ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1971

I. volební období

135

Vládní návrh

Zákon

České národní rady

ze dne ...................... 1971

o státním plánu rozvoje národního hospodářství České socialistické republiky na léta 1971 - 1975

Vycházejíc z dosažených výsledků rozvoje národního hospodářství, ze směrnice XIV. sjezdu Komunistické strany Československa a v souladu se zákonem o státním plánu rozvoje národního hospodářství Československé socialistické republiky na léta 1971 - 1975,

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

§ 1

Tento zákon stanoví základní cíle a směry státního plánu rozvoje národního hospodářství České socialistické republiky na léta 1971 - 1975 (dále jen "pětiletý plán republiky") a podmínky pro jeho realizaci, které jsou závaznou směrnicí pro řídící činnost vlády České socialistické republiky, ústředních a jiných orgánů České socialistické republiky a pro hospodářskou činnost socialistických organizací jimi řízených.

Část první

Základní cíle a směry pětiletého plánu republiky

§ 2

(1) Hlavním cílem pětiletého plánu republiky je zajistit v souladu se socialistickým způsobem života vyšší uspokojování potřeb a další upevnění životních jistot obyvatelstva při současném posilování socialistického státu a jeho obranyschopnosti.

(2) Hlavní cestou a podmínkou plánovitého rozvoje národního hospodářství, zaměřeného na dosažení vytýčeného víle, je neustálé zvyšování národohospodářské efektivnosti. Budou především posilovány všechny činitele hospodářského růstu, využívány nashromážděné rezervy, zkvalitněna úroveň řízení a všestranně využívány přírodní a ekonomické podmínky republiky. Orgány všech článků hospodářského řízení a socialistické organizace jsou proto povinny zabezpečovat účinnější využívání výrobní základny a schopností i kvalifikace pracujících, podporovat a využívat další rozvoj vědy a techniky jako jeden ze základních činitelů rozvoje národního hospodářství, pokračovat v koncentraci a specializaci výroby a progresivně měnit její strukturu a intenzivněji rozvíjet mezinárodní socialistickou ekonomickou integraci, především se Svazem sovětských socialistických republik.

(3) Rozvoj národního hospodářství České socialistické republiky se zaměřuje na další rozšíření materiálně technické základny socialismu a upevnění socialistických výrobních vztahů. Rozhodující metodou plánovitého odhalování a mobilizace rezerv je komplexní socialistická racionalizace jako nedílná součást tvorby a realizace národohospodářských plánů.

(4) Rozvoj jednotlivých odvětví národního hospodářství České socialistické republiky bude orientován tak, aby se zabezpečil růst národního důchodu v České socialistické republice o více než čtvrtinu a aby svým podílem zabezpečil růst československého národního důchodu a realizaci ostatních úkolů stanovených státním plánem rozvoje národního hospodářství Československé socialistické republiky na léta 1971 - 1975 (dále jen "pátý pětiletý plán ČSSR"). Společenský produkt České socialistické republiky se zvýší téměř o čtvrtinu.

(5) Rozvoj jednotlivých oblastí republiky bude zaměřen na další růst jejich ekonomické základny a životní úrovně obyvatel a vyrovnávání hospodářských a sociálních rozdílů mezi nimi.

(6) Realizace základních cílů a směrů pětiletého plánu republiky současně vytváří podmínky pro další vyrovnávání hospodářské a sociální úrovně mezi Českou socialistickou republikou a Slovenskou socialistickou republikou.

§ 3

Rozvoj národního hospodářství České socialistické republiky bude směřovat ke splnění těchto cílů:

a) zvýšit objem průmyslové výroby v České socialistické republice do roku 1975 zhruba o 27%; tohoto vzestupu dosáhnout především efektivnějším využíváním již vybudované výrobní základny, její modernizací a rozvojem progresivních oborů, a to při výrazném zvýšení produktivity práce;

b) zvýšit objem průmyslové výroby v jednotlivých odvětvích v České socialistické republice do roku 1975

- v palivech a energetice o 18,7%, přičemž se v roce 1975 vyrobí nejméně 46 mld. kWh elektřiny,

- v hutnictví a strojírenství o 31,7%

- v chemickém průmyslu o 46%,

-.ve spotřebním průmyslu a 24%,

- ve výrobě stavebních hmot a dílců o 43%

- v potravinářském průmyslu o 13%;

přitom se budou přednostně uskutečňovat rozvojové nosné programy;

c) zvýšit hrubou zemědělskou výrobu v České socialistické republice do roku 1975 o 13%, přičemž nákup obilovin dosáhne zhruba 1 400 mil. tun a nákup jatečných zvířat téměř 900 tis. tun;

d) zvýšit objem přepravy v České socialisticko republice, a to u zboží téměř o 18% a u veřejné přepravy osob zhruba o 3%;

e) zvýšit podíl automatizace meziměstského telefonního provozu, odevzdat dalších 270 tis. telefonních stanic do užívání v České socialistické republice a pokračovat ve výstavbě druhého televizního programu a barevné televize;

f) zvýšit objem stavebních prací v České socialistické republice prováděných dodavatelskými stavebními organizacemi do roku 1975 zhruba o 37%.

§ 4

(1) V souladu s růstem národního důchodu a s tvorbou hmotných zdrojů se bude rozvíjet osobní a společenská spotřeba obyvatelstva. Budou se dále zvyšovat reálné příjmy pracujících, posilovat socialistické principy v odměňování, zejména závislost mezi vykonanou prací a výdělkem, a upevňovat sociální jistoty obyvatelstva. Rychleji se bude řešit bytový problém; ve všech formách výstavby se postaví v období pětiletého plánu v České socialistické republice nejméně 325 tisíc bytů. Budou se dále rozvíjet základní prostředky nevýrobní sféry pro vytváření podmínek ke zlepšení životního prostředí.

(2) Růst reálných peněžních příjmů obyvatelstva bude zabezpečován zhruba o 5% průměrně ročně. V souladu s tím se bude zvyšovat maloobchodní obrat a objem služeb placených obyvatelstvem. Bude zajišťována stabilizace vnitřního trhu a budou postupně prosazovány změny ve struktuře spotřeby.

(3) Bude dobudován ucelený systém zdravotní péče o obyvatelstvo, zkráceny objednací a čekací doby na lékařská vyšetření a ošetření a zlepšeno zásobování obyvatelstva léčivy. Budou vytvářeny podmínky pro další růst vzdělanosti, pro materiální zajištění a modernizací školství a pro prohloubení péče o mladou generaci.

(4) Zvýší se důchody starodůchodců a zdokonalí se soustava důchodového zabezpečení a soustava opatření ke zlepšení populačního vývoje a zvýšení podpory rodinám s dětmi a mladým manželstvím.

Část druhá

Podmínky pro realizaci pětiletého plánu republiky

§ 5

V souladu s realizací základních cílů a směrů pátého pětiletého plánu ČSSR bude zajišťována realizace základních cílů a směrů pětiletého plánu republiky zejména:

a) upevněním a prohloubením funkce státních plánů rozvoje národního hospodářství (dále jen "státní plány") jako závazného základu pro hospodářskou a řídící činnost všech orgánů a socialistických organizací, vyjadřujících též zásady státní vědeckotechnické a hospodářské politiky a vymezujících využívání soustavy plánovitého řízení a jejích nástrojů;

b) posílením úlohy státních rozpočtů;

c) cílevědomou regulací mzdového vývoje, sledující upevnění zásady socialistického odměňování práce a zvyšování společenské produktivity práce, i regulací rozmísťování pracovních sil; mzdová politika bude plánovitě řízena na základě jednotné koncepce mzdového vývoje s cílem zajistit vývoj mezd podle proporcí stanovených státními plány a podpořit působením mzdových systémů hospodářský rozvoj;

d) vytvářením soustavy cen lépe vyjadřujících společensky nutné množství práce vynakládané na výrobu; tato soustava bude zaměřena na stabilizaci celkové hladiny velkoobchodních cen a uplatní se v ní tendence k jejich snižování; při důsledné regulaci cenového vývoje se bude ceny užívat k prosazení hospodárnosti, ke stimulaci technického rozvoje, zvyšování jakosti a efektivní obměně sortimentu výroby a souladu se státními plány; současně bude zajišťována stabilita maloobchodních cen;

e) zabezpečováním rovnováhy mezi peněžní a hmotnou stránkou reprodukčního procesu, zejména při vypracování státních plánů a stanovení a využívání finančně ekonomických podmínek upravujících zejména finanční vztahy mezi socialistickými organizacemi a státním rozpočtem;

f) upevněním plánovitého řízení investiční výstavby, vedoucím ke zvýšení efektivnosti a odpovědnosti na tomto úseku, ke zkrácení doby výstavby a k dodržování rozpočtových nákladů staveb;

g) důsledným využíváním a zdokonalováním soustavy hospodářských právních předpisů v souladu s požadavkem rozvíjení soustavy plánovitého řízení národního hospodářství, upevňováním zákonnosti na všech stupních řízení a posilováním úlohy hospodářských smluv;

h) upevněním plánovitého řízení rozvoje vědy a techniky, v němž se spojují jednotlivé etapy výzkumné a vývojové činnosti a realizace jejích výsledků ve výrobní a ostatní společenské praxi;

i) zvyšováním úrovně ekonomie ve všech sférách výrobní i nevýrobní činnosti;

j) posílením úlohy oblastního plánování;

k) prohlubováním a zdokonalováním spolupráce orgánů a socialistických organizací České socialistické republiky při rozvíjení mezinárodní socialistické ekonomické integrace se Svazem sovětských socialistických republik a ostatními členskými státy Rady vzájemné hospodářské pomoci a zabezpečováním realizace úkolů ve vývozu a dovozu;

l) účinným zapojováním pracujících a společenských organizací, zejména Revolučního odborového hnutí, do tvorby, zajišťování, uskutečňování a kontroly plnění národohospodářských plánů, jakož i do řízení a kontroly hospodářských procesů.

§ 6

V průběhu pětiletého plánu republiky bude vláda a orgány všech článků hospodářského řízení při zabezpečování realizace jeho základních cílů a směrů dále usilovat především

- o další podstatné zhospodárňování spotřeby všech druhů paliv a energie,

- o všestranné zvyšování úrovně živočišné výroby, zintenzívnění výroby objemných krmiv (louky, pastviny, víceleté pícniny na orné půdě), o získávání mládeže pro zemědělská povolání a o účinné zabezpečení další reprodukce pracovních sil v zemědělství,

- o zabezpečení dodávek spotřebního zboží pro vnitřní trh v potřebném množství, kvalitě i sortimentní struktuře a o zabezpečení dalšího rozvoje služeb placených obyvatelstvem,

- o další rozvoj na úseku sociální politiky a zdravotnictví a o další zvyšování bezpečností práce,

- o zvýšení efektivnosti materiálně technického zásobování,

- o zabezpečování všestranného rozvoje hlavního města Prahy jako významného celospolečenského centra celého státu,

- o urychlené řešení problémů rozvoje ekonomiky v Severočeském kraji, zejména rozvoje palivo-energetické základny, vyplývajících z potřeb rozvoje hospodářství ČSSR,

- o zabezpečení soustavného řešení problematiky nejvíce zaostávajících míst v pohraničních oblastech a zmírnění vlivů mimořádných podmínek, které v těchto oblastech existují,

- o výraznější ovlivňování dalšího rozvoje průmyslových aglomerací, zejména plzeňské, liberecko-jablonecké, ve Východočeském kraji, brněnské, gottwaldovské a ostravské.

§ 7

(1) Vláda republiky stanoví na úseku hospodářství řízeného orgány republiky úkoly prováděcích státních plánů republiky v letech 1973 - 1975, jimiž podle konkrétních podmínek a potřeb rozvoje národního hospodářství a v souladu s prováděcími státními plány Československé socialistické republiky zpřesní a doplní úkoly pětiletého plánu republiky.

(2) Vláda republiky může povolit pro účely experimentálního ověřování nových prvků rozvíjení soustavy plánovitého řízení národního hospodářství výjimky z ustanovení zákonů upravujících řízení národního hospodářství za předpokladu, že experiment bude mít omezený rozsah, bude trvat nejdéle tři roky a že v této době se provede komplexní zhodnocení jeho výsledků se závěry pro další postup.

(3) Česká plánovací komise může podle potřeby na úseku hospodářství řízeného orgány republiky stanovit způsob rozpisu ukazatelů pětiletého plánu republiky a prováděcích státních plánů k němu, které nemají povahu úkolů státního plánu, a to v návaznosti na způsob rozpisu stanovený podle § 10, odst. 1 zákona o pátém pětiletém plánu. Hodnocení odchylek od těchto ukazatelů a jejich rozpisu je součástí kontroly plnění národohospodářských plánů. Orgány hospodářského řízení jsou povinny při kontrole plnění plánu tyto odchylky sledovat.

§ 8

Vláda republiky zajistí, že plnění základních cílů a směrů pětiletého plánu republiky stanovených tímto zákonem bude sledováno a vyhodnocováno a že v návrzích prováděcích státních plánů a prováděcích hospodářských plánů bude vyjádřen stupeň jejich zabezpečení. Česká plánovací komise může podle potřeby a v návaznosti na úpravu provedenou podle § 10, odst. 2 zákona o pátém pětiletém plánu stanovit způsob ověřování, jak hospodářské plány zabezpečují cíle, úkoly a jiné ukazatele státních plánů rozvoje národního hospodářství České socialistické republiky.

Část třetí

Závěrečná ustanovení

§ 9

(1) Rozvoj národního hospodářství, kterého má být dosaženo do konce roku 1975, je v tomto zákoně vyjádřen, není-li uvedeno jinak, porovnáním s úrovní dosaženou v roce 1970.

(2) Prováděcí státní plán České socialistické republiky na rok 1971 vyhlášený zákonem České národní rady č. 148/1970 Sb., o cílech a hlavních úkolech státního prováděcího plánu rozvoje národního hospodářství České socialistické republiky a o státním rozpočtu České socialistické republiky na rok 1971, je prováděcím státním plánem k pětiletému plánu republiky.

§ 10

Tento zákon nabývá účinnosti kinem vyhlášení.

Důvodová zpráva

Část obecná

Podle článku 10, odst. 5 ústavního zákona o československé federaci - ústavní zákon č. 143/1968 Sb. ve znění ústavního zákona č. 125/1970 Sb. - přijímají národní rady zákony o střednědobých (pětiletých) plánech rozvoje národního hospodářství České socialistické republiky a Slovenské socialistické republiky v souladu se zákonem Federálního shromáždění o státním plánu rozvoje národního hospodářství Československé socialistické republiky.

V intencích uvedeného ustanovení ústavního zákona byl předkládaný návrh zákona připravován v návaznosti na současně zpracovávaný návrh zákona o pátém pětiletém plánu Československé socialistické republiky. V souladu s jeho koncepcí je předkládaný návrh zaměřen především na vytyčení základních cílů a směrů pětiletého plánu České socialistické republiky na léta 1971 až 1975, na vymezení hlavních podmínek pro jeho realizaci a na stanovení zmocnění pro vládu republiky, nezbytných pro její vrcholnou řídící hospodářskou činnost v průběhu realizace pětiletého plánu.

V zájmu dalšího posílení a upevnění jednotného plánovitého řízení jednotné československé ekonomiky jsou ustanovení předkládaného návrhu v maximální míře shodná s korespondujícími ustanoveními zákona o pátém pětiletém plánu Československé socialistické Republiky; tím se zabezpečuje nezbytná jednota řízení na hospodářských úsecích v působností orgánů federace i republiky. Pro odůvodnění této zásadní koncepce předkládaného návrhu tedy v prvé řadě platí to, co se uvádí v důvodové zprávě k návrhu zákona o pátém pětiletém plánu Československé socialistické republiky:

"Pátým pětiletým plánem vstupuje československé národní hospodářství do další důležité etapy rozvoje, v níž se mají podstatně rozšířit materiální zdroje společnosti, konsolidovat a upevnit ekonomické vztahy, realizovat významné projekty dotýkající se práce, životní úrovně a stylu života pracujících. Realizace pátého pětiletého plánu bude doprovázena prohlubujícím se procesem hospodářské integrace členských států sdružených v Radě vzájemné hospodářské pomoci.

Budování socialistického hospodářství bylo v uplynulých letech doprovázeno závažnými chybami a nedostatky, které se zejména v šedesátých letech začaly projevovat vážnými poruchami a měly odraz ve znehodnocování výsledků společenské práce. Tyto nepříznivé tendence se ještě více prohloubily v letech 1968 a 1969, kdy působením pravice a antisocialistických sil byla likvidována vedoucí úloha strany v ekonomice, rozrušeny principy centrálního plánovitého řízení národního hospodářství a prosazeno revizionistické pojetí ekonomické reformy. Národní hospodářství se tak dostalo na pokraj úpadku. Čtvrtý pětiletý plán prohlášený zákonem č. 83/1966 Sb. nebyl respektován jako základ řízení národního hospodářství.

K zásadnímu obratu došlo po květnovém plénu ÚV KSČ v roce 1969. Pozitivní výsledky hospodářského vývoje, které byly dosaženy od tohoto zasedání, se staly významným krokem v konsolidaci hospodářství podle realizační směrnice ÚV KSČ. Zásadní direktivy pro hospodářskou konsolidaci pak dalo lednové plénum ÚV KSČ v roce 1970. V poměrně krátké době - v posledním roce čtvrté pětiletky -.se znovu upevnilo plánovité řízení národního hospodářství. Byla obnovena jednota řízení ekonomiky, závaznost státního plánu jako hlavního nástroje řízení a kontrola jeho plnění.

Výsledky ekonomického vývoje v roce 1970 potvrdily, že bylo dosaženo základních cílů hospodářské politiky vytyčených lednovým plenárním zasedáním ÚV KSČ. Inflační vývoj se zastavil, vnitřní trh se stabilizoval, vývoj mezd byl uveden do souladu s růstem produktivity práce, zlepšila se situace ve vnitřním obchodě a podařilo se zastavit nepříznivé tendence v investiční výstavbě. Poměrně rychlou tvorbou hmotných zdrojů byly vytvořeny hlavní předpoklady pro další rozvoj národního hospodářství a postupné obnovování jeho proporcionality.

Pátý pětiletý plán je třeba chápat jako výraz celospolečenských zájmů a potřeb, k jehož realizaci bude třeba vytvářet podmínky pro intenzívní využívání schopností a iniciativy pracujících a ekonomických zdrojů. Náročnost cíle a úkolů pátého pětiletého plánu je o to větší, že rozvrat systému řízení, způsobený v uplynulých letech pravicovými a protisocialistickými sílami, vedl ke ztrátě času v přípravě dlouhodobějšího programu státní hospodářské politiky. Pátý pětiletý plán musí respektovat uvedené okolnosti a výchozí stav národního hospodářství a vytyčovat cíle a úkoly, které by nepředbíhaly možnosti národního hospodářství, ale ani nebrzdily možný rozvoj výrobních sil. V tom je třeba vidět základ pro vytváření předpokladů ke sjednocení úsilí širokých vrstev společnosti, ke splnění hospodářského programu a k překonání vlivu nesprávných ekonomických koncepcí.

Uskutečnění vytyčených cílů a úkolů vyžaduje navazovat na opatření konsolidačního charakteru opatřeními k zajištění dlouhodobého hospodářského rozvoje a zabezpečit plynulé vyústění procesu hospodářské konsolidace do proudu výstavby technicky vyspělého socialistického hospodářství a tím aktivně ovlivnit celý společenský vývoj.

V souladu s hlavními směry hospodářské politiky vytyčenými XIV. sjezdem Komunistické strany Československa je možno obecně vyjádřit základní cíle a směry rozvoje národního hospodářství v období pátého pětiletého plánu takto:

1. posílit ústřední řízení národního hospodářství závazným státním plánem a důsledným obnovením plánovací a kontrolní činnosti na všech stupních řízení;

2. obnovit proporcionální rozvoj ekonomiky cílevědomým odhalováním a využíváním nahromaděných rezerv hmotných a duševních zdrojů společnosti na základě racionalizace práce, výroby, řízení a správy, jako trvalé metody přípravy plánu a jeho zabezpečení na všech stupních a úsecích národního hospodářství;

3. potupně prosazovat strukturální změny v ekonomice, vedoucí k dosažení celkově vyššího stupně technické úrovně produkce a ke zvýšení efektivnosti tvorby zdrojů, zejména rekonstrukcí a modernizací výrobní základny, realizací nosných rozvojových programů, zvyšováním úlohy ušlechtilých forem energie v palivo-energetické bilanci, racionalizací potřeb, zejména paliv a energie, intenzifikací zemědělské výroby a rozvojem materiálové základny pro stavebnictví;

4. zvyšovat společenskou produktivitu práce jako prakticky jediného možného zdroje ekonomického růstu, dosahované zvyšováním úrovně práce a zlepšením organizace práce;

5. zvyšovat stupeň uspokojování potřeb obyvatelstva změnou struktury spotřeby charakterizovanou rychlejším rozvojem prodeje průmyslového zboží, především dlouhodobého charakteru, i zkvalitňováním výživy a zlepšováním životního prostředí, zejména výstavbou bytů;

6. pokračovat na základě principů národnostní politiky Komunistické strany Československa ve vyrovnávání hospodářských a sociálních rozdílů mezi Slovenskou socialistickou republikou a Českou socialistickou republikou zaměřením na optimální využívání zdrojů ve prospěch jednotné československé ekonomiky;

7. zabezpečovat všestranný rozvoj hlavního města ČSSR Prahy, jako významného celospolečenského centra celé země;

8. uskutečňovat intenzívní zapojení československé ekonomiky do mezinárodní dělby práce především cestou rozvíjení socialistické ekonomické integrace s členskými státy RVHP a vytvářet podmínky pro účinnější využívání výsledků světového technického vývoje;

9. soustavně rozvíjet a zdokonalovat soustavu plánovitého řízení národního hospodářství na podkladě předností socialistického výrobního způsobu a využívat přitom zkušeností s pokrokovými způsoby řízení v ostatních socialistických státech;

10. usilovat o nejvyšší možnou stabilitu a plynulost hospodářského vývoje a tím i upevnění pocitu životní jistoty obyvatelstva.

Základní cíle a směry pátého pětiletého plánu jsou v souladu se směrnicí XIV. sjezdu Komunistické strany Československa k pátému pětiletému plánu rozvoje národního hospodářství na léta 1971 až 1975 a s rezolucí XIV. sjezdu. Tyto zákonem stanovené cíle, směry a zásady státní hospodářské politiky představují v letech 1971 až 1975 závazný základ pro řídící hospodářskou činnost všech státních orgánů a hospodářskou činnost organizací. V souladu s nimi přijmou ve smyslu čl. 10 odst. 5 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, ve znění ústavního zákona č. 125/1970 Sb. zákony o státních plánech rozvoje národního hospodářství republik národní rady. Na tomto podkladě rozvine hospodářsko-organizátorskou činnost vláda Československé socialistické republiky a vlády republik.

zvláštní pozornost byla po zkušenostech z minulých let věnována realitě navržených cílů, temp a úkolů, zejména pak v prvých letech pětiletého plánu."

Tyto závěry jsou platné pro celé československé národní hospodářství. Pokud jde o specifické podmínky rozvoje národního hospodářství České socialistické republiky v letech 1971 až 1975, vychází návrh zákona dále zejména ze závěrů, které přijala vláda republiky svým usnesením ze dne 14. července 1972 č. 170 o státním plánu rozvoje národního hospodářství České socialistické republiky na léta 1971 až 1975, že "k zabezpečení úkolů pětiletého plánu České socialistické republiky v pětiletých hospodářských plánech výrobních hospodářských jednotek, podniků, družstevních a společenských organizací a podniků a organizací národních výborů je nutno při dalším postupu prací soustředit pozornost zejména na

1. plné využívání materiálových zdrojů a zvýšení ekonomie ve spotřebě základních surovin a materiálů;

2. zvyšování produktivity práce, směnnosti a racionální využití pracovních sil podle koncepce rozvoje jednotlivých odvětví národního hospodářství;

3. vytváření podmínek pro plynulý a rovnoměrný vzestup výroby jako jeden z důležitých faktorů vzestupu efektivnosti národního hospodářství a upevňování dodavatelsko-odběratelských vztahů;

4. realizaci plánovaných strukturálních změn, zajišťování rozvojových programů, likvidaci neefektivních výrob, realizaci státních programů technického rozvoje;

5. zabezpečení investiční výstavby z hlediska projektové přípravy, dodavatelsko-odběratelských vztahů, finančního krytí, pracovních sil, uvádění kapacit do provozu a plnění úkolů v bytové výstavbě včetně nezbytné občanské vybavenosti;

6. dodržení stanovených úkolů ve vývozu a dovozu z hlediska včasnosti a kvality vyvážených výrobků a při maximálním využívání zpracovávaných dovážených surovin, materiálů, strojů a zařízení;

7. zabezpečení plánovaného objemu a struktury dodávek spotřebního zboží pro vnitřní trh s cílem odstranit nedostatky v dodávkách některých druhů zboží a zvýšit kvalitu, pestrost a obměnu sortimentu, zabezpečení rozvoje placených služeb pro obyvatelstvo;

8. zlepšení zdravotní péče o obyvatelstvo a péče o životní prostředí."

Vláda současně zdůraznila, že pětiletý plán ČSR je závazným základem pro vypracování hospodářských plánů na všech stupních řízení.

V návaznosti na citované usnesení vlády je pak do návrhu zákona zakotvena i základní direktiva platná pro vládu a všechny orgány hospodářského řízení, orientující jejich řídící hospodářskou činnost v období pětiletého plánu na řešení vybraných problémů rozvoje ekonomiky České socialistické republiky, a to také ve vztahu k rozvoji celé jednotné ekonomiky Československé socialistické republiky.

Posléze je zapotřebí zdůraznit, že tento pětiletý plán je první pětiletkou v podmínkách federativního uspořádání Československé socialistické republiky. Poprvé tedy také přijímají příslušné zákony národní rady. V průběhu pětiletky bude proto nezbytné shromaždovat potřebné poznatky a zkušenosti i z tohoto hlediska, analyzovat je a činit z nich závěry, které nám pomohou zdokonalovat dosavadní postupy, a to již s ohledem na včasnou přípravu pětiletého plánu na léta 1976 - 1980.

Část zvláštní

K § 3.

V souladu s návrhem zákona o pátém pětiletém plánu Československé socialistické republiky se zde rámcově vymezuje rozsah a obsah zákona.

K první části

První část návrhu (§ 2 až 4) stanoví základní cíle a směry pětiletého plánu republiky, a to jednak obecným slovním vyjádřením, jednak stanovením rozhodujících temp rozvoje národního hospodářství ČSR, která se určují v souladu s vládními dokumenty o pátém pětiletém plánu ČSSR a pětiletém plánu ČSR, a to porovnáním s výsledky rozvoje národního hospodářství dosaženými v roce 1970.

Přitom ustanovení

- § 2, odst. 1, 2, 3 korespondují příslušným ustanovením návrhu zákona o pětiletém plánu ČSSR; ustanovení odst. 4 a 6 se pak z něho odvozují; ustanovení odst. 5 se zakotvuje originálně;

- § 3 navazují na návrh zákona o pátém pětiletém plánu ČSSR a hlavních směrech a v souladu se schválenými dokumenty blíže vymezují cíle hospodářského rozvoje ČSR; přitom obsahují i hlavní údaje charakterizující rozvoj hospodářství na území ČSR v územním průřezu (ve smyslu zákona o národohospodářském plánování); úvodní ustanovení tohoto paragrafu je proto formulováno tak, aby postihovalo skutečnost, že rozvoj ekonomiky ČSR bude zaměřen nejen na realizací cílů a směrů rozvoje hospodářství v působnosti orgánů republiky, ale i na zabezpečení celého hospodářského rozvoje na jejím území;

- § 4 odpovídají návrhu zákona o pátém pětiletém plánu ČSSR, popř. na něj navazují.

K obsahu prvé části návrhu zákona je dále zapotřebí zdůraznit, že v souladu s návrhem zákona o pátém pětiletém plánu ČSSR

- je vytyčován hlavní cíl pětiletého plánu republiky - zajistit vyšší uspokojování potřeb obyvatelstva a další upevnění životních jistot pracujících, avšak v souladu se socialistickým způsobem života. Nejde tedy a přechod ke spotřebnímu typu společnosti, ani o vytváření prostoru pro "podnikatelské" tendence. Přitom se zdůrazňuje nutnost současného posilování obranyschopnosti státu jako záruky klidného mírového budování;

- se stanoví hlavní cesta (způsob) a zároveň předpoklad dosažení tohoto hlavního cíle, a to celkové zvýšení efektivností a uvádějí se hlavní zdroje (prostředky) zvýšení efektivnosti a posilování hospodářského rozvoje státu;

- další rozvoj národního hospodářství Československé socialistické republiky a v jeho rámci i České socialistické republiky závisí především na zvyšování efektivnosti průmyslové výroby. Proto i návrh zákona věnuje zvýšenou pozornost průmyslovým odvětvím, a to nejprve průmyslu jako celku a pak jeho hlavním nosným odvětvím;

- se věnuje pozornost i rozvoji zemědělství a stavebnictví;

- se věnuje zvláštní pozornost rozvoji zahraničního obchodu i mezinárodní socialistické ekonomické integraci. Tyto oblasti se stávají důležitým činitelem hospodářského růstu;

- posléze se věnuje v návaznosti na hlavní cíl pětiletého plánu mimořádná pozornost rozvoji životní úrovně obyvatelstva.

Ke druhé části

Část druhá (§ 5 až 8) návrhu zákona určuje - souladu s návrhem zákona o pátém pětiletém plánu Československé socialistické republiky rámcové politicko-ekonomické podmínky, za nichž bude pětiletý plánu uskutečňován; v návaznosti na to obsahuje i zmocnění pro vládu, nezbytná pro její vrcholnou řídící hospodářkou činnost, jakož i nutná zmocnění pro Českou plánovací komisí.

Přitom se

- v ustanoveních § 5 vychází ze skutečnosti, že pětiletý plán staví na dovršeném procesu konsolidačních opatření a na plném rozvinutí stávajících činitelů růstu. V tomto paragrafu se charakterizují základní podmínky a předpoklady (a to buď dané nebo teprve vytvářené) na všech úsecích státní hospodářské politiky;

- v ustanoveních § 6 vytyčuje direktiva pro řídící hospodářskou činnost vlády a orgánů všech článku hospodářského řízení; jde o soubor vybraných problémů vyjádřených i v usnesení vlády ČSR č. 170/1971, na jejichž řešení je zapotřebí se soustředit. V těchto ustanoveních se věnuje zvláštní pozornost i základním cílům a směrům oblastního rozvoje České socialistické republiky;

- do § 7 zakotvují zmocnění pro vládu České socialistické republiky a Českou plánovací komisi; zmocnění podle odst. 1 je přitom v souladu se zákonem č. 145/1970 Sb., o národohospodářském plánování; zmocnění podle odst. 2 se vztahuje na zákony České národní rady a navazuje na příslušné ustanovení návrhu zákona o pátém pětiletém plánu Československé socialistické republiky, které zmocňuje obdobně vládu ČSSR, popřípadě na základě jejího zmocnění i vlády republik k povolování výjimek ze zákonů Federálního shromáždění; zmocnění podle odst. 3 nasazuje na zmocnění poskytované Státní plánovací komisi návrhem zákona o pátém pětiletém plánu Československé socialistické republiky,

- do § 8 v návaznosti na příslušná ustanovení návrhu zákona o pátém pětiletém plánu ČSSR zakotvuje jednak povinnost vlády republiky zajistit sledování a vyhodnocování, jak se plní základní cíle a směry pětiletého plánu republiky stanovené zákonem a jak se zabezpečují v návrzích prováděcích plánů, jednak se zmocňuje Česká plánovací komise stanovit v návaznosti na jednotnou celostátní úpravu způsobu ověřování, jak jsou cíle, úkoly a jiné ukazatele stáních plánů zabezpečeny hospodářskými plány.

K části třetí

Třetí část (§ 9 a 10) obsahuje nutná závěrečná ustanovení, přičemž

- ustanovení § 9, odst. 1 má pouze povahu technické vysvětlivky;

- ustanovením § 9, odst. 2 se propojuje státní plán České socialistické republiky na rok 1971 s pětiletým plánem.

V obou případech jde o řešení shodující se s návrhem zákona o pátém pětiletém plánu Československé socialistické republiky.

Provedení zákona o pětiletém plánu republiky si nevyžádá žádné zvýšení finančních nákladů; naopak jeho realizace přinese zdroje potřebné pro další rozvoj národního hospodářství.

V Praze dne 29. září 1971

Předseda vlády České socialistické republiky

Josef Korčák v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP