ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1971

I. volební období

111

Návrh

ústavně právního výboru České národní rady

na vydání zákona

České národní rady, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 1/1969 Sb.,

o jednacím řádu České národní rady

Ústavně právní výbor České národní rady navrhuje, aby se Česká národní rada usnesla takto:

Zákon

České národní rady

ze dne ............................ 1971,

kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 1/1969 Sb.,

o jednacím řádu České národní rady

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

Čl. I.

Zákon ČNR č. 1/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, se mění a doplňuje takto:

1. V § 10 písm. e) se slova "střednědobý národohospodářský plán" nahrazují slovy "zákonem České národní rady státní plán rozvoje národního hospodářství České socialistické republiky".

2. V § 10 je zrušeno ustanovení pod písm. j). V důsledku toho se dosavadní označení písmen k), l), m) mění na označení j), k), l).

3. V § 11 je zrušeno ustanovení pod písm. c). V důsledku toho se dosavadní písmena d), e), f) mění na c), d), e), a jako písm. f) se zařazuje nové ustanovení, které zní:

"f) jiné návrhy, stanoví-li tak zákon."

4. V § 22 odst. 3 se slova "sekretář České národní rady" nahrazují slovy "vedoucí Kanceláře České národní rady".

5. V § 33 odst. 2 se slovo "procedurálních" nahrazuje slovem "vedlejších".

6. V § 36 se v prvém řádku za slova "České národní rady" vkládá spojka "a". Škrtá se druhý odstavec a číselné označení odstavce 1.

7. V § 37 se škrtá číselné označení odstavce 1 a druhá věta tohoto odstavce se nahrazuje větou tohoto zněmí: "Hlasuje se podle obecných pravidel o způsobu hlasování (34)". Odstavce 2 až 4 tohoto paragrafu se škrtají.

8. V § 51 odst. 1. druhý řádek se škrtají slova "a jejich orgánů" a v prvém řádku se za slovo "práci" vkládá slovo "orgánů".

9. V § 51 odst. 2 se v důsledku zrušení ustanovení pod č. 5 přiměřeně upravuje číslování ostatních ustanovení tohoto odstavce.

10. K § 60 odst. 1 se jako bod 6 připojuje nové ustanovení tohoto znění:

"6. plnit další úkoly, jimiž ho předsednictvo České národní rady v rámci své působnosti pověří."

11. V § 62 se škrtají ustanovení odstavců 2. až 5 a nahrazují se novým textem tohoto znění:

"(2) Česká národní rada zřizuje svým usnesením další stálé výbory, stanoví počet jejich členů a volí jejich předsedy a ostatní členy. Tyto výbory působí zpravidla po celé volební období.

(3) Výbory jako iniciativní a kontrolní orgány České národní rady působí v hlavních úsecích státní a společenské činnosti republiky.

(4) Česká národní rada může svým usnesením podle obdoby odstavce 2 zřizovat ke splnění určitého úkolu i výbory dočasné."

12. V § 63 odst. 1 se v prvním a druhém řádku škrtají slova "jako iniciativní a kontrolní orgány České národní rady".

13. V § 64 se škrtá dosavadní odstavec 3 a nahrazuje se druhou větou dosavadního odstavce 2, takže nový odstavec 3 zní:

"(3) Zprávu se svým návrhem předkládá výbor České národní radě, popřípadě jejímu předsednictvu."

14. V § 68 odst. 2 se slova "sekretář České národní rady"nahrazují slovy "vedoucí Kanceláře České národní rady".

15. V § 78 odst. 1 se za slova "místopředsedové České národní rady" vkládá spojka "a".

V odstavci 5 téhož paragrafu se slova "sekretář České národní rady" nahrazují slovy "vedoucí Kanceláře České národní rady".

16. V § 83 odst. 2 se slova "sekretář České národní rady" nahrazují slovy "vedoucí Kanceláře České národní rady".

17. Dosavadní § 88 se škrtá a nahrazuje tímto novým zněním:

"§ 88

Poslanci České národní rady se sdružují v poslanecké kluby podle své stranické příslušnosti."

Čl. II.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Důvodová zpráva

Všeobecná část

V současné době přezkoumávají všechny tři nejvyšší zastupitelské sbory, Federální shromáždění a Česká i Slovenská národní rada, své jednací řády, a to zejména z hlediska využití zkušeností z dvouletého působení těchto řádů a praktických potřeb jednotlivých zastupitelských sborů.

Předsednictvo České národní rady a podle jeho usnesení ústavně právní výbor přezkoumaly zákon ČNR č. 1/1969 Sb., o jednacím řádu České národní rady a zjistily, že současný jednací řád

- ve svém celku se jako praktický procedurální předpis osvědčil,

- byl již zčásti změněn zákonem ČNR č. 147/1970 Sb., o změnách v soustavě ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky; tímto zákonem (čl. IV odst. 2) byla zrušena všechna ustanovení jednacího řádu České národní rady, která se vztahují k bývalému Nejvyššímu kontrolnímu úřadu České socialistické republiky a generálnímu kontroloru České socialistické republiky; v důsledku toho je třeba jen stylisticky upravit některá ustanovení,

- obsahuje však v § 36, 37 a 88 ustanovení (o provádění voleb v České národní radě a o postavení poslanců České národní rady), v nichž se odrážejí snahy některých skupin bývalých členů České národní rady z konce r. 1968 vytvořit z jednacího řádu České národní rady nástroj pro prosazování svých požadavků: Změna ve vedení KSČ počátkem r. 1969, započetí konsolidačního procesu a tím i změna politického klimatu, to vše zabránilo možnosti uplatnění těchto předpisů. Nebylo jich však použito ani předtím, neboť tato politicky vadná ustanovení byla současně blokována ustanoveními jinými (např. předpisy § 37 byly prakticky blokovány ustanoveními § 34), která se používala a osvědčila. Nyní dochází k odstranění těchto politicky překonaných předpisů,

- zavedl v § 62 příliš rigidní strukturu výborů České národní rady, což České národní radě neumožňuje přizpůsobovat tuto strukturu daným potřebám. Proto předkládaný návrh na změnu § 62 upouští od výpočtu výborů České národní rady a jejich zřizování a změny ponechává ve smyslu § 1 odst. 2 jednacího řádu autonomním usnesením České národní rady. V jednacím řádu zůstává výslovně zakotven pouze mandátový a imunitní výbor, neboť jeho existenci předpokládá již ústava resp. ústavní zákon o čs. federaci.

Na základě toho, co bylo uvedeno výše, připravil ústavněprávní výbor ČNR tento návrh na změnu zákona ČNR č. 1/1969 Sb., o jednacím řádu České národní rady. V návrhu se z jednacího řádu odstraňují zmíněné politické nedostatky a jednací řád se doplňuje některými ustanoveními, která vyplývají z praktických potřeb a zkušeností.

Rozpočet České národní rady počítá s běžnými každoročními náklady na provádění jednacího řádu, tyto náklady se provedením navržených změn nezvýší.

Zvláštní část

K č. 1

Text jednacího řádu se terminologicky upravuje podle čl. 10 odst. 5 a 6 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, ve změní ústavního zákona č. 125/1970 Sb.

K č. 2 a 3

Jde o důsledek změny provedené zákonem ČNR č. 147/1970 Sb., kterým byla zrušena všechna ustanovení jednacího řádu České národní rady týkající se Nejvyššího kontrolního úřadu ČSR a generálního kontrolora ČSR.

Nově zařazované ustanovení (nové písm. f) je odůvodněno tím, že některé zákony (úst. zák. č. 117/1969 Sb., zák. č. 156/1969 Sb.) dávají i jiným orgánům, např. ústřednímu výboru Národní fronty ČSR, ministru spravedlnosti, právo předkládat národní radě své návrhy.

K č. 4

Podle jednacího řádu České národní rady stojí v čele Kanceláře sekretář České národní rady. Toto označení vedoucího pracovníka Kanceláře České národní rady se nyní ve shodě s jednacími řády Federálního shromáždění a Slovenské národní rady mění na označení "vedoucí Kanceláře České národní rady".

K č. 5

Toto ustanovení se terminologicky uvádí do souladu s 25 jednacího řádu.

K č. 6

Změna v dosavadním prvním odstavci je odůvodněna již zmíněným zrušením všech ustanovení týkajících se generálního kontrolora ČSR. Odůvodnění škrtu odstavce 2 je obsaženo ve všeobecné části důvodové zprávy.

K č. 7

Odůvodnění této změny je obsaženo ve všeobecné části důvodové zprávy.

K č. 8

Jde o stylistickou úpravu, aby byla vyloučena možnost výkladu, že předsednictvo České národní rady stojí nad jejím plénem.

K č. 9

Viz odůvodnění k č. 2.

K č. 10

Podle dosavadních zkušeností se jeví jako účelné rozšířit pravomoc předsedy České národní rady, aby mohl plnit i další úkoly, jimiž ho předsednictvo České národní rady buď pro určitý případ nebo trvale pověří. Jde např. o to, aby předseda České národní rady mohl s výhradou dodatečného schválení předsednictvem přikazovat výborům k projednání vládní i jiné návrhy nebo vykonávat jiné úkony, jimiž ho předsednictvo pověří.

K č. 11

Změna § 62 obsahujícího ustanovení o výborech, zejména vypuštění výpočtu výborů, umožní České národní radě, aby svým usnesením přizpůsobovala soustavu těchto svých orgánů svým potřebám. Poněvadž však jde o stálé výbory, předpokládá se, že budou zpravidla působit po celé volební období a že tedy změny jejich soustavy nebudou časté.

K č. 12

Ústavní definice postavení výborů byla z dosavadního ustanovení § 63 přesunuta do § 62, kam svou povahou patří.

K č. 13

Z dosavadního § 64 odst. 3 bylo vypuštěno ustanovení o zvláštním způsobu hlasování a to proto, aby i v těchto případech platila obecná pravidla o hlasování obsažená v § 34. Dosavadní druhá věta odstavce 2 byla zařazena jako samostatný odstavec 3 proto, že se její obsah vztahuje na postup mandátového a imunitního výboru ve všech záležitostech, jimiž se výbor zabývá.

K č. 14

Viz odůvodnění k č. 4.

K č. 15

Viz odůvodnění k č. 2, 3 a 4.

K č. 16

Viz odůvodnění k č. 4.

K č. 17

Odůvodnění této změny je obsaženo ve všeobecné části důvodové zprávy.

V Praze dne 9. března 1971.

prof. dr. Václav Vaněček DrSc., v. r.

JUDr. Jaroslav Srb v. r.

zpravodaj

místopředseda ústavně právního výboru



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP