Předseda dr. Císař: Dávám
slovo posl. Gebauerovi.
Posl. Gebauer: Vážená Česká
národní rado, když před nás předstoupila
vláda se svým programovým prohlášením,
vystoupil jsem k tomuto programovému prohlášení
a zabýval jsem se pasáží, která
se pokoušela analyzovat příčiny deformací
předlednového období. V tomto programovém
prohlášení vlády se říká
zhruba to, že vláda nespatřuje deformace pouze
v jednom období, ale v prvé řadě v
mechanismu a v tvorbě politických rozhodnutí.
Vláda se chce toho vystříhat a chce, aby
mezi ní jako politickým vedením a občany
této republiky byla názorová symbióza.
Aby tato názorová symbióza vznikla, musí
být určitý prostor pro společenskou
konfrontaci, pro správu věcí veřejných
na platformě ústavy. Tato společenská
konfrontace může probíhat velice zdárně
v tom případě, že budou respektována
ústavní pravidla a zvyklosti, bude-li respektován
i princip ústavní odpovědnosti.
Když ministr vnitra odpovídal na interpelaci, kterou
jsme podali s kolegou Rybářem, měl jsem dojem,
přestože byl na stranickém aktivu, přesto
nepřestal být ministrem vlády ČSR,
přesto nepřestal být ústavním
činitelem této republiky. To by měla mít
vláda a její jednotliví členové
na paměti.
Musíme stále vést v patrnosti to, že
v důsledku krátkosti existence čs. federace
jsme stále v procesu formování skutečné
české politiky. Nejenom mně, ale nám
všem není jedno, jak tato česká politika
bude vypadat. Je nutné, aby již v počátečním
genetickém stadiu formování takové
politiky byly zakotveny ve vědomí lidí i
členů vlády určité ústavní
zvyklosti, platné tam, čemu se přesně
říká ústavní stát.
Na závěr bych se chtěl ještě
vrátit k projednávání zprávy
ministra vnitra o činnosti ministerstva vnitra na společném
zasedání dvou výborů. Tam bylo jasně
řečeno, že dochází - a jsou k
tomu důkazy na branném a bezpečnostním
výboru Federálního shromáždění
- k celé řadě drobných i větších
porušení zákonného postupu ze strany
orgánů ministerstva vnitra. K tomu se v rozpravě
k interpelaci vracím proto, že zde je pole pro působení
ministerstva vnitra a ministra vnitra samého, pole pro
to, aby česká politika byla emancipovanou českou
politikou v rámci federace, politikou, která navazuje
na tradice české státnosti, která
vždy kladla důraz na postavení občana
ve společnosti, na jeho právní a politické
postavení. Děkuji vám.
Předseda dr. Císař: Dávám
slovo posl. Rybářovi.
Posl. Rybář: Vážené poslankyně,
vážení poslanci, když dovolíte,
mé vyjádření k odpovědi pana
ministra Grössera na naši společnou interpelaci
s kolegou Gebauerem.
Zastavil bych se u druhé části naší
interpelace. Především v odpovědi ministra
vnitra nebylo řečeno, proč s opatřením
nebyly seznámeny cestovní kanceláře.
Když dovolíte, budu citovat z informace o potížích
Cestovní kanceláře mládeže v
oblasti udělování vstupních viz do
ČSSR pro studenty:
"Loňského roku v listopadu v období
studentské stávky a potom znovu v lednu v období
kolem pohřbu Jana Palacha byl vydán zákaz
příjezdu studentských skupin i jednotlivců.
O tomto zákazu jsme nebyli předem informováni,
takže nebylo možno upozornit včas zahraniční
partnery. Kým byl tento zákaz vydán, jsme
se nedozvěděli. Tím se stalo, že některé
skupiny, které již měly řádně
vystavená viza do Československa, přijet
nemohly, protože byly z hranice našimi orgány
vráceny ve skupinách, které byly složeny
z části mládeže a z části
ze studentů, a studentští účastníci
byli posláni zpět".
Je samozřejmé, že taková opatření
musela mít určitý ekonomický dopad.
Byl jsem informován v CKM. Opět mi dovolte, abych
citoval:
"Jednak přímo v důsledku toho, že
naše zastupitelské úřady odmítly
vydat vstupní viza, jednak v důsledku nedůvěry
partnerských cestovních kanceláří
a celkové atmosféry kolem cest do Československa
/účastníci stornují své přihlášky/,
dále též v důsledku toho, že partnerské
cestovní kanceláře musí zastavit knihování
cca tři týdny před odjezdem skupiny oproti
dřívější praxi 1 - 2 dnů,
zrušily v prvním čtvrtletí 1969 své
pobyty v Československu následující
skupiny..."
Následuje výčet skupin. Celkový dopad
této akce je, že CKM ztratila při uskutečňování
těchto opatření 278 115 dolarů.
Sami jistě si dovedete představit, jak se tato opatření
projeví v cestování mládeže do
zahraničí, poněvadž v praxi jsou povolovány
výjezdy do zahraničí, ať již mladým
lidem, nebo i občanům, jen na základě
devizového příslibu banky, pozvání
nebo potvrzení praxe nebo práce v zahraničí.
Mnoho mladých lidí a mezi nimi i studentů
tuto příležitost nemá, a jsou odkázáni
pouze na CKM. Tedy pouze tímto způsobem se mohou
dostat do zahraničí, přičemž
bude tento způsob ještě omezen.
Domnívám se, že do budoucna by neměla
být tato metoda uplatňována. V případě,
že bude uplatněna, by měly být především
cestovní kanceláře s tím seznámeny,
aby mohly své partnery v zahraničí informovat.
Když například CKM před 14 lety zahajovala
svou činnost, zahajovala ji s holýma rukama. Za
čtrnáct let má již styky se třemi
sty partnery v zahraničí, kteří musí
mít jistotu, že to, co dohodnou a nabídnou
svým zákazníkům, bude také
uskutečněno. Nikoliv že bude uplatňována
taková praxe, že přijede skupina turistů
na naše hranice a bude rozdělena. Studenti budou dáni
stranou, autokar bude s lidmi, kteří nejsou studenti,
vpuštěn do republiky - a ostatní ať si
dělají co chtějí, ať se třeba
vrátí, odkud přijeli. Potom musí být
dopad takový, jaký byl.
Domnívám se, že jak české orgány
- česká vláda a ministerstvo vnitra - tak
federální orgány by měly poskytnout
obrácenou záruku do zahraničí v tom,
že tato opatření byla již skončena
a že v oblasti cestovního ruchu i ve vnitropolitické
oblasti se vše vrátilo do normálních
kolejí. Dalo by se to uskutečnit jak určitým
prohlášením, tak sérií tiskových
besed pro zahraniční novináře.
Na závěr mi dovolte, abych vyjádřil
ne pochybnost, ale žádost, zda by mohly být
konkrétně doloženy zprávy o tom, že
za pomoci zvenčí měly být organizovány
veřejné nátlakové akce jak v listopadu,
tak v souvislosti s událostmi kolem smrti Jana Palacha.
Nerad bych hodnotil tato slova předem, ale jak ze zkušeností
z poloviny roku 1968, tak ze zkušeností z toho, jak
studenti dokázali zorganizovat a zvládnout akce
/například listopadová studentská
stávka, nebo akce, které byly podnikány kolem
tragického úmrtí Jana Palacha/, musím
říci, že tyto akce dokázali zvládnout
sami.
Domnívám se, že je třeba, aby tyto dohady,
které se samozřejmě mohou obrátit
proti studentské obci, a já bych o to žádal,
byly konkrétně doloženy.
Předseda dr. Císař: Děkuji.
Kdo se dále hlásí o slovo? - Posl. ing. Skopal.
Dávám mu slovo.
Posl. ing. Skopal: Vážená Česká
národní rado, když sleduji rozpravu o interpelacích
a jejich odpovědi, mám pocit, že se situace
dosti vyjasňuje a že mi zbývá jen několik
detailů, které by se měly v zájmu
obnovení důvěry důkladněji
vyjasnit.
Abych i já nabyl tohoto pocitu, že odcházím
vyrovnán z tohoto zasedání, mám ještě
dvě otázky, které mne pálí
a které zapadají do tohoto komplexu, který
se zde projednává. Je to tím spíš,
že řada mých spolupracovníků
nebo z okruhu občanského žádají
a apelovali na mne, abych se na to zeptal.
Je to k té nešťastné noci 28. března,
kde jedna konkrétní otázka zní, zda
byli zjištěni pachatelé, kteří
provedli ty nešťastné zásahy, které
byly označeny jako vandalské, konkrétně
mám na mysli v Aeroflotu na Václavském náměstí.
Druhá věc je ta, že jako mimopražský
občan slyším hlasy mých spolupracovníků,
domnívají se, že bylo možno aspoň
v centru města těm událostem zabránit.
Že naše Bezpečnost v řadě případů
dokázala udělat preventivní akce a zabránila
různým výstřelkům. Vzpomeňme
kolem akce Palacha, jak se podařilo za pomoci samých
studentů právě kolem jeho pohřbu uvést
do normální situace.
Prosil bych proto, aby se s. ministr ještě vyjádřil
také k této věci, zda bylo či nebylo
možno ze strany Bezpečnosti těm událostem
na Václavském náměstí zabránit.
Předseda dr. Císař: Konstatuji, že
podle jednacího řádu může ministr
vnitra odpovědět buď hned nebo si může
vyhradit, nebude-li mít Česká národní
rada námitky, lhůtu do jednoho měsíce
na nově položené otázky. Necháme
na něm, aby se rozhodl.
Prosím, kdo se dále hlásí do rozpravy?
/Nikdo/.
Nikdo se nehlásí. Prosím proto s. ministra
vnitra, chce-li zaujmout stanovisko ještě dnes.
Ministr vnitra ČSR Josef Grösser: Především
bych prosil, abych na některé otázky mohl
odpovědět až později ve smyslu jednacího
řádu ČNR.
Na poslední otázku mohu odpovědět
hned. Skutečně na území ČNR
byli zjištěni pachatelé ve všech místech,
až na výjimku v hlavním městě
Praze. V řadě míst, např. ve Východočeském
kraji nejen byli pachatelé zjištěni, ale zároveň
také trestně postiženi, a dokonce již
hradili napáchané škody. Rovněž
tak v Severočeském kraji.
V hlavním městě Praze byli rovněž
zadrženi někteří pachatelé, ovšem
byli masou lidí, abych tak řekl vysvobozeni, byl
jim umožněn únik z rukou orgánů
VB. V současné době v hlavním městě
Praze Městská správa VB šetří
celkem 12 případů, z toho 2 jsou realizovány
a je podáno trestní oznámení.
Základní otázka ovšem zní, zda
bylo možno zabránit těm akcím, zvláště
v hlavním městě Praze. Podle našeho
názoru, vážené soudružky a soudruzi,
Bezpečnost nemohla zabránit akcím, které
se odehrály, neboť v pohybu jenom v Praze bylo 200
tisíc lidí. Samozřejmě jsme, tak jako
v jiných, podobných případech, mimořádná
opatření provedli, ovšem zdaleka naše
síly, síly bezpečnostního sboru nestačily,
a objektivně ani stačit ve vztahu k té mase
lidí nemohly. Z toho důvodu také došlo
k již uvedenému a podle mého názoru
odsouzeníhodnému případu, který
je všeobecně znám.
Dále vyhledáváme v hlavním městě
Praze pachatele, máme určitou dokumentaci a doufám,
že budu moci orgánům nebo jednotlivým
výborům ČNR ještě dodatečně
podat informaci.
K druhé otázce, k cestovním dokladům,
informacím, cestovním kancelářím
a pod. Je to pro mne nová otázka, nemohu na ni okamžitě
odpovědět, protože se týká ještě
bývalého ministerstva vnitra, jde o období
od listopadu, jak uvedl posl. Rybář. Mohu ovšem
uvést, že současná praxe ve vydávání
cestovních dokladů se vrací k praxi uplatňované
před srpnem 1968. Čili podle mého názoru
by už nemělo být žádných
zvláštních problémů spojených
s vydáváním cestovních dokladů.
Pokud jde o požadavek posl. Rybáře, aby byly
dány určité záruky, domnívám
se, že ty záruky byly dány už tím,
že takové opatření bylo přijato.
Pokud jde o podání důkazů účasti
cizích studentů, fakt je, že z období
listopadu má ministerstvo vnitra k dispozici některé
důkazy o účasti cizích studentů,
zejména z Francie, a také tzv. studentů,
kteří sem přijeli, ovšem jen pod tímto
pojmem, prakticky šlo o novináře. Takové
důkazy jsou. Prosím, byla ustavena na společném
zasedání obou výborů, jak ústavně
právního, tak pro právní ochranu občanů,
čtyřčlenná bezpečnostní
skupina nebo komise, z poslanců ČNR, může
se přijít na ministerstvo vnitra přesvědčit.
Nabízím takovou spolupráci, aby byla zaručena
objektivita.
Souhlasím s tím, že může dojít,
jak zde uváděl posl. Gebauer, v některých
jednotlivostech k porušování příslušných
právních norem. Osobně nevím, že
by došlo někde k enormnímu porušování
zákonů nebo jiných norem. Ovšem zároveň
bych chtěl poprosit ČNR, aby za jednotlivá
pochybení jednotlivých příslušníků
Bezpečnosti nebyl brán okamžitě k odpovědnosti
ministr nebo ministerstvo jako celek nebo aby za jednotlivá
pochybení nebyli obviňováni pracovníci
ministerstva. Podle mého názoru je tady třeba
přihlížet k určitému instančnímu
postupu. Totiž z toho hlediska, že v řadě
případů určitá opatření
ve smyslu pravomocí, jimiž jsou jednotliví
náčelníci vybaveni sami provádějí
příslušná opatření k zabezpečení
dodržování socialistické zákonnosti
a samozřejmě může tu a tam dojít
i k porušení některých právních
norem. V každém takovém případě
prosím, abychom byli pokud možno co nejrychleji upozorněni,
a mohu ubezpečit ČNR, že si pořádek
v tomto smyslu učiníme.
Na další dvě otázky týkající
se prof. Hájka a prof. Černého, prosím,
abych mohl odpovědět ve smyslu jednacího
řádu až později.
Předseda dr. Císař: Děkuji
ministru vnitra s. Grösserovi.
Přistoupíme k zaujetí stanoviska.
Ještě se hlásí k poznámce ministr
vnitra s. Grösser.
Ministr vnitra ČSR Josef Grösser: K profesorovi
Šikovi - neobvinil jsem ČSAV. Hovořil jsem
jen o prof. Šikovi v tom smyslu, že jsem ve svém
vystoupení uvedl, že nesouhlasím jako komunista
s tím, aby bylo negováno celé dvacetileté
období práce Čechů a Slováků.
Podle mého názoru myslím, že některá
fakta, která prof. Šik uváděl v televizních
projevech, byla v rozporu s tím, co mne jako třídní
profesor učil.
Předseda dr. Císař: Jsou nějaké
námitky, aby ministr vnitra s. Grösser odpověděl
na nově položené otázky do jednoho měsíce
písemně? /Námitky nebyly./
Navrhl bych tedy toto stanovisko ČNR: "ČNR
bere odpověď ministra vnitra s. Grössera na vědomí
a doporučuje mu, aby jako ústavní činitel
používal ve svých veřejných projevech
přísně prověřených faktů
a doložených závěrů."
Má někdo připomínky k tomuto stanovisku?
/Nebyly./
Kdo s ním souhlasí, nechť zvedne ruku! /Hlasuje
se./
Děkuji. Kdo je proti? /2 poslanci./
Kdo se zdržel hlasování? /6 poslanců./
Tím ČNR zaujala stanovisko k odpovědím
s. ministra vnitra a současně jsme vyčerpali
pořad naší schůze. Děkuji vám
za věcnou atmosféru dnešního jednání.