Národní shromáždění Československé socialistické republiky 1968

IV. volební období

224

Vládní návrh

Zákon

ze dne .................................... 1968

o vymezení působnosti Československé socialistické republiky

ve věcech vnitřního pořádku a bezpečnosti

Národní shromáždění Československé socialistické republiky se usneslo na tomto zákoně:

§ 1

Do působnosti Československé socialistické republiky ve věcech vnitřního pořádku a bezpečnosti patří:

a) koordinovat činnost orgánů obou republik při řízení ozbrojených bezpečnostních sborů,

b) řídit ty složky ozbrojených bezpečnostních sborů, které jsou vyčleněny k plnění zvláštních úkolů při ochraně Československé socialistické republiky a k ochraně federálních orgánů a institucí,

c) výkon státní správy ve věcech spolčování po souhlasu obou republik, jde-li o organizace, působící na celém území Československé socialistické republiky,

d) zásady úpravy ochrany státního a hospodářského tajemství a zajišťování této ochrany ve federálních orgánech a institucích,

e) právní úprava hranic Československé socialistické republiky a státních symbolů Československé socialistické republiky,

f) právní úprava pravidel silničního provozu.

§ 2

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1969.

Důvodová zpráva

Ustavní zákon o československé federaci zařazuje vnitřní pořádek a bezpečnost do společné působnosti Československé socialistické republiky a obou republik (čl. 8). Přitom v některých otázkách již přímo upravuje působnost federace (např. čl. 27 odst. 1 stanoví, že do působnosti Československá socialistické republiky patří upravovat postavení, oprávnění a ostatní poměry ozbrojených bezpečnostních sborů). Mimo to však svěřuje zákonu Federálního shromáždění, aby upravil rozdělení působnosti mezi Československou socialistickou republikou a oběma republikami ve věcech vnitřního pořádku a bezpečnosti (čl. 27 odst. 2).

Tento úkol se plní předloženým návrhem zákona.

V § 1 se vymezuje působnost ČSSR. K závažné změně dochází v organizaci a řízení Sboru národní bezpečnosti, který dosud působil jako jednotný celostátní ozbrojený bezpečnostní sbor. V souvislosti s federativním uspořádáním státu bude patřit s výjimkou vyčleněných složek - do působnosti republik.

Úkolem federace bude koordinovat činnost orgánů obou republik při řízení ozbrojených bezpečnostních sborů. Tato koordinace bude spočívat v jednotné normativní úpravě otázek, dotýkajících se postavení a činnosti ozbrojených bezpečnostních sborů, jak stanoví čl. 27 odst. 1 ústavního zákona o československé federaci, i v zabezpečování koordinovaného postupu v nezbytných případech; při tom však federální orgány nebudou moci přímo zasahovat do činnosti složek ozbrojených bezpečnostních sborů, patřících do působnosti republik. Dále půjde o zabezpečování činnosti federální kriminální ústředny, která bude plnit v zájmu obou republik takové úkoly, jako vedení jednotných kriminalistických evidencí a statistiky, celostátní pátrání, expertizní činnost v některých specializovaných oborech a výzkum kriminalistické techniky.

Ochrana zvláštních zájmů Československé socialistické republiky a ochrana federálních orgánů a institucí vyžaduje, aby byly vyčleněny některé složky ozbrojených bezpečnostních sborů a jejich řízení svěřeno federálním orgánům.

V ostatních ustanoveních § 1 jde o působnost ČSSR na úseku normotvorné činnosti i výkonu státní správy v otázkách, které mají význam pro celou federaci.

Řízení a zabezpečování civilní obrany, která podle dosavadní právní úpravy (zákon č. 40/1961 Sb., o obraně ČSSR) tvoří součást národní obrany, bude upraveno zvláštním zákonem, jehož návrh v průběhu roku 1969 vláda ČSSR připraví a předloží Federálnímu shromáždění.

Provedení tohoto zákona si nevyžádá zvýšených nákladů na financování státní správy ze státního rozpočtu; celkové náklady na státní správu v souvislosti s realizací federativního uspořádána se proti dosavadnímu stavu nezvýší.

V Praze dne 26. listopadu 1968

Předseda vlády:

Ing. Černík v. r.

 


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP