Národní shromáždění Československé socialistické republiky 1968

IV. volební období

232

Návrh

presidenta republiky

Zákon

ze dne ....................... 1968

o Kanceláři presidenta republiky

Národní shromáždění Československé socialistické republiky se usneslo na tomto zákoně:

§ 1

Úkoly Kanceláře presidenta republiky

(1) Kancelář presidenta republiky zajišťuje úkoly spojené

a) s výkonem funkce presidenta republiky vyplývající z ústavy a z ústavních a jiných zákonů,

b) s politickou a veřejnou činností presidenta republiky,

c) s výkonem funkce presidenta republiky jako vrchního velitele ozbrojených sil,

d) s vyřizováním dopisů a podnětů, se kterými se obracejí občané a instituce na presidenta republiky nebo jeho kancelář.

(2) Kancelář presidenta republiky spravuje a pečuje o další rozvoj Pražského hradu a jeho přidružených objektů, jakožto sídla presidenta republiky a významné historické památky našeho lidu. Provádí také památkovou péči, technickou a stavební správu těchto objektů.

Organizace Kanceláře presidenta republiky

§ 2

(1) V čele Kanceláře presidenta republiky stojí státní tajemník presidenta republiky, kterého jmenuje a odvolává president republiky.

(2) Statni tajemník presidenta republiky je oprávněn se zúčastnit schůzí vlády Československé socialistické republiky.

(3) Z výkonu své funkce je státní tajemník presidenta republiky odpovědný presidentu republiky.

§ 3

Úkoly spojené s funkcí presidenta republiky jako vrchního velitele ozbrojených sil zajišťuje Vojenská kancelář presidenta republiky. V čele této kanceláře stojí náčelník, kterého jmenuje a odvolává president republiky a který je také presidentu republiky přímo podřízen.

§ 4

(1) President republiky jmenuje a odvolává vedoucí pracovníky Kanceláře presidenta republiky.

(2) Vnitřní organizaci Kanceláře presidenta republiky a jejich účelových zařízení stanoví se souhlasem presidenta republiky státní tajemník presidenta republiky v organizačním řádu Kanceláře presidenta republiky.

(3) Vnitřní organizaci Vojenské kanceláře presidenta republiky určuje president republiky rozkazem.

(4) Při obsazování míst v Kanceláři presidenta republiky je třeba dbát zastoupení občanů obou republik.

§ 5

Oprávnění Kanceláře presidenta republiky

K plnění svých úkolů může si Kancelář presidenta republiky od orgánů státní správy vyžadovat zprávy a vysvětlení ve věcech spadajících do oboru její působnosti.

Závěrečná ustanovení

§ 6

Výši platu státnímu tajemníkovi presidenta republiky určuje president republiky podle zásad stanovených pro vedoucí federálních orgánů státní správy.

§ 7

(1) Zrušují se všechny předpisy odporující tomuto zákonu, zejména zákon číslo 654/1919 Sb., kterým se zřizuje Kancelář presidenta republiky.

(2) Nedotčeno zůstává vládní nařízení číslo 55/1954 Sb., o chráněné oblasti Pražského hradu.

§ 8

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1969.

Důvodová zpráva

Obecná část

Kancelář presidenta republiky byla zřízena zákonem č. 654 z roku 1919 Sb. Od té doby nebyla provedena žádná jiná právní úprava. Je pochopitelné, že ustanovení tohoto zákona již nevyhovují a že je třeba nové právní úpravy.

Nyní, po přijetí ústavního zákona ze dne 27. října 1968 číslo 143 Sb. o československé federaci, vyniká zvlášť potřeba nové právní úpravy postavení Kanceláře presidenta republiky.

V rámci federativního uspořádání Československé socialistické republiky vzrostl jak politický tak i společenský význam funkce presidenta republiky, jakožto představitele federativního státu, jemuž slojí v čele. President republiky je jedním ze základních ústavních orgánů Československé socialistické republiky.

S tím souvisí ovšem také nutnost těmto skutečnostem přizpůsobit i nové postavení Kanceláře presidenta republiky. Odrazem těchto nových skutečností je i usnesení předsednictva ÚV KSČ ze 17. září 1968, které se touto otázkou zabývalo a dospělo k závěru, že vyjádřením těchto nových státoprávních poměrů bude i ta skutečnost, že v čele Kanceláře presidenta republiky bude stát státní tajemník.

V této souvislosti je třeba uvést, že jde o funkci specifickou, která není obsahově totožná s funkcí státních tajemníků federální vlády.

Při formulaci zásad zákona o Kanceláři presidenta republiky i při tvorbě zákona bylo ze všech shora uvedených hledisek vycházeno a dbáno toho, aby návrh zákona vyjadřoval všechny nové skutečnosti vyjádřené v novém státoprávním uspořádání našeho státu.

K ustanovením jednotlivých paragrafů

K ustanovení § 1

V tomto ustanovení se promítají dvě poněkud odlišné funkce a s tím spojené úkoly Kanceláře presidenta republiky. Toto ustanovení jednak vyjadřuje, že Kancelář presidenta republiky dbá a zajišťuje všechny úkoly spojené s činnosti presidenta republiky. Současně se v tomto ustanovení promítá i druhý soubor úkolů Kanceláře presidenta republiky, který spočívá v tom, že Kancelář presidenta republiky spravuje Pražský hrad a přidružené objekty a provádí v těchto objektech také památkovou péči. Tento druhý úkol vyplynul pro Kancelář presidenta republiky z vládního nařízení č. 55/1954 Sb. o chráněné oblasti Pražského hradu a je účelné tento stav ponechat. Pražský hrad je reprezentačním sídlem presidenta republiky, významnou historickou památkou našeho lidu a symbolem svébytnosti a suverenity našeho státu. Domníváme se, že tylo skutečnosti dostatečně odůvodňují samostatnou památkovou péči o Pražský hrad.

K ustanovení § 2

Jak již bylo zdůrazněno v obecné části důvodové zprávy, navrhuje se, aby v čele Kanceláře presidenta republiky stál státní tajemník presidenta republiky. Je třeba upozornit na to, že jde o funkci poněkud odlišnou od funkce státního tajemníka ve federální vládě Československé socialistické republiky. Státní tajemník nebude členem vlády, avšak bude oprávněn se schůzí federální vlády zúčastnit. Státního tajemníka jmenuje a odvolává president republiky a jemu je také z výkonu své funkce státní tajemník odpovědný.

K ustanovení § 3

Výkon funkce presidenta republiky jako vrchního velitele ozbrojených sil je funkcí specifickou a od ostatních úkolů Kanceláře presidenta republiky značně odlišnou. Proto také zajištění těchto úkolů si vyžaduje zvláštního samostatného útvaru v rámci Kanceláře presidenta republiky, kterým je Vojenská kancelář presidenta republiky. Právě pro specifičnost úkolů je její postavení upraveno tak, že je přímo podřízena presidentu republiky.

K ustanovení § 4

Předpokládaná zákonná úprava vychází ze zásady, aby v zákoně o Kanceláři presidenta republiky byly upraveny základní organizační otázky, ke kterým je třeba zákona. Podrobnější otázky vnitřní organizace jak Kanceláře presidenta republiky, tak Vojenská kanceláře presidenta republiky upraví nižší normy.

Pokud jde o jmenování a odvolávání dalších funkcionářů Kanceláře presidenta republiky vychází návrh zákona z toho, že presidentu republiky přísluší jmenovat a odvolávat vedoucí funkcionáře Kanceláře presidenta republiky. Výčet těchto, funkcí by obsahovaly organizační předpisy. V souladu se zásadou zastoupení občanů jak České, tak Slovenské socialistické republiky ve federálních orgánech státní správy ukládá zákon, aby při obsazování míst v Kanceláři presidenta republiky bylo dbáno tohoto hlediska.

K ustanovení § 5

Kancelář presidenta republiky potřebuje při své každodenní činnosti zprávy a informace od jiných státních orgánů. Tato potřeba se nesetkala vždy s jednoznačným pochopením ze strany ostatních státních orgánů. Navrhované ustanovení by usnadnilo práci Kanceláři presidenta republiky a současně by zavazovalo ostatní orgány k podávání potřebných informací.

K ustanovení § 6

Jde o obvyklé ustanovení, při čemž navrhovaná úprava vychází ze zásady, že státní tajemník presidenta republiky má být honorován stejně jako ostatní vedoucí federálních orgánů statní správy.

K ustanovení § 7

V tomto ustanovení se vymezuje vztah k dosud platným normám. Bude třeba zrušit ty zákonné předpisy, které navrhovaný zákon nahrazuje. V prvé řadě jde o zákon, kterým se zřizuje Kancelář presidenta republiky, č. 654/1919 Sb. I když v navrhovaném zákoně je převzata část vládního nařízení č. 55/1954 Sb., o chráněné oblasti Pražského hradu a to v § 1 odst. 2, je třeba toto vládní nařízení ponechati v platnosti, protože určuje jednak vznik, vymezení a změnu chráněné oblasti Pražského hradu a jednak upravuje náhradové řízení za objekty v této oblasti.

K ustanovení § 8

Datum účinnosti zákona je stanovena souhlasně s datem účinnosti zákona o československé federaci.

V Praze dne 28. listopadu 1968

President republiky:

Svoboda v. r.

 


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP