ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1969

2

Návrh

členů České národní rady Jičínského, Vybrala, Klokočky, Holatové, Pátkové, Piverky, V. Franka a druhů

na vydání zákona České národní rady

o ministerstvech a jiných ústředních orgánech státní správy České socialistické republiky.

Podepsaní navrhují, aby se Česká národní rada usnesla na tomto zákoně:

Zákon

České národní rady

ze dne ...............................

o ministerstvech a jiných ústředních orgánech státní správy České socialistické republiky

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

Část první

Zřízení ústředních orgánů státní správy

§ 1

Zřizují se tato ministerstva České socialistické republiky:

1. ministerstvo plánování

2. ministerstvo financí

3. ministerstvo práce a sociálních věcí

4. ministerstvo výstavby a techniky

5. ministerstvo průmyslu

6. ministerstvo stavebnictví

7. ministerstvo zemědělství a výživy

8. ministerstvo lesního a vodního hospodářství

9. ministerstvo dopravy

10. ministerstvo pošt a telekomunikací

11. ministerstvo obchodu

12. ministerstvo školství

13. ministerstvo kultury

14. ministerstvo pro mládež a tělesnou výchovu

15. ministerstvo zdravotnictví

16. ministerstvo vnitra

17. ministerstvo spravedlnosti

§ 2

Zřizují se tyto další ústřední orgány státní správy České socialistické republiky:

1. Státní cenový úřad

2. Státní statistický úřad

3. Úřad pro tisk a informace

4. Státní úřad geodetický a kartografický

5. Státní geologický úřad

6. Státní bánský úřad

7. Státní úřad bezpečnosti práce

8. Státní komise pro vědecké hodnosti

Část druhá

Okruh působnosti ministerstev

§ 3

(1) Ministerstvo plánování je ústředním orgánem státní správy pro souhrnné plánování rozvoje hospodářství republiky.

(2) Ministerstvo plánování zpracovává a předkládá vládě České socialistické republiky

a) návrh dlouhodobého výhledu rozvoje hospodářství republiky,

b) návrh střednědobého plánu rozvoje hospodářství republiky,

c) návrh hospodářské směrnice vlády České socialistické republiky.

(3) Ministerstvo plánování organizuje podle směrnic vlády České socialistické republiky postup prací na návrzích uvedených v odstavci 2 a stanoví podklady, které jsou mu povinny ostatní orgány, popř. organizace předkládat, a způsob jejich předkládání.

§ 4

(1) Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro státní rozpočet republiky, daně a poplatky, finanční hospodaření, správu národního majetku a pro peněžní ústavy.

(2) Ministerstvo financí

a) sestavuje a předkládá vládě České socialistické republiky návrh státního rozpočtu republiky,

b) zajišťuje provádění finančně daňové kontroly,

c) kontroluje hospodaření s prostředky státního rozpočtu republiky, zejména provádí revize hospodaření ministerstev, ostatních ústředních orgánů státní správy, Národního výboru hlavního města Prahy, krajských národních výborů a Městského národního výboru v Brně,

d) spravuje státní pokladnu republiky,

e) sestavuje a předkládá vládě České socialistické republiky návrh státního závěrečného účtu republiky.

§ 5

(1) Ministerstvo práce a sociálních věcí je ústředním orgánem státní správy pro pracovněprávní vztahy a zaměstnanost, mzdy (odměny za práce konané mimo pracovní poměr), finanční a hmotné zabezpečení učňů, důchodové zabezpečení (pojištění), sociálně právní ochranu dětí a mládeže, péči o rozvoj populace a o rodinu a pro další otázky sociální politiky.

(2) Ministerstvu práce a sociálních věcí je podřízena Správa důchodů v Praze, která je rozpočtovou organizací. Rozhoduje o dávkách důchodového zabezpečení s výjimkou dávek, o kterých rozhodují nižší orgány státní správy. Správa důchodů je způsobilá vystupovat svým jménem.

§ 6

Ministerstvo výstavby a techniky je ústředním orgánem státní správy pro územní plánování, stavební řízení, investiční výstavbu a pro technický rozvoj.

§ 7

(1) Ministerstvo průmyslu je ústředním orgánem státní správy pro průmysl s výjimkou potravinářského průmyslu, farmaceutického průmyslu, místního průmyslu a výroby v oblasti kultury, dále pro hornictví a pro energetiku.

(2) Ministerstvo průmyslu řídí státní službu pro drahé kovy.

§ 8

Ministerstvo stavebnictví je ústředním orgánem státní správy pro stavební výrobu.

§ 9

Ministerstvo zemědělství a výživy je ústředním orgánem státní správy pro zemědělství, potravinářský průmysl, myslivost a pro rybářství.

§ 10

(1) Ministerstvo lesního a vodního hospodářství je ústředním orgánem státní správy pro lesní hospodářství, vodní hospodářství a pro ochranu čistoty ovzduší.

(2) Ministerstvu lesního a vodního hospodářství je podřízen Hydrometeorologický ústav České socialistické republiky a Státní technická inspekce ochrany ovzduší České socialistické republiky.

§ 11

Ministerstvo dopravy je ústředním orgánem státní správy pro železniční, silniční a vnitrozemskou vodní dopravu, civilní letectví a pro pozemní komunikace.

§ 12

Ministerstvo pošt a telekomunikací je ústředním orgánem státní správy ve věcech upravených poštovním zákonem a zákonem o telekomunikacích a pro správu pošt a telekomunikačních zařízení.

§ 13

(1) Ministerstvo obchodu je ústředním orgánem státní správy pro vnitřní obchod, zahraniční obchod a pro cestovní ruch.

(2) Při ministerstvu obchodu působí Český výbor pro cestovní ruch, který je koordinačním orgánem složeným ze zástupců orgánů a organizací podílejících se na cestovním ruchu. Jeho složení i statut stanoví vláda České socialistické republiky.

(3) Ministerstvu obchodu je podřízena Státní obchodní inspekce České socialistické republiky.

§ 14

(1) Ministerstvo školství je ústředním orgánem státní správy pro předškolní zařízení a pro základní, střední všeobecně vzdělávací, odborné, učňovské a vysoké školství.

(2) Při ministerstvu školství je zřízen Státní výbor pro vysoké školy České socialistické republiky jako stálý poradní orgán ministra.

§ 15

Ministerstvo kultury je ústředním orgánem státní správy pro kulturně výchovnou činnost, umění, kulturní památky a ochranu přírody, vydavatelství (neperiodický tisk), provádění autorského zákona, výrobu v oblasti kultury a pro věci církevní.

§ 16

Ministerstvo pro mládež a tělesnou výchovu je ústředním orgánem státní správy pro státní péči o děti a mládež a o tělesnou výchovu, sport a turistiku.

§ 17

(1) Ministerstvo zdravotnictví je ústředním orgánem státní správy pro léčebně preventivní a hygienickou péči, přírodní léčebné lázně a přírodní léčivé zdroje, farmaceutický průmysl a pro uplatňování zákona o regresních náhradách.

(2) Jako orgán hygienické služby je v ministerstvu zdravotnictví ustanoven hlavní hygienik České socialistické republiky. Součástí ministerstva zdravotnictví je též Inspektorát lázní a zřídel pro Českou socialistickou republiku.

(3) Při ministerstvu zdravotnictví je zřízen Ústřední protialkoholní sbor České socialistické republiky.

§ 18

(1) Ministerstvo vnitra je ústředním orgánem státní správy pro ochranu veřejného pořádku a bezpečnosti, zajišťování bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, ochranu státního a hospodářského tajemství, vnitřní věci (územní členění republiky, státní symboly, věci matriční, státního občanství, občanských průkazů a cestovních dokladů, evidence obyvatelstva a pobytu cizinců, spolčovacího a shromažďovacího práva), archivnictví, požární ochranu, civilní obranu a pro vnitřní správu národních výborů.

(2) Ministerstvu vnitra je podřízen ozbrojený bezpečnostní sbor republiky.

(3) Ministerstvo vnitra je dále ústředním orgánem státní správy pro místní hospodářství, jakož i pro hospodaření s byty a nebytovými prostory.

§ 19

(1) Ministerstvo spravedlnosti je ústředním orgánem státní správy pro soudnictví a vězenství.

(2) Ministerstvu spravedlnosti je podřízen Sbor nápravné výchovy.

Část třetí

Zásady činnosti ústředních orgánů státní správy

§ 20

Ministerstva a ostatní ústřední orgány státní správy (dále jen "ministerstva") plní v okruhu své působnosti úkoly stanovené v zákonech a v jiných obecně závazných právních předpisech.

§ 21

Ministerstva se ve veškeré své činnosti řídí ústavními a ostatními zákony a obecně závaznými právními předpisy. Jsou podřízena vládě České socialistické republiky.

§ 22

Ministerstva zkoumají společenskou problematiku v okruhu své působnosti, analyzují dosahované výsledky a činí opatření k řešení aktuálních otázek. Zpracovávají výhledy rozvoje svěřených odvětví a koncepce řešení stěžejních otázek, které předkládají vládě České socialistické republiky.

§ 23

Ministerstva předkládají za svěřená odvětví podklady a návrhy potřebné pro přípravu návrhů plánů rozvoje hospodářství republiky, pro sestavení návrhů státních rozpočtů republiky a pro přípravu jiných opatření širšího dosahu. Zaujímají stanovisko k návrhům, které předkládají vládě České socialistické republiky jiná ministerstva, pokud se týkají okruhu jejich působnosti.

§ 24

Ministerstva pečují o náležitou právní úpravu patřící do působnosti České socialistické republiky; připravují návrhy zákonů České národní rady a jiných obecně závazných právních předpisů; dbají o zachovávání zákonnosti v okruhu své působnosti a činí podle zákonů potřebná opatření k nápravě.

§ 25

Ministerstva spolupracují s příslušnými federálními orgány státní správy při rozvíjení mezinárodních vztahů ve svěřeném odvětví a při přípravě mezinárodních smluv. Ministerstva v oblasti výlučné působnosti republiky zabezpečují provádění závazků vyplývajících z mezinárodních smluv a z členství Československé socialistické republiky v mezinárodních organizacích.

§ 26

Ministerstva jsou v pravidelném styku s příslušnými orgány Slovenské socialistické republiky, zejména si s nimi vyměňují zkušenosti, informace a podklady.

§ 27

(1) Ministerstva při plnění svých úkolů úzce spolupracují. Využívají podnětů a součinnosti národních výborů, jakož i vědeckých a výzkumných institucí.

(2) Ministerstva si navzájem vyměňují potřebné informace a podklady. Nižší orgány státní správy a organizace jim podávají zprávy a sdělují údaje, které si příslušná ministerstva vyžádají pro plnění svých úkolů.

§ 28

Zásady činnosti a organizaci jednotlivých ministerstev podrobněji upraví statut, který schvaluje vláda České socialistické republiky.

Část čtvrtá

Závěrečná ustanovení

§ 29

(1) Právní poměry organizací zabývajících se v České socialistické republice rozhlasovým a televizním vysíláním a agenturním zpravodajstvím a jejich vztahy k ústředním orgánům České socialistické republiky upraví zákon České národní rady.

(2) Zákon České národní rady též upraví právní poměry akademie věd v České socialistické republice a její vztahy k ústředním orgánům České socialistické republiky.

§ 30

V České socialistické republice neplatí tyto předpisy:

1. ustanovení čl. I. (§ 1 až 13) zákona č. 64/1962 Sb., kterým se rozšiřuje působnost Státní energetické inspekce;

2. ustanovení zákona č. 122/1962 Sb., o státní zemědělské, potravinářské a obchodní inspekci, pokud se vztahují na Státní inspekci jakosti zemědělských výrobků a na Státní inspekci jakosti výrobků potravinářského průmyslu; oprávnění těchto organizací k výkonu státního zkušebnictví zůstávají však nedotčena;

3. zákon č. 104/1963 Sb., o zřízení a pravomoci Vládního výboru pro cestovní ruch;

4. ustanovení § 4 vládního nařízení č. 10/1958 Sb.;

5. ustanovení § 1 odst. 2 zákona č. 115/1965 Sb.

§ 31

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Důvodová zpráva

Podle ústavního zákona o čs. federaci patří do působnosti České národní rady, aby zákonem zřizovala ministerstva a jiné ústřední orgány státní správy republiky (čl.107, odst. 1 písm. g).

Úkolem ministerstev a ostatních ústředních úřadů České socialistické republiky je zabezpečovat všechny státní činnosti, které jsou upraveny dosavadními zákony a ostatními součástmi právního řádu a které jsou uloženy ústředním orgánům státní správy, ovšem s výjimkou těch úkolů, jež ústavní zákon o čs. federaci svěřil ústředním orgánům Československé socialistické republiky. Je tedy zřejmé, že ministerstvům a ostatním ústředním úřadům v České socialistické republice připadá významná a široká oblast činnosti, zvláště když uvážíme rozsah úkolů, které je povolána Československá socialistická republika řešit v oblasti politické, hospodářské, kulturní a sociální.

Považujeme proto za účelné, aby k obstarávání těchto úkolů byla zřízena ministerstva a další ústřední orgány státní správy, jak je uvedeno v § 1 a 2 navrženého zákona.

Přitom přihlížíme k dosavadnímu vývoji struktury ústřední státní správy.

Na rozdíl od dosavadního stavu doporučujeme zřídit jediné ministerstvo průmyslu, které by převzalo úkoly dosavadních ministerstev těžkého průmyslu, chemického průmyslu, spotřebního průmyslu, hornictví a Ústřední správy energetiky. Do ministerstva průmyslu doporučujeme začlenit problematiku průmyslu stavebních hmot, která dosud náležela do působnosti ministerstva stavebnictví.

K určité změně v kompetenční náplni dochází podle návrhu též u ministerstva obchodu; i když převážná část jeho činnosti bude na úseku vnitřního obchodu, bude toto ministerstvo obstarávat i působnost v oblasti zahraničního obchodu, pokud ovšem není svěřena do působnosti federálních orgánů. Ministerstvo obchodu bude plnit i úkoly ústředního orgánu státní správy na úseku cestovního ruchu. Vzhledem k tomu, že se na provádění cestovního ruchu podílí řada státních i nestátních institucí, doporučujeme zřídit při ministerstvu obchodu Český výbor pro cestovní ruch jako iniciativní a koordinační orgán, složený z představitelů příslušných institucí. Tento orgán pro cestovní ruch v uvedeném pojetí převezme úlohu dosavadního Vládního výboru pro cestovní ruch.

Jako nový orgán navrhujeme zřídit ministerstvo pro mládež a tělesnou výchovu. Jeho posláním má být vytvářet podmínky pro řešení společenské problematiky dětí a mládeže a pro rozvoj tělesné výchovy, zahrnující i péči o rozvoj sportu (včetně technických i branných sportovních činností) a turistiky. Třeba připomenout, že zřízení orgánu zajištujícího úkoly státu v této oblasti nemá nikterak oslabit postavení ani vliv dobrovolných společenských organizací, má naopak přispět k tomu, aby tyto organizace mohly pracovat v příznivějších podmínkách. Předpokládáme, že konkrétní formy státní činnosti a prostředky, jimiž bude stát podporovat zdravý růst mladé generace a rozvoj tělesné výchovy, upraví zvláštní zákon, jehož návrh bude účelné připravit teprve po nabytí určitých zkušeností z práce nově zřizovaného ministerstva.

Dále jsme považovali za účelné, aby navržený zákon aspoň v hrubých rysech vytyčil základní kompetenční okruh každého ministerstva, a to proto, že by u některých ministerstvech mohly vzniknout pochybnosti o některých okrajových agendách, vzhledem k tomu, že v dosavadním vývoji struktury ministerstev docházelo velmi často k reorganizacím a s nimi spojeným kompetenčním přesunům. V tomto směru sleduje tedy navržený zákon v ustanoveních části II. určitý kodifikační zřetel.

Spolu s vytyčením základního kompetenčního okruhu každého ministerstva je nutné též uvést, které státní orgány, zřízené zákony, jsou tomu či onomu ministerstvu podřízeny. Vycházíme přitom z právního stavu vytvořeného ústavním zákonem o čs. federaci, jakož i z dalších zákonů, které Národní shromáždění přijalo na svém prosincovém zasedání a které nabudou účinnosti od 1. ledna 1969. To se týká především podřízení ozbrojených sborů ministerstvům vnitra a spravedlnosti. Jde dále o podřízení několika státních inspekcí, dále ústavů a jiných rozpočtových organizací, pokud jim ovšem zákon svěřil určité správní úkoly, i o přičlenění některých konzultativních, iniciativních a koordinačních orgánů, zřízených zákonem.

Na rozdíl od dosavadního právního stavu doporučujeme dále pojmout dosavadní Státní inspekci jakosti zemědělských výrobků a Státní inspekci jakosti výrobků potravinářského průmyslu nikoliv jako správní úřady, nýbrž - v souladu s dnes už vytvořenými metodami jejich práce - jako autorizované státní zkušebny.

Obdobně též nedoporučujeme převzít Státní energetickou inspekci, dosud vybudovanou jako správní orgán, v dnešní podobě, nýbrž chápat ji jako organizaci poskytující kvalifikované služby odběratelům značného množství elektřiny.

Třetí část navrženého zákona upravuje základní zásady pro práci ministerstev. Zdůrazňuje se tu zejména zásada zákonnosti ve veškeré je jich práci a vytyčují se tu obecné principy, které mají ovládat moderní socialistickou správu.

Finanční náklady na ústřední úřady České socialistické republiky bude třeba posoudit v souvislosti s ostatními důsledky federativního uspořádání státu. Prostředky potřebné pro činnost orgánů České socialistické republiky budou stanoveny ve státním rozpočtu republiky, který Česká národní rada přijme v červnu 1969. Bude jistě péčí vlády republiky, aby ve spolupráci s federální vládou a s vládou Slovenské socialistické republiky připravily návrhy rozpočtů tak, aby se celkové náklady na státní správu nezvýšily.

V Praze dne 21.prosince 1968

Zdeněk Jičínský, Vladimír Klokočka, Vladimír Vybral, Marie Holatová, Božena Pátková, Walter Piverka, Vítězslav Frank, Eva Dutková, Rudolf Gärtner, Jiří Kabelka, Karel Kácl, Emil Kantor, Vlado Kašpar, Heda Kolaříková, Josef Macura, Miloš Matějka, Václav Motlík, Rudolf Pacovský, Karel Pařízek, Čeněk Procházka, Jan Špaňúr


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP