Prosím poslancov Snemovne žudu.
Kto je za tento návrh, nech zdvihne ruku. /Deje sa./ Ďakujem.
Je niekto proti? /Nikto./
Zdržal sa niekto hlasovania? /Nikto./
Nikto. Konštatujem, že Snemovňa žudu potrebnou
trojpätinovou väčšinou schválila
tento návrh ústavného zákona.
Teraz budú hlasovať poslanci Snemovne národov.
Najskôr poslanci zvolení v Českej socialistickej
republike.
Prosím poslancov Snemovne národov zvolených
v ČSR: kto je za tento návrh zákona? /Hlasuje
sa./ Ďakujem.
Je niekto proti? /Nikto./
Zdržal sa niekto hlasovania? /Nikto./ Nikto.
Prosím poslancov Snemovne národov zvolených
v Slovenskej socialistickej republike.
Kto je za tento návrh zákona? /Hlasuje sa./ Ďakujem.
Je niekto proti? /Nikto./.
Zdržal sa niekto hlasovania? /Nikto./
Nikto. Konštatujem, že i Snemovňa národov
schválila návrh zákona potrebnou trojpätinovou
väčšinou.
Konštatujem teda, že Federálne zhromaždenie
prijalo návrh ústavného zákona o vožbe
poslancov krajských národných výborov
v Slovenskej socialistickej republike.
Môžeme prikročiť k ďalšiemu bodu
programu, ktorým je
6. Vládny návrh zákona o vymedzení
pôsobnosti Československej socialistickej republiky
vo veciach vnútorného poriadku a bezpečnosti
/tlač 61/
V mene vlády Československej socialistickej republiky
návrh odôvodní minister vnútra súdruh
Ing. Radko Kaska, ktorému dávam slovo.
Ministr vnitra ČSSR ing. R. Kaska:
Vážený soudruhu presidente, vážené
soudružky a soudruzi poslanci. Dílčí
úpravy státoprávního uspořádání
čs. federace ve věcech vnitřního pořádku
a bezpečnosti vycházejí ze základní
teze, že vnitřní pořádek a bezpečnost
zůstávají ve společné působnosti
federace a národních republik. Na druhé straně
však v souladu se společenskou potřebou posiluje
se vliv federace při řízení Státní
a Veřejné bezpečnosti.
Na základě zhodnocení zkušeností
z fungování bezpečnostního aparátu
v podmínkách federativního státoprávního
uspořádání vyčlení se
předloženým návrhem zákona do
působnosti federace všechny útvary Státní
bezpečnosti včetně útvarů vyšetřování
Státní bezpečnosti. Dále pak vydávání
cestovních dokladů a povolování pobytu
cizinců. Z těchto důvodů a při
respektování společné působnosti
ukládá § 1 federálním orgánům
informovat vrcholné orgány republik o všech
skutečnostech, které potřebují k výkonu
své ústavní funkce.
Nejzávažnější případy
ohrožení klidu a veřejného pořádku
v místě vyžadují, aby k jejich rychlé
likvidaci bylo použito všech sil a prostředků
SNB. Vzhledem k tomu, že Veřejná bezpečnost
je řízena orgány republik, je potřebné
zejména na úrovni kraje ji podřídit
jednotnému velení. Tato úprava se stanovuje
dikcí § 2 odst. 2.
Situace ve skladbě, rozložení kriminality a
navíc společenská potřeba posilovat
jednotné řízení základních
průmyslových odvětví si vyžaduje
řídit orgány federálního ministerstva
vnitra při vyhledávání těch
druhů trestných činů, které
se stanoví v § 2 odst. 3 písm. a/ a b/.
Z dosavadní právní úpravy se přejímá
působnost federace koordinovat činnost orgánů
obou republik při řízení ozbrojených
bezpečnostních sborů. Na rozdíl od
dosavadní právní úpravy je tato úprava
v § 2 odst. 4 doplněna právem vydávat
závazné pokyny.
Ostatní úpravy provedené v návrhu
zákona o vymezení působnosti ČSSR
ve věcech vnitřního pořádku
a bezpečnosti vycházejí v podstatě
z dosavadního znění zákona č.
166/68 Sb. a pouze se provádí zpřesnění
těch ustanovení, jejichž výklad nebyl
dosud jednoznačný.
Předpokládaný návrh zákona
spolu s příslušnými úpravami
ústavního zákona o čs. federaci a
návrhu zákona o působnosti federálních
ministerstev, byly pečlivě zvažovány
politickými i příslušnými státními
orgány. Představují řešení,
které i přes svou složitost umožňuje
oproti dosavadnímu stavu lépe zabezpečit
vnitřní pořádek a bezpečnost
státu a tak přispět k prohloubení
konsolidace našeho společenského života
v duchu závěrů nedávno skončeného
prosincového pléna ÚV KSČ.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
jménem vlády Československé socialistické
republiky doporučuji, abyste předložený
návrh zákona o vymezení působnosti
ČSSR ve věcech vnitřního pořádku
a bezpečnosti schválili.
Predseda FZ prof. dr. D. Hanes:
Ďakujem ministrovi súdruhovi Ing. Kaskovi za výklad
k návrhu zákona.
Správu výborov Snemovne národov prednesie
spoločný spravodajca poslanec Matej Berník.
Dávam mu slovo.
Spravodajca poslanec M. Berník:
Vážený súdruh prezident, súdružky
a súdruhovia!
Branný a bezpečnostný výbor a Ústavnoprávny
výbor Snemovne národov prerokoval dňa 8.
a 18. decembra na spoločnej schôdzke s Branným
a bezpečnostným výborom, ako aj s Ústavnoprávnym
výborom Snemovne žudu návrh zákona o
vymedzení pôsobnosti ČSSR vo veciach vnútorného
poriadku a bezpečnosti.
Tento návrh zákona vychádza priamo z ustanovení
zákona o pôsobnosti ministerstiev a upravuje rozdelenie
pôsobnosti medzi Československú socialistickú
republiku a obidve národné republiky.
Branný a bezpečnostný výbor sa v minulom
i v tomto roku viackrát zaoberal problematikou z bezpečnostnej
oblasti nielen v odbore legislatívy, ale aj z odborno-politických
aspektov. V rozpravách a správach sa ukazoval celý
rad námetov a pripomienok poslancov, ktoré viedli
k záverom, že je nutné zabezpečiť
väčší vplyv federálnych orgánov
Ministerstva vnútra ČSSR na národné
orgány a dosiahnuť tak pevnejšie riadenie hlavne
v činnostiach, ktoré majú významný
politický dosah. Týkalo sa to najmä organizácie
a riadenia Štátnej bezpečnosti. Poslanci vždy
vežmi kladne hodnotili činnosť bezpečnostných
orgánov a domnievali sa, že by sa mohla pri väčšom
vplyve federálnych orgánov dosiahnuť väčšia
výslednosť práce a že by se mohli i lepšie
zladiť niektoré koncepčné otázky.
V návrhu zákona sa názory poslancov plne
uplatnili, takže rokovanie vo výboroch neprinieslo
nijaké závažnejšie pripomienky, ani pozmeňovacie
návrhy k predloženému zákonu. Kladne
sa prijíma to, že nové riadenie štátnej
bezpečnosti nevylučuje vplyvy republikových
orgánov, čo má samo o sebe významný
politický dosah. Svoj význam pre nepretržitosť
bezpečnostnej práce má aj ubezpečovanie
súdruha ministra, že pri nutných reorganizačných
úpravách nedôjde k narušeniu plynulosti
práce Štátnej bezpečnosti, najmä
po vyčlenení správy Štátnej bezpečnosti
z Ministerstva vnútra Slovenskej socialistickej republiky,
po jej zrušení na Ministerstve vnútra Českej
socialistickej republiky a po jej zlúčení
s príslušnou správou federálneho Ministerstva
vnútra. Poslanci boli takisto ubezpečení,
že ani k rozširovaniu aparátu riadiacich orgánov
nedôjde. Naopak - predpokladá sa, že sa zlúčením
technických a iných tylových služieb
dosiahnu personálne i materiálne úspory.
Poslanci očakávajú, že pevnejšie
riadenie bezpečnosti z centra umožní ciežavedomejšie
zhrnovať poznatky, vedecky ich skúmať a urýchlene
zovšeobecňovať tak, aby mohli v najširšej
miere a v najkratšom čase slúžiť
bezpečnostným orgánom.
Činnosť Ministerstva vnútra je v dnešných
časoch sťažená - a istotne to bude tak
aj v blízkej budúcnosti - nedostatočným
počtom pracovníkov, najmä v častiach
ZNB určených na konkrétne výkony.
V tomto smere sa obraciam na všetkých poslancov, aby
svojou vysvetžovacou prácou medzi našimi mladými
občanmi pomohli doplňovať stavy bezpečnostných
orgánov. Aj to je jeden z prejavov spoločenského
uznania tejto namáhavej a náročnej služby.
Každá podpora i pomoc poskytnutá bezpečnostným
orgánom sa prejaví v zlepšení nedobrého
stavu celkovej kriminality, v zabezpečení socialistického
zriadenia a v presadzovaní brannej a bezpečnostnej
politiky KSČ.
Branný a bezpečnostný výbor a Ústavnoprávny
výbor Snemovne národov sa kladne postavili za potreby
našej bezpečnosti už pri prerokúvaní
predošlých návrhov zákonov i vecnej
problematiky. Tak isto súhlasne prijali obidva výbory
aj návrh zákona o vymedzení pôsobnosti
Československej socialistickej republiky vo veciach vnútorného
poriadku a bezpečnosti. Pretože neboli nijaké
návrhy na zmeny a doplnky, odporúča Branný
a bezpečnostný výbor i Ústavnoprávny
výbor Snemovne národov schváliť návrh
zákona v predloženom znení.
Predseda FZ prof. dr. D. Hanes:
Ďakujem. Teraz prosím poslanca Jána Hlínu,
aby ako spoločný spravodajca výborov Snemovne
žudu predniesol spravodajskú správu.
Zpravodaj poslanec J. Hlína:
Vážený soudruhu presidente, soudruzi poslanci,
branný a bezpečnostní výbor a ústavně
právní výbor SL projednaly návrh zákona
o vymezení působnosti ČSSR ve věcech
vnitřního pořádku společně
s výbory SN.
Poslanci přijali vysvětlení soudruha ministra
Kasky k některým položeným otázkám,
které spíše směřovaly k objasnění
dosahu některých ustanovení a nedotýkaly
se ani věcné ani formulačně návrhu
zákona.
Branný a bezpečnostní výbor a ústavně
právní výbor se ztotožňují
s návrhy a stanovisky přednesenými ve zpravodajské
zprávě poslance Berníka, podporují
ji a navrhují plénu Sněmovny lidu předložený
návrh zákona schválit.
Predseda FZ prof. dr. D. Hanes:
Ďakujem poslancovi Hlínovi.
Otváram rozpravu. Písomné prihlášky
do rozpravy nedošli. Hlási sa niekto o slovo? /Nikto./
Vypočuli ste výklad ministra vnútra, návrhy
spravodajcov, môžeme teda pristúpiť k hlasovaniu.
Podža čl. 42 ods. 2 písm. h/ ústavného
zákona o československej federácii platí
o hlasovaní o návrhu tohto zákona zákaz
majorizácie. Zákon bude prijatý, ak bude
zaň hlasovať nadpolovičná väčšina
prítomných poslancov Snemovne žudu. V Snemovni
národov bude treba, aby zaň hlasovala väčšina
všetkých poslancov zvolených v ČSR a
väčšina všetkých poslancov zvolených
v SSR.
Podža zistenia sa počet prítomných poslancov
Snemovne žudu a Snemovne národov nezmenil.
Najskôr budú hlasovať poslanci Snemovne žudu.
Kto z týchto poslancov súhlasí s návrhom
zákona podža návrhu spravodajcu, nech zdvihne
ruku. /Hlasuje sa./
Kto je proti? /Nikto./
Kto sa zdržal hlasovania? /Nikto./
Ďakujem. Za návrh hlasovali všetci prítomní
poslanci Snemovne žudu, Snemovna žudu zákon schválila.
Teraz prikročíme k hlasovaniu v Snemovni národov.
Najskôr budú hlasovať poslanci Snemovne národov
zvolení v ČSR.
Kto z týchto poslancov súhlasí s návrhom
zákona podža návrhu spravodajcu, nech zdvihne
ruku. /Hlasuje sa./
Kto je proti? /Nikto./
Kto sa zdržal hlasovania? /Nikto./
Ďakujem.
Prosím teraz o hlasovanie poslancov Snemovne národov
zvolených v Slovenskej socialistickej republike.
Kto z týchto poslancov súhlasí s návrhom
zákona podža návrhu spravodajcu, nech zdvihne
ruku. /Hlasuje sa./
Kto je proti? /Nikto./
Kto sa zdržal hlasovania? /Nikto./
Návrh odhlasovala potrebná väčšina
poslancov Snemovne národov.
Konštatujem, že Federálne zhromaždenie prijalo
súhlasné uznesenie. Tým schválilo
zákon o vymedzení pôsobnosti ČSSR vo
veciach vnútorného poriadku a bezpečnosti.
Teraz môžeme prikročiť k prerokovaniu siedmeho
bodu programu, ktorým je
7. Vládny návrh zákona o národohospodárskom
plánovaní /tlač 57/ a spoločné
správy výborov Snemovne žudu /tlač 43/
a výborov Snemovne národov /tlač 40/
Prosím ministra Ing. Karola Martinku, aby odôvodnil
vládny návrh zákona a udežujem mu slovo.
Minister Ing. K. Martinka:
Vážený súdruh prezident, vážené
Federálne zhromaždenie, vážené
súdružky poslankyne, vážení súdruhovia
poslanci!
Národohospodárske plánovanie patrí
medzi oblasti, ktoré boli najviac postihnuté deformáciami
a deštrukciami tzv. ekonomickej reformy v posledných
dvoch-troch rokoch.
Snaha anulovať hospodársko-organizátorskú
funkciu štátu a vedúcu úlohu KSČ,
ako to v tom období pravicovo-oportunistickí ekonómovia
presadzovali, viedla k postupnému oslabovaniu hlavného
nástroja štátu a strany v riadení rozvoja
ekonomiky, k oslabovaniu úlohy štátneho národohospodárskeho
plánu. Útočili na jeho záväznosť,
boli hlásané teórie nezávislých
plánov podnikovej sféry. To všetko vyúsťovalo
do presadzovania iba informatívnej funkcie štátneho
plánu a do riadenia národného hospodárstva
predovšetkým tzv. konjukturálnou politikou.