Národní shromáždění Československé socialistické republiky 1968

IV. volební období

225

Vládní návrh

Zákon

ze dne ..................... 1968

o vymezení působnosti Československé socialistické republiky

ve věcech tisku a jiných informačních prostředků

Národní shromáždění Československé socialistické republiky se usneslo na tomto zákoně:

§ 1

Do působnosti Československé socialistické republiky ve věcech tisku a jiných informačních prostředků patří:

a) stanovit zásady státní politiky na tomto úseku a koordinovat její provádění,

b) zřizovat a spravovat vydavatelské podniky a jiné organizace a zařízení sloužící k šíření informací v rámci úkolů a působnosti federace,

c) přijímat zákonodárnou úpravu na úseku tisku a jiných informačních prostředků,

d) stanovit zásady vydavatelského práva.

§ 2

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1969.

Důvodová zpráva

Podle ústavního zákona o československé federaci má rozdělení působnosti mezi Československou socialistickou republikou a oběma republikami ve věcech tisku a jiných informačních prostředků stanovit zákon Federálního shromáždění (čl. 28).

Tento úkol se plní předloženým návrhem zákona.

Obdobně jako v ostatních oblastech společné působností se vychází z toho, že těžiště státní výkonné činnosti bude náležet do působnosti republik. Předpokládá se, že republikové povahy budou úřady pro tisk a informace (dosavadní Úřad pro tisk a informace při předsednictvu vlády v Praze se stane úřadem České socialistické republiky) a dále že budou zřízeny republikové instituce pro rozhlasové vysílání, televizní vysílání a tiskové agenturní zpravodajství. Také filmové podnikání bude organizováno v republikových institucích; zpravodajská část filmu bude podléhat dozoru republikových úřadů pro tisk a informace.

Úkolem federace bude stanovit zásady státní politiky na úseku tisku a jiných informačních prostředků a koordinovat provádění této politiky (§ 1 písm. a) návrhu zákona). Půjde zde nejen o zabezpečování nezbytné jednoty při ochraně státních zájmů, ale především o zabezpečování koncepčního pojetí a pozitivního zaměření tisku a činnosti jiných hromadných sdělovacích prostředků jak z hledisek vnitřně politických, tak i zahraničně politických. Federální orgány nebudou v přímém styku se zařízeními a institucemi podřízenými orgánům republik. Koordinační funkce nezakládá v žádném případě vztahy podřízenosti a nadřízenosti mezi federálními a republikovými orgány.

Kromě toho zájmy a potřeby federace budou vyžadovat, aby některé organizace, působící na úseku tisku a informací, měly federální povahu. K tomu směřuje ustanovení § 1 písm. b). Předpokládá se, že do působnosti federace by patřily např. organizace, zabývající se československým zahraničním vysíláním, poskytováním oficiálního zpravodajství za federaci apod. Nelze vyloučit, že v budoucnu vyvstanou některé další potřeby, k jejichž zabezpečení bude účelné zřídit federální instituce.

V dalších ustanoveních § 1 se pod písm. c) a d) zakotvuje působnost Československé socialistické republiky na úseku legislativní činnosti. Má jít jednak o zákonodárnou úpravu tiskového práva (včetně právní úpravy hromadných sdělovacích prostředků), jednak o stanovení zásad vydavatelského práva, na jejichž základě budou vydány příslušné zákony republik. Jinak ostatní zákonodárství (např. úprava práv a povinností institucí republik, zabývající se rozhlasovým a televizním vysíláním a tiskovým agenturním zpravodajstvím) bude v působnosti republik.

Provedení tohoto zákona si nevyžádá zvýšených nároků na financování státní správy ze státního rozpočtu; celkové náklady na státní správu v souvislosti s realizací federativního uspořádání se proti dosavadnímu stavu nezvýší.

V Praze dne 26. listopadu 1968

Předseda vlády:

Ing. Černík v. r.

 


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP