Národní shromáždění Československé socialistické republiky 1967

IV. volební období

123

Vládní návrh Zákon

ze dne ............... 1967

o státním rozpočtu na rok 1967

Národní shromáždění Československé socialistické republiky se usneslo na tomto zákoně:

§ 1

Stanovení výše státního rozpočtu

(1) Celkové příjmy a výdaje státního rozpočtu se stanoví částkami 142 521 978 000 Kčs.

(2) Ve státním rozpočtu jsou obsaženy rozpočty národních výborů, jejichž souhrnný finanční vztah k ústřednímu rozpočtu (dotace z ústředního rozpočtu) činí 10 817 400 000 Kčs a účelové subvence z ústředního rozpočtu do rozpočtů národních výborů 12 907 300 000 Kčs.

§ 2

Závěrečné ustanovení

Zrušují se ustanovení § 5 odst. 1, § 10 odst. 5, 14 odst. 2 a § 15 zákona ě. 8/1959 Sb., kterým se stanoví základní pravidla o státním rozpočtu a o hospodaření s rozpočtovými prostředky.

§ 3

Účinnost

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1967.

 

Příloha č. 1 zákona č. ..../1967 Sb.

Celkový přehled státního rozpočtu Československé socialistické republiky na rok 1967

Příjmy

Kčs (v tisících)

Výdaje

Kčs (v tisících)

Příjmy ze socialistického hospodářství

120 978 864

Hospodářství

68 142 931

Daně, dávky a poplatky od obyvatelstva

16 668 600

Kulturní a sociální opatření

58 812 926

   

Obrana a bezpečnost

12 373 100

Ostatní příjmy (též úvěr)

4 874 514

Správa

3 193 021

Úhrn

142 521 978

Úhrn

142 521 978


 

Příloha č. 2 zákona č. ..../1967 Sb.

Souhrnný finanční vztah a subvence do rozpočtů národních výborů obsažené ve státním rozpočtu

Kraj

Souhrnný finanční vztah (v tisících Kčs)

Subvence (v tisících Kčs)

Národní výbor hlavního města Prahy

727 700

2 046 300

Středočeský

551 100

765 400

Jihočeský

637 200

555 600

Západočeský

827 300

811 900

Severočeský

1 109 800

1 115 900

Východočeský

711 900

668 100

Jihomoravský

824 800

1 104 900

Severomoravský.

1 328 200

2 214 300

Západoslovenský

1 372 200

1 491 800

Středoslovenský

1 340 300

977 000

Východoslovenský

1 386 900

1 156100

Úhrn

10 817 400

12 907 300


 

Důvodová zpráva

1. V nové soustavě řízení se mění pojetí, členění a úloha státního rozpočtu. Zejména se snižuje počet závazných ukazatelů státního plánu a státního rozpočtu. Finanční vztahy státních hospodářských organizací ke státnímu rozpočtu nejsou určovány již direktivně, nýbrž pomocí ekonomických nástrojů. Převážná část podnikových potřeb je financována z vlastních prostředku podniků nebo úvěrem a v důsledku toho se zmenšuje i podíl národního důchodu rozdělovaný prostřednictvím státního rozpočtu.

Se zavedením nové soustavy řízení spojená generální přestavba velkoobchodních cen, metodické změny (financování a odvody podniků, převod generálních oprav z investic do údržby, převed drobných a krátkodobých předmětů, přirážky a srážky v zahraničním obchodě apod.) a organizační změny způsobily rozsáhlý pohyb v hodnotových vztazích, který ztěžuje pohled na tvorbu zdrojů a výši potřeb a jejich rozložení do centrálních a podnikových peněžních fondů.

Proto stanovení základních příjmových a výdajových položek v rozpočtu na rok 1967 (daň z obratu, odvody podniků, dotace výrobní sféry, věcné výdaje organizací nevýrobní sféry apod.) je velmi obtížné a státní rozpočet bude mít do určité míry rysy podmíněnosti, dokud nebudou zhodnoceny výsledky cenové přestavby a základní ekonomické vztahy.

V důsledku toho bude možno některé nutné výdaje zajistit při zachování zásady vyrovnanosti státního rozpočtu pouze v souvislosti s očekávanými příznivějšími výsledky hospodaření v průběhu roku 1967. Za tím účelem vláda využije zmocnění daného v § 8 odst. 2 zákona č. 8/1959 Sb., kterým se stanoví základní pravidla o státním rozpočtu a o hospodaření s rozpočtovými prostředky.

2. Součástí státního rozpočtu jsou rozpočty národních výborů. Zvyšuje se pravomoc národních výborů v oblasti rozpočtového hospodaření. Jedinými závaznými a současně základními ukazateli v rozpočtech národních výborů, ovlivňujícími rozvoj hospodářství řízeného národními výbory, jsou souhrnný finanční vztah ke státnímu rozpočtu (dotace ze státního rozpočtu) a účelové subvence ze státního rozpočtu.

3. Finanční zdroje soustředěné ve státním rozpočtu na rok 1967 musí být vynakládány v duchu zásad nové soustavy řízení a nového pojetí státního rozpočtu při zajištění hospodárnosti a zabezpečení souladu mezi zdroji a potřebami.

4. V důsledku nového pojetí státního rozpočtu od roku 1967 je nutno zrušit některá ustanovení zákona č. 8/1959 Sb., která nejsou s tímto pojetím v souladu.

Především nejsou od roku 1967 státní hospodářské organizace zapojeny na státní rozpočet finančními vztahy určenými v jejich finančních plánech. Jejich finanční vztahy ke státnímu rozpočtu jsou určeny dlouhodobými ekonomickými nástroji, které stanovil zákon č. 83/1966 Sb., o čtvrtém pětiletém plánu rozvoje národního hospodářství Československé socialistické republiky. Dlouhodobými ekonomickými nástroji jsou odvod z hrubého důchodu, popř. odvod ze zisku, odvod ze základních prostředků, odvod ze zásob a stabilizační odvod. Podrobněji byly ekonomické nástroje upraveny ve vládním nařízení č. 100/1966 Sb., o plánovitém řízení národního hospodářství. Nutno proto zrušit ustanovení § 5 odst. 1 zákona č. 8/1959 Sb.

Vzhledem k novým principům rozpočtového hospodaření národních výborů je dále třeba zrušit ustanovení § 10 odst. 5, § 14 odst. 2 a 15 téhož zákona.

V Praze dne 17. dubna 1967

Předseda vlády:

Lenárt v. r.

Ministr financí:

Ing. Sucharda v. r.

 


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP