Národní shromáždění Československé socialistické republiky 1968

IV. volební období

199

Návrh

předsednictva Národního shromáždění

na vydání zákona

o Národní frontě

Předsednictvo Národního shromáždění navrhuje, aby se Národní shromáždění usnesla na tomto zákoně:

Zákon

ze dne ...................... 1968

o Národní frontě

Prohlášením ze dne 15. června 1968 stanovila Národní fronta směry i cíle své politické činnosti. Další vývoj socialistické demokracie v ČSSR vyžaduje zajistit i právní předpoklady k tomu, aby do vyhlášení nové ústavy mohla Národní fronta rozvíjet svou činnost v duchu tohoto prohlášení a v souladu s principy federativního uspořádání naší republiky a demokratickými tradicemi našich národů.

Vycházejíc z těchto požadavků a z humanistických a demokratických principů socialismu a pluralitního pojetí politického systému uskutečněného v Národní frontě, jak jsou vyjádřeny v jejím prohlášení ze dne 2. srpna 1968, Národní shromáždění se usneslo k provedení článku 6 Ústavy Československé socialistické republiky na tomto zákoně.

§ 1

(1) Národní fronta je politickým výrazem svazku národů a národností, sociálních vrstev i zájmových skupin. Vychází ze zásady socialistického uspořádání společnosti a jejího rozvoje. Sdružuje politické strany a jiné společenské organizace.

(2) Národní fronta ČSSR je uspořádaná federativním způsobem a ve své činnosti se řídí vlastním statutem, v němž určuje principy své činnosti a podmínky členství v Národní frontě.

§ 2

(1) Politické strany a organizace plnící jejich funkci mohou působit jen jako členové Národní fronty.

(2) Politickou stranou nebo organizací plnící její funkci se rozumí organizace, která zejména na základě světového názoru nebo na základě jiného společného politického programu sdružuje členy a stoupence především za tím účelem, aby aktivně politicky působila mezi občany a dosáhla tím podílu na tvorbě politiky a na státní moci vykonávané zastupitelskými sbory.

§ 3

(1) Rozhodl-li příslušný orgán Národní fronty, že určitá politická strana nebo organizace plnící její funkci není jejím členem, vydá ministerstvo vnitra, na Slovensku příslušný orgán Slovenské národní rady rozhodnutí, kterým vysloví zákaz její činnosti.

(2) Politická strana nebo organizace plnící její funkcí může podat do 30 dnů návrh na přezkoumání pravomocného rozhodnutí ministerstva vnitra městskému soudu v Praze, návrh na přezkoumání pravomocného rozhodnutí orgánu Slovenské národní rady krajskému soudu v Bratislavě. O řízení platí občanský soudní řád (§ 244 a násl.).

§ 4

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Důvodová zpráva

Životní zájmy naší země vyžadují, aby v základních otázkách naší existence byl všechen náš lid jednotný a aby tato jednota se dále upevňovala. Základnou pro takovéto sjednocování všech sil našich národů a národností, pro uplatnění všech prosocialistických politických směrů, názorů i zájmů je Národní fronta. Je zároveň dostatečně širokou základnou plně umožňující výraz zájmů profesionálních, generačních a společenských, jako jsou zájmy spojené s kulturní, tělovýchovnou a jinou společenskou aktivitou občanů. Existující skladba politických stran a jednotných společenských organizací, vnitřně demokraticky členěných, plně vyhovuje politickým zájmům naší socialistické společnosti. Současný demokratický pluralistický systém Národní fronty se považuje; pokud se týká systému politických stran, za uzavřený a je nutno využít a rozvinout všechny jeho možnosti. Proto není důvodu pro vznik a politické působení takových politických organizací, které by usilovaly o politiku mimo širokou socialistickou a demokratickou koncepci celé Národní fronty.

V tomto spočívá hlavní účel vydání zákona a Národní frontě, který také vyjadřuje, že Národní fronta je uspořádána federativním způsobem. Zákon do vnitřního uspořádání Národní fronty Československé socialistické republiky nezasahuje, konstatuje pouze, že Národní fronta se ve své činnosti řídí vlastním statutem. Vyjadřuje se tak zásada, že státní orgány nemohou zasahovat do vnitřního uspořádání této vrcholné organizace, která je výrazem svazku národů a národností, sociálních vrstev i zájmových skupin.

Zákon také stručně definuje politickou stranu nebo organizaci plnící její funkci a vychází z konstatování, co je základem takové organizace i jaké cíle sleduje.

Protože zákon musí dát právní výraz i tomu, že organizace, které nebyly přijaty do Národní fronty nebo přestaly být jejími členy, nemohou vyvíjet politickou činnost, dává ministerstvu vnitra právo činnosti takové organizace zakázat. Zcela v duchu našeho právního řádu je pak ustanovení o přezkoumávání takového rozhodnutí soudem, přičemž pro řízení platí občanský soudní řád. Výjimkou je pouze to, že příslušným je krajský soud v sídle orgánu státní správy, který rozhodnutí vydal, a tato výjimka je také v zákoně vyjádřena.

Předpokládá se, i když to zákon výslovně neupravuje, že jde oprávní normu, která bude platit do doby, než nová ústava definitivně zakotví právní rámec nového politického systému v naší zemi.

V Praze dne 11. září 1968

Ing. Macho v. r.

Smrkovský v. r.

ověřovatel

předseda


 


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP