Národní shromáždění Československé socialistické republiky 1965

IV. volební období

20

Vládní návrh

Zákon

ze dne ..................... 1965

o dani z příjmů z literární a umělecké činnosti

Národní shromáždění Československé socialistické republiky se usneslo na tomto zákoně:

Daňová povinnost

§ 1

(1) Dani z příjmů z literární a umělecké činnosti (dále jen "daň") podléhají občané, kteří mají příjmy ze své tvůrčí činnosti literární nebo umělecké anebo ze své umělecké činnosti jako výkonní umělci (dále jen "poplatník"), pokud tyto příjmy nejsou podrobeny dani ze mzdy.

(2) Příjmy ze zděděných autorských práv jsou podrobeny této dani jen u pozůstalé manželky po dobu jejího vdovství a u zůstavitelových dětí po dobu jejich nezletilosti. [Příjmy ostatních dědiců podléhají dani z příjmů obyvatelstva podle zákona č. 145/1361 Sb.]

(3) Obdobně jako u pozůstalé manželky zdaňují se příjmy ze zděděných autorských práv u družky, žila-li se zůstavitelem nejméně rok před jeho úmrtím ve společné domácnosti.

§ 2

(1) Tvůrčí literární a uměleckou činností se rozumí činnost, jejímž výsledkem je dílo požívající autorskoprávní ochrany.

(2) Činností výkonných umělců se rozumí umělecká činnost v oboru dramatickém, hudebně dramatickém, hudebním, pantomimickém, jevištně tanec ním a artistickém.

(3) Ve sporných případech rozhoduje o tom, zda lze určitou činnost pokládat za činnost podrobenou tomuto zákonu, ministerstvo financí v součinnosti s ministerstvem školství a kultury, které si vyžádá stanovisko příslušného uměleckého svazu.

§ 3

Příjmy z tvůrčí činnosti literární nebo umělecké anebo z činnosti výkonných umělců (dále jen "odměny") se rozumějí veškeré autorské odměny nebo jakkoliv zvané úplaty za převod autorského práva nebo svolení k užiti díla, za zcizení a půjčení díla, úplaty za přednášky a umělecké výkony, jakož i zálohy na tyto úplaty.

§ 4

Osvobození od daně

(1) Od daně jsou osvobozeny ceny a odměny z veřejných soutěží, odměny udělené za vynikající umělecká díla nebo výkony a podpory vyplacené kulturními fondy.

(2) Je-li v ceně nebo odměně vyplacené při veřejné soutěži zahrnuta též odměna za dílo nebo umělecký výkon, není tato část ceny nebo odměny osvobozena od daně.

§ 5

Výplata odměn

(1) Každá organizace, která vyplácí odměny za dílo nebo umělecký výkon, popřípadě za jejich užití, je povinna poukazovat tyto odměny výplatnímu místu, které jí poplatník oznámí, s výjimkou uvedenou v odstavci 4. Odměny přijaté od občanů je poplatník povinen oznámit výplatnímu místu.

(2) Výplatním místem jsou organizace, které určí ministerstvo školství a kultury v dohodě s ministerstvem financí.

(3) Poplatník je povinen oznámit každému plátci jedno výplatní místo, kterému má plátce odměny poukazovat. Všechny odměny plynoucí témuž poplatníkovi z jakýchkoliv oborů tvůrčí činnosti literární nebo umělecké anebo z činnosti výkonných umělců musí být poukazovány jen jedinému výplatnímu místu.

(4) Ustanovení předchozích odstavců se nevztahují na odměny za literární příspěvky do periodického tisku, rozhlasu a televize, pokud jsou anebo mají být uveřejněny poprvé; nepřesahují-li 1000 Kčs za jednotlivý příspěvek, a dále na odměny za výchovné koncerty, včetně úvodního slova.

§ 6

Základ daně

Základem, z něhož se daň vybírá, je rozdíl mezi příjmy podrobenými dani, které byly plátci poukázány v kalendářním roce výplatnímu místu, a odčitatelnými položkami.

§ 7

Odčitatelné položky

(1) Od příjmů podrobených dani, pokud se daň vyměřuje z jejich ročního úhrnu, se odečtou jako náhrada nákladů spojených s pořízením díla tyto částky:

a) 60% z odměn za díla v oboru sochařství,

b) 30% z odměn za díla z ostatních oborů výtvarného umění,

c) 10% z ostatních odměn podrobených dani,

d) příspěvky z odměn kulturním fondům.

(2) Poplatníkům se dále odečte od příjmů podrobených dani uvedených v předchozím odstavci částka 6000 Kčs za každou jimi vyživovanou osobu, na kterou jim nebyla poskytnuta sleva u daně ze mzdy.

(3) Odčitatelné položky uvedené v předchozích odstavcích nelze odečítat od příjmů podrobených dani plynoucích ze zděděných autorských práv a odměn uvedených v § 5 odst. 4.

§ 8

Sazba daně

(1) Sazba daně z odměn poukazovaných prostřednictvím výplatního místa činí

při základu daně

 

přes Kčs

do Kčs

 
 

3 000

3%

3 000

6 000

90 Kčs a 5% ze základu přesahujícího 3 000 Kčs

6 000

10 000

240 Kčs a 8% ze základu přesahujícího 6 000 Kčs

10 000

25 000

560 Kčs a 14% ze základu přesahujícího 10 000 Kčs

25 000

50 000

2 660 Kčs a 20% ze základu přesahujícího 25 000 Kčs

50 000

 

7 660 Kčs a 33% ze základu přesahujícího 50 000 Kčs


 

(2) Sazba daně z odměn, které plátce vyplácí přímo poplatníkovi (§ 5 odst. 4), činí 3%.

Způsob vybrání daně

§ 9

(1) Daň se vybírá u výplatního místa, které daň srazí a odvede okresnímu národnímu výboru, v jehož obvodě má své sídlo.

(2) Daní se srazí při každé výplatě nebo připsání odměny poplatníkovi k dobru s přihlédnutím k odměnám již vyplaceným nebo připsaným k dobru a ke sražené dani v uplynulém období kalendářního roku.

(3) Z odměn uvedených v § 5 odst. 4 vypočte a srazí daná plátce při výplatě odměny a odvede ji okresnímu národnímu výboru, v jehož obvodě má své sídlo.

§ 10

Výplatní místo je povinno vést pro účely této daně a okresnímu národnímu výboru předkládat záznamy a výkazy, jež stanoví ministerstvo financí, a vydávat na žádost poplatníkům potvrzení o výši vyplacených odměn a sražené daně.

§ 11

(1) Nebyla-li srážka daně provedena nebo nebyla-li provedena řádně, předepíše okresní národní výbor výplatnímu místu, popřípadě plátci příslušnou částku k přímému placení.

(2) Výplatní místo nebo plátce smí daň, kterou poplatníkovi nesrazil, srazit dodatečně při vyplacení dalších odměn nebo při jejich připsání k dobru poplatníkovi. Poplatník je povinen uhradit tuto daň výplatnímu místu, popřípadě plátci, nedojde-li v promlčecí lhůtě (§ 14) k výplatě dalších odměn nebo k jejich připsání k dobru.

§ 12

(1) Částky, které bylo výplatní místo povinno srazit (§ 9 odst. 2) v kalendářním měsíci, odvede příslušnému okresnímu národnímu výboru vždy nejpozději do 15. dne následujícího měsíce. Částky, které byl povinen srazit plátce (§ 9 odst. 3) v kalendářním čtvrtletí, odvede příslušnému okresnímu národnímu výboru vždy nejpozději do konce měsíce následujícího po uplynulém čtvrtletí.

(2) Nebyla-li sražená daň odvedena, bude vymáhána u výplatního místa nebo u plátce jako jejich dluh.

(3) Nebyla-li sražena daň odvedena včas, platí se za každý den prodlení penále ve výši 0,05% dlužné částky.

§ 13

O stížnostech vyplývajících ze sporů, které vzniknou mezi výplatním místem, popřípadě plátcem odměny a poplatníky o provádění srážky daně, rozhoduje okresní národní výbor, v jehož obvodu je pokladna výplatního místa, popřípadě plátce odměny.

§ 14

Promlčení

(1) Daň nelze vybrat a vymáhat po uplynutí tří let od konce kalendářního roku, v němž došlo k výplatě odměny nebo k jejímu připsání ve prospěch poplatníka.

(2) je-li proveden úkon k vybrání nebo vymáhání daně, běží promlčecí lhůta znovu od konce kalendářního roku, v němž výplatní místo nebo plátce byli o tomto úkonu zpraveni.

§ 15

Pro řízení ve věcech této daně platí, pokud tento zákon nestanoví jinak, vyhláška č. 16/1962 Sb., o řízení ve věcech daní a poplatků.

Závěrečná ustanovení

§ 16

(1) Předpisy k provedení tohoto zákona vydá ministerstvo financí.

(2) Ministerstvo financí může

a) učinit opatření k zabránění dvojího zdanění, popřípadě k zachování vzájemně stejného postupu s cizinou nebo k provádění opatření nutných se zřetelem k postupu cizích orgánů,

b) stanovit, že pouze určitá část odměny se vyplácí prostřednictvím výplatního místa a že v průběhu roku se daň vybírá zálohově,

c) vymezit okruh osob, které lze uznat za vyživované osoby (§ 7 odst. 2),

d) učinit opatření k zamezení nesrovnalostí, jež by mohly vzniknout při vybírání daně, nebo v odůvodněných případech povolit úlevu anebo osvobození od daně.

§ 17

(1) Zrušuje se zákon č. 59/1950 Sb., o dani z literární a umělecké činnosti, a předpisy vydané k jeho provedení:

a) vyhláška č. 340/1950 Ú. l. I., kterou se povolují u příjmů z umělecké činnosti výtvarné úlevy z ustanovení §§ 5 a 11 zákona č. 59/1950 Sb. o dani z literární a umělecké činnosti, ve znění vyhlášky č. 28/1956 Ú. l.,

b) vyhláška č. 341/1950 Ú. l. I., kterou se stanoví podrobnosti o povinnosti plátců vést záznamy o vyplacených honorářích a o sražené a odvedené dani a o povinnosti vydávat příjemcům potvrzení,

cj vyhláška č. 342/1950 Ú. l. I., kterou se vydávají další předpisy o poplatku z prodlení u daně z literární a umělecké činnosti a u daně ze samostatné činnosti,

d) výnos č. 343/1950 Ú. l. I., kterým se vydávají pokyny k provedení zákona o dani z literární a umělecké činnosti,

e) vyhláška č. 229/1955 Ú. l., o vypětí náhrad cestovních výdajů ze základu daně z literární a umělecké činnosti,

f) výnos uveřejněný v částce 59 Úředního listu z roku 1953, o poměru daně ze mzdy k dani z literární a umělecké činnosti, k dani z příjmů obyvatelstva a k zemědělské dáni,

g) směrnice uveřejněné v částce 5 Úředního listu z roku 1958, o zdaňování příjmů z činnosti v oboru užitého umění,

h) pokyny uveřejněné v částce 50 Úředního listu z roku 1959, o zdaňování příjmů z činnosti v oboru fotografie a průmyslové (americké) retuše.

(2) Daň podle tohoto zákona se vybere poprvé z odměn vyplacených nebo poplatníkovi připsaných k dobru po 1. dubnu 1965.

§ 18

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. dubna 1965.

Důvodová zpráva

Naše socialistická společnost plně oceňuje činnost tvůrčích i reprodukčních uměleckých pracovníků na všech úsecích literatury, umění a vědy a vytvořila takové hospodářské a organizační předpoklady, které zajišťují jejich plné tvůrčí vyžití a uplatnění. Stejně jako na ostatních úsecích našeho života však usiluje, aby i v oblasti literatury, umění a vědy byly socialistické zásady uplatňovány také na úseku odměňování.

Na důsledné uplatnění a provedení těchto zásad působí negativně vliv dosavadní úpravy zdaňování příjmů z literární a umělecké činnosti zavedené zákonem č. 59/1950 Sb., a to v podstatě ve dvou směrech. Předně tím, že se zdaňuje sazbami odstupňovanými podle výše odměny samostatně a odděleně odměna za každé jednotlivé dílo nebo umělecký výkon bez ohledu na množství a výši celkových odměn vyplacených uměleckému pracovníku. Tím dochází k neodůvodněně nerovnoměrnému zatížení jednotlivých uměleckých pracovníků, které je odvislé od náhodné nebo uměle přizpůsobené skladby odměn. Podle dosavadního způsobu zdaňování byl napři roční příjem 400 000 Kčs zdaněn jen 3%, tj. poplatník zaplatil celkem 12 000 Kčs, jestliže uvedený příjem se skládal z odměn nepřevyšujících v jednotlivém případě 4000 Kčs. Naproti tomu roční příjem 120 000 Kčs, pozůstávající z jediné odměny, byl zdaněn 10% a poplatník zaplatil na dani rovněž 12 000 Kčs stejně jako poplatník, který měl příjem 400 000 Kčs: Další nedostatek dosavadní úpravy pak spočívá v tom, že vzhledem k nízkým sazbám daně nemůže zdanění působit jako odůvodněný korektiv u ojedinělých mimořádných vysokých příjmů, které nemusí být vždy v souladu se zásadami socialistického odměňování.

Specifičnost tvůrčí umělecké práce a práce výkonných umělců i odlišný charakter odměn poskytovaných za výsledky této práce brání tomu, aby jejích zdanění bylo upraveno stejným způsobem jako zdanění odměn za činnost vykonávanou v pracovním poměru. Mimoto zdaňování odměn z pracovního poměru spolu s příjmy z literární a umělecké činnosti vykonávané samostatně by přineslo další disproporce do zdaňování těchto druhů příjmů. U uměleckých pracovníků vykonávajících literární nebo uměleckou činnost v pracovním poměru by znamenalo zdanění příjmů z literární a umělecké činnosti samostatně vykonávané spolu se mzdou daní ze mzdy podstatná zvýšení daňového zatížení těchto příjmů v důsledku progresivně odstupňované sazby daně ze mzdy. To by mohlo nepříznivě ovlivnit stabilitu pracovních poměrů uzavřených uměleckými pracovníky v řadě oborů a vytvořit překážky pro získávání dalších těchto pracovníků do pracovního poměru.

Se zřetelem k uvedeným skutečnostem jeví se nejvhodnější za daných podmínek nově upravit zdanění příjmů z literární a umělecké činnosti podle těchto hlavních zásad:

1. Dani podléhá celoroční příjem uměleckého pracovníka (tvůrčího i výkonného umělce) za literární a uměleckou činnost. Dani podléhají odměny plynoucí z vlastní tvůrčí umělecké činnosti nebo činnosti výkonného umělce. Do celoročního příjmu se započítávají odměny za díla, jakož i zálohy na ně. Takováto úprava umožňuje rozložit celkový honorář za dílo, jehož vytvoření trvá déle než jeden rok, do několika roku. Tato úprava je odůvodněna, zejména u velkých výtvarných děl - především sochařských - a obsažných děl literárních, kde honorář je odměnou za několikaletou práci a bude proto právem zdaněn postupně v jednotlivých letech, v nichž byly vypláceny postupně zálohy na honorář. V tomto směru bude výši zdanění ovlivňovat smlouva uzavřená mezi umělcem a objednatelem díla. Na druhé straně taková úprava umožní, aby umělečtí pracovníci, kteří dosáhnou v roce stejných příjmů, platili také stejně vysokou daň bez ohledu na náhodnou či uměle vytvořenou skladbu celkového příjmu. Pokud by došlo k vyplacení odměny za dílo, na němž umělec pracoval po dobu delší než jeden rok, v průběhu jednoho roku a došlo tím k neodůvodněné tvrdosti, může takovéto případy řešit ministerstvo financí na podkladě zmocnění v § 16 vládního návrhu.

2. Z odměn ze zděděných autorských práv podléhají dani pouze odměny plynoucí neprovdaným vdovám a nezletilým dětem.

U uměleckých pracovníků, kteří ve své většině vykonávají literární nebo uměleckou činnost samostatně a nejsou proto účastni výhod sociálního zabezpečení jako osoby v pracovním poměru, jsou nezletilé děti a manželka v případě jejich úmrtí v převážné většině odkázány svou výživou na příjem ze zděděných autorských práv. Proto se pro tyto případy ponechává stejný způsob zdanění, jakému podléhal umělecký pracovník za svého života. V ostatních případech jde však o bezpracný příjem, který není třeba zvlášť zvýhodňovat při zdaňování. Proto v těchto případech budou takovéto příjmy zdaňovány pravidelnou daní z příjmů obyvatelstva.

3. Dani nepodléhá příjem z literární a umělecké činnosti vykonávané v pracovním poměru.

Příjmy z takto vykonávané činnosti podléhají dani ze mzdy. Při souběhu příjmů z literární a umělecké činnosti vykonávané jak v pracovním poměru, tak též samostatně, bude rozhodující obsah pracovní smlouvy. Odměny, které obdrží poplatník od svého zaměstnavatele za literární nebo uměleckou činnost v oboru, který je předmětem jeho pracovní smlouvy, podléhají dani ze mzdy. Dani ze mzdy rovněž podléhají odměny vyplacené poplatníkovi jeho zaměstnavatelem vedle smluvené mzdy proto, že co do množství výkonů překročil v oboru činnosti, který je předmětem jeho pracovní smlouvy, úvazek stanovený ve smlouvě. Pouze odměny vyplacené poplatníkovi jeho zaměstnavatelem za literární nebo uměleckou činnost v oboru, který není předmětem jeho pracovní smlouvy, podléhají dani z příjmů z literární a umělecké činnosti. Odměny za literární a uměleckou činnost vyplacené poplatníkovi osobami, k nimž není v pracovním poměru nebo v poměru obdobném poměru pracovnímu, podléhají dani z příjmů z literární a umělecké činnosti.

4. Od daně jsou osvobozeny ceny z literárních a uměleckých soutěží, prémie udělené za vynikající umělecká díla nebo výkony a podpory z kulturních fondů.

I když v uvedených případech jde u poplatníků o příjmy, které jsou v souvislosti s jejich literární nebo uměleckou činností, nejde přímo o odměnu za zcizení nebo užití díla nebo odměnu za objednaný výkon. Proto se uvedené příjmy od daně osvobozují. Důsledně však naopak, pokud podle podmínek konkrétní soutěže v udělené ceně je zahrnuta též odměna za zcizení nebo užití oceněného soutěžního díla, podléhá část ceny odpovídající odměně za zcizení nebo užití díla dani z příjmů z literární a umělecké činnosti.

5. Odměny budou propláceny autorům nebo výkonným umělcům výhradně prostřednictvím výplatních míst.

Toto opatření má zajistit, aby u každého poplatníka daně z příjmů z literární a umělecké činnosti byl zdaněn vždy celý příjem dosažený v kalendářním roce. K provedení této zásady se proto ukládá:

a) organizacím, které vyplácejí odměny za dílo nebo umělecký výkon, povinnost poukazovat honoráře autorům i výkonným umělcům výhradně prostřednictvím udaného výplatního místa. Odměny přijaté od občanů je poplatník povinen oznámit výplatnímu místu;

b) poplatníkům povinnost oznámit každé organizaci vyplácející odměny pouze jediné výplatní místo, jehož prostřednictvím má mu být odměna poukázána. U téhož poplatníka pak musí být prostřednictvím zvoleného výplatního místa propláceny po celý rok odměny ze všech oborů literární a umělecké činnosti, pokud podléhají této dani.

Z tohoto způsobu proplácení jsou vyňaty pouze odměny za dosud nepublikované literární příspěvky do periodického tisku, rozhlasu a televize nepřesahující 1000 Kčs a odměny za výchovné koncerty, včetně úvodního slova. Z pravidelného režimu proplácení odměn prostřednictvím výplatního místa se vylučují tyto odměny proto, že v oboru literárním jsou literární příspěvky do tisku, rozhlasu a televize, pokud odměny za tyto příspěvky nepřevyšují 1000 Kčs, pouze okrajovou činností a v převážné většině nepředstavují tyto příspěvky hlavní činnost umělce a příjem za takovéto příspěvky hlavní příjem umělce. Proto také tato úprava nenarušuje významněji jednu z hlavních zásad přijatých pro novou úpravu daně z příjmů z literární a umělecké činnosti, že totiž základem pro výpočet daní je úhrn celoročních příjmů. V ostatních oborech činnosti, zejména pokud jde o činnost výkonných umělců, je však situace podstatně odlišná. Podstatná část celoročních příjmů těchto umělců a u výkonných umělců dokonce převážná část jejich celoročních příjmů se skládá právě z odměn do 1000 Kčs za jednotlivý umělecký výkon. Kdyby za této situace bylo připuštěno zdaňování těchto odměn samostatně, za každý výkon zvlášť, pak by nebyl splněn základní princip nové úpravy, aby základem pro výpočet daně byl úhrn celoročních příjmů.

6. Od příjmů podrobených dani se odečítá náhrada nákladů spojených s pořízením díla, příspěvky z odměn kulturním fondům a náklady spojené s výživou osob odkázaných na poplatníka.

Poněvadž by bylo velmi obtížné a pro poplatníky ve většině případů prakticky neproveditelné, aby prokázali skutečně vynaložené náklady na pořízení díla nebo spojené s provedením výkonu, stanoví se výše těchto odčitatelných výdajů paušálně částkou odstupňovanou s přihlédnutím k pravděpodobné režii v jednotlivých oborech literární a umělecké činnosti. Takovýto způsob omezuje též v největším možném rozsahu administrativní práce jak u výplatních míst při výpočtu a vybrání daně, tak i u poplatníků.

Uměleckým pracovníkům, kteří mají příjmy z pracovního poměru a vyživují manželku, nezletilé děti, popř. jiné osoby, se poskytuje u daně ze mzdy sleva. Aby byli stejně daňově posuzováni i umělečtí pracovníci, kteří nemají příjmy podrobené dani ze mzdy, poskytuje se jim u daně z příjmů z literární a umělecké činnosti obdobná sleva, přizpůsobená ovšem konstrukci této daně. Zásadou při poskytování takovýchto slev zůstává, že táž osoba může být uznána za vyživovanou pouze u jednoho poplatníka a u téhož poplatníka pouze u jedné daně, a dále, že sleva na vyživované osoby se přednostně poskytuje u daně ze mzdy nebo u daně z příjmů obyvatelstva a teprve tehdy, nepodléhá-li poplatník uvedeným daním, bude sleva přiznaná u daně z příjmů z literární a umělecké činnosti.

7. Sazby daně jsou prostupňovány podle výše celoročního příjmu poplatníka a jsou odstupňovány tak, že u nejnižších stupňů zhruba odpovídají dosavadním sazbám daně z literární a umělecké činnosti, u celoročního příjmu 50 000 Kčs zhruba odpovídají základní sazbě daně ze mzdy (jako u ženatého poplatníka s jedním dítětem) a při celoročních příjmech převyšujících 300 000 Kčs se blíží sazbě daně ze mzdy se 60% přirážkou (jako platí svobodný nebo ženatý bezdětný poplatník). V tomto rozsahu bude nově upravená daň z příjmů z literární a umělecké činnosti působit jako korektiv mimořádně vysokých příjmů.

Finanční dosah návrhu

Předpokládaný výnos nově upravené daně z příjmů z literární a umělecké činnosti bude přibližně o 13 až 15 mil. Kčs vyšší než výnos dosavadní daně.

V Praze dne 10. února 1965

Předseda vlády:

Lenárt v. r.

Ministr financí:

Dvořák v. r.

 


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP