Národní shromáždění Československé socialistické republiky 1968

IV. volební období

216

Vládní návrh

Zákon

ze dne ............................... 1968,

kterým se mění zákon č. 82/1966 Sb., o pojišťovnictví

Národní shromáždění Československé socialistické republiky se usneslo na tomto zákoně:

§ 1

Státní pojišťovna organizovaná podle zákona č. 821966 Sb., o pojišťovnictví, jako celostátní pojišťovací a zajišťovací podnik se rozděluje na dva samostatné pojišťovací a zajišťovací podniky, které se nazývají "Česká státní pojišťovna" a "Slovenská státní pojišťovna"; sídlem České státní pojišťovny je Praha, sídlem Slovenské státní pojišťovny je Bratislava.

§ 2

Pokud se v zákoně č. 82/1966 Sb., o pojišťovnictví, nebo v jiných obecně závazných právních předpisech hovoří o Státní pojišťovně, rozumí se tím napříště jak Česká státní pojišťovna, tak Slovenská státní pojišťovna.

§ 3

(1) Česká státní pojišťovna a Slovenská státní pojišťovna vstupují v práva a závazky dosavadní Státní pojišťovny takto:

a) Česká státní pojišťovna vstupuje v práva a závazky ze smluvních a zákonných pojištění a ze zajišťovacích smluv spravovaných závody dosavadní Státní pojišťovny se sídlem na území českých krajů;

b) Slovenská státní pojišťovna vstupuje v práva a závazky ze smluvních a zákonných pojištění spravovaných závody dosavadní Státní pojišťovny se sídlem na území Slovenska.

(2) Práva a závazky dosavadní Státní pojišťovny z jiných právních vztahů, než které jsou uvedeny v předchozím odstavci, předcházejí na deskou státní pojišťovnu, pokud vznikly na území českých krajů, a na Slovenskou státní pojišťovnu, pokud vznikly na území Slovenska. Správa majetku vykonávaná dosavadní Státní pojišťovnou přechází na Českou státní pojišťovnu, jde-li o majetek na území českých krajů, a na Slovenskou státní pojišťovnu, jde-li o majetek na území Slovenska.

(3) Pokud to bude potřebné k účelnějšímu uspořádání vzájemných vztahů České státní pojišťovny a Slovenské státní pojišťovny, anebo jejich vztahů k pojištěným, popřípadě k účastníkům jiných právních vztahů, než jaké vyplývá z ustanoven! odstavců 1 a 2, převedou pojišťovny mezi sebou nejpozději do 30. června 1970 po vzájemné dohodě příslušná práva a závazky. Přitom budou dbát, aby tento převod zároveň v co nejširší míře přispěl k vytvoření stejných ekonomických podmínek pro obě pojišťovny. K převodu není třeba souhlasu oprávněných, případně zavázaných; přejímající pojišťovna vstupuje do práv a závazků dnem uvedeným v dohodě. Obdobně je možno převést správu majetku, která přešla na Českou státní pojišťovnu a na Slovenskou státní pojišťovnu podle odstavce 2 věty druhé.

§ 4

Mezi Českou státní pojišťovnu a Slovenskou státní pojišťovnu se rozdělují v rozsahu odpovídajícím přejímaným právům a závazkům ze smluvního a zákonného pojištění a ze zajišťovacích smluv fondy a rezervy vytvořené dosavadní Státní pojišťovnou podle § 7 zákona č. 82/1966 Sb., o pojišťovnictví. Mezi uvedené pojišťovny se rovněž rozdělí fondy vytvořené podle § 8 téhož zákona.

§ 5

Zrušuje se ustanovení § 1 a § 3 odst. 2 zákona č. 82/1966 Sb., o pojišťovnictví, a z ustanovení § 5 odst. 1 téhož zákona se vypouštějí slova "v Praze, oblastním ředitelstvím pro Slovensko v Bratislavě".

§ 6

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1969.

Důvodová zpráva

Z ústavního zákona č. 143/1968 Sb. o československé federaci vyplývá, že otázky pojišťovnictví spadají do výlučné kompetence českých a slovenských národních orgánů. Tomu odpovídá i dohoda těchto orgánů, že pojišťovací a zajišťovací činnost nemá být napříště vykonávána jediným celostátním pojišťovacím a zajišťovacím podnikem, nýbrž dvěma podniky, z nichž jeden by měl sídlo v Praze a druhý v Bratislavě. Oba tyto podniky mají vzniknout z dosavadní Státní pojišťovny, a to jejím rozdělením. Vzhledem k tomu, že Státní pojišťovna opírá svoji existenci o speciální zákon (zákon č. 82/1966 Sb., o pojišťovnictví) a nikoliv o zřizovací akt příslušného ministra vydaný podle § 42 hospodářského zákoníku, je i k jejímu rozdělení zapotřebí zvláštní zákonné úpravy. K tomu směřuje předložený návrh zákona, kterým nemá být nahrazen dosavadní zákon o pojišťovnictví, nýbrž mají jím být jednak konstituovány dvě pojišťovny, jednak zrušena či vypuštěna ta ustanovení zákona o pojišťovnictví, která neodpovídají existenci dvou pojišťoven. Zákon o pojišťovnictví z roku 1966 má tudíž zůstat i nadále v platnosti ve znění vyplývajícím z navrženého zákona a v tomto znění se jím mají řídit jak česká, tak slovenská pojišťovna. Navržený zákon má ryze organizační povahu a vlastní rozdělení Státní pojišťovny ve dva pojišťovací a zajišťovací podniky neklade požadavky na státní rozpočet. Po rozdělení Státní pojišťovny na dva podniky připadne ovšem na každý z nich jen příslušná část dosavadního pojistného a dosavadních rezerv, čímž se zúží finanční základna rizikového společenství, a tím i možnost vzájemného vyrovnávání nahodilých výkyvů ve škodním průběhu.

K § 1:

Zákonem č. 82/1966 Sb., o pojišťovnictví, byla Státní pojišťovna přeměněna z dřívějšího státního pojišťovacího ústavu na celostátní pojišťovací a zajišťovací podnik, který je ústředně řízenou státní hospodářskou organizací. Z uvedených důvodů je nyní třeba konstituovat dva samostatné pojišťovací a zajišťovací podniky, a to rozdělením dosavadní Státní pojišťovny, v jejíž činnosti budou pokračovat a vstoupí také v její práva a závazky. Oba podniky budou mít charakter státní hospodářské organizace a budou tudíž mít právní subjektivitu. Tuto skutečnost je třeba výrazně promítnout i do názvu obou podniků, aby nedocházelo k jejich záměně, zejména při obchodním styku se zahraničními partnery.

K § 2:

Dosavadní zákon č. 82/1966 Sb. bude ve znění tohoto zákona platit pro obě pojišťovny konstituované podle § 1. Mimo to i některé další obecně návazně právní předpisy (např. vládní nařízení č. 59/1953 Sb., o provozu na silnicích, a prováděcí vyhláška č. 197/1964 Sb., kterou se stanoví rozsah a podmínky zákonného pojištění odpovědnosti za škody způsobené provozem motorových vozidel, zákon č. 47/1956 Sb., o civilním letectví, a další předpisy obsahují ustanovení, ve kterých je výslovně jmenována Státní pojišťovna. Proto je zapotřebí v navrhovaném zákoně vyjádřit, že ode dne počátku jeho účinnosti to ustanovení zákona o pojišťovnictví a dalších obecně závazných právních předpisů, která se dosud vztahují na Státní pojišťovnu nebo zakládají práva a povinnosti ke Státní pojišťovně, platí i nadále s tím, že jejich adresátem jsou obě pojišťovny vzniklé rozdělením Státní pojišťovny. Z toho také vyplývá, že výlučné právo provozovat pojišťovací a zajišťovací činnost, založené ustanovením § 4 odst. 1 zákona č. 82/1966 Sb. pro Státní pojišťovnu, se vztahuje napříště na dva pojišťovací a zajišťovací podniky - na Českou státní pojišťovnu a na Slovenskou státní pojišťovnu - které je budou moci vykonávat na celém území ČSSR.

K § 3:

Důsledkem rozdělení dosavadní Státní pojišťovny ve dvě (§ 1) je i potřeba stanovit hlediska, podle nichž tyto pojišťovny vstoupí v práva a závazky Státní pojišťovny, zejména v práva a závazky z existujících pojištění (smluvních i zákonných). Vzhledem k tomu, že dosavadní Státní pojišťovna vykonává svoji činnost prostřednictvím Odštěpných závodil organizovaných převážně na teritoriálním principu a tyto závody se jejím jménem staly účastníky smluvních i zákonných pojištění a tato pojištění spravují, jakož i vzhledem k tomu, že tyto závody také budou napříště součástí buď České státní pojišťovny nebo Slovenské státní pojišťovny, ukazuje se jako nejsprávnější stanovit zásadu, že obě pojišťovny vstoupí v práva a závazky Státní pojišťovny podle toho, kde má podle zápisu v podnikovém rejstříku sídlo odštěpný závod, který pojištění nebo zajištění spravuje. Důsledkem této zásady je, že Česká státní pojišťovna vstoupí v práva a závazky i ze všech pojištění souvisících s mezinárodním obchodním stykem a ze zajišťovacích smluv, pokud budou v den počátku účinnosti tohoto zákona v platnosti, protože všechna tato pojištění a zajišťovací smlouvy jsou ve správě Závodu pro zahraničí se sídlem v Praze. To však neomezuje Slovenskou státní pojišťovnu v možnosti vykonávat již od svého konstituování pojišťovací činnost na úseku mezinárodního obchodního styku a uzavírat zajišťovací smlouvy.

Podle zásad pro vstup České státní pojišťovny a Slovenské státní pojišťovny v práva a závazky dosavadní Státní pojišťovny, vyslovených v § 3 odst. 1 a 2, vstoupí obě pojišťovny i v taková práva a závazky, ve které by z hlediska potřeb jejich budoucí činnosti i z hlediska zájmu třetích osob měla vstoupit právě druhá pojišťovna. Například Česká státní pojišťovna vstoupí ve veškerá práva a závazky z pojištění spravovaných závodem Zvláštní provozy, poněvadž tento závod má sídlo v Praze; u mnohých z nich však je účelné, aby do nich vstoupila Slovenská státní pojišťovna. Pro značnou rozmanitost těchto případů nelze je postihnout stanovením jednoduchého jednotného hlediska a naproti tomu podrobná úprava by zákon neúměrná zatížila. Pro administrativně technickou náročnost roztřídění těchto pojištění pak nelze ani zabezpečit, aby se Slovenská státní pojišťovna ujala jejich správy ihned ode dne počátku účinnosti tohoto zákona. Je proto vhodnější - jak to činí § 3 odst. 3 - dát oběma pojišťovnám možnost, aby se v přiměřeně dlouhém období dohodly o převedení práv a závazků, do kterých vstoupí k 1. lednu 1969 podle § 3 odst. 1 a 2, z jedné pojišťovny na druhou; takto uskutečněný převod je však nutno postavit na rovem vstupu v práva a závazky, k němuž dojde přímo ze zákona, s tím rozdílem, že za clen vstupu příslušné pojišťovny v přejímaná právo a závazky bude platit dohodnutý den.

Principem teritoriality se bude řídit i vstup v práva a závazky dosavadní Státní pojišťovny vzniklé z jiných než pojistně právních vztahů (z pracovních smluv, ze smluv a sdružení apod.) a převod správy majetku. Rozlišovacím kritériem zde však bude místo vzniku závazku nebo místo, na němž leží spravovaný majetek.

K § 9:

Zajištění takto přešlých práv a závazku z pojištění je třeba normativně zabezpečit i ve sféře finanční a hospodářské. Proto se v § 4 stanoví, že mezi obě pojišťovny konstituované podle § 1 se rozdělují fondy a rezervy, které dosavadní Státní pojišťovna vytvářela podle § 7 zákona č. 82/1966 Sb. Zároveň se určuje, že toto rozdělení má být adekvátní rozsahu práv a závazků ze smluvních a zákonných pojištění přejímaných Českou státní pojišťovnou a Slovenskou státní pojišťovnou. Mezi Českou státní pojišťovnu a Slovenskou státní pojišťovnu se rovněž rozdělí fondy vytvořené dosavadní Státní pojišťovnou podle § 8 zákona č. 82/1966 Sb.

K § 5:

Rozdělením Státní pojišťovny v Českou státní pojišťovnu a Slovenskou státní pojišťovnu pozbývají významu ta ustanovení zákona č. 82/1966 Sb., která upravovala v rámci jednoho podniku zvláštní postavení slovenských podnikových orgánů nebo zakládala pravomoc slovenských národních orgánů, a je proto třeba výslovně je zrušit. Vzhledem k 1 navrhovaného zákona je též třeba zrušit ustanovení § 1 zákona č. 82/1966 Sb. V ostatním bude zákon č. 82/1966 Sb. platit i nadále pro českou i pro slovenskou pojišťovnu.

K § 6:

Důvody pro vydání tohoto zákona také vyžadují, aby zákon nabyl účinnosti dnem 1. ledna 1969.

V Praze dne 25. listopadu 1968

Ministr financí:

Předseda vlády:

Ing. Sucharda v. r.

Ing. Černík v. r.


 


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP