Národní shromáždění Československé socialistické republiky 1968

IV. volební období

217

Vládní návrh

Zákon

ze dne ................................ 1968

o státním odborném dozoru nad bezpečností práce a technických zařízení a nad dodržováním stanovených pracovních podmínek

K zvýšení účinnosti ochrany pracujících v oblasti bezpečnosti práce je nezbytné vytvořit nezávislé státní odborné orgány, které budou dozírat, jak organizace a pracovníci plní předpisy k zajištění bezpečnosti práce a technických zařízení ve výrobní a nevýrobní činnosti a jak dodržují stanovené pracovní podmínky.

Proto se Národní shromáždění Československé socialistické republiky usneslo na tomto zákoně:

Základní ustanovení

§ 1

Státní odborný dozor nad bezpečností práce a technických zařízení podle tohoto zákona (dále jen "státní odborný dozor") vykonávají:

a) Český úřad bezpečnosti práce,

b) Slovenský úřad bezpečnosti práce a

c) oblastní inspektoráty bezpečnosti práce.

§ 2

(1) Český úřad bezpečnosti práce je podřízen ministru práce a sociálních věcí České socialistické republiky, V čele Českého úřadu bezpečnosti práce je předseda, kterého jmenuje a odvolává vláda České socialistické republiky na návrh ministra práce a sociálních věci. Jemu odpovídá předseda za činnost Českého úřadu bezpečnosti práce a oblastních inspektorátů bezpečnosti práce.

(2) Slovenský úřad bezpečnosti práce je podřízen ministru práce a sociálních věcí Slovenské socialistické republiky. V čele Slovenského úřadu bezpečnosti práce je předseda, kterého jmenuje a odvolává vláda Slovenské socialistické republiky na návrh ministra práce a sociálních věcí. Jemu odpovídá předseda za činnost Slovenského úřadu bezpečnosti práce a oblastních inspektorátů bezpečnosti práce.

(3) Oblastní inspektoráty bezpečnosti práce v České socialistické republice jsou podřízeny Českému úřadu bezpečnosti práce. Oblastní inspektoráty bezpečnosti práce v Slovenské socialistické republice jsou podřízeny Slovenskému úřadu bezpečnosti práce. V čele oblastních inspektorátů bezpečnosti práce jsou oblastní inspektoři bezpečnosti práce, které jmenuje a odvolává v České socialistické republice předseda Českého úřadu bezpečnosti práce a v Slovenské socialistické republice předseda Slovenského úřadu bezpečnosti práce.

Působnost, úkoly a oprávnění orgánů státního odborného dozoru

§ 3

(1) Působnost orgánů státního odborného dozoru se vztahuje na všechny organizace a zařízení, na samostatné provozovatele a na jednotlivé uživatele technických zařízení (dále jen "organizace").

(2) Působnost orgánů státního odborného dozoru se nevztahuje

a) na činnost, pracoviště a technická zařízení podléhající podle zvláštních předpisů dozoru orgánů státní báňské správy,

b) na technická zařízení, podléhající podle zvláštních předpisů dozoru orgánů na úseku národní obrany, dopravy a spojů, a na vybrané objekty ministerstva vnitra.

(3) Vláda Československé socialistické republiky může rozšířit působnost orgánů státního odborného dozoru i na technická zařízení uvedená v odstavci 2 písm. b).

§ 4

Oblastní inspektoráty bezpečnosti práce

a) dozírají, zda se v organizacích dodržují předpisy k zajištění bezpečnosti práce a technických zařízení a předpisy stanovící pracovní podmínky, tj. předpisy o způsobu zaměstnávání žen a mladistvých, o pracovní době, o noční práci a o práci přesčas,

b) dozírají, zda dokumentace staveb, technických zařízení a technologií a prototypy strojů, zařízení a osobních ochranných pracovních prostředků, vybrané podle zásad stanovených Českým úřadem bezpečnosti práce a Slovenským úřadem bezpečnosti práce, splňují požadavky bezpečnosti práce a technických zařízení,

c) uplatňují při povolování a kolaudaci staveb a při státním stavebním dohledu požadavky bezpečnosti práce a technických zařízení,

d) dozírají, zda jsou při projektování, konstrukci, výrobě, montáži, provozu, obsluze, opravách, údržbě a revizi vyhrazených technických zařízení splněny požadavky bezpečnosti práce a technických zařízení,

e) provádějí prohlídky a zkoušky vyhrazených technických zařízení,

f) prověřují odbornou způsobilost organizaci k výrobě, montáži, opravám, údržbě a revizím vyhrazených technických zařízení a vydávají jim o tom oprávnění, popřípadě jim tato oprávnění odnímají,

g) prověřují odbornou způsobilost pracovníků organizací, kteří jsou pověřeni zkoušením, revizemi, opravami nebo obsluhou vyhrazených technických zařízení, a vydávají jim o tom osvědčení, popřípadě jim tato osvědčení odnímají,

h) zúčastňují se vyšetřování příčin pracovních úrazů, provozních nehod (havárií), poruch technických zařízení a technických příčin průmyslových otrav a nemoci z povolání, popřípadě uvedené příčiny vyšetřují,

i) dozírají, zda dovážená nebo vyvážená technická zařízení a materiály, vybrané podle zásad stanovených Českým úřadem bezpečnosti práce a Slovenským úřadem bezpečnosti práce, splňují požadavky bezpečnosti práce a technických zařízení, a vydávají o tom osvědčení.

§ 5

(1) Český úřad bezpečnosti práce a slovenský úřad bezpečnosti práce v mezích své územní působnosti

a) stanoví sídla a obvody působnosti oblastních inspektorátů bezpečnosti práce a jejich poboček,

b) řídí činnost oblastních inspektorátů bezpečnosti práce,

c) provádějí výzkum na úseku bezpečnosti práce a technických zařízení,

d) vydávají předpisy k zajištění bezpečnosti práce a technických zařízení, o evidenci a registraci pracovních úrazů a o hlášení provozních nehod (havárií) a poruch technických zařízení,

e) rozhodují o odvoláních proti opatřením oblastních inspektorátů bezpečnosti práce,

f) určují, která technická zařízení se považují za vyhrazená ve smyslu § 4 písm. d) až g),

g) koordinují činnost orgánů uvedených v § 3 odst. 2 při tvorbě předpisů k zajištění bezpečnosti práce a technických zařízení,

h) plní úkoly uvedené v § 4 v případech, v nichž si to ze zvlášť důležitých celospolečenských důvodů vyhradí.

(2) Způsob a postup při řešení záležitostí bezpečnosti práce a technických zařízení, které jsou společné Českému úřadu bezpečnosti práce a Slovenskému úřadu bezpečnosti práce, bude upraven statuty těchto úřadů.

§ 6

(1) Orgány státního odborného dozoru a jejich pověření pracovníci jsou při výkonu dozorčí činnosti oprávnění

a) vstupovat kdykoliv do prostorů organizací a vyžadovat potřebné doklady, informace a vytvoření podmínek pro výkon dozoru,

b) nařizovat, aby byly v přiměřených lhůtách odstraněny zjištěné závady, a navrhovat potřebná technická i jiná opatření,

c) nařizovat vyřazení strojů a zařízení z provozu, s výjimkou pevných trakčních zařízení a trakčních vozidel na drahách a ve veřejné silniční dopravě, lodí a letadel, a zakázat užívání výrobních a provozních prostorů, technologií nebo činnosti, je-li ohrožen život nebo zdraví pracovníků,

d) zakázat práci přesčas, práci v noci a práci žen a mladistvých, je-li vykonávána v rozporu s příslušnými předpisy.

Orgány státního odborného dozoru jsou dále oprávněny

a) ukládat pracovníkům organizací, kteří svým zaviněním porušili závažné povinnosti vyplývající z předpisů k zajištění bezpečnosti práce a technických zařízení nebo zatajili skutečnosti důležité pro výkon dozoru, pokutu až do částky rovnající se trojnásobku jejich průměrného měsíčního výdělku (§ 275 zákoníku práce); jednotlivým uživatelům technických zařízení a samostatným provozovatelům mohou ukládat tyto pokuty do výše 5000 Kčs,

b) ukládat organizacím za porušení předpisů k zajištění bezpečnosti práce a technických zařízení pokutu až do částky 100 000 Kčs; za nedodržení nově stanoveného termínu k provedení nápravy zvýšit původně určenou pokutu až o 100%.

Všeobecná a závěrečná ustanovení

§ 7

(1) Orgány státního odborného dozor u spolupracují s orgány Revolučního odborového hnutí a na požádání je informují o opatřeních k odstranění závad zjištěných při své činnosti.

(2) Orgány státního odborného dozoru spolupracují s ústředními orgány, s národními výbory, s ostatními orgány státní správy a s orgány družstev. Všechny tyto orgány jsou povinny poskytovat orgánům státního odborného dozoru na požádání podklady a informace potřebné pro výkon tohoto dozoru.

§ 8

(1) Zrušují se:

a) ustanovení § 13 a 19 zákona č. 87/1960 Sb., o výrobě, rozvodu a využití topných plynů (plynárenský zákon), ve znění zákona č. 64/1962 Sb.,

b) vládní nařízení č. 53/1952 Sb., o zajištění bezpečnosti a hospodárnosti provozu některých technických zařízení,

c) vyhláška Ústřední rady odborů č. 83/1961 Sb., o úkolech orgánů Revolučního odborového hnutí a národních výborů při výkonu dozoru a péče o bezpečnost a ochranu zdraví při práci,

d) vyhláška ministerstva zemědělství, lesního a vodního hospodářství č. 114/1962 Sb., o státním odborném dozoru nad technickým stavem strojů používaných v zemědělství a nad bezpečností a ochranou zdraví při práci s těmito stroji.

(2) Působnost orgánů na úseku dozoru nad bezpečností práce a technických zařízení, vykonávaná dosud podle předpisů uvedených v odstavci 1, přechází na orgány zřízené podle tohoto zákona.

§ 9

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1989.

Důvodová zpráva

Všeobecná část

Rozbory stavu a vývoje pracovní úrazovosti ukazují, že hospodářské orgány nedodržují plně jednotu péče o bezpečnost práce a technických zařízení a plnění úkolů ve výrobě, při plánování, ve výzkumu a v investiční činnosti. To se projevuje nízkou úrovní pracovního prostředí a vysokým počtem pracovních úrazů. V některých odvětvích, zejména v zemědělství, stavebnictví a ve státním obchodě počet pracovních úrazů stoupá.

Pracovní úrazy způsobují vedle poškození zdraví jednotlivců i značné hospodářské ztráty. Pro úrazy chybí denně v zaměstnání průměrně 24 000 pracovníků. Náklady na likvidaci škod způsobených pracovními úrazy (náklady na léčení, dávky nemocenského a sociálního zabezpečení, odškodňování pracovních úrazů apod.) činí ročně téměř 1 miliardu Kčs. Ve výrobě představují pracovní úrazy ztrátu na společenském produktu asi 2 miliardy Kčs ročně. Přibližně 1,2 miliardy Kčs ročně vynakládají organizace na osobní ochranné pracovní prostředky. Příplatky za práci ve ztíženém a zdraví škodlivém prostředí dosahují ročně průměrně 510 mil. Kčs.

Dodržování zásad bezpečnosti při práci, ostatních stanovených pracovních podmínek, zásad hygieny, čistoty vod a ovzduší, požární ochrany apod. není možno zajišťovat jen metodami přímého nebo nepřímého hospodářského řízení. Na těchto úsecích je nutno nadále ponechat metody přímého státního donucení s větším vlivem na hospodářské výsledky činnosti organizací. Takovou funkci může plnit jen nezávislý orgán státního dozoru.

Nastupující vědeckotechnická revoluce přináší kvalitativně nová pracovní rizika. Její vývoj musí být soustavně sledován a analyzován, aby bylo možno včas reagovat na nesprávné tendence a stanovit hlavní směry prevence v bezpečnosti práce a technických zařízení. To platí nejen pro průmysl a zemědělství, ale též pro služby, které jsou v tomto směru na nízké úrovni a budou se rychle rozvíjet.

Proto se navrhuje vybudovat státní odborný dozor nad bezpečností práce a technických zařízení a nad dodržováním stanovených pracovních podmínek, jehož Český úřad bezpečnosti práce a Slovenský úřad bezpečnosti práce budou ústředními orgány státní správy. Budou mít podřízené orgány - oblastní inspektoráty bezpečnosti práce. Sídla a obvody působnosti inspektorátů budou stanoveny Českým úřadem bezpečnosti práce a Slovenským úřadem bezpečnosti práce s přihlédnutím k rozmístění závodů a jejich technickému vybavení.

Revoluční odborové hnutí nebude vykonávat dozor nad bezpečností a ochranou zdraví při práci z pověření státu jako dosud, avšak jako zájmová organizace pracujících bude kontrolovat, jak hospodářské i státní orgány plní své povinnosti na úseku bezpečnosti práce a technických zařízení. Toto pojetí kontroly vychází z usnesení V. plenární schůze Ústřední rady odborů. Rozsah a způsob spolupráce orgánu ROH a orgánů státního odborného dozoru bude určen vzájemnými dohodami.

Činnost státního odborného dozoru bude zahrnovat

a) dozor nad bezpečností práce; pro tuto činnost bude do státního odborného dozoru začleněna technická část dozoru včetně výzkumu, kterou ROH nebude napříště vykonávat, tj. dosavadní oprávnění a úkoly orgánů ROH, vyplývající z různých předpisů bezpečnostně technické povahy, zejména z československých státních norem; činnost orgánů státního odborného dozoru bude dále zahrnovat dozor nad technickým stavem strojů používaných v zemědělství i nad bezpečností při práci s těmito stroji, který dosud vykonávaly orgány ministerstva zemědělství a výživy;

b) dozor nad bezpečností a spolehlivostí tzv. vyhrazených technických zařízení, který dosud vykonával Ústav technického dozoru, podléhající Ústřední správě energetiky;

c) dozor nad dodržováním předpisů stanovících pracovní podmínky, tj. předpisů o způsobu zaměstnávání žen a mladistvých, o pracovní době, o noční práci a o práci přesčas, jak je obsahuje zákoník práce a jak to odpovídá ustanovením úmluvy Mezinárodní organizace práce č. 81/1947, o inspekci práce v průmyslu a obchodě.

Působnost státního odborného dozoru bude napříště podstatně širší než dosud, neboť se bude vztahovat na všechny výrobní i nevýrobní činnosti státních, družstevních a jiných organizací a provozovatelů ve všech odvětvích národního hospodářství, která zahrnují přes 32 tisíc závodů se 6,5 mil. pracovníků. Jeho působnost se bude vztahovat též na jednotlivce, pokud budou uživateli technických zařízení, zejména na soukromě hospodařící rolníky a na občany, kterým bude povolena samostatná výdělečná činnost.

Koncepce a řešení zásadních otázek bezpečnosti práce bude náležet do působnosti ministerstva práce a sociálních věcí Československé socialistické republiky. Toto ministerstvo bude na úseku bezpečnosti práce především vydávat předpisy s platností pro celou československou federaci, zajišťovat mezinárodní spolupráci a uzavírání dohod, zastupovat Československou socialistickou republiku na mezinárodních jednáních, koordinovat legislativní činnost orgánů státního odborného dozoru vyňatých z působnosti tohoto zákona, navrhovat výzkumné úkoly z problematiky bezpečnosti práce do státního plánu výzkumných a vývojových prací, účastnit se přípravy perspektivních a prováděcích plánů rozvoje národního hospodářství a vypracovávat základní metodické pokyny pro jednotné vedení všech orgánů státního odborného dozoru. Tuto činnost bude ministerstvo práce a sociálních věcí Československé socialistické republiky vykonávat podle svého statutu s pomocí poradního orgánu paritně složeného z českých a slovenských zástupců.

Ke splnění úkolů orgánů státního odborného dozoru bude po plném rozvinutí jejich činnosti třeba ročně těchto finančních prostředků:

na dozor nad bezpečností práce včetně výzkumu

30,5 mil. Kčs,

na dozor nad bezpečností a spolehlivostí technických zařízení

8,7 mil. Kčs,

celkem

39,2 mil. Kčs.


 

Mimoto se předpokládá, že část činnosti orgánů státního odborného dozoru bude vykonávána za úhradu, takže je možné počítat též s příjmy, a to jak ve formě správních poplatků, které budou příjmem státní pokladny, tak ve formě cen stanovených na podkladě vyhlášky Státní komise pro finance, ceny a mzdy č. 47/1967 Sb., o cenách.

Prostředky k úhradě nákladů na činnost státního odborného dozoru, zahrnuté do rozpočtových kapitol ministerstva zemědělství a výživy a Ústřední správy energetiky budou ke dni počátku účinnosti navrhovaného zákona delimitovány do nově vzniklých orgánů. Náklady na zřízení Českého úřadu bezpečnosti práce a Slovenského úřadu bezpečnosti práce budou v roce 1969 kryty jednak z rozpočtové rezervy ministerstva financí, jednak delimitací z rozpočtových kapitol ministerstva techniky a Slovenské národní rady.

Zvláštní část

K § 1 a 2

Organizace státního odborného dozoru je dvoustupňová. Český úřad bezpečnosti práce a Slovenský úřad bezpečnosti práce budou řídit oblastní inspektoráty bezpečnosti práce.

Nezávislost Českého úřadu bezpečnosti práce a Slovenského úřadu bezpečnosti práce na ostatních orgánech státní správy a na hospodářských orgánech je důležitou podmínkou výkonu dozoru nad bezpečností práce a technických zařízení a nad dodržováním předpisů stanovících pracovní podmínky. Proto jsou předsedové Českého úřadu bezpečnosti práce a Slovenského úřadu bezpečnosti práce jmenováni a odvoláváni národními vládami na návrh ministrů práce a sociálních věcí, kterým budou bezprostředně odpovídat za činnost úřadu bezpečnosti práce i za činnost oblastních inspektorátů bezpečnosti práce.

K § 3

Pod pojmem organizace se rozumějí i školy a pracoviště žáků, studentů, učňů a mládeže v pracovním poměru při odborné výuce a při polytechnické a výrobní praxi.

Se zřetelem na specifické podmínky provozu a v souladu s ustanovením úmluvy Mezinárodni organizace práce č. 81/1947 bude v závodech podléhajících hornímu zákonu č. 41/1957 Sb. vykonávat dozor nad bezpečností práce a technických zařízení a nad dodržováním stanovených pracovních podmínek nadále státní báňská správa.

Výkon dozoru nad bezpečností technických zařízení na drahách, ve vodní, letecké a veřejné silniční dopravě a v silničním hospodářství se rovněž ponechává dosavadním specializovaným orgánům státního odborného dozoru. Bude zachován i dosavadní rozsah dozoru na úseku spojů, národní obrany a vnitra.

K § 4 a 5

Vzhledem k velkému počtu projektů staveb, zařízení a strojů (včetně dovážených i vyvážených zařízení a strojil) bude třeba, aby Český úřad bezpečnosti práce a Slovanský úřad bezpečnosti práce stanovily zásady, v jakém rozsahu budou předmětem dozoru. Dozorčí činnost zahrne též podávání odborných posudků, přičemž dělba práce mezi orgány státního odborného dozoru a orgány státního zkušebnictví je zajištěna jednak navrhovaným zákonem, jednak zákonem o státním zkušebnictví.

V přítomné době není vytvořen jednotný systém, podle kterého by byly vydávány předpisy k zajištění bezpečnosti práce a technických zařízení, včetně koordinace a evidence. Český úřad bezpečnosti práce a Slovenský úřad bezpečnosti práce budou tylo předpisy vydávat, evidovat a doplňovat je populárním výkladem. Použijí i dalších forem popularizace, jako filmu, rozhlasu, televize apod. Pokud československé státní normy obsahují ustanovení o bezpečnosti práce a technických zařízení, budou Český úřad bezpečnosti práce a Slovenský úřad bezpečnosti práce neopominutelnými účastníky při jejich projednávání a schvalování. Pracovně právní předpisy bude vydávat ministerstvo práce a sociálních věcí Československé socialistické republiky.

Aby byl zajištěn jednotný postup při řešení problémů dozoru v oblasti bezpečnosti práce a technických zařízení, počítá se s tím, že Český úřad bezpečnosti práce a Slovenský úřad bezpečnosti práce budou při tvorbě bezpečnostně technických předpisů koordinovat činnost orgánů, které budou vykonávat nadále dozor mimo působnost nově zřizovaných orgánů státního odborného dozoru. Český úřad bezpečnosti práce a Slovenský úřad bezpečnosti práce proto vytvoří koordinační radu, složenou ze zástupců zúčastněných ústředních orgánů a specializovaných orgánů státního odborného dozoru.

K § 6

Aby opatření orgánů státního odborného dozoru byla účinná, bude nutno, aby tyto orgány systematicky a pečlivě kontrolovaly, jak jsou plněny jejich příkazy anebo zákazy. Při porušení předpisů nebo nedodržení příkazů budou orgány státního odborného dozoru v méně závažných případech ukládat pokuty v blokovém řízení podle vyhlášky č. 61/1961 Sb. Půjde-li o porušení závažných povinností, budou moci ukládat pracovníkům pokuty až do částky rovnající se trojnásobku jejich průměrného hrubého měsíčního výdělku a jednotlivým uživatelům technických zařízení a samostatným provozovatelům řemesel pokuty až do 5000 Kčs. Organizacím budou moci za porušení předpisů k zajištění bezpečnosti práce a technických zařízení ukládat pokuty až do částky 100 000 Kčs.

Účinnost pokut ukládaných organizacím se zesiluje možností zvýšit původně určenou částku pokuty až o 100%, nebude-li dodržen nově stanovený termín k provedení nápravy.

Proti rozhodnutím oblastních inspektorátů bezpečnosti práce se mohou organizace i jednotlivci odvolat ve smyslu ustanovení správního řádu k územně příslušnému úřadu bezpečnosti práce.

Orgány státního odborného dozoru budou mít kromě toho možnost navrhovat uložení přirážky k pojistnému ve smyslu opatření Ústřední rady odborů ze dne 22. prosince 1958, o organizaci a provádění nemocenského pojištění zaměstnanců, ve znění pozdějších opatření ÚRO (vyhláška předsedy vlády č. 6/1967 Sb.).

K § 7

Spolupráce s orgány ROH, ústředními orgány, národními výbory, ostatními orgány státní správy a orgány družstev bude vymezena vzájemnými dohodami. Konkrétní akce budou řešeny koordinační radou.

K § 8

Navrhovaným zákonem zůstávají nedotčena ustanovení zákoníku práce č. 65/1965 Sb., předpisů o výkonu dozoru v závodech podléhajících státnímu odbornému dozoru vykonávanému orgány státní báňské správy podle horního zákona, předpisů, jimiž se doplňují předpisy o organizaci státní báňské správy, obsažené v zákoně č. 61/1965 Sb., podobných předpisů platných v resortech dopravy, spojů, národní obrany a vnitra, předpisy o hygienickém dozoru podle zákona č. 20/1968 Sb., o péči o zdraví lidu, předpisů o požární ochraně a předpisů o technické normalizaci a státním zkušebnictví.

V Praze dne 25. listopadu 1968

Předseda vlády:

Ing. Černík v. r.

Ministr techniky:

v z. Dr. Mrázek v. r.

Ministr práce a sociálních věcí:

Štanceľ v. r.

 


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP