezpečení podstatně
dříve, většinou již ve věku
40 let a ve výši 30 i více procent průměrného
měsíčního platu.
Společenský význam a obtížnost
služby vojáků z povolání a nutnost
zabezpečit další zkvalitnění
velitelského sboru i operativy a výkonu služby
ve složkách Bezpečnosti vyžaduje, aby
společnost ocenila jejich službu i tím, že
jim poskytne při propuštění nejen vhodné
umístění v občanském zaměstnání,
ale též přiměřené hmotné
zajištění.
Vojáci z povolání a příslušníci
Bezpečnosti v poslední době často
hovoří o Právní jistotě v souvislosti
s odchodem do civilu. Úprava propuštění
z důvodů uvedených v zákoně
upevňuje právní jistotu vojáků
z povolání a příslušníků
Bezpečnosti. Napříště lze vojáka
z povolání propustit jen z důvodů
uvedených v tomto zákoně, který omezuje
působení subjektivních vlivů. Funkcionář,
který připustí nebo schválí
propuštění z jiných než zákonem
stanovených důvodů, by sám porušoval
zákon. Ve většině případů
existuje právně možnost odvolání,
případně podání stížností
proti rozhodnutí o propuštění.
Zákonem stanovené důvody propuštění
vyplývají ze specifické úpravy služebního
poměru a jeho zvláštností, jimiž
se odlišuje od pracovního poměru občana.
Mezi zvláštnosti vojenské a bezpečnostní
služby je třeba řadit zejména povinnosti
služby v posádkách a místech podle potřeb
armády a bezpečnosti, vykonávat funkci, na
kterou byl ustanoven, podle potřeb služby stále
v dosažitelnosti, případně pohotovosti,
omezení při výjezdech do zahraničí
apod.
Na základě uváděných skutečností
bylo též nutné přistoupit k hmotnému
zabezpečení vojáků z povolání
a příslušníků ozbrojených
bezpečnostních sborů v souvislosti s jejich
propuštěním.
Zvlášť pečlivě byla posuzována
otázka právního nároku na umístění
v občanském povolání propuštěných
vojáků z povolání a shodně
konstatováno, že otázka umisťování
nemůže být jen výlučnou povinností
vojenské správy, ale též ostatních
zúčastněných orgánů
státní správy. Současně bylo
navrženo vydání podrobnějších
předpisů o úkolech orgánů republik
při umisťování vojáků
z povolání a k tomu účelu zmocněny
vlády České socialistické a Slovenské
socialistické republiky.
Oproti vládnímu návrhu je dále doporučeno
upravit § 33, jehož navrhovaná úprava
nyní právem a zcela jasně zvýhodňuje
výkonné letce.
Po věcném posouzení otázek průběhu
služby příslušníků Sboru
nápravné výchovy je shodně doporučováno
doplnit znění zákona v tom smyslu, že
se navrhovaná úprava vztahuje přiměřeně
též na tyto příslušníky.
Vzhledem k termínu zasedání Sněmovny
národů je navrhováno upravit účinnost
zákona dnem 1. července 1969.
Přijetí zákona vytvoří podmínky
pro likvidaci sociálně právních deformací
a upevní existenční jistotu vojáků
z povolání, příslušníků
ozbrojených bezpečnostních sborů a
Sboru nápravné výchovy.
Zákon bude mít rovněž příznivý
vliv na morálně politický stav, na zajišťování
plynulého náboru a na zvýšení
bojové pohotovosti a obranyschopnosti armády a bezpečnosti
republiky.
Projednání zákona byla věnována
v příslušných výborech značná
pozornost a přihlédnuto též k oprávněným
zájmům vojáků z povolání,
příslušníků Bezpečnosti
i Sboru nápravné výchovy.
Z pověření branného a bezpečnostního
výboru Sněmovny národů doporučuji
Sněmovně národů schválit vládní
návrh zákona o některých změnách
ve služebních poměrech vojáků
z povolání s úpravami, které vyplývají
ze společné zprávy výborů ústavně
právního, branného a bezpečnostního
Sněmovny lidu a Sněmovny národů.
Predseda SN prof. dr. Hanes: Ďakujem posl. Kučerovi
za prednesenú správu. Otváram rozpravu. K
slovu sa prihlásil posl. Faglic.
Posl. Ing. Faglic: Vážená Snemovňa
národov, vážení hostia. Prešli
sme obdobím, kedy špecifika povolania v ozbrojených
zložkách nebola riešená súbežne
s problematikou, ktorá v týchto povolaniach narastala.
V dôsledku toho sa vytvoril stav veľmi nepriaznivého
morálne-psychického napätia so všetkými
svojimi nepriaznivými dopadmi. Dnes predloženým
zákonom reagujeme prakticky na tento stav.
S radosťou konštatujem skutočnosť, že
pri prerokovávaní tohto zákona poslanci prejavili
nesmierne veľký záujem a prejavili veľké
porozumenie pri hľadaní ciest a spôsobov riešenia
tejto zrelej problematiky. Je však treba povedať, že
predloha neprináša nič mimoriadneho a výnimočného,
ak ju porovnáme s tým, čo už u nás
na tomto úseku bolo. Je treba povedať, že reaguje
na obecnú problematiku systému spojeného
s obranou našej krajiny a upravuje tento systém primerane
daným možnostiam.
Dôležitou otázkou, ktorá je týmto
zákonom riešená, je otázka právnej
istoty osôb z povolania v ozbrojených zložkách.
Je pravda, že v tomto smere bol stav neúnosný
pre ďalšiu existenciu našich ozbrojených
zložiek. V tejto súvislosti je treba tiež povedať,
že právna istota nie je zabezpečená
len tým, že vojenská osoba z povolania má
možnosť odvolať sa, ale i tým, ako je v
praxi tento nárok realizovaný. Jedna z takých
otázok v predloženej osnove je i § 31, kde sa
odporúča, aby vojenská osoba z povolania
pred vznikom nároku na starobný dôchodok bola
zaradzovaná do primeraného pracovného zamestnania.
Táto zodpovednosť sa zveruje vojenskej správe
a tiež ostatným orgánom štátnej
správy. Podrobnosti má upraviť právny
akt, alebo smernica národných vlád. V tejto
súvislosti sa obraciam na poslancov obidvoch národných
rád, aby tejto otázke bola venovaná pozornosť,
pretože z praxe vieme, že umiestňovanie vojenských
osôb z povolania, ktoré odchádzajú
mimo ozbrojené zložky, robí v praxi nesmierne
ťažkosti. Vojenská správa musí
tu mať zodpovedného partnera, ktorý bude s
plnou zodpovednosťou riešiť problematiku umiestnenia.
Ináč by vojenská správa nebola schopná
tento akt, znamenajúci realizáciu právnej
istoty zaistiť.
Prihováram sa, aby osnova zákona bola schválená
tak, ako bola predložená sprav. posl. Kučerom.
Predseda SN prof. dr. Hanes: Hlási sa ešte
niekto do rozpravy? /Nikto./ Rozprava je teda skončená.
Prosím štátneho tajomníka gen. Dvořáka,
či si praje zaujať stanovisko. /Gen. Dvořák:
Nie./ Praje si záverečné slovo sprav. posl.
Kučera? /Posl. Kučera: Nie./ Môžeme teda
o predloženom návrhu hlasovať.
Kto súhlasí s tým, aby vládny návrh
zákona o niektorých zmenách v služobných
pomeroch vojakov z povolania bol schválený podľa
návrhu spravodajcu v znení spoločnej správy
výborov ústavnoprávneho a branného
a bezpečnostného /tlač č.4/, nech
zdvihne ruku. /Hlasuje sa./ Kto je proti? /Nikto./ Zdržal
sa niekto hlasovania? /Jeden./ Konštatujem, že z prítomných
poslancov SN hlasovala pre návrh zákona nadpolovičná
väčšina. Zákon o niektorých zmenách
služobných pomerov vojakov z povolania Snemovňa
národov schválila.
Z pléna došiel návrh, ktorý si vám
dovolím predniesť, na zmenu programu. Navrhuje sa.
aby sme preradili bod 7 nášho programu - doplňovaciu
voľbu členov Predsedníctva FZ - pred obed za
bod 4. Tým by sme umožnili volebnej komisii previesť
sčítanie hlasov cez poludňajšou prestávku,
čím by sme získali pol až jednu hodinu
času. Súhlasíte s takým návrhom?
Kto je pre to? /Hlasuje sa./ Je niekto proti? /Nikto./ Zdržal
sa niekto hlasovania? /Nikto./ To znamená, že meníme
program a zaradzujeme teraz bod
Predsedníctvo SN obdržalo list od prof. Petra Colotku,
ktorým žiada o uvoľnenie z funkcie člena
Predsedníctva FZ v súvislosti s poverením
náročnou funkciou predsedu vlády SSR. Predsedníctvo
SN vzalo odôvodnenú žiadosť prof. Colotku
so súhlasom na vedomie. Odporúčam, aby taktiež
plénum SN to vzalo so súhlasom na vedomie.
Podľa článku 56 odsek 2 ústavného
zákona o čs. federácii je potrebné
v tejto súvislosti doplniť počet členov
Predsedníctva FZ z poslancov SN, ktorí boli zvolení
v SSR.
Predsedníctvo SN navrhuje, aby doplňovacia voľba
nového člena Predsedníctva FZ sa vykonala
tajným hlasovaním tak, ako boli volení ostatní
členovia Predsedníctva FZ a ako to odpovedá
zásadám práve schváleného rokovacieho
poriadku.
Ďalej Predsedníctvo SN navrhuje zvoliť volebnú
komisiu v rovnakom zložení ako pri voľbách
v ustanovujúcej schôdzi a postupovať podľa
rovnakých zásad volebného poriadku, ktoré
v krátkosti zopakujem:
Poslanci dostanú lístok s vytlačeným
menom kandidáta. Volebná komisia bude kontrolovať
vydávanie hlasovacích lístkov. Hlasovací
lístok môžu poslanci upraviť v miestnosti,
ktorá je za tribúnou a do ktorej budú vchádzať
dverami po pravej strane v smere naproti tribúne. Vlastnú
voľbu vykonajú v tejto sále, kde je umiestnená
volebná urna.
Pre zvolenie navrhnutého kandidáta je potrebná
nadpolovičná väčšina hlasov prítomných
poslancov SN. Je tomu tak podľa článku 40 odsek
3 ústavného zákona. Keď nedostane kandidát
potrebnú väčšinu, koná sa nová
voľba.
Za neplatný hlasovací lístok sa považuje
ten, ktorý nie je na predpísanom výtlačku
alebo na ktorom je pripísané meno iného kandidáta.
V sporných prípadoch rozhoduje o platnosti hlasov
volebná komisia.
Volebná komisia kontroluje priebeh volebného aktu.
Po skončení voľby vykoná sčítanie
hlasov a o výsledku vyhotoví zápisnicu, ktorú
podpíšu všetci členovia volebnej komisie.
Ďalej zabezpečí skartáciu hlasovacích
lístkov. Predseda volebnej komisie, ktorého si komisia
určí zo svojho stredu, oznámi na podklade
zápisnice výsledok voľby.
Má niekto dotaz alebo pripomienku k tomuto postupu? /Nikto
sa nehlásil./
Kto súhlasí s navrhnutým spôsobom voľby,
nech zdvihne ruku. /Deje sa./ Je niekto proti? /Nikto./ Zdržal
sa niekto hlasovania? /Nikto./ Ďakujem. Snemovňa národov
schválila postup doplňovacej voľby člena
Predsedníctva FZ.
Predsedníctvo SN, ako už bolo spomenuté, navrhuje,
aby volebná komisia bola zvolená v rovnakom zložení
ako na ustaľujúcej schôdzi. Kto súhlasí,
aby do volebnej komisie boli zvolení poslanci a poslankyne:
Hašplová, Pastorková, Jaroslav Kučera,
Ing. Ptáček, Ing. Btelik a Ing. Píš,
nech zdvihne ruku. /Deje sa./ Je niekto proti? /Nikto./ Zdržal
sa niekto hlasovania? /Nikto./ Ďakujem. Prosím, aby
sa volebná komisia pripravila na vykonanie svojej úlohy.
Súdružky poslankyne a súdruhovia poslanci,
dovoľte, aby som vás teraz zoznámil s návrhom
na kandidáta.
Predsedníctvo SN obdržalo list Slovenského
národného frontu, ktorý odporúča,
aby na uvoľnené miesto člena Predsedníctva
FZ kandidovala poslankyňa SN zvolená v SSR súdružka
Emília Sedláková, podpredsedkyňa Slovenského
výboru Československého zväzu žien.
Predsedníctvo SN sa s týmto návrhom stotožňuje
a navrhuje dnešnej schôdzi SN, aby poslankyňa
Emília Sedláková bola zvolená do funkcie
člena Predsedníctva FZ ČSSR.
Praje si niekto slovo k tomuto návrhu?
Posl. Ďurišová: Odporúčam
opraviť názov organizácie, kde je s. Sedláková
podpredsedníčkou. Je podpredsedníčkou
Ústredného výboru Slovenského zväzu
žien.
Predseda SN prof. dr. Hanes: Ďakujem. Je ešte
nejaký dotaz?
Posl. Kučera: Bylo by správné, aby
soudružka Sedláková, je-li přítomna,
povstala, abychom ji viděli. Řada poslanců
ji asi nezná. /Posl. E. Sedláková vyhověla./
Predseda SN prof. dr. Hanes: Súdružka poslankyňa
sa predstavila. Má ešte niekto nejaký dotaz?
/Nikto./ Keď nie, má niekto ešte nejaký
návrh? /Nikto./ Ďakujem.
Budeme teda hlasovať o jedinom návrhu, aby do funkcie
člena Predsedníctva FZ bola zvolená poslankyňa
Emília Sedláková.
Pristupujeme k voľbe. Prosím, aby prítomní
poslanci po obdržaní hlasovacieho lístku odchádzali
do miestnosti za tribúnou, kde majú možnosť
hlasovací lístok upraviť a vracať sa dverami
po ľavej strane späť do tejto sály. Po vložení
hlasovacieho lístku do urny, ktorá je umiestnená
pred tribúnou, vráti sa každý na svoje
miesto.