ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1970

I. volební období

95

Vládní návrh

Zákon

České národní rady

ze dne ............................... 1970

o změnách v soustavě ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

Čl. I.

Zákon České národní rady č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, ve znění zákona České národní rady č. 34/1970 Sb., se mění a doplňuje takto:

1. Ustanovení § 1 se označuje jako odstavec 1

a z výčtu ministerstev České socialistické republiky se vypouštějí ministerstvo plánování, ministerstvo dopravy a ministerstvo pošt a telekomunikací.

2. § 1 se doplňuje o odstavce 2 a 3:

"(2) Zřizuje se Česká plánovací komise jako ústřední orgán státní správy pro národohospodářské plánování rozvoje republiky. Česká plánovací komise se skládá z předsedy, kterým je místopředseda vlády České socialistické republiky, a z dalších členů, které jmenuje a odvolává vláda České socialistické republiky.

(2) Zřizuje se Výbor lidové kontroly České socialistické republiky jako ústřední orgán státní správy na úseku kontroly a vrcholný orgán v soustavě lidových kontrol v České socialistické republice. Předsedou výboru lidové kontroly České socialistické republiky je člen vlády. Výbor lidové kontroly České socialistické republiky má 8 až 12 členů, které jmenuje a odvolává vláda České socialistické republiky."

3. § 2 odst. 1 se doplňuje takto:

"7. Česká správa dopravy"

4. § 3 se vypouští.

5. § 12.odst. 1 a 2 znějí:

(1) Ministerstvo vnitra je ústředním orgánem státní správy pro veřejný pořádek a bezpečnost, zajišťování bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, vnitřní věci, zvláště pro územní členění republiky, státní symboly, věci matriční, státního občanství, občanských průkazů, evidence obyvatelstva, spolčovacího a shromažďovacího práva, dále pro archivnictví, požární ochranu a civilní obranu.

(2) Ministerstvo vnitra řídí útvary Veřejné bezpečnosti s výjimkou činností spadajících do působnosti federálního ministerstva vnitra."

6. § 13 zní:

"§ 13

Ministerstvo průmyslu je ústředním orgánem státní správy pro průmysl chemický a zpracování ropy, gumárenský a plastikářský, papíru a celulózy, skla a keramiky, textilní a oděvní, kožedělný, polygrafický i dřevozpracující."

7. § 17 a 18 se vypouštějí.

8. V § 19 odst. 1 se vypouštějí slova "zahraniční obchod".

Čl. II.

(1) O činnosti Výboru lidové kontroly České socialistické republiky a o oprávněních a povinnostech jeho pracovníků platí až do nové zákonné úpravy přiměřené ustanovení zákona č. 70/1967 Sb., o komisích lidové kontroly, ve znění zákona č. 85/1968 Sb.

(2) Výbor lidové kontroly České socialistické republiky je příslušný přezkoumávat ve správním řízení rozhodnutí komisí lidové kontroly národních výborů, vydaná do dne účinnosti tohoto zákona.

Čl. III.

Česká správa dopravy je ústředním orgánem státní správy pro silniční a městskou dopravu, pozemní komunikace, dráhy zvláštního určení a automobilové opravárenství.

Čl. IV.

Zrušují se ministerstvo plánování, ministerstvo dopravy, ministerstvo pošt a telekomunikací a Nejvyšší kontrolní úřad České socialistické republiky. Práva a povinnosti z pracovněprávních vztahů přecházejí z ministerstva plánování na Českou plánovací komisi, z Nejvyššího kontrolního úřadu České socialistické republiky na Výbor lidové kontroly České socialistické republiky a z ministerstva dopravy a ministerstva pošt a telekomunikací na orgány, popřípadě organizace, které určí vláda České socialistické republiky.

Čl. V.

(1) V § 60 odst. 1 zákona č. 69/1967 Sb., o národních výborech, se slova "Ústřední komise lidové kontroly" nahrazují slovy "Výboru lidové kontroly České socialistické republiky".

(2) Ze zákona České národní rady č. 1/1969 Sb., o jednacím řádu České národní rady, se vypouštějí ustanovení § 10 písm. j), § 11 písm. c), v § 51 odst. 2 bodu 3 slova "jakož i o návrhu rozpočtu kontrolního orgánu České národní rady" a ustanovení § 51 odst. 2 bodu 5; dále se vypouštějí z § 18 odst. 1, § 19 odst. 1, § 20, § 22 odst. 3, § 28 odst. 3, § 36 odst. 1, § 68 odst. 2, § 78 odst. 1 a § 79 tohoto zákona ustanovení o kontrolním orgánu České národní rady nebo o předsedovi kontrolního orgánu České národní rady.

(3) Zrušuje se zákon České národní rady č. 71/1969 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadě České socialistické republiky.

Čl. VI.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1971.

Důvodová zpráva

V důsledku novelizace ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, přijetí zákona o působnosti federálních ministerstev a ostatních zákonů, jejichž cílem je upevnit integrující úlohu federace a vytvořit předpoklady pro účinnější fungování mechanismu vzájemných vazeb orgánů ČSSR a obou republik, dojde k některým změnám v soustavě ústředních orgánů státní správy ČSR a ke změnám v jejich působnosti. Je proto třeba novelizovat zákon České národní rady č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky.

Osnova se v zásadě omezuje na provedení změn nezbytných v důsledku přijetí federálních zákonů, především novely ústavního zákona č.143/1968 Sb. a zákona o působnosti federálních ministerstev.

Osnova vychází z ústavního principu, že orgány republiky vykonávají jen tu působnost, která není vyhrazena orgánům federálním. Proto nebylo nutné při stanovení rámcové působnosti každého jednotlivého ústředního orgánu tuto skutečnost uvádět.

Základní klíčová průmyslová odvětví strojírenství, hutnictví, paliv a energetiky a některá odvětví a obory dopravy, jakož i pošty a telekomunikace, budou napříště řízeny federálními orgány. Proto se omezuje působnost ministerstva průmyslu a ruší se ministerstvo dopravy a ministerstvo pošt a telekomunikací.

Předložený návrh zákona zrušuje ministerstvo plánování. Jako ústřední orgán státní správy ČSR pro národohospodářské plánování rozvoje republiky se zřizuje Česká plánovací komise. V jejím čele bude místopředseda vlády, další členy bude jmenovat a odvolávat vláda.

Novelizací ústavního zákona č. 143/1968 Sb. se zrušuje ustanovení čl. 107 odst. 1 písm. ch), podle něhož patří do působnosti národních rad zřizovat zákonem kontrolní orgán národní rady. V ČSR se to týká Nejvyššího kontrolního úřadu ČSR, který byl zřízen zákonem ČNR č. 7/1969 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadě ČSR.

Ústavním zákonem o opatřeních v soustavě federálních ústředních orgánů, v jejichž čele stojí člen vlády ČSSR, se s účinností od 1. ledna 1971 zřizuje Výbor lidové kontroly ČSSR, jako ústřední orgán státní správy v oblasti kontroly. Výbor je současně vrcholným orgánem v soustavě lidových kontrol. Obdobně se v novele zřizuje Výbor lidové kontroly ČSR, jako ústřední orgán státní správy na úseku kontroly a vrcholný orgán v soustavě lidových kontrol. Tento výbor je zároveň kontrolním orgánem vlády ČSR. Bude rozvíjet svou kontrolní činnost na základě plánu kontrolní činnosti, schvalovaného vládou ČSR, který bude obsahovat kontrolní úkoly vyplývající zejména z usnesení vlády ČSR, z požadavků předsednictva ČNR a z plánu kontrolní činnosti Výboru lidové kontroly ČSSR. Předsedou bude člen vlády a další členy Výboru bude jmenovat a odvolávat vláda ČSR. Až do vydání podrobnější úpravy zvláštním zákonem bude se kontrolní činnost Výboru řídit přiměřeně příslušnými ustanoveními zákona č. 70/1967 Sb., o komisích lidové kontroly, ve znění zákona č. 85/1968 Sb.

Po zrušení ministerstva dopravy bude nutno v působnosti vlády ČSR zabezpečovat zejména:

- ústřední funkce vyplývající ze zákona č. 69/1967 Sb., o národních výborech, při řízení a správě silniční dopravy, městské hromadné dopravy, silničního hospodářství (s výjimkou dálnic) a automobilového opravárenství; půjde zejména o zpracování koncepce rozvoje odvětví, zabezpečování odborné stránky činnosti rozpočtových a příspěvkových organizací národních výborů, organizaci poradenské služby pro národní výbory, jejich podniky a zařízení atd., včetně zajištění výkonu státního dozoru a výkonu státní správy v uvedených oborech dopravy; jde o hospodářství, které přímo řídí a spravují národní výbory;

- účinné uplatnění vlivů republiky na rozvoj a plnění úkolů oborů dopravy, které přímo řídí ministerstvo dopravy ČSSR, a to z hlediska zajištění plynulého uspokojování přepravních potřeb republiky; půjde zejména o zajištění dopravních kapacit ve vztahu k přepravním potřebám republik, jejich rozmístění, včetně uplatnění požadavků na zajištění jejich plánovaného rozvoje.

K zajištění těchto úkolů se doporučuje zřídit Českou správu dopravy jako ústřední orgán státní správy ve věcech dopravy, patřících do působnosti ČSR.

Česká správa dopravy bude zabezpečovat i úkoly na úseku silničního provozu a při rozvoji individuálního motorismu. Česká správa dopravy bude ústředním orgánem státní správy také pro automobilové opravárenství, řízené národními výbory (nejde o tzv. značkové opravny), které dosud zabezpečovalo ministerstvo průmyslu ČSR. Toto řešení je účelné proto, že ve vztahu k národním výborům bude pro tyto úseky jeden ústřední orgán. Dosud byly dva, tj. ministerstvo průmyslu a ministerstvo dopravy. Právní povaha organizace Správy pro rozvoj automobilového opravárenství, řízené dosud ministerstvem průmyslu, se přechodem do působnosti České správy dopravy nemění. Zřízením České správy dopravy nebude dotčena působnost národních výborů v uvedených oblastech.

Pro průmyslová odvětví a obory, které zůstávají v působnosti vlády ČSR, bude ústředním orgánem státní správy i nadále ministerstvo průmyslu. Funkci objektivního orgánu vlády a zároveň ústředního bilančního místa při posuzování otázek veškerého průmyslu na území ČSR bude pro potřeby vlády ČSR plnit Česká plánovací komise, která bude zároveň koordinovat vztahy mezi republikovými a federálními orgány v této oblasti. Rovněž bude zabezpečovat přípravu návrhů a stanovisek vlády ČSR, pokud jde o odvětví průmyslu řízená federálními ústředními orgány.

V průběhu roku 1971 bude možno na podkladě vyjasněných působností jednotlivých ministerstev a ústředních orgánů a na základě zkušeností získaných z jejich práce tuto problematiku znovu posoudit.

Z působnosti ministerstva obchodu se vyjímá oblast zahraničního obchodu.

Počítá se s tím, že v nejbližší době, tj. do konce 1. čtvrtletí 1971, bude vládou vymezena podrobněji působnost jednotlivých ministerstev a ostatních ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky.

Při prováděných změnách v organizaci státních orgánů ČSR se stanoví, že práva a povinnosti z pracovněprávních vztahů přejdou z ministerstva plánování na Českou plánovací komisi a z Nejvyššího kontrolního úřadu ČSR na Výbor lidové kontroly ČSR. V případech zrušovaného ministerstva dopravy a ministerstva pošt a telekomunikací se zmocňuje vláda, aby určila, na které orgány popř. organizace práva a povinnosti z těchto vztahů přejdou. Půjde-li o přechod na federální orgány, učiní tak vláda samozřejmě v dohodě s vládou ČSSR.

V ostatních ministerstvech a ústředních úřadech a orgánech státní správy nedochází v důsledku změn ve federálním uspořádání k zásadním změnám ve vyjádření rozsahu jejich působnosti, i když se dnešní kompetence v důsledku vydání federálního kompetenčního zákona omezuje.

Provedení tohoto zákona nebude mít za následek zvýšení nároků na státní rozpočet ČSR.

V Praze dne 16. prosince 1970

Předseda vlády:

za: dr. L. Adamec, CSc.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP