Národní shromáždění Československé socialistické republiky 1967

IV. volební období

128

VLÁDNÍ NÁVRH

Zákon

ze dne ............ 1967

o komisích lidové kontroly

Národní shromáždění Československé socialistické republiky se usneslo na tomto zákoně:

Část první

ZÁKLADNÍ USTANOVENÍ

§ 1

Komise lidové kontroly jsou volené kontrolní orgány, které vykonávají kontrolu za nejširší účasti pracujících.

§ 2

Soustavu komisí lidové kontroly tvoří

a) Ústřední komise lidové kontroly jako kontrolní orgán Národního shromáždění a vlády,

b) Komise lidové kontroly Slovenské národní rady jako kontrolní orgán Slovenské národní rady a oblastní orgán Ústřední komise lidové kontroly,

c) komise lidové kontroly národních výborů jako jejich kontrolní orgány,

d) závodní komise lidové kontroly jako kontrolní orgány základních organizací Revolučního odborového hnutí.

§ 3

(1) Ústřední komisi lidové kontroly volí Národní shromáždění, Komisi lidové kontroly Slovenské národní rady volí Slovenská národní rada a komisi Lidové kontroly národního výboru volí jeho plenární zasedání. Zastupitelský sbor volí komisi lidové kontroly na celé své volební období, a to ze svých poslanců a z dalších občanů. Zvolení členové skládají do rukou předsedy zastupitelského sboru, který je zvolil, tento slib: "Slibuji na svou čest, že budu svou funkci vykonávat svědomitě, že se budu řídit ústavou a ostatními zákony a že budu usilovat o prosazování celospolečenských zájmů a o upevňování státní disciplíny".

(2) Závodní komisi lidové kontroly volí členská schůze (konference) základní organizace Revolučního odborového hnutí na dobu dvou let. Zvolení členové komise skládají slib ve znění uvedeném v odstavci 1.

(3) Zastupitelský sbor a členská schůze (konference) základní organizace Revolučního odborového hnutí mohou odvolat jednotlivé členy komise, kterou zvolily, a na místo odvolaných členů zvolit nové členy.

§ 4

(1) Komise lidové kontroly je oprávněna při plnění kontrolních úkolů jí uložených vyžadovat součinnost komisí lidové kontroly nižšího stupně a dávat jim za tím účelem pokyny, součinnost závodních komisí ledové kontroly je oprávněna vyžadovat po pro jednání s příslušným odborovým orgánem.

(2) Komise lidové kontroly vyššího stupně metodicky řídí komise lidové kontroly nižšího stupně, závodní komise lidové kontroly metodicky řídí vyšší odborový orgán v součinnosti s příslušnou komisí lidové kontroly.

§ 5

Komise lidové kontroly zjišťují skutečný stav věci. Vzájemné si pomáhají a při své kontrolní činnosti používají metod, které zajišťují správnost a průkaznost kontrolních zjištění a vedou k předcházení vzniku nedostatků. Opírají se o úzkou součinnost s pracujícími a jejich organizacemi a plně využívají jejich poznatků a zkušeností. Prosazují důsledné odstranění zjištěných nedostatků a jejich příčin a uplatnění odpovědnosti organizací i provinilých osob. Sledují výsledky učiněných opatření až do zjednání skutečné nápravy a dbají o zevšeobecňování dobrých zkušeností. Svou činnosti nenahrazují orgány řízení.

§ 6

Kontrolní působnost komisí lidové kontroly se nevztahuje na činnost soudcovskou a prokurátorskou.

Část druhá

ÚSTŘEDNÍ KOMISE LIDOVÉ KONTROLY

§ 7

(1) Ústřední komise lidové kontroly plní úkoly, které jí uloží Národní shromáždění a vláda, za svou činnost odpovídá Národnímu shromáždění a za plnění úkolů, které jí uložila vláda, též vládě.

(2) Předsednictvo Národního shromáždění schvaluje plán činnosti Ústřední komise lidové kontroly po jeho projednání ve vládě.

(3) Ústřední komise lidové kontroly podává zprávy o své činnosti Národnímu shromáždění a o plnění úkolů, které jí uložila vláda, též vládě.

§ 8

Ústřední komise lidové kontroly je oprávněna k plnění úkolů uložených Národním shromážděním nebo vládou vyžadovat součinnost ostatních komisí lidové kontroly a dávat jim za tím účelem pokyny, součinnost závodních komisí lidové kontroly je oprávněna vyžadovat po projednání s Ústřední radou odborů.

§ 9

(1) Ústřední komise lidové kontroly při plnění úkolů uložených Národním shromážděním a vládou zejména kontroluje:

a) plnění zákonů a ostatních právních předpisů, usnesení Národního shromáždění a jeho předsednictva a usnesení vlády,

b) účinnost řídící práce státních orgánů a socialistických organizací při řešení problémů rozvoje národního hospodářství a kultury,

c) stav a úroveň vyřizování stížností, oznámení a podnětů pracujících ve státních orgánech a socialistických organizacích,

d) účinnost práce ostatních kontrolních orgánů.

(2) Při kontrole plnění zákonů a ostatních právních předpisů, usnesení Národního shromáždění a jeho předsednictva a usnesení vlády Ústřední komise lidové kontroly prověřuje včasnost a úplnost splnění daných úkolů a dává podněty ke změně těch právních předpisů a usnesení, které již neodpovídají potřebám dalšího rozvoje socialistické společnosti.

(3) Při kontrole účinnosti práce kontrolních orgánů Ústřední komise lidové kontroly zejména provádí rozbory činnosti a organizace jednotlivých článků kontrolního systému ve státní správě a v hospodářství, zevšeobecňuje progresivní metody a formy jejich činnosti a pomáhá v jejich rozšiřování.

§ 10

Ústřední komise lidové kontroly

a) předkládá Národnímu shromáždění stanovisko ke státnímu závěrečnému účtu,

b) navrhuje na základě zkušeností z kontrolní činnosti Národnímu shromáždění a vládě provedení kontrol v jednotlivých odvětvích, oborech nebo úsecích národního hospodářství, kultury nebo státní správy,

c) metodicky řídí kontrolní činnost ostatních komisí lidové kontroly a za tím účelem může vydávat i závazné směrnice, kontrolní činnost závodních komisí lidové kontroly metodicky řídí Ústřední rada odborů v součinnosti s Ústřední komisí lidové kontroly,

d) organizuje a zabezpečuje výzkum v oboru kontroly a výchovu funkcionářů a pracovníků komisí lidové kontroly a v dohodě s příslušnými ústředními orgány i výchovu funkcionářů a pracovníků jiných orgánů a organizací, kteří provádějí kontrolu.

§ 11

(1) V čele Ústřední komise lidové kontroly je předseda, kterého ze zvolených členů jmenuje a z funkce odvolává president republiky. Předseda Ústřední komise lidové kontroly má postavení vedoucího ústředního orgánu, zúčastňuje se jednání vlády a má právo účastnit se schůzí všech zastupitelských sborů a jejich orgánů.

(2) Předsedu Ústřední komise lidové kontroly zastupují dva místopředsedové, které ze svých členů volí a z funkce odvolává Ústřední komise lidové kontroly.

§ 12

(1) Ústřední komise lidové kontroly má odborný aparát.

(2) Ústřední komise lidové kontroly stanoví organizaci svého aparátu, jmenuje a odvolává jeho vedoucí pracovníky a stanoví směrnice pro jeho práci, v jejich rámci řídí práci aparátu předseda Ústřední komise lidové kontroly.

Část třetí

KOMISE LIDOVÉ KONTROLY SLOVENSKÉ NÁRODNÍ RADY

§ 13

(1) Komise lidové kontroly Slovenské národní rady plní úkoly v rozsahu určeném Slovenskou národní radou a úkoly, o jejichž splnění ji v rámci úkolů uložených Národním shromážděním a vládou požádá Ústřední komise lidové kontroly:

(2) Komise lidové kontroly Slovenské národní rady odpovídá za svou činnost Slovenské národní radě a za plnění úkolů požadovaných Ústřední komisí lidové kontroly též této komisi, v tomto rozsahu jim podává zprávy o své činnosti.

§ 14

Komise lidové kontroly Slovenské národní rady je oprávněna k plnění úkolů uložených Slovenskou národní radou nebo požadovaných Ústřední komisí lidové kontroly vyžadovat součinnost ostatních komisí lidové kontroly na Slovensku a dávat jim za tím účelem pokyny, součinnost závodních komisí lidové kontroly je oprávněna Komise lidové kontroly Slovenské národní rady vyžadovat po projednání se Slovenskou odborovou radou. Komise lidové kontroly Slovenské národní rady se podílí na metodickém řízení kontrolní činnosti komisí lidové kontroly národních výborů na Slovensku.

§ 15

Postavení, volby, organizaci a úkoly Komise lidové kontroly Slovenské národní rady upraví Slovenská národní rada svým zákonem.

Část čtvrtá

KOMISE LIDOVÉ KONTROLY NÁRODNÍCH VÝBORŮ

§ 16

Zřizování a volby komisí lidové kontroly národních výborů, jejich působnost a vzájemné vztahy upravuje zákon o národních výborech.

Část pátá

ZÁVODNÍ KOMISE LIDOVĚ KONTROLY

§ 17

Závodní komise lidové kontroly se zřizuji v těch závodech a podnicích, kde jsou pro to vytvořeny potřebné podmínky, zřizuje je základní organizace Revolučního odborového hnutí v dohodě s komisí lidové kontroly okresního národního výboru, v jehož územním obvodu má příslušný závod nebo podnik sídlo.

§ 18

(1) Závodní komise lidové kontroly plní úkoly, které jí v rámci své kontrolní působnosti uloží základní organizace Revolučního odborového hnutí a dále úkoly, o které ji po projednávání s příslušným odborovým orgánem požádá komise lidové kontroly vyššího stupně.

(2) Při výkonu kontroly se závodní komise lidové kontroly řídí metodickými pokyny, které vydává vyšší odborový orgán v součinnosti s příslušnou komisí lidové kontroly.

§ 19

Složení, volby, úkoly a oprávněni závodních komisí lidové kontroly a jejich řízení odborovými orgány stanoví Ústřední rada odborů.

Část šestá

SPOLEČNÁ USTANOVENÍ

Oddíl první

Oprávnění komisí lidové kontroly volených zastupitelskými sbory

§ 20

(1) Komise lidové kontroly valené zastupitelskými sbory, jejich pověření členové a pracovnici jsou oprávněni

a) požadovat od funkcionářů a pracovníků kontrolovaných orgánů a organizací, aby vytvořili pro ně nezbytné podmínky pro výkon kontroly, zejména aby jim umožnili vstup do veškerých místnosti, zařízení a objektů, předložili vyžádané plány, listiny, spisy a jiné doklady, podali ústní nebo písemné zprávy o určitých skutečnostech nebo vysvětlivky a příčinách nedostatků zjištěných kontrolou,

b) požadovat od funkcionářů a vedoucích pracovníků kontrolovaných orgánů a organizací, aby zjištěné nedostatky bez průtahů odstranili, navrhovat opatření ke zjednání nápravy a upozorňovat nadřízené orgány na závažné skutečnosti zjištěné kontrolou,

c) dávat podněty příslušným orgánům a organizacím k provedení potřebných opatření podle výsledku kontroly, zejména k odčerpání neoprávněně získaných prostředků, k uplatnění majetkových sankci nebo k vyvození zákonných důsledků z osobní odpovědnosti provinilých funkcionářů nebo pracovníků, dávat podněty na ocenění nebo vyznamenání jednotlivců nebo kolektivů za dobře vykonanou práci.

(2) Komise lidové kontroly volené zastupitelskými sbory jsou oprávněny vyžadovat součinnost jiných kontrolních orgánů při výkonu kontroly a přibírat k účasti na kontrole dobrovolné spolupracovníky.

§ 21

(1) Všechny orgány a organizace, jejich funkcionáři a pracovníci jsou povinni pomáhat komisím lidové kontroly voleným zastupitelskými sbory, jejich pověřeným členům a pracovníkům v jejich kontrolní činnosti, zejména jim ve stanovených lhůtách předložit vyžádané písemné podklady, podat přesné a úplné zprávy a vysvětlivky a bez průtahů odstraňovat zjištěné nedostatky. Prokáži-li se členové a pracovníci těchto komisí zvláštním pověřením, musí jim být sděleny i skutečnosti tvořící státní tajemství.

(2) Všechny orgány a organizace jsou též povinny podávat komisím lidové kontroly voleným zastupitelskými sbory ve stanovených lhůtách zprávy o opatřeních provedených k jejích podnětům podaným na základě výsledků provedených kontrol.

Oddíl druhý

Pořádkové pokuty

§ 22

(1) Člen nebo pracovník komise lidové kontroly volené zastupitelským sborem, pověřený touto komisí, může uložit funkcionářům a pracovníkům kontrolovaných orgánů a organizací, kteří nesplní povinnost uloženou jim podle ustanovení § 20 odst. 1 písm. a), pořádkovou pokutu do 500,- Kčs. Pořádková pokuta může být uložena i opětovně, nebyla-li taková povinnost splněna ani v nově stanovené lhůtě.

(2) Ten, kdo pořádkovou pokutu uložil, může ji též prominout.

Oddíl třetí

Závazné pokyny, kárná opatření a peněžité náhrady

§ 23

(1) Ústřední komisi lidové kontroly, Komisi lidové kontroly Slovenské národní rady a komisím lidové kontroly krajských, okresních a jim na roveň postavených národních výborů příslušejí - pokud kontrolované orgány a organizace neprovedou podle výsledku kontroly potřebná opatření samy - tato další oprávnění:

a) ukládat kontrolovaným orgánům a organizacím, aby neprodleně a podle svého uvážení nejvhodnějším způsobem odstranily kontrolou zjištěné závady,

b) ukládat kontrolovaným orgánům a organizacím, aby až do rozhodnutí příslušných orgánů bylo pozastaveno provádění nezákonného rozhodnutí nebo činnosti, je-li nebezpečí, že by národnímu hospodářství vznikla škoda,

c) ukládat odpovědným funkcionářům a vedoucím pracovníkům kontrolovaných orgánů a organizací, kteří při výkonu funkce zaviněně porušili povinnosti, vyplývající pro ně ze zákonů a jiných obecně závazných právních předpisů, usnesení Národního shromáždění a jeho předsednictva, usnesení vlády, usnesení Slovenské národní radu a jejího předsednictva, obecně závazných nařízení národních výborů a z usnesení jejich plenárních zasedání a rad (kárné provinění), kárné opatření důtku s pokutou až do výše trojnásobku průměrného měsíčního výdělku odpovědného funkcionáře nebo vedoucího pracovníka,

d) ukládat odpovědným funkcionářům a vedoucím pracovníkům kontrolovaných orgánů a organizací, kteří při výkonu funkce zavinili, že byla způsobena škoda státu, zejména na národním majetku, peněžitou náhradu ve výši skutečné škody způsobené státu, nejvýše však v částce rovnající se trojnásobku průměrného měsíčního výdělku odpovědného funkcionáře nebo vedoucího pracovníka, způsobilo-li škodu několik odpovědných funkcionářů a vedoucích pracovníků společně, určí se peněžitá náhrada pro každého odděleně podle míry jeho zavinění. Peněžitá náhrada připadá státu.

(2) Byla-li uložena peněžitá náhrada, nemůže poškozená organizace již uplatňovat nárok na náhradu škody. Tím však není dotčen nárok organizace na náhradu zbytku škody, přesahující výši uložené peněžité náhrady, pokud poškozené organizaci přísluší nárok na náhradu škody v plné výši.

(3) Byla-li škoda způsobena z nedbalosti, může být v odůvodněných případech výše peněžité náhrady určena nižší částkou, než je uvedeno v odst. 1 písm. d). Výše náhrady musí však činit nejméně jednu třetinu skutečné škody a přesahuje-li škoda trojnásobek průměrného měsíčního výdělku odpovědného funkcionáře nebo vedoucího pracovníka, nejméně částku rovnající se jeho průměrnému měsíčnímu výdělku.

(4) Odpovědný funkcionář nebo vedoucí pracovník, jemuž byla uložena peněžitá náhrada, může po vyčerpání řádných opravných prostředků ve správním řízení podat u soudu návrh na přezkoumání rozhodnutí.

§ 24

(1) Závazné pokyny k neprodlenému odstranění zjištěných závad, k pozastavení provádění nezákonného rozhodnutí nebo činnosti, jakož i kárná opatření a peněžité náhrady ukládá komise lidové kontroly, která zaviněné porušení povinnosti nebo škodu státu zjistila, a to na podkladě spolehlivě zjištěného stavu věci.

(2) Při uložení kárného opatření nebo peněžité náhrady se přihlíží zejména k poměru odpovědného funkcionáře nebo vedoucího pracovníka k práci a k socialistickému vlastnictví, k závažnosti škody a k míře zavinění i k jeho osobním a hospodářským poměrům.

(3) Kárné opatření a peněžitou náhradu lze uložit jen do jednoho roku od zjištění kárného provinění nebo škody komisí lidové kontroly, nejdéle však do tří let ode dne, kdy došlo k porušení povinnosti nebo ke vzniku škody.

(4) Uložení kárného opatření a peněžité náhrady pravomocným rozhodnutím může být v zájmu zvýšení výchovného účinku zveřejněno tiskem nebo jiným vhodným způsobem.

(5) Pravomocné rozhodnutí o kárném opatření se zakládá do osobního spisu příslušného funkcionáře nebo vedoucího pracovníka. Nebylo-li provinilému funkcionáři nebo vedoucímu pracovníku do jednoho roku od doručení tohoto rozhodnutí uloženo jiné kárné opatření ani nebyl soudně potrestán, vyřadí se rozhodnut z osobního spisu, přičemž se provinilý funkcionář nebo vedoucí pracovník posuzuje, jako by mu kárné opatření nebylo uloženo, jinak může rozhodnout o vyřazení rozhodnutí o kárném opatření z osobního spisu v odůvodněných případech jen komise lidové kontroly, která je uložila.

(6) Komise lidové kontroly neukládá kárná opatření a peněžité náhrady příslušníkům ozbrojených sil v činné službě, ale dává jen podněty příslušnému veliteli k zahájení kázeňského nebo náhradového řízení.

Oddíl čtvrtý

Členově a dobrovolní spolupracovníci

§ 25

(1) Člen komise lidové kontroly nesmí být pro výkon své funkce zkrácen na právech ani na nárocích vyplývajících z pracovního nebo obdobného poměru (člena družstva).

(2) Organizace, jejímž pracovníkem je člen komise lidové kontroly, je povinna mu umožnit výkon funkce a poskytnout mu za tím účelem potřebné pracovní volno.

§ 26

(1) Náhradu ušlého výdělku a cestovních a jiných výdajů poskytuje svým členům Ústřední komise lidové kontroly a členům Komise lidové kontroly Slovenské národní rady Slovenská národní rada, výše těchto náhrad se řídí obecně platnými předpisy. [§ 124 zákoníku práce č. 65/1965 Sb., § 30 a násl. vl. nař. č. 66/1965 Sb., vyhl. č. 84/1966 Sb. a vyhl. č. 100/1964 Sb.]

(2) Poskytování náhrad členům komisí lidové kontroly národních výborů upravují předpisy platné pro národní výbory.

§ 27

Členové komisí lidové kontroly jsou povinni zachovávat státní, hospodářské a služební tajemství, o němž se dovědí při své činnosti. Tato povinnost mlčenlivosti trvá i po skončení funkce.

§ 28

(1) Dobrovolní spolupracovníci požívají ve svých právech a nárocích z pracovního nebo obdobného poměru ochrany jako členové komise a mají při výkonu kontroly jejich oprávnění v rozsahu daného pověření, vztahují se na ně povinnosti uložené členům komisí.

(2) Pokud dobrovolní spolupracovníci nemohou plnit úkoly vyplývající z této funkce mimo svou pracovní dobu a organizace, jejichž jsou pracovníky, jim poskytnou ke splnění tohoto úkolu pracovní volno, přísluší jim za tuto dobu náhrada průměrného výdělku. Náhradu poskytuje Ústřední komise lidové kontroly svým dobrovolným spolupracovníkům a v ostatních případech orgán, jehož součástí příslušná komise lidové kontroly je. Náhrada cestovních a jiných výdajů se poskytne dobrovolným spolupracovníkům stejně jako členům komisí.

Část sedmá

PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ

§ 29

(1) Komise lidové kontroly, které působí v den nabytí účinnosti tohoto zákona, jsou komisemi lidové kontroly podle tohoto zákona.

(2) Pracovníci aparátu krajských a okresních komisí lidové kontroly a komisí lidové kontroly m na roveň postavených stávají se pracovníky aparátu příslušných komisí lidové kontroly národních výborů.

§ 30

(1) V řízení o pořádkových pokutách, kárných opatřeních a peněžitých náhradách se postupuje podle obecných předpisů o správním řízení.

(2) Řízení o odvoláních proti pořádkovým pokutám, kárným opatřením a peněžitým náhradám, uloženým přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, se provede podle dosavadních předpisů.

§ 31

(1) Zrušují se:

1. pro obor kontroly zákon č. 23/1963 Sb., o lidové kontrole a o národohospodářské evidenci, ve znění § 3 zákona č. 93/1964 Sb.,

2. § 16 zákonného opatření předsednictva Národního shromáždění č. 1/1967 Sb., o změnách v organizaci a působnosti některých ústředních orgánů,

3. zákonné opatření předsednictva Národního shromáždění č. 21/1967 Sb., o volbách komisí lidové kontroly.

(2) Dále se zrušují:

1. statut orgánů lidové kontroly, uveřejněný pod poř. č. 2/1963 Věstníku Ústřední komise lidové kontroly a statistiky a registrovaný v částce č. 17/1963 Sbírky zákonů,

2. výnos Ústřední komise lidové kontroly a statistiky o vymezení působnosti obvodních komisí lidové kontroly a statistiky v obvodech hlavního města Prahy (čj. 33822/1963 z 22. 5. 1963), registrovaný v částce č. 29/1964 Sbírky zákonů.

§ 32

Tento zákon nabývá účinnosti cínem vyhlášení.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP